Leserettigheter og skrive rettigheter...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva skal vi med skjulte aktører her inne ..Er det korte spm jeg har. Er det ikke ønskelig at andre skal kunne se hvilke brukere som er inne på hvilke tråder ??

På den annen siden skal vi frata "gjester" leserettighetene slik at de MÅ registrere seg for å få tilgang ?

Hva tenker du om dette Høvding ? :)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Hvis vi tar bort lesemulighetene for gjester, så tror jeg vi bare ender med å miste en rekke brukere. Jeg ser ingen gode argumenter for å gjøre dette.

Mvh
Høvdingen

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva med skjulte aktører ? Hva er grunnen til denne opsjonen ?

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Er dette egentlig et problem? Da man i utgangspunktet ikke trenger å autentisere seg så kan en person ha flere brukere på HFS.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
mteinum skrev:
Er dette egentlig et problem? Da man i utgangspunktet ikke trenger å autentisere seg så kan en person ha flere brukere på HFS.

Spørsmålet er vel mer hvorfor enkelte må/vil være skjulte her inne.... Tørr en ikke engang vise et nick som OFTE ikke viser noe om person på noe plan synes jeg det er beklagelig... Snoking kan det pent kalles og en kan jo undres hvor motivasjonen for slikt ligger hen... At det blir noen endring tviler jeg på, men at jeg synes at folk ikke tørr engang vise et nick viser like små baller som hjerne! :p

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Det er vel ikke et problem at noen har flere nick.Men når en ser at det blir lagt ut bilder og skrytetekst av siste oppgradering under et nick.Og så kommer gratulasjonen til seg selv under et annet nick,så er det tåpelig.
Om det er for å skape blest om sitt siste kjøp eller noe vet ikke jeg,men stakkers mann.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
lakki_luke skrev:
Men når en ser at det blir lagt ut bilder og skrytetekst av siste oppgradering under et nick.Og så kommer gratulasjonen til seg selv under et annet nick,så er det tåpelig.
Fabelaktig! ;D Det frister å spørre om hvem det er snakk om, men jeg skal motstå den og la det være.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.472
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
lakki_luke skrev:
...
Men når en ser at det blir lagt ut bilder og skrytetekst av siste oppgradering under et nick.Og så kommer gratulasjonen til seg selv under et annet nick,så er det tåpelig.
...
Aldeles strålende. For ikke snakke om når diskusjonen begynner å gå hett på chatten og man trer støttende til seg selv, under et annet nick! Joda, jeg har sett det skje... :eek:

J

jb_rasmussen

Gjest
Jeg ser ærlig talt, ingen grund til at skulle delaktigøre jer og eller for den sags skyld andre, i hvad der har min interesse at læse indeher. Og for øvrigt kan jeg ikke se problemet, da man ikke er anonym når man svarer eller poster indlæg. Men selvfølgelig, vis man er til dyne løfteri, kan man jo føle sig forbi gået.

PS. hvor finder jeg linkerne med de let påklæde damer ?

Mvh. Johnny

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
coolbiz skrev:
lakki_luke skrev:
...
...
Aldeles strålende. For ikke snakke om når diskusjonen begynner å gå hett på chatten og man trer støttende til seg selv, under et annet nick! Joda, jeg har sett det skje... :eek:
Eller når diskusjonene blir harde, så kommer det plutselig en "ny" bruker og støtter en av partene....

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.147
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg sliter med å forstå hvorfor en skal opptre med to (eller fler) nick. Synes disse personene skulle fått en advarsel.. En ting er hvis de har to fordi det ene nicket har med bedriften en proklamere, men personer som har to nick som de bruker her bare for å "skryte på seg" eller opptre på en "annen" måte, synes jeg er meget rart. Jeg synes at det trengs en opprydning her.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hvis man har så stort behov for anerkjennelse at man må få det av seg "selv" bør man søke profesjonel hjelp

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Antall liker
82
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
65finger skrev:
Hvis man har så stort behov for anerkjennelse at man må få det av seg "selv" bør man søke profesjonel hjelp
Det er jeg helt enig i.Her får de ivertfall ikke hjelp.Det å diskutere med seg selv kvalifiserer helt klart til time hos psykolog.
God helg.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg må få komme med en tilståelse...

Foruten Gjestemedlem skriver jeg også under pseudonymene Slubbert, Rune S, Komponenten, OMF, Gjest og Oddgeir..

.. hva var nummeret til Dikemark igjen?

:p

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Gjestemedlem skrev:
Jeg må få komme med en tilståelse...

Foruten Gjestemedlem skriver jeg også under pseudonymene Slubbert, Rune S, Komponenten, OMF, Gjest og Oddgeir..

.. hva var nummeret til Dikemark igjen?

:p

...finnes vel noe nærmere Bergen vel... ;)

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
"Gjestene" her inne, meg selv inkludert noen ganger, logger ikke inn hver gang man vil lese noe på hifisentralen om man bruker feks mobiltelefon/opera mini når man sitter på offentlig transportmiddel.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Går det an å låse nick mot ip adr som benyttes ved opprettelse av konto ? Svaret er vel nei når jeg tenker på det, all den tid en logger inn her ifra mange forskjellige maskiner... Er jo spennede med nye folk, og dessto mer skuffende når det er gamle "travere" som oppretter nye navn, nick og endog bytter kjønn her inne.... Sært for å si det mildt! 8)

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.149
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Ønsker du å øke kompleksiteten litt så kan man jo sende en pinkode til en mobiltelefon. På denne måten kan man knytte nick mot mobilnummer. Krever derimot at alle her inne har mobil. Kan misbrukes ved at du låner konas, eller får nytt nummer.

Neste steg vil være å bruke personnummer, oppslag av adresse i folkeregisteret og sende rekommandert brev - datatilsynet kommer nok til å le godt når de ser hva du skal bruke denne informasjonen til.

Siste løsning: Høvdingen ringer på døra di og sjekker passet.

::)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Bruk BankID så slipper man alt det......

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Høvdingen skrev:
Siste løsning: Høvdingen ringer på døra di og sjekker passet.
Hørtes ut som en god løsning. ;D
Tror du får det temmelig travelt med å reise rundt da gitt, Høvdingen ;D

(damene måtte kanskje vist frem at de ikke er tvekjønnet eller mann, om jeg hadde vært den som skulle reist rundt å sjekket ID til folk)
Håper ingen hører hva jeg tenker.......

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Seriøst ment, Høvdingen..
Vi burde kanskje ha tatt litt affære med dette, eller.?
Syns det er litt vel mange som seiler under falske flagg..
Blir litt sånn Dr Jekyll and Mr Hyde til tider, for noen av dem hvertfall..
Kjell

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Det er nok ingen enkel oppgave, og det eneste vi kan gjøre er å stramme inn på registreringen, men det er nokså mye jobb for oss å sjekke/følge med på.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.147
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Hm.. ikke lett å følge, men det bør prøves synes jeg. Ganske tåplig når en med to nick skryter av seg selv..
Det er jo greit med en nick for privat og en til bransje.. men ha to eller fler til privat synes jeg er tull.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis dere vet at dette foregår så synes jeg de det gjelder skal outes.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
På Audiokarma er de nøye på epost adr:
Please enter a valid ISP email address for yourself. Free email accounts are not allowed; i.e. Yahoo, Google, Hotmail...
Det begrenser jo opprettingen av "falske" profiler noe.

G

Gjestemedlem

Gjest
IsakAlexander skrev:
På Audiokarma er de nøye på epost adr:
Please enter a valid ISP email address for yourself. Free email accounts are not allowed; i.e. Yahoo, Google, Hotmail...
Det begrenser jo opprettingen av "falske" profiler noe.
Dette vil være en ytterst dårlig løsning. Selv bruker jeg f.eks. kun Gmail og kunne ikke drømme om å bruke popmail hos en isp. Når det gjelder hotmail er det vel heller ikke alle kontoer der som er gratis heller. Jeg kjenner mennesker som faktisk betaler for sin konto der.

Slike problemstillinger er vel mest aktuelt hvis en site blir nedspammet eller fylles med tulliger. Om en eller annen finner det formålstjenelig opptre under flere nicks så er det vel ingen viktig sak. Litt teit, men langt i fra et problem.

Hvis man virkelig ser på dette som et problem får man heller kreve at alle opptrer under sitt rette navn og at dette i allefall er synlig for de andre medlemmene, men det kan jo føre til mindre trafikk hvis folk ikke liker det.

For min del er dette storm i et vannglass.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Høvdingen skrev:
Det er nok ingen enkel oppgave, og det eneste vi kan gjøre er å stramme inn på registreringen, men det er nokså mye jobb for oss å sjekke/følge med på.
Jepp, jeg skjønner situasjonen deres også..
Uansett hva man bruker, så vil det alltid være en og annen som klarer å få ny profil om de går inn for det..
Annen IP adresse på en annen maskin, flere mobil nr, ja alt kan brukes dobbelt eller trippelt om de går inn for det..

Men en annen side av saken, det er jo minst en som skifter nick på samma profil nærmest daglig, en av de bor i en telefonstolpe i nærheten, bare som et eksempel og ikke for å sette noe søkelys mot han..
Men hva med at vi måtte søke disp hos moderatorer for å skifte nick, og at det samtidig ble skrevet i profilen at tidligere nick var XXXX og at det må stå der en måned.?
Kanskje gjøre det slik at vi ikke kan skifte nick mer enn 1 eller 2 ganger i året.?
Nickskifte på samma profil er også ganske vanlig blant noen av de som henger her på HFS..

Noe av dette vil kanskje bli litt jobb med en gang, men så vil det rette seg litt ut i tørken etter hvert ;)
Kjell

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
HoJ skrev:
Hm.. ikke lett å følge, men det bør prøves synes jeg. Ganske tåplig når en med to nick skryter av seg selv..
Det er jo greit med en nick for privat og en til bransje.. men ha to eller fler til privat synes jeg er tull.
Har han bare to nick.? ::)
Den som leter, den finner ;)

Nick som privat og bransje er ikke noe problem, de er åpne og ærlige på alle punkter som jeg har funnet ut..
Det er også flere av oss som har måtte starte nye profiler for vi ikke kom inn på den gamle, etter en tørkeperoide sammen med utskiftning av mail adresser og lignende, tror det er 4 profiler jeg har startet siden HFS startet, jeg har funnet en av dem men får ingen tilgang slik at jeg får slettet den..

OT, men jeg kunne tenkt meg en søkefunksjon der jeg kunne finne andre entusiaster der jeg bor, er sikkert flere i området som jeg bor som det er folk med oppegående anlegg ;)
Altså en mulighet til å søke på stedsnavn der det er oppgitt i profilen, det er vel harmløst nok.?
Kanskje jeg hadde funnet alle mine gamle profiler slik at jeg kunne få slettet dem også 8)
Kjell

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg er enig i at det er irriterende og dumt når enkelte skifter visningsnavn. Jeg har derfor tatt bort denne muligheten nå slik at kun jeg kan endre på visningsnavn hvis noen må endre på dette.

Det må da sendes en PM til Høvdingen hvis dette skal endres.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
mteinum skrev:

Spørsmålet er vel mer hvorfor enkelte må/vil være skjulte her inne.... Tørr en ikke engang vise et nick som OFTE ikke viser noe om person på noe plan synes jeg det er beklagelig... Snoking kan det pent kalles og en kan jo undres hvor motivasjonen for slikt ligger hen... At det blir noen endring tviler jeg på, men at jeg synes at folk ikke tørr engang vise et nick viser like små baller som hjerne! :p
Takker så mye for beskrivelsen av bl.a. meg, som har valgt å være skjult ;) (påloggningsmessig)
Hvorfor i all verden trenger du å vite når,hvor o.s.v. jeg er "pålogget", snakker om snoking ;D
Når jeg svarer så vil det jo alltid komme frem hvem jeg er og når jeg svarte.

Jeg kan legge til at jeg i motsetning til (imo) alt for mange har hatt det samme og kun det ene nicket jeg har siden jeg ble påmeldt her for 6 år siden samt Audio før det.
Det synes jeg er av større viktighet enn at du og andre skal kunne følge med på hvor tid jeg er hjemme (på jobb) eller oppe (altså pålogget)
Jeg har ikke store interessen av å vite slikt om andre, selv om jeg av og til slenger et øye opp lista når jeg er inne i en tråd.
Men det er meg, får håpe det ikke skaper for store problemer for folk flest her på HFS, for det er ikke intensjonen ;)

Mvh.KW Pålogget 28062008 kl. 1630

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
KW skrev:
HCS skrev:
mteinum skrev:

Takker så mye for beskrivelsen av bl.a. meg, som har valgt å være skjult ;) (påloggningsmessig)
Hvorfor i all verden trenger du å vite når,hvor o.s.v. jeg er "pålogget", snakker om snoking ;D
Når jeg svarer så vil det jo alltid komme frem hvem jeg er og når jeg svarte.

Jeg kan legge til at jeg i motsetning til (imo) alt for mange har hatt det samme og kun det ene nicket jeg har siden jeg ble påmeldt her for 6 år siden samt Audio før det.
Det synes jeg er av større viktighet enn at du og andre skal kunne følge med på hvor tid jeg er hjemme (på jobb) eller oppe (altså pålogget)
Jeg har ikke store interessen av å vite slikt om andre, selv om jeg av og til slenger et øye opp lista når jeg er inne i en tråd.
Men det er meg, får håpe det ikke skaper for store problemer for folk flest her på HFS, for det er ikke intensjonen ;)

Mvh.KW Pålogget 28062008 kl. 1630
Moderer meg glad'ligen jeg :)...Dette var ikke rettet mot deg direkte K.W, og det vet du ;). Når du alikevel velger å " stå frem" synes jeg at du har gode argumenter til grunn. Jeg er helt på linje med deg at jeg heller ikke har behov for å måtte se alle som er her inne. Du har en profilert profil som jeg har respekt for. Det jeg ikke er så glad i er når en er inne i en tråd og det er et skjulte der inne...Så går det en stund så får du argumenter ifra to forskjellige som kommer ifra samme person... Men som du korrekt påpeker , aktivitet spores jo tilbake til den som har lagd aktiviteten.

Et spm som som også lå til grunn for denne tråden var spm om at de som ikke hadde en profil, men kun var innom som " free-riders ", skulle ha de samme lese rettigheter eller burde de registrere seg før de fikk lov til å lese OG evt skrive... Men det er en annen diskusjon! :)

Beklager tilslutt K.W hvis du følte deg tråkka på. Ikke menigen. Det jeg søker er at det kommer flest mulige meninger her inne av deltagere som er åpne i sin aktivitet... :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Nå er jeg inne (igjen) ;D
No problem,no bad feelings, slik jeg leser ditt svar HCS ;)
Mvh. En skjult KW

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Greven skrev:
coolbiz skrev:
lakki_luke skrev:
...
...
Eller når diskusjonene blir harde, så kommer det plutselig en "ny" bruker og støtter en av partene....
Tenker du da på en ny bruker med null innlegg?
Ellers er vi vel så mange her nå at det er vanskelig å vite hvem som har vært "online" her lenge.

Mange av de harde/lange diskusjonene er er oftest unødvendige. Hadde folk feks holdt seg til tankegangen som ligger i Edward de Bono's tenkehatter kunne vi unngått mye tull.
Tanken om å flagge standpunktet sitt er veldig god. Denne typen parallell tenking burde hatt utberedelse her på forumet.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
belia skrev:
Mange av de harde/lange diskusjonene er er oftest unødvendige. Hadde folk feks holdt seg til tankegangen som ligger i Edward de Bono's tenkehatter kunne vi unngått mye tull.
Tanken om å flagge standpunktet sitt er veldig god. Denne typen parallell tenking burde hatt utberedelse her på forumet.
Her er tenkehattene i kortversjon presentert i et bilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Debono_Diagram.JPG

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Tenker på de nye uten tidligere innlegg ja.

Forøvrig har det vært lenge siden de voldsomme diskusjonene nå... Stille før stormen?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Høvdingen skrev:
Jeg er enig i at det er irriterende og dumt når enkelte skifter visningsnavn. Jeg har derfor tatt bort denne muligheten nå slik at kun jeg kan endre på visningsnavn hvis noen må endre på dette.

Det må da sendes en PM til Høvdingen hvis dette skal endres.
Etter du gjorde dette, så har jeg fått PM fra en som skiftet visningsnavn for å vise at du ikke klarte å stoppe han..
Regner med at du så det før profilen ble slettet.?
Kjell

Topp Bunn