Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    En reimdrevet Lenco har en strømforsyning? Hadde en slik spiller for en tid siden, og minnes at det var en strømforsyning/printkort der. Spenningsregulatorer. uttørka lytter, brente motstander kan være grunnen til at den ikke går skikkelig.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Synkronmotoren går på nettstrøm og nettfrekvens, og trolig rett på nettspenning.
    En reimdrevet Lenco har en strømforsyning? Hadde en slik spiller for en tid siden, og minnes at det var en strømforsyning/printkort der. Spenningsregulatorer. uttørka lytter, brente motstander kan være grunnen til at den ikke går skikkelig.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Ja, det er litt elektronikk der. Noe er for den automatiske stopp-funksjonen, som benytter en spole med bevegelig kjerne mekanisk festet til armen for å sense når den er kommet til det innerste sporet. Den andre elektronikken er for å syntetisere en 50 +-3 Hz eller noe slikt for å få variabel hastighet ut av synkronmotoren. Men når variabel hastighet er valgt bort, går synkronmotoren rett på lysnettet. Lysnettet har ikke endret seg på 45 år, så da må der være synkronmotoren, reima eller spindelen.
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Jording eller ikke?

    Jeg har ujordet kurs i stuen og lurte på en ting.

    Jeg kjøpte en L75 med ettermontert jordet el-stikk. Har hatt 20-30 spillere innom og aldri sett en med jordet kabel.
    Brun og blå var koblet som vanlig til motor-skinnen, men jord var loddet på armkabelskinnen og gikk inn i skjermen på en signalkabel til forsterker.

    Jeg skal nå bruke en AS-212 arm med vanlig løs "DIN-kabel" som jo har separat jordkabel.

    Det virker som om en del opererer med vanlig stikk uten jord. Andre derimot, ref Lencoheaven, mener ikkejordet er den rene dødsdom, og at motor og topplaten må jordes. Er det pga annet strømnett?

    Skal jeg som har ujordet kurs forholde meg til alternativ 1 og montere en ujordet kabel av type lampett?
    Dersom du ikke har jording i stikket i veggen så gjør det vel strengt tatt liten forskjell. Jeg lagde nytt plinth og la opp det elektriske på nytt på min L78. Vi har heller ikke jordede stikk i stua. Så jeg brukte lampettledning med påstøpt støpsel uten jord (fra Clas om jeg ikke husker feil). 230v går via den innebygde bryteren til motor og til trafo for innebygd Muffsy power. Ingen av forbrukerne har noen jordforbindelse. Og spilleren inkl Riaa er helt tyst (på volum for praktisk bruk), ikke brum, ikke annen støy.

    Ser det er en stund siden dette ble diskutert, min løsning ble som følger:
    L75 med Ortofon AS212 mkI, dvs uten DIN plugg i bunnen. Først koblet jeg det slik den orginale armen var koblet, fikk da voldsom during. Problemet var jordsløyfe (edit), kalles det på LH i allefall), jording fra selve spiller og fra arm gikk sammen, splittet derfor jordingen av selve spilleren og armen, og spiller nå flott uten during.
    IMG_4711.jpg
    IMG_4690.jpg



    hilsen
    henrik
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Aamodtasan: Til seinere referanse: En Ground Loop kalles på norsk ei JORDSLØYFE..Velg språk selv:rolleyes:
     

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Grace F9E.jpg


    Har så smått begynt restaureringen av min L78. I påvente av plint fra Moldova, så må det prøvespilles litt også.
    Armen er en Mission 774LC.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.370
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    REf den L85..... denne har en trafo som enten mater motoren direkte med 45V, men også forsyner elektronikkortet med 18v...
    Jeg har selv en L85 i topp stand, kjøpt ny i -73. Måtte skifte el.lyttene for noen år siden, da hastighetsreguleringen bare slutta å virke....
    Etterpå funket alt OK... Servicemanual finnes på Vinylengine og Lencoheaven....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Aurora: Så gammel som den er, bør egentlig hele det kortet gås over/fornyes der man kan det. Bra.
     

    tobyt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    173
    Antall liker
    172
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    1
    Montering og justering av PU i L78 headshell - noen som har en link til hvor det står godt forklart noe sted? Har kikket på LH, men finner ikke noe konkret "sånn, og deretter sånn"beskrivelse. Har lastet ned og klippet ut tonearm-malen, men er usikker på PU's plassering i headshell for å få korrekt vinkel på stiften.
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Hva slags PU skal du montere i headshellet da?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tobyt: EB kan forklare det/montere den...Og det koster ikke mye heller.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Tobyt: Det er sommerferie der nå, men fra 20. juli går det nok rimelig svint å få den maskina di gjennomgått fra pickup til føtter og tilbake igjen. Og da tipper jeg du IKKE skifter ut MP110. Om så er , oppgraderer du innen merket. Kanskje du skal skaffe deg et klebersteinsplinth i mellomtida? Så kan kanskje Thomas montere hele pakka for deg?
     
    Sist redigert:

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.462
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Auditor. Vet du hvor man får kjøpt klebersten plinth og hvor mye det koster?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jorwed: Palo her inne skal visst ha, etter det jeg har sett..Var det fem tusen, tro?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Fant en L75 i vinter. Armen har fått nye lager, motor er smurt opp, og brønn er renset og fått ny olje. Slo sammen et plint med kryssfiner i vår, og monterte en AT 95E i ett av headshellene jeg har liggende. Husker ikke hvilken i rekka denne L75 spilleren er, men har hatt noen innom her de siste tjue årene. Hatt JVC armer, Rega 250 armer og noen har hatt/beholdt original armen. Grunnen til at jeg har solgt, fått inn "nye" er nok det at jeg ikke har klart å overbevise meg sjøl på det at dette er en veldig bra spiller, og som spiller skjorta av veldig mye annet. Har en 2Experience fra Pro-ject med ortofon Red som spiller bra, men Lencoen klarer å formidle noe helt spesielt, selv med en billig pu som AT 95E. Tenkte å få laget meg en ordentlig plint med tiden, kanskje med plass til en 12-tommers arm. Nå lar jeg den spille med orignal arm og billi pu. Bruker en klone av et EAR 834 riaa trinn, og det låter helt knall. Kanskje jeg skal selge Pro-jecten med en Dynavector 2x pu jeg har liggende, som ikke er montert på Pro-jecten endå, og har gått, i følge selger, rundt 100 timer. Kjøpe en skikkelig MM til Lencoen i stedet?
     

    Vedlegg

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei

    Har en GoldringLenco L75 + Jelco SA750D som starten på et prosjekt.
    Trenger råd/tips om motering av Jelco armen. Fant et tips på lencoheaven der det var en som hadde laget en hylse som passet det originale hullet i Lenco,en, men som var offsett hull i for å kunne justere inn avviket i armlengden til Jelco armen. Noen som har prøvd dette?

    0k6qcC3h.jpg


    Hvilket plint anbefalles(hult eller massivt)? Har sett på DAS plint. Noen erfaringer der? Demper dere undersiden på spilleren med bitumen og om så, hvilken tykkelse?

    Terje
     

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Har dessverre ingen erfaring med offset spaceren på bildet, men som det ser ut for meg, så bør VTA være juster korrekt før du begynner å vri på spaceren.
    Jeg ble nettopp ferdig med min egen L78 som ikke er så forskjellig fra L75. Jeg kjøpte et massivt plinth fra Moldova som etter sigende skulle passe til både L75 og L78. Dette stemte ikke, så jeg var nødt til å fjerne litt material fra plinthet for å kunne bruke den originale starthendelen bl.a.
    Når det gjelder demping med bitumen, så finnes det forskjellige filosofier om hvor mye demping som skal brukes. Jeg har sett Gravesen brukt demping på absolutt hele topplaten, men det passer dårlig inn i hvordan enkelte mener bitumen bør brukes. Selv tok jeg erfaringer fra tidligere erfaringer om ikke å overdrive bitumenbruken, men heller bruke det på strategiske plasser (les ledig plass på topplaten uten at det kommer i kontakt med bevegelige deler). I tillegg brukte jeg litt selvvulkaniserende tape på armen til mellomhjulet.
    Skal ikke anbefale noe som helst, men et massivt plinth med moderat demping (bitumen) fungerer helt topp hos meg. Har aldri hørt mer dynamikk og punch fra en platespiller i mitt liv, og det er med en unipivot arm som visstnok skal være litt slapp på det området.
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Hei, jeg har brukt både orginalplinth og laget et nytt til mine tre lenko L75, min opplevelse er at det er PU som er det viktigste leddet. Lenco'n er svært stødig på jevn fart, ved målinger på mine er det helt steady. Har brukt både orginalarm og en Ortofon AS 212 med en Ortofon RED PU uten at jeg synes det var store forskjeller, igjen opplever jeg at jevn fart og en ok PU er det viktigste, det kan være at det er fordi Ortofonen er et 40 år gammelt design og at en moderne arm vil gi ytterligere forbedring. I selvbyggerplinthet har jeg tre lag kryssfiner i bunn men hulrom under topplaten, det kan være at det ikke er så ulikt orginalplinthet og at en full massiv plinth ville gitt en forbedring. Det jeg har gjort er å splitte jording av topplaten og arm, Lenvoheaven har oppskrift for jording av topplaten. Akkurat nå bruker jeg en orginalplint som er pusset ned og lakket (fineren var elendig). Fjæringen er tatt ut og har satt inn kryssfinerklosser istedet. Jeg har frest inn RCA kontakter, jordingsskrue for arm og strømkontakt med sikring og av/på knapp bak i en orginalplint. Topplaten er jordet ut på strømkontakten. Ortofon RED PU i en Thakker headshell i en renovert orginalarm. Spiller er helt uten during. Resten av anlegg er en MoFi RIAA, Naim forsterker og et par 80 talls JBL LX 55 med nye membraner, jeg synes det låter veldig bra.
    IMG_5836.jpg
    legger ved bilde av Lenco'n med Ortofonarm også.
    D3B22037-B42E-448D-BDB1-8A970A7CC73C 2.jpg
    kontakter bak:
    3D7C7B98-2E95-4DEA-8A64-1AEE6B2EB753.jpg
     
    Sist redigert:

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Har dessverre ingen erfaring med offset spaceren på bildet, men som det ser ut for meg, så bør VTA være juster korrekt før du begynner å vri på spaceren.
    Jeg ble nettopp ferdig med min egen L78 som ikke er så forskjellig fra L75. Jeg kjøpte et massivt plinth fra Moldova som etter sigende skulle passe til både L75 og L78. Dette stemte ikke, så jeg var nødt til å fjerne litt material fra plinthet for å kunne bruke den originale starthendelen bl.a.
    Når det gjelder demping med bitumen, så finnes det forskjellige filosofier om hvor mye demping som skal brukes. Jeg har sett Gravesen brukt demping på absolutt hele topplaten, men det passer dårlig inn i hvordan enkelte mener bitumen bør brukes. Selv tok jeg erfaringer fra tidligere erfaringer om ikke å overdrive bitumenbruken, men heller bruke det på strategiske plasser (les ledig plass på topplaten uten at det kommer i kontakt med bevegelige deler). I tillegg brukte jeg litt selvvulkaniserende tape på armen til mellomhjulet.
    Skal ikke anbefale noe som helst, men et massivt plinth med moderat demping (bitumen) fungerer helt topp hos meg. Har aldri hørt mer dynamikk og punch fra en platespiller i mitt liv, og det er med en unipivot arm som visstnok skal være litt slapp på det området.
    Takker for innspill. Har Easy VTA på min arm. Håper den kan brukes med Lenco,en. Ligger lager brønn mot fast underlag i ditt plint?

    Terje
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Hei, jeg har brukt både orginalplinth og laget et nytt til mine tre lenko L75, min opplevelse er at det er PU som er det viktigste leddet. Lenco'n er svært stødig på jevn fart, ved målinger på mine er det helt steady. Har brukt både orginalarm og en Ortofon AS 212 med en Ortofon RED PU uten at jeg synes det var store forskjeller, igjen opplever jeg at jevn fart og en ok PU er det viktigste, det kan være at det er fordi Ortofonen er et 40 år gammelt design og at en moderne arm vil gi ytterligere forbedring. I selvbyggerplinthet har jeg tre lag kryssfiner i bunn men hulrom under topplaten, det kan være at det ikke er så ulikt orginalplinthet og at en full massiv plinth ville gitt en forbedring. Det jeg har gjort er å splitte jording av topplaten og arm, Lenvoheaven har oppskrift for jording av topplaten. Akkurat nå bruker jeg en orginalplint som er pusset ned og lakket (fineren var elendig). Fjæringen er tatt ut og har satt inn kryssfinerklosser istedet. Jeg har frest inn RCA kontakter, jordingsskrue for arm og strømkontakt med sikring og av/på knapp bak i en orginalplint. Topplaten er jordet ut på strømkontakten. Ortofon RED PU i en Thakker headshell i en renovert orginalarm. Spiller er helt uten during. Resten av anlegg er en MoFi RIAA, Naim forsterker og et par 80 talls JBL LX 55 med nye membraner, jeg synes det låter veldig bra. Vis vedlegget 552868 legger ved bilde av Lenco'n med Ortofonarm også. Vis vedlegget 552871 kontakter bak: Vis vedlegget 552872
    Har jo muligheter for å bruke originalarm jeg også, men vil tro en har mange flere muligheter ift pu valg med Jelco armen. Samme gjelder kansje Ortofon armen også?
    Flotte spillere du har.

    Terje
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    takker :) ja, om du bruker orginalt headshell, så er nok mulighetene større med ny arm, Thakker headshellene tillater hva som helst av PU på orginalarmen. Her er det bare å prøve seg frem til hva man liker best,

    Henrik
    46D49748-CF84-4398-8E5F-60C957ABB3DC.jpg
    Thakker headshell
     
    Sist redigert:

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Er vinklingen på sporene på headshellene riktig nå? De første som kom hadde ikke riktig vinkel.
     

    Svenna70

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    84
    Antall liker
    80
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    4
    Takker for innspill. Har Easy VTA på min arm. Håper den kan brukes med Lenco,en. Ligger lager brønn mot fast underlag i ditt plint?

    Terje
    Hei igjen. Beklager sent svar, har vært AFK stort sett hele helgen. Jeg har ikke fast underlag under lagerbrønnen hos meg. Vurderte det en stund, og skaffet faktisk delene for å ordne en slik løsning. Men det for bli til en annen gang, når moddelysten kommer tilbake. Selv syns jeg det funker som fjell, og bruker heller tiden til å spille vinyl.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker dere er en ok pris på en L78 uten lokk, lodd og ukjent/manglende PU/stift.
    Har kun sett noen bilder, venter på flere bilder.
    Den ser hel og pen ut, men selger vet ikke stort om den, den var en byttehandel nyligt.

    Kai
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Takker for innspill. Har Easy VTA på min arm. Håper den kan brukes med Lenco,en. Ligger lager brønn mot fast underlag i ditt plint?

    Terje
    Hei igjen. Beklager sent svar, har vært AFK stort sett hele helgen. Jeg har ikke fast underlag under lagerbrønnen hos meg. Vurderte det en stund, og skaffet faktisk delene for å ordne en slik løsning. Men det for bli til en annen gang, når moddelysten kommer tilbake. Selv syns jeg det funker som fjell, og bruker heller tiden til å spille vinyl.
    Kjekt med tilbakemelding. Får sjå ka det blir til underveis.

    Terje
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Hva tenker dere er en ok pris på en L78 uten lokk, lodd og ukjent/manglende PU/stift.
    Har kun sett noen bilder, venter på flere bilder.
    Den ser hel og pen ut, men selger vet ikke stort om den, den var en byttehandel nyligt.

    Kai
    hei, vet du om motoren går? det er kanskje det viktigste. Akkurat prisen for denne er vanskelig å sette, men orginallokk er nesten umulig å få tak i. Jeg solgte nylig en helt mint l78 med alle deler, ny stift, ombygget strøm med jording og innfreste RCA kontakter for 3500. Om motor ikke går, ville jeg ikke kjøpt den, om går maks 1000kr, men det er utelukkende mitt syn.

    henrik
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.974
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Den tilstanden du beskriver er ikke verdt å betale noe for. Litt kanskje, hvis du vil ha den som deler.
    Kjøp den beste, fineste og mest komplette du kommer over.
    Det blir billigst.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Takk for innspillene folkens.

    Har egentlig nettopp kjøpt en Rotel RP-3000, så må kanskje passe meg for å ende opp med en haug med platesnurrere ;-)
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    Ser at mange bytter ut mellomhjulene på Lenco spillerne sine. Klart det kan være lurt når spillerne er godt over førti og nærmer seg femti. Ser at en russer selges nye mellomhjul, samt Audiosilente fra Italia. Hvem vil dere anbefale, hva har dere som har bytta brukt?
     

    Aamodtasan

    Medlem
    Ble medlem
    27.01.2019
    Innlegg
    19
    Antall liker
    17
    Hei, har satt inn hjul fra audiosilente, fungerer utmerket, fint og lydløst, 100% stødig fart. Har ikke erfaring med det til russeren, men har sett på Lencoheaven at de som har det er tilsvarende fornøyd, mitt inntrykk er at det ikke er så stor forskjell på de to. For de med plasthjul skal forbedringen være hørbar, ellers er det sprukket og ugjevn gummi på de gamle hjulene som bør lede til innkjøp av nytt. Flere på LH sier at eldre metallhjul i godt skikk ikke nødvendigvis MÅ byttes,

    henrik
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn