LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har satt inn Anaview AmS-1000 til å drive toppen av Wisdom, altså fra ca 350hz og oppover. Der brukte jeg Holton 50w klasse A før, må si jeg er imponert over lyden. Noe usminket, men lydbilde, perspektiv og alt dette er virkelig på plass. Siden jeg ikke har målt for å få stilt inn rett nivå siden der er gain forskjeller på forsterkerne så kan nokk inntrykket være noe forkludret. Men skjønner noe av hypen rundt Anaview, ivertfall når pris kommer inn i bildet. Mulig jeg må ha flere slike Anaview :) Bygd på en dag er jo også en fordel.

    Trenger jeg litt varme i klangen kan jeg sikkert bare sette inn non dårlige kabler for å forandre litt :cool: :rolleyes:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke sett noen som har prøvd RG59 antennekabel til høyttalere før. Kanskje du kan prøve det? :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har ikke sett noen som har prøvd RG59 antennekabel til høyttalere før. Kanskje du kan prøve det? :)
    Når det kommer til kabler så lar jeg andre prøve det, jeg justerer heller litt på dsp :) Alle som er tilkoblet er lange nokk og tykke nokk :)


    Når der er sakt så har jeg vel en gang i tiden prøvd antenne kabel til signal, der jeg brukte kun den massive lederen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke sett noen som har prøvd RG59 antennekabel til høyttalere før. Kanskje du kan prøve det? :)
    Når det kommer til kabler så lar jeg andre prøve det, jeg justerer heller litt på dsp :) Alle som er tilkoblet er lange nokk og tykke nokk :)


    Når der er sakt så har jeg vel en gang i tiden prøvd antenne kabel til signal, der jeg brukte kun den massive lederen.
    Det var en spøk ;)
    Selv anser jeg meg som en god kandidat til medlemskap i "PN mafiaen" ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    PN (slik som brukes i til stikkontakter):

    PN.jpg



    Mafia (slike som driver med ting som gjerne er på kant med loven..) :)

    mafia.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har satt inn Anaview AmS-1000 til å drive toppen av Wisdom, altså fra ca 350hz og oppover. Der brukte jeg Holton 50w klasse A før, må si jeg er imponert over lyden. Noe usminket, men lydbilde, perspektiv og alt dette er virkelig på plass. Siden jeg ikke har målt for å få stilt inn rett nivå siden der er gain forskjeller på forsterkerne så kan nokk inntrykket være noe forkludret. Men skjønner noe av hypen rundt Anaview, ivertfall når pris kommer inn i bildet. Mulig jeg må ha flere slike Anaview :) Bygd på en dag er jo også en fordel.

    Trenger jeg litt varme i klangen kan jeg sikkert bare sette inn non dårlige kabler for å forandre litt :cool: :rolleyes:

    2017 på HFS er 8 kanals rørbuffer til Anaview klanen, da får man både krydder og impedansematch.
    Noe ala MF sin variant som var veeeeeldig populær:

    image.jpeg


    Audiomix fortalte meg for mange år siden at rørbuffer er lett å lage.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Fra spøk til revolver. Kan det ha noe for seg?
    Johoo har vel også noen tanker her?
    Ultra high end rørbuffer med dyre rør og kondiser i plutonium og kongevann.
    Så får vi med et ribbet DSP-digitalanlegg litt eierglede vi og?

    Som med vinyl:

    image.jpeg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sikkert, men jeg er ferdig med rør. Forsåvidt styring med forsterkere også. For min del ligger morroa og eiergleden i høyttalerene. Forsterkeri er bare et nødvendig onde 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Devialet har fått gode kritikker og de har blandet klasse A og D på en eller annen måte med hell.

    Vel vel. Dersom SIT1låter bedre en AMS0100 hos meg skal jeg også teste en MF X-10Dv3.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noe utgangsbuffer greier med rør eller annet klasse A transe greier kan være noe ja.
    Siden jeg har bånd som dekker hele veien fra ca 350hz og opp så trenger jeg kun til 2 forsterkerkanaler.
    Til midbass og sub er det vel strengt tatt ikke nødvendig
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal ikke ødelegge gleden, men jeg tror ikke at det er lurt å putte mer inn i signalkjeden uten videre enn det som er absolutt nødvendig.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Skal ikke ødelegge gleden, men jeg tror ikke at det er lurt å putte mer inn i signalkjeden uten videre enn det som er absolutt nødvendig.
    Om det absolutt er nødvendig med litt krydder for å leve med kalde forsterkere som er lette og billige, så må vi kanskje prøve det :)
    Men sånn generelt er det fyfy å forlenge signalveiene ja. Så externt kabinett med tilhørende kabler og plugger utgår :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Vel vel. Dersom SIT1låter bedre en AMS0100 hos meg skal jeg også teste en MF X-10Dv3.
    De låter nok ganske forskjellig. SIT-1 har for det første veldig høy utgangsimpedanse som kan påvirke frekvensresponsen. I tillegg har den høy harmonisk forvrengning. Kanskje en fin egenlyd av mykhet og varme som blant annet gjør at så mange liker lyden hos Sluket? AMS0100 er derimot veldig transparent.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Vel vel. Dersom SIT1låter bedre en AMS0100 hos meg skal jeg også teste en MF X-10Dv3.
    De låter nok ganske forskjellig. SIT-1 har for det første veldig høy utgangsimpedanse som kan påvirke frekvensresponsen. I tillegg har den høy harmonisk forvrengning. Kanskje en fin egenlyd av mykhet og varme som blant annet gjør at så mange liker lyden hos Sluket? AMS0100 er derimot veldig transparent.
    Det er vel det vi skal tilsette med en buffer av noe slag :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Lukter gratis lunsj, men hvem er det som betaler gratis lunsjen? :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det vi skal tilsette med en buffer av noe slag :)
    Jepp. Og langt bedre og fleksibelt IMO å tilføre det kontrollert framfor med en kostbar forsterker.
    Man kan jo også eksperimentere her med å legge det til med diverse plug-ins. Spørsmålet er om det låter likt.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel det vi skal tilsette med en buffer av noe slag :)
    Jepp. Og langt bedre og fleksibelt IMO å tilføre det kontrollert framfor med en kostbar forsterker.
    Man kan jo også eksperimentere her med å legge det til med diverse plug-ins. Spørsmålet er om det låter likt.
    Likt som SIT ?
    Mulig problemet er å få det transparent nokk til å ikke kludre det til. Så det blir for mye av det gode :) Keep it simple stupid er vel noe kjøre etter.
    Vært morro med noe klasse A buffer med socket utbyttbare dingser for å tweke seg til egne mål og preferanser.
    Kanskje enklest med rør til dette formålet. Buffer og rør gir vel lang levetid så det burde ikke være stort ankepunkt. Plasskrevende eneste minus.
    Det finnes kanskje flere ferdige print kit til formålet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg vil gjerne ha både lunsj og middag jeg. At folk har mest glede av å lage plank for å kalle det høyttalere er helt fint. Trives med gode forsterkere som ikke har feedback som er en general feil i alle forsterkere som har det. I hvert fall slik jeg ser det. Nå er det middag.. ;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg vil gjerne ha både lunsj og middag jeg. At folk har mest glede av å lage plank for å kalle det høyttalere er helt fint. Trives med gode forsterkere som ikke har feedback som er en general feil i alle forsterkere som har det. I hvert fall slik jeg ser det. Nå er det middag.. ;)
    Har absolutt ikke noe imot Klasse A eller rør. Men jeg synes det er kjekt å slippe den varmen en 50w klasse A amp avgir. Får jeg samme lyd fra en Anaview og en buffer av noe slag blir jeg happy.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, det er mange ulike rør løsninger. Spørs hva du vil ha. Når lyden kalles "kald" er det en lost case anyway. Virkeligheten er ikke kald. Tidvis langt varmere enn endel hypa skeit som folk kaller nøytrale ting. Burde komme seg på konsert. Men uansett, at en søker sin egen vei er gull. Og du er dyktig. Tenk alt vi har lært siden jeg sendte en kloss oppover med lastebil. Lurer på hvor den ble av.. ;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenker Leikis er bare beskjeden! Jeg er sikker på han er en skikkelig arbeidskar som forsyner seg skikkelig når det byr seg anledningen til en skikkelig råflott, kostbar lunsj. :)

    Lunsjbord.jpg


    Da kan en jo skippe middagen :)

    Forsterkere? Næh...tar meg litt lunsj, så kan hver enkelt finne ut sin egen mening om hva de liker i mellomtiden! :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tja, det er mange ulike rør løsninger. Spørs hva du vil ha. Når lyden kalles "kald" er det en lost case anyway. Virkeligheten er ikke kald. Tidvis langt varmere enn endel hypa skeit som folk kaller nøytrale ting. Burde komme seg på konsert. Men uansett, at en søker sin egen vei er gull. Og du er dyktig. Tenk alt vi har lært siden jeg sendte en kloss oppover med lastebil. Lurer på hvor den ble av.. ;)
    Det lurer jeg på selv, har front handtakene til den liggende enda :)
    Konsert eller ikke, jeg vil ha den lyden jeg vil ha uansett hvordan det låter på konsert :)
    Det er ikke lyden som er kald, det er forsterkerne ;-)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok, takker :) Er ikke ute etter å handle enda, holder meg til klasse A badstuen enn så lenge...puh... ;)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Vel vel. Dersom SIT1låter bedre en AMS0100 hos meg skal jeg også teste en MF X-10Dv3.
    De låter nok ganske forskjellig. SIT-1 har for det første veldig høy utgangsimpedanse som kan påvirke frekvensresponsen. I tillegg har den høy harmonisk forvrengning. Kanskje en fin egenlyd av mykhet og varme som blant annet gjør at så mange liker lyden hos Sluket? AMS0100 er derimot veldig transparent.

    Legg merke til (dere andre som leser dette) at Orso antar og synser om ting han ikke har hørt.
    Attpåtil idiotforklarer han oss som faktisk HAR vært i Slukoteket.
    Det er en makaløs frekkhet som burde vært moderert.
    Men vi lar det stå til skrekk og advarsel... :mad:
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel det vi skal tilsette med en buffer av noe slag :)
    Jepp. Og langt bedre og fleksibelt IMO å tilføre det kontrollert framfor med en kostbar forsterker.
    Man kan jo også eksperimentere her med å legge det til med diverse plug-ins. Spørsmålet er om det låter likt.
    Likt som SIT ?
    Skulle være mulig. Flere som har kopiert rørforsterkere med transistorer. F.eks Bob Carver. Å gjøre det i praksis er noe annet.

    Legg merke til (dere andre som leser dette) at Orso antar og synser om ting han ikke har hørt.
    Attpåtil idiotforklarer han oss som faktisk HAR vært i Slukoteket.
    Det er en makaløs frekkhet som burde vært moderert.
    Men vi lar det stå til skrekk og advarsel... :mad:
    Slapp av menneske. Det var bare et spørsmål som jeg stilte. Har ikke idiotforklart noen lyttere der. Kjenner godt til kvaliteten fra et godt hornoppsett med massivt membranarealet kombinert med stort rom. Det gir åpenbart noe utenom det vanlige. Ingen tvil om det og gjør at mange tradisjonelle hifi oppsett blir som reiseradioer i sammenligning. Samtidig er det ikke vanlig at noe låter veldig behagelig og mykt med kombinasjonen svært åpen lyd og helt ubehandlet rom, selv om riktig nok større avstander til flater hjelper veldig mye. Og det heller ingen tvil om at SIT-1 ikke er en forsterker som er laget for å låte nøytralt. Kall det gjerne litt synsing eller høye tanker. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal tørre meg på å komme med en påstand som jeg tror, så kan dere andre arrestere meg når jeg tar feil :)

    Når det gjelder kompresjonsdriver så spiller en gjerne i milliwattområdet. Tar en ut hele 1w så spiller en avsindig sanseløst høyt.
    I den forbindelse, i milliwatt området, har ikke SIT noe forvrengning å snakke om i det hele tatt.
    Da blir egentlig Anaview og SIT sidestilt når en glor på forvrengnings tallene.

    Det en sitter igjen med da er de andre faktorene til forsterkerne.


    Selv har jeg sluttet å se på tall egentlig, kanskje litt veiledende titting, men ikke sitte med excel ark og reine opp og ned.

    Mvh
    oks som spiller med sikkert 10% 2.harmonisk v/1watt på fulltone..

    (Om jeg har feil her, så må dere bare arrestere meg, skal komme frivillig t.o.m uten bruk av håndjern) :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig at høyere følsomhet vil gjøre at forvrengningen holder seg noe lavere, men nå er den såpass høy at den uansett nok blir godt hørbar. I tillegg så vil den høye utgangsimpedansen gjøre at utgangsvolten følger impedansen til høyttaleren og kan dermed påvirke frekvensresponsen.

    Det er jo helt ok dersom man liker lyden. Mye forvrengning som låter fint. Det som derimot blir litt snodig er å kalle en slik forsterker for transparent.

    Jeg har forøvrig sammenlignet forsterkere til hornhøyttalere med kompresjonsdrivere. Jeg har ikke hatt noe problem å høre forskjell på forsterkerne og da har forvrengningen vært langt mindre enn SIT-1. Husk også at åpenheten eller "oppløsningen" til horn gjør gjerne at små forskjeller på elektronikk kommer gjerne enda bedre frem.

    Uansett, innrømmer at det første innlegget mitt var formulert på en måte som kun virke negativt og beklager det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn