LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.901
    Antall liker
    3.228
    Mine gamle Cder lyder fantastiskt. Derimod er komprimerede uspillelige pågrund af for meget bas. Et godt kompromis mellem en rørforstærker og en transistor bamse. Nyder musik som jeg ikke orkede å høre før.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om noen fra Trøndelagen er lysten på en tur til Kvålsvoll sitt lytterom, så hadde det vært morro med en roadtrip dit.
    Noen som føler for det ? Hakke peil på når, men det finner vi ut
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det ser ut for att anlegget blir solgt.
    Så har droddlett litt angående nye løsninger, men ingen ting avgjort.
    Bass: DBA, SLOB eller bare vanlig dipol som jeg har nå, egentlig veldig fornøyd med 12" bass løsningen jeg har nå.
    Mellomtone/diskant: rekke med bånd, digger bånd :) Manger element frister. Begge løsninger med en god luftig diskant i toppen. Dipol her også seff.
    Stay tuned for more droddling.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Spennt jeg også.
    Det største spørmålet føler jeg er bass systemet. DBA er stort og omfattende, SLOB blir bredt, jeg har dårlig plass i bredden.
    Skal jeg ha like basser som jeg har må jeg spe på i bunn med hornsub eller lignende. Det er kanskje ikke lett å få en enkel enhet som spiller fra 2-300 og ned til 20 tallet.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    kan anbefale tapped horn i bunn :cool:
    forholdsvis billig, trenger lite kraft og integrerer bra med OB midbass.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Tror det er lurt å begynne nederst først og finne beste løsning for deg og ditt rom. 20-300 Hz er muligens hardt å få til uten å dele området i to....
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tror det er lurt å begynne nederst først og finne beste løsning for deg og ditt rom. 20-300 Hz er muligens hardt å få til uten å dele området i to....
    Det jeg er litt redd for jeg også ja, muligens en gedigen SLOB kan fixe det, men da blir det trangt :). Et basshorn i hvert jørne fra 20-50hz hadde vært fint :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Noen som kan mene noe om SLOB stående helt inntil sidevegg ?
    Mine bass tårn kliss inntil nå og det funker bra, de er kraftig vinklet mot lytteposisjon.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Tror nesten bare det er en stor slob som takler noe slikt ja, basshorn er gøy, er nok mulig med et basshorn å strekke Hz litt lenger opp, men kanskje drøyt med mer enn til 100?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tror nesten bare det er en stor slob som takler noe slikt ja, basshorn er gøy, er nok mulig med et basshorn å strekke Hz litt lenger opp, men kanskje drøyt med mer enn til 100?
    Må jeg ha todelt bass løsning så tenker jeg å dele i problemområdet mitt på ca 48 hz.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden det ble litt kluss med bilen som skulle brukes til henting av anlegget så har jeg lyd i kjellern enda.
    Det spekkuleres ikke mindre på nye greier av den grunn. Har enda ikke landet på en løsning, men siden jeg er veldig fornøyd med det jeg har blir det vel ikke veldig ulikt. Om det ikke skjer noe spess de neste dagene :)
    Jeg burde kanskje laget en droddle tråd på diy for flere forslag og mer innputt. Og mere forvirring :)
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    SLOB er en dipol og trenger følgelig luft og rom rundt seg.... en heeeeelt uten erfaring (nesten) :rolleyes:


    /JR
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    SLOB er en dipol og trenger følgelig luft og rom rundt seg.... en heeeeelt uten erfaring (nesten) :rolleyes:
    Me
    Jeg har ikke hørt Slob men snuser litt på det, ankepunktet er bredden den bruker for å stå på skrå. Derfor er den løsningen jeg har nå moden for kopiering. Alternativ løsning er dobble rekker på hver side for å få litt mer bunndrag. Som gir 12 stk 12" pr side i U baffel. Slob løsning med 8 stk 15" Beyma i hver er en løsning Tytte har fremet forslag om, som frister om jeg ser bort fra bredde problematikken i mitt smale rom på 3.9m.

    Eller enkel rekke og hornsubber i tilleg for å dekke området 50hz og ned.
    Men om pengene skal rekke til er den med dobble rekker 12" den som er mest økonomisk.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har også tenkt tanken på FLH, kan de stakkes sideveis i høyden lissom. To på hver side burde gi go høyde og bra med kapasitet.
    Men de liker seg kanskje ikke i området 50-300hz ?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    For de som tror/mener at horn greier kan hammle opp med bånd rekke kan meldse sine budskap. Det må funke ganske nærme (2m) og ha bybde og perspektiv med bånd søyler ! Jeg er åpen og ikke låst til løsninger, men enda ikke overbevist av horn greier.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    D erikke mye som skjer på hifi fronten enda, men tror det er litt stille før stormen.
    På fritiden er oppussing av bad og klatring som prioriteres.
    image.jpeg

    Her er jeg på tur opp :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Lovlig stille her inne;) Ikke engang et lite hint!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg byggde for en stund tilbake et sett monoblokker for en kar nede i Mysen. Han sliter litt med trafostøy, så jeg lurte på om noen i omegn som kan Holton eller lignende kan se litt på den ? Alternativet er vel å få fraktet de hit, men det tar litt lengre tid.
    Det kan være snakk om å montere PowerOne kort også, men det er ikke avklart enda.
    Noen som kan hjelpe med noe sånt, mot et lite honorar selvsakt :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ser jaggu ut som det går mot en høyttaler løsning. I løpet av uka er det forhåpentligvis spikret. Slipper å spikre selv da :) Subb løsning må vel snekkres sjøl etterhvert, men resten av frekvensene oppover er i orden :) Høyde 202cm.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det ser ut for att det blir et par demobrukte Wisdom Audio L75, fra Acoustic Tuning :)
    De krever 2 veis aktiv deling og senere en subb eller to :)
    Usikker på hva jeg skal ha til pre/filter enda, men det må være billig siden hele budsjettet fløy avgårde til høyttalere :-/

    image.jpeg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Minidsp 2x4HD
    Den har digitalt inn og volumkontroll. Fir filtere og masse snacks.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Må bare få kommet inn til Trondheim å henta de først, de er litt lange så jeg må låne meg bil :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med nye søyler:) Fått liv i de regner jeg med?
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Riktig så lekkert, gleder meg til å lese litt om lytteinntrykkene etterhvert :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Siden bassene og det andre som er "solgt" står her enda så har jeg ikke gjort noen særlig innsats for å justere inn Wisdom. Men jeg har lyd :D
    Førsteinntrykket er mere nøytralt, åpent ærlig, detaljert presist osv. Det hele har mere presisjon. Infinity var langt mere samspillt med det andre, men det har jeg brukt mange mnd for å justere sammen. Så det er nokk et langtidsprosjek, til jul kanskje. Må vel fundere litt hvilke filterløsning som skal inn og donk donk i bunn :cool: Drømmer stadig om to hornbasser til bunn. Men så var det disse kronene som er litt fraværende for tiden da.
    Driver å bygge nytt bad også :-/ Så det skjer kanskje ikke mye i sommer, skal ha litt ferie og en del klatring :)
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Greit at det ikke er panikk med å få alt på plass med en gang da:) Tusenlappene mine avler ikke akkurat som kaniner de heller. Har en plan om muligens til jul jeg også, men tror du leder mange mil allerede;)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Rolig på hififronten for tiden. Ferie å greier, nytt campinglivet og vært i Hallingdal Feriesenter 5 dager. Klatrett litt i Geilo klatrehall. Besøkt Vemork og Rjukan, labbet opp på Gaustadtoppen. Prøvde Glittertind men måtte snu på grunn av regn å tett tåke. Dagen etter dro vi opp på Galdhøpiggen.
    Oppgradert non Holton for en kar sørafor, med nye trafoer og PowerOne kort og 12v trigger. Har såvidt begynt å sette sammen Modushop 4U 40 monoblokk kabinett. Kjøleribber på ene siden er byttet ut med en innkortet frontplate.
    På grunn av en feilbestilling har jeg to kjøleribber for lite :-/ Noen som har overskudd ?

    image.jpg
    image.jpg


    Ellers har jeg fått inn MiniDSP 2x4HD som jeg skal bruke når resten av anlegget blir hentet, forhåpentlivis om ikke veldig lenge.
    Noe bass system har jeg ikke på trappene, så det er enda et åpent spørsmål. Hornsubber står fortsatt høyt i kurs.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn