Forsterkere Legge mest penger i amp eller høytalere?

M

MarkusH

Gjest
Tror kanskje høyttalerne mine ligger i 50-60% av totalkostnaden til anlegget. Å finne en pre jeg vil ha er en utfordring (enkelt sagt) også endte jeg på en billigløsning ift effektforsterkere.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.794
Antall liker
2.017
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
En av de viktigste parametrene for dårlig lyd er gjerne at når folk først har penger til noe de har lyst på så haster det så inni h****** å få handlet. Jeg kjenner også godt følelsen selv.
Ja, også «bortforklarer» eller overser en med vilje eventuelle svakheter og handler derfor irrasjonelt.
Eller man kjøper etter å langtidsvurdering med utprøving og know-how....:p
 

Rannis

Medlem
Ble medlem
13.06.2019
Innlegg
21
Antall liker
15
Er du sikker på at det var størrelsen som gjorde utslaget, ikke andre faktorer? Egne erfaringer og det jeg har erfart hos andre kompetente entusiaster her inne er at mindre sjeldent er en god løsning.
Det var str ja. Større høyttalere pleier jo å gi mer nivå , spesielt bass. Hos meg forsterker rommet bassen nok til at jeg får bra nivå med «små» høyttalere som ikke spiller fullrange i ekkofritt rom
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Men det er no eingong slik at ein då gjerne tilrår det ein sjølv sit med....for du har vel brukt dei aktuelle erfaringane då du sjølv gjorde innkjøp? Det kan vere at den du vil rettleie har andre behov enn deg. Kanskje han har eit rom som gjev plass for digre horn? Eller det motsette? Kanskje han likar kammermusikk? Eller treng han å gje att symfoniar på skikkeleg trøkk? Snakkar vi om ein bassfrik? Eit eldre menneske med tinnitus?
Ei samtale er nok betre enn berre erfaringar, vil eg tru.
Derfor linket jeg tilprodusenten.
Les hva han skriver. Ta kontakt hvis du ikke finner svar på spørsmålene dine.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man skal ha bra små høyttalere før man nedskalerer seg vekk ifra romproblemer i bassen. Man får gjort mye med den problemstillingen ved å akseptere at bass trenger litt EQ i normale rom for å bli veldig bra.

Jeg er ikke enig i at det er en god løsning å droppe all fylde/dybde/rom/realisme ved å droppe bassen bare for å unngå de største romproblemene når det finnes andre løsninger.

Skal man bruke en del penger på hifi bør man vurdere om man skal gjøre noen strategiske endringer i rommet man skal bruke anlegget i for å få et greit utgangspunkt for utnyttelse av investeringen. Lytteposisjon vekk fra bakvegg og hjørner og høyttalere med så like forhold som mulig rundt seg er en veldig god begynnelse.

Er man låst på dette med rom bør man definitivt se på løsninger som er tilpasset situasjonen. Det kan feks være løsninger med veldig direktiv spredning, veldig bred spredning, høyttalere som trenger hjelp av subber som man kan plassere der det gir minst romproblemer, behov for dsp/EQ, avslappet frekvensrespons hvis man bor på et bad etc.

Jeg er stor fan av å definere eksakt hvilke utfordringer man skal løse, det gjør livet så voldsomt mye enklere, også for de som skal hjelpe med å finne løsninger som fungerer.

Forsterker vs høyttaler er ikke en problemstilling i det store bildet, det er en bagatell man finner ut av etter man har løst rom/høyttaler problemet.
 

TAS

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2007
Innlegg
1.794
Antall liker
2.017
Sted
Norge
Torget vurderinger
9
Hei

Jeg har gjort en uhøytidelig test med mine Kef LS50 å min Hegel H390 vs en budsjett receiver Sony STR1080!. Det kommer selvfølgelig ikke som noen overaskelse at Hegeln er bedre!. Det skal sies at jeg også er eier av den aktive versjonen av LS50...Kef LS50Wireless, å må si at Hegeln med de passive LS50 spiller fletta av de aktive!, spesielt på trance/dance, med mye complex bass!.

Så hva er deres mening angående forsterker vs høytalere!

Takk på forhånd
Hei Mr. Streamer, teorien tilsier man begynner med høyttaler og rommets bidrag i og med det påvirker lyden aller mest.

Men det som ikke alltid fremkommer svarmessige er de mange nyanser og samspill som fins da det egentlig handler om subjektiv smak og behov.
Som eksempel, lettdrevne høyttalere trenger som regel få watt, konstruksjoner med tung laster krever mye effekt osv. Noen høyttaler konstruksjoner er mindre kilent mot rombidrag en andre...Ser man på utvalg av høyttaler konstruksjoner typ horn, linjekilde, dipol, punktkilde, apekister samt varianter av disse, har alle sammen sine pros og cons. I enkelte tilfeller utgjør lydsignaturen fra en forsterker mer en pris på høyttaler og visa verce, slik at fasiten varier ut i fra hvem man spør og hvilke preferanser som ligger til grunn.

Prinsipielt er høyttaler en god start som base for å bygge opp anlegget. For viderekommende gjelder det i symbiose med resten av komponentene, det koker ganske enkelt ned til know-how og hvilke preferanser man søker for det er som sakt flere veier til Rom. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Høyttalere. Kommer bra langt med en Hypex nc400 forsterker til 10 000kr. Med 100 00kr å bruke hadde jeg brukt 90k på høyttalere.
Så forsterkeren din koster max 10? Hahaha.. Ja, det tror jeg på
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Min erfaring er att det svinger veldig mellom hvilken høyttaler vi snakker om. Noen høyttalere har stort potensiale og låter vesentlig bedre med dyr/bra forsterker, mens andre får man ikke igjen i særlig grad for å bruke mye å penger på forsterkere. Så en gylden middelvei funker ofte bra. Men siden høyttaleren er viktigst så bruk mest mulig der først.
Enig. Selv erfart.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så forsterkeren din koster max 10? Hahaha.. Ja, det tror jeg på
Jeg kjøpte faktisk to stk Ncore 400 monoblokker brukt for 6500kr, så jeg tok i. Men jeg må bruke 4 stk, så totalen ender opp på ca det dobbelte. Man bygger et stereosett med Ncore nytt for ca 10k i dag.

Her er enda bedre, Purify ferdigbygget til under 20k. Bedre forsterker finnes knapt;

 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.351
Antall liker
1.244
Torget vurderinger
1
Det er mye lettere å få den lyden en liker ved å velge 'riktig' ht, enn ved valg av forsterker.
Likheten mellom forsterkere i en gitt prisklasse er mao større enn mellom ht i samme prisklasse.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg kjøpte faktisk to stk Ncore 400 monoblokker brukt for 6500kr, så jeg tok i. Men jeg må bruke 4 stk, så totalen ender opp på ca det dobbelte. Man bygger et stereosett med Ncore nytt for ca 10k i dag.

Her er enda bedre, Purify ferdigbygget til under 20k. Bedre forsterker finnes knapt;

Hehe.. Tenkte jeg det ikke. 😊👍
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hehe.. Tenkte jeg det ikke. 😊👍
Du trodde ikke på at jeg hadde forsterkere til under 10 000kr. Joda, jeg kjøpte et par forsterkere til 6500 kr til vanlige høyttalere. Så byttet jeg høyttalere til aktive som trenger 4 kanaler, så jeg byttet til meg 4 stk Nc400 til i noen basselementer jeg kjøpte for 10 000kr.

Disse var ikke helt komplette med ferdig kabinett, det kostet ca 5000 kr. Da ender jeg i 21500 kr for 6 stk Ncore monoblokker, eller 3 stk stereo forsterkere for ca 7000 kr hver.

Man kan tro og tenke hva man vil, men det er underlig å påstå at folk lyver om slike meningsløse ting.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Høyttalere som passer til musikksmak og lyttevaner og som ikke minst spiller bra i det rommet de skal stå i er pri 1 i mitt hode. Når det er på plass går det alltids an å finne kilder og forsterkere som spiller godt opp mot det du har endt med.

Driver et par Sonus Elipsa SE som spiller vidunderlig idet rommet de står i og på den musikken jeg prioriterer å høre på med en Hegel 200 og har aldri følt at forsterkeren er noen begrensning. Erstattet et par Vienna Beethoven og plutselig falt perspektiv og integrasjon i lydbildet på plass. Det har MYE med hvordan Sonusene integrerer med rommet å gjøre.

Skjønt jeg skal teste noe av det som står i kjellerstua også etter hvert selv om pri 1 i stua er et ryddig og rent oppsett og da er en integrert forsterker et naturlig valg.

PS: ser at jeg har skrevet omtrent det samme som Snickers. Et pluss med Elipsaene er at de også er lettdrevet, med stor stue (55 kvm) med høyt tak og åpen trappeløsning spiller Hegelen nesten øredøvende høyt med volumrattet rundt 50. Høyttaleren og dens interaksjon med rommet er i særklasse det mest komplekse i et anlegg. Alt annet er a piece of cake i sammenlikning, med mindre man velger høyttalere som er særdeles merkelig konstruert og krever snodige ting av forsterkerne. Er høyttalerne lettdrevne og med fornuftige impedanskurver faller resten rimelig greit på plass.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: LMC

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Du trodde ikke på at jeg hadde forsterkere til under 10 000kr. Joda, jeg kjøpte et par forsterkere til 6500 kr til vanlige høyttalere. Så byttet jeg høyttalere til aktive som trenger 4 kanaler, så jeg byttet til meg 4 stk Nc400 til i noen basselementer jeg kjøpte for 10 000kr.

Disse var ikke helt komplette med ferdig kabinett, det kostet ca 5000 kr. Da ender jeg i 21500 kr for 6 stk Ncore monoblokker, eller 3 stk stereo forsterkere for ca 7000 kr hver.

Man kan tro og tenke hva man vil, men det er underlig å påstå at folk lyver om slike meningsløse ting.
Nå tenkte vel jeg mer totalsum. 😊
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
669
Antall liker
742
Ett hifi-system blir ikke bedre enn det svakeste ledd uansett. Det være seg kilde, forsterker eller høyttalere. Eller kabler for den saks skyld, uten med dette å dra i gang en kabeldebatt i denne tråden. Alt henger sammen, lik det eller ikke. Man kan ikke lage gull av gråstein.

Til dette kommer akustiske tiltak, match til rommet osv.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Man kjøper ikke amp pluss høyttalere. Man kjøper et system. Og man diller vel ikke med passive delefiltere i 2020?
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har hørt mye basert på passive filtere, LMC. Selv sluttet jeg med denslags for ti år siden eller så.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du aldri har hørt noe i andres anlegg som er hakke vassere enn ditt eget er du ikke en seriøs gutt, da er du bare dum
Gjennomsnitts-IQ'en i Norge er 103. Det betyr at halvparten er dummere enn det. Mye idioter ute blant folk :ROFLMAO:

I kid. Men, det var ikke spørsmålet. Hypotesen som ofte slenges rundt er at man ikke nødvendigvis kan bruke andres erfaringer til noe fornuftig fordi man har sin egen helt spesielle smak. Hvis man har putlet på med sitt over lang tid og endt der man ønsker å være, så vil det være logisk at man ikke blir spesielt engasjert av andres endestasjon - hvis hypotesen stemmer.

Jeg spør fordi jeg lurer på om andre føler at den hypotesen stemmer, men jeg kan jo ikke spørre rett ut om det. Da blir svarene ubrukelig for å finne ut av det jeg lurer på.
Hvis flere av dere guttaboys der borte på Østlandet har hørt hverandres hårete anlegg og ingen synes at de andres lyd var i nærheten av egen smak, så ville vi fått en veldig god indikasjon på at smak er såpass sært at man kan like gjerne begynne med å stake sin egen vei og gi faen i alle andre.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.205
Sted
Langesund
Gjennomsnitts-IQ'en i Norge er 103. Det betyr at halvparten er dummere enn det. Mye idioter ute blant folk :ROFLMAO:

I kid. Men, det var ikke spørsmålet. Hypotesen som ofte slenges rundt er at man ikke nødvendigvis kan bruke andres erfaringer til noe fornuftig fordi man har sin egen helt spesielle smak. Hvis man har putlet på med sitt over lang tid og endt der man ønsker å være, så vil det være logisk at man ikke blir spesielt engasjert av andres endestasjon - hvis hypotesen stemmer.

Jeg spør fordi jeg lurer på om andre føler at den hypotesen stemmer, men jeg kan jo ikke spørre rett ut om det. Da blir svarene ubrukelig for å finne ut av det jeg lurer på.
Hvis flere av dere guttaboys der borte på Østlandet har hørt hverandres hårete anlegg og ingen synes at de andres lyd var i nærheten av egen smak, så ville vi fått en veldig god indikasjon på at smak er såpass sært at man kan like gjerne begynne med å stake sin egen vei og gi faen i alle andre.
Still nysgjerrigheten din ved å ta en turne. Har hentet mye nyttig på min turne og fortsatt er det ting jeg grubler på hvordan jeg skal løse.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Still nysgjerrigheten din ved å ta en turne. Har hentet mye nyttig på min turne og fortsatt er det ting jeg grubler på hvordan jeg skal løse.
Jeg får dessverre ikke svar på hvordan andre har reagert på alle mulige anlegg sammenlignet med sitt eget ved å dra på turne. Innimellom kan man bli oppgitt over hvor lite relevans svarene man får har til det man spør om, så kanskje man skal la være å spørre. :p
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.155
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.
Fått noen åpenbaringer ja. Mange her inne med egenskaper i oppsettet jeg bare kan jukse meg til med min tilnærming.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.598
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg får dessverre ikke svar på hvordan andre har reagert på alle mulige anlegg sammenlignet med sitt eget ved å dra på turne. Innimellom kan man bli oppgitt over hvor lite relevans svarene man får har til det man spør om, så kanskje man skal la være å spørre. :p
Uansett tallet for iq, å tro at en sitter på fasit hjemme hos seg selv blir i overkant dumt. Jeg lærer stadig nye ting i møte med andre som har denne hobbyen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.956
Har aktiv deling i bilen faktisk. Men passivt i heimen.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.241
Antall liker
5.956
Hva er du mest fornøyd med? - relativt sett
Fornøyd nok med passiv løsning - veldig mye fikling med aktiv løsning. Litt annerledes i bilen da det er stor variasjon mellom avstand til elementene og å kunne korrigere tiden til hvert element gir en veldig stor økning i kvaliteten på lydbildet.

Edit: Litt uklart svar kanskje - men i bilen er aktiv deling mye bedre. Men hjemme hvor elementene har samme avstand til ørene er passivt greit nok.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hei

Jeg har gjort en uhøytidelig test med mine Kef LS50 å min Hegel H390 vs en budsjett receiver Sony STR1080!. Det kommer selvfølgelig ikke som noen overaskelse at Hegeln er bedre!. Det skal sies at jeg også er eier av den aktive versjonen av LS50...Kef LS50Wireless, å må si at Hegeln med de passive LS50 spiller fletta av de aktive!, spesielt på trance/dance, med mye complex bass!.

Så hva er deres mening angående forsterker vs høytalere!

Takk på forhånd
Høyttalere først. Men noen dyrere høyttalere har mye å hente på bedre elektronikk.
Men generelt.. Høyttalere først.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Uansett tallet for iq, å tro at en sitter på fasit hjemme hos seg selv blir i overkant dumt. Jeg lærer stadig nye ting i møte med andre som har denne hobbyen.
Pleier å si det samme til de som forteller tv-skjermen hvordan Solskjær og Klopp og co burde gjøre sakene sine! 😆
Norge er en nasjon med 5 millioner verdensmestre, det må vi bare leve med.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.
ganske lenge sidan no. Men hugsar godt kjensla av Bolse sine Beverigde modell 2.
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.231
Antall liker
6.332
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.
Ja, de siste 6-7 åra har vel det skjedd flere ganger, og vært kilden til at anleggene jeg frekventerer stadig har blitt bedre, også mitt eget. Jeg synes det er viktig å prøve å skille subjektive og objektive kvaliteter - men det er vanskelig. Man må kjenne eieren, preferansene hans, og ha en del erfaring selv. Videre er det jo ikke alltid man synes helheten er bedre enn sin egen helhet, men hører en detalj som får deg til å svette. Så er det å finne ut av hva som faktisk gjør at det låter som det gjør, for å implementere dette i eget oppsett. Går man systematisk til verks får man seg noen overaskelse underveis på hva som betyr noe, og ikke.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.
Jeg går på turne så ofte jeg bare kan, og jeg har iallfall opplevd mang en gang at "dette hørtes anderledes enn hjemme hos meg, og dæven det låter bra". Men nå har jeg anlegget i stua, så jeg er nok ikke seriøs nok.

Mvh
 
Sist redigert:
Topp Bunn