Forsterkere Legge mest penger i amp eller høytalere?

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.670
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.

Valentino

Æresmedlem
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
3.495
Sted
Ottestad
Jeg har hørt mye basert på passive filtere, LMC. Selv sluttet jeg med denslags for ti år siden eller så.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.670
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du aldri har hørt noe i andres anlegg som er hakke vassere enn ditt eget er du ikke en seriøs gutt, da er du bare dum
Gjennomsnitts-IQ'en i Norge er 103. Det betyr at halvparten er dummere enn det. Mye idioter ute blant folk :ROFLMAO:

I kid. Men, det var ikke spørsmålet. Hypotesen som ofte slenges rundt er at man ikke nødvendigvis kan bruke andres erfaringer til noe fornuftig fordi man har sin egen helt spesielle smak. Hvis man har putlet på med sitt over lang tid og endt der man ønsker å være, så vil det være logisk at man ikke blir spesielt engasjert av andres endestasjon - hvis hypotesen stemmer.

Jeg spør fordi jeg lurer på om andre føler at den hypotesen stemmer, men jeg kan jo ikke spørre rett ut om det. Da blir svarene ubrukelig for å finne ut av det jeg lurer på.
Hvis flere av dere guttaboys der borte på Østlandet har hørt hverandres hårete anlegg og ingen synes at de andres lyd var i nærheten av egen smak, så ville vi fått en veldig god indikasjon på at smak er såpass sært at man kan like gjerne begynne med å stake sin egen vei og gi faen i alle andre.

The Shy

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
4.902
Sted
Langesund
Gjennomsnitts-IQ'en i Norge er 103. Det betyr at halvparten er dummere enn det. Mye idioter ute blant folk :ROFLMAO:

I kid. Men, det var ikke spørsmålet. Hypotesen som ofte slenges rundt er at man ikke nødvendigvis kan bruke andres erfaringer til noe fornuftig fordi man har sin egen helt spesielle smak. Hvis man har putlet på med sitt over lang tid og endt der man ønsker å være, så vil det være logisk at man ikke blir spesielt engasjert av andres endestasjon - hvis hypotesen stemmer.

Jeg spør fordi jeg lurer på om andre føler at den hypotesen stemmer, men jeg kan jo ikke spørre rett ut om det. Da blir svarene ubrukelig for å finne ut av det jeg lurer på.
Hvis flere av dere guttaboys der borte på Østlandet har hørt hverandres hårete anlegg og ingen synes at de andres lyd var i nærheten av egen smak, så ville vi fått en veldig god indikasjon på at smak er såpass sært at man kan like gjerne begynne med å stake sin egen vei og gi faen i alle andre.
Still nysgjerrigheten din ved å ta en turne. Har hentet mye nyttig på min turne og fortsatt er det ting jeg grubler på hvordan jeg skal løse.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.670
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Still nysgjerrigheten din ved å ta en turne. Har hentet mye nyttig på min turne og fortsatt er det ting jeg grubler på hvordan jeg skal løse.
Jeg får dessverre ikke svar på hvordan andre har reagert på alle mulige anlegg sammenlignet med sitt eget ved å dra på turne. Innimellom kan man bli oppgitt over hvor lite relevans svarene man får har til det man spør om, så kanskje man skal la være å spørre. :p

MakkinTosken

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
3.001
Sted
BygdaMellomByene
Er det noen av dere mer seriøse gutter som har vært på besøk hos andre seriøse gutter og tenkt at dette var mye bedre enn mitt, sånn skulle jeg ønske lyden min var hjemme?

Med seriøse tenker jeg på de av dere med egne dedikerte rom og anlegg tilpasset både rom og smak.
Fått noen åpenbaringer ja. Mange her inne med egenskaper i oppsettet jeg bare kan jukse meg til med min tilnærming.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
16.323
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
20
Jeg får dessverre ikke svar på hvordan andre har reagert på alle mulige anlegg sammenlignet med sitt eget ved å dra på turne. Innimellom kan man bli oppgitt over hvor lite relevans svarene man får har til det man spør om, så kanskje man skal la være å spørre. :p
Uansett tallet for iq, å tro at en sitter på fasit hjemme hos seg selv blir i overkant dumt. Jeg lærer stadig nye ting i møte med andre som har denne hobbyen.

MrSpock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
221
Har aktiv deling i bilen faktisk. Men passivt i heimen.

MrSpock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
221
Hva er du mest fornøyd med? - relativt sett
Fornøyd nok med passiv løsning - veldig mye fikling med aktiv løsning. Litt annerledes i bilen da det er stor variasjon mellom avstand til elementene og å kunne korrigere tiden til hvert element gir en veldig stor økning i kvaliteten på lydbildet.

Edit: Litt uklart svar kanskje - men i bilen er aktiv deling mye bedre. Men hjemme hvor elementene har samme avstand til ørene er passivt greit nok.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
8
Hei

Jeg har gjort en uhøytidelig test med mine Kef LS50 å min Hegel H390 vs en budsjett receiver Sony STR1080!. Det kommer selvfølgelig ikke som noen overaskelse at Hegeln er bedre!. Det skal sies at jeg også er eier av den aktive versjonen av LS50...Kef LS50Wireless, å må si at Hegeln med de passive LS50 spiller fletta av de aktive!, spesielt på trance/dance, med mye complex bass!.

Så hva er deres mening angående forsterker vs høytalere!

Takk på forhånd
Høyttalere først. Men noen dyrere høyttalere har mye å hente på bedre elektronikk.
Men generelt.. Høyttalere først.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.670
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Uansett tallet for iq, å tro at en sitter på fasit hjemme hos seg selv blir i overkant dumt. Jeg lærer stadig nye ting i møte med andre som har denne hobbyen.
Pleier å si det samme til de som forteller tv-skjermen hvordan Solskjær og Klopp og co burde gjøre sakene sine! 😆
Norge er en nasjon med 5 millioner verdensmestre, det må vi bare leve med.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.943
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Torget vurderinger
0

ganske lenge sidan no. Men hugsar godt kjensla av Bolse sine Beverigde modell 2.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
4.179

Ja, de siste 6-7 åra har vel det skjedd flere ganger, og vært kilden til at anleggene jeg frekventerer stadig har blitt bedre, også mitt eget. Jeg synes det er viktig å prøve å skille subjektive og objektive kvaliteter - men det er vanskelig. Man må kjenne eieren, preferansene hans, og ha en del erfaring selv. Videre er det jo ikke alltid man synes helheten er bedre enn sin egen helhet, men hører en detalj som får deg til å svette. Så er det å finne ut av hva som faktisk gjør at det låter som det gjør, for å implementere dette i eget oppsett. Går man systematisk til verks får man seg noen overaskelse underveis på hva som betyr noe, og ikke.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
12.957
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1

Jeg går på turne så ofte jeg bare kan, og jeg har iallfall opplevd mang en gang at "dette hørtes anderledes enn hjemme hos meg, og dæven det låter bra". Men nå har jeg anlegget i stua, så jeg er nok ikke seriøs nok.

Mvh

Sist redigert:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Antall liker
435
Torget vurderinger
7
Takk for godt svar. Jeg spør fordi jeg vurderer anlegg i bilen, og har passivt hjemme. Tenker på den ene siden at jeg kanskje skal prøve dsp i bilen (Mosconi og Helix/Match er aktuelle kandidater til forsterker m dsp), men på den andre siden så tenker jeg at det blir enklere å sette det opp uten dsp (som jeg må lære meg).

Fornøyd nok med passiv løsning - veldig mye fikling med aktiv løsning. Litt annerledes i bilen da det er stor variasjon mellom avstand til elementene og å kunne korrigere tiden til hvert element gir en veldig stor økning i kvaliteten på lydbildet.

Edit: Litt uklart svar kanskje - men i bilen er aktiv deling mye bedre. Men hjemme hvor elementene har samme avstand til ørene er passivt greit nok.

The Shy

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
4.902
Sted
Langesund
Ja, de siste 6-7 åra har vel det skjedd flere ganger, og vært kilden til at anleggene jeg frekventerer stadig har blitt bedre, også mitt eget. Jeg synes det er viktig å prøve å skille subjektive og objektive kvaliteter - men det er vanskelig. Man må kjenne eieren, preferansene hans, og ha en del erfaring selv. Videre er det jo ikke alltid man synes helheten er bedre enn sin egen helhet, men hører en detalj som får deg til å svette. Så er det å finne ut av hva som faktisk gjør at det låter som det gjør, for å implementere dette i eget oppsett. Går man systematisk til verks får man seg noen overaskelse underveis på hva som betyr noe, og ikke.
Kjenner på meg at jeg har et av anleggene du sikter til og jaggu skal du få en del av æren for min progresjon også. Utveksling av tanker løsninger og ideer er fruktbart.
Så takk så langt, men vi er ikke ferdig;)

MrSpock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2007
Antall liker
221
Takk for godt svar. Jeg spør fordi jeg vurderer anlegg i bilen, og har passivt hjemme. Tenker på den ene siden at jeg kanskje skal prøve dsp i bilen (Mosconi og Helix/Match er aktuelle kandidater til forsterker m dsp), men på den andre siden så tenker jeg at det blir enklere å sette det opp uten dsp (som jeg må lære meg).
Jeg bruker denne Pioneeren:

Man kan også la det automatiske opplegget stille inn alt selv - med mikrofon. Men jeg gikk full manuell og leste spec på elementer osv og justerte i timesvis. Lærer mens man holder på. Fant ut at å justere anlegg med bilen i garasjen ikke er så smart - garasjen øker bassen veldig og det hørtes ganske blodfattig ut når jeg kjørte ut.... :LOL:

Men det er snart 10 år siden jeg satte inn anlegget, finnes nok mer avanserte saker i dag. Jeg hadde med umik-1, laptop og rew til hjelp.

• Liker
Reaksjoner: oes

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Antall liker
5.082
Sted
Skien
Ett hifi-system blir ikke bedre enn det svakeste ledd uansett. Det være seg kilde, forsterker eller høyttalere. Eller kabler for den saks skyld, uten med dette å dra i gang en kabeldebatt i denne tråden. Alt henger sammen, lik det eller ikke. Man kan ikke lage gull av gråstein.

Til dette kommer akustiske tiltak, match til rommet osv.
+1

Mvh: Espen L

Lassencad

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2014
Antall liker
580

Nej

Retep

Bransjeaktør
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
8.653
Sted
Mogreina
Torget vurderinger
20

Å jada. Nesten hver gang jeg er ute på tur så er det noe jeg ønsker meg mer av. Så prøver jeg å få det til. Er flere turer som har satt sine spor for å si det slik. Både innen stereo og surround.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
564
Sted
Liten by
Tror ikke det er et rett frem spørsmål på dette. Jeg har hørt høyttalere i prisklassen 15-17K bli bare bedre og bedre med bedre forsterker. Jeg har hørt små billige (2-3000 kr) stativ høyttalere låte fantastisk på EC Nemo. Men jeg har også hørt JBL Everest D55000 på billige 70-talls forsterkere med en lyd jeg bare måpte av.

Finnes det egentlig et enkelt svar på dette? Alt avhenger av rom og match. Å stille fjerndiagnose uten å vite alle fakta er farlig...
Jeg må legge til at i alle tifellene var signalet til forsterker av ypperste kvalitet (dyr platespiller eller NAIM ND5). God lyd inn, god lyd ut.
Dritt in, dritt ut...

Ellers må jeg si at dette er en merkelig tråd der man krangler om uvesentligheter og lager problemer som ikke eksisterer.

MakkinTosken

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
3.001
Sted
BygdaMellomByene
Ellers må jeg si at dette er en merkelig tråd der man krangler om uvesentligheter og lager problemer som ikke eksisterer.
Var det så mye krangel i denne tråden da? Synes en slags konsensus formet seg raskt jeg? Eneste rare med denne tråden er vel at du siterer og tilsynelatende har en diskusjon med deg selv. 😊

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
4.720

De hyppingst konstruerte problemene er gjerne knyttet til at det skal være utrolig vanskelig for eksempel å finne de rette kablene. Jeg er helt med på at noen kan komme å demonstrere for meg noe jeg ikke vet fra før, men hvis disse kablene er så fantastiske, og det er så enorme forskjeller, så må vel i det minste én person av de titusener som er så skråsikre kunne lag én eneste vitenskaplig holdbar test for å demonstrere en hørbar forskjell som ikke er lett å måle? I stedet møtes vi med argumentasjon helt på linje med naturmedisin, healing og engleskoler, også blander man dette med kvasivitenskap som får selv kreasjonismens dinosaur og bananhistorier til å blekne. Selv amerikansk psykofarmabransje har noe å strekke seg etter her.

Man må gjerne argumentere for at dritt inn = dritt ut, det er selvsagt ingen uenige om. Men at en rimelig kilde er spesielt dårlig, og at før det er noen vits i å bevege seg opp fra høyttalere til 15-20k så må man legge store summer i elektronikk og kabler, DET er å konstruere problemer som ikke eksisterer.

Gi meg noen fakta. Ikke bare egentester som tjener til å bekrefte ens egen oppfatning. Som når en som aldri har likt whisky fra Islay nok en gang går med på å smake, holder seg for nesa, svelger alt ned så raskt det lar seg gjøre før han rister av seg gåsehuden og sier "Var det ikke det jeg sa, det smaker dritt, jeg hadde rett."

Sluket

The One and Lonely
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
50.492
Torget vurderinger
14
Det finnes ingen lettvinte fasitsvar på trådstarters opprinnelige spørsmål. Det avhenger av så mange variabler; ambisjonsnivå, plass, prioritering og en rekke andre ting. No free Lunch. Dette kan gå begge veier, eller rettere sagt ALLE veier. Billig - billig, billig-dyr, dyr-billig eller dyr dyr! Har hørt og opplevd gode resultater med alle måtene å gjøre det på.

Topp Bunn