Legg ned A/S Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    cruiser skrev:
    Er jo det som er hele poenget her, vi har norske kvalitetets produkter, men som kun havner på centra/ultra og spesialforetninger fordi nordmenn ikke er interesert, kiwi kommer fortsatt til å være kiwi, nordmenn kjøper ikke bresse kylling uten toll når de er i sverige, de kjøper polsk med 20-30% saltlake.
    Sannsynligvis har du rett, i alle fall på kort sikt. Men min erfaring er i alle fall at selv de mest fortapte setter pris på kvalitet når de først får smakt det. Og importert kvalitet er nok, bortsett fra tollhindrene, mye rimeligere enn norsk kvalitet.

Franske andebryst (frossne) i Sverige koster rundt 140 SEK pr. kilo. Det er vel omtrent det samme som de triste, gule pakkene med mikrosokopiske kyllingfileeter uten skinn (slik at man kan være helt sikker på at de blir tørre og ikke smaker noesomhelst) koster på Rema/Kiwi/Ica/whatever her til lands. Vil man ha god kylling ligger en Stange-sak på rundt 100 kroner kiloen, men folk flest aner selvsagt ikke hva de skal gjøre med en hel kylling (hint: stapp sitron og hvitløk i ræva på den, gni inn med olivenolje, salt og pepper og dytt litt smør og friske urter under skinnet - halvannen time i ovnen - ferdig og lett som faen) og å partere en slik fremstår nok som en uoverkommelig oppgave for de aller fleste.

V

vredensgnag

Gjest
    No må du gje deg. Ka e gale me' ein broilar frå Prior?

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Er litt naivt å tro at kiwi kommer til å renne over av pata negra skinke og st marcelin hvis tollsatsene forsvinner, blir nok mest europeiske volum/industri produkter slik at Gjestemedlem kan spare enda noen kroner. 8)
    Kiwi vil kanskje det, men fjerner vi tollmurene vil det nok komme inn andre kjeder med et helt annet produktutvalg og priser enn det vi er vant med. Så får de som vil handle for til billigpriser, mens de som ønsker god mat kan kjøpe dette til det samme som dette foret koster i dag.

Jeg er glad i god mat, men jeg er ikke rik. Så da må jeg enten være oppfinnsom, kreativ og sparsommelig, eller leve på fôr.

Pata Negra kan forbli luksus, det er helt greit. Men det er litt dumt å betale luksuspriser for ramsalte lærstrimler. Fenalår fra supermarkedene er som å tygge på seigt, ramsalt sålelær.

Det norske systemet har skapt generasjoner med matanalfabeter i Norge.

Og slik vil de høye herrer helst ha det, for de tjener sine milliarder på at de skal fortsette slik. :-\

C

cruiser

Gjest
    nb skrev:
    cruiser skrev:
    Er jo det som er hele poenget her, vi har norske kvalitetets produkter, men som kun havner på centra/ultra og spesialforetninger fordi nordmenn ikke er interesert, kiwi kommer fortsatt til å være kiwi, nordmenn kjøper ikke bresse kylling uten toll når de er i sverige, de kjøper polsk med 20-30% saltlake.
    Sannsynligvis har du rett, i alle fall på kort sikt. Men min erfaring er i alle fall at selv de mest fortapte setter pris på kvalitet når de først får smakt det. Og importert kvalitet er nok, bortsett fra tollhindrene, mye rimeligere enn norsk kvalitet.

Franske andebryst (frossne) i Sverige koster rundt 140 SEK pr. kilo. Det er vel omtrent det samme som de triste, gule pakkene med mikrosokopiske kyllingfileeter uten skinn (slik at man kan være helt sikker på at de blir tørre og ikke smaker noesomhelst) koster på Rema/Kiwi/Ica/whatever her til lands. Vil man ha god kylling ligger en Stange-sak på rundt 100 kroner kiloen, men folk flest aner selvsagt ikke hva de skal gjøre med en hel kylling (hint: stapp sitron og hvitløk i ræva på den, gni inn med olivenolje, salt og pepper og dytt litt smør og friske urter under skinnet - halvannen time i ovnen - ferdig og lett som faen) og å partere en slik fremstår nok som en uoverkommelig oppgave for de aller fleste.
    Hva får deg til å tro at en fortapt sjel kommer til å velge et europeisk nisje produkt kontra et volumprodukt når prisforskjellen kommer til å være lik dagens, bare litt billigere totalt sett. Er jo ikke slik idag at en gjennomsnitts familie ikke har råd til en stange kylling, de bare prioriterer anderledes.

Forøvrig så er stange bare et nortura produkt som har vokst litt lenger og pakkes om, dvs det kommer gasspakket som bulk, er ikke det det engang var.

C

cruiser

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cruiser skrev:
    Er litt naivt å tro at kiwi kommer til å renne over av pata negra skinke og st marcelin hvis tollsatsene forsvinner, blir nok mest europeiske volum/industri produkter slik at Gjestemedlem kan spare enda noen kroner. 8)
    Kiwi vil kanskje det, men fjerner vi tollmurene vil det nok komme inn andre kjeder med et helt annet produktutvalg og priser enn det vi er vant med. Så får de som vil handle for til billigpriser, mens de som ønsker god mat kan kjøpe dette til det samme som dette foret koster i dag.

Jeg er glad i god mat, men jeg er ikke rik. Så da må jeg enten være oppfinnsom, kreativ og sparsommelig, eller leve på fôr.

Pata Negra kan forbli luksus, det er helt greit. Men det er litt dumt å betale luksuspriser for ramsalte lærstrimler. Fenalår fra supermarkedene er som å tygge på seigt, ramsalt sålelær.

Det norske systemet har skapt generasjoner med matanalfabeter i Norge.

Og slik vil de høye herrer helst ha det, for de tjener sine milliarder på at de skal fortsette slik. :-\
    Hvorfor handler vi ikke grønt på torget lenger? hvorfor handler vi ikke kjøtt i kjøttforretninger? for 50 år siden gjorde vi det, da brukte vi også 40-50% av inntekten vår på mat. Idag bruker en gjennomsnittsfamilie 7100 kroner i året på frukt og grønt. Nordmenn har valgt kiwi fremfor alternativet.. det er fordi de vil spise halvfabrikat billigst mulig. Man kan ikke skylde på annet enn forbrukeren.

N

nb

Gjest
    cruiser skrev:
    Hvorfor handler vi ikke grønt på torget lenger? hvorfor handler vi ikke kjøtt i kjøttforretninger? for 50 år siden gjorde vi det, da brukte vi også 40-50% av inntekten vår på mat. Idag bruker en gjennomsnittsfamilie 7100 kroner i året på frukt og grønt. Nordmenn har valgt kiwi fremfor alternativet.. det er fordi de vil spise halvfabrikat billigst mulig. Man kan ikke skylde på annet enn forbrukeren.
    Om folk flest vil spise skvip så er det greit for meg. Jeg kunne tenke meg å kjøpe kvalitetsprodukter for hva de faktisk koster og slippe å betale masse toll på de. Staten vil at jeg skal spise norsk mat, jeg spiser det jeg har lyst på. Av og til er det norsk, av og til er det importert. I siste tilfelle utgjør kunstige handelshindringer svært mye av prisen, det er egentlig hele poenget mitt.

Jeg har, som du(?), ingen tro på at forbrukere flest skal lede an utviklingen her.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Det finnes mange gode kjøttbutikker i Bergen. Solheim, Baunen, Rivelsrud, Colonialen m.fl. så folk handler der.

Men kjedene og de store produsentene har overbevist befolkningen om at Grandiosa, farseprodukter og hermetikk og posemat er stor stas, godt norsk og egnet som menneskeføde. Og siden disse leverandørene har hatt den tilnærmede monopolsituasjonen og er beskyttet mot all konkurranse... så har man klart å venne nordmenn av med å spise ordentlig mat. De er på for.

Den eneste måten å snu dette igjen er å gjøre god mat rimelige og mer tilgjengelig. Og begge deler ordnes best med å fjerne tollmurene, åpne for fri import og gi rom for nye aktører, og samtidig slutte med disse åndssvake propagandakampanjene om at norsk mat på noen som helst måte er overlegen annen europeisk mat.

Norge er et u-land i matvaresammenheng.

C

cruiser

Gjest
    Greit for meg at du ikke ønsker landbruksproduksjon her i landet, det er argumentene over at alt skal bli så mye bedre uten tollmurer som forundrer meg, du som bor i Oslo kan kjøpe det du vil idag de i distriktene kan ikke.. ingenting av dette kommer til å endre seg.

Når det gjelder nye kjeder etc, så er det jo bare å se på Danmark, der er det 2 kjeder som dominerer, Coop og Dansk Supermarked, men de har fått en ny kjede da.. Rema1000.

C

cruiser

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cruiser skrev:
    Det finnes mange gode kjøttbutikker i Bergen. Solheim, Baunen, Rivelsrud, Colonialen m.fl. så folk handler der.

Men kjedene og de store produsentene har overbevist befolkningen om at Grandiosa, farseprodukter og hermetikk og posemat er stor stas, godt norsk og egnet som menneskeføde. Og siden disse leverandørene har hatt den tilnærmede monopolsituasjonen og er beskyttet mot all konkurranse... så har man klart å venne nordmenn av med å spise ordentlig mat. De er på for.

Den eneste måten å snu dette igjen er å gjøre god mat rimelige og mer tilgjengelig. Og begge deler ordnes best med å fjerne tollmurene, åpne for fri import og gi rom for nye aktører, og samtidig slutte med disse åndssvake propagandakampanjene om at norsk mat på noen som helst måte er overlegen annen europeisk mat.

Norge er et u-land i matvaresammenheng.
    De har jo ikke det, du nevnte selv 4-5 butikker uten kjedetilknytning.

Hva er rimelig da? mat er rimelig, vi bruker en brøkdel av penga våre på det.. flertallet vil ha det billigst og de vil slippe å lage den selv.. Blir tåpelig å skylde på kjedene.

Norge har ikke matkultur, det er det som er problemet, og så lenge mat ikke skal koste noe og ikke ta noe tid og vi ikke skal ha egen matproduksjon kommer vi aldri til å få det heller.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Greit for meg at du ikke ønsker landbruksproduksjon her i landet, det er argumentene over at alt skal bli så mye bedre uten tollmurer som forundrer meg, du som bor i Oslo kan kjøpe det du vil idag de i distriktene kan ikke.. ingenting av dette kommer til å endre seg.

Når det gjelder nye kjeder etc, så er det jo bare å se på Danmark, der er det 2 kjeder som dominerer, Coop og Dansk Supermarked, men de har fått en ny kjede da.. Rema1000.
    Og et par timers kjøretur så er du i Tyskland, og kan fylle bilen din med alt du får plass til og returnere med 2 ukers forbruk av mat og drikke om du vil.

Prisene i Danmark er rimeligere, og utvalget er bedre. Reiser du enda lenger sydover blir forskjellen enda større.

C

cruiser

Gjest
    Men de gjør jo ikke det, danskene dra på bilka og tar storhandelen

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Hva er rimelig da? mat er rimelig, vi bruker en brøkdel av penga våre på det.. flertallet vil ha det billigst og de vil slippe å lage den selv.. Blir tåpelig å skylde på kjedene.
    Tror du virkelig at det er en ren tilfeldighet at det er blitt slik? Bruker du kun en liten brøkdel på mat så tjener du enten for mye penger, eller spiser for dårlig.

Norge har ikke matkultur, det er det som er problemet, og så lenge mat ikke skal koste noe og ikke ta noe tid og vi ikke skal ha egen matproduksjon kommer vi aldri til å få det heller.

Maten kan gjerne koste det maten koster å produsere og transportere og selge, men den skal ikke påleggets flere hundre prosent straffetoll for da blir den skamdyr. Det skal ikke være slit at staten skal doble prisen på hva at produkt egentlig koster, bare fordi vil SKAL betale overpris for maten vi spiser.

Så la den koste det den skal koste, men fjern tollen som dobler den reelle prisen på mange varer. For nå betaler vi ikke det maten koster, vi betaler minst dobbelt av dette.

For meg er det ikke så viktig hvor en vare er produsert som hva produktet er. Om den er laget på Senja eller i Provence er rimelig likegyldig for min del. Nasjonalistromantikk har jeg ikke så mye til overs for.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Men de gjør jo ikke det, danskene dra på bilka og tar storhandelen
    Ikke så underlig det. Jeg tror min lønning ville strukket minst tre ganger så langt hvis jeg kunne handlet her i stedet for på Obs her hjemme.

Bla litt i denne så ser man hva mat egentlig bør koste. For Danmark er ganske likt oss hva gjelder levestandard, sosiale strukturer, lønn og kulltur og ikke minst: Prisnivå på andre varer som det er naturlig å sammenligne.

http://viewer.zmags.com/publication/1eefeb6c#/1eefeb6c/76

C

cruiser

Gjest
    Veldig lite pata negra og st marcelin der, bilka er fyllt med tyske industrikprodukter, som f.eks alt oksekjøttet kommer derifra, av billigste sort, nå også inkludert kjøttlim.
    Det er fordi bilka er en billigkjede, og danskene velger billig kvantitet istedenfor kvalitet, akkurat som flertallet av nordmenn kommer til å gjøre.

Greit for meg at du ønsker å kjøpe dette, men ikke kom å fortell meg at det er kvalitet.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor er det det? Ingen landbruksminister som jeg kan huske hvertfall som har lagt skjul på at norsk landbruksproduksjon koster?

Men hvor er all kvaliteten du snakker om? Kan vel strengt tatt ikke ta bilka til inntekt for europeiske kvalitetsprodukter, da hadde det ikke vært rom for spesialforretningene i danmark eller saluhallene i sverige

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Hvorfor er det det? Ingen landbruksminister som jeg kan huske hvertfall som har lagt skjul på at norsk landbruksproduksjon koster?

Men hvor er all kvaliteten du snakker om? Kan vel strengt tatt ikke ta bilka til inntekt for europeiske kvalitetsprodukter, da hadde det ikke vært rom for spesialforretningene i danmark eller saluhallene i sverige
    Jeg tror nok ikke kvaliteten på hverken kjøtt eller grønt står det minste tilbake på Bilka i forhold til Norske supermarkeder. Utvalget er ganske så bra der på det meste. Og avisen der illustrerer ganske godt forskjellene vi har laget oss.

Men går du ut på kafe i Danmark er prisene også helt anderledes enn i Norge, det samme gjelder om du sammenligner spesialistbutikker i Danmark og Norge. Går du til en slakter i Købehavn eller Århus og en tilsvarende i Oslo eller Bergen, så er i alle fall ikke jeg i tvil om hvor jeg ville handlet med hensyn til pris, kvalitet og utvalg.

Vi blir rett og slett lurt til å betale dobbel pris, ha halve utvalget og generelt dårligere kvalitet på det meste. Godt Norsk med andre ord.

C

cruiser

Gjest
    Hvorfor har vi blitt lurt, som sagt ingen som har lagt skjul på at det koster å produsere varer i Norge, og så lenge vi har stemt nei til eu to ganger og frp ikke har flertall så har vel folket talt?

Men kan du fortelle meg hvorfor kvaliteten på ei tysk feedlot ku som er foret på kraftfor er bedre enn ei norsk gressku? Det er næmlig det de selger på Bilka.

Skjønner heller ikke hvorfor Norgesgruppen skulle endre på sitt kiwi konsept som er lite utvalg til lav pris bare fordi vi ikke har tollmurer. Det er billigkonseptene i det norske dagligvaremarkedet som står for størsteparten av omsetningen.

At du ikke bryr deg om hvor maten kommer fra betyr jo bare at du ikke er opptatt av kvalitet, lokasjon, fòr og transport er jo helt avgjørende for kvaliteten på ferdig produktet.

Nå er jeg helt enig med deg at gilde produserer alt for mye søppelprodukter, men dette er jo stadig i endring, de siste 10 årene har det skjedd kvantesprang i forhold til utvikling av nisje produkter, ville vært synd å ødelegge den utviklingen.

Når jeg sier at vi bruker en brøkdel av lønna på mat så er jo det basert på tall fra ssb som sier ca 11% lønna, dette er jo mindre enn de fleste andre land i Europa og kanskje en grunn til at utvalget er som det er.

En annen grunn til at norsk produsert mat er litt dyrere enn ellers er jo strenge restriksjoner på det som går mat sikkerhet, f.eks så er maksgrensen på verpehøner 7500, ergo slipper jeg å kjøpe pasteurisert egg når jeg skal lage majones slik danskene gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Hvorfor har vi blitt lurt, som sagt ingen som har lagt skjul på at det koster å produsere varer i Norge, og så lenge vi har stemt nei til eu to ganger og frp ikke har flertall så har vel folket talt?
    Vi har full mulighet til å endre våre tollmurer helt uavhengig av EU-medlemsskap. Det er bare vår egen proteksjonisme som setter stoppere for dette. Å stemme på en gjeng med kristenkonservative bajaser for å endre dette er også som å skjære av seg hodet for å barbere seg.

Men kan du fortelle meg hvorfor kvaliteten på ei tysk feedlot ku som er foret på kraftfor er bedre enn ei norsk gressku? Det er næmlig det de selger på Bilka.
    Noske kyr står 2/3 av året på bås og fores med kraftfor (varierer vel litt hvior i landet vi er) . Vi kan utmerket godt importere kjøtt fra land der kyrne går ute å beiter hele året, og likevel selge ordentlig kjøtt det til bedre priser enn norsk kraftforproduserte melkekyr. Vi kan importere 100% økologisk kjøtt til bedre priser enn Gildes skrotter.

Skjønner heller ikke hvorfor Norgesgruppen skulle endre på sitt kiwi konsept som er lite utvalg til lav pris bare fordi vi ikke har tollmurer. Det er billigkonseptene i det norske dagligvaremarkedet som står for størsteparten av omsetningen.
    Det er da plass til dem også. Men la dem selge billige produkter i stedet for som i dag da. Nå selger de jo akkurat de samme produktene som alle de andre butikkene gjør, og prisforskjellene er mest symbolske. Går du i hyllene på en Kiwi butikk så er det ikke mye du finner der som du ikke også finner på Safari, Ica eller Rema. At dette er en "billigbutikk" er rent lureri som man har bitt på gjennom reklamekampanjer.

At du ikke bryr deg om hvor maten kommer fra betyr jo bare at du ikke er opptatt av kvalitet, lokasjon, fòr og transport er jo helt avgjørende for kvaliteten på ferdig produktet.
    Da må jeg presisere noe, for da har du misforstått. Det jeg sier er at det er kvaliteten og som er avgjørende for produktet, og det er ikke mange ganger de norske produktene kommer bedre ut enn de alternativene man kan finne om man ikke trenger å tenke på tollmurene. Norge er ikke spesielt godt egnet for produksjon av alle varer, så hvorfor ikke kjøpe fe fra land der de kan gå ute hele året? Hvorfor kjøpe norske produkter som er dyrket i drivhus i stedet for på friland? Hvorfor skal vi ta til takke med dårligere norsk kvalitet til en høyere pris enn vi kunne solgt god importert kvalitet for?

Hadde nå enda de norske produktene vært av bedre kvalitet så hadde det i det minste vært et godt argument. Men det er de jo ikke. Sammenligner man hva man som utsalgssted kan handle av norske råvarer kontra den kvaliteten de kunne handlet av kvalitetsimport (samme priser nå) så vil de norske ofte kommet svært dårlig ut. Ikke alltid så klart, men veldig ofte er jeg redd.

Nå er jeg helt enig med deg at gilde produserer alt for mye søppelprodukter, men dette er jo stadig i endring, de siste 10 årene har det skjedd kvantesprang i forhold til utvikling av nisje produkter, ville vært synd å ødelegge den utviklingen.
    Den eneste grunnen til dette er at det har kommet til ørlite grann av konkurranse. Tine har ikke lenger det samme monopolet de hadde, og folk finner alternativer hvis produktene til Prior og Gilde blir for kjedelige. Hvis denne utviklingen skal fortsette behøver vi mer og ikke mindre konkurranse.

La oss starte med fri import av økologisk produsert mat f.eks.

Når jeg sier at vi bruker en brøkdel av lønna på mat så er jo det basert på tall fra ssb som sier ca 11% lønna, dette er jo mindre enn de fleste andre land i Europa og kanskje en grunn til at utvalget er som det er.
    Du kverner på de samme irrelevante tallene. Bla tilbake noen innlegge så får du forklart hvorfor disse tallene ikke gir noen som helst mening i den virkelige verden.

En annen grunn til at norsk produsert mat er litt dyrere enn ellers er jo strenge restriksjoner på det som går mat sikkerhet, f.eks så er maksgrensen på verpehøner 7500, ergo slipper jeg å kjøpe pasteurisert egg når jeg skal lage majones slik danskene gjør.
    Skremselspropaganda om at konkurransen er giftig og infisert av skumle sykdommer er av den aller mest smakløse propagandaen som man forer det norske folk med.

Det er vel kun argumentet om krumming på agurker som mangler nå så er tråden komplett. :-\

C

cruiser

Gjest
    Du fortsetter å argumenere at vi har så dårlig kvalitet, da er du uvitende om hva som faktisk finnes av produkter produsert i Norge, du går i fella og tror alt er Gilde.

Vel, en handlevogn er billigere på kiwi enn på meny, nettopp på grunn av lavere kostnader knyttet til mindre utvalg, tro hva du vil..

Du tar litt feil når det gjelder pris også, 1kg angus i skottland er bare marginalt billigere enn i Norge, norske kjøkkensjefer velger norske produkter 9-10 ganger hvis dem har mulighet fordi de er konkuransedyktige på pris og kvalitet.

Tror du lever i en illusjon når du tror alle europeiske produkter blir produsert på en liten farm i provance, matproduksjonen i eu er meget industrialisert og har som følge av det dårligere kvalitet, det er disse produktene du ser i bilka katalogen f.eks.

Syns forøvrig ikke tallene på hvor mye vi bruker av vår lønn på mat er så irrelevante, de sier veldig mye om hva vi prioriterer.

Tror du at ved redusering av tollmurene så får vi fler nisjeprodukter produsert lokalt? ;D

Kommer ikke med noe skremselspropaganda, jeg bare konstaterer at danskene kjøper pasteuriserte egg, noe vi ikke gjør..

V

vredensgnag

Gjest
    Du bør kanskje sette deg inn i hva pasteurisering av egg er for noe?

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.369
    Torget vurderinger
    1
    cruiser skrev:
    ...
    Det aller meste av regler vi har i Norge på området matvaresikkerhet har vi importert fra EU igjennom EØS-avtalen (som vi har gjort med mye annet regelverk).

mvh
    KJ

C

cruiser

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Du bør kanskje sette deg inn i hva pasteurisering av egg er for noe?
    tydeligvis du som ikke har smakt forskjell på varmebehandlet og helt rått, beklageligvis

V

vredensgnag

Gjest
    Du kommer lenger i debatten om du slutter å spekulere i hva andre har opplevd eller ikke, cruiser. Virker som om du glatt overser hvor problematisk det er å produsere og levere kvalitet her hjemme.

Men du kan rolig slappe av - jeg hadde høner på det forrige stedet jeg bodde. Meget ferske egg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Du fortsetter å argumenere at vi har så dårlig kvalitet, da er du uvitende om hva som faktisk finnes av produkter produsert i Norge, du går i fella og tror alt er Gilde.
    Nå har vi jo allerede avklart hvilken markedsandel Nortura har i et av de forrige innleggene. Jeg hevder ikke at alt de lever er av dålig kvalitet, langt derifra. Men prisen står ikke i forhold til kvaliteten når vi sammenligner direkte med alternativene hvis vi ikke legger til straffetollen på dem.

Vel, en handlevogn er billigere på kiwi enn på meny, nettopp på grunn av lavere kostnader knyttet til mindre utvalg, tro hva du vil..
    Med andre ord er det eneste som skiller "billigproduktene" på Kiwi fra dem på Meny prisen, og at sistnevnte bruker den høyere prisen på de samme produktene for å subsidiere ekstrautvalget.

Du tar litt feil når det gjelder pris også, 1kg angus i skottland er bare marginalt billigere enn i Norge, norske kjøkkensjefer velger norske produkter 9-10 ganger hvis dem har mulighet fordi de er konkurransedyktige på pris og kvalitet.
    Men hva tror du den da vil koste i Norge. Hvis den koster f.eks. 50kr/kg (tilfeldig tall) uten avgifter kan du fort legge på 150kr i statlige avgifter og der er inn til den norske grossisten. Så kommer alles avanse i tillegg. Prisen blir så høy at det ikke er det spor underlig at 9/10 av dem som selger mat på restaurantfat er nødt til å velge norske melkekyr i stedet. Det er ikke mange utesteder som slipper unna med 3-400kr for en bifftallerken.

Tror du lever i en illusjon når du tror alle europeiske produkter blir produsert på en liten farm i provance, matproduksjonen i eu er meget industrialisert og har som følge av det dårligere kvalitet, det er disse produktene du ser i bilka katalogen f.eks.
    Saken er at hvis vi fjerner tollmurene, så kan vi selge de gode produktene fra hele Europa til en bedre pris for forbrukeren enn industrimaten koster i dag. Det ville heve livskvaliteten hos mange mennesker.

Syns forøvrig ikke tallene på hvor mye vi bruker av vår lønn på mat er så irrelevante, de sier veldig mye om hva vi prioriterer.
    De er kanskje representative for en storfamilie med to industrilønninger. Er du enslig og lavtlønnet så må du regne med at 50% av den disponible inntekten etter husleie og slikt går til dagligvarehandel, med mindre man lever på mat egnet for våre firbente venner.

Tror du at ved redusering av tollmurene så får vi fler nisjeprodukter produsert lokalt? ;D
    Jeg vil ha varer fra hel Europa, ja hele verden inn i butikkene. Jeg vil ha oster fra Italia, Spania og Frankrike, pølser bra Tyskland og Belgia, svin fra Danmark og frukt fra land med mer enn 30 soldøgn i sesongen, etc. etc.

Jeg vil heller ha dette enn å sitte å vente på at en eller annen lokalbonde får subsidier og tilskudd nok til å slippe et og annet godprodukt som er passelig lokalprodusert. Nasjonalisme er ikke viktig når det kommer til vareutvalget.

Det er typisk norsk og veldig trist at god mat ses på som nisjeprodukter, og at det må prises deretter.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.369
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    ....
    Men hva tror du den da vil koste i Norge. Hvis den koster f.eks. 50kr/kg (tilfeldig tall) uten avgifter kan du fort legge på 150kr i statlige avgifter og der er inn til den norske grossisten. Så kommer alles avanse i tillegg. Prisen blir så høy at det ikke er det spor underlig at 9/10 av dem som selger mat på restaurantfat er nødt til å velge norske melkekyr i stedet. Det er ikke mange utesteder som slipper unna med 3-400kr for en bifftallerken.
    ...
    Staten stikker av med omlag 120 kr pr kg i ordinær toll på biff fra storfe (i tilegg kommer mva). Til glede og forlystelse ... her er tolltariffen for 2010:

http://www.toll.no/upload/tolltariffen/Tolltariffen2010.pdf

For dem som synes at norsk biff er «ok» anbefaler jeg en tur innom Vincent i Brussel. Bestill en Chateaubriand til en bagatell av ca 55 EUR (+++) for to. Jeg foretrekker den med Roquefort-saus (+ fritert Camembert til forret og brent vaniljekrem til desert). Nytes i godt selskap med masse god drikke.

mvh
    KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
    KJ skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ....
    ...
    Staten stikker av med omlag 120 kr pr kg i ordinær toll på biff fra stortfe (i tilegg kommer mva). Til glede iog forlystelse ... her er tolltariffen for 2010:
    Ja, og når man legger på MVA på dette så runder man fort 150kr i statlige avgifter. Og prisen er 4-doblet før den engang har nådd grossisten. Det er i praksis et omsetningsforbud.

C

cruiser

Gjest
    Nå tenker jeg på 1kg angus produsert i Grimstad kontra 1 kg angus produsert i Skottland.

Hvorfor kan man ikke skille Nortura for Gilde? Nortura slakter mye som ikke ender opp med Gilde etikett...

Men uansett, dere må jo bare leve i den villfarelse at alt blir så mye bedre uten tollmurer, at kjedene plutselig skulle gå fra alle sine konsepter, slutte å kjøpe varer billig og selge dyrt.

Vi har ikke matkultur i Norge til å få de butikkene som Gjestemedlem ønsker.

Ellers så får jeg trøste meg med at de fleste Norske kjøkkensjefer og andre som er interesert i mat og kultur deler mitt standpunkt angående Norsk mat og hvor verdifullt det er med lokalt produsert mat inkl kontakt med bonden.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.655
    KJ skrev:
    For dem som synes at norsk biff er «ok» anbefaler jeg en tur innom Vincent i Brussel. Bestill en Chateaubriand til en bagatell av ca 55 EUR (+++) for to. Jeg foretrekker den med Roquefort-saus (+ fritert Camembert til forret og brent vaniljekrem til desert). Nytes i godt selskap med masse god drikke.

mvh
    KJ
    Siden du da er i Belgia så stammer sikkert kjøttet fra en slik:

Jeg foretrekker denne:

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Jeg foretrekker denne:

What? Den kuen har jo to hoder og flere bein enn en ku strengt tatt bør ha. Takke meg til dørvaktoksen på #1.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Var det det beste du hadde å si ?
    Hva med: Usaklig propaganda som i beste Frp-ånd prøver å demonisere alt med unorsk opprinnelse som monsterprodukter. Useriøse innlegg fortjener useriøse svar.

Bedre nå?

C

cruiser

Gjest
    Heh, alt du ikke er enig i er propaganda, greit nok den oksa var i overkant, men salmonella poenget mitt tidligere var helt reellt

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.655
    ;D Første gang noen har kalt meg noe med FrP. Freppere handler billig Bacon, Bensin og Børst på Svinesund. Såpass burde du vite. For ordens skyld så er ikke Charolais norsk.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Beste biffen jeg har fått ble servert i Belgia - vet ikke om den var bola eller ikke. Kan ikke huske att jeg har fått noe i nærheten her hjemme. Sjelden jeg bestiller biff på restaurant i Norge - fått for mye "Tyggissbiff".

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Heh, alt du ikke er enig i er propaganda, greit nok den oksa var i overkant, men salmonella poenget mitt tidligere var helt reellt
    Salmonella kan forekomme i produkter, og det kan være et problem. Utbrudd forekommer også hos norske produsenter. Problemet ligger i at noen forsøker å lage et skremmebilde av at mat av unorsk opprinnelser er farlig, giftig, helseskadelig og noe man kan risikere å bli syk av. Dette er usaklig skremselspropaganda og totalt vikarierende argumenter i denne sammenhengen. Det er som å høre Vidar Kleppe snakke om pakistanere.

Det hele handler kun om å beskytte våre statskontrollerte landbrukssystem som gir oss statseide bønder, lokale milliardærer som er flinke til å donere penger til partiene, og en matanalfabet befolkning som er dosilt fornøyde med å leve på det de blir foret med (i alle ordets betydninger).

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    ;D Første gang noen har kalt meg noe med FrP. Freppere handler billig Bacon, Bensin og Børst på Svinesund. Såpass burde du vite. For ordens skyld så er ikke Charolais norsk.
    De er også kjent for usaklig argumentasjon og vikarierende motiver. Hva handler du på Svinesund eller danskebåten da? Lar du brennevinskvoten din ligge til fordel for en ekstra Peach Canei? :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt om demonrasen:

Characteristics of Belgian Blues
    Extraordinary Muscle Development Naturally No Hormones, No Steroids
    Early Maturity Extremely Docile Nature
    Excellent Feed Conversion Short Gestation Length
    Ease of Calving in Crossbreeding Hardy Calves
    Adaptability to Different Climates High Yielding Carcass
    Tender Lean Meat Heart Healthy Beef
    Naturally Lower in Fat & Cholesterol than Skinless Chicken Breast