Legg ned A/S Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Tykkjer det er veldig lett å verte negativ til kjedane som i hovudsak satsar på vassblesne pølser og kjøtdeig.
    Og dei butikksjefane eg kjenner, satsar på å selge det som kundane vil ha. Og det er billeg.
    Hvorfor er du negativ til kjedene fordi kundene vil ha noe billig sprengt halvfabrikat.

Problemet er vel at matkulturen er relativt skrøpelig i Norge, flertallet går på rema og kjøper en ferdig grilla kylling og en posesaus, dette vil jo ikke endre seg uten tollmurer.

Men det positive er at flere og flere bønder satser på videreforedling av produktene sine selv, disse produktene får plass i velassorterte butikker hvor de selger bra, helt topp og en bra start spør du meg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    cruiser skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Tykkjer det er veldig lett å verte negativ til kjedane som i hovudsak satsar på vassblesne pølser og kjøtdeig.
    Og dei butikksjefane eg kjenner, satsar på å selge det som kundane vil ha. Og det er billeg.
    Hvorfor er du negativ til kjedene fordi kundene vil ha noe billig sprengt halvfabrikat.

Problemet er vel at matkulturen er relativt skrøpelig i Norge, flertallet går på rema og kjøper en ferdig grilla kylling og en posesaus, dette vil jo ikke endre seg uten tollmurer.

Men det positive er at flere og flere bønder satser på videreforedling av produktene sine selv, disse produktene får plass i velassorterte butikker hvor de selger bra, helt topp og en bra start spør du meg.
    Problemet er når marknadskreftene (representert av kjedane) gjev meg 12 ulike slag toalettpapir å velgje mellom, medan eg må halde meg til vassblesen kjøtdeig, dersom eg ikkje "ordnar meg" på kreativ måte, eller driv handelslekkasjone av den argare sorten.
    Det er eit stykke mellm desse velassorterte butikkane. Og det irriterer meg grenselaust at vi ikkje har skikkeleg fisk i handelen her i noko av det beste fiskeområda i verda.. Men så lenge eg kan ordn meg...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Problemet er når marknadskreftene (representert av kjedane) gjev meg 12 ulike slag toalettpapir å velgje mellom, medan eg må halde meg til vassblesen kjøtdeig, dersom eg ikkje "ordnar meg" på kreativ måte, eller driv handelslekkasjone av den argare sorten.
    Det er eit stykke mellm desse velassorterte butikkane. Og det irriterer meg grenselaust at vi ikkje har skikkeleg fisk i handelen her i noko av det beste fiskeområda i verda.. Men så lenge eg kan ordn meg...
    Du får flytte til byen Arve. Her har vi ordentlige butikker, opptil flere. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.719
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Du får flytte til byen Arve. Her har vi ordentlige butikker, opptil flere. :)
    Altfor langt unna fiskeplassane....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Altfor langt unna fiskeplassane....
    Jeg ser fiskende polakker fra altanen stadig vekk.

Og går man ned til mottaket på Bontelabo så kan man få tak i ganske mye luddig.

.. og noen vanlige butikker, som Meny på Sletten, får av og til en raptus og bestiller inn uventet fisk til disken. For en tid siden kjøpte jeg Dorado og Månefisk der. Så de kan sikkert få tak i annet spennende fra havet hvis man spør dem.

Skoler har vi også i byen, så vi skal nok få deg sysselsatt.

C

cruiser

Gjest
    Vel, det har vel noe med å gjøre at folk tørker seg gjerne i rævva med bomull, men mat det skal det spares på. For meg så er det helt omvendt, tørker meg med grått dasspapir og kverner min egen kjøttdeig.
    Hvis det er noe trøst så er gilde deigen lik over hele landet...

Syns det blir så snodig å rette så mye skyts på kjedene, i gamle dager handlet vi kjøtt hos slakteren/kjøttforetningen og grønnsaker på torget.. ingen som har tvunget kjedene på oss.. de er her som et resultat av nordmenns trang til billig mat.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Kjedene er kanskje billigst, men ikke billige. Rimi suger mest av mine nærbutikker - alltid utsolgt og bare tull, får ikke lyst til og handle der selv om den er aller nærmest. Handler mest på Jalla-sjapper på Grønland - lukta der gjør meg mere sulten enn plastikk-lukta hos de Norske kjedene. Må legge til att jeg kun lager middag 1-2 dager i uka - resten på Restaurant (ikke Bagatelle).

G

Gjestemedlem

Gjest
    nb skrev:
    Vurderer å forby betaling for hylleplass hos kjedene
    http://e24.no/naeringsliv/article3704679.ece

Jeg tror det når jeg ser det.
    Lovende. Men jeg har heller ingen stor tro på at politikerne vil ra integritet nok til å stå imot lobbyispresset som utvilsomt vil komme fra de store aktørene og næringslivsinteressene i tiden som kommer.

Men det er bra og viktig tak for å få bukt med monopolkulturen i dagligvarebransjen.

V

vredensgnag

Gjest
    Dårlig utvalg, høye priser, ekstrem kjedemakt - det skal mye til før de forandrer den vinnerformelen.

Minst mulig ferskvarer som kan gå ut på dato; mest mulig menneskefôr (tørrfôr, fryst, hermetisk) i stedet for ordentlig mat.
    Forenklet logistikk pga det lille utvalget og en ønskesituasjon pga at man har å gjøre med et lite antall grossister, samtidig som hovedleveranser kommer fra landbrukets kooperativ.

Norske fôrbrukere (sic) som handler i disse kjedene behandles slik en lurendreier behandler et offer.

Smaklig måltid.

("Vurderer å forby betaling for hylleplass hos kjedene" -- etter at jeg lærte min datter om dette har hun fått noen oppvåkninger når hun går omkring i butikken, og sammenligner det som ligger i øyen- og brysthøyde med det som ligger over og under. Hyllekrigen er fylt med taktiske og strategiske krumspring for den som følger med.)

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    ("Vurderer å forby betaling for hylleplass hos kjedene" -- etter at jeg lærte min datter om dette har hun fått noen oppvåkninger når hun går omkring i butikken, og sammenligner det som ligger i øyen- og brysthøyde med det som ligger over og under. Hyllekrigen er fylt med taktiske og strategiske krumspring for den som følger med.)
    Noen fjerne slektninger av mamma og pappa driver en dagligvarebutikk i Canada. Når de reiser rundt i verden er de alltid innom noen steder for å se på hvordan matbutikkene er organisert, det er stort sett likt over hele verden hva angår vareplassering og hylleplassering. Ikke mye tilfeldigheter i den bransjen der.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.686
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Norske fôrbrukere (sic) som handler i disse kjedene behandles slik en lurendreier behandler et offer.
    Og ikke bare dem, det finnes flere:Lavprisflyselskaper som Norwegian og Ryanair og diverse hotellkjeder, og mine personlige favoritter strømleverandører og banker! Bare for å nevne noe. Runner up i dette feltet er diverse "Helseforetak".

Men bunnlinja viser at forbrukerne lett og villig lar seg lure. :-[

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.371
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    Spiralis skrev:
    ...
    Og ikke bare dem, det finnes flere:Lavprisflyselskaper som Norwegian og Ryanair ...
    Jeg kan ikke se at «flagg» selskapene er noe bedre, snarere omvendt.

Ryanair er i det minste ganske ærlige på det - de tar ekstra betalt for «alt» og tilbyr ingen «service» uten betaling. Sammenliknet med 2X-10X prisen for en liten «kaffekopp» og litt dvask «flymat» + evt muliget for å booke om, så er det en grei deal. Mht ombooking så er det i de fleste tilfeller enklere og billigere å kjøpe en ny billett ved behov, enn å betale merprisen for å ha den «forsikringen» i innbakt i taksten

mvh
    KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
    KJ skrev:
    o.t.
    Spiralis skrev:
    ...
    Og ikke bare dem, det finnes flere:Lavprisflyselskaper som Norwegian og Ryanair ...
    Jeg kan ikke se at «flagg» selskapene er noe bedre, snarere omvendt.

Ryanair er i det minste ganske ærlige på det - de tar ekstra betalt for «alt» og tilbyr ingen «service» uten betaling. Sammenliknet med 2X-10X prisen for en liten «kaffekopp» og litt dvask «flymat» + evt muliget for å booke om, så er det en grei deal. Mht ombooking så er det i de fleste tilfeller enklere og billigere å kjøpe en ny billett ved behov, enn å betale merprisen for å ha den «forsikringen» i innbakt i taksten

mvh
    KJ
    Det miste man kan forlange av en flyreise er at produktet inneholder basiskomponentene som et sette å sitte på, innsjekking, bagasjen og tilgang til et WC på flyet.

At man tar ekstra for mat, drikke og aviser, souvenirer og ombooking er en annen sak.

Ryanair kommer jeg aldri til å fly med hvis jeg kan unngå det.

C

cruiser

Gjest
    Så griner du her over hvor dyrt det er.. men å betale for en papirbillett når man nødvendighvis ikke trenger en, det er ok! ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Så griner du her over hvor dyrt det er.. men å betale for en papirbillett når man nødvendighvis ikke trenger en, det er ok! ;D
    Det jeg griner over et at staten i praksis forbyr fri konkurranse på dagligvarer ved å innføre skyhøy straffetoll på alt som kan konkurrere med de lokale føydalherrenes produkter.

Butikkene kan stå fritt til å prise varene som de vil. Vil de ta 500kr/kg for bananer så må de gjerne det. Men jeg skal ikke tvinges til å kjøpe dem bare fordi de er produsert i Hammerfest, og jeg håper andre butikker har et bedre tilbud på et eller annet alternativ.

Men ja, jeg handler mye når det er tilbud, datovarer, i jallasjapper og det er sesong for produkter. Hva jeg handler handler ikke bare om pris, men hvor jeg handler gjør det mye. Jeg lider ingen nød, men jeg trenger ikke like eller bifalle dagens system av den grunn.

N

nb

Gjest
    cruiser skrev:
    Men mat gidder du ikke å betale for ;)
    Drar du på harrytur til Nordby rett over grensen og titter i delikatesseavdelingen der, så ser du et greit eksempel på hva norske tollmurer gjør med prisen på virkelig gode varer fra Sør-Europa. Jeg las en gang at dersom noen vil importere parmaskinke fra Italia (dvs en skinke sånn ca midt på treet i hierarkiet) så koster den mer i toll enn den gjør i innkjøp. Noen har bestemt at tørre, triste og ihelsaltede produkter fra Gilde & co skal beskyttes såpass mye her til lands at prisen på god spekemat blir så høy at det er forbeholdt til fest for de fleste og hverdags for de som har råd til det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Norsk standard spekemat fra Gilde og Spis etc. er fullstendig uspiselig alene. Det er ikke egnet for andre enn kannibalske sauer å sutte på på varme sommerdager.

God importert skinke derimot kan finne på å koste over 1000kr/kg oppskjært på Rema og Meny. :-\

Det finnes noen få alternativer. Tind er eksempel på en norsk produsent/leverandør som lager ganske god spekemat, både skinke og pølser. Men de er dyre (4-500kr/kg for spekepølsene)... men det finnes et triks. :) På ICA i Åsane pleier de å selge skalker og skiver som ikke er av korrekt størrelse til 100kr/kg. Samme produkt ellers. :) Meny på sletten hadde samme tilbud i vinter til 69kr/kg. Jeg kjøpte en bærepose full, for holdbarheten var mange måneder lang.

C

cruiser

Gjest
    Poenget var vel egentlig bare at vi bruker masse penger på klær, bil, hus, ferie etc og veldig lite av vår inntekt på mat, den skal helst være billigst mulig, men jeg har jo skjønt at mange her ikke ønsker Norsk landbruk.

Forøvrig så har vi masse god gris både på Jæren og på Grøstad, fins en hel verden uttafor kiwi gutter!

N

nb

Gjest
    cruiser skrev:
    Poenget var vel egentlig bare at vi bruker masse penger på klær, bil, hus, ferie etc og veldig lite av vår inntekt på mat, den skal helst være billigst mulig
    Om du samtidig ivrer for at det skal være skyhøy toll på importerte stekeovner for å beskytte Grepa og på HiFi fra utlandet for å beskytte Abrahamsen, DP, Doxa og hva de nå alle heter så hadde det vært en konsekvent holdning i alle fall. Jeg bruker veldig lite av min inntekt på HiFi, det betyr ikke at jeg synest det er ok at jeg skal måtte betale dobbel og tredobbel pris sammenlignet med hva samme produktene koster i utlandet.

Jeg lider ingen nød, jeg har råd til å spise det jeg vil og siden jeg bor i Oslo får jeg tak i det meste jeg har lyst på.

C

cruiser

Gjest
    Nå blir vel ikke konsekvensene for norske hifi produsenter med produksjon i kina helt den samme. I og med du selv sammenligner Norge med Sverige, så har Sverige stort sett bare industriproduksjon av mat igjen og avvfolkningen av distriktene i nord er så og si komplett.

Hvorfor må dere egentlig alltid sammenligne alt med Gilde? Norsk matproduksjon er mye mer enn Gilde...

G

Gjestemedlem

Gjest
    cruiser skrev:
    Hvorfor må dere egentlig alltid sammenligne alt med Gilde? Norsk matproduksjon er mye mer enn Gilde...
    Fordi Nortura med varemerket Gilde er den desidert største aktøren i det Norske markedet. De kontrollerer alle de største slakteriene i Norge. Eksempelvis: Nortura har de åtte største storfeslakteriene i Norge.

Hvis du ser på linken nederst på siden vil du se at godt over 2/3 (71% i 2008) av all slakt av 4-bent i Norge er kontrollert av Nortura. Og 1 stor annen aktør står for omtrent halvparten av det resterende (Fatland).

Så siden dette er den aktøren alt annet måles opp mot er det ikke underlig at mye fokus rettes mot dem.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Jeg bruker veldig lite av min inntekt på HiFi, det betyr ikke at jeg synest det er ok at jeg skal måtte betale dobbel og tredobbel pris sammenlignet med hva samme produktene koster i utlandet.
    Men det gjelder jo alt i Norge. Du er sikkert også tre ganger så dyr som dine kolleger i utlandet. Maten er billig i Norge sånn relativt sett. Dersom man ønsker å gjøre noe med kostnadsnivået i Norge bør man vel begynne et annet sted? Advokat og legestanden er millionærer. Store grupper av offentlige ansatte er halvmillionærer (og streiker!). Er det rart ting blir dyrt?

N

nb

Gjest
    Voff skrev:
    Men det gjelder jo alt i Norge. Du er sikkert også tre ganger så dyr som dine kolleger i utlandet. Maten er billig i Norge sånn relativt sett. Dersom man ønsker å gjøre noe med kostnadsnivået i Norge bør man vel begynne et annet sted? Advokat og legestanden er millionærer. Store grupper av offentlige ansatte er halvmillionærer (og streiker!). Er det rart ting blir dyrt?
    Niks, det gjelder langt fra alt i Norge. Vi snakker om varer her, ikke tjenester. Prisen på tjenester er selvsagt veldig avhengig av lønnsnivå, det er ingen grunn til at varepriser skal være det, de kan (og blir i de fleste andre sammenheger) produsert der hvor det er mulig å gjøre det billig. Eller bra. God spekemat f.eks lages primært i Spania og Italia. Men for at du ikke skal kjøpe de fantastiske produktene derfra for ofte, så legges det på godt med toll slik at Ola Dunk heller velger noe som knapt er egnet til menneskeføde. De mindre bespiste i min omgangskrets har fått sjokk når jeg har servert god ost, god skinke, gode oljer osv. Uten unntak.

Og uansett kan jeg selv bestille fra utlandet om jeg ikke vil handle i Norge uten at det tilkommer like mye i toll som varen kostet i utgangspunktet. Vanligvis er hensikten med særavgifter å fylle statskassen (tenk bilavgifter). På mat er det kun for å beskytte norsk landbruk. Det er fosåvidt et politisk valg, men jeg forbeholder meg retten til å være uenig i det. For inntil noen år siden var det "godt norsk" som var mottoet, de måtte de selvsagt slutte med når folk begynte å reise mye mere og har sett hvordan god mat egentlig ser ut.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.371
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    ... For inntil noen år siden var det "godt norsk" som var mottoet, de måtte de selvsagt slutte med når folk begynte å reise mye mere og har sett hvordan god mat egentlig ser ut.
    + noen tilfeller av at «godt norsk» var importert.

mvh
    KJ

C

cruiser

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    cruiser skrev:
    Fordi Nortura med varemerket Gilde er den desidert største aktøren i det Norske markedet. De kontrollerer alle de største slakteriene i Norge. Eksempelvis:  Nortura har de åtte største storfeslakteriene i Norge.

Hvis du ser på linken nederst på siden vil du se at godt over 2/3 (71% i 2008) av all slakt av 4-bent i Norge er kontrollert av Nortura. Og 1 stor annen aktør står for omtrent halvparten av det resterende (Fatland).

Så siden dette er den aktøren alt annet måles opp mot er det ikke underlig at mye fokus rettes mot dem.
    Vel, Gilde er som du sier et merkenavn bestående av stort sett halvdårlige videreforedlede produkter, tro det eller ei men Mortura er egentlig ganske flink til avliving og fjerning av indre organer. Det er hva som skjer før og etter slakt som er viktig for sluttproduktet.Er mange norske bønder som kjøper sine produkter tilbake fra Nortura og videreforedler selv, restauranter f.eks handler ikke gilde på kiwi.

Blir bare litt teit når dere sammenligner sør europeiske nisje produkter med norske volumprodukter.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Niks, det gjelder langt fra alt i Norge. Vi snakker om varer her, ikke tjenester. Prisen på tjenester er selvsagt veldig avhengig av lønnsnivå, det er ingen grunn til at varepriser skal være det, de kan (og blir i de fleste andre sammenheger) produsert der hvor det er mulig å gjøre det billig.
    Det er kostnadsnivået som gjelder. Bønder må også leve i et samfunn med godt betalte offentlige ansatte og andre. Dette medfører et høyt kotnads nivå for alle, noe som gjør at selv våre trydgede må ha høyere stønad for å overleve enn lønna er i mange andre land....

N

nb

Gjest
    Voff skrev:
    Det er kostnadsnivået som gjelder.
    Nei, det er det ikke. Det ville vært billigere for Norge å betale bønder for ikke å jobbe og importere maten (ikke at jeg anbefaler en slik løsning). Bønder i Norge har i de aller fleste tilfeller veldig lav lønn (tror snittinntekten fra jordbruksaktiviteten er rundt 150.000 kroner i året), så det skulle jo om noe tilsi at maten var billig i Norge.

C

cruiser

Gjest
    nb skrev:
    Voff skrev:
    Det er kostnadsnivået som gjelder.
    Nei, det er det ikke. Det ville vært billigere for Norge å betale bønder for ikke å jobbe og importere maten (ikke at jeg anbefaler en slik løsning). Bønder i Norge har i de aller fleste tilfeller veldig lav lønn (tror snittinntekten fra jordbruksaktiviteten er rundt 150.000 kroner i året), så det skulle jo om noe tilsi at maten var billig i Norge. 
    Vel, det er feil, fòr, gress, frø, gjødsel, veterinær, utstyr etc etc blir påvirket av norsk kostnadsnivå

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.341
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Nei, det er det ikke. Det ville vært billigere for Norge å betale bønder for ikke å jobbe og importere maten (ikke at jeg anbefaler en slik løsning).
    De ville vært mye billigere for Norge å outsource byråkratiet til F.eks Kinesere.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Probleme er ikke nødvendigvis prisen på maten her i Norge. det er kvaliteten og utvalget i "vanlige" butikker

N

nb

Gjest
    Voff skrev:
    De ville vært mye billigere for Norge å outsource byråkratiet til F.eks Kinesere.
    Kan neppe outsources;)

Men det blir på siden av poenget. Det faktum at Norge, som nesten garantert eneste land i hele verden, har et produkt som kalles "smakstomat" sier egentlig det meste. Hva skulle alternativet være??

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Probleme er ikke nødvendigvis prisen på maten her i Norge. det er kvaliteten og utvalget i "vanlige" butikker
    Jeg synest det er et problem at fantastiske produkter fra utlandet blir tillagt høy toll slik at de er mye dyrere til meg som sluttbruker enn de behøver å være. Jeg betaler gladelig for kvalitet, men jeg synest ikke det er like morro å primært betale toll når jeg kjøper det jeg har lyst å putte i munnen.

De beste produktene er ikke veldig billige i opphavslandet heller akkurat, jeg kjøpte Pata Negra - skinke lagret i 36 måneder i San Sebastian for nesten 1000 kroner pr. kilo (ikke oppskjært) da jeg var der for et par år siden.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Jeg synest det er et problem at fantastiske produkter fra utlandet blir tillagt høy toll slik at de er mye dyrere til meg som sluttbruker enn de behøver å være. Jeg betaler gladelig for kvalitet, men jeg synest ikke det er like morro å primært betale toll når jeg kjøper det jeg har lyst å putte i munnen.

De beste produktene er ikke veldig billige i opphavslandet heller akkurat, jeg kjøpte Pata Negra - skinke lagret i 36 måneder i San Sebastian for nesten 1000 kroner pr. kilo (ikke oppskjært) da jeg var der for et par år siden.
    Fjern tollen på importert mat! da får vi utvalg og kvalitet. Spiser lammekjøtt fra Namibia nå. Fantastisk bra!!

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    Fjern tollen på importert mat! da får vi utvalg og kvalitet. Spiser lammekjøtt fra Namibia nå. Fantastisk bra!!
    Faktisk ikke så sikker på det, jeg tror en stor del av norges befolkning faktisk ikke vet hva god mat er for noe fordi de aldri har spist det og ikke vet hvordan det skal lages. Det faktum at svært mange, til tross for en del alternativer i ostedisken, fortsatt velger å ta med seg Norvegia tyder på at almenntilstanden er svært laber.

C

cruiser

Gjest
    Er litt naivt å tro at kiwi kommer til å renne over av pata negra skinke og st marcelin hvis tollsatsene forsvinner, blir nok mest europeiske volum/industri produkter slik at Gjestemedlem kan spare enda noen kroner. 8)

C

cruiser

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Faktisk ikke så sikker på det, jeg tror en stor del av norges befolkning faktisk ikke vet hva god mat er for noe fordi de aldri har spist det og ikke vet hvordan det skal lages. Det faktum at svært mange, til tross for en del alternativer i ostedisken, fortsatt velger å ta med seg Norvegia tyder på at almenntilstanden er svært laber.
    Er jo det som er hele poenget her, vi har norske kvalitetets produkter, men som kun havner på centra/ultra og spesialforetninger fordi nordmenn ikke er interesert, kiwi kommer fortsatt til å være kiwi, nordmenn kjøper ikke bresse kylling uten toll når de er i sverige, de kjøper polsk med 20-30% saltlake.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    tror du har rett i det dessverre

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn