Legg ned A/S Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Det var med vilje, for tenk hvis folk tenker etter hvilken galskap politikerne har satt Norges befolkning i (særlig de unge). Det er en rett å bo, står det i Norges lover, men det står ikke hvor dyrt det skal være!

Nordmenn/kvinner er en egen rase, og politikerne kan gjøre omtrent hva de vil, for Ola og Kari reagerer aldri, på noe som helst!

Ta et lite eksempel: Hvorfor betaler "alle" NRK lisens egentlig?

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    At landbruket er i en særstilling skulle bare mangle! Det å ha en egen produksjon av melk, kjøtt og korn er en sikkerhet vi bør ha råd til å ha. Verden har nå gått fra å ha nok mat til alle, med skjev fordeling, til å ikke ha nok mat til alle, uansett fordeling, i løpet av de siste årene. Vi har en plikt til å produsere mat selv, og ikke kjøpe maten ut av munnen til afrikanske og asiatiske bønder.

Det at vi ikke produserer nok mat i Norge til å dekke vårt behov, kan vi gjøre noe med. Hvilken rett har vi egentlig til å sitte på berget å kjøpe oss ut av alle problemer?

Direkte trist å se hvordan markedsmekanismene får oss til å tenke. Markedet kan tjene oss bra, men det ser ut til at markedet skaper flere slaver enn folk som tjener på det.

Svært forenklet oppgulp fra min side.

G

Gjestemedlem

Gjest
    f skrev:
    Hvorfor har alle fjernsyn fremdeles? Det er da 2010 nå og ikke 1974...

G

Gjestemedlem

Gjest
    rumath skrev:
    At landbruket er i en særstilling skulle bare mangle! Det å ha en egen produksjon av melk, kjøtt og korn er en sikkerhet vi bør ha råd til å ha. Verden har nå gått fra å ha nok mat til alle, med skjev fordeling, til å ikke ha nok mat til alle, uansett fordeling, i løpet av de siste årene. Vi har en plikt til å produsere mat selv, og ikke kjøpe maten ut av munnen til afrikanske og asiatiske bønder.

Det at vi ikke produserer nok mat i Norge til å dekke vårt behov, kan vi gjøre noe med. Hvilken rett har vi egentlig til å sitte på berget å kjøpe oss ut av alle problemer?

Direkte trist å se hvordan markedsmekanismene får oss til å tenke. Markedet kan tjene oss bra, men det ser ut til at markedet skaper flere slaver enn folk som tjener på det.

Svært forenklet oppgulp fra min side.
    Den beste måten å hjelpe andre land ut av fattigdommen er å handle med dem. Og den beste starten er landbruksprodukter. Deretter kommer foredlede matvarer.

Det er mer enn nok kapasitet for matproduksjon i verden i dag, og man sikrer utbyggingen av dette ved å handle med produktene. Handles skaper samarbeid, fred og utvikling og er konfliktdempende. Proteksjonisme skaper skaper strid, mistro og konflikter. Landbruksprodukter er fornybare ressurser.

En annen myte er dette med at selvberging bidrar til vår sikkerhet. De største trusler mot norsk matvareforsyning er vel fra ekstreme situasjoner som vulkanutbrudd, atomavfall, ekstremklima eller andre slike situasjoner som ødelegger for lokal produksjon. Den eneste måten vi kan sikre oss på er å ha et godt samarbeid og samhandler med våre naboer og venner, samt å sitte på lagre (som korn) til å takle en sesong eller to uten lokal produksjon.

Vi kan alltid leve på fisk, sau og poteter om det skulle bli nødvendig. Men det er helt unødvendig å ha ekstremtoll som blokkerer for handel med de fleste dagligvarer som ellers ville vært tilgjengelig for oss.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Et nedlagt Samvirkelag. Er det ikke det du vil ha, og bønder som lever på eksistensminimum for å du skal få billig mat?
    Det bare ca 40000 bønder igjen. Tror det var 180000 for 30 år siden. Hva kan det komme av? Norske bønder dummere enn ellers i verden?
    Vi har utviklet oss som nasjon. For hundre år siden var vi alle usle fattige potetbønder, i en uviktig utkant av verden. Det er ikke noe å ønske seg tilbake til.

Norge er forøvrig ikke særlig godt egnet for landbruk. De fleste produkter er det bedre å dyrke og fremavle i land lenger syd. Det er rimeligere, mer miljøvennlig og produktene blir stort sett av høyere kvalitet.

Vi trenger rett og slett ikke så mange lokale bønder lenger.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Sånn er det...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    For ikke å snakke om...

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    929
    Gjestemedlem skrev:
    Gjest skrev:
    Et nedlagt Samvirkelag. Er det ikke det du vil ha, og bønder som lever på eksistensminimum for å du skal få billig mat?
    Det bare ca 40000 bønder igjen. Tror det var 180000 for 30 år siden. Hva kan det komme av? Norske bønder dummere enn ellers i verden?
    Vi har utviklet oss som nasjon. For hundre år siden var vi alle usle fattige potetbønder, i en uviktig utkant av verden. Det er ikke noe å ønske seg tilbake til.

Norge er forøvrig ikke særlig godt egnet for landbruk. De fleste produkter er det bedre å dyrke og fremavle i land lenger syd. Det er rimeligere, mer miljøvennlig og produktene blir stort sett av høyere kvalitet.

Vi trenger rett og slett ikke så mange lokale bønder lenger.
    Nei, og ikke har vi kornlager heller - motsatt endel andre. Så hva da hvis oljen ikke betaler seg lenger. Dyrt å reise et fungerende landbruk igjen da. Det vil ta år.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Nei, og ikke har vi kornlager heller - motsatt endel andre. Så hva da hvis oljen ikke betaler seg lenger. Dyrt å reise et fungerende landbruk igjen da. Det vil ta år.
    Olje spiller ikke noen rolle her. Vi eksporterer selv enorme mengder mat fra Norge... fra fiske og havbruk. Vi kan fint spise dette selv hvis det blir nødvendig. Men inntil det så er det bedre for oss å eksportere fisk og importere kjøtt og grønt. Noe kan med fordel produseres lokalt, og det vil det bli uansett. Det er alltid et marked for gode lokale produkter, men ikke alt trenger å produseres her.. og ikke alt behøver å blokkeres fra norske butikker kun for å beskytte unødvendig og kostbar lokal produksjon.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    asvaberg skrev:
    Du bor i Oslo - stikk ned på Grønland :)
    Jeg jobber på Grønland. Sjelden at jeg kjøper frukt og grønt av etniske nordmenn, for å si det sånn. Men likevel.. Dette var ekstremt, og direkte vakkert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeez! Sånn grønnsaksmarked vil jeg også ha! :eek:
    Hiver på et par bilder til :)

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg som elsker grønnsaksbutikken på Hauketo.... egentlig...

G

Gjestemedlem

Gjest
    asvaberg skrev:
    Verken Nøkkelost eller G35 på det øverste da.... ;)
    Nøkkelost smaker gulvbelegg, og G35 er vel ikke engang ost... selv om vi liker å tro det. Det er mer i klasse med hardtrampet Nugatti og peanøttsmør.

Dessuten er du vel unødvendig komplisert nå. De fleste godt norske forbrukere er vel fornøyd med to typer ost. Gul og Brun, to typer epler .. rød og grønn... fisk eller kjøtt til middag og hvit eller brun saus på.

Mer ost

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    De alt for høye lønningene og himmelhøye levestandard ødelegger Norge.

...og vi feite, overmette, navlebeskuende 40-åringer raper mot månen - og lar det skje...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    to typer epler .. rød og grønn...
    Akkurat der er jeg vrang, eller enkel, velg selv.. Av alle tenkelige og utenkelige 'religiøse' organisasjoner kunne jeg bare vært medlem av Granny Smith's venner. ;)

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    BT skrev:
    Det er dette som skjer når et lite land plutselig sitter på en diger oljebrønn. For at alle skal ta del i rikdommen må lønningene opp, og da blir andre eksportartikler ikke konkurransedyktige. Til slutt jobber alle med tjenesteyting. Og når rikdommen er brukt opp...
    ..da sulter de vel ihjel da.... ???

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg som elsker grønnsaksbutikken på Hauketo.... egentlig...

den er bra, den, zomby.
    jeg handler ofte der selv.

når man bor i oslo så kan man alltids finne skikkelig grønnsaksbutikker, dersom man gidder å bruke litt tid på mathandelen.
    det samme med andre typer varer. førsteklasses parmasan, parmaskinke - (nesten) alt!
    man MÅ ikke handle i kjedebutikkene, selv om det nok er lettest i en travel hverdag.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fortsatt herlig, den på Hauketo. Den beste jeg kjenner til. Men det er jo lov å drømme.

Det blir forresten mest handling på Grønland, på grunn av at det er greiere på vei til og fra jobben (tar toget).

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    btw, når jeg ser på feriebildene til Gjestemedlem og tenker at det hadde vært fint og hatt noe tilsvarende i norge, så begynner hjernen min automatisk å legge til 20 minusgrader, nordavind og en helvetes masse snø.
    grønnsaker fryser og skrumper inn, i takt med ballene til Gjestemedlem og andre kunder.
    etter 10 minutter med grønnsakshandel er Gjestemedlem dau som ei sild, og grønnsakene hans uegnet til grisefor.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Zomby_Woof skrev:
    Fortsatt herlig, den på Hauketo. Den beste jeg kjenner til. Men det er jo lov å drømme.

Det blir forresten mest handling på Grønland, på grunn av at det er greiere på vei til og fra jobben (tar toget).

jeg har jo flyttet ut til gokk nå (rosenholm), ikke handlet på løkka eller grønland på lenge.
    bare i de asiatiske i torggata i helgene.

men sultan import holder vel stand fremdeles?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tomater har man knapt kunnet oppbevare utendørs før siste uka (må nok fortsatt inn om natta). Hvis man ikke lider av kverulant paranoia finner man nok andre (og bedre) grunner til norsk grønnsakstristesse enn 'late bønder'.

Ellers har jeg akkurat flytta til Holmlia, Gago (lita bygd mellom Gokk og Oslo, for de som lurer). Synes det er gildt her ute på landet.  ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da bor du jo bare et frisbee-kast med ei vinylskive fra meg, zomby.
    stikk innom en dag da vel.

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    f skrev:
    Hvorfor har alle fjernsyn fremdeles? Det er da 2010 nå og ikke 1974...
    Alle har jo ikke det lenger, men alle skal jo så klart betale for det, til en allerede overfyllt statskasse :'(

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    HVOR FA.. BLIR DET AV ALLE PENGA EGENTLIG?

ER DET NOEN SOM GRAVER DE NED, ELLER HAR VI MANGE UTROE TJENERE I A/S NORGE :eek:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gjerne det, Gago. Inviterer gjerne deg en tur også, bare jeg får ordna opp litt i kåken. Byggeplass inntil videre, og ser sånn ut. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Akkurat det at vi ikke har et kornlager, etter alt preik om behov for selvberging, avslører hvor hyklersk norsk landbrukspolitikk er.

Danmark, Sverige og Finland har selvsagt kornlagre.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gago skrev:
    btw, når jeg ser på feriebildene til Gjestemedlem og tenker at det hadde vært fint og hatt noe tilsvarende i norge, så begynner hjernen min automatisk å legge til 20 minusgrader, nordavind og en helvetes masse snø.
    grønnsaker fryser og skrumper inn, i takt med ballene til Gjestemedlem og andre kunder.
    etter 10 minutter med grønnsakshandel er Gjestemedlem dau som ei sild, og grønnsakene hans uegnet til grisefor.
    Vi har da utviklet teknologi tilstrekkelig til å kunne anlegge innendørs markeder og mathaller. Det burde man kunne finne i hvert fall i byene. Men det krever at bøndene i større grad begynner å selge sine egne produkter og ikke bare lever gjennom stalinistiske kooperativer til statsforhandlede fastpriser.

Og hvis ikke de norske bøndene kan levere, så kjøper vi fra bønder som kan. Vi trenger bare fjerne tollen for å få det til.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Akkurat det at vi ikke har et kornlager, etter alt preik om behov for selvberging, avslører hvor hyklersk norsk landbrukspolitikk er.

Danmark, Sverige og Finland har selvsagt kornlagre.
    Selvberging er bare tomme argumenter som høres saklige ut hvis man allerede er tilhenger av vår monopolistiske proteksjonisme.

I praksis betyr det som man ser ingen verdens ting.

Men det høres flott og fint ut å være selvberget, så det må vi jo være.... Global arbeidsdeling, samarbeid og samhandel kommer langt ned på listen.

N

nb

Gjest
    f skrev:
    Vanlig skattetrekk med en inntekt over 300,000 = 40 %
    Niks. Har du 400.000 kroner i lønn og ikke et eneste fradrag betaler du 32 prosent skatt i Norge. "Alle" i Norge tror de betaler mye mer skatt enn de faktisk gjør. Du må har rundt 750.000 kroner i årslønn (og fortsatt ikke et eneste fradrag) før skatteprosenten din når 40. Med 300.000 i inntekt er skatteprosenten 29.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jordbrukssaken er egentlig ganske enkel. Det er sult i verden. Derfor skal det produseres mat der det kan produseres mat, selv om det virker ulogisk for enkelte å gjøre det innenfor egne landegrenser. Vi kan ikke ha det også på samvittigheten at det dør folk andre steder på planeten av sult for at vi skal ha litt billigere mat.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    f skrev:
    Vanlig skattetrekk med en inntekt over 300,000 = 40 %
    Niks. Har du 400.000 kroner i lønn og ikke et eneste fradrag betaler du 32 prosent skatt i Norge. "Alle" i Norge tror de betaler mye mer skatt enn de faktisk gjør. Du må har rundt 750.000 kroner i årslønn (og fortsatt ikke et eneste fradrag) før skatteprosenten din når 40. Med 300.000 i inntekt er skatteprosenten 29.
    Med samme inntekten i Danmark vil en betale mye mer.

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:
    Med samme inntekten i Danmark vil en betale mye mer.
    Ditto i Sverige. Norge har ganske normalt skattenivå i Europeisk målestokk, men noe høyere for høye inntekter. En del norske avgifter drar imidlertid opp det faktiske nivået på innbetalinger til statskassen en hel del, særlig for de som har bil.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn