A
asvaberg
Gjest
Artig bilde, på en måte - trist på en annen.
Hvorfor har alle fjernsyn fremdeles? Det er da 2010 nå og ikke 1974...f skrev:Ta et lite eksempel: Hvorfor betaler "alle" NRK lisens egentlig?
Gjestemedlem skrev:Gjest skrev:Ja, det er vondt og vanskelig å bo i dette landet!!!
![]()
Den beste måten å hjelpe andre land ut av fattigdommen er å handle med dem. Og den beste starten er landbruksprodukter. Deretter kommer foredlede matvarer.rumath skrev:At landbruket er i en særstilling skulle bare mangle! Det å ha en egen produksjon av melk, kjøtt og korn er en sikkerhet vi bør ha råd til å ha. Verden har nå gått fra å ha nok mat til alle, med skjev fordeling, til å ikke ha nok mat til alle, uansett fordeling, i løpet av de siste årene. Vi har en plikt til å produsere mat selv, og ikke kjøpe maten ut av munnen til afrikanske og asiatiske bønder.
Det at vi ikke produserer nok mat i Norge til å dekke vårt behov, kan vi gjøre noe med. Hvilken rett har vi egentlig til å sitte på berget å kjøpe oss ut av alle problemer?
Direkte trist å se hvordan markedsmekanismene får oss til å tenke. Markedet kan tjene oss bra, men det ser ut til at markedet skaper flere slaver enn folk som tjener på det.
Svært forenklet oppgulp fra min side.
Vi har utviklet oss som nasjon. For hundre år siden var vi alle usle fattige potetbønder, i en uviktig utkant av verden. Det er ikke noe å ønske seg tilbake til.Gjest skrev:Et nedlagt Samvirkelag. Er det ikke det du vil ha, og bønder som lever på eksistensminimum for å du skal få billig mat?
Det bare ca 40000 bønder igjen. Tror det var 180000 for 30 år siden. Hva kan det komme av? Norske bønder dummere enn ellers i verden?
Nei, og ikke har vi kornlager heller - motsatt endel andre. Så hva da hvis oljen ikke betaler seg lenger. Dyrt å reise et fungerende landbruk igjen da. Det vil ta år.Gjestemedlem skrev:Vi har utviklet oss som nasjon. For hundre år siden var vi alle usle fattige potetbønder, i en uviktig utkant av verden. Det er ikke noe å ønske seg tilbake til.Gjest skrev:Et nedlagt Samvirkelag. Er det ikke det du vil ha, og bønder som lever på eksistensminimum for å du skal få billig mat?
Det bare ca 40000 bønder igjen. Tror det var 180000 for 30 år siden. Hva kan det komme av? Norske bønder dummere enn ellers i verden?
Norge er forøvrig ikke særlig godt egnet for landbruk. De fleste produkter er det bedre å dyrke og fremavle i land lenger syd. Det er rimeligere, mer miljøvennlig og produktene blir stort sett av høyere kvalitet.
Vi trenger rett og slett ikke så mange lokale bønder lenger.
Jeez! Sånn grønnsaksmarked vil jeg også ha!Gjestemedlem skrev:
Olje spiller ikke noen rolle her. Vi eksporterer selv enorme mengder mat fra Norge... fra fiske og havbruk. Vi kan fint spise dette selv hvis det blir nødvendig. Men inntil det så er det bedre for oss å eksportere fisk og importere kjøtt og grønt. Noe kan med fordel produseres lokalt, og det vil det bli uansett. Det er alltid et marked for gode lokale produkter, men ikke alt trenger å produseres her.. og ikke alt behøver å blokkeres fra norske butikker kun for å beskytte unødvendig og kostbar lokal produksjon.Gjest skrev:Nei, og ikke har vi kornlager heller - motsatt endel andre. Så hva da hvis oljen ikke betaler seg lenger. Dyrt å reise et fungerende landbruk igjen da. Det vil ta år.
Jeg jobber på Grønland. Sjelden at jeg kjøper frukt og grønt av etniske nordmenn, for å si det sånn. Men likevel.. Dette var ekstremt, og direkte vakkert.asvaberg skrev:Du bor i Oslo - stikk ned på Grønland![]()
Hiver på et par bilder tilZomby_Woof skrev:Jeez! Sånn grønnsaksmarked vil jeg også ha!![]()
Nøkkelost smaker gulvbelegg, og G35 er vel ikke engang ost... selv om vi liker å tro det. Det er mer i klasse med hardtrampet Nugatti og peanøttsmør.asvaberg skrev:Verken Nøkkelost eller G35 på det øverste da....![]()
Akkurat der er jeg vrang, eller enkel, velg selv.. Av alle tenkelige og utenkelige 'religiøse' organisasjoner kunne jeg bare vært medlem av Granny Smith's venner.Gjestemedlem skrev:to typer epler .. rød og grønn...
..da sulter de vel ihjel da.... ???BT skrev:Det er dette som skjer når et lite land plutselig sitter på en diger oljebrønn. For at alle skal ta del i rikdommen må lønningene opp, og da blir andre eksportartikler ikke konkurransedyktige. Til slutt jobber alle med tjenesteyting. Og når rikdommen er brukt opp...
Zomby_Woof skrev:Jeg som elsker grønnsaksbutikken på Hauketo.... egentlig...
Zomby_Woof skrev:Fortsatt herlig, den på Hauketo. Den beste jeg kjenner til. Men det er jo lov å drømme.
Det blir forresten mest handling på Grønland, på grunn av at det er greiere på vei til og fra jobben (tar toget).
Alle har jo ikke det lenger, men alle skal jo så klart betale for det, til en allerede overfyllt statskasse :'(Gjestemedlem skrev:Hvorfor har alle fjernsyn fremdeles? Det er da 2010 nå og ikke 1974...f skrev:Ta et lite eksempel: Hvorfor betaler "alle" NRK lisens egentlig?
Vi har da utviklet teknologi tilstrekkelig til å kunne anlegge innendørs markeder og mathaller. Det burde man kunne finne i hvert fall i byene. Men det krever at bøndene i større grad begynner å selge sine egne produkter og ikke bare lever gjennom stalinistiske kooperativer til statsforhandlede fastpriser.Gago skrev:btw, når jeg ser på feriebildene til Gjestemedlem og tenker at det hadde vært fint og hatt noe tilsvarende i norge, så begynner hjernen min automatisk å legge til 20 minusgrader, nordavind og en helvetes masse snø.
grønnsaker fryser og skrumper inn, i takt med ballene til Gjestemedlem og andre kunder.
etter 10 minutter med grønnsakshandel er Gjestemedlem dau som ei sild, og grønnsakene hans uegnet til grisefor.
Selvberging er bare tomme argumenter som høres saklige ut hvis man allerede er tilhenger av vår monopolistiske proteksjonisme.vredensgnag skrev:Akkurat det at vi ikke har et kornlager, etter alt preik om behov for selvberging, avslører hvor hyklersk norsk landbrukspolitikk er.
Danmark, Sverige og Finland har selvsagt kornlagre.
Niks. Har du 400.000 kroner i lønn og ikke et eneste fradrag betaler du 32 prosent skatt i Norge. "Alle" i Norge tror de betaler mye mer skatt enn de faktisk gjør. Du må har rundt 750.000 kroner i årslønn (og fortsatt ikke et eneste fradrag) før skatteprosenten din når 40. Med 300.000 i inntekt er skatteprosenten 29.f skrev:Vanlig skattetrekk med en inntekt over 300,000 = 40 %
Med samme inntekten i Danmark vil en betale mye mer.nb skrev:Niks. Har du 400.000 kroner i lønn og ikke et eneste fradrag betaler du 32 prosent skatt i Norge. "Alle" i Norge tror de betaler mye mer skatt enn de faktisk gjør. Du må har rundt 750.000 kroner i årslønn (og fortsatt ikke et eneste fradrag) før skatteprosenten din når 40. Med 300.000 i inntekt er skatteprosenten 29.f skrev:Vanlig skattetrekk med en inntekt over 300,000 = 40 %
Ditto i Sverige. Norge har ganske normalt skattenivå i Europeisk målestokk, men noe høyere for høye inntekter. En del norske avgifter drar imidlertid opp det faktiske nivået på innbetalinger til statskassen en hel del, særlig for de som har bil.Anonym skrev:Med samme inntekten i Danmark vil en betale mye mer.