Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Et merkelig argument all den tid du i hvert fall tidligere har insistert på å kalle absolutt all bruk for misbruk. Det er langt fra all personlig bruk av rusmidler som har store ringvirkninger på samfunnet, det meste har ingen.
    I beg to differ.
    Når jeg tidligere, og også like gjerne nå, har kalt bruk av ikke-legale substanser for misbruk, er det fordi de er nettopp illegale....
    La oss ellers ta et eksempel. Hvis du fyrer opp en rev i kveld, vil du da sette deg i bilen når du skal på jobb i morgen tidlig? Jeg håper jo inderlig at du svarer nei, ut fra kunnskapen vi har om ulike rusmidler.....
    Men ville alle gjort samme fornuftige vurderingen? Think not, med de konsekvenser det kan få, i verste fall med tap av liv som resultat! Så ja, jeg tillater meg å snakke om store ringvirkninger......

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Denne ble for rart! Jeg har selv bodd i Spania, og det er ingen relasjon mellom Franco og deres bruk av russtoffer - selv ikke den gang jeg var der. Det er lite spor etter tiden med diktatur, med unntak av historiebøkene, og muligens at de ulike regionene vil ha mer frihet og lokalt demokrati som er mer løsrevet fra Madrid. Med unntak av finanskrisen har landet hatt en god økonomisk utvikling. Man kan selvfølgelig argumentere for at bedre råd gir mer rusmisbruk....
    Det er sikkert mye som fungerer godt i Spania. Har selv aldri fått gleden av å besøke landet, men er det heeeelt uten grunn at der innimellom spøkes med "manana" når det gjelder Spania....? ;)
    Når det gjelder Polen, fikk jeg en gang servert følgende utsagn ifht erfaringer med deres yrkesutøvelse: "Polakkene er greie folk de. Men de må fortelles hva de skal gjøre. Da er de effektive." Kan det skyldes arven etter kommunistenes styre? Rart hvis sånt aldri skulle ha eksistert i land som Portugal og Spania.....
    Hvordan franskmenn, israelere og kinesere fikk passet påskrevet, er en annen historie.....;)

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Det finnes allerede veldig strenge lover mot å kjøre i påvirket tilstand, så det er et stråmannsargument. Jeg har selvsagt aldri verken ment eller hevdet at det bør være lovlig å kjøre påvirket.

    Håper du fikk med deg #2869.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Og se med fordel denne:

     
    • Love
    Reaksjoner: MML

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg fordrar ikke cannabis, jeg liker det ikke og det er mange år siden jeg har røykt noe slikt. Men andre liker det og det respekterer jeg i motsetning til deg.

    Men det jeg mye mindre fordrar er din kvalme arrogante og nedlatende holdning til det du referer til som "hvermansen", disse menneskene som er så langt under deg til at du føler behov for å bestemme over dem.. til deres eget beste selvsagt.

    Du føler deg kanskje som en konge siden du får lov til å herse med barn som følge av din stilling. men jeg gremmer men når jeg tenker på hva du putter inn i de små hjelpeløse.
    Respektere at andre liker å røyke cannabis? Det kan jeg for all del gjøre, men det er ikke det samme som at jeg godtar at man skal gi beng i gjeldende lovverk.
    Hva angår hvermansen; hvis jeg også er en del av den familien, så betyr det jo at jeg ikke er sikker på hva jeg hadde fikset, ergo er det best at jeg ikke får muligheten..... Det jeg KAN si, er at jeg ALDRI har gjort en flue fortred grunnet alkohol! Ikke kjørt i fylla, ikke drevet med ødeleggelser, ikke slåss - u name it!
    Har faktisk til gode å slåss, etter at jeg som 5-åring kunne ha endt opp med å skade en 2 år eldre gutt alvorlig. Men det var rett og slett fordi han pushet meg over streken med mobbing, så da tok jeg igjen så det sang. Han (og jeg) skal være glad for at skallen ikke sprakk, for å si det sånn....
    Hva gjelder min yrkesutøvelse, har du null forutsetninger for å uttale deg, så det blir jo retten og sletten bare for dumt. Men du kan jo legge deg på minnet at jeg ved et flertall anledninger har blitt kontaktet av tidligere elever, elever som det av ulike årsaker kunne gått fryktelig galt med, som har uttrykt sin store takknemlighet for at jeg var "så dem og brydde meg", at jeg var tydelig, morsom og kunne fagene mine. Slikt skjer vel i sannhetens navn ikke, hvis jeg var så grusom som du mener.... Så spar meg for sånt tullprat. Usaklig, ufint og overhodet ikke konstruktivt i debatten!.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det finnes allerede veldig strenge lover mot å kjøre i påvirket tilstand, så det er et stråmannsargument. Jeg har selvsagt aldri verken ment eller hevdet at det bør være lovlig å kjøre påvirket.

    Håper du fikk med deg #2869.
    Og spørsmålet jeg stilte, og som du svarte på der, var til deg, ikke pga dine, men andres, utsagn tidligere i tråden......
    Beklager hvis det ikke kom tydelig nok frem!

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Og spørsmålet jeg stilte, og som du svarte på der, var til deg, ikke pga dine, men andres, utsagn tidligere i tråden......
    Beklager hvis det ikke kom tydelig nok frem!
    Hvor har noen skrevet at det er greit å kjøre påvirket? Det er allerede mye strengere straffer for det, enn å bli tatt med noen gram pot.

    Hvis noen driter i vegtrafikkloven og allikevel kjører påvirket, så lar de seg neppe skremme av at det ikke er lov å røyke cannabis. Sorry, men dette fremstår som en bevisst avsporing av diskusjonstema.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvor har noen skrevet at det er greit å kjøre påvirket? Det er allerede mye strengere straffer for det, enn å bli tatt med noen gram pot.

    Hvis noen driter i vegtrafikkloven og allikevel kjører påvirket, så lar de seg neppe skremme av at det ikke er lov å røyke cannabis. Sorry, men dette fremstår som en bevisst avsporing av diskusjonstema.
    Poenget er vel heller at "terskelen" for å sette seg i bilen dagen derpå, for noen, kanskje rent av flere, vil være lavere etter en rev enn etter ei rotbløyte..... Mulig jeg tar feil, håper jo nesten det, men mistenker at det ligger en fare for at så kan skje.
    Ergo blir det en det av ringvirkningene av rusmiddelbruk.

    mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Poenget er vel heller at "terskelen" for å sette seg i bilen dagen derpå, for noen, kanskje rent av flere, vil være lavere etter en rev enn etter ei rotbløyte..... Mulig jeg tar feil, håper jo nesten det, men mistenker at det ligger en fare for at så kan skje.
    Ergo blir det en det av ringvirkningene av rusmiddelbruk.

    mvh
    Proffen
    I alle dager, hvorfor finner du på dette?
    INGEN, jeg gjentar INGEN, har på disse 73 sidene nevnt noe som helst i retning av å forsvare kjøring i påvirket tilstand. Dette er jo bare noe du finner på helt ut av det blå, og smører ut over de som ønsker at samfunnets rusmiddelbruk skal gi en totalt lavere belastning av alle slag.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I alle dager, hvorfor finner du på dette?
    INGEN, jeg gjentar INGEN, har på disse 73 sidene nevnt noe som helst i retning av å forsvare kjøring i påvirket tilstand. Dette er jo bare noe du finner på helt ut av det blå, og smører ut over de som ønsker at samfunnets rusmiddelbruk skal gi en totalt lavere belastning av alle slag.
    ....og jeg har da virkelig ikke påstått at der er noen som har forsvart kjøring i påvirket tilstand! Det er ikke det som er poenget.
    Vi vet derimot at det de senere år har vært en økning i ruskjøring hvor alkohol IKKE er rusmiddelet som har vært nyttet.
    Jeg kan vanskelig se hvordan den negative utviklingen skal minke, hvis man legaliserer.......

    mvh
    Proffen
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Poenget er vel heller at "terskelen" for å sette seg i bilen dagen derpå, for noen, kanskje rent av flere, vil være lavere etter en rev enn etter ei rotbløyte..... Mulig jeg tar feil, håper jo nesten det, men mistenker at det ligger en fare for at så kan skje.
    Ergo blir det en det av ringvirkningene av rusmiddelbruk.
    Hvis man ser at det blir er økende problem så får man ta de nødvendige grep i veitrafikkloven, da. Litt av hensikten med å legalisere og regulere er jo at det åpner for å innføre en kunnskapsbasert ruspolitikk, hvor man baserer lovgivningen på reelle erfaringer og data i stedet for tro og synsing.

    Ellers er det ganske søkt å sidestille én joint med en rotbløyte, foreslår at du ser Folkeopplysningen-episoden jeg linket til.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Vedr kjøring og inntak av cannabis så er feks rådene fra Canadian Public Health Association et opphold på minimum 6 timer ved røyking og 8 timer ved spising. Men det kan jo godt hende de ikke har tilgjengelig den kunnskapen dette forumet er i besittelse av og rådene ene og alene er basert på vill gjetting.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis man ser at det blir er økende problem så får man ta de nødvendige grep i veitrafikkloven, da. Litt av hensikten med å legalisere og regulere er jo at det åpner for å innføre en kunnskapsbasert ruspolitikk, hvor man baserer lovgivningen på reelle erfaringer og data i stedet for tro og synsing.

    Ellers er det ganske søkt å sidestille én joint med en rotbløyte, foreslår at du ser Folkeopplysningen-episoden jeg linket til.
    Litt merksnodig at vi som er skeptiske til legalisering ikke skal få tro, mene og synse spesielt mye - for det skjer da vitterlig også på hi sio......
    For all del, tok meg faktisk tid til å se episoden, men opplevde ikke at der var så mye nytt under solen.

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Respektere at andre liker å røyke cannabis? Det kan jeg for all del gjøre, men det er ikke det samme som at jeg godtar at man skal gi beng i gjeldende lovverk.
    Hva angår hvermansen; hvis jeg også er en del av den familien, så betyr det jo at jeg ikke er sikker på hva jeg hadde fikset, ergo er det best at jeg ikke får muligheten..... Det jeg KAN si, er at jeg ALDRI har gjort en flue fortred grunnet alkohol! Ikke kjørt i fylla, ikke drevet med ødeleggelser, ikke slåss - u name it!
    Har faktisk til gode å slåss, etter at jeg som 5-åring kunne ha endt opp med å skade en 2 år eldre gutt alvorlig. Men det var rett og slett fordi han pushet meg over streken med mobbing, så da tok jeg igjen så det sang. Han (og jeg) skal være glad for at skallen ikke sprakk, for å si det sånn....
    Hva gjelder min yrkesutøvelse, har du null forutsetninger for å uttale deg, så det blir jo retten og sletten bare for dumt. Men du kan jo legge deg på minnet at jeg ved et flertall anledninger har blitt kontaktet av tidligere elever, elever som det av ulike årsaker kunne gått fryktelig galt med, som har uttrykt sin store takknemlighet for at jeg var "så dem og brydde meg", at jeg var tydelig, morsom og kunne fagene mine. Slikt skjer vel i sannhetens navn ikke, hvis jeg var så grusom som du mener.... Så spar meg for sånt tullprat. Usaklig, ufint og overhodet ikke konstruktivt i debatten!.

    mvh
    Proffen
    Spar meg for din kvalme skinnhellighet. Det er mennesker som deg som koster liv.

    Du har sikkert gode sider, men medmenneskelighet er ikke en av dem.

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Spar meg for din kvalme skinnhellighet. Det er mennesker som deg som koster liv.

    Du har sikkert gode sider, men medmenneskelighet er ikke en av dem.

    Jeg unner INGEN å miste noen av sine nære og kjære, hvis du skulle være i tvil. Og hvis du likevel skulle være i tvil, er det fint lite jeg kan gjøre for å fikse det!

    Skinnhellighet? Nope!
    Medmenneskelighet? I bøtter og spann!
    Høy moralsk standard? Yepp!

    mvh
    Proffen
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    ....og jeg har da virkelig ikke påstått at der er noen som har forsvart kjøring i påvirket tilstand! Det er ikke det som er poenget.
    Vi vet derimot at det de senere år har vært en økning i ruskjøring hvor alkohol IKKE er rusmiddelet som har vært nyttet.
    Jeg kan vanskelig se hvordan den negative utviklingen skal minke, hvis man legaliserer.......

    mvh
    Proffen
    Hvor er det du henter de opplysningene fra?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg unner INGEN å miste noen av sine nære og kjære, hvis du skulle være i tvil. Og hvis du likevel skulle være i tvil, er det fint lite jeg kan gjøre for å fikse det!

    Skinnhellighet? Nope!
    Medmenneskelighet? I bøtter og spann!
    Høy moralsk standard? Yepp!

    mvh
    Proffen
    Hvordan står det til med selvinnsikten da, tenker du? Høy standard i bøtter og spann på den også antar jeg?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.188
    Hvor er det du henter de opplysningene fra?
    Det er nå en ting, men sannheten er tross alt ikke fullt så enkel.

    I en studie av alkohol, narkotika og trafikkfarlige legemidler i spyttprøver fra tilfeldige førere på Østlandet våren 2017 fant en at forekomsten av narkotika ble redusert fra 2,0 % til 1,6 % fra forrige studie 2008-09, mens forekomst av trafikkfarlige legemidler ble redusert fra 3,3 % til 2,2 %. (Gjerde, H., Furuhagen, H., 2017). Les mer om rus i trafikken i rapporten “En oversikt over rus i trafikken I Norge og internasjonalt.”
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.236
    Antall liker
    5.188
    Takker. Jeg skummet så vidt over den, og det så virkelig interessant ut. Skal se mer på den i morgen.
    Ja, i den rapporten var det klare tall som viser at antallet som kjører påvirket av alkohol (eller blir tatt for dette) har gått ned, mens antallet som kjører påvirket av andre rusmidler har gått opp, basert på data fra 2010-2020. Og det er vel ganske naturlig siden vi vet at antall nordmenn som bruker andre rusmidler enn alkohol øker helt uavhengig av disses legale status (ergo forbudet virker ikke)..

    Samtidig vet vi også at antall drepte og skadde i trafikken har gått jevnt og trutt nedover i hele denne perioden, så da er det naturlig å trekke to slutninger:

    1. Alkohol viser seg igjen å være verstingen av rusmidler når det kommer til skadevirkninger (her skadevirkningen drepte og skadde i trafikken).
    2. Siden antall drepte og skadde i trafikken har gått klart ned i takt med at ruspåvirkningen har dreid fra alkohol mot andre rusmidler, synes det å være gunstig med tanke på skadevirkninger at nordmenn bruker andre rusmidler heller enn alkohol.

    Nå er det selvsagt også mange andre ting enn ruskjøring som påvirker antallet trafikkskader, så det er slutninger på tynt grunnlag, men det er i hvert fall ikke noe belegg i dette for at andre rusmidler er verre enn alkohol.

    77E9F84D-4920-4459-96D5-6E8550ADC64E.jpeg

    Men for å gjenta meg selv og være klinkende klar: Jeg synes ikke det er greit å kjøre i noen form for ruspåvirket tilstand og mener 100% at det fortsatt må være straffbart. Og for det har vi Vegtrafikkloven.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rus og bil hører ikke sammen. Så enkelt er den biten, så det gir liten mening i å skulle skille hardt mellom rusmidler. Men wtf.. livet uten politisk korrekthet er kjedelig.

    Alhohol - den store synderen, ikke bare blir dine sanser bedøvet men din dømmekraft også. Mange paller har blitt snekret i bakrusen.

    Cannabis - litt vanskeligere siden folk reagere så utrolig forskjellig her. Alt fra å finne roen til total paranoia. Noen kan sikkert kjøre bra men andre blir overdrevent forsiktig og forskremte som en 70-åring i en ny bil.

    Heroin - skal vel ikke så mye til før man sovner og kjører i grøften.

    Amfetamin - kan gå bra i små mengder, men litt mer så tror folk at de spiller et bilspill på xboksen., og det kan gå galt.

    Piller - mye ymse her men mange av dem sløver sansene og det er farlig.

    kokain - tror end del Ferrarrier i grøften skylles manglende selvbegrensninger.

    lsd etc - kommer an på dosering, men er det for mye så er den siste plassen i verden du bør være bak et ratt i en bil.

    Så leksjonen er, rus er ok og bilkjøring er ok (selv om begge deler har sine fanatiske motstandere) .. men ikke samtidig!

    --

    Alt det sagt så er min mening at alkohol er den verste av de alle.

    Kjør edru og nykter!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, i den rapporten var det klare tall som viser at antallet som kjører påvirket av alkohol (eller blir tatt for dette) har gått ned, mens antallet som kjører påvirket av andre rusmidler har gått opp, basert på data fra 2010-2020. Og det er vel ganske naturlig siden vi vet at antall nordmenn som bruker andre rusmidler enn alkohol øker helt uavhengig av disses legale status (ergo forbudet virker ikke)..

    Samtidig vet vi også at antall drepte og skadde i trafikken har gått jevnt og trutt nedover i hele denne perioden, så da er det naturlig å trekke to slutninger:

    1. Alkohol viser seg igjen å være verstingen av rusmidler når det kommer til skadevirkninger (her skadevirkningen drepte og skadde i trafikken).
    2. Siden antall drepte og skadde i trafikken har gått klart ned i takt med at ruspåvirkningen har dreid fra alkohol mot andre rusmidler, synes det å være gunstig med tanke på skadevirkninger at nordmenn bruker andre rusmidler heller enn alkohol.

    Nå er det selvsagt også mange andre ting enn ruskjøring som påvirker antallet trafikkskader, så det er slutninger på tynt grunnlag, men det er i hvert fall ikke noe belegg i dette for at andre rusmidler er verre enn alkohol.

    Vis vedlegget 785026

    Men for å gjenta meg selv og være klinkende klar: Jeg synes ikke det er greit å kjøre i noen form for ruspåvirket tilstand og mener 100% at det fortsatt må være straffbart. Og for det har vi Vegtrafikkloven.
    Evt så kan man sammenfatte det slik:
    Det er fortsatt, dessverre, alt for mange som nytter alkohol som gir beng i Vegtrafikkloven. Ta fra dem både lappen og kjøretøyet!
    Det er stadig flere som nytter andre substanser enn alkohol som gir beng i Vegtrafikkloven. Ta fra dem både lappen og kjøretøyet!
    Felles for begge leire er at man der finner personer som setter seg selv, sine lyster, behov og gjerninger i sentrum - a.k.a egoisme og totalt kortslutning i toppetasjen!

    I Bergensområdet har vi uttrykket "å belite seg". Jeg skulle inderlig ønske at alle disse trafikale "fjottene" ble atskillig flinkere til nettopp å belite seg! Og hvis de ikke er villige til det, så får de værsågod ta konsekvensene, som trolig burde vært på linje med hva som praktiseres i f x Danmark! There are no excuses!!!

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Evt så kan man sammenfatte det slik:
    Det er fortsatt, dessverre, alt for mange som nytter alkohol som gir beng i Vegtrafikkloven. Ta fra dem både lappen og kjøretøyet!
    Det er stadig flere som nytter andre substanser enn alkohol som gir beng i Vegtrafikkloven. Ta fra dem både lappen og kjøretøyet!
    Felles for begge leire er at man der finner personer som setter seg selv, sine lyster, behov og gjerninger i sentrum - a.k.a egoisme og totalt kortslutning i toppetasjen!

    I Bergensområdet har vi uttrykket "å belite seg". Jeg skulle inderlig ønske at alle disse trafikale "fjottene" ble atskillig flinkere til nettopp å belite seg! Og hvis de ikke er villige til det, så får de værsågod ta konsekvensene, som trolig burde vært på linje med hva som praktiseres i f x Danmark! There are no excuses!!!

    mvh
    Proffen
    Ja rus og trafikk hører ikke sammen. Straff for ruskjøring, ja. Straff for rus i sosiale rom, nei søren heller.

    Men i andre sammenhenger bør vi ikke kriminalisere rus eller mennesker som bare vil ha en interessant eller fin opplevelse for en stakket stund.

    Vær nå litt mer raus og ikke slik en gretten stabukk. Vrangviljen og hatet kan ødelegge liv, bokstavelig talt. ,,, som jeg viste til i et tidligere innlegg, synes du selvmord er en akseptabel straff for å ha røykt en joint eller de brutale sosiale kostnadene du forfekter at det skal ha?

    Hvorfor alt dette hatet?

    Jeg er ikke noen puskatt og støtter dødsstraff for endel ting. Men nysgjerrighet og rus er ikke en av dem.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja rus og trafikk hører ikke sammen. Straff for ruskjøring, ja. Straff for rus i sosiale rom, nei søren heller.

    Men i andre sammenhenger bør vi ikke kriminalisere rus eller mennesker som bare vil ha en interessant eller fin opplevelse for en stakket stund.

    Vær nå litt mer raus og ikke slik en gretten stabukk. Vrangviljen og hatet kan ødelegge liv, bokstavelig talt. ,,, som jeg viste til i et tidligere innlegg, synes du selvmord er en akseptabel straff for å ha røykt en joint eller de brutale sosiale kostnadene du forfekter at det skal ha?

    Hvorfor alt dette hatet?

    Jeg er ikke noen puskatt og støtter dødsstraff for endel ting. Men nysgjerrighet og rus er ikke en av dem.
    Skal forsøke å svare deg seriøst og med respekt, og kanskje det dukker opp et spørsmål eller to. Det er i så fall ikke for å være respektløs, men fordi jeg ikke opplevde at det kom så tydelig frem i ting jeg har lest.

    Hele balletten med rus er vanskelig. De aller fleste klarer f eks å ha et balansert og ok forhold til alkohol; andre ikke. Too much har aldri og vil aldri bli en god ting. Videre har nok alkohol vært lovlig så lenge at jeg ikke tror det vil bli aktuelt med noe forbud. Til det vil nok motstanden være for heftig, og statskassen nyter jo dessuten særs godt av inntektene fra alkoholsalget.....

    Hva gjelder andre rusmidler, har jeg mine tanker. Ja, det er godt mulig at enkelte vil kunne ha et balansert og ok forhold til slikt og, men ikke alle. Og det er nær sagt umulig å vite hvem som havner i hvilken gruppe før det "praktiseres" - og for de som da ikke mestrer dette, vil det kunne være "nok" (les: too much) Det handler mye om at jeg ikke helt har troen på at alle klarer å velge mellom moren eller datteren, men helst vil kjøre en "Ole Brumm". Det er et av ankepunktene mine i debatten. Jeg unner ikke noen i samfunnet å havne på feil sted, fordi noen mener at alle skal ha tilbudet. I alle fall ikke så lenge det felles målet er at skadevirkningene skal minimeres.
    Når det gjelder straff, tenker jeg at man bør se det hele i et videre perspektiv. Vil det ha effekt å straffe noen som har vært tungt "på kjøret" i mange år. Think not. Her er nok hjelp, særlig i regi av helse- og omsorgsetater bedre. Det var jo litt fornøyelig å følge Svein på hans reise sammen med Petter uteligger. Fyren er jo til å spise opp :giggle:
    Men så fort jeg aner at motivet er å prøve av det jeg mener er mer umodne grunner, er det noe som stritter i hele meg. I all hovedsak vil dette gjelde den yngre garde, som ikke alltid klarer å gjøre like fornuftige vurderinger og valg, og som kanskje heller ikke har riktig utstyrt verktøykasse eller "støtteapparat" rundt seg. HVIS straff da kan virke avskrekkende og kanskje få folk - særlig de i den yngre garde - til å tenke seg ekstra godt om, ja, da tror jeg at jeg foretrekker det - men da primært knyttet til bruk og salg. Dessuten må straffen være både fornuftig og stå i stil med lovovergrepet.

    Så til ditt eksempel. Det er både trist og litt "kinkig". Jeg skal likefullt forsøke å svare respektfullt, ærlig og seriøst.

    Å ta fra noen førerkortet fordi de erkjenner å ha røyket f x hasj, henger jo ikke på greip. Blir de derimot stoppet for å kjøre i ruspåvirket tilstand, bør lappen ryke, uavhengig av om det er alkohol eller andre rusmidler. Her kommer det f eks ikke veldig klart frem i artikkelen du la ut hva som i realiteten skjedde. Var tilfellet det første, har det jo blitt begått tjenestefeil, hvilket gjør det hele bare tragisk. Poden måtte da endelig for min del ha fått beholde lappen. Og så lenge han ikke er tatt for besittelse eller påvist bruk i form av blodprøve, skal han vel heller ikke dømmes til straff, selv om han overfor politiet erkjente å HA BENYTTET illegale rusmidler. Da hadde gjerne ikke utfallet blitt som det ble.

    Er det det siste, er det selvsagt også tragisk, fordi utfallet ble som det ble.
    MEN; hvis reaksjonen hans var å avslutte livet fordi han mistet lappen pga han ble tatt "på fersken" i å gjøre noe som er ulovlig (ruspåvirket kjøring), blir jeg sittende med noen spørsmål....
    Fikk han tilstrekkelig hjelp og støtte fra de som virkelig betyr noe i en vanskelig situasjon?
    Ble han "sett" i denne vanskelige situasjonen, eller måtte han håndtere det solo?
    Har gutten fått en oppdragelse og opplæring, både hjemme og ute - f eks på skolen - som har gjort ham robust nok til å takle utfordringer som livet har en tendens til å kaste på en?
    Jeg spør egentlig mest fordi jeg ser økende tendenser blant barn og unge til at de kan ha noe som kan minne om panikkliknende eller depresjonsaktige reaksjonsmønstre på situasjoner som strengt tatt ikke skal være grunn nok til den typen reaksjoner. Det kan jo forøvrig være en av årsakene til at der i skoleverket i senere tid har blitt mer og mer fokus på det som handler om livsmestring...(noe jeg personlig mener burde høre hjemme i oppdragelsesbiten, dvs primært på hjemmebane!)
    Når det er sagt, minner jeg om det jeg tidligere har skrevet; jeg unner virkelig ingen å miste nære og kjære, uansett.

    Hva gjelder hat, stiller jeg meg uforstående til det du skriver. Jeg hater ingen og intet! Punktum.

    Derimot har jeg meninger og meningers mot, og har både ryggrad til å bære det og bein nok i nesen til å stikke den frem og tørre å uttale meg. Det være seg om jeg er enig, eller om jeg har motforestillinger. Stort sett mener jeg at jeg klarer å gjøre det på en måte som er innafor. Ja, jeg kan av og til benytte det jeg mener er humor - men det betyr ikke at det alltid blir oppfattet eller opplevd slik. Ja, jeg kan av og til være syrlig, og er ikke fremmed for verken ironi eller sarkasme, men forsøker så langt det er mulig å unngå å være direkte ufin! Sak fremfor person, alltid! Tråkker jeg imidlertid over streken, tåler jeg meget godt at noen sparker meg på leggen for å minne meg på at jeg må puste en gang ekstra. Stort sett har jeg dog hvilepuls.:giggle:
    Så hat? Not me!
    Raus kan jeg gjerne være, men ikke fordi jeg er Ben Dover for å please andre. Da må det være fordi jeg kommer til den erkjennelsen at jeg skifter standpunkt. Så langt i debatten er det innspill jeg er positiv til, men flere som gjør at jeg er skeptisk eller avvisende. Da må man nesten gjøre seg opp en mening, ta et standpunkt og stå for det, ut fra helhetsvurderingen. Så langt er jeg på nei-siden, totalt sett.

    EDIT: Jeg har for øvrig aldri koblet Gjestemedlem og pusekatt. Til det er du alt for engasjert, og totalt uredd for å bruke utestemme - for øvrig et ikkje ukjent fenomen i Bergensområdet ;) Som regel klarer du å holde deg innafor, men jeg har også registrert skriblerier jeg selv ville ansett for å være over streken. Mange ganger opplever jeg også at du har solid kunnskap om ting du mener og skriver om, men det betyr ikke alltid at vi er på samme lag....:love:

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Å ta fra noen førerkortet fordi de erkjenner å ha røyket f x hasj, henger jo ikke på greip. Blir de derimot stoppet for å kjøre i ruspåvirket tilstand, bør lappen ryke, uavhengig av om det er alkohol eller andre rusmidler. Her kommer det f eks ikke veldig klart frem i artikkelen du la ut hva som i realiteten skjedde. Var tilfellet det første, har det jo blitt begått tjenestefeil, hvilket gjør det hele bare tragisk. Poden måtte da endelig for min del ha fått beholde lappen. Og så lenge han ikke er tatt for besittelse eller påvist bruk i form av blodprøve, skal han vel heller ikke dømmes til straff, selv om han overfor politiet erkjente å HA BENYTTET illegale rusmidler. Da hadde gjerne ikke utfallet blitt som det ble.
    Nei han kjørte aldri i fylla eller i ruspåvirket tilstand. Det var i alle fall aldri det han ble tiltalt for. Men politiet ville straffe ham for "manglende edruelighet" ... og manglende underdanighet.

    Lage et eksempel av ham. Skubbe ham under bussen slik at ha skal bli et skrekkens eksempel. Dette skjer med deg om du ikke er lydig og ydmyk. behandle ham som dritt og skubbe ham i døden. Hvis jeg hadde vært faren til denne gutten vet jeg ikke hva jeg hadde gjort med politisvinet, men det hadde nok medført en lang fengselsstraff.

    Han tok livet sitt på grunn av mennesker som deg, som ønsker straff og ondskap over alle som ikke er lydige søndagsskolebarn til enhver tid. Så stikk dine "meningers mot" langt opp i ræven der de hører hjemme.

    Han er død på grunn av folk med meninger som deg. Han ville ikke leve lenger på grunn av det politisvinet. En ting er diskusjoner på et forum som dette, men når det får fotfeste hos evneveike politifolk, syke maktmisbrukere, så kan det få det grusomme konsekvenser.

    Og for all del dette er ikke personlig ment. Men hatet mot rusbrukere koster liv, rusmidlene kan også tas liv, men hvorfor gjøre livet deres enda verre bare for å være en prippen besserwisser og pietistisk mørkemann?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nei han kjørte aldri i fylla eller i ruspåvirket tilstand. Det var i alle fall aldri det han ble tiltalt for. Men politiet ville straffe ham for "manglende edruelighet" ... og manglende underdanighet.

    Lage et eksempel av ham. Skubbe ham under bussen slik at ha skal bli et skrekkens eksempel. Dette skjer med deg om du ikke er lydig og ydmyk. behandle ham som dritt og skubbe ham i døden. Hvis jeg hadde vært faren til denne gutten vet jeg ikke hva jeg hadde gjort med politisvinet, men det hadde nok medført en lang fengselsstraff.

    Han tok livet sitt på grunn av mennesker som deg, som ønsker straff og ondskap over alle som ikke er lydige søndagsskolebarn til enhver tid. Så stikk dine "meningers mot" langt opp i ræven der de hører hjemme.

    Han er død på grunn av folk med meninger som deg. Han ville ikke leve lenger på grunn av det politisvinet. En ting er diskusjoner på et forum som dette, men når det får fotfeste hos evneveike politifolk, syke maktmisbrukere, så kan det få det grusomme konsekvenser.

    Og for all del dette er ikke personlig ment. Men hatet mot rusbrukere koster liv, rusmidlene kan også tas liv, men hvorfor gjøre livet deres enda verre bare for å være en prippen besserwisser og pietistisk mørkemann?
    Tja, takk for tilbakemelding, om ikke annet.
    Vet rett og slett ikke helt om eller hva jeg skal svare på ditt innlegg, ble rett og slett litt speechless her nå.....
    Usikker på om du registrerte nyansene i det jeg skrev!
    Men hører godt utestemmen, ja....... ;)

    EDIT: Ikke personlig ment? Tja, det vet jeg nå ikke om jeg kjøper helt, til det er noen av formuleringene dine ikke helt i tråd med det jeg forbinder med "ikke personlig ment".......

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Saken er verdt å sette seg inn i.


    21 år gamle Jinnawat Sekse fra Odda innrømmet å ha prøvd hasj og amfetamin. Han var ikke mistenkt for å kjøre bil i ruset tilstand. Han leverte urinprøver for å vise at han var rusfri i flere måneder. Likevel tok politiet fra ham førerkortet.


    Han tok livet sitt... og han blir neppe den siste så lenge vi har slike umenneskelige lover og overivrige politimenn.


    ..

    Hvis noen sliter med rusproblemer så trenger de hjelp av helsevesenet, ikke straff av politiet. Og ja, jeg skal gjerne bruke utestemme om det hjelper.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    For å løsrive bilkjøring litt fra eventuell legalisering. Så vidt jeg kan se, holder rusbruken seg ganske stabil for folk over 18 år både når det gjelder Alkohol og Cannabis de siste 10 årene, mens det blir tatt stadig flere som kjører bil med cannabis, og stadig færre med alkohol. Så det kan ikke ha noe å gjøre økt bruk av cannabis. Forklaringen kan være at politiet kontrollerer flere, har nyere analyseverktøy og/eller er mer treffsikre ift hvem som blir kontrollert. Hvis vi ser på kjøring i alkoholpåvirket tilstand, synes jeg det bare bekrefter at vår måte å regulere dette rusmiddelet på, er effektivt ift å redusere ruskjøring.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Hvorvidt legalisering av Cannabis vil føre til flere ulykker i ruspåvirket tilstand, må vi se til de steder der det er legalisert for å finne en eventuell sammenheng. IOM det ser it som bruk av cannabis øker for voksne (bilførere) og synker litt for de under 18 år der de har legalisert, vil det være naturlig at ruskjøringen øker. Men jeg har ikke sjekket det.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Saken er verdt å sette seg inn i.


    21 år gamle Jinnawat Sekse fra Odda innrømmet å ha prøvd hasj og amfetamin. Han var ikke mistenkt for å kjøre bil i ruset tilstand. Han leverte urinprøver for å vise at han var rusfri i flere måneder. Likevel tok politiet fra ham førerkortet.


    Han tok livet sitt... og han blir neppe den siste så lenge vi har slike umenneskelige lover og overivrige politimenn.
    Hvis du leser en gang til, Deph, ser du at jeg allerede har svart tydelig, utfyllende og begrunnet på slikt! Det er jo en direkte parallell til det gutten i Sogn opplevde.

    mvh
    Proffen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    EDIT: Ikke personlig ment? Tja, det vet jeg nå ikke om jeg kjøper helt, til det er noen av formuleringene dine ikke helt i tråd med det jeg forbinder med "ikke personlig ment".......

    mvh
    Proffen
    Med det mener jeg at det er dine meninger jeg vil til livs og ikke deg som menneske. Jeg tror genuint du vil godt, men at du mangler evnen til empati. Meninger og holdninger som du forfekter koster liv. Nederland og Danmark har blitt fremhevet som land som satser på skadebegrensning. Jo noen bruker rusmidler og noe av dem er farlige. Noen steder kan då få råd og klar tale om du sitter på noe farlig .. I Norge vil mange at flest mulig skal dø, lide og bli til propaganda.

    Norge ligger vel helt i toppen av overdosedødsfall i Europa i alle fall. Og det er en ønsket politikk.

    .. en død narkoman er en god narkoman og et godt avskrekkende eksempel. Så totalt frarøvet envhvær menneskelighet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Si at en av dine barn eller venners barn går på en konsert med noe rart i lommen. Er det bedre at noen som har peiling får lov til å se på det uten å true med politiet, det er endel dritt i omløp, og mye relativt ufarlig om du har litt kunnskap.

    Noen steder får du slik informasjon, andre steder er det forbudt. I Norge er det forbudt. I Nederland f.esk. kan man på et rave få sjekket om det er MDA eller MDMA man he kjøpt. .. stor forskjell og nå skal jeg ikke engang nevne Fentanyl som er en killer, billig kinadritt om kan drepe om du ikke vet hva du har. Så skal man si til en jente på vei til fest at ... oh oh .. nope, eller skal vi bare la det gå og håpe på det beste. .. eller bruke det verste som et skrekkeksempel.

    Hva hvis det var din datter, søster eller niese? Skadebegrensing eller avskrekking?


    Snakk da om sine "meningers mot" og hvor hard og tøff du var i begravelsen..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rus er litt som sex, det er gøy og givende men det kan være farlig...

    Hva er den sikreste måten å ikke få Aids på, just say no... ikke pul noen med mindre dere er gift og kun gjør det for å yngle.

    Men verden er ikke helt slik rus og sex er populært, spesielt hos de unge. Så hvorfor ikke heller prøve å gjøre det så trygt som mulig i stedet for å true med straff og Helvete?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    IMO så drar vi den litt langt med å trekke personlighetstrekk for Proffen her. Men at det er mange som trenger en reality check er det ikke tvil om.. P.S det er 2022 vi vet bedre.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Si at en av dine barn eller venners barn går på en konsert med noe rart i lommen. Er det bedre at noen som har peiling får lov til å se på det uten å true med politiet, det er endel dritt i omløp, og mye relativt ufarlig om du har litt kunnskap.

    Noen steder får du slik informasjon, andre steder er det forbudt. I Norge er det forbudt. I Nederland f.esk. kan man på et rave få sjekket om det er MDA eller MDMA man he kjøpt. .. stor forskjell og nå skal jeg ikke engang nevne Fentanyl som er en killer, billig kinadritt om kan drepe om du ikke vet hva du har. Så skal man si til en jente på vei til fest at ... oh oh .. nope, eller skal vi bare la det gå og håpe på det beste. .. eller bruke det verste som et skrekkeksempel.

    Hva hvis det var din datter, søster eller niese? Skadebegrensing eller avskrekking?


    Snakk da om sine "meningers mot" og hvor hard og tøff du var i begravelsen..
    Well, du er jo en som liker å sette tingene på spissen, det har jeg jo registrert.
    Da kan det av og til bli litt (for?) svart-hvitt.
    Handler det KUN om skadebegrensning eller avskrekking? Think not.

    Hva med tilstedeværelsen i - og selve oppdragelsen, opplæringen, veiledningen, utviklingen av evnen til å gjøre de fornuftige, riktige valgene?
    Gjør man ting riktig her, kan man langt på vei ha ryddet unna både problemer, utfordringer og tragedier.
    Ingen enkel jobb, seff, for der er mange "elementer" som kan lage kluss på vekslingssiden.
    Ingen garanti, seff, men sannsynligheten øker.
    Vi har tre avkom i vår sosioøkonomiske "øvre middelklasse"husholdning. Ingen av dem ville noensinne vurdert illegale substanser, og de to som er gamle nok til det, har et veldig avbalansert forhold til alkohol.
    Ikke fordi vi har skremt vettet av dem, for vi har overhodet ikke kjørt med skremselsproganda , men fordi de har den nødvendige ballasten og kunnskapen som gjør dem i stand til å velge både fornuftig og riktig i balansegangen mellom nytelse og skadevirkninger!

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ... Proffen er hel ved, og tåler nok derfor litt motstand. Om det er verdt noe som helst så liker jeg ham, at vi er uenig betyr ikke at jeg ikke respekterer ham. Tvert i mot.

    Det jeg ikke liker er feighet og hykleri, men det er ingenting slikt her. Men om jeg er for ærlig og hard så kan jeg la det ligge. Det er ikke så viktig for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn