Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    At jeg ikke bryr meg en døyt om ditt ønske, men kommer alltid til å kjempe mot det.

    Der kom i det minste innrømmelsen av den egentlige grunnen. Kudos for det.
    Ditto. Dine ønsker er min totale likegyldighet. :)

    Jeg har ikke innrømmet noe som helst, jeg spør deg mer eller mindre retorisk hva som er problemet med at noen ønsker å legalisere for eget forbruk. Jeg bruker ikke selv. Jeg drikker knapt alkohol.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.848
    Antall liker
    19.675
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En gang til;

    Det er ikke prinsippet "selvbestemmelse" som er mitt prinsipp. Derimot retten til å reagere mot skadelige bestemmelser og forbud/påbud. Det vil da selvsagt gi seg ulike utslag, alt etter hva det dreier seg om.

    I denne saken vil selvbestemmelse gi størst skadevirkninger.

    Muligens vanskelig å forstå, i en verden som blir mer og mer svart- hvit.
    Det er altså svart på tidligere.

    Og selvbestemmelse vedrørende corona dreier seg om kommunal selvbestemmelse, i stedet for nasjonal diktering. Altså noe helt annet.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Artikkelen fra i fjor, avhengigheten på cannabis avhengige har økt med 40% de siste 10 åra. Også påstår man at det ikke er avhengighetsskapende!?
    Cannabis øker også raten på hjerteinnfarkt.
    Grunnen til at flere blir avhengige er pga. lett tilgjengelighet. En ting er mafiavirksomhet, mulig man får ned den noe men det er nok den eneste fordelen! Man får flere rusavhengige mest sannsynlig i bytte, og tyngre stoffer vil fortsette som vanlig måte. Skal man også godta det? Holdningsendring er det eneste som fungerer, slik var det også med bilbelte på bil og hjelm på sykkel også. Å starte å legalisere gjør bare lovligheten er der så flere vil starte på det pga. Tilgjengelighet.

    Igjen, alkohol er ikke KUN brennevin. Og brennevin brukes oftere i legemiddelindustrien enn cannabis!
    Det er ikke noe problem å drikke litt alkohol uten å bli rusa på det, men heller bare kose/nyte smaken og ikke minst lukten på lik linje med mat og sammen med mat. Tviler på at cannabis direkte smaker godt, tviler også på at man kan ta seg en liten joint uten å bli rusa på det (THC ligger også i blodet ganske lenge).
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.130
    Antall liker
    3.504
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke prinsippet "selvbestemmelse" som er mitt prinsipp. Derimot retten til å reagere mot skadelige bestemmelser og forbud/påbud.


    Det blir større og større konsensus om at narkotikapolitikken de siste drøye 50 årene har feilet kapitalt, og er per se et skadelig. Avkriminalisering og behandling ser ut til å vinne terreng ute i den store uopplyste verden. Men du forbeholder deg vel retten til å reagere på den en oppfatter som skadelige bestemmelser og forbud/påbud?
    Du er jaggu en prinsippfast fean

    Ps. For de som måtte lure, jeg røyker ikke cannabis, eller sigaretter for den saks skyld., og drakk min siste øl for 8 år siden.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Som nevnt, forbud imot alkohol hjelper lite, men det er på grunn av historikk, miljø, kultur, arv etc.

    Cannabis er ikke lovlig idag, om man åpner opp for det og helvette bryter løs, hva skjer da? Når man først har åpnet for noe så er det vanskelig å stenge det ned igjen (bare se hva som skjedde i forbudstiden med brennevin).

    @Panama Red:
    En klok mann sa en gang, summenes last er konstant. Men lasten kan endre seg.
    Dette betyr også at om man stopper med en større last så kan dette fordele seg på flere små, og flere små kan erstattes med en stor. Gambling-gjeld og alkohol har vel tvingt mange her i landet til å selge både hus og gård fra gammelt av. Det er en grunn til at lovverket er slik det er idag, se på historikk.
    Så om du hverken røyker eller drikker, hva er så din last blitt ettersom du gjorde det før?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Et hvert argument som fremføres omkring cannabis, kan i enda sterkere grad fremføres om alkohol.
    Dogmatikken er sterk; det kan sammenlignes med å forby øl, fordi brennevin er lov allerede.

    Og la meg understreke en gang til at på generelt grunnlag er jeg ikke glad i rusmidler i det hele tatt, spesielt ikke de som er sterkt vanedannende og/eller har høyt skadepotensiale. Så selv om enkelte rusmidler skulle bli lovlige, ville jeg neppe brukt dem. Med det eventuelle unntak at de dempet lysten på alkohol. Og det er det faktisk noen av dem som gjør.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Dette minner mer og mer om "hvorfor får ikke jeg røyke jointen min i fred", mens man prøver å argumentere med "alkohol er lov".

    Da foreslår jeg at dere holder dere til alkohol, og slutter å bruke "frihet for de unges egne valg" som argument. Det er temmelig lett å gjennomskue hva som egentlig ligger bak.
    Mellom innlegg #1964 og #1970 klarte du å holde en voksen tone i hele tre strake poster, før det var tilbake til barnehageargumentasjonen hvor det er om å gjøre å rope høyest og slenge mest mulig rundt seg med beskyldninger. Det synes jeg er fremgang, så ta med deg videre i fremtidige diskusjoner.

    Ellers er det å få ha jointen sin i fred den enkleste sak i verden, gitt at du er ressurssterk, hvit, tilhører riktig samfunnslag og har et rent rulleblad. Da er risikoen for at politiet plutselig står på døra di i praksis lik null. Bare røyk i parken eller under vifta hvis du bor i blokk, så vil ingen merke noe (fun fact: Botsparken rett utenfor politihuset på Grønland, Norges største for øvrig, er ofte full av stonere som sitter på gresset og koser seg med en jay). De som rammes av dagens politikk er enten ressurssvake, unge og gjerne mørkhudete, folk som passer en viss beskrivelse, har hatt befatning med politiet fra før, har psykiske problemer og/eller fra før har utviklet en problematisk bruk av rusmidler som har fanget oppmerksomheten til andre. Det er de som blir tatt, det er de som blir ydmyket, og det er de som blir dyttet enda lenger inn i utenforskapet og de eventuelle problemene de allerede har. Og om de allerede har utviklet en problematisk rusbruk, også dyttes lenger inn i den. Som hvit middelklassemann uten rulleblad eller en historie i psykiatrien kan jeg allerede nå nyte praktisk talt null risiko, ubegrenset tilgang og mye lavere priser enn i et regulert utsalg. Så engasjementet skyldes helt andre ting enn det.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... retten til at de som er godt voksne skal få ha joiten og stripa si i fred, lovlig,
    Pkt 1.
    Du som "hyler" sårt og høyt om at andre tillegger deg meninger du mener du ikke har hele tiden - bør da naturlig nok la være å gjøre det selv.
    Pkt 2.
    Hold deg i det minste til tema. Hvordan fikk du det for deg at man samtidig er for å legalisere kokain?
    Eller, har du egen erfaring med å innta cannabis i stripeform gjennom nesa.?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    Hold deg i det minste til tema. Hvordan fikk du det for deg at man samtidig er for å legalisere kokain?
    Eller, har du egen erfaring med å innta cannabis i stripeform gjennom nesa.?
    Jeg mener det, men det krever at man løfter nesa (pun intended) litt opp fra den feilaktige dogmatikken om at legalisering handler om økt tilgang. Det handler om at hele ruspolitikken er feilslått og at det trengs et fundamentalt annerledes system, hvor hele narkotikalista så vel som det meningsløse begrepet narkotika fjernes fra jussen, og rusfeltet flyttes i sin helhet over til helsesektoren hvor det hører hjemme. Og det handler om å kunne innføre en regulering av tilgangen som er i samsvar med ulike rusmidlers skaderisiko og avhengighetspotensial. Er noe svært vanedannende og/eller helseskadelig bør det reguleres strengt så tilgangen blir sterkt begrenset, i stedet for å omsettes fritt på gata. En slik reguleringsmodell benyttes allerede for alkohol, som er langt nærmere kokain enn cannabis i skadelighet for øvrig, og det kan gjerne innføres et mye strengere regime for andre rusmidler som ikke er innarbeidet i kulturen vår på samme måten som alkohol er.

    Og før noen skriker opp om at det ulovlige markedet ikke vil forsvinne allikevel; nei, det vil det ikke. Men all forskning tilsier at det vil bli kraftig redusert, slik det er for alkohol hvor 90% av omsetningen er lovlig og 10% er ulovlig. Og de enorme følgeskadene av strafferegimet som fyller våre fengsler og psykiatriske institusjoner er det et helt akutt behov for å få gjort noe med. Dette handler ikke om cannabis, kokain eller andre rusmidler i seg selv, det handler om å få endret en politikk som er enormt feilslått, strider mot grunnleggende menneskerettigheter og skyver utallige mennesker ut av samfunnet og inn i utenforskapet og ulykken hver eneste dag. Noe heter at et samfunns styrke defineres av hvor godt det tar vare på sine svakeste; dagens ruspolitikk gjør det stikk motsatte, den tar de svakeste og skyver de ut av samfunnet. Og det er helt utrolig at dette kan fortsette i det 21. århundret på tross av all kunnskapen vi nå har tilgjengelig.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Kanskje bl.a. derfor man bør være litt restriktive angående tilgangen til narko?
    Jeg har etter disse definisjonene aldri vært "tett i pappen", uten at det gjør meg noe bedre enn andre.
    Nå er det vel ikke snakk om å være "litt restriktiv", man har blitt kastet i fengsel for relativt bagatellmessige forhold.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Enig i mesteparten av det du skriver.
    Politikken som har blitt ført for å bekjempe narkotika har ikke fungert - i det heletatt. Selvom man aldri får bekjempet det, må man finne andre løsninger enn i dag.

    Tilgjengelighet på cannabis i dag er god. "Alle" kan enkelt skaffe seg dette, når som helst - om de ønsker. Legalisering vil nok føre til at flere vil prøve/bruke, men det finnes, som du nevner, mange mekanismer man kan benytte for å gjøre den lovlige tilgangen begrenset - og "kontrollert".
    Prisen vil da falle, og grunnlaget for kriminell aktivitet rundt dette bortfaller.
    Nå vil jo selvfølgelig ikke den kriminelle virksomheten bli borte av å kun gjøre dette. Man må samtidig gjøre ennå flere trekk for å redusere den enorme fortjenesten det ligger i smugling og omsetning av tobakk, alkohol og øvrige narkotiske stoffer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Hvor mange minutter tror du det tar å få kjøpt cannabis i Oslo sentrum?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hvor mange minutter tror du det tar å få kjøpt cannabis i Oslo sentrum?
    Man trenger ikke å oppsøke det selv engang, enkelte steder bør man bare holde seg unna... Horene står også linet opp og tilbyr sine tjenester, selv om man leier på dama om man er innenfor ring 1 etter klokken har blitt 9 på kvelden.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Nei. Det er helt riktig.
    Har alltid opplevd at flere har kommet med tilbud hver gang jeg har ventet på buss på hjørnet Storgata/Brugata på kveldstid, for å nevne ett eksempel.
    Helt åpenlyst, selv når Politiet har stått på motsatt gatehjørne.
    I tillegg er det vel også slik at det også omsettes mye i lokalmiljøet der de som enten kjøper jevnlig, eller ønsker å kjøpe vet hvem de skal henvende seg mot.

    Så, Bambi, om du mener det ikke er enkel og god tilgang, må du være dårlig orientert - om et tema som virker å oppta deg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg mener det, men det krever at man løfter nesa (pun intended) litt opp fra den feilaktige dogmatikken om at legalisering handler om økt tilgang. Det handler om at hele ruspolitikken er feilslått og at det trengs et fundamentalt annerledes system, hvor hele narkotikalista så vel som det meningsløse begrepet narkotika fjernes fra jussen, og rusfeltet flyttes i sin helhet over til helsesektoren hvor det hører hjemme. Og det handler om å kunne innføre en regulering av tilgangen som er i samsvar med ulike rusmidlers skaderisiko og avhengighetspotensial. Er noe svært vanedannende og/eller helseskadelig bør det reguleres strengt så tilgangen blir sterkt begrenset, i stedet for å omsettes fritt på gata. En slik reguleringsmodell benyttes allerede for alkohol, som er langt nærmere kokain enn cannabis i skadelighet for øvrig, og det kan gjerne innføres et mye strengere regime for andre rusmidler som ikke er innarbeidet i kulturen vår på samme måten som alkohol er.

    Og før noen skriker opp om at det ulovlige markedet ikke vil forsvinne allikevel; nei, det vil det ikke. Men all forskning tilsier at det vil bli kraftig redusert, slik det er for alkohol hvor 90% av omsetningen er lovlig og 10% er ulovlig. Og de enorme følgeskadene av strafferegimet som fyller våre fengsler og psykiatriske institusjoner er det et helt akutt behov for å få gjort noe med. Dette handler ikke om cannabis, kokain eller andre rusmidler i seg selv, det handler om å få endret en politikk som er enormt feilslått, strider mot grunnleggende menneskerettigheter og skyver utallige mennesker ut av samfunnet og inn i utenforskapet og ulykken hver eneste dag. Noe heter at et samfunns styrke defineres av hvor godt det tar vare på sine svakeste; dagens ruspolitikk gjør det stikk motsatte, den tar de svakeste og skyver de ut av samfunnet. Og det er helt utrolig at dette kan fortsette i det 21. århundret på tross av all kunnskapen vi nå har tilgjengelig.
    Det er blitt over 40% flere avhengige av cannabis de siste 10 årene i Norge. Hva skyldes dette tror du? Og ikke minst, hvem betaler for dette?

    I Norge så er det høye avgifter på alkohol, dette er ikke nødvendigvis for å bremse drikkingen. De avgiftene som er på toppen der bidrar faktisk til å betale for behandling av rusavhengige, prevantive tiltak etc. Så de som drikker mest bidrar også mest inn i felleskapet der, så de betaler på en måte sin egen behandling på sikt er vel tanken om de blir avhengige.
    Ved å gjøre et stoff legalisert vil vel senke prisene på svartemarkedet, så dette gjør at de som røyker cannabis også får rimeligere cannabis og gjør kanskje at de røyker oftere ettersom prisen går ytterligere ned hos den allerede etablerte lokale dealeren. Tror du virkelig at brukerne vil komme til å kjøpe det legalt selv om det blir legalisert? Da er du nok ganske naiv, og det er her problematikken ligger hos de som ønsker å legalisere. Bruken vil IKKE gå ned, salg fra svartemarkedet vil også mest sannsynlig øke og igjen har man samme problemer som man har nå med økte THC doser og mer vanedannende hasj enn tanken ved legaliseringen er. Økt THC konsentrasjon kan sammenlignes med å drikke 96% rent fra flasken sammenlignet med å kose seg med en enkelt øl. 96% brennevin ligger allerede under narkotika-loven (alt over 60%).
    De landene som har legalisert har nok hatt svært store problemer med både kartell virksomhet, vold/drap og dødsfall knyttet til bruk av narkotika generelt og for Portugal har det nok vært siste utvei å avkriminalisert (ikke det samme som å legalisere). I Norge så skjer det dødsfall ved overdose, men det er ikke så mye gjengkriminalitet lengre som det var for noen år siden mtp. narkotika og kan nok heller ikke relateres direkte til land der de har hatt store utfordringer ved det. I enkelte bydeler av Oslo (Brugata/Storgata som @ptb nevnte er et område jeg ikke går alene på kveldstid, man trenger ikke å reise mye med kollektivt før man finner andre steder å stå og vente istedet) så har man større problemer enn resten av landet, men resten av Norge oppleves som veldig trygt.

    Trygd, fengsel, hjerteinnfarkt(!) av cannabis-bruk:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hæ? Det må du forklare.
    Du vet de gjengene som var i Oslo og omegn for 10-20 år siden med veldig kjente navn og ofte i media? De er ikke så ofte i medias søkelys lengre..
    Gjengkriminaliteten har generelt gått en god del ned de siste 10-20 siste åra, de har istedet fått seg ærlige jobber, unger og generelt mer integrert i det norske samfunnet. Nå er det bare litt knivstikking blant paranoide rusmisbrukere til sammenligning, stort sett.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    @na_X Litt morsomt at du siterer et ni år gammelt intervju av Willy Pedersen. Han har nemlig kommet på bedre tanker:


    Han [Pedersen] var tidligere imot legalisering, men har snudd i spørsmålet.

    – Jeg var vel som mange andre preget av det debattklimaet man fikk på slutten av 60-tallet når man satte i gang krigen mot narkotika. I dag mener jeg vi gikk inn i en slags moralsk panikk. Jeg var lenge imot legalisering, men ble etter hvert mer og mer kritisk til den linjen, sier han.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    @na_X Litt morsomt at du siterer et ni år gammelt innlegg fra Willy Pedersen. Han har nemlig kommet på bedre tanker:

    Da burde de kanskje ha oppdatert forskning.no litt da!? Ikke at den lederen du trekte frem var noe bedre, fra 2014... Det beviser bare at forskningen de har i Norge på dette temaet er for nytt og ukjent for forskerne, så det er en kilde man ikke kan stole på. Bare vent noen år til, da kan det hende han snur igjen!. ;)
    Bare se på forskningen av kreft, det ene er farlig det ene øyeblikket, så sier de at det kurer kreft, for å så finne ut at det er noe det verste man kan spise igjen.
    Det at forskerne sammenligner Norge med andre land og hva andre land har gjort er også litt skummelt, det trenger ikke å treffe Norge like godt.

    Leder i Forbundet Mot Rusgift, Knut Reinås er derimot for et fortsatt forbud.
    – Norge er blant de landene i den vestlige verden som ligger lavest når det kommer til cannabisbruk blant ungdom.

    Dessuten har Norge verdens beste politi, og et av de landene med lavest kriminalitet (skyldes nok også litt kultur). En av grunnene er nok fordi politiet i Norge har 3-årig bachelor + kursing på det meste etter de har fullført utdannelsen, sammenlignet med et 3-ukers kurs i USA for å starte i jobb med skilt og bevæpning.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.156
    Antall liker
    5.085
    "Nok", "vel", "jeg tror" og "kan hende" er ikke spesielt solide argumenter. Du spør retorisk "Tror du virkelig at brukerne vil komme til å kjøpe det legalt selv om det blir legalisert?" Da spør jeg tilbake: Hvorfor blir 90% av all alkohol kjøpt legalt, selv med høye avgifter som gjør at illegal alkohol er mye billigere?
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    "Nok", "vel", "jeg tror" og "kan hende" er ikke spesielt solide argumenter. Du spør retorisk "Tror du virkelig at brukerne vil komme til å kjøpe det legalt selv om det blir legalisert?" Da spør jeg tilbake: Hvorfor blir 90% av all alkohol kjøpt legalt, selv med høye avgifter som gjør at illegal alkohol er mye billigere?
    Svaret på det siste der er vel ganske enkelt, det er dumt å gjøre seg til kriminell for noen "skarve" kroner.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som denne debatten står litt fast. Hvis vi trer et skritt tilbake så synes jeg det kunne vært interessant å høre fra dere som tenker det er fornuftig å ha forbud mot forskjellige rusmidler, hva dere synes bør være kriteriene for om et nytelsesmiddel eller rusmiddel skal være forbudt eller ikke. Er det hvor skadelig det er fysisk og psykisk, avhengighetspotensiale, kulturell/religiøs betydning eller hva tenker dere?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Du vet de gjengene som var i Oslo og omegn for 10-20 år siden med veldig kjente navn og ofte i media? De er ikke så ofte i medias søkelys lengre..
    Gjengkriminaliteten har generelt gått en god del ned de siste 10-20 siste åra, de har istedet fått seg ærlige jobber, unger og generelt mer integrert i det norske samfunnet. Nå er det bare litt knivstikking blant paranoide rusmisbrukere til sammenligning, stort sett.
    Nei. Det er nok feil. Årsaken til at det var flere episoder tidligere var mye rundt "kampen" om hvordan de illegale markedene skulle "deles" mellom de ulike - da også nye aktører kom på banen.
    Det er nok fortsatt like mye gjengkriminalitet, selvom konflikten mellom gruppene om markedsdeling ikke gjør seg gjeldende i like stor grad.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    "Nok", "vel", "jeg tror" og "kan hende" er ikke spesielt solide argumenter. Du spør retorisk "Tror du virkelig at brukerne vil komme til å kjøpe det legalt selv om det blir legalisert?" Da spør jeg tilbake: Hvorfor blir 90% av all alkohol kjøpt legalt, selv med høye avgifter som gjør at illegal alkohol er mye billigere?
    Fordi de fleste har råd til å kjøpe det legalt, og det smaker også bedre, det er mye mørketall i det regnestykket uansett, og det er nok mer hjemmebrenning enn man tror og ikke minst mange nordmenn handler på andre siden av grensa. Øl f.eks. er det mye variasjon av å lage selv, og ikke alt er godt, det er også lovlig. Men krever mye jobb, men det er også veldig mange som lager øl hjemme og her er det også mørketall, mye mer enn man tror. Det er smugling av store mengder av både øl og brennevin over grensa til Norge, ene grunnen til at det er færre som kjøper smuglervarer er fordi man ikke vet hva man får. Var jo noen episoder for 10-20 år siden da det havnet tresprit i glasset til mange nordmenn, dette skremte mange til polet istedet i etterkant og folk har holdt seg til det. De fleste kjøper nok heller øl i butikk enn brennevin på polet også.
    Du er flink til å spørre med nye spørsmål istedet for å svare på spørsmål.. Som det er nevnt lengre oppe av noen, det er mange med "lav sosial status" som havner utpå med cannabis. Hadde de lav sosial status før eller etter de startet med cannabis? Ble det bedre av å starte med cannabis?
    Det er også mange med "høy sosial status" som driver med kokain, og det er blitt mer utbredt i endel miljøer i større byer her til lands også. Skal man fortsatt forby kokain, eller legalisere det med det samme? Er det fordi at det er så mange med "lav sosial status" at man skal legalisere cannabis, og at det er en minoritet og at det er så synd på de at de må få ha jointen sin i fred og koste samfunnet enda mer pga. avhengighet fordi det skal være så lett og billig og få kjøpt etter det er legalisert? Dette kommer til å bli et stort samfunnsproblem ved legalisering.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det ser ut som denne debatten står litt fast. Hvis vi trer et skritt tilbake så synes jeg det kunne vært interessant å høre fra dere som tenker det er fornuftig å ha forbud mot forskjellige rusmidler, hva dere synes bør være kriteriene for om et nytelsesmiddel eller rusmiddel skal være forbudt eller ikke. Er det hvor skadelig det er fysisk og psykisk, avhengighetspotensiale, kulturell/religiøs betydning eller hva tenker dere?
    Vi vet allerede fra WHO at alkohol er noe av det mest skadelige, ikke bare for deg selv - men også hvordan det påvirker andre.

    Om narkotikaloven hadde vært basert på fakta så hadde ting sett annerledels ut.

    Dagens lovgivning er basert på tradisjoner, fordommer, dogmer og inkompetanse - for å si det rett ut.

    Når det er sagt, det er åpenbart en rekke problemstillinger med andre rusmidler. En legalisering av disse vil over tid tvinge seg fram etterhvert som andre vestlige land åpner opp, i første omgang mht cannabis. Denne innføringen må utføres veldig forsiktig og klokt. Noen stoffer bør helt klart forbli forbudt i tillegg.

    Det mange glemmer i denne debatten, er at mange rusmidler allerede blir mer brukt enn alkohol i flere yngre miljøer. Dette må også tas hensyn til. Flere dødsfall er knyttet til urene stoffer, feil dosering etc. Politikken rundt dette burde aldri ha vært bestemt av en interesseorganaiasjon som har folk riktig plassert i Ap.

    Det beste vi kan gjøre mht rusmidler er å opplyse og utføre preventivt arbeid. Det er for mye fyllekultur i Norge, og nå får andre rusmidler etablere seg uten at noe kunnskap kommer særlig ut. Fordommer om at det kun er "narkomane" og utskudd som ruser seg stemmer ikke pr idag.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg savner gode argument for å opprettholde forbudet mot bruk av cannabis. Hvorfor forby noe som folk bruker uansett forbud? Hvorfor opprettholde et lovverk som i praksis ikke virker etter hensikten?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...ene grunnen til at det er færre som kjøper smuglervarer er fordi man ikke vet hva man får. Var jo noen episoder for 10-20 år siden da det havnet tresprit i glasset til mange nordmenn, dette skremte mange til polet istedet i etterkant og folk har holdt seg til det. De fleste kjøper nok heller øl i butikk enn brennevin på polet også.
    De faktiske forhold er vel at de volumer som beslaglegges har vært økende for øl, sprit og tobakk. (Narkotika også). Nå kan jo det skyldes bedre/flere kontroller selvfølgelig, men Norge er attraktivt fordi vi har så høye priser at det er god fortjeneste - og det mangler tydeligvis ikke på kunder.

    Samtidig så man jo en økning i omsetning hos Vinmonopolet på over 40% da Norge stengte ned. En kombinasjon av redusert tax-free handel, null svenskehandel og minimalt av smuglede partier inn i landet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg savner gode argument for å opprettholde forbudet mot bruk av cannabis. Hvorfor forby noe som folk bruker uansett forbud? Hvorfor opprettholde et lovverk som i praksis ikke virker etter hensikten?
    Ja, hvorfor har man fartsgrenser som nevnt. Veldig mange som ikke følger de også. Flesteparten holder seg innenfor lovverket, så på en måte fungerer lovverket etter hensikten allikevel da den hindrer veldig mange i å bruke ulovlige substanser.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.929
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg savner gode argument for å opprettholde forbudet mot bruk av cannabis. Hvorfor forby noe som folk bruker uansett forbud? Hvorfor opprettholde et lovverk som i praksis ikke virker etter hensikten?
    Jeg synes det er et helt feil motiv for å evt endre.
    Det blir i praksis å si at vi skal fjerne et hvilket som helst lovverk, bare det er mange nok som bryter det jevnlig.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    De faktiske forhold er vel at de volumer som beslaglegges har vært økende for øl, sprit og tobakk. (Narkotika også). Nå kan jo det skyldes bedre/flere kontroller selvfølgelig, men Norge er attraktivt fordi vi har så høye priser at det er god fortjeneste - og det mangler tydeligvis ikke på kunder.

    Samtidig så man jo en økning i omsetning hos Vinmonopolet på over 40% da Norge stengte ned. En kombinasjon av redusert tax-free handel, null svenskehandel og minimalt av smuglede partier inn i landet.
    Det er helt korrekt, det er blitt flere biler i prosent som drar over grensen som blir kontrollert. Det gjør det enklere å plukke ut de som smugler mye også.
    Det er et lite antall som drikker mer under coronaen, flesteparten drikker faktisk mindre, også de resterende som drikker like mye som før. Mest sannsynlig så er det de som drikker i sosiale sammenhenger som drikker mindre, ettersom det er færre sosiale sammenhenger under pandemien.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som denne debatten står litt fast. Hvis vi trer et skritt tilbake så synes jeg det kunne vært interessant å høre fra dere som tenker det er fornuftig å ha forbud mot forskjellige rusmidler, hva dere synes bør være kriteriene for om et nytelsesmiddel eller rusmiddel skal være forbudt eller ikke. Er det hvor skadelig det er fysisk og psykisk, avhengighetspotensiale, kulturell/religiøs betydning eller hva tenker dere?
    Skal du ikke si hva du tenker na_X?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Skal du ikke si hva du tenker na_X?
    Jeg venter fortsatt svar på mine spørsmål. Ingen som gidder å svare på de heller. Hvorfor i all verden skal det legaliseres? Hvorfor skal man ikke legalisere flere stoffer med det samme? Kan man ikke bare fjerne alt av lovverk og opprette anarki?
     
    Sist redigert:
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg synes det er et helt feil motiv for å evt endre.
    Det blir i praksis å si at vi skal fjerne et hvilket som helst lovverk, bare det er mange nok som bryter det jevnlig.
    Jeg ser ikke hvordan du her forsvarer opprettholdelse av forbudet. Det bør vel finnes en positiv motivasjon bak enhver lov?

    Igjen: hvorfor opprettholde forbudet?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Ja, hvorfor har man fartsgrenser som nevnt. Veldig mange som ikke følger de også. Flesteparten holder seg innenfor lovverket, så på en måte fungerer lovverket etter hensikten allikevel da den hindrer veldig mange i å bruke ulovlige substanser.
    Det er her du tar feil dessverre. Det hindrer ingen - det er lett tilgjengelig på nettet og er også knyttet til sosial omgang. Med dagens internett er tilgjengeligheten høy, men kvaliteten lav - som er en risikofaktor. Men, lovverket er formet etter den tankerekken du demonstrerer her.

    Fartsgrensene fungerer dårlig som eksempel. De er godt faglig begrunnet vektet opp mot framkommelighet. Narkotikaloven henger derimot ikke på greip med forskning på området. Men, debatten er trangsynt. Nordmenn sender med spritflaska til ungdommen på bygdefesten - men biter negler på tanken at barna skal skli ut med cannabis. Rølpefylla er ok, mens noen trekk grønt er kriminell adferd som skal slås ned på.

    Dette gir ingen logisk mening, helt uavhengig om man er avholds eller rusfri som enkeltindivid.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det gir mye mer mening å forby alkohol for å fremme god kultur, gode vaner, mindre vold mot barn, mindre slagsmål og redusere belastningen på helsevesenet vs å opprettholde forbud mot enkelte stoffer.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Det er her du tar feil dessverre. Det hindrer ingen - det er lett tilgjengelig på nettet og er også knyttet til sosial omgang. Med dagens internett er tilgjengeligheten høy, men kvaliteten lav - som er en risikofaktor. Men, lovverket er formet etter den tankerekken du demonstrerer her.

    Fartsgrensene fungerer dårlig som eksempel. De er godt faglig begrunnet vektet opp mot framkommelighet. Narkotikaloven henger derimot ikke på greip med forskning på området. Men, debatten er trangsynt. Nordmenn sender med spritflaska til ungdommen på bygdefesten - men biter negler på tanken at barna skal skli ut med cannabis. Rølpefylla er ok, mens noen trekk grønt er kriminell adferd som skal slås ned på.

    Dette gir ingen logisk mening, helt uavhengig om man er avholds eller rusfri som enkeltindivid.
    Lovverket hindrer meg i å bruke det, blant andre mange flere også. I og med at jeg er såpass gammel nå, så kommer jeg aldri til å prøve det selv om det blir lovlig. Det som kommer til å skje, er at jeg kommer til å slutte med sosial omgang på fritiden om det blir legalisert. Gidder ikke å sitte i samme rom som noen som røyker, ved legalisering så har jeg mange jeg kjenner som mest sannsynlig kommer til å starte på (igjen).
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Det er vel slik at flertallets moral trumfer mindretallet.
    Flertallet bruker alko, det må ikke forbys.
    Flertallet bruker ikke narko, det kan vi godt forby.
    Noe av det samme med corana restriksjoner, vi kan godt forby de som hygger seg på en bar,
    men gudforby å la folk gå på kjøpesenter eller IKEA.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn