Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dette minner mer og mer om "hvorfor får ikke jeg røyke jointen min i fred", mens man prøver å argumentere med "alkohol er lov".

    Da foreslår jeg at dere holder dere til alkohol, og slutter å bruke "frihet for de unges egne valg" som argument. Det er temmelig lett å gjennomskue hva som egentlig ligger bak.
    Hvem er disse "dere" som du referer til?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Nei, hvorfor skulle det bli borte? Men når man ønsker å opprettholde et forbud mot et rusmiddel som beviselig er mindre skadelig enn alkohol vitner det om en inkonsekvens som skriker etter å bli påtalt. :)

    Apropos barnehageverden... å liksom skulle mistenkeliggjøre alle som er for legalisering som "hasjhuer" er jo skikkelig voksen argumentering. :cool:
    Fordi det er skadelig - punktum!

    mvh
    Proffen
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Og hvor mange av tilhengerne er avholds?......

    mvh
    Proffen
    Aner ikke, men det er sikkert flere i den leiren som ikke drikker alkohol enn motsatt. Det er bare noen som har bestemt at det skal være greit å kose seg med løsemidler, men ikke greit å gjøre det samme med cannabis.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    "Barnehageargumenter"

    Spot on. Denne rørende omsorgen for unges rett til å bestemme selv kjøper jeg ikke. Ungdomstiden er for mange preget av utforskning og tildels dårlige valg. Da må faktisk noen voksne sette grenser. Og siden dette heller ikke egentlig dreier seg om:ungdommers rett til frie valg" , men derimot retten til at de som er godt voksne skal få ha joiten og stripa si i fred, lovlig, tenker jeg forbud er det eneste riktige. Så får vi voksne i samfunnet sørge å ta bedre vare på de som likevel havner på kjøret.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    "Barnehageargumenter"

    Spot on. Denne rørende omsorgen for unges rett til å bestemme selv kjøper jeg ikke. Ungdomstiden er for mange preget av utforskning og tildels dårlige valg. Da må faktisk noen voksne sette grenser. Og siden dette heller ikke egentlig dreier seg om:ungdommers rett til frie valg" , men derimot retten til at de som er godt voksne skal få ha vinen og brennevinen si i fred, lovlig, tenker jeg forbud er det eneste riktige. Så får vi voksne i samfunnet sørge å ta bedre vare på de som likevel havner på kjøret.
    Sånn, jeg fikset det for deg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du får starte en tråd om det, hvis du har interesse av et slikt forbud!

    mvh
    Proffen
    Jeg startet vel denne tråden om jeg ikke husker feil, så jeg syns det er greit at jeg diskuterer det her. Trådstarter sier at det er on tpoic, selv om du syns det er ubehagelig å bli minnet på det faktumet.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg startet vel denne tråden om jeg ikke husker feil, så jeg syns det er greit at jeg diskuterer det her. Trådstarter sier at det er on tpoic, selv om du syns det er ubehagelig å bli minnet på det faktumet.
    Ubehagelig? Not so much!
    Derimot er det ubehagelig å vite hva cannabis og andre illegale substanser kan gjøre med folk.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Du bare nekter å forholde deg til det. Du virker troverdig.
    Joda, jeg forholder meg til det, men opplever det som sagt ikke som ubehagelig.
    Og det rokker heller ikke ved mitt standpunkt ifht illegale rusmidler

    mvh
    Proffen
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Det fordrer at det du hevder er "opplyste" valg faktisk er opplyste.

    Der er vi nok svært uenige.
    Det er vel ikke din oppgave å vurdere om andre er opplyst eller ikke.
    Men svar meg nå: Er du på prinsipielt grunnlag for eller imot opplyste valg og frihet?
    Mens så svar da. Du liker jo eller å framstille deg som en som kjemper for retten til å ta egne valg. Når breker du bare sammen med saueflokken som du eller bare har forakt til over for.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Joda, jeg forholder meg til det, men opplever det som sagt ikke som ubehagelig.
    Og det rokker heller ikke ved mitt standpunkt ifht illegale rusmidler

    mvh
    Proffen
    Hvis du med "at du forholder deg til det" mener at du stikker hodet i sanden, så er jeg enig.

    Det morsomme er jo at du tidligere har hovert med å fortelle at du drikker sprit her inne, mens det bare er er tilfeldigheter som gjør at ikke også alkohol er ulovlig. Ironien er sikkert bortkastet på deg, for du er jo uansett urokkelig i all din visdom. :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Ideelt sett burde alkohol OGSÅ vær forbudt. MEN man har prøvd det og sett at det ikke virket og at det faktisk var kontraproduktivt!

    Nå er det så lenge siden jeg jobbet med misbruk at jeg ikke lenger husker tallene, men alkohol alene fører til kostnader for AS Norge i milliardklassen selv om vi bare ser på mandager som blir egenmeldt på grunn av fyllekuler i helga! Det er ikke noe som tyder at dette vil bli bedre om folk går over til blandingsmisbruk.

    Når det gjelder å hindre rekrutering til dopmiljøet er det mest effektive å få de unge til å ikke begynne å røyke tobakk og å utsette alkoholdebuten så lenge som mulig! Terskelen for å røyke en joint ( "eksperimentere" som det heter på pent NRK språk ) er dramatisk mye lavere hvis den unge allerede er vant til å røyke tobakk! Takker du nei til en sigarett vil du også gjerne takke nei til å røyke hasj da det er ubehagelig å inhalere røyk. Det er få som begynner sitt misbruk med sprøyter eller piller. Men selvsagt det skjer det også!
    Påvirkning av alkohol svekker folks kritiske sans og øker risikoen for at man "prøver" noe ukjent, en risiko som øker omvendt proposjonalt med personens alder.

    Nå har jeg jobbet med alkohol og narkotikamisbruk ( i arbeidslivet ) så lenge og mye at jeg ( dessverre for legaliseringsforkjemperne ) må si at det kommer lite godt ut av alkoholmisbruk og enda mindre godt ut av narkotikamisbruk. Så det å senke terskelen for å begynne med skjiten er nok ikke riktig vei å gå!

    De totale kostnadene for samfunnet på grunn av misbruk er så store at hvis hele nasjonen hadde sluttet med kunstige stimuli ville vi kunnet sett alvorlig på det å fjerne personbeskattningen! Tallene er rett og slett groteske. Men som kjent vet vi at dette ikke på noen måte er realistisk å oppnå.

    Etter som jeg har fått med meg i løpet av en drøss med kurs og undervisning i temaet er det slik at det pr. i dag ikke finnes et eneste samfunn der man ikke benytter en eller annen form for rusmidler! Så målet bør være å minimmere bruk/misbruk så mye som mulig! Og i den sammenheng må vi også ta inn over oss at det er en helt klar og utvetydig sammenheng mellom bruk som ikke kan kalles misbruk og direkte misbruk. Dette er målbart.

    Konklusjonen er dessverre at dette er et jævlig komplisert tema og det finnes ingen "shortcuts". Legalisering er et slikt, i beste fall "ikke virkende" shortcut, men realistisk sett kontraproduktivt "short cut"!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Mens så svar da. Du liker jo eller å framstille deg som en som kjemper for retten til å ta egne valg. Når breker du bare sammen med saueflokken som du eller bare har forakt til over for.
    Jeg har svart.

    "Ungdomstiden er for mange preget av utforskning og dårlige valg, da må voksne sette grenser".

    Jeg har også svart hva jeg egentlig tror er årsaken til denne aldeles rørende omsorgen for unges frie valg.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du med "at du forholder deg til det" mener at du stikker hodet i sanden, så er jeg enig.

    Det morsomme er jo at du tidligere har hovert med å fortelle at du drikker sprit her inne, mens det bare er er tilfeldigheter som gjør at ikke også alkohol er ulovlig. Ironien er sikkert bortkastet på deg, for du er jo uansett urokkelig i all din visdom. :)
    Jupp, er ganske så forstandig, selv om vi er uenige.
    Kanskje rammer etterpåklokskapen deg også en vakker dag? ;)

    mvh
    Proffen
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Ideelt sett burde alkohol OGSÅ vær forbudt. MEN man har prøvd det og sett at det ikke virket og at det faktisk var kontraproduktivt!

    Nå er det så lenge siden jeg jobbet med misbruk at jeg ikke lenger husker tallene, men alkohol alene fører til kostnader for AS Norge i milliardklassen selv om vi bare ser på mandager som blir egenmeldt på grunn av fyllekuler i helga! Det er ikke noe som tyder at dette vil bli bedre om folk går over til blandingsmisbruk.

    Når det gjelder å hindre rekrutering til dopmiljøet er det mest effektive å få de unge til å ikke begynne å røyke tobakk og å utsette alkoholdebuten så lenge som mulig! Terskelen for å røyke en joint ( "eksperimentere" som det heter på pent NRK språk ) er dramatisk mye lavere hvis den unge allerede er vant til å røyke tobakk! Takker du nei til en sigarett vil du også gjerne takke nei til å røyke hasj da det er ubehagelig å inhalere røyk. Det er få som begynner sitt misbruk med sprøyter eller piller. Men selvsagt det skjer det også!
    Påvirkning av alkohol svekker folks kritiske sans og øker risikoen for at man "prøver" noe ukjent, en risiko som øker omvendt proposjonalt med personens alder.

    Nå har jeg jobbet med alkohol og narkotikamisbruk ( i arbeidslivet ) så lenge og mye at jeg ( dessverre for legaliseringsforkjemperne ) må si at det kommer lite godt ut av alkoholmisbruk og enda mindre godt ut av narkotikamisbruk. Så det å senke terskelen for å begynne med skjiten er nok ikke riktig vei å gå!

    De totale kostnadene for samfunnet på grunn av misbruk er så store at hvis hele nasjonen hadde sluttet med kunstige stimuli ville vi kunnet sett alvorlig på det å fjerne personbeskattningen! Tallene er rett og slett groteske. Men som kjent vet vi at dette ikke på noen måte er realistisk å oppnå.

    Etter som jeg har fått med meg i løpet av en drøss med kurs og undervisning i temaet er det slik at det pr. i dag ikke finnes et eneste samfunn der man ikke benytter en eller annen form for rusmidler! Så målet bør være å minimmere bruk/misbruk så mye som mulig! Og i den sammenheng må vi også ta inn over oss at det er en helt klar og utvetydig sammenheng mellom bruk som ikke kan kalles misbruk og direkte misbruk. Dette er målbart.

    Konklusjonen er dessverre at dette er et jævlig komplisert tema og det finnes ingen "shortcuts". Legalisering er et slikt, i beste fall "ikke virkende" shortcut, men realistisk sett kontraproduktivt "short cut"!
    Så du synes forbudet mot narkotika har virket? Eller kanskje det er like kontraproduktivt som alkoholforbudet? De ulike mafiaene hadde nok ønsket et nytt alkoholforbud.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, forbudet og krigen mot narkotika har jo vært veldig produktivt og ført mye godt med seg. Ikke. :)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Fra usa der det er legalisert:

    Økning av avhengige på cannabis de siste årene, i Norge:
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har svart.

    "Ungdomstiden er for mange preget av utforskning og dårlige valg, da må voksne sette grenser".

    Jeg har også svart hva jeg egentlig tror er årsaken til denne aldeles rørende omsorgen for unges frie valg.
    Sukk, jeg prøver igjen, men har ikke håp om svar
    Jeg har svart.

    "Ungdomstiden er for mange preget av utforskning og dårlige valg, da må voksne sette grenser".

    Jeg har også svart hva jeg egentlig tror er årsaken til denne aldeles rørende omsorgen for unges frie valg.
    Slutt å åle deg unna og svar heller på spørsmålet:
    Er du på prinsipielt grunnlag for eller imot opplyste valg og frihet?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sukk, jeg prøver igjen, men har ikke håp om svar

    Slutt å åle deg unna og svar heller på spørsmålet:
    Er du på prinsipielt grunnlag for eller imot opplyste valg og frihet?
    Dere som kjemper for legalisering virker ikke akkurat "opplyste", så du burde nok heller stille deg selv det spørsmålet.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Så du synes forbudet mot narkotika har virket? Eller kanskje det er like kontraproduktivt som alkoholforbudet? De ulike mafiaene hadde nok ønsket et nytt alkoholforbud.
    Du må hete Duarte for å være i nærheten av å gjennomføre et forbud mot narkotika som "virker"!

    Men det er noen sjømil mellom det å ha et forbud som viker sånn noenlunde dårlig og et totalt frislipp!

    At flere mafiabosser gjerne hadde sett at vi fikk alkoholforbud er ikke en ukjent problemstilling. Og som sagt så virket det forbudet ikke så godt.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Du må hete Duarte for å være i nærheten av å gjennomføre et forbud mot narkotika som "virker"!

    Men det er noen sjømil mellom det å ha et forbud som viker sånn noenlunde dårlig og et totalt frislipp!

    At flere mafiabosser gjerne hadde sett at vi fikk alkoholforbud er ikke en ukjent problemstilling. Og som sagt så virket det forbudet ikke så godt.
    Nei alkohol er jo som kjent en av de sterkest vanedannende rusmiddel som finnes
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Mot dårer kjemper selv guder forgjeves!

    Så takk for meg så langt i denne debatten!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Nei alkohol er jo som kjent en av de sterkest vanedannende rusmiddel som finnes

    Når det er folk som gjentatte ganger gir fan i fartsgrensene og kjører for fort og også uten førerkort kan vi jo like greit oppheve alle fartsgrenser og plikten til å ha førerkort?
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er prinsipielt i mot narkotikabruk, på alt annet enn medisinsk grunnlag.
    Det var da for f''*n ikke det jeg spurte om. Jeg registrerer at DU vil ha frihet til å ta egne opplyste valg, men vil nekte andre det samme. Prinsipper My ass! BÆÆÆÆÆ 1642459297347.png
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det var da for f''*n ikke det jeg spurte om. Jeg registrerer at DU vil ha frihet til å ta egne opplyste valg, men vil nekte andre det samme. Prinsipper My ass! BÆÆÆÆÆ Vis vedlegget 782205
    Du er klar over hvor tåpelige argumenter dere har?

    Og hvor lett dere er å gjennomskue?

    Kanskje vi skulle legalisere for de mellom 16 og 25, siden dere har slik omsorg for deres rett til frie valg...
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.744
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Du er klar over hvor tåpelige argumenter dere har?

    Og hvor lett dere er å gjennomskue?

    Kanskje vi skulle legalisere for de mellom 16 og 25, siden dere har slik omsorg for deres rett til frie valg...
    Kanskje du kunne prøve å ikke framstå så hjernedød og heller svare på et enkelt spørsmål i stedet for å bare breke i vei
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du er klar over hvor tåpelige argumenter dere har?

    Og hvor lett dere er å gjennomskue?

    Kanskje vi skulle legalisere for de mellom 16 og 25, siden dere har slik omsorg for deres rett til frie valg...
    Herregud. Snakk om å møte seg selv i døra.

    "Du er klar over hvor tåpelige argumenter dere har?" 😂

    Hvis noen ønsker å legalisere for å bruke det selv, hva så? Hva jævla så? :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.949
    Antall liker
    19.801
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Herregud. Snakk om å møte seg selv i døra.

    "Du er klar over hvor tåpelige argumenter dere har?" 😂

    Hvis noen ønsker å legalisere for å bruke det selv, hva så? Hva jævla så? :)
    At jeg ikke bryr meg en døyt om ditt ønske, men kommer alltid til å kjempe mot det.

    Der kom i det minste innrømmelsen av den egentlige grunnen. Kudos for det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn