Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vi er nok i det store og hele enige. Jeg ønsker heller ikke straff som førstereaksjon. Derimot ønsker jeg mer forbyggende tiltak, mer oppfølging etter at de er tatt første gang. Men jeg vil hverken legalisere eller avkriminalisere. Både pga av signaleffekten og av at det blir "greit" å bruke narkotika.

    Jeg mener ikke at du er blant de som skyver de unge foran seg med vikarierende argumenter, bare så det er sagt.
    Jo, takk for det :) Jeg prøver å være genuin i en så viktig sak som dette, og det er aldri greit å skyve barn foran seg. F. Eks jeg har homofile venner som jeg respekterer høyt, men er usikker på om de bør få adoptere barn. Det er kontroversielt av meg å si i 2022, men det er for mye brudd og drama (og dop) i miljøet til at jeg tror det er bra for barn. På forhånd beklager til alle som mener at dette er på trynet å skrive, men jeg tenker faktisk dette.

    Du har et poeng mht signaleffekten ved å avkriminalisere. Det er et problem som kan øke forbruket, men spørsmålet er om de nye tiltakene veier opp for det. Jeg tror på det mye grunnet en allerede høy aksept og tilgjengelighet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jo, takk for det :) Jeg prøver å være genuin i en så viktig sak som dette, og det er aldri greit å skyve barn foran seg. F. Eks jeg har homofile venner som jeg respekterer høyt, men er usikker på om de bør få adoptere barn. Det er kontroversielt av meg å si i 2022, men det er for mye brudd og drama (og dop) i miljøet til at jeg tror det er bra for barn. På forhånd beklager til alle som mener at dette er på trynet å skrive, men jeg tenker faktisk dette.

    Du har et poeng mht signaleffekten ved å avkriminalisere. Det er et problem som kan øke forbruket, men spørsmålet er om de nye tiltakene veier opp for det. Jeg tror på det mye grunnet en allerede høy aksept og tilgjengelighet.
    Da er spørsmålet; hva skyldes denne aksepten i så fall?

    Mitt svar vet du; hvitsnippene, som vil ha "cocainen" sin i fred og bedriver vikarierende argumentasjon for legalisering og avkriminalisering.

    Er forøvrig helt enig i at barn ikke kan adopteres inn i et miljø med drama, brudd og dop.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Da er spørsmålet; hva skyldes denne aksepten i så fall?

    Mitt svar vet du; hvitsnippene, som vil ha "cocainen" sin i fred og bedriver vikarierende argumentasjon for legalisering og avkriminalisering.
    Jeg vet ikke hvor aksepten kommer fra. Jeg opplever at vi følger etter resten av Europa. Jeg ble sjokkert som student i sør Europa - nå er vi der selv. Det er mulig at exit folka har en reklameeffekt - men er tvilende til at det er en sterk driver. (Utelukker det ikke). De er triste mennesker og usynlig vil jeg si for den yngre garden. Hvorfor tenker du de er en så sterk driver?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vet ikke hvor aksepten kommer fra. Jeg opplever at vi følger etter resten av Europa. Jeg ble sjokkert som student i sør Europa - nå er vi der selv. Det er mulig at exit folka har en reklameeffekt - men er tvilende til at det er en sterk driver. (Utelukker det ikke). De er triste mennesker og usynlig vil jeg si for den yngre garden. Hvorfor tenker du de er en så sterk driver?
    Flere grunner til det; de er tilsynelatende suksessfulle- selv om mange av de ikke er det reelt sett, de slipper unna- blir sjelden oppsøkt eller straffet, de er i tillegg pådrivere for legalisering/ avkriminalisering. Noen er rollemodeller (Northug) De bidrar til å skape en holdning om at narkotika er greit; mange unge jeg snakker med nå oppfatter narkotika som nærmest lovlig. Terskelen blir selvsagt lavere for å utforske da.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Flere grunner til det; de er tilsynelatende suksessfulle- selv om mange av de ikke er det reelt sett, de slipper unna- blir sjelden oppsøkt eller straffet, de er i tillegg pådrivere for legalisering/ avkriminalisering. Noen er rollemodeller (Northug) De bidrar til å skape en holdning om at narkotika er greit; mange unge jeg snakker med nå oppfatter narkotika som nærmest lovlig. Terskelen blir selvsagt lavere for å utforske da.
    Jeg har ikke fått med meg at næringslivstopper eller meglere har kjørt kampanje mot legalisering - ei reklamerer for bruk av dop - men det er godt mulig at jeg har gått glipp av noe, seriøst. Jeg ville ha trodd at de holder kjeft og gjør som de vil. Dessuten - mange «suksessfulle»* i Oslo er åpenbart dopfri mht arbeidstider og familie. Døgnet går ikke opp med misbruk, men arrester meg gjerne her.

    * etter min mening er du ikke suksessfull om du jobber døgnet rundt, uavhengig av lønn. Du er fanget i et hamsterhjul og dør lenge før pensjon - spesielt ved misbruk av dop - ingen glede av pengene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ikke fått med meg at næringslivstopper eller meglere har kjørt kampanje mot legalisering - ei reklamerer for bruk av dop - men det er godt mulig at jeg har gått glipp av noe, seriøst. Jeg ville ha trodd at de holder kjeft og gjør som de vil. Dessuten - mange «suksessfulle»* i Oslo er åpenbart dopfri mht arbeidstider og familie. Døgnet går ikke opp med misbruk, men arrester meg gjerne her.

    * etter min mening er du ikke suksessfull om du jobber døgnet rundt, uavhengig av lønn. Du er fanget i et hamsterhjul og dør lenge før pensjon - spesielt ved misbruk av dop - ingen glede av pengene.
    Hva kommer aksepten av da?

    Som nevnt, mange unge jeg snakker med oppfatter at narkotika nærmest er lovlig nå. Flere jeg aldri kunne sett for meg å ville prøve, har gjort det. For å teste, siden det er "lovlig". Det er soleklart at slikt vil medføre større rekruttering, helt uavhengig av hva enkelte forskere måtte mene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Fascinerende etter 40 år med war on drugs at noe faktisk enda argumenterer med lavere tilgjengelighet bare man får tak i storfisken/importøren. Disse 40 årene med erfaring forteller oss at det i værste fall blir tørke på gata et par uker før nye/andre aktører igjen fyller tomrommet. Hvor naiv er det mulig å bli?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva kommer aksepten av da?

    Som nevnt, mange unge jeg snakker med oppfatter at narkotika nærmest er lovlig nå. Flere jeg aldri kunne sett for meg å ville prøve, har gjort det. For å teste, siden det er "lovlig". Det er soleklart at slikt vil medføre større rekruttering, helt uavhengig av hva enkelte forskere måtte mene.
    Er ikke all debatten rundt rusreformen en større driver ? Eller at importører ser et stort marked i Norge og har satset her? Jeg har ikke et behov for å forsvare exitfolka, så la oss si at de er medskyldige. Men - jeg tror en bedre / mer komplett vurdering av driverne kan hjelpe oss på veien videre. Jeg tenker at sosiale medier, idoler (type artister som Jostein bever), høyere tilgjengelighet via nettet er vel så store drivere.

    I de homofile miljøene har det eksplodert mye grunnet mye reisevirksomhet fra kontinentet til Norge og motsatt, og er blitt mer vanlig enn alkohol.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Jeg mener ikke at du er blant de som skyver de unge foran seg med vikarierende argumenter, bare så det er sagt.
    Akkurat som alle andre i debatten her, med andre ord. Det er utelukkende deg som trekker fram "de unge" ustanselig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    De som er genetisk disponert for dette tar en stor risiko ved bruk av cannabis. Det er en trigger
    Det er fortsatt et spørsmål om hva som kommer først av høna og egget, da.

    Også et kjent fenomen for alkohol, for øvrig:
    De fleste som får diagnosen schizofreni får den i alderen mellom 16 og 25 år. Kvinner blir oftere syke senere i livet enn menn. Sykdommen kan utvikle seg gradvis eller oppstå akutt. Mye stress, rus (alkohol og/eller cannabis) og sosial isolasjon kan være utløsende faktorer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt. Men da bør de slutte å kaste de som oppnår noe i fengsel; Eirik Jensen.

    Når jeg argumenter for å gå etter klyse-snobbene, er det selvsagt fordi jeg har sett meg lei på at drittsekker som oftest slipper unna. Northug burde blitt tatt ti år tidligere, "alle" visste hva han drev med. Slike finnes det utallige eksempler på. Jeg er temmelig sikker på å ha spottet 2-3 i tråden også.
    There’s one in the spotlight, he don’t look right to me…

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da er spørsmålet; hva skyldes denne aksepten i så fall?

    Mitt svar vet du; hvitsnippene, som vil ha "cocainen" sin i fred og bedriver vikarierende argumentasjon for legalisering og avkriminalisering.

    Er forøvrig helt enig i at barn ikke kan adopteres inn i et miljø med drama, brudd og dop.
    Ta en tur innom hipster-utesteder, som gjerne i stor grad besøkes av såkalt "ressurssterk" ungdom/unge, barn av "ressurssterke" foreldre, i en større by (Stavanger, Bergen, Trondheim, Oslo) og studer hva som foregår der! Liten tvil om at penger og dopbruk henger sammen, og at dette også er godt synlig "nedover" i de ulike sosiale lagene i samfunnet, som dermed i aller høyeste grad blir påvirket og gjerne lokket med på galeien.
    Det er ikke et vakkert syn, men avdekker rimelig kjapt at det flyter rimelig fritt av de fleste ulovlige substanser.
    Om de brukes i stedet for eller i tillegg til alkohol vil gjerne variere.
    Fenomenet gjenspeiler nok både virkeligheten, og forteller noe om folks holdninger til og "aksept" for at de anser det for å være innafor.
    Så blir spørsmålet; er dette uvaner de tar med seg hjemmefra, eller er det noe som er avgrenset til utestedene? Jeg holder en knapp på det første. Så, ja, @lars_erik har helt rett.
    Det er for øvrig maaaange år siden jeg første gang så dette fenomenet selv, i Stockholm, og det var rett og slett "dop-Texas".......

    mvh
    Proffen
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvsagt henger penger, sosial klasse, holdninger (jeg er rik og er høyt hevet over andre òg loven) sammen med dopbruken. Og selvsagt viljen til å argumentere for legalisering/ avkriminalisering. Ta disse nautene, og holdninger i samfunnet til at dop er greit vil gradvis forandre seg.

    Så er det jo slik at det er jo slett ikke målet å minske dopbruken til en del av de som vil slippe dette fritt. Synd for de.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Jeg lurer på hvilken klyse, soss, drittsekk, hvitsnippbanditt, cockainist fra de høyere samfunnslag som har mast om legalisering...

    Mulig jeg ikke har fulgt særlig godt med, men kan ikke erindre no' særlig mas fra "sossene"...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så er det jo slik at det er jo slett ikke målet å minske dopbruken til en del av de som vil slippe dette fritt. Synd for de.
    Det er godt du skriver en del av de her, for selv om noen av oss har noen andre tanker enn deg til hvordan man best kan løse dagens problemer, er de motivene du skisserer her, langt fra gjeldende.

    Jeg har heller ikke registrert at noen form for "hvitsnipper" har gått i bresjen for- eller stått på barrikadene for legalisering. Det er jo helt andre grupperinger som gjør det.

    Men, som i alle andre tråder har du jo også her en dårlig skjult politisk "agenda".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er godt du skriver en del av de her, for selv om noen av oss har noen andre tanker enn deg til hvordan man best kan løse dagens problemer, er de motivene du skisserer her, langt fra gjeldende.

    Jeg har heller ikke registrert at noen form for "hvitsnipper" har gått i bresjen for- eller stått på barrikadene for legalisering. Det er jo helt andre grupperinger som gjør det.

    Men, som i alle andre tråder har du jo også her en dårlig skjult politisk "agenda".
    Alt i livet er politikk.

    Jeg skrev "en del", som du poengterte. Det betyr jo også at en annen del har andre grunner- som at de har landet på at legalisering/ avkriminalisering er det beste. Uten å ha "tvilsomme" grunner for det.

    Når Venstre i årevis har jobbet for reform og fått med seg deler av Høyre, har jeg vanskelig for å tro at dette er kun av idealisme. Selv om det er de argumenter som brukes.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Hvitsnippene trenger ingen legalisering. De har det flott slik det er nå.

    Der er folkene som tyr til rus for å håndtere en vanskelig barndom, til å håndtere smerte og traumer som ønsker å heller få hjelp fremfor å ha NNPF undersøke balla dems på offentlig gate.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvitsnippene trenger ingen legalisering. De har det flott slik det er nå.

    Der er folkene som tyr til rus for å håndtere en vanskelig barndom, til å håndtere smerte og traumer som ønsker å heller få hjelp fremfor å ha NNPF undersøke balla dems på offentlig gate.
    De som tyr til rus burde da få mer hjelp, både til å komme unna dopet og til å takle livet.

    Jeg kan vanskelig se at legalisering hjelper på det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    De som tyr til rus burde da få mer hjelp, både til å komme unna dopet og til å takle livet.

    Jeg kan vanskelig se at legalisering hjelper på det.
    Ser ikke noe galt i at noen røyker hasj for å takle smerter, PTSD og til å roe ned.

    Slik det fungerer nå, så blir disse som tyr til dette utestengt fra samfunnet fremfor å få hjelp.

    Vi har 60 år med empiri på at dette ikke virker.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    De som tyr til rus burde da få mer hjelp, både til å komme unna dopet og til å takle livet.

    Jeg kan vanskelig se at legalisering hjelper på det.
    I så fall behøver vi hjelp hver og en av soss som deltar i denne debatten. Eller er din nåværende oppfatning at vi ikke oppnår rus ved hjelp av alkohol? Og du har rett i siste setning der, at det er legalisert hjelper ikke en dritt, fulle blir vi, uansett. :)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Har noen funnet ut at det er bedre å bruke flere rusmidler i dag enn det var i 1971?:rolleyes:

    Mvh
    Proffen
    Ja, det er en del rusmidler som har betydelig mindre skadepotensiale og betydelig lavere tendens til avhengighet enn det vi trodde i 1971. Litt merkelig at dette ikke har fremkommet i denne tråden før nå. ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.934
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er en del rusmidler som har betydelig mindre skadepotensiale og betydelig lavere tendens til avhengighet enn det vi trodde i 1971. Litt merkelig at dette ikke har fremkommet i denne tråden før nå. ;)
    Du får si det til de slitne på gata. Da ser de nok lyset.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ja, det er en del rusmidler som har betydelig mindre skadepotensiale og betydelig lavere tendens til avhengighet enn det vi trodde i 1971. Litt merkelig at dette ikke har fremkommet i denne tråden før nå. ;)
    Anbefaler deg å lese spørsmålet igjen. Du svarer ikke på det jeg spør om!

    Mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ser ikke noe galt i at noen røyker hasj for å takle smerter, PTSD og til å roe ned.

    Slik det fungerer nå, så blir disse som tyr til dette utestengt fra samfunnet fremfor å få hjelp.

    Vi har 60 år med empiri på at dette ikke virker.
    ROE NED?
    Ville heller 1000 ganger anbefalt fysisk aktivitet!

    Mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Det forventes vel ikke at man skal kjøpe argumenter rundt legalisering/ avkriminalisering, gjør det vel?
    Men man hadde vel hatt visse fordeler av å lese seg opp litt på temaet, i stedet for å konsekvent ri sine egne moralistiske kjepphester til det bare er fliser igjen av dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn