Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, men det var ikke hensikten her 😊
    Du er blant de som opptrer Êrlig her. Du ser ulempene og det negative rundt narkotika, selv om du har landet pÄ legalisering. Det er troverdig. Selv om du ogsÄ muligens er pÄvirket av situasjonen i en storby, som jo mesteparten av landet ikke er.

    Det er forunderlig likt situasjonen i en annen, hervĂŠrende trĂ„d 😎
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    Alle fÞlger ikke sine egne drifter, men en del av innspillene her har helt klart ogsÄ uttrykt slike motiver.
    Det har ogsÄ vÊrt fremme tanker og forslag om fullt frislipp av substanser som i dag er ulovlig.
    PÄ den andre siden; motstandere av legaliseringen har ogsÄ uttalt at de kan vÊre med pÄ at bruk av rusmidler i medisinsk behandling er ok. Dette ser det ut til at en del legaliseringsforkjempere glemmer helt, kanskje fordi det ikke er bulls eye ifht enkelte forkjemperes egne motiver....(som @lars_erik og undertegnede har pÄpekt snart en million ganger.....)
    Det samme gjelder innrĂžmmelsen fra motstandersiden om at legalisering KAN fĂžre til at kriminaliteten muligens vil reduseres - det er kanskje fordi det oppleves som irrelevant ifht enkelte forkjemperes egentlige motiver.....

    Den store utfordringen oppstÄr jo gjerne ifht den sÄkalte rekreasjonsbruken, samt nÄr man aner at det kaaaanskje ikke er sÄ gunstig at den yngre garde vil kunne fÄ tilgang til legale rusmidler - rusmidler som de kanskje ikke er modne nok til Ä kunne hÄndtere, og som kan fÞre dem pÄ ville veier.
    Det diskuteres jo ogsÄ heftig rundt dilemmaet hvorfor alkohol er legalt, mens cannabis og andre substanser ikke er det - og det fÄr meg til Ä tenke pÄ fÞlgende sang
    og sÄ blir jeg sittende og tenke pÄ at hvis det er slik det tenkes, blir det for mye kindergarten.....

    Jeg synes jo ellers at @lars_erik er inne pÄ noe viktig og riktig, nÄr han setter fokus pÄ signaleffekten om og skriver om holdningsbiten til narkotiske preparater, nÄr "hvitsnippene" fÄr holde pÄ som de gjÞr. Det bÞr ikke herske noen som helst tvil om at barn og unge fÄr med seg slikt, enten i egne hjem eller som andrehÄndsfortellinger fra bekjente....

    SÄ snakkes der om straff og effekten den anses Ä ha. Straff er neppe det de tyngre misbrukerne trenger, da er hjelp Ä foretrekke. Men at vi ikke skal kunne bruke straff i avskrekkingshenseende overfor dem som Þnsker Ä teste ut illegale substanser, fordi de anser det som spennende, tÞft eller liknende, ja det har jeg liten forstÄelse for.
    Det skal og bÞr vÊre heeelt innafor Ä bÄde ha forventninger og kunne stille krav til at folk holder seg innafor gjeldende lovverk, noe annet blir "for SV`isk" for undertegnede....

    mvh
    Proffen
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tydeligvis omtrent like mye peiling som enkelte har pÄ situasjonen utenfor Oslo da.
    Narkotikaomsetning, distribusjon og brukere er nok ikke sÄ ulikt om det er i sentrale byer, eller pÄ landsbygda. Brukere befinner seg i alle samfunnslag uansett geografisk tilhÞrighet.
    Det er et par nettverk som stÄr bak hele greia.
    Den eneste ordentlige «store» fisken politiet har tatt er Cappelen, men han satt kun med «kontroll over sin «tue».

    Det som er «nytt» i senere tid er at en del brukere nÄ har funnet ut at de kan bestille dop pÄ nett.

    Det du hevder rundt de «velbeslĂ„tte hvitsnippene» og det du beskriver som Oslo’s vestkant er helt feil. Les min tidligere kommentar om en Ă„rsak og sammenheng rundt dette.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    NÄr det gjelder Cappelen, var bortimot det eneste man oppnÄdde Ä bure inn en politimann- som av Äpenbare grunner var avhengig av Ä benytte seg av uortodokse metoder for Ä oppnÄ noe.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, ikke minst fordi det kun var importleddet som i den sammenheng ble berĂžrt.
    Det tok nok ikke lang tid fÞr «miljÞet» hadde reorganisert seg etter nye forutsetninger og var back in business as usual.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Ofte enig med Disq. Men jeg Þnsker rusmidler i vÄrt samfunn. Alkohol og andre rusmidler brukt ansvarlig og med mÄtehold, kan vÊre bÄde til glede og berikelse i vÄrt liv.
    Det er jeg selvsagt enig i, jeg var mer av den oppfatning at vi gjerne skulle vĂŠrt skadevirkningene foruten. En tung misbruker i nĂŠr familie er noe jeg gjerne skulle sluppet Ă„ oppleve.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    Har egentlig hÄpet pÄ en aldri sÄ liten tilbakemelding pÄ min rekapitulering for noen sider siden, Disqutabel.....

    mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Har egentlig hÄpet pÄ en aldri sÄ liten tilbakemelding pÄ min rekapitulering for noen sider siden, Disqutabel.....

    mvh
    Proffen
    Trodde du hadde fÄtt den....?
    Jeg har respekt for avholdsorganisasjoner, all den tid de holder seg til sak, dvs. at de ikke Þnsker rusmidler i samfunnet. Det er ryddig, og dermed forstÄr jeg ogsÄ at de vinkler alle funn pÄ den mÄten de gjÞr. De skiller ikke pÄ alkohol og andre rusmidler, de vil bli kvitt det hele, og bruker alle sine midler for Ä oppnÄ det. De bedriver cherrypicking, og jeg har forstÄelse for det.

    PĂ„ den annen side blir det for meg alt for ensidig, det de sier er ikke feil, men det er heller ikke hele sannheten.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    Trodde du hadde fÄtt den....?
    Jeg har respekt for avholdsorganisasjoner, all den tid de holder seg til sak, dvs. at de ikke Þnsker rusmidler i samfunnet. Det er ryddig, og dermed forstÄr jeg ogsÄ at de vinkler alle funn pÄ den mÄten de gjÞr. De skiller ikke pÄ alkohol og andre rusmidler, de vil bli kvitt det hele, og bruker alle sine midler for Ä oppnÄ det. De bedriver cherrypicking, og jeg har forstÄelse for det.

    PĂ„ den annen side blir det for meg alt for ensidig, det de sier er ikke feil, men det er heller ikke hele sannheten.
    NÊh, ikke den jeg tenkte pÄ.
    Skrev en oppsummering ifht ting jeg tidligere har skrevet mine synspunkter og tanker om, nesten som en "punktliste".....
    Skal se om jeg kan finne den, er jo skrevet mye siden den kom pÄ trykk.

    Jeg fant, jeg fant: #2366

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Jeg kan sammenfatte i korte trekk, i full fart, ut fra hva jeg vet jeg har skrevet noe om tidligere:
    1. Jeg er for at tunge misbrukere, som gjerne har en livshistorikk som "forklarer" at de har havnet der de er, skal fÄ helsehjelp og oppfÞlging.
    2. Jeg er for bruk av "drugs" i medisinsk behandling, men da SKAL de foreskrives og distribueres via leger!
    3. Jeg er for at dealerne skal straffes MYE hardere enn brukere!
    4. a) Jeg er overhodet ikke med pÄ legalisering for Ä tilfredsstille hobby&rekreasjonsbrukere. b)Jeg har f eks null interesse av Ä skulle kjÞre bil, dersom jeg kan risikere Ä mÞte pÄ en som rÞyka en bÞnne kvelden i forveien!
    5. Jeg mener at alle som blir tatt for ruspÄvirket kjÞring ikke bare skal miste rette til Ä kjÞre bil, de skal ogsÄ miste retten til Ä eie og leie bil - pÄ livstid!
    6. Jeg har ingen tiltro til at totalen vil bli bedre med legalisering "for alle" - og sĂŠrlig ikke blant den yngre garde!
    7. Jeg mener at man ikke totalt fjernstyrt bare skal stole blindt pÄ div "forskningsrapporter" - litt sunt bondevett er aldri feil Ä ta med seg pÄ veien. HÞr gjerne pÄ tidligere brukere, bÄde de som er for og mot legalisering, men ikke avfei dem du ikke er enig i, fordi det ikke "passer inn i din fasit". Det kan jo hende de har gode poenger, de og!
    8. Jeg mener man ogsÄ skal ta pÄ alvor publikasjoner som forteller annet enn mange av de "forskningsrapportene" som glorifiserer legalisering, selv om de ikke "passer inn i din fasit".

    9. Hvis mÄlet er Ä redusere skadevirkninger av rusmidler, bÞr man vel ikke legalisere flere av sorten..... Og Ä fjerne alkohol er en langt pÄ vei umulighet, simple as that!

    Mulig jeg har glemt noen punkter, oppdaterer hvis jeg kommer pÄ noe.

    Rart hvis du ikke har fÄtt med deg noe av det ovenforstÄende...... ;)

    mvh
    Proffen
    Denne, ja.
    SpÞrsmÄlet var dette med Ä bidra med noe som hjelper folk som benytter rusmidler, om jeg husker det rett. Men jeg ser ingenting over her som hjelper noen i sÊrlig grad.

    1. ALLE som har et misbruk de ikke hÄndterer skal vel fÄ hjelp, uten Ä mÄtte gÄ spissrotgang og brette ut livshistorien sin?
    2. Fair enough. Det er ikke pÄ dette punktet slaget stÄr. Det vi er uenige om, er om voksne skal ha rett til selv Ä bestemme hva de skal spise, drikke, eller pÄ andre mÄter fÞre inn i egen kropp.
    3. Som i dag. Det erproblematisk at politiets ressurser mÄ brukes pÄ Ä lÞpe etter folk pÄ gata, mens de skulle brukt tiden pÄ Ä finne de som sprer driten.
    4. a) Ok, det har du lov til Ä mene. Ren moralisme, med andre ord. b) Jeg vil mye heller mÞte en som rÞyka ei bÞnne i gÄr, enn en som har drekki ei flaske whisky i dag. RuskjÞring er IKKE de samme som bruk av rusmidler, det er en ren kortslutning, og har ikke med selve diskusjonen Ä gjÞre. INGEN fremmer ruskjÞring i debatten.
    5. OK, det var drakonisk. Forholdsmessighet er kodeordet her.
    6. Det har jeg fÄtt med meg noen ganger. Det har du lov til Ä tro, men det er fortsatt bare moralisme.
    7. Absolutt enig, og da nytter det ikke Ä komme med at "jeg har ikke noen tro pÄ..." uten Ä underbygge det med noe.
    8. Har aldri sett noen publikasjoner glorifisere noe som helst, derimot har jeg sett en god del saklig informasjon omkring skadepotensiale og avhengighet som bÞr fÄ en hver til Ä stille seg selv visse spÞrsmÄl om hvor feil vi har tatt hele tiden.
    9. Det er bare et sirkelargument, og det forteller ingenting annet enn at du synes det er moralsk galt Ă„ bruke noe annet enn ren gift (aka alkohol) som virkelighetsflukt.

    Jeg ser ikke at noe av dette hjelper verken samfunn eller den enkelte (mis)bruker av rekreasjonsrusmidler.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du er blant de som opptrer Êrlig her. Du ser ulempene og det negative rundt narkotika, selv om du har landet pÄ legalisering. Det er troverdig. Selv om du ogsÄ muligens er pÄvirket av situasjonen i en storby, som jo mesteparten av landet ikke er.

    Det er forunderlig likt situasjonen i en annen, hervĂŠrende trĂ„d 😎
    I like mĂ„te, og jeg like dine direkte pucker som spriter opp debatten👍

    Vil presisere at jeg er mest for avkriminalisering - for Ă„ sikre best mulig oppfĂžlgning av brukere.

    Legalisering er noe annet. Selv om tilgjengeligheten er hÞy i dag, vil utsalg etter legalisering Þke dette. Det er jeg mer skeptisk til. I det minste mÄ man ha piloter for Ä sikre at man fÄr oppnÄdd riktig effekt, og er mest aktuelt for cannabis. Gress pÄ gata er genmanipulert til Ä inneholde mye THC og mangler CBD, som Þker risiko for angst og komplikasjoner. Utsalg vil redusere risiko betraktelig men Þke tilgjengeligheten - en vanskelig balanse.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    Denne, ja.
    SpÞrsmÄlet var dette med Ä bidra med noe som hjelper folk som benytter rusmidler, om jeg husker det rett. Men jeg ser ingenting over her som hjelper noen i sÊrlig grad.

    1. ALLE som har et misbruk de ikke hÄndterer skal vel fÄ hjelp, uten Ä mÄtte gÄ spissrotgang og brette ut livshistorien sin?
    2. Fair enough. Det er ikke pÄ dette punktet slaget stÄr. Det vi er uenige om, er om voksne skal ha rett til selv Ä bestemme hva de skal spise, drikke, eller pÄ andre mÄter fÞre inn i egen kropp.
    3. Som i dag. Det erproblematisk at politiets ressurser mÄ brukes pÄ Ä lÞpe etter folk pÄ gata, mens de skulle brukt tiden pÄ Ä finne de som sprer driten.
    4. a) Ok, det har du lov til Ä mene. Ren moralisme, med andre ord. b) Jeg vil mye heller mÞte en som rÞyka ei bÞnne i gÄr, enn en som har drekki ei flaske whisky i dag. RuskjÞring er IKKE de samme som bruk av rusmidler, det er en ren kortslutning, og har ikke med selve diskusjonen Ä gjÞre. INGEN fremmer ruskjÞring i debatten.
    5. OK, det var drakonisk. Forholdsmessighet er kodeordet her.
    6. Det har jeg fÄtt med meg noen ganger. Det har du lov til Ä tro, men det er fortsatt bare moralisme.
    7. Absolutt enig, og da nytter det ikke Ä komme med at "jeg har ikke noen tro pÄ..." uten Ä underbygge det med noe.
    8. Har aldri sett noen publikasjoner glorifisere noe som helst, derimot har jeg sett en god del saklig informasjon omkring skadepotensiale og avhengighet som bÞr fÄ en hver til Ä stille seg selv visse spÞrsmÄl om hvor feil vi har tatt hele tiden.
    9. Det er bare et sirkelargument, og det forteller ingenting annet enn at du synes det er moralsk galt Ă„ bruke noe annet enn ren gift (aka alkohol) som virkelighetsflukt.

    Jeg ser ikke at noe av dette hjelper verken samfunn eller den enkelte (mis)bruker av rekreasjonsrusmidler.
    1. Nei, det er og skal vÊre forskjell pÄ en BÊrumssnobb som tester det ut fordi det er tÞft, spennende osv og en som av traumatiske Ärsaker har vÊrt pÄ kjÞret i 25 Är....
    4 og 5 bÞr vel strengt tatt leses i sammenheng, da har man dekket opp ruspÄvirket kjÞring, uavhengig av rusmiddel
    9. Virkelighetsflukt? Tjaaaa, det er seff mulig Ä vÊre hinsides ruset pÄ bÄde det ene og andre. Men jeg mistenker nÄ f eks at det store flertallet klarer Ä nyte alkohol pÄ en langt "triveligere" og givende mÄte. Det gjelder i alle fall for min del, samt de jeg kjenner og omgÄs. Det er jo ikke om Ä gjÞre Ä bli snydens hver gang en heller noe godt i glasset. Virkelighetsflukt er vel helst noe som gjelder for mennesker med traumatisk livshistorie evt andre "Ärsaksforklaringer" til overforbruket.....

    mvh
    Proffen
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    ^
    1. Du er med andre ord i mot likhet for loven?
    4 og 5. RuskjÞring har ikke sÄ mye med dette Ä gjÞre, og kjÞring i alkoholpÄvirket tilstand er for Þvrig farligere enn kjÞring i cannabisrus, bare sÄ du er klar over det. Men uansett er ruskjÞring fullstendig utillatelig, fordi man da setter andre i fare. Derfor er det rimelig Ä straffe for slike handlinger.
    9. Hva som gjĂžr at folk velger rusmidler er egentlig underordnet, poenget er at vi har valgt en versting som "anbefalt middel".
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det skal selvsagt vÊre "ulikhet" for loven hva gjelder en klyse-snobb og en med mange Är pÄ kjÞret. Det er det jo nÄ ogsÄ; klysa blir ikke tatt. Dette bÞr snus totalt pÄ hodet; ta klysa - "Northugene", behandle og tilrettelegge livet for de pÄ kjÞret.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.770
    Sted
    BĂŠĂŠĂŠĂŠrgen
    Torget vurderinger
    5
    ^
    1. Du er med andre ord i mot likhet for loven?
    4 og 5. RuskjÞring har ikke sÄ mye med dette Ä gjÞre, og kjÞring i alkoholpÄvirket tilstand er for Þvrig farligere enn kjÞring i cannabisrus, bare sÄ du er klar over det. Men uansett er ruskjÞring fullstendig utillatelig, fordi man da setter andre i fare. Derfor er det rimelig Ä straffe for slike handlinger.
    9. Hva som gjĂžr at folk velger rusmidler er egentlig underordnet, poenget er at vi har valgt en versting som "anbefalt middel".
    1. Ja, sunn fornuft kan med fordel benyttes, hvis mÄlet er Ä minimere bÄde skade og rekruttering!

    mvh
    Proffen
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det skal selvsagt vÊre "ulikhet" for loven hva gjelder en klyse-snobb og en med mange Är pÄ kjÞret. Det er det jo nÄ ogsÄ; klysa blir ikke tatt. Dette bÞr snus totalt pÄ hodet; ta klysa - "Northugene", behandle og tilrettelegge livet for de pÄ kjÞret.
    Med tanke pÄ at politet har begrenset med ressurser - hva med Ä gÄ etter storfiskene og redusere tilgjengelighet pÄ denne mÄten? Det Þker ogsÄ prisen og reduserer etterspÞrselen.

    Med storfisk mener jeg importĂžrene.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Med tanke pÄ at politet har begrenset med ressurser - hva med Ä gÄ etter storfiskene og redusere tilgjengelighet pÄ denne mÄten? Det Þker ogsÄ prisen og reduserer etterspÞrselen.

    Med storfisk mener jeg importĂžrene.
    Selvsagt. Men da bÞr de slutte Ä kaste de som oppnÄr noe i fengsel; Eirik Jensen.

    NÄr jeg argumenter for Ä gÄ etter klyse-snobbene, er det selvsagt fordi jeg har sett meg lei pÄ at drittsekker som oftest slipper unna. Northug burde blitt tatt ti Är tidligere, "alle" visste hva han drev med. Slike finnes det utallige eksempler pÄ. Jeg er temmelig sikker pÄ Ä ha spottet 2-3 i trÄden ogsÄ.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Selvsagt. Men da bÞr de slutte Ä kaste de som oppnÄr noe i fengsel; Eirik Jensen.

    NÄr jeg argumenter for Ä gÄ etter klyse-snobbene, er det selvsagt fordi jeg har sett meg lei pÄ at drittsekker som oftest slipper unna. Northug burde blitt tatt ti Är tidligere, "alle" visste hva han drev med. Slike finnes det utallige eksempler pÄ. Jeg er temmelig sikker pÄ Ä ha spottet 2-3 i trÄden ogsÄ.
    Og dette gjelder selv om Eirik Jensen har mottatt narkopenger, og holdt sine vinger over en velkjent narkosmugler?

    Hvem i denne trÄden antar du er "Northug" og vestkantdrittsekk?

    HAr du noen gang fundert over at smuglerne ville fÄtt et betydelig trangere marked dersom dette ble regulert?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Selvsagt. Men da bÞr de slutte Ä kaste de som oppnÄr noe i fengsel; Eirik Jensen.

    NÄr jeg argumenter for Ä gÄ etter klyse-snobbene, er det selvsagt fordi jeg har sett meg lei pÄ at drittsekker som oftest slipper unna. Northug burde blitt tatt ti Är tidligere, "alle" visste hva han drev med. Slike finnes det utallige eksempler pÄ. Jeg er temmelig sikker pÄ Ä ha spottet 2-3 i trÄden ogsÄ.
    VedrÞrende Jensen er jeg enig. Han fikk for streng straff, selv om han mistet kontrollen. Etter mitt syn arbeidet han for Ä fakke importÞrer. Ingen blir korrupte for de smÄbelÞpene han angivelig fikk som «premie».

    ForstÄr din frustrasjon pÄ «drittsekkene» - de slipper stort sett unna - men fokuset til politet mÄ fokuseres der det gir mest nytte. Det er pÄ storfiskene og forebyggende arbeid mot de unge.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    VedrÞrende Jensen er jeg enig. Han fikk for streng straff, selv om han mistet kontrollen. Etter mitt syn arbeidet han for Ä fakke importÞrer. Ingen blir korrupte for de smÄbelÞpene han angivelig fikk som «premie».

    ForstÄr din frustrasjon pÄ «drittsekkene» - de slipper stort sett unna - men fokuset til politet mÄ fokuseres der de gir mest nytte.
    Det gjÞr hvertfall ikke nytte med Ä jage de pÄ kjÞret. Ta de som skaper holdningene om at dette er greit, samt storfiskene og langere.

    Regnet med vi var enige om Eirik Jensen 😎
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Og dette gjelder selv om Eirik Jensen har mottatt narkopenger, og holdt sine vinger over en velkjent narkosmugler?

    Hvem i denne trÄden antar du er "Northug" og vestkantdrittsekk?

    HAr du noen gang fundert over at smuglerne ville fÄtt et betydelig trangere marked dersom dette ble regulert?
    Viser til RRRs svar angÄende Eirik Jensen, som er helt likt hva jeg mener.

    NÄr det gjelder "hvem", regner jeg sterkt med at de skjÞnner det selv. Noe som ogsÄ var meningen.

    Hva gjelder markedet, fÄr innsatsen trappes opp for Ä ta knekken pÄ det.

    Det viser seg, som sÄ ofte fÞr, at RRR og jeg i det store og hele er ganske enige.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det gjÞr hvertfall ikke nytte med Ä jage de pÄ kjÞret. Ta de som skaper holdningene om at dette er greit, samt storfiskene og langere.

    Regnet med vi var enige om Eirik Jensen 😎
    Enige om jensen ja - han mÄ hatt et dÄrlig forsvar. Hvem ofrer livet sitt for smÄpenger? Det er ikke noe motiv overhodet. Han gikk nok litt langt mht Cappelen - men det ga resultater. Han ble stemplet i media, og det er helt utrolig at de vektet Cappelens vitnemÄl sÄ tungt. Saken skremmer meg ift rettssikkerheten. Gir ingen mening. Jeg tror sakens kjerne er at politiet ble kledd naken mht internkontroll - og jensen mÄtte ta hele skylden, selv om det ikke er noe motiv der.

    Om holdninger. Jeg skal ikke undervurdere dette, og jeg likte dÄrlig glamoriseringen av dette livet pÄ Exit/NRK. SÄ sesong 1 med skepsis og gadd ikke sesong 2. Men, jeg har ikke inntrykk av at unge i Oslo ser opp til disse.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    Viser til RRRs svar angÄende Eirik Jensen, som er helt likt hva jeg mener.

    NÄr det gjelder "hvem", regner jeg sterkt med at de skjÞnner det selv. Noe som ogsÄ var meningen.

    Hva gjelder markedet, fÄr innsatsen trappes opp for Ä ta knekken pÄ det.

    Det viser seg, som sÄ ofte fÞr, at RRR og jeg i det store og hele er ganske enige.
    Mulig de skjĂžnner det, jeg klarer ikke se det, da.
    Det er vel et par av herrene her som av og til bevilger seg en og annen utskeielse med mindre skadepotensiale enn det jeg satser pÄ, og det er jo heldig for dem.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det viser seg, som sÄ ofte fÞr, at RRR og jeg i det store og hele er ganske enige.
    Joda, med unntak av at jeg er for avkriminalisering og bryr meg ikke sÄ mye om «de rike». De har alltid gjort som de vil. Jeg er for Ä fokusere pÄ de unge med riktige verktÞy - og holde tilgjengeligheten av rusmidler i sjakk inkludert alkohol.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Joda, med unntak av at jeg er for avkriminalisering og bryr meg ikke sÄ mye om «de rike». De har alltid gjort som de vil. Jeg er for Ä fokusere pÄ de unge med riktige verktÞy - og holde tilgjengeligheten av rusmidler i sjakk inkludert alkohol.
    Ulike virkemidler, likt mÄl.

    Bortsett fra nĂ„r det gjelder snobbene da, din snobb 😁
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Mulig de skjĂžnner det, jeg klarer ikke se det, da.
    Det er vel et par av herrene her som av og til bevilger seg en og annen utskeielse med mindre skadepotensiale enn det jeg satser pÄ, og det er jo heldig for dem.
    Jeg har prÞvd 2 stoffer som ikke er lovlig i Norge, lÊrte mye pÄ det i selve rusen, men appellerer ikke til meg ift god vin og whisky. Er det misbruk og drittsekkoppfÞrsel eller ok? Det ene er cannabis som hjalp meg igjennom en depresjon etter samlivsbrudd. Brukte det for Ä sove - kuttet sÄ deretter. Jeg var svÊrt skeptisk ettersom jeg hadde meget sterke meninger om narkotika - men etter flere dager uten sÞvn, og mislykket forsÞk med sovepiller, sÄ ga jeg det en sjanse etter rÄd fra en liberal medisiner - og dette fikk meg tilbake i jobb raskt.


    Alternativet var sterke medisiner fra lege som fikk meg til Ă„ fĂžle meg mye verre. De ble kastet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.635
    Antall liker
    10.187
    ^ SÄ vidt jeg forstÄr burde du vel egentlig bÄde stigmatiseres og straffes.
    Men jeg velger heller Ă„ Ăžnske en riktig god natt. :)
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^ SÄ vidt jeg forstÄr burde du vel egentlig bÄde stigmatiseres og straffes.
    Men jeg velger heller Ă„ Ăžnske en riktig god natt. :)
    Hehe, vil pÄpeke at dette var en selvmedisinering i en kritisk situasjon. Jeg tror gjentatt bruk av gress gjÞr folk dumme og slÞve over tid - noe som ikke funker for meg.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har prÞvd 2 stoffer som ikke er lovlig i Norge, lÊrte mye pÄ det i selve rusen, men appellerer ikke til meg ift god vin og whisky. Er det misbruk og drittsekkoppfÞrsel eller ok? Det ene er cannabis som hjalp meg igjennom en depresjon etter samlivsbrudd. Brukte det for Ä sove - kuttet sÄ deretter. Jeg var svÊrt skeptisk ettersom jeg hadde meget sterke meninger om narkotika - men etter flere dager uten sÞvn, og mislykket forsÞk med sovepiller, sÄ ga jeg det en sjanse etter rÄd fra en liberal medisiner - og dette fikk meg tilbake i jobb raskt.


    Alternativet var sterke medisiner fra lege som fikk meg til Ă„ fĂžle meg mye verre. De ble kastet.
    Hva skal man si til dette da?

    Åpent og ĂŠrlig, kudos for det. Samtidig viser det jo ogsĂ„ at det at man sliter psykisk gjĂžr veien kortere- i dette tilfellet deg, i andre tilfeller ungdom som sliter. Du var voksen nok, oppegĂ„ende nok, hadde jobb osv. Mange har ikke denne ballasten, sĂŠrlig ungdom som har havnet utenfor. For de kan jeg aldri vĂŠre med pĂ„ at rus er veien ut og opp.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hva skal man si til dette da?

    Åpent og ĂŠrlig, kudos for det. Samtidig viser det jo ogsĂ„ at det at man sliter psykisk gjĂžr veien kortere- i dette tilfellet deg, i andre tilfeller ungdom som sliter. Du var voksen nok, oppegĂ„ende nok, hadde jobb osv. Mange har ikke denne ballasten, sĂŠrlig ungdom som har havnet utenfor. For de kan jeg aldri vĂŠre med pĂ„ at rus er veien ut og opp.
    Ja, jeg gjorde et unntak og det hjalp meg. Men det krever at man setter en grense og slutter, og ikke blir fristet til Ă„ gjenta. I mitt tilfelle var tidsperioden mindre enn 1 uke. Etter min vurdering var det riktig medisinering for min situasjon. Åpenbart mye bedre enn pillene fra legen. Poenget er at noen stoffer ogsĂ„ kan ha positive egenskaper - men det krever grenser og moderasjon.

    For unge som ikke har kontroll er dop stort sett uheldig ja.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ja, jeg gjorde et unntak og det hjalp meg. Men det krever at man setter en grense og slutter, og ikke blir fristet til Ă„ gjenta. I mitt tilfelle var tidsperioden mindre enn 1 uke. Etter min vurdering var det riktig medisinering for min situasjon. Åpenbart mye bedre enn pillene fra legen. Poenget er at noen stoffer ogsĂ„ kan ha positive egenskaper - men det krever grenser og moderasjon.

    For unge som ikke har kontroll er dop stort sett uheldig ja.
    Jeg har tidligere sagt at jeg er for medisinsk bruk, sÄ lenge denne er i kontrollerte former. Du klarte Ä stoppe, mange ville ikke klart det. Uansett; kontrollert, medisinsk bruk er langt unna bÄde legalisering og avkriminalisering.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg har tidligere sagt at jeg er for medisinsk bruk, sÄ lenge denne er i kontrollerte former. Du klarte Ä stoppe, mange ville ikke klart det. Uansett; kontrollert, medisinsk bruk er langt unna bÄde legalisering og avkriminalisering.
    Sant det, dette var ikke et veldig godt eksempel mht lovendringer. Men jeg ville dele en positiv og personlig opplevelse som bidro til at jeg har et noe mer balansert syn pÄ saken. F eks mdma benyttes med suksess i behandling av post traumatisk stress i usa. Men, ukritisk frislipp er noe helt annet - men jeg sporer kanskje av selve debatten her.

    Btw - det var helt uproblematisk Ă„ stoppe.

    Jeg mistet min beste venn til cannabis og sizofreni i tidlig voksen alder, sÄ jeg har stor respekt for motstand mot dop, og har i mange Är vÊrt svÊrt anti - til info.
     
    Sist redigert av en moderator:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Sant det, dette var ikke et veldig godt eksempel mht lovendringer. Men jeg ville dele en positiv og personlig opplevelse som bidro til at jeg har et noe mer balansert syn pÄ saken. F eks mdma benyttes med suksess i behandling av post traumatisk stress i usa. Men, ukritisk frislipp er noe helt annet - men jeg sporer kanskje av selve debatten her.

    Btw - det var helt uproblematisk Ă„ stoppe.

    Jeg mistet min beste venn til cannabis og sizofreni i tidlig voksen alder, sÄ jeg har stor respekt for motstand mot dop, og har i mange Är vÊrt svÊrt anti - til info.
    Faren er man bruker egne erfaringer pÄ feil mÄte, ikke sant? "Jeg fikset bÄde Ä bruke og Ä stoppe, da er kanskje ikke dette sÄ farlig".

    Ungdom som sliter med selvbilde, utenforskap, gjengmentalitet har ikke nĂždvendigvis de samme forutsetninger til Ă„ klare det like bra.

    Vennen din er jo et eksempel pÄ akkurat det.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Faren er man bruker egne erfaringer pÄ feil mÄte, ikke sant? "Jeg fikset bÄde Ä bruke og Ä stoppe, da er kanskje ikke dette sÄ farlig".

    Ungdom som sliter med selvbilde, utenforskap, gjengmrntalitet har ikke nĂždvendigvis de samme forutsetninger til Ă„ klare det like bra.

    Vennen din er jo et eksempel pÄ akkurat det.
    Helt enig. Noen tÄler det, andre ikke - og risikoen er stÞrst for unge som ikke er trygg pÄ seg selv eller ikke er ferdig utviklet.

    Vi har samme mÄl her, men jeg tror pÄ en annen verktÞykasse for Ä hjelpe unge tidligere - at de kan oppsÞke hjelp uten Ä bli straffeforfulgt. Tilgjengeligheten og dopet er der allerede. De som blir eksponert og ikke tÄler det mÄ fanges opp tidligere, uten frykt for bÞter, stempling og skam mht arrest. Og nei, jeg skyver de ikke foran meg - jeg bruker ikke dop.unntaket er vin og whisky og Þl i ny og ne.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.932
    Antall liker
    19.789
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Helt enig. Noen tÄler det, andre ikke - og risikoen er stÞrst for unge som ikke er trygg pÄ seg selv eller ikke er ferdig utviklet.

    Vi har samme mÄl her, men jeg tror pÄ en annen verktÞykasse for Ä hjelpe unge tidligere - at de kan oppsÞke hjelp uten Ä bli straffeforfulgt. Tilgjengeligheten og dopet er der allerede. De som blir eksponert og ikke tÄler det mÄ fanges opp tidligere, uten frykt for bÞter, stempling og skam mht arrest. Og nei, jeg skyver de ikke foran meg - jeg bruker ikke dop.
    Vi er nok i det store og hele enige. Jeg Ăžnsker heller ikke straff som fĂžrstereaksjon. Derimot Ăžnsker jeg mer forbyggende tiltak, mer oppfĂžlging etter at de er tatt fĂžrste gang. Men jeg vil hverken legalisere eller avkriminalisere. BĂ„de pga av signaleffekten og av at det blir "greit" Ă„ bruke narkotika.

    Jeg mener ikke at du er blant de som skyver de unge foran seg med vikarierende argumenter, bare sÄ det er sagt.
     
  • Laster inn


DiskusjonstrÄd Se trÄd i gallerivisning

  • Laster inn

Topp Bunn