Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ville fått hakeslepp om du forsvarte Northug, så jeg vet ikke helt hvor du hentet den ideen fra. Jeg brukte ham bare som eksempel på at også "råtne vestkantfolk" blir tatt når de bader i hvitt pulver.
    Det tok år før han ble tatt. Og da kun pga denne famøse kjøreturen i hundre og helvete. Han skulle blitt oppsøkt av politiet årevis tidligere.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg bryr meg, som vanlig, intet om hva enkelte setter opp som narrativ. Selvsagt er høyere samfunnslag, som ser det som sin rett til å gjøre som de vil, drivende for legaliseringskampen.

    Northug, som du åpenbart trodde jeg skulle forsvare, er et prakteksemplar på slike drittsekker.
    Det er vanskelig å straffe drittsekker ved lov, selv om det er en fristende tanke. De største drittsekkene er hevet over loven i praksis, om de sitter på Aker Brygge eller i LO-kontorene. De er flinke til å rekruttere hverandre, og mele sin egen kake, slik som det alltid har vært. Dette er godt dokumentert av Machiavelli for lengst, og brukes som en bibel av de samme menneskene.

    Jeg er også usikker på om 20 åringer i Oslo bryr seg om hva overvektige rikinger gjør, både mht prostiusjon, konebaking eller narkotika.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er vanskelig å straffe drittsekker ved lov, selv om det er en fristende tanke. De største drittsekkene er hevet over loven i praksis, om de sitter på Aker Brygge eller i LO-kontorene. De er flinke til å rekruttere hverandre, og mele sin egen kake, slik som det alltid har vært. Dette er godt dokumentert av Machiavelli for lengst, og brukes som en bibel av de samme menneskene.

    Jeg er også usikker på om 20 åringer i Oslo bryr seg om hva overvektige rikinger gjør, både mht prostiusjon, konebaking eller narkotika.
    Du undervurderer sterkt hva holdninger medfører. Holdningen nå, blant ungdom, er at narkotika er greit; nærmest lovlig. Pga av disse i høyere samfunnslag, som selv slipper unna òg i tillegg seiler under falskt flagg i liberaliseringsdebatten.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Likhet for loven bør da bety "gå etter drittsekkene i høyere samfunnslag, som tidligere har sluppet unna". Det er forøvrig helt vanlig at førstegangsforteelser ikke nødvendigvis utløser straff, men derimot hjelp og veiledning.
    Jeg tror Politet tenker kost/nytte her. Det meste av bruken eller misbruket på Vestkanten foregår i lukkede rom, og plager andre i mindre grad. På østkanten blir mange arrest for andre kriminelle forhold, så kommer besittelse av narkotika som en bonus. For Oslo sin del, er det all grunn til å tro at regelverket belaster allerede kriminelle med enda større rulleblad - med påfølgende lengre vei tilbake til et normalt liv.

    En avkriminalisering på personlig bruk vil også hjelpe alle nybegynnere til å oppsøke hjelp og veiledning tidligere. Jeg tror det er utelukkende positivt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Jeg opplever at diskusjonen strander fordi en gruppe filantroper forsøker å overbevise en gruppe misantroper om at egentlig så er folk ganske årlreite dyr. Mens misantropene på sin side forsøker å overbevise filantropene om at mennesker bare er egoistiske gribber i menneskeham.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du undervurderer sterkt hva holdninger medfører. Holdningen nå, blant ungdom, er at narkotika er greit; nærmest lovlig. Pga av disse i høyere samfunnslag, som selv slipper unna òg i tillegg seiler under falskt flagg i liberaliseringsdebatten.
    Det er mulig, men som andre har påpekt, det er vanskelig for Politiet å gjøre en innsats her. Om de mistenker at en riking tar noen gram cola skal de jobbe hardt for å straffe vedkommende, som ender opp i ingenting eller en mild straff/bot. Da tenker jeg at holdningskampansjer og veiledning er et bedre sted å bruke pengene.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Jeg bryr meg, som vanlig, intet om hva enkelte setter opp som narrativ. Selvsagt er høyere samfunnslag, som ser det som sin rett til å gjøre som de vil, drivende for legaliseringskampen.
    Dette blir like feil uansett hvor ofte du gjentar det. Foreningen for Human Narkotikapolitikk ledes av Arild Knutsen, tidligere heroinist som levde på gata i Oslo i mange år. Normal Norge ledes av André Nilsen, som har en mangeårig historie med rusmisbruk og avhengighet. RIO ledes av Kenneth Actander Johnsen, lang tids rusmisbruker og tidligere lokallagsrepresentant for SV.. Rusreformutvalget ble ledet av Lena Solli Sal, hvis bror omkom av overdose. Og #narkotwitter og Støttegruppen for Rusreform driftes alle av mennesker med lange historier på siden av samfunnet, som har sett førstehånd hvordan straff og stigma skader mennesker i stedet for å hjelpe dem. De "fra høyere samfunnslag" sitter helt stille i båten, og de har heller ingen interesse av noen lovendring.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror Politet tenker kost/nytte her. Det meste av bruken eller misbruket på Vestkanten foregår i lukkede rom, og plager andre i mindre grad. På østkanten blir mange arrest for andre kriminelle forhold, så kommer besittelse av narkotika som en bonus. For Oslo sin del, er det all grunn til å tro at regelverket belaster allerede kriminelle med enda større rulleblad - med påfølgende lengre vei tilbake til et normalt liv.

    En avkriminalisering på personlig bruk vil også hjelpe alle nybegynnere til å oppsøke hjelp og veiledning tidligere. Jeg tror det er utelukkende positivt.
    Nei, det er utelukkende negativt. Det er et knefall for egosentrerte brukere i de høyere klasser. Og vil føre til økt rekruttering.

    Veiledning, hjelp hva gjelder ungdom. Ta "cocainistene" knallhardt.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    ^OK :) La oss straffe cockainistene knallhardt da - men hvor går grenseverdiene for hva som er en uskyldig ungdom vs. en rik drittsekk? Hvor går grensen for lønn, bostedsadresse, alder?

    Cokcainist, rasist, fasit, nazist, egoist :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er mulig, men som andre har påpekt, det er vanskelig for Politiet å gjøre en innsats her. Om de mistenker at en riking tar noen gram cola skal de jobbe hardt for å straffe vedkommende, som ender opp i ingenting eller en mild straff/bot. Da tenker jeg at holdningskampansjer og veiledning er et bedre sted å bruke pengene.
    Tipper at hvis politiet hadde brukt de samme metodene med arrestasjoner i håndjern på arbeidsplassen deres, tilkalling av barnevern, og ett døgn på glattcelle hadde det nok gjort inntrykk også der. Så lenge det fikk vare.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    ^OK :) La oss straffe cockainistene knallhardt da - men hvor går grenseverdiene for hva som er en uskyldig ungdom vs. en rik drittsekk? Hvor går grensen for lønn, bostedsadresse, alder?
    Akerselva, hvor vanskelig kan det være? Alder spiller ingen rolle, bor du på vestsiden skal du tas som faen om du fyrer ei bønne, eller lager ei stripe med maizena på et speil.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^OK :) La oss straffe cockainistene knallhardt da - men hvor går grenseverdiene for hva som er en uskyldig ungdom vs. en rik drittsekk? Hvor går grensen for lønn, bostedsadresse, alder?
    Nå legger du deg unødvendig lavt, RRR.

    Poenget er at narkotika er noe som skal bekjempes. "Hvitnipp-forbrytere" er alltid de som former holdninger i samfunnet. Ta de og problemet blant barn og unge blir automatisk mindre- fordi de ser at de bedrestilte faktisk IKKE får gjøre som de vil.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det er ingen tvil om at det må ryddes opp i samrøret NNPF / Politiet som statens maktmonopol. Men det å sende ut en medlemsliste for NNPF til en eller annen tilfeldig privatperson virker i høyeste grad merkelig. Ergo antar jeg at det er noe mer i denne saken enn det jeg får med meg.
    Samfunnet har også som oppgave å sikre personvern for sine ansatte, dette er nok spesielt viktig for ansatte i utsatte stillinger som f.eks. Politi, Barnevern og NAV, m.fl.
    Jeg antar at det er denne mannen som har mottatt lista (uten at jeg er 100% sikker):

    https://www.dagsavisen.no/nyheter/2...rosjekt-forte-til-stor-avsloring-om-politiet/

    Sånn sett er han ingen "tilfeldig" privatperson, men mannen som har brukt offentlige innsynsbegjæringer for å avsløre samrøret mellom politiet og NNPF. Han er altså den vi kan takke for at vei vet det vi vet, og metoden er den samme som han har brukt for å få kloa i denne lista.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi har jo sett at straff faktisk ikke virker. Så hvorfor sparke en død hest?
    Det gjelder å straffe de rette. Altså de som former holdninger, men selv slipper unna.

    Straff "cockainistene" i høyere samfunnslag - som alltid slipper unna, og jeg garanterer at straff hjelper.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Som nenvt har jeg ikke noe problem med at NNPF blir kastrerte så det holder.
    Men bytt ut bokstavene NNPF med LLH, og tenk deg at medlemslistene deles ut til Vigrid. Nei, det er ikke så greit at det gjør noe.
    Hva har landsforeningen for lunge og hjertesyke med dette å gjøre?

    Neida. Men det er faktisk ikke sammenlignbart, IMO.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det gjelder å straffe de rette. Altså de som former holdninger, men selv slipper unna.

    Straff "cockainistene" i høyere samfunnslag - som alltid slipper unna, og jeg garanterer at straff hjelper.
    Jeg er helt sikker på at ingen vil slutte å røyke hasj fordi en eller annen aksjemegler blir straffet for å snorte cocain.

    Jeg er også temmelig sikker på at veldig, veldig få cannabisbrukere har rike kokainbrukere som forbilder.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.603
    Antall liker
    10.133
    Jeg antar at det er denne mannen som har mottatt list (uten at jeg er 100% sikker):

    https://www.dagsavisen.no/nyheter/2...rosjekt-forte-til-stor-avsloring-om-politiet/

    Sånn sett er han ingen "tilfeldig" privatperson, men mannen som har brukt offentlige innsynsbegjæringer for å avsløre samrøret mellom politiet og NNPF. Han er altså den vi kan takke for at vei vet det vi vet, og metoden er den samme som han har brukt for å få kloa i denne lista.
    Jeg er 100% enig i alt han legger fram i artikkelen. :)
    Men jeg kan fortsatt ikke forstå eller forsvare at enkeltpersoner skal outes med en eller annen agenda, det er lov å to tanker i huet på en gang. Uansett hvem som står bak distribusjonen av navn på medlemmer i NNPF, synes jeg det er en uting, som ikke gavner debatten.
    Jeg synes fortsatt det blir å sammenligne med å offentliggjøre lister på medlemmer i LLH, bare fordi du ikke liker dem. Det er uredelig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er helt sikker på at ingen vil slutte å røyke hasj fordi en eller annen aksjemegler blir straffet for å snorte cocain.
    Da sier vi det slik.

    For de rikes holdninger og neglisjering av lover sprer seg ikke nedover, særlig ikke når de på toppen slipper unna.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Nå legger du deg unødvendig lavt, RRR.

    Poenget er at narkotika er noe som skal bekjempes. "Hvitnipp-forbrytere" er alltid de som former holdninger i samfunnet. Ta de og problemet blant barn og unge blir automatisk mindre- fordi de ser at de bedrestilte faktisk IKKE får gjøre som de vil.
    Om vi skal straffe de som angivelig former våre verdier, så bør vi kunne definere hvem de er. Jeg liker ikke ideen på å dømme folk etter fordommer, uavhengig om det er deg mht rike drittsekker, eller om det er Frp mht våre nye landsmenn.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Uansett hvem som står bak distribusjonen av navn på medlemmer i NNPF, synes jeg det er en uting, som ikke gavner debatten.
    Han har søkt om innsyn for å kunne avsløre samrøre i politiet. Bl.a. har det vist seg at de som har bevilget midler til NNPF gjennom politiets budsjetter selv har vært medlemmer og hatt lederverv i NNPF. Slik korrupsjon blir vanskelig å avsløre uten innsyn i medlemslistene. Ellers ble jo innsynet innvilget av Justisdepartementet og de vel et par jurister som har vurdert grunnlaget.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om vi skal straffe de som angivelig former våre verdier, så bør vi kunne definere hvem de er. Jeg liker ikke ideen på å dømme folk etter fordommer, uavhengig om det er deg mht rike drittsekker, eller om det er Frp mht våre nye landsmenn.
    Det betyr ganske enkelt å ta "Northug- ene". Oppsøke miljø der rikmannsdop benyttes, slik som det til nå har vært gjort med ungdomsmiljø.

    Hovedproblemet er disse "rikmannsmiljøene". De er drivende for holdninger, samt at de slipper unna- fordi politiet går etter det lettest synlige.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Da sier vi det slik.

    For de rikes holdninger og neglisjering av lover sprer seg ikke nedover, særlig ikke når de på toppen slipper unna.
    Jeg tror det er et mye større problem for rusbruk her i landet at nesten alle blir mer eller mindre lært opp til at alkohol er noe man "koser seg med".
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Kan du underbygge det, for jeg vet ikke dette like sikkert som deg. Derfor jeg er forsiktig med å være bombastisk.
    det er underbygget ørti ganger i "hva er galt i Norge"-tråden. Gå og les.

    Ellers oppsøk Narkotwitter på twitter. Der oppbygges det svært godt.


    NNPF har null troverdighet der de lyver om engangstilfeller om uniformbruk osv.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror det er et mye større problem for rusbruk her i landet at nesten alle blir mer eller mindre lært opp til at alkohol er noe man "koser seg med".
    Det er det vanlige, vedtatt "riktige" standpunkt.

    De pleier svært sjelden å medføre riktighet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det betyr ganske enkelt å ta "Northug- ene". Oppsøke miljø der rikmannsdop benyttes, slik som det til nå har vært gjort med ungdomsmiljø.

    Hovedproblemet er disse "rikmannsmiljøene". De er drivende for holdninger, samt at de slipper unna- fordi politiet går etter det lettest synlige.
    Det vi kan være enige om er at det skal være likhet for loven. Hvis brukere med lite resssurser på østkanden skal trakasseres, må man trakassere de rike brukerne på vestkanten også.

    Hvis man syns det har noen verdi i seg selv å tråkke på og herse med folk fordi de ikke gjør som man sier, da.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg antar at det er denne mannen som har mottatt list (uten at jeg er 100% sikker):

    https://www.dagsavisen.no/nyheter/2...rosjekt-forte-til-stor-avsloring-om-politiet/

    Sånn sett er han ingen "tilfeldig" privatperson, men mannen som har brukt offentlige innsynsbegjæringer for å avsløre samrøret mellom politiet og NNPF. Han er altså den vi kan takke for at vei vet det vi vet, og metoden er den samme som han har brukt for å få kloa i denne lista.
    Han er en viktig figur, men ikke den eneste. Det er flere som er bevæpnet med innsynsmeldinger.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    5.165
    Jeg opplever at diskusjonen strander fordi en gruppe filantroper forsøker å overbevise en gruppe misantroper om at egentlig så er folk ganske årlreite dyr. Mens misantropene på sin side forsøker å overbevise filantropene om at mennesker bare er egoistiske gribber i menneskeham.
    Den strander fordi brølapene tar over og da blir det bare mitraljøseposting av gjentakelser og utropstegn. Og det kan sikkert fortsette i fem hundre sider på repeat som i Coronatråden, uten at noe nytt kommer for dagen. Og til alt overmål er det fredag og vi vet hva som pleier å skje her da. Nei, tenker jeg logger av og ønsker alle en god helg uansett hva de har planlagt å fylle den med. Stay safe, det er tross alt det viktigste.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er det vanlige, vedtatt "riktige" standpunkt.

    De pleier svært sjelden å medføre riktighet.
    Tja. Mener du virkelig ikke at vi har en alkoholkultur her i landet som langt på vei legitimerer å kose seg med alkohol, og at dette er noe de fleste som vokser opp blir eksponert for på en eller måte? Enten det er god vin eller øl til maten, eller champagne og jordbær.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det vi kan være enige om er at det skal være likhet for loven. Hvis brukere med lite resssurser på østkanden skal trakasseres, må man trakassere de rike brukerne på vestkanten også.

    Hvis man syns det har noen verdi i seg selv å tråkke på og herse med folk fordi de ikke gjør som man sier, da.
    En vridning av det jeg mener er det riktige.

    Jeg sa gå etter de rike, som tidligere har sluppet unna. Ungdom skal veiledes og hjelpes, slik førstegangsforteelser pleier å bli behandlet ellers.

    Pr nå er det IKKE likhet for loven, siden "Northug- ene" slipper unna.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tja. Mener du virkelig ikke at vi har en alkoholkultur her i landet som langt på vei legitimerer å kose seg med alkohol, og at dette er noe de fleste som vokser opp blir eksponert for på en eller måte? Enten det er god vin eller øl til maten, eller champagne og jordbær.
    Der kom du med et svært godt argument for å ta hardere på "rikmannsdopere", som nettopp sprer de holdninger du refererer til vedrørende alkohol.

    Godt tenkt av deg.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    En vridning av det jeg mener er det riktige.

    Jeg sa gå etter de rike, som tidligere har sluppet unna. Ungdom skal veiledes og hjelpes, slik førstegangsforteelser pleier å bli behandlet ellers.

    Pr nå er det IKKE likhet for loven, siden "Northug- ene" slipper unna.
    Det er uansett helt feilslått som virkemiddel mener nå jeg, å gå etter brukere med noen få brukerdoser. Hvis man først skal fortsette med den feilslåtte krigen mot narkotika er det jo de store, tunge bakmennene som må stoppes. Ikke en tilfeldig stymper som bare er litt for glad i å putte tøysepulver opp i nesa. Tunge, organiserte kriminelle med ressurser til å smugle og distribuere. Alt annet er å skvette på vann på gåsa.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Der kom du med et svært godt argument for å ta hardere på "rikmannsdopere", som nettopp sprer de holdninger du refererer til vedrørende alkohol.

    Godt tenkt av deg.
    En logisk kortslutning av deg. Alkohol er lovlig og dermed også helt legitimt å bruke i de fineste sosiale sammenhenger. Kokain, not so much.

    Jeg vil våge påstanden at veldig, veldig få julemiddager foregår ved at de voksne sender et speil med cola rundt bordet når ribba serveres. Akevitt, derimot.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er uansett helt feilslått som virkemiddel mener nå jeg, å gå etter brukere med noen få brukerdoser. Hvis man først skal fortsette med den feilslåtte krigen mot narkotika er det jo de store, tunge bakmennene som må stoppes. Ikke en tilfeldig stymper som bare er litt for glad i å putte tøysepulver opp i nesa. Tunge, organiserte kriminelle med ressurser til å smugle og distribuere. Alt annet er å skvette på vann på gåsa.
    Her hadde det vært interessant med tallgrunnlag. Hvem tjener bakmenn mest på? Hvitsnippene, eller parkungdommen? Samt hvordan vil resultatet nedover i brukermassen reflekteres av at hvitsnippene IKKE slipper unna.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er uansett helt feilslått som virkemiddel mener nå jeg, å gå etter brukere med noen få brukerdoser. Hvis man først skal fortsette med den feilslåtte krigen mot narkotika er det jo de store, tunge bakmennene som må stoppes. Ikke en tilfeldig stymper som bare er litt for glad i å putte tøysepulver opp i nesa. Tunge, organiserte kriminelle med ressurser til å smugle og distribuere. Alt annet er å skvette på vann på gåsa.
    Tillegg: jeg mener ikke at man skal fortsette med den feilslåtte krigen mot narkotika. Vi må tenke nytt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.915
    Antall liker
    19.769
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En logisk kortslutning av deg. Alkohol er lovlig og dermed også helt legitimt å bruke i de fineste sosiale sammenhenger. Kokain, not so much.

    Jeg vil våge påstanden at veldig, veldig få julemiddager foregår ved at de voksne sender et speil med cola rundt bordet når ribba serveres. Akevitt, derimot.
    Du er så opphengt i din egen argumentasjon at du ikke tok poenget; rikmannsdopere sprer akkurat de samme holdninger- ved at de slipper unna òg taler for liberalisering.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du er så opphengt i din egen argumentasjon at du ikke tok poenget; rikmannsdopere sprer akkurat de samme holdninger- ved at de slipper unna òg taler for liberalisering.
    Ja, i motsetning til deg som virkelig reflekterer og tar inn over deg alle motargumenter du blir møtt med. :)

    Poenget mitt var at alkohol allerede er lovllig, legitimt og i en særstillinig som rusmiddel. Kokain er fortsatt ansett som et farlig dop, og temmelig langt fra stuerent i de fleste hjem.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg er oppriktig fascinert over troen på straff, som enkelte har. Det fungerer dessverre svært dårlig.

    Jeg er personlig for avkriminalisering av all narkotika, og det er ikke fordi jeg ønsker mer narkotika i samfunnet, tvert i mot, så ikke kom med den påstanden. Jeg mener det er viktigere med reell faktaopplysning. Grunnen til at dere ønsker straff er vel pga risikoen forbundet med å bruke diverse stoffer? Er det da ikke bedre å ha fokus på risikoen og holdningsskapende arbeid? I tillegg er jeg motstander av straffe forbrytelser uten offer. Hvorfor denne iveren etter å straffe ting man ikke liker? Det er jo bedre å avsløre disse kokainhuene som de stakkarslige personene de virkelig er enn å putte dem i fengsel. Ruskjøring er selvsagt noe helt annet (jfr Northug).

    Hvis narkotika blir lovlig, blir skilt fra den kriminelle underverden og svart økonomi og ikke forbundet med noe tøft og outlaw-aktig, da tror jeg mye av spenningen forbundet med det også forsvinner. Jeg ble overrasket da jeg turnerte i Nederland tidlig på 2000-tallet. Jeg hadde forventet å se dophuer over alt og et samfunn som flommet over av cannabis. Den gang ei. Der satt folk og røykte i fred på sine coffee-shops, mens konsertarrangører og andre vi snakket med syntes det var dølt og holdt litt avstand til den greia.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn