Hi-Fi magasin Lederen i Watt

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Og derfor fungerer ikke bladene som noen indikator , kun som produkt info for nye produkter. Skal en ha noe selv bør en høre med egne ører og øyne. Å se på "tester" er kun for underholdningen sin del..
OK. Et siste innlegg: Er ikke helt enig i det. Vi har vært en gjeng her sørpå som har brukt diverse måleutstyr på bl.a. TV-apparater. Og der finnes det flere objektive, målbare data som kan si noe om hvor "god" en skjerm faktisk er" (kontrast, sortnivå, fargegraderinger etc). Det vil alltid være en viss grad av smak og behag knyttet til design etc, altså subjektivitet, men dersom alt skulle baseres på subjektiv synsing, så ville jo test-blader være helt uten verdi (og kun ren underholdning). Og formålet må jo være noe mer enn det?
 
N

nysjerrigper

Gjest
irriterer meg over manglende forståelse av høyttalere og spredningsmønster, nevnes ikke med et ord i knapt noen blader. sier segselv at man ikke kan putte større fulltoner og bredbånd i en kasse uten delefilter, bruke høye delefrekveser etc uten noe gir. også coax misforstås ved å antyde at diskant i mitten av woofer er bra, når det egentlig er en av de værste plassene man kan putte den. produkter solgt som gimmick fordi kundene de sikter seg mot ikke vet bedre.
kommer isteden frem som "litt avslørende or pirkete" etc, virker som det mangler preferanse og variasjon, kanskje ikke rart når mesteparten de evaluerer er omtrent likt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Og derfor fungerer ikke bladene som noen indikator , kun som produkt info for nye produkter. Skal en ha noe selv bør en høre med egne ører og øyne. Å se på "tester" er kun for underholdningen sin del..
OK. Et siste innlegg: Er ikke helt enig i det. Vi har vært en gjeng her sørpå som har brukt diverse måleutstyr på bl.a. TV-apparater. Og der finnes det flere objektive, målbare data som kan si noe om hvor "god" en skjerm faktisk er" (kontrast, sortnivå, fargegraderinger etc). Det vil alltid være en viss grad av smak og behag knyttet til design etc, altså subjektivitet, men dersom alt skulle baseres på subjektiv synsing, så ville jo test-blader være helt uten verdi (og kun ren underholdning). Og formålet må jo være noe mer enn det?

Er det noe mer enn det ? Underholdning ? Ihvertfall ikke de 10 siste årene.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
håper jeg du forstår hva jeg mente i starten, "akademisk sør". Du ser selv at alt dere i fagpressen sier er rævva. Jeg mener selvsagt ikke det - men tolker du svarene i denne tråden, så ser du at positiviteten ikke akkurat er overveldende...
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Men igjen: Kunne vi ikke gått sammen noen stykker her på sentralen og hatt en fast spalte med tester av ulike produkter?
Jeg har testet noen høyttalere fra 20-60.000 kr klassen og la det ut her på sentralen.
Litt av problemet blir jo hvordan de gitte høyttalerene funker i rommet og hvordan de matcher med det andre utstyret man har tilgjengelig.
Og ikke minst smak. Som et eksempel så vil neppe en eier av JBL Array 1400 få så mye glede av B&W 805 Diamond, og gjerne omvendt.
Men jeg fikk overraskende god respons og fikk inntrykk av at folk likte at jeg gjorde det.

Jeg har også tidligere lånt prosessorer og subwoofere som jeg har testet og det har havnet på nettet. Problemet der er manglende kunnskap og man har kanskje ikke satt det opp skikkelig eller godt nok. Sånn sett blir det ikke noen god test.

Jeg ser umoralen i at en butikk er hyggelig nok til å la deg teste/låne et produkt for så å "slakte" det på internett. Det ødelegger jo for salg.
Så man ville ikke fått så mange butikker/forhandlere med på et sånt prosjekt. Nå får jeg låne ting mot at det ikke får negativ omtale på forum. Og jeg synes det er helt fair.

Men ja, det hadde vært veldig gøy og samlet en gjeng på en sånn testspalte.
 

Hemispheres

Rush fan (og litt Tool)
Ble medlem
10.11.2011
Innlegg
1.533
Antall liker
1.058
Sted
Lund, Krs
Torget vurderinger
183
Må gi meg for i kveld. Men det hadde vært moro om vi var en gjeng som kunne ha satt igang en del tester av aktuelle produkter her på sentralen, der vi ikke trenger å ta hensyn til importører/distributører/produsenter og faktisk bare skrive akkurat det vi vil.
Testing av produkter er vel en kontinuerlig prosess her på sentralen i ymse grupper:)
Det som er mere interessant, er filosofien til de forskjellige bladene. Feks what hifi liker "lyst" utstyr. Ken Kessler er "the man":) osv

Det jeg savner med hifi bladene i forhold til hvordan det var i "gamle dager", er en mer jordnær tilnærming ang. produkter og priser. Hjerte og sjel som feks tweaks og bygg artikler. Savner gode gamle Danske Fidelity.

Tips fra meg; Spalte; måndens vintage komponent:--)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Nå håper jeg du forstår hva jeg mente i starten, "akademisk sør". Du ser selv at alt dere i fagpressen sier er rævva. Jeg mener selvsagt ikke det - men tolker du svarene i denne tråden, så ser du at positiviteten ikke akkurat er overveldende...
Det er nettopp det som er poenget: Testene blir rett og slett for dårlige når det ikke differensieres godt nok mellom produktene. Det er jo også stor forskjell mellom de som frekventerer hifisentralen, og som VET om og forstår disse problematiske båndene mellom blad og importør/distributør, og de som kjøper et av disse bladene på Narvesen, og "tror" på alt som står der. Så mitt poeng er at dette må gjøres ærligere.

Det finnes heldigvis unntak og ett eksempel er Peter Gotschalk i Lyd og Bilde. Han makter å differensiere mye mellom produktene og da er det lettere for leseren å få med seg hva som er bra og hva som er dårlig. Han er riktignok mer knyttet til dataverden og gadgets, men det vsier at det går ann å bruke poengskalaen i (nesten) hele sin bredde.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nå håper jeg du forstår hva jeg mente i starten, "akademisk sør". Du ser selv at alt dere i fagpressen sier er rævva. Jeg mener selvsagt ikke det - men tolker du svarene i denne tråden, så ser du at positiviteten ikke akkurat er overveldende...
Det er nettopp det som er poenget: Testene blir rett og slett for dårlige når det ikke differensieres godt nok mellom produktene. Det er jo også stor forskjell mellom de som frekventerer hifisentralen, og som VET om og forstår disse problematiske båndene mellom blad og importør/distributør, og de som kjøper et av disse bladene på Narvesen, og "tror" på alt som står der. Så mitt poeng er at dette må gjøres ærligere.

Det finnes heldigvis unntak og ett eksempel er Peter Gotschalk i Lyd og Bilde. Han makter å differensiere mye mellom produktene og da er det lettere for leseren å få med seg hva som er bra og hva som er dårlig. Han er riktignok mer knyttet til dataverden og gadgets, men det vsier at det går ann å bruke poengskalaen i (nesten) hele sin bredde.

Så vi skal skrive tester for de som ikke frekventerer HFS og ikke skjønner disse båndene ?


HFS brukere skriver stadig ulike inntrykk av egne og andre komponenter .. Hva vil du ha frem og i hvilken kontekst skal dette stå som er annerledes enn i dag ?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Redd for at noen skal gå deg i næringen Arve ?
Jeg tror ikke det er noen fare for verken den ene eller andre, for jeg vil gjerne konsentrere meg om TV-apparater - som er blitt et spesiale de siste 10 årene. Fordelen med TV-apparater/flatskjermer er at der finnes en del objektive mål som kan brukes for skille et produkt fra et annet. Med på veien kan man bruke rimelig nøyaktig apperatur som Klein K-10 Colorimeter og AVForundry VideoForge som digital videogenerator, for å få et brukbart resultat. Lyd og bilde bruker sistnevnte, takket være Guru Gorm Sørensen.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Så vi skal skrive tester for de som ikke frekventerer HFS og ikke skjønner disse båndene ?


HFS brukere skriver stadig ulike inntrykk av egne og andre komponenter .. Hva vil du ha frem og i hvilken kontekst skal dette stå som er annerledes enn i dag ?
Rett og slett at man skriver rett fra levra - uten filter av noe slag :)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.680
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
<snipp, forhåpentlig korrekt for sammenhengens del> derfor fungerer ikke bladene som noen indikator , kun som produkt info for nye produkter. Skal en ha noe selv bør en høre med egne ører og øyne. Å se på "tester" er kun for underholdningen sin del..
Jeg pleier å lese Atkinsons målinger i Stereophile med interesse. De gjør det enkelt å skille skitt og kanel.
Men Atkinsons målinger er vel eller tester enn "tester".
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Jeg pleier å lese Atkinsons målinger i Stereophile med interesse. De gjør det enkelt å skille skitt og kanel.
Men Atkinsons målinger er vel eller tester enn "tester".
Enig i dette. Målinger sier selvsagt ikke alt, men kan supplere/utfylle og vektes mot testeres subjektive ytringer. Og skulle det legges ut tester her på hifisentralen, så må vi jo ha åpne kommentarfelter under hver test, slik at andre medlemmer kan kommentere innholdet. Da tror jeg man vil kunne få et brukbart inntrykk av et produkt. Det vil riktig nok bli en "uriaspost" for skribentene - med tanke på den høye temperaturen som kan oppstå her på sentralen, men det må man vel kunne tåle :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.823
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Synes nå at Lyd og Bilde kan være ganske så tunge på labben iblant. De nøler ikke med å kalkunstemple en film eller tre i hvert nummer hvis de mener at filmene er dårlige. Og med det drepe salget av de på Bluray for alt jeg vet. Samme med fotoutstyr, mobiler, brett osv. Kan hende de er i overkant euforiske når de tester tokanals hifi. Det ser ut til at de forlater den litt edruelige testtilnærmingen med fokus på produktets ytelser og funksjonalitet en vanligvis ser, og svinger seg opp mot uante lyriske høyder med vekt på egne opplevelser rundt produktet mer enn hva det faktisk er, objektivt sett. Påfallende mye mindre kritisk til tekniske ytelser/funksjonalitet/pris. Kan virke som de gjør dette ut fra tilvente vaner, hifi SKAL anmeldes/testes på den måten. Karene i L&B har selvfølgelig selv også vokst opp med solide doser hifilektyre.
 
Sist redigert:

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Synes nå at Lyd og Bilde kan være ganske så tunge på labben iblant. De nøler ikke med å kalkunstemple en film eller tre i hvert nummer hvis de mener at filmene er dårlige. Og med det drepe salget av de på Bluray for alt jeg vet. Samme med fotoutstyr, mobiler, brett osv. Kan hende de er i overkant euforiske når de tester tokanals hifi. Det ser ut til at de forlater den litt edruelige testtilnærmingen med fokus på produktets ytelser og funksjonalitet en vanligvis ser, og svinger seg opp mot uante lyriske høyder med vekt på egne opplevelser rundt produktet mer enn hva det faktisk er, objektivt sett. nesten som de gjør dette ut fra tilvente vaner, hifi SKAL anmeldes/testes på den måte, De har selvfølgelig selv også vokst opp med solide doser hifilektyre.
Ja, jeg har også reflektert over dette mang en gang. Det virker som det er en annen "skrivekultur", altså en annen utrykksform og stil på hifi-tester enn på tester av datatutstyr og andre gadgets (inkl. filmanmeldelser, bokomtaler etc). Og jeg er slett ikke sikker på at denne forskjellen i uttrykksform taler til fordel for hifi-testene, når pangyrien tar overhånd.

Det som er utfordringen, er at f.eks. film- og bokomtaler kan man få fra flere ulike kilder (aviser, blader etc.), som deremed kan vektes opp mot hverandre. På hifi-fronten skjer det rett som det er at ett produkt testes av kun ETT blad, der omtalen står og faller på den ene testers forgodtbefinnende. Det er ikke bra. Nå har internett hjulpet i den forstand at de samme produktene også kan bli omtalt på utelandske fora, men spesielt norske produter har ikke alltid en utenlandsk distribusjonskanal, og dermed er man overlatt til norske omtaler - med mulighet for litt ekstra "goodwill" og patriotisme i det som skrives :)
 

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Innlegg
1.369
Antall liker
740
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Føles tidvis ut som om Watt er et eneste stort annonse bilag.
Men de prøver iallefall å overleve i et utakknemlig arbeide/bransje..
Kudos for å dra frem gamle høyttalere, for å sammenligne med dagens produkter. Positivt. Det ser iallefall jeg mere av.
Interessant med hjemme hos besøk.
Å være journalist i dette potet landet kan umulig være givende. Nedskjæringer, omprioriteringer, deadlines, budsjett. . For ikke å snakke om oss. Evig klagende konsumenter.
Baksnakking blant kollegaer.
Nei, la nå watt drive på. Legg heller penger i andre blader om ikke fornøyd. Selv abonnerer jeg på watt, og fyller på med Svenske og Engelske magasiner når jeg synes at Watt ikke har vært givende.. AD
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Å være journalist i dette potet landet kan umulig være givende. Nedskjæringer, omprioriteringer, deadlines, budsjett. . For ikke å snakke om oss. Evig klagende konsumenter.
Nedskjæringer innen mediebransjen et internasjonalt fenomen - og gjelder selvsagt ikke bare "potetlandet" Norge - som etter internasjonal målestokk er mer "high-tech" enn "potet" - for å bruke ditt eget uttrykk. Klagende konsumenter? ja, det håper jeg virkelig. Den dagen man ikke lenger klager eller bryr seg, så stopper utviklingen.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Føles tidvis ut som om Watt er et eneste stort annonse bilag.
Ja. Enig.

Nei, la nå watt drive på. Legg heller penger i andre blader om ikke fornøyd. Selv abonnerer jeg på watt, og fyller på med Svenske og Engelske magasiner når jeg synes at Watt ikke har vært givende.. AD
Joda, men journalistene har et stort ansvar ovenfor leserne. Bladet er selvsagt ikke myntet på leserne/skriverne her på hifisentralen, og det er heller ikke dem jeg er bekymret for. Det gjelder først og fremst de yngste som leser disse bladene som "bibelen" - de tror på nesten alt som skrives. Akk ja, de skulle bare ha visst.....
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Tror litt av problematikken til WATT er at de personene som er seriøse med hi-fi som hobby er såpass få, noe Fidelity sin bortgang desverre minner oss på. WATT og lyd&bilde satser desverre på den gjennomsnittelige forbruker som ikke har den helt store interressen for lyd og desverre så bærer lengden og informasjonsnivået i testene preg av dette. Det skal være kort, lettfattelig, ferdigfordøyd og positivt slik at det er lettlest og spennende å lese om nye produkter. Det som er av kritikk er ofte sjult langt inne i teksten slik at det høres ut som om alt som er nytt er bedre. Hovedproblematikkene ligger i at ingen har lyst til å sende sitt produkt til test hvor det får slakt og ingen har lyst til å lese om produktet som er dårligere enn det som kom for 2 år siden. Forhandlere/importører velger trolig ut de produktene de tror de kan selge mye av og samtidig vil gjøre det bra i en test og vil mest sannsynlig nekte å sende produkter til noen som har et rykte for å slakte det meste av det de tester. Bladene må også være forsiktige så de ikke tråkker eiere av produkter på tærne. Når man ser tilbake på hvor mye rabalder det ble av at Knut Vadseth kommenterte hvor stor forskjell et kabelbytte utgjorde, så kan man tenke på hvor forbanna en leser blir når det blir slakt på produktet han anser som verdens beste.

Hørte fra noen, for ca 15 år siden, at var det et norsk blad som var veldig lunkne til å teste produkter hvis importør/forhandler ikke annonserte i bladet. Enten det er sant eller ikke så er det en usunn kobling mellom hi-fi blader og bransje i dag. Det er primært de som vil ha gode tester som annonser i bladene som skal teste produktene. Det gjør at det skal meget modige skribenter og redaktører til for å skrive en dønn ærlig test uten å pakke inn kritikken.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Tror litt av problematikken til WATT er at de personene som er seriøse med hi-fi som hobby er såpass få, noe Fidelity sin bortgang desverre minner oss på. WATT og lyd&bilde satser desverre på den gjennomsnittelige forbruker som ikke har den helt store interressen for lyd og desverre så bærer lengden og informasjonsnivået i testene preg av dette. Det skal være kort, lettfattelig, ferdigfordøyd og positivt slik at det er lettlest og spennende å lese om nye produkter. Det som er av kritikk er ofte sjult langt inne i teksten slik at det høres ut som om alt som er nytt er bedre. Hovedproblematikkene ligger i at ingen har lyst til å sende sitt produkt til test hvor det får slakt og ingen har lyst til å lese om produktet som er dårligere enn det som kom for 2 år siden. Forhandlere/importører velger trolig ut de produktene de tror de kan selge mye av og samtidig vil gjøre det bra i en test og vil mest sannsynlig nekte å sende produkter til noen som har et rykte for å slakte det meste av det de tester. Bladene må også være forsiktige så de ikke tråkker eiere av produkter på tærne. Når man ser tilbake på hvor mye rabalder det ble av at Knut Vadseth kommenterte hvor stor forskjell et kabelbytte utgjorde, så kan man tenke på hvor forbanna en leser blir når det blir slakt på produktet han anser som verdens beste.

Hørte fra noen, for ca 15 år siden, at var det et norsk blad som var veldig lunkne til å teste produkter hvis importør/forhandler ikke annonserte i bladet. Enten det er sant eller ikke så er det en usunn kobling mellom hi-fi blader og bransje i dag. Det er primært de som vil ha gode tester som annonser i bladene som skal teste produktene. Det gjør at det skal meget modige skribenter og redaktører til for å skrive en dønn ærlig test uten å pakke inn kritikken.
Jeg slutter meg til alt det du skriver - bortsett fra at jeg fremdeles mener at det må gå ann å differensiere mer i testene (f.eks. gruppetester av høyttalere eller TV-apparater) enn det som gjøres i dag.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
PS. Takk til deg, Roy. Hadde det ikke vært for deg og din fabelaktige formuleringsevne, så hadde jeg sagt opp bladet - for lengst!
Takker og bukker. Jeg gjør så godt jeg kan :)

Denne debatten er for øvrig ikke ny - og kommer tilbake med ujevne mellomrom. Hovedtesen er at hifi-journalistene skriver positivt om produkter fordi de er i lomma på bransjen - og at de derfor mangler alt som er av integritet.

Uten at jeg har planer om å gå inn i noen diskusjon om dette, så vil jeg i hvert fall klargjøre mitt syn på det, og hvordan jeg jobber. Så får dere tro meg på det, eller la være. Det er et fritt land :)

1. Når det gjelder inntektene til bladet, det vil si annonser og abonnement/løssalg, er det noe jeg som frilanser i Watt ikke har noe med å gjøre. Jeg skaffer verken annonsører, annonser, eller lesere. (Et lite unntak er nå jeg er på messa i Horten og vi har messetilbud på abonnement).
2. Det utstyret som jeg tester har jeg i 99 prosent av tilfellene hentet inn selv i kontakt med importører og forhandlere. Den siste prosenten er utstyr jeg har plukket med meg fra redaksjonen i Watt når jeg har vært innom og redaksjonsledelsen har spurt om jeg kunne teste noe av det de har fått inn.
3. Jeg har aldri fått beskjed av redaksjonsledelsen at det er noen importører eller forhandlere jeg helst bør teste utstyr fra. Det er altså ingen styring på at jeg må teste utstyr fra importører og/eller forhandlere som er gode annonsører i Watt. (Akkurat slik var det når jeg skrev for Fidelity også).
4. Når jeg henter inn utstyr, prøver jeg å få tak i utstyr som jeg selv synes virker spennende, som er nyheter fra produsenter som har levert gode produkter tidligere, som har fått gode tester i utlandet, eller som importørene selv mener er gode produkter. Det betyr at allerede i innhentingsfasen gjør man en siling som reduserer muligheten for å få dårlige produkter til test.
5. Så er det selvsagt likevel mulig å få produkter inn som man ikke nødvendigvis liker like godt som andre. Hva gjør man da? Gir man fremdeles en strålende anmeldelse og ljuger så det renner av en, eller prøver man å finne ut hvorfor man ikke får bånntenning av det aktuelle produktet. For min egen del velger jeg alltid det siste. Da prøver jeg å nullstille mine egne lydpreferanser for å forstå hva det er produsenten har ønsket med det aktuelle produktet. Selv liker jeg fullfrekvente høyttalere, og det tar faktisk en tid å "avvenne" seg en slik bias når man skal teste små stativhøyttalere. Da mener jeg det er viktigere å skrive om hva produktet er ment å fungere til og i hvilke rom. Jeg har nettopp testet Merlin stativhøyttalere som jeg likte veldig godt, men om jeg skulle bedømt dem for allround-egenskapene sine ville det blitt en kritisk test, for de høyttalerne fikser ikke alt. Derimot fikser de det de prøver på utrolig bra. Skal man da konkludere med at dette er en middels høyttaler totalt sett, eller at det er en glimrende høyttaler så lenge man er i høyttalerens målgruppe? Jeg valgte det siste, men la inn klare føringer på hvorfor. Det kan sikkert argumenteres med at førstnevnte er det riktige, men da risikerer man faktisk at de som bare leser karakterene før de leser hele testen, ville hoppet over å lese hele testen og gått glipp av en omtale av et produkt som kanskje kunne vært midt i blinken for dem. Det er uansett en vanskelig prioritering.
6. Så har det selvsagt skjedd at jeg har fått inn et produkt som låt så ille at det var vanskelig å se noe positivt med produktet i det hele tatt. Det var et produkt jeg brukte lang tid på, men det låt aldeles forferdelig, så jeg begynte å lure på om det var noe galt med produktet. Dessverre lot det seg ikke gjøre å få et nytt produkt av samme modell, så jeg tok det med inn i redaksjonen. Der var konklusjonen den samme. Det måtte være noe galt med det. Skulle vi da teste det og slakte det, eller returnere det med beskjed om at noe måtte være galt? Vi valgte det siste. Ikke fordi det var et produkt fra en stor annonsør. Det var det nemlig ikke. Jeg er faktisk usikker på om den importøren annonserte noe særlig hos oss i det hele tatt (jeg kikker sjelden på annonsene, om jeg skal være ærlig), så sånn sett kunne vi slaktet uten at det kunne fått konsekvenser.
7. Jeg har også fått inn produkter som har vært veldig gode på noe, men heller kjedelige på andre områder. En cd- og sacd-spiller fra en svært anerkjent high-end-produsent var veldig bra på sacd, men imponerte ikke på cd-gjengivelsen. Det skrev jeg selvsagt, og har vel ikke fått veldig mange henvendelser fra den importøren i ettertid. Bekymrer det meg? Overhodet ikke. Like lite som jeg kan tvinge importører til å sende meg utstyr til test, kan de tvinge meg til å skrive positivt om produktene deres. Skriver jeg positivt om produktene, er det fordi jeg mener de er bra, og da prøver jeg å være såpass beskrivende i omtalen at leserne skal kunne få et så objektivt inntrykk av produktenes prestasjoner som mulig.
8. Så ser jeg at en av dere har skrevet noe om at skalaen ikke brukes godt nok. Det synes jeg er et veldig bra innspill. Strengt tatt finnes det jo ikke veldig dårlige produkter. I hvert fall tror jeg det er svært få av dem. I forhold til terningkast burde vi nok oppjustere både 3-eren og 4-ereren til å være gode og veldig gode produkter, mens 5 og 6 er eksepsjonelt gode og referanseklasse. Men igjen, hva skal man gi den karakteren for??? Det er jammen ikke lett.
9. Det hadde også vært interessant å høre hvilke produkter vi journalister har testet og gitt gode karakterer som dere som kritiserer oss for å være for positive, mener vi har bomma så veldig på? Da gjerne også med hva det er i omtalen dere mener vi har beskrevet eller vurdert feil. Målet må jo være at vi blir bedre, håper jeg.
10. Dette ble altfor langt...

Roy
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
PS. Takk til deg, Roy. Hadde det ikke vært for deg og din fabelaktige formuleringsevne, så hadde jeg sagt opp bladet - for lengst!
Takker og bukker. Jeg gjør så godt jeg kan :)

Denne debatten er for øvrig ikke ny - og kommer tilbake med ujevne mellomrom. Hovedtesen er at hifi-journalistene skriver positivt om produkter fordi de er i lomma på bransjen - og at de derfor mangler alt som er av integritet.

Uten at jeg har planer om å gå inn i noen diskusjon om dette, så vil jeg i hvert fall klargjøre mitt syn på det, og hvordan jeg jobber. Så får dere tro meg på det, eller la være. Det er et fritt land :)

Roy
Flott at du deltar i debatten og setter pris på et så utfyllende innlegg. Tror nok det mange savner er at kritikken kommer litt tydligere fram i anmeldelsene. For min del så finner jeg den da jeg har holdt på med hi-fi over lang tid og lest mange hi-fi blader, men føler ofte den kan bli litt for innpakket i forhold til superlativene. Er også flere av korttestene som gir lite informasjon og som med fordel kunne vært litt lengre med mer beskrivelse av lydkarakterene til produktene. Som tommelfingeregel så foretrekker jeg når minst 60% av testen er informasjon om hvordan produktet låter, men dere har en tendens til å ha 35-45% om lyden på mange av testene. Håper dere kan gi lyden mer plass i testene i framtiden.

PS! Quote er kortet ned for ikke å fylle opp siden.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Denne debatten er for øvrig ikke ny - og kommer tilbake med ujevne mellomrom. Hovedtesen er at hifi-journalistene skriver positivt om produkter fordi de er i lomma på bransjen - og at de derfor mangler alt som er av integritet.

Uten at jeg har planer om å gå inn i noen diskusjon om dette, så vil jeg i hvert fall klargjøre mitt syn på det, og hvordan jeg jobber. Så får dere tro meg på det, eller la være. Det er et fritt land

1. Når det gjelder inntektene til bladet, det vil si annonser og abonnement/løssalg, er det noe jeg som frilanser i Watt ikke har noe med å gjøre. Jeg skaffer verken annonsører, annonser, eller lesere. (Et lite unntak er nå jeg er på messa i Horten og vi har messetilbud på abonnement).
2. Det utstyret som jeg tester har jeg i 99 prosent av tilfellene hentet inn selv i kontakt med importører og forhandlere. Den siste prosenten er utstyr jeg har plukket med meg fra redaksjonen i Watt når jeg har vært innom og redaksjonsledelsen har spurt om jeg kunne teste noe av det de har fått inn.
3. Jeg har aldri fått beskjed av redaksjonsledelsen at det er noen importører eller forhandlere jeg helst bør teste utstyr fra. Det er altså ingen styring på at jeg må teste utstyr fra importører og/eller forhandlere som er gode annonsører i Watt. (Akkurat slik var det når jeg skrev for Fidelity også).
4. Når jeg henter inn utstyr, prøver jeg å få tak i utstyr som jeg selv synes virker spennende, som er nyheter fra produsenter som har levert gode produkter tidligere, som har fått gode tester i utlandet, eller som importørene selv mener er gode produkter. Det betyr at allerede i innhentingsfasen gjør man en siling som reduserer muligheten for å få dårlige produkter til test.
5. Så er det selvsagt likevel mulig å få produkter inn som man ikke nødvendigvis liker like godt som andre. Hva gjør man da? Gir man fremdeles en strålende anmeldelse og ljuger så det renner av en, eller prøver man å finne ut hvorfor man ikke får bånntenning av det aktuelle produktet. For min egen del velger jeg alltid det siste. Da prøver jeg å nullstille mine egne lydpreferanser for å forstå hva det er produsenten har ønsket med det aktuelle produktet. Selv liker jeg fullfrekvente høyttalere, og det tar faktisk en tid å "avvenne" seg en slik bias når man skal teste små stativhøyttalere. Da mener jeg det er viktigere å skrive om hva produktet er ment å fungere til og i hvilke rom. Jeg har nettopp testet Merlin stativhøyttalere som jeg likte veldig godt, men om jeg skulle bedømt dem for allround-egenskapene sine ville det blitt en kritisk test, for de høyttalerne fikser ikke alt. Derimot fikser de det de prøver på utrolig bra. Skal man da konkludere med at dette er en middels høyttaler totalt sett, eller at det er en glimrende høyttaler så lenge man er i høyttalerens målgruppe? Jeg valgte det siste, men la inn klare føringer på hvorfor. Det kan sikkert argumenteres med at førstnevnte er det riktige, men da risikerer man faktisk at de som bare leser karakterene før de leser hele testen, ville hoppet over å lese hele testen og gått glipp av en omtale av et produkt som kanskje kunne vært midt i blinken for dem. Det er uansett en vanskelig prioritering.
6. Så har det selvsagt skjedd at jeg har fått inn et produkt som låt så ille at det var vanskelig å se noe positivt med produktet i det hele tatt. Det var et produkt jeg brukte lang tid på, men det låt aldeles forferdelig, så jeg begynte å lure på om det var noe galt med produktet. Dessverre lot det seg ikke gjøre å få et nytt produkt av samme modell, så jeg tok det med inn i redaksjonen. Der var konklusjonen den samme. Det måtte være noe galt med det. Skulle vi da teste det og slakte det, eller returnere det med beskjed om at noe måtte være galt? Vi valgte det siste. Ikke fordi det var et produkt fra en stor annonsør. Det var det nemlig ikke. Jeg er faktisk usikker på om den importøren annonserte noe særlig hos oss i det hele tatt (jeg kikker sjelden på annonsene, om jeg skal være ærlig), så sånn sett kunne vi slaktet uten at det kunne fått konsekvenser.
7. Jeg har også fått inn produkter som har vært veldig gode på noe, men heller kjedelige på andre områder. En cd- og sacd-spiller fra en svært anerkjent high-end-produsent var veldig bra på sacd, men imponerte ikke på cd-gjengivelsen. Det skrev jeg selvsagt, og har vel ikke fått veldig mange henvendelser fra den importøren i ettertid. Bekymrer det meg? Overhodet ikke. Like lite som jeg kan tvinge importører til å sende meg utstyr til test, kan de tvinge meg til å skrive positivt om produktene deres. Skriver jeg positivt om produktene, er det fordi jeg mener de er bra, og da prøver jeg å være såpass beskrivende i omtalen at leserne skal kunne få et så objektivt inntrykk av produktenes prestasjoner som mulig.
8. Så ser jeg at en av dere har skrevet noe om at skalaen ikke brukes godt nok. Det synes jeg er et veldig bra innspill. Strengt tatt finnes det jo ikke veldig dårlige produkter. I hvert fall tror jeg det er svært få av dem. I forhold til terningkast burde vi nok oppjustere både 3-eren og 4-ereren til å være gode og veldig gode produkter, mens 5 og 6 er eksepsjonelt gode og referanseklasse. Men igjen, hva skal man gi den karakteren for Det er jammen ikke lett.
9. Det hadde også vært interessant å høre hvilke produkter vi journalister har testet og gitt gode karakterer som dere som kritiserer oss for å være for positive, mener vi har bomma så veldig på? Da gjerne også med hva det er i omtalen dere mener vi har beskrevet eller vurdert feil. Målet må jo være at vi blir bedre, håper jeg.
10. Dette ble altfor langt...

Roy
Nei, da ikke for langt (fra en lærer til en annen). Roy, les f.eks. omtalen av Arcam AVR-450 i nr. 6 -2014. At den har fått karakteren 5, er for meg en gåte. Jeg har selv stor sans for "gamle" Arcam, og kjøpte nylig en Arcam FMJ A32 som har et veldig bra rytmisk driv. Dagens Arcam-produkter er derimot mer tilbakelent og kanskje typisk britiske produkter slik de var i gamle dager ("No Sex Please, We're British" - dog noen unntak i Rega og Naim). Mitt poeng er at en i min omgangskrets kjøpte AVR-450, og for å si det rett ut: Maken til tam hjemmekinoreceiver til 25000 kroner skal man lete lenge etter. Greit nok at den er bra på stereo, men da kkunne jo vedkommende heller ha kjøpt seg en stereoforsterker - som for 25000 kan bli meget bra. Det er kanskje unødvendig å nevne at AVR-450 gikk i retur. Mitt terningkast: 3. (What hifi har gitt 4 av 5, dog med tanke på den negative omtalen av den tidligere FMJ A38 som vet jeg ikke om de tør noe annet :)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Denne debatten er for øvrig ikke ny - og kommer tilbake med ujevne mellomrom. Hovedtesen er at hifi-journalistene skriver positivt om produkter fordi de er i lomma på bransjen - og at de derfor mangler alt som er av integritet.
Tja, det er i alle fall ikke det jeg har skrevet. Det jeg har skrevet er at båndene mellom bladene og importør/distributør er PROBLEMATISKE og at alt for få vet om dette. Dessuten (og med fare for å gjenta meg selv): Differensieringen mellom produktene er for liten. Som lærer har du vel aldri kun gitt elevene dine karakteren 4, 5 og 6? (se annen pågående debatt på dette forumet angående karaktersettingen til Watt).

Dette "uføret" startet etter avskallingen til Lyd og Bilde for et par år siden da bladet måtte begynne på nytt under navnet Watt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.876
Torget vurderinger
23
Som underholdning og tidtrøyte/oppdatering er "anmeldelser" av hifiutstyr i blader/nettbaserte fora selvsagt helt ok, også for research generelt. Men som grunnlag for beslutning om kjøp er verdien sterkt varierende, og i beste fall middels... selvsagt avhengig av hva slags utstyr man snakker om. Dette er en sterkt subjektiv hobby og som kjent så er en manns Shit en annen manns Chanel.

Antallet variabler i regnestykket er formidabelt;

- anmelders kompetanse - teknisk, musikalsk, journalistisk
- anmelders egenskap til å formidle et inntrykk på en slik måte at mottager dekoder budskapet slik det var tenkt oppfattet
- referanserammer for produktet det er snakk om...
- en grunnleggende kunnskap i bunn, med utgangspunkt i en allmenn godtatt minste felles multiplum (altså sannheter) - er den tilstede?

Dette siste punktet er vanskelig. I et lite land som vårt kan en ikke forvente at betingelsene for journalister/utstyrstestere er på linje med f.eks, USA og Tyskland, hvor redaksjoner besitter egne permanente rom/oppsett med referanserigger som er satt sammen etter inntrykk/input fra et antall kompetente personer. Benchmarking er etviktig verktøy for å omtale produkters relative plass på en rangstige.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
6. Så har det selvsagt skjedd at jeg har fått inn et produkt som låt så ille at det var vanskelig å se noe positivt med produktet i det hele tatt. Det var et produkt jeg brukte lang tid på, men det låt aldeles forferdelig, så jeg begynte å lure på om det var noe galt med produktet. Dessverre lot det seg ikke gjøre å få et nytt produkt av samme modell, så jeg tok det med inn i redaksjonen. Der var konklusjonen den samme. Det måtte være noe galt med det. Skulle vi da teste det og slakte det, eller returnere det med beskjed om at noe måtte være galt? Vi valgte det siste. Ikke fordi det var et produkt fra en stor annonsør. Det var det nemlig ikke. Jeg er faktisk usikker på om den importøren annonserte noe særlig hos oss i det hele tatt (jeg kikker sjelden på annonsene, om jeg skal være ærlig), så sånn sett kunne vi slaktet uten at det kunne fått konsekvenser.
Jo, jeg har ikke noen særlige invendinger mot det du skriver. Men det går også ann å snu denne problemstillingen på hodet: Dersom produktet ikke er i orden, hva sier det om kvaliteteskontrollen til produsenten?

Gorm Sørensen gjorde for 4-5 år siden en omtale av en prosjektor (JVC DLA-HD990?) som berører dette problemfeltet. Han valgte å "slakte" prosjektoren selv om det muligens var en fabrikkfei involvert - rett og slett fordi dette var et "premium"-produkt (les: dyrt) der en skulle forvente at de selekterte komponentene i produktet skulle sikre kjøperen mot feil og skavanker. Fremdeles (så mange år etterpå) synes jeg dette både var modig og riktig av Gorm.
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Jeg ser tråden har utviklet seg og tatt en litt annen vending enn det som var utgangspunktet. Helt greit det. Jeg har aldri lest bladet og testene for noe annet enn ren underholdning.

Er jeg nysgjerrig på et produkt sjekker jeg ofte målingene til Atkinson i Stereophile.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
HIFI folket er igrunnen selv sterkt medskyldige. Ingen standarder aksepteres. Alt blir da en smakssak eller spørsmål om matching. Da må alt være bra per definisjon. Tenk dere hvordan det skulle gå i andre bransjer om de hadde samme tilnærming.
En klokkefabrikant som synes det er best å være tidlig ute og derfor lager klokker som går for fort.
Final
Henter denne fra en annen tråd. Er forøvrig helt enig med SRM sitt åpningsinnlegg. God kvalitet holder og faktisk er gamle høyttalerkonstruksjoner og elementer bedre enn det meste i dag.

Så over til hva Final skriver. Her trefferen han spikeren på hodet slik jeg ser det. Siden vi ikke har definisjoner på hva som er bra og det kan like gjerne f.eks være en forsterker med betydelig hørbar forvrengning vs en uten særlig forvrenging, så bli tester uten måledata i stor grad en subjektiv utgreining i et spesifikt anlegg/rom med den spesifikk musikken og spesifikke dagsformen skribenten hadde. Og i tillegg vet vi at utseendet, pris og hva skribenter har lest om produktet før vil ha en påvirkning.

Derfor er det også vanskelig å se for seg at forslaget til Academic_South om at noen her på forumet tester produkter vil gi så veldig "bedre" tester. I hvilket rom skal det prøves? For lang tid bruker testerne på ulike plasseringer for å optimalisere frekvensrespons? Skal høyttalerne teste med eller uten lateral bidrag? Hva har i så fall bredden å si for rommet dersom man skal ha med siderefleksjonen? Hvor skal man vektlegge resten av anlegget og responsen når man prøver elektronikk? Skal det blindtestes og med nivåmatching?

Selv foretrekker jeg målinger og blindtester under kontrollerte forhold da det gir langt objektive svar. Målingen forteller meg hvordan komponentene opptrer og da kan jeg selv utifra egen erfaring eller testing dra egen konklusjon. Og blindtester forteller meg om det er forskjeller eller ikke.

Jeg mener tester burde alltid ha målinger som basis. Lyttebeskrivelser bør IMO bedømmes ut ifra en nøytral referanse og sammenlignes med det. Da vet man hvilke avvik og hvilke type det er snakk om man kan forvente. Og så får man velge selv hva man ønsker eller prøve det i eget anlegg.

Forøvrig tester LTS på denne måten. Det er kanskje ikke så spennende og blomsterspråket er i stor grad ikke eksisterer. Men man klart og tydelig hvordan komponenten opptrer rent lydmessig. Er det en høyttaler så vet man on-axis måling, off-målinger, forvrengning og spredningsmønster. Er det elektronikk så vet man om den vil låte nøytralt, varmt, mørkt, innelukket, med utstikkende diskant osv. Utover det synes jeg skribenter bør bruke tid på å forklare spesielt hva ulike høyttaler prinsipper sammen med rommet lydmessig vil gi.

Dessverre er nok dette lite trolig at vi vil få oppleve i blader som WATT, Fidelity eller L&B. Jeg tror ikke verken kunnskapen eller viljen til det er der. Det andre selger trolig bedre. Men fint vi har internett. Har hentet langt mer kunnskap og assistanse der.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Derfor er det også vanskelig å se for seg at forslaget til Academic_South om at noen her på forumet tester produkter vil gi så veldig "bedre" tester. I hvilket rom skal det prøves? For lang tid bruker testerne på ulike plasseringer for å optimalisere frekvensrespons? Skal høyttalerne teste med eller uten lateral bidrag? Hva har i så fall bredden å si for rommet dersom man skal ha med siderefleksjonen? Hvor skal man vektlegge resten av anlegget og responsen når man prøver elektronikk? Skal det blindtestes og med nivåmatching?
Som jeg har skrevet tidligere, så er det i alle fall fullt mulig å få måledata på flatskjerm-tester som gir en klar indikasjon på hva som er bra og mindre bra. Men på f.eks. høyttalere, så er jeg langt på vei enig: Selv med støtte i diverse målinger, så vil egenskapene til høyttalere (dessverre) variere en del, avhengig av tilkoblet elektronikk under testing (man er altså avhengig av å bruke forskjellig typer elektronikk) og ikke minst ROMMET den testes i (bør ideelt sett testes i forskjellige rom). At sistnevnte byr på en del praktiske problemer er jo klart - men kanskje lettere dersom vi er flere?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er et godt forslag Academic_South. Jeg mener alikevel at anekoisk målinger vil være langt bedre enn å prøve høyttalerne i ulike rom og vil i motsetning gi mange klare svar.
Beskrivelse og testing i et rom kan man gjøre i tillegg og da også med målinger derifra.
 
M

MusicBear

Gjest
Les svenske Hifi & Musik et halvt år, så leser dere trolig de norske bladene inn under kategorien; lett underholdning...!

MEN - og i tettferdighetens navn - de to norske bladene har enkeltpersoner av skribenter som er høyst troverdige i sine omtaler.

Mens REDAKSJONEN og dens tenkemåte i hva man gjør eller ikke gjør, hos vår svenske kolleger, er milevis over tilsvarende norske redaksjoner. Vil si kun gamle High Fidelity var bedre enn Hifi & Musik.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
HIFI folket er igrunnen selv sterkt medskyldige. Ingen standarder aksepteres. Alt blir da en smakssak eller spørsmål om matching. Da må alt være bra per definisjon. Tenk dere hvordan det skulle gå i andre bransjer om de hadde samme tilnærming.
En klokkefabrikant som synes det er best å være tidlig ute og derfor lager klokker som går for fort.
Final
Henter denne fra en annen tråd. Er forøvrig helt enig med SRM sitt åpningsinnlegg. God kvalitet holder og faktisk er gamle høyttalerkonstruksjoner og elementer bedre enn det meste i dag.

Så over til hva Final skriver. Her trefferen han spikeren på hodet slik jeg ser det. Siden vi ikke har definisjoner på hva som er bra og det kan like gjerne f.eks være en forsterker med betydelig hørbar forvrengning vs en uten særlig forvrenging, så bli tester uten måledata i stor grad en subjektiv utgreining i et spesifikt anlegg/rom med den spesifikk musikken og spesifikke dagsformen skribenten hadde. Og i tillegg vet vi at utseendet, pris og hva skribenter har lest om produktet før vil ha en påvirkning.

Derfor er det også vanskelig å se for seg at forslaget til Academic_South om at noen her på forumet tester produkter vil gi så veldig "bedre" tester. I hvilket rom skal det prøves? For lang tid bruker testerne på ulike plasseringer for å optimalisere frekvensrespons? Skal høyttalerne teste med eller uten lateral bidrag? Hva har i så fall bredden å si for rommet dersom man skal ha med siderefleksjonen? Hvor skal man vektlegge resten av anlegget og responsen når man prøver elektronikk? Skal det blindtestes og med nivåmatching?

Selv foretrekker jeg målinger og blindtester under kontrollerte forhold da det gir langt objektive svar. Målingen forteller meg hvordan komponentene opptrer og da kan jeg selv utifra egen erfaring eller testing dra egen konklusjon. Og blindtester forteller meg om det er forskjeller eller ikke.

Jeg mener tester burde alltid ha målinger som basis. Lyttebeskrivelser bør IMO bedømmes ut ifra en nøytral referanse og sammenlignes med det. Da vet man hvilke avvik og hvilke type det er snakk om man kan forvente. Og så får man velge selv hva man ønsker eller prøve det i eget anlegg.

Forøvrig tester LTS på denne måten. Det er kanskje ikke så spennende og blomsterspråket er i stor grad ikke eksisterer. Men man klart og tydelig hvordan komponenten opptrer rent lydmessig. Er det en høyttaler så vet man on-axis måling, off-målinger, forvrengning og spredningsmønster. Er det elektronikk så vet man om den vil låte nøytralt, varmt, mørkt, innelukket, med utstikkende diskant osv. Utover det synes jeg skribenter bør bruke tid på å forklare spesielt hva ulike høyttaler prinsipper sammen med rommet lydmessig vil gi.

Dessverre er nok dette lite trolig at vi vil få oppleve i blader som WATT, Fidelity eller L&B. Jeg tror ikke verken kunnskapen eller viljen til det er der. Det andre selger trolig bedre. Men fint vi har internett. Har hentet langt mer kunnskap og assistanse der.
LTS. Har du link?

For øvrig enig i det du skriver, men realiteten er nok som du sier at det kommer aldri til å bli normalen, men kunne veldig gjerne tenkt meg et bedre utvalg av denne typen produkt-analyser slik at en kan ta informerte valg.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Lts.a.se

ljudtekniska sällskapet
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det at Watt nærmer seg en reklameplakat status, kan ha med oppkjøpet fra Egmont. De driter vel i innholdet og krever gode salgstall, eller nedleggelse. da blir det ikke lett å jobbe for noe de brenner for, når ledelsen bare ser tall! Med det, så mener jeg at Watt har mistet sin frihet, så fort Egmont ble eiere. Velkommen til kapitallistenes verden og idealistenes undergang:(
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det har vel alltid vært sånn at et foretak må gå med overskudd for å kunne overleve over tid, med mindre man da har en rik onkel som kan pøse på med penger slik enkelte fotballklubber har.

En utfordring for nisjeprodukter innen mediaverdenen, er å balansere faglig innhold med salgbarhet. Da må nok leserne finne seg i at det blir litt hummer og kanari. Men hvis det er slik at Watt kun driver med tøys og fjas, vil det nok forsvinne om ikke for lenge. ....
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Det at Watt nærmer seg en reklameplakat status, kan ha med oppkjøpet fra Egmont.
Det var nytt for meg, men så er jeg bare frilanser også. Hvor har du det fra?

Roy
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1 - anmelders kompetanse - teknisk, musikalsk, journalistisk
2- anmelders egenskap til å formidle et inntrykk på en slik måte at mottager dekoder budskapet slik det var tenkt oppfattet
3- referanserammer for produktet det er snakk om...
4 - en grunnleggende kunnskap i bunn, med utgangspunkt i en allmenn godtatt minste felles multiplum (altså sannheter) - er den tilstede?

Dette siste punktet er vanskelig. I et lite land som vårt kan en ikke forvente at betingelsene for journalister/utstyrstestere er på linje med f.eks, USA og Tyskland, hvor redaksjoner besitter egne permanente rom/oppsett med referanserigger som er satt sammen etter inntrykk/input fra et antall kompetente personer. Benchmarking er etviktig verktøy for å omtale produkters relative plass på en rangstige.
1. Her kjem smak også inn, vil eg meine.
2. Sant nok! Norsk er eit vanskeleg fag.
3. Kanskje du kunne utdjupe litt?
4. Dette er nok frykteleg vanskeleg. Om ikkje bransjen kunne rigge opp ei slik referanse og vorte einige om at dette var ein standard. Talfeste eller kvantifisering av standarden kunne kanskje vore enklare, sjølv om det ikkje fungerer med DIN 4550 i dag.
Einaste "referanseramma" vi har hatt rundtomkring i nyare tid, er Knut Vadseth si stove. Elles har vel alle kvar sin referanse...som dei også er rimeleg fornøgde med.....utan nødvendigvis å ha syn på kva svake sider desse referansane har?
 
M

MusicBear

Gjest
Egmont var eiere fra tiden da de het DVD Hjemmekino. Et sted Holmedal & gutta ikke kunne utfolde seg på et faglig plan, da store forlag kun er opptatt av penger - kun det! Og derfor de nå er en liten privateiet bedrift. Helt topp! Stå på videre Watt :)
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Egmont var eiere fra tiden da de het DVD Hjemmekino. Et sted Holmedal & gutta ikke kunne utfolde seg på et faglig plan, da store forlag kun er opptatt av penger - kun det! Og derfor de nå er en liten privateiet bedrift. Helt topp! Stå på videre Watt :)
Så du mener at det var det "faglige" som gjorde at de brøt ut? Resultatet av denne frigjørelsen har i alle fall ikke til nå vist noe som kan peke på større "faglighet". Denne og den andre tråden peker heller på det motsatte. Ved å ta kontrollen selv kan man imidlertid sitte igjen med en større del av inntektene og man får kanskje større frihet til å skrive det man vil. Det må være helt fair - det er heldigvis fremdeles lov å tjene penger i Norge! Men faglighet? Saken er vel heller den at "Hjemmekino" ble slukt av konkurrenten Lyd og Bilde, slik at Watt måtte oppstå som et nytt konsept - for å overleve. At dette har skapt et brudd mellom personer som vanskelig lar seg lege med det første, er en annen sak.
 
Topp Bunn