Hi-Fi magasin Lederen i Watt

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Da var jeg helt på jordet, da jeg trodde Egmont Hjemmet Mortensen fortsatt var eier av Watt. Beklager da min grunnløse kritikk #75. Har vel kjøpt 95% av alle utgivelsene fra DVD Hjemmekino til nå, så jeg er med å bidrar til bladets eksistens:)

Egmont var eiere fra tiden da de het DVD Hjemmekino. Et sted Holmedal & gutta ikke kunne utfolde seg på et faglig plan, da store forlag kun er opptatt av penger - kun det! Og derfor de nå er en liten privateiet bedrift. Helt topp! Stå på videre Watt :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Om jeg har forstått det riktig, så ønsket ikke Egmont å videreføre bladet, så de ansatte fikk tilbud om å drive bladet videre for egen maskin.

Alternativet ville jo vært å la Lyd & Bilde være enerådende magasin på bildefronten her hjemme den gang. Hvis folk slutter å kjøpe Watt, vil også Lyd & Bilde være eneste utgivelse på papir som skriver om hifi i Norge.

Utfordringen her er jo at markedet er lite - både når det gjelder potensielle lesere og annonsører. Samtidig øker både trykkekostnader og ikke minst distribusjonskostnadene.

Roy
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Om jeg har forstått det riktig, så ønsket ikke Egmont å videreføre bladet, så de ansatte fikk tilbud om å drive bladet videre for egen maskin.

Alternativet ville jo vært å la Lyd & Bilde være enerådende magasin på bildefronten her hjemme den gang. Hvis folk slutter å kjøpe Watt, vil også Lyd & Bilde være eneste utgivelse på papir som skriver om hifi i Norge.

Utfordringen her er jo at markedet er lite - både når det gjelder potensielle lesere og annonsører. Samtidig øker både trykkekostnader og ikke minst distribusjonskostnadene.

Roy
Burde ikke det være en ansporing til å lage et blad for entusiaster ? Ikke gå Lydogbilde i næringen ?
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Om jeg har forstått det riktig, så ønsket ikke Egmont å videreføre bladet, så de ansatte fikk tilbud om å drive bladet videre for egen maskin.

Alternativet ville jo vært å la Lyd & Bilde være enerådende magasin på bildefronten her hjemme den gang. Hvis folk slutter å kjøpe Watt, vil også Lyd & Bilde være eneste utgivelse på papir som skriver om hifi i Norge.

Utfordringen her er jo at markedet er lite - både når det gjelder potensielle lesere og annonsører. Samtidig øker både trykkekostnader og ikke minst distribusjonskostnadene.

Roy
Veldig enig i dette. Det er viktig at Watt består - det ville være ytterst synd om Lyd og Bilde skulle monopol på testing av lyd- og bildeprodukter her i Norge (dinside.no blir ikke helt det samme). Men denne debatten har likevel vist, er at en justering av spesielt karaktersettingen kan være nødvendig. Og kanskje enda bedre: en uavhengig test-gjeng her på hifisentralen hadde heller ikke vært å forakte?

Med dette innlegget må jeg for min del avslutte debatten denne uken, for i morgen er det tilbake på jobb :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Om jeg har forstått det riktig, så ønsket ikke Egmont å videreføre bladet, så de ansatte fikk tilbud om å drive bladet videre for egen maskin.

Alternativet ville jo vært å la Lyd & Bilde være enerådende magasin på bildefronten her hjemme den gang. Hvis folk slutter å kjøpe Watt, vil også Lyd & Bilde være eneste utgivelse på papir som skriver om hifi i Norge.

Utfordringen her er jo at markedet er lite - både når det gjelder potensielle lesere og annonsører. Samtidig øker både trykkekostnader og ikke minst distribusjonskostnadene.

Roy
Veldig enig i dette. Det er viktig at Watt består - det ville være ytterst synd om Lyd og Bilde skulle monopol på testing av lyd- og bildeprodukter her i Norge (dinside.no blir ikke helt det samme). Men denne debatten har likevel vist, er at en justering av spesielt karaktersettingen kan være nødvendig. Og kanskje enda bedre: en uavhengig test-gjeng her på hifisentralen hadde heller ikke vært å forakte?

Med dette innlegget må jeg for min del avslutte debatten denne uken, for i morgen er det tilbake på jobb :)
Dere skal ikke se bort fra at det skjer noe på karakterfronten i Watt i ikke uoverskuelig framtid etter denne tråden ;)

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Burde ikke det være en ansporing til å lage et blad for entusiaster ? Ikke gå Lydogbilde i næringen ?
Jeg tror dessverre ikke det er marked for å lage et rent entusiastmagasin. Vi er for få "nerder" til det i Norge - og Skandinavia. Det er bare å se på High Fidelity i Danmark og Fidelity i Norge.

Roy
 
M

MusicBear

Gjest
Lyd & Bilde kjøpte opp DVD Hjemmekino, og trodde de gjorde et scoop.

Heldigvis er det markedet som rår, og (enda mer) heldigvis orket gutta å gå videre med det som i dag er Watt.

Vær glad vi har to magasiner som konkurrerer, uansett hvilken bransje det måtte være.

Takk Watt, hvis dere endrer en karakterbruk som kun fordummer dere selv...

Skulle jeg ønsket meg noe så var det at Watt hadde blitt en norsk utgave av svenske Hi-Fi & Musik, som hverken Watt eller Lyd & Bilde en gang rekker til knærne som et veiledende teste-/omtalemagasin som kun tenker KVALITET sett i LESERENS øyne.

Et "nytt & større" Watt med gamle Fidelity gutta tror jeg også ville fungert, med tro på at kameler sjelden er større enn at de kan svelges :)

Viktigst i et hvert blad er redaksjonen. Som teamet til Henning Solberg, som er like viktig som bilen.

Med ENTUSSIASTER fra gamle Fidelity og fra nåværende Watt, tror jeg kunne vært en blanding av en redaksjon vi i gata ville satt stor pris på.

Redaktør Holmedal har fått pepper for alltid å ønske nye ting velkommen - fordi det er nytt! Men vær klar over at fyren er gammel musiker med begge ørene i orden, og at et blad faktisk bør vise interesse for hva som skjer av all utvikling.

SNAKK med hverandre, gutta boys fra Fidelity og Watt! For hvis dere har baller til en slik prat så kan det jo ikke skje verre ting at det kommer noe ut av det - eller går i dass.

Ei heller skal vi glemme gutta boys i Audiiohile.no som for meg har bydd på MASSE troverdig og NYTTIG lesning opp gjennom.

Kort og godt - gode & entusiastiske norske hi-fi skribenter - SNAKK med hverandre da vel...! Fremfor å sitte hver for dere og la deres eget (for oss) "herlige skriblerier" dø hen i deres egne fang...

Amen :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Lyd & Bilde kjøpte opp DVD Hjemmekino, og trodde de gjorde et scoop.

Heldigvis er det markedet som rår, og (enda mer) heldigvis orket gutta å gå videre med det som i dag er Watt.

Vær glad vi har to magasiner som konkurrerer, uansett hvilken bransje det måtte være.

Takk Watt, hvis dere endrer en karakterbruk som kun fordummer dere selv...

Skulle jeg ønsket meg noe så var det at Watt hadde blitt en norsk utgave av svenske Hi-Fi & Musik, som hverken Watt eller Lyd & Bilde en gang rekker til knærne som et veiledende teste-/omtalemagasin som kun tenker KVALITET sett i LESERENS øyne.

Et "nytt & større" Watt med gamle Fidelity gutta tror jeg også ville fungert, med tro på at kameler sjelden er større enn at de kan svelges :)

Viktigst i et hvert blad er redaksjonen. Som teamet til Henning Solberg, som er like viktig som bilen.

Med ENTUSSIASTER fra gamle Fidelity og fra nåværende Watt, tror jeg kunne vært en blanding av en redaksjon vi i gata ville satt stor pris på.

Redaktør Holmedal har fått pepper for alltid å ønske nye ting velkommen - fordi det er nytt! Men vær klar over at fyren er gammel musiker med begge ørene i orden, og at et blad faktisk bør vise interesse for hva som skjer av all utvikling.

SNAKK med hverandre, gutta boys fra Fidelity og Watt! For hvis dere har baller til en slik prat så kan det jo ikke skje verre ting at det kommer noe ut av det - eller går i dass.

Ei heller skal vi glemme gutta boys i Audiiohile.no som for meg har bydd på MASSE troverdig og NYTTIG lesning opp gjennom.

Kort og godt - gode & entusiastiske norske hi-fi skribenter - SNAKK med hverandre da vel...! Fremfor å sitte hver for dere og la deres eget (for oss) "herlige skriblerier" dø hen i deres egne fang...

Amen :)
Mulig jeg ikke har fakta riktig her, men var det ikke forløperen til Watt som kjøpte opp gamle Audio for å gravlegge det? Hvis det er tilfelle sitter det kanskje litt langt inne å få disse to leirene til å starte et samarbeide, eller?
 
M

MORNING STAR

Gjest
Tror jeg gar kjøpt ett stk. Watt i mitt liv. Jeg har sluttet å kjøpe hifi magasiner helt og holdent nå, nesten, hender jeg kjøper det svenske Hi-Fi og Musik.

Spesialmagasiner for selvbyggere innen hifi, må en kjøpe ifra Tyskland. Men tyske hifi blader selges vist ikke i Norge.


Stig Arne Skilbreid, har interessante artikler angående eldre forsterkere. Jeg deler hans opplevelser av disse, og jeg er selv lykkelig eier av en
Technics SU-V7. Årgang 1982. En av de beste integrerte jeg har hatt, og Technics holder i flere tiår, hva som ble levert derfra fra 90" tallet er en annen sak.


I utgangspunktet engasjerer ikke dette magasinet meg noe særlig, men lederens/redaktørens spalte har som regel satt mine følelser i sving. Jeg har abbonert på dette bladet stort sett pga underholdningsverdien av nye hifiprodukter og hjemmebesøk. Nå skal det sies at nyhetene innen hifi er få. Det er mest tull og fanteri.

Jeg har ikke tidligere opplevd å lese en spalte som er så opptatt av keiserens nye klær, den nyeste mote osv. Her er det klart og tydelig at det er det helt nyeste innen teknologi og svada som gjelder. Har du noe som er tre timer gammelt bør du kaste det og kjøpe nytt!!

Kjøp og kast mentaliteten lenge leve!

Kjøp kvalitet som du kan ha i mange år sier nå jeg! Men, det er kanskje ikke slik folk vil ha det?
 

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Innlegg
1.598
Antall liker
2.213
Mulig jeg ikke har fakta riktig her, men var det ikke forløperen til Watt som kjøpte opp gamle Audio for å gravlegge det? Hvis det er tilfelle sitter det kanskje litt langt inne å få disse to leirene til å starte et samarbeide, eller?
Kamelene som må svelges for å få til et konstruktivt samarbeide, de er vel som velvoksne elefanter å regne.
Men, ideen - den er jo helt riktig. Det ville vær en MEGET spennende ting om de kunnet funnet sammen igjen - Watt og "gamle" Fidelity aka osv, osv.
Ønsket om et norsk blad ala svenske HIFi & musikk deler jeg absolutt - hvis ikke det burde vært laget en skandinavisk variant av det ?
Mvh
JMK
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Stig Arne Skilbreid, har interessante artikler angående eldre forsterkere. Jeg deler hans opplevelser av disse, og jeg er selv lykkelig eier av en
Technics SU-V7. Årgang 1982. En av de beste integrerte jeg har hatt, og Technics holder i flere tiår, hva som ble levert derfra fra 90" tallet er en annen sak.
Stig Arne kommer ellers til å ha Vintage Workshop på rom 205 på søndag under Hortenmessa, der han spiller på et av sine favorittoppsett.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Da er jeg ( - kanskje )den eneste importøren/produsenten som IKKE har STILT KRAV til en god test for å stille opp ( - dog kun kontrollsjekke mot feilkopling/feilmontering og feiljusteringer - og hærverk ). - Og så setter jeg pris på å få tilbake produktene etter at produktene er blitt testet !....................................................................................- men den som venter på noe godt ?
- Butikken er også - og har ALLTID vært - åpen for innkommende testprodukter/sammenlikninger !!! - Og sååå langt ( - i over 30 år )er både integriteten og INTEGRITETEN bestått PRØVENE !!!
- DERE er Hjertelig Velkommen i fortsettelsen - også !!!

Mvh. Sveinung - Lyden av sært MYE mer Opplevelser !!!

Men igjen: Kunne vi ikke gått sammen noen stykker her på sentralen og hatt en fast spalte med tester av ulike produkter?
Jeg har testet noen høyttalere fra 20-60.000 kr klassen og la det ut her på sentralen.
Litt av problemet blir jo hvordan de gitte høyttalerene funker i rommet og hvordan de matcher med det andre utstyret man har tilgjengelig.
Og ikke minst smak. Som et eksempel så vil neppe en eier av JBL Array 1400 få så mye glede av B&W 805 Diamond, og gjerne omvendt.
Men jeg fikk overraskende god respons og fikk inntrykk av at folk likte at jeg gjorde det.

Jeg har også tidligere lånt prosessorer og subwoofere som jeg har testet og det har havnet på nettet. Problemet der er manglende kunnskap og man har kanskje ikke satt det opp skikkelig eller godt nok. Sånn sett blir det ikke noen god test.

Jeg ser umoralen i at en butikk er hyggelig nok til å la deg teste/låne et produkt for så å "slakte" det på internett. Det ødelegger jo for salg.
Så man ville ikke fått så mange butikker/forhandlere med på et sånt prosjekt. Nå får jeg låne ting mot at det ikke får negativ omtale på forum. Og jeg synes det er helt fair.

Men ja, det hadde vært veldig gøy og samlet en gjeng på en sånn testspalte.
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Min kritikk og som hifi blader burde fulgt opp for større salg av bladet er:

- Test av produkter mot hverandre, krever samme prisklasse. Ikke som nå at en har f.eks 7 produkt fra 2000kr og dyreste 7-8000 kr. Det kan aldri samenlignes da dyreste produkt er flere ganger dyrer enn rimligste. Her er det og enkelt å finne produkter til ca samme pris +/- 100 lapp eller så.

- Karakterene er for høy. Vi får ikke skilt produktene. Kanskje burde enn gått bort fra terningkast og over til 10 eller 100 som toppkarakter. Føler kanskje 10 er ok, men da må en bli mye strengere med karakterene. Liten ting til..Hegel for alltid 6.. den er drøy.


Watt skulle vel da de startet være et hifi og kino? blad.. Nå er det blitt likt lyd og bilde så difor sa jeg det opp.
For mye mobiler og tv osv..
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Enig at det desverre begynner å bli for likt lyd og bilde. Abonnerer på watt, men kunne med fordel kuttet ned på antallsider som inneholder "bærbart", og mobil gadgets. Samt unødvendige ting , Hvor mange som leser watt kjøper en lydplanke til 700 kroner?

Mer kino og hifi tester, også gjerne i mellomklassen - syns ofte det enten er de billigste eller dyreste produktene som blir testet. Gjerne flere personer som tester samme produkt osv...

Sammarbeid med exfidelity gutta hadde selvsagt ikke vært å forrakte.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Jeg likte tildels ganske godt det 1 året med Watt som abonnement, men bladet har dessverre gått durabelig nedover i kvalitet i år...Så det blir ut året for meg, så avsluttes mitt abonnement
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Mitt går vel ut om ikke lenge, og jeg kommer ikke til å fornye det.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Burde ikke det være en ansporing til å lage et blad for entusiaster ? Ikke gå Lydogbilde i næringen ?
Jeg tror dessverre ikke det er marked for å lage et rent entusiastmagasin. Vi er for få "nerder" til det i Norge - og Skandinavia. Det er bare å se på High Fidelity i Danmark og Fidelity i Norge.

Roy
Men dere er mer sikre på at folk vil ha lomme stereo og ræl? Er ikke deler av denne nerdegruppen ganske pengesterke og vil støtte ting de liker? Blir watt mer lik lydogbilde kan de like legge ned...
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Til bruk & kast og Elkjøp-lefser i posten: Det er nok ikke slik at vi som holder oss med rør-forsterkere bygget på teknologi fra 2. verdenskrig og aktivt jakter rør laget på 1960 tallet, er den typiske Elkjøp kunde....så når jeg handler USB sticks og brødristere er Elkjøp OK, handler det om lyd så er de så langt fra min verden som det er mulig å komme :)

Mvh Ole
 

Mangenot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2012
Innlegg
72
Antall liker
37
Sted
Stockholm
Jeg leser tidligere inlegg om ljudtekniska sällskapet (LTS) og medlemsbladet MoLt.
Alle artikler er fulle av målinger, diagrammer, bilder på måleinstrumenter,tester (blinde og synlige) og garantert helt ukommersielt.
perfekt blad for alle som kan tenke seg å fråtse i målinger og saklige tester.
Eller om man vil at rotfyllingen hos tannlegen skal bli en lettelse.

Artiklar - Ljudtekniska S?llskapet
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.153
Torget vurderinger
32
Er ikke deler av denne nerdegruppen ganske pengesterke og vil støtte ting de liker?
Joda, mange av dem er pengesterke, men jeg har ikke sett noe ras av investeringsvillige folk i hifi-bladbransjen ennå, men jeg tipper jo at slike vil bli godt tatt i mot, dersom de ønsker å investere. Og jo større investering, jo større påvirkningskraft, selvsagt.

Roy
 
Topp Bunn