Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • luefisk

    Medlem
    Ble medlem
    17.01.2018
    Innlegg
    25
    Antall liker
    10
    20201219_134632.jpg

    Melder meg herved inn i denne klubben selv nå. Etter flere år med Aria oppgraderte jeg i sommer til Kanta. Veldig fornøyd!

    Jakter fortsatt på en forsterker, så gode råd der blir satt pris på. Høres i mine ører greit nok ut per i dag, så ingen større hast heldigvis.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Primare lager bra klasse D forsterkere som vil passe. Les mine innlegg tidligere i tråden om dette og om føtter.. Du har mye å vinne på å sette på et sett Gaia dempeføtter. Det gir større klarhet og fastere bass.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 683189

    Melder meg herved inn i denne klubben selv nå. Etter flere år med Aria oppgraderte jeg i sommer til Kanta. Veldig fornøyd!

    Jakter fortsatt på en forsterker, så gode råd der blir satt pris på. Høres i mine ører greit nok ut per i dag, så ingen større hast heldigvis.
    Det er fleire her på HFS som bruker Musical Innovation på Focal og melder om godt resultat. 😊

    Mvh Arild
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 683189

    Melder meg herved inn i denne klubben selv nå. Etter flere år med Aria oppgraderte jeg i sommer til Kanta. Veldig fornøyd!

    Jakter fortsatt på en forsterker, så gode råd der blir satt pris på. Høres i mine ører greit nok ut per i dag, så ingen større hast heldigvis.
    Gratulerer! Jeg ville gå for en forsterker med noe varme!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Naim passer fint med Focal, men det er selvfølgelig mye å velge i der ute :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 683189

    Melder meg herved inn i denne klubben selv nå. Etter flere år med Aria oppgraderte jeg i sommer til Kanta. Veldig fornøyd!

    Jakter fortsatt på en forsterker, så gode råd der blir satt pris på. Høres i mine ører greit nok ut per i dag, så ingen større hast heldigvis.
    Pen høyttaler. Har hatt Hegel H90 som passet gått med bånddiskanter, og kan tenke meg at den, H95 eller H120 vil kle denne lydmessig.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Focal blir aldri feil. Men etter byggesett rørforsterker, Rotel 991, Primare 3ettellerannet, og nå med Cambridge 851 serien Dac. for, og effekt, må jeg si at mine Electra 1027S aldri har spilt bedre. Det gjelder også for lånte M forsterkere.
     

    GunR

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2011
    Innlegg
    26
    Antall liker
    11
    Sted
    Kristiansund
    Fortsetter.. Fyllte 50 nylig, og nå er jeg pinadø eier av 2! 851W! Kjører de som monoblokker, og selv om jeg ikke har fått kjent skikkelig på varene enda, er det tydelig at mitt beste anlegg noensinne er blitt enda bedre! Imponert over disse høyttalerene, "økonomimodell"med uante kvaliteter.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Gamle Focal Utopia fra 2008, tilsvarer det omtrent Sopra i dag i kvalitet? Eller er Sopra enda bedre?
     
    Sist redigert av en moderator:

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke rommet er alt for stort er min mening Sopra.
    Sopra 3 hos Renaissance i Bergen er noe av det bedre jeg har hørt uansett prisklasse. I dag er det vel bare Duet som har Sopra og Utopia utstilt?
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er fremdeles kjempefornøyd med mine Sopra No. 2. Har hatt dem i 2 år nå og de integrerer fint med rommet på ca. 25kvm.
    De har kun spilt med Naim hos meg.
    5E00D8C0-6BC8-4157-B338-E4380D162EA8.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Når jeg først er i gang, og slår et slag for Focal mener jeg ...... :) og for noen blir det kanskje gjentagende erfaringer?

    Det finnes mange høyttalere å velge i der ute og jeg har prøvd noen av dem. Ingen har integrert så godt i de ulike rommene jeg har, som Focal har gjort.
    Aria 906, 926, Sopra No. 1 og 2. I tillegg har jeg hørt Utopia hos Renessaince I Bergen engang, glemmer det ikke.

    Focal er relativt lette å plassere og de er lettdrevne. Det siste gir god fleksibilitet ift forsterker.
    I mitt rom fungerer No. 2 veldig bra med god avstand seg imellom, nærmere CC 3m elementer og med god toe in.

    På forsterkersiden.... som det meste annet øker ytelsen med hva du forer dem med. For tiden spilles med en integrert til 1/3 av HT prisen.
    Det fungerer strålende og jeg tenker, hva mer trenger man. I tillegg, min erfaring er at kilden spiller stor rolle for totalopplevelsen... prøv det gjerne sjøl.

    Totalt sett har nok dette noe med min lydpreferanse å gjøre også, noen liker mora, andre liker dattera (og noen liker begge)
    Av den grunn er sikkert Focal like mye eller like lite for alle, som alle andre HT designer.

    Jeg vil ha musikken gjengitt åpent, klar og dynamisk, men med tilsnitt av varme og størrelse på mellomtonen, uten at det "skriker".
    I mange år trodde jeg ikke det var mulig, men så feil tok jeg. No. 2 er ikke perfekt, men det nærmeste jeg har kommet så langt, etter min smak.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg vil ha musikken gjengitt åpent, klar og dynamisk, men med tilsnitt av varme og størrelse på mellomtonen, uten at det "skriker".
    Sopra 2 kunne ha vært noe for meg også, men leste noen tester som sier de ikke er noe tilgivende og at de da avslører ganske nådeløst. Er det en oppfatning du er uenig i? Sopra er vel mindre tilgivende enn Kanta? Gamle Utopia Micro BE hadde en ganske perfekt tilgivende/avslørende balanse.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Sopra 2 kunne ha vært noe for meg også, men leste noen tester som sier de ikke er noe tilgivende og at de da avslører ganske nådeløst. Er det en oppfatning du er uenig i? Sopra er vel mindre tilgivende enn Kanta? Gamle Utopia Micro BE hadde en ganske perfekt tilgivende/avslørende balanse.
    Jeg har også lest tester og sett folks meninger og de drar i begge retninger. Sopra er avslørende ja, og krever en viss kvalitet fra elektronikken, særlig kilden.
    Mitt inntrykk er at mange undervurderer kildens kvalitet og setter pengene i forsterkeriet.

    I tillegg, de må som med høyttalere generelt, passe rommet og din lydpreferanse.
    Jeg har ingen god forklaring på hvorfor Sopra fungerer så bra her @Stover Jeg hørte det umiddelbart da jeg lånte et demopar, disse får jeg til med litt tuning.
    Plassering i rommet, riktig toe in, absorbenter plassert riktig. I tillegg har jeg brukt litt penger på kabler og det dro det hele i riktig retning.

    Poenget må bli at du ikke lar deg stoppe av det du leser. Om mulig, lytt til dem sjøl, i kjente omgivelser.
    :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Chord eller Audioquest?

    Ja, man må alltid lytte selv.
    Chord :)
    Det skal være sagt at Sopra No2 fungerte fint med andre kabler også, Naim Naca5, Tellurium Q black 2 og Epic twin kan nevnes. Chord Sarum T er noe helt annet, musikk i forhold. Det bør den være også prisen tatt i betraktning. (Kjøpte sjøl et demosett)
     
    Sist redigert av en moderator:

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.131
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Andre Focal-barn i hus, et par Celestee:

    8996FA6F-5C4A-419B-A984-67EEB02A6945.png

    Feirer at kontortid atter er et begrep!

    Paret den med en FiiO BTR5. Så får vi se hvordan det låter 😀
     

    Powerman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2023
    Innlegg
    142
    Antall liker
    122
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    0
    Jeg også, fikk for ikke lenge siden kjøpt noen pent brukte Diablo Utopia. Lenge siden jeg har hatt stativ ht, men så langt er jeg veldig fornøyd.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hva slags forsterker kjører du disse på?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Test av Focal Chora 816:


    Virker som om Amir likte disse.
     
    C

    Chriss

    Gjest
    Hei, er det noe liv i denne tråden? Er det noen som har testet/hørt de nye Aria Evo X enda i Norge? Har ett par i bestilling med forventet levering om ett par uker.. kjempe spent på hvordan de er!
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Hei, er det noe liv i denne tråden? Er det noen som har testet/hørt de nye Aria Evo X enda i Norge? Har ett par i bestilling med forventet levering om ett par uker.. kjempe spent på hvordan de er!
    Hvilken gikk du for?
    Har i dag Aira 926, er litt fristet til å oppgradere til evo x 948.
     

    ChristianK

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.02.2014
    Innlegg
    65
    Antall liker
    84
    Sted
    Mysen
    Klarte å komme meg inn på den "gamle" kontoen min så da bruker jeg den fremover og ikke "Chriss". Siste info jeg fikk var at høyttalere var sendt fra Frankrike i går Fredag og kjøres med lastebil til Norge. Antar da at de kommer i løpet av 1-2 ukers tid. Det blir spennende!
    Har jo hatt alt fra Chorus til Sopra No3 så har jo visse forventinger. Hva ønsker folk seg da? en pov unboxing video? :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Klarte å komme meg inn på den "gamle" kontoen min så da bruker jeg den fremover og ikke "Chriss". Siste info jeg fikk var at høyttalere var sendt fra Frankrike i går Fredag og kjøres med lastebil til Norge. Antar da at de kommer i løpet av 1-2 ukers tid. Det blir spennende!
    Har jo hatt alt fra Chorus til Sopra No3 så har jo visse forventinger. Hva ønsker folk seg da? en pov unboxing video? :)
    Kjør på (y)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har et par sopra 1 med B&W DBD1 som gjør mere en jeg hadde noen gang hadde håpet på, kan ikke helt slippe tanken hva et par djevler vil finne på , vel det blir nok med drømmen hvis jeg ikke skal begynne tippe da :)

    Diablo.JPG
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan vil du beskrive lyden med dem?
    Nøytrale flinke på perspektiv og rom-følelse men boksene er alt for store til å kalles skoesker.
    Mange hundre watt eller knapt 30w rør går like fint, har brukt de også som front i hjemmekino oppsett i Auro3D med røramp kombinert 2 CH stereo oppsett.
    Lyd kan jeg ikke beskrive men de er for meg et meget godt verktøy til avspilling av klassisk eller jazz / metal / eletronica .
    Liker når alt kommer med ved lav lydstyrke :)

    Blir nok Focal Diablo i neste liv.
    Det skal legges til at de røde sopra 1 med stativer har jeg kjøpt pent brukt takk til ex eier :)
     
    Sist redigert:

    ChristianK

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.02.2014
    Innlegg
    65
    Antall liker
    84
    Sted
    Mysen
    Ja det stemmer, godt observert, en Enhaq RS. Den rommer akkurat to stk Aria Evo X No4, en Naim uniti nova, ett rack og kabler 😎
     

    ChristianK

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.02.2014
    Innlegg
    65
    Antall liker
    84
    Sted
    Mysen
    Trolig det første paret med Evo X No4 i Norge på plass i stuen - klare til innspilling. Førsteinntrykket ut av boksen er vertfall at bytte av diskant har gjort veldig mye med disse fra første gen. Det er oppgradert flere ting jeg kan komme tilbake til, men diskanten slo meg først!
    De er langt mer laidback og en helt annen spredning, utrolig lett å finne sweetspot.Finishen på premium valnøtt treet er også upåklagelig flott!
    Her skal alle komponenter spilles inn - men du verden dette lover utrolig bra! Kan bli en sen kveld i kveld også😎
    IMG_0776.jpeg

    IMG_0777.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har hørt noe i evo X serien?
    Ser ikke ut til at det finnes en enste høyttaler til salgs i hele kongeriket :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn