Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan hører du forskjellen? Virket de mer dempet med gitteret på? Eller mindre luftig?
    Det er mere av alt på alle parametere helt rått parti ( instrumenter for en langt mere naturlig klangstruktur ) , med gitter på begrenses spredning og rominfo mindre luft rett og slett en stygg gardin i mangel på bedre ordvalg . Opplever det griper om seg lagt bedre ned i mellomtone registeret til og med :)

    Mvh
    Svært begeistret
    Fint at du er så fornøyd med diskantdekslene av. Har prøvd det samme på mine Sopra 2 flere ganger fra de var nye. Din beskrivelse av mer naturlig klangstruktur kjenner jeg igjen. I tillegg en anelse mer ro. Hos meg er det ikke enorm forskjell, men klart hørbart.

    Deksler på eller av bryr meg ikke så mye egentlig, jeg er fremdeles kjempefornøyd med Sopra høyttalerne som de er.

    Vh :)

    Audiofilla fiskehistorie :D
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Er nylig blitt interessert i disse høyttalerne. Da spesielt Sopra 2. Har Luxman 509X. Noen som har hørt denne kombinasjonen?
    Utifra det jeg leser tror jeg det vil bli veldig bra. Begge setter vel musikkopplevelse framfor « tekniske» egenskaper.
    Bjørn
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Er nylig blitt interessert i disse høyttalerne. Da spesielt Sopra 2. Har Luxman 509X. Noen som har hørt denne kombinasjonen?
    Utifra det jeg leser tror jeg det vil bli veldig bra. Begge setter vel musikkopplevelse framfor « tekniske» egenskaper.
    Bjørn
    Kan ikke forstå hva som kunne gå galt med den komboen :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Kan fortelle at de er mørk rød/vinrød. De er faktisk mye flottere i virkeligheten enn på bilder. Skal spille sammen med Luxman
    509x og Lumin T2. Hørte Sopraene hos RM audio i Bergen. Det tok meg under 30 min. å bestemme meg for kjøp. Impulsivt og mye følelser i sving der og da. Men har grublet lenge og vel over kandidater. Ble betatt av hvor involvert jeg ble av disse. Følte det var liv og pust i musikken. Herlig driv og fenomenalt perspektiv,dybde og romfølelse. Masse detaljer men de står ikke i veien for musikken. Jeg har tingene mine i mange år. Derfor valgte jeg Sopra2. De blir lenge. Det har mange sagt før. Jeg har hatt Respons i 9 år og Luxman 590A i 10 år så jeg tenker langt fram. Gleder meg som en 5 åring gleder seg til Julaften.
    Bjørn
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Demoparet jeg prøvde hadde blå finish, de gjorde seg overraskende godt i rommet og jeg tenker at rødt ikke gjør seg bort heller.

    Når jeg fikk Sopra 2 hjem på demo. tok det relativt kort tid å konkludere med at dette er noe helt annet enn hva jeg tidligere har prøvd. Jeg tenkte at; de unotene jeg hører kan jeg justere med akustikken. I ettertid har riktigere plassering i rommet også gitt et stort bidrag :)
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Demoparet jeg prøvde hadde blå finish, de gjorde seg overraskende godt i rommet og jeg tenker at rødt ikke gjør seg bort heller.

    Når jeg fikk Sopra 2 hjem på demo. tok det relativt kort tid å konkludere med at dette er noe helt annet enn hva jeg tidligere har prøvd. Jeg tenkte at; de unotene jeg hører kan jeg justere med akustikken. I ettertid har riktigere plassering i rommet også gitt et stort bidrag :)
    Kan skrive under på dette. Belønningen er meget stor med gunstig plassering. Har og fjernet gitteret foran diskanten. Stort pluss. Veldig avslørende høyttaler. Sukrer overhodet ikke pillen. Men du verden hvor enestående god den er.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har og bestilt Herbies decoupling spikes. Gjør de lett å flytte på. Får de neste uke:)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har og bestilt Herbies decoupling spikes. Gjør de lett å flytte på. Får de neste uke:)
    Jeg kjøpte de her fat giant glider.
    Ikke akkurat solid laget. Må være to for å sette de på plass på høyttalerne. Om du legger ned høyttalerne for så å vippe de opp etter montering så knekker festene. Nå veier mine høyttalere rundt 80kg. Så det er jo mange kg. Om du får satt de på plass så fungerer glide effekten bra. Bare å dytte høyttalerne rundt i rommet. Kreves litt forsiktighet om du dytter fra tregulv til teppe .
    Synes de var lydmessig bedre enn superspikes med innebygd fot. Men langt mer sårbart.
    Nå bruker jeg SVS SOUNDPATH føtter for subwoofere. Og har dørmatte under. Så lett å flytte på. Mye bedre avkobling. Og mer solid. Og langt bedre lyd.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei og velkommen til HFS. Kjøp og salg gjøres på vår bruktbørs og ikke direkte på forumet.

    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.
     

    PenguiN-

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2020
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Jeg kan jo omformulere meg:

    Er det noen her med Sopra No1. i Dogado Valnøtt ?
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har fått på plass Herbies decoupling spikes. Er helt forbløffet! Mye mer luft og rom ilydbildet. Strammere bass. I mangel på bedre ord vil jeg si lyden «svever». Som om musikken er helt frikoblet og bare kommer til meg. Og dette er ikke innbilning. Beste løftet jeg har fått for 2 tusen kroner. Det er prisen for spikesene + fortolling. Anbefales meget sterkt...
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ekstra bonus er at det er veldig lett å flytte på tunge høyttalere. Det har vært et slitsomt prosjekt til tider.
     

    PenguiN-

    Medlem
    Ble medlem
    24.02.2020
    Innlegg
    8
    Antall liker
    4
    Ja, jeg mistenker at dette er det settet jeg hadde tilslag på til 40 000,-...nå koster de 50 000,- :(
     

    Pluto666

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    27
    Antall liker
    23
    Sted
    westcoast
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte veldig nær bakvegg for å få de til,,,, dvs bass.
    Ca 45/7 cm fra bak på høytalerene til bakvegg,
    Noen andre som har erfaringer med det samme/lignende?
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg måtte veldig nær bakvegg for å få de til,,,, dvs bass.
    Ca 45/7 cm fra bak på høytalerene til bakvegg,
    Noen andre som har erfaringer med det samme/lignende?
    Jeg ble anbefalt minimum 70cm fra vegg. Mine står drøyt 1m fra frontvegg (målt vegg til front ht) og mer enn 1,5m til sidevegg.
    Har du prøvd ut forslaget i brukermanualen (finnes på nett)

    Det er også viktig å kjenne akustikken i lytteposisjon og kan hende sitter du i et område med lite bass? Prøv deg frem.

    S
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Hva tenker dere om det med at focal går for at være litt «lyse» - og er det noe dere har tatt høyde for i valg av forsterker?
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hva tenker dere om det med at focal går for at være litt «lyse» - og er det noe dere har tatt høyde for i valg av forsterker?
    Utopia serien er ikke lyse.
    Har også hatt eldre Spectral og Electra. Kan ikke si at de er lyse.
    Ofte er "lyse" Høyttalere mer ett rom/akustikk problem.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Cobalt 816 og 826 var litt lyse syns jeg. Men som carisma sier så er ikke de fleste andre det. Skulle heller si klare og energiske i toppen, og vil avsløre hvis elektronikken bikker mot det lyse. I motsetning til f.eks Sonus Faber som ikke avslører sånt på samme måte.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar! Jeg har kjørt Sonus Faber Liutio på Bel Canto ref1000mkII noen år nå, hvilket har gått veldig bra sammen. Jeg har nå fått meg et set Kanta3 og syns nok det blir en anelse lyst i forhold til tidligere. ... jeg er helt enig i at pilen peker mot behandling av rommet, men lurer også litt på de noe eldre klasse D forsterkerne, om de kanskje ikke går så godt sammen med Focal. Tenker dere at det er forsterkere som er at foretrekke til focal, eller blir det et rent spørsmål som smak. Tenkter litt på Hegel ...
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker Kanta 2 sammen med Primare A60 og i dette tilfellet fungerer klasse D utmerket sammen med Focal. Diskant og mellomtone gir en klarhet og gjennomsiktighet som ikke skjuler noe uten å bli skarpt eller for lyst. De akustikktiltakene jeg har i rommet er teppe foran høyttalerne, bokhyller/skap på veggene og gardiner foran alle vinduer/glassflater. Taket har jeg ikke gjort noe med.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hadde ATI Ncore med Sopra 2 og syns det var en fantastisk bra match! Har hatt mye bra men syns ATI er det beste jeg har hatt tidligere med og en helt overlegen kontroll i bassområde! Aldri lyst/skarpt hos meg da ihvertfall. Har hatt Bel Canto 500 før, men på en annen HT og de var nok litt hardere i toppen.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Takk for svar! Jeg har kjørt Sonus Faber Liutio på Bel Canto ref1000mkII noen år nå, hvilket har gått veldig bra sammen. Jeg har nå fått meg et set Kanta3 og syns nok det blir en anelse lyst i forhold til tidligere. ... jeg er helt enig i at pilen peker mot behandling av rommet, men lurer også litt på de noe eldre klasse D forsterkerne, om de kanskje ikke går så godt sammen med Focal. Tenker dere at det er forsterkere som er at foretrekke til focal, eller blir det et rent spørsmål som smak. Tenkter litt på Hegel ...
    Hegel funker greit, men Hegel har energi i toppen, selv om de ikke er lyse. Så det kan bli slitsomt, understreker kan, spesielt om man er vant til SF.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Nevnt av andre, høyttalerne må passe rommet. Sopra No 2 er en kjempematch i mitt rom og overgår alt annet jeg har prøvd. Vil ikke kalle dem lyse, men ekstremt åpne og innsiktsfulle. Passer Naim veldig bra synes jeg, men har ikke prøvd annet.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for flotte svar! Sitter og lytter nå, og er klart overbevist om at det jeg opplever som lys nok er uopfylt potentiale fordi rommet ennå ikke kan absorbere al godlyden! Jeg hører at kantane er et par hak opp fra SF liuto .. men rommet må bearbeides før jeg får full uttelling!
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Har Sopra no2 med Anthem STR pre /power combo.. Det er en fantastisk match.. Detaljnivået er helt ekstremt uten å bli slitsomt og bassen er uuuberthight, punchy og nydelig balansert tonalt.. Og mellomtonen da.. Av en annen verden! Kunne ikke vært mere fornøyd 😎👍
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg bestilt akustikplater - og har planer om at prøve å lage diffusorer selv. Den med alle trebitene på en plate ...
    Nå skal jeg jamenn få godlyden ut av mine Focal jeg også ...
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Slenger meg på her. Har Kanta 2. Valget falt etter å ha hørt den utrolig silkemyke diskanten. De er rett og slett magiske! Også tar de seg nå veldig godt ut i stua, synes jeg da 🙃
    Hvilken forsterker bruker du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn