Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    ASR Emitter I Ex. Da jeg vurderte dem hos forhandler prøvde jeg Luxman klasse A (husker ikke hvilken), som også låt veldig bra, og PS Audio klasse D som ikke låt så bra. På PS Audio var den magiske diskanten borte. Men, det var i en annen butikk og med dårlig akustikk - det er kanskje relevant for din del! 🙂

    PS: før ASR hadde jeg Parasound A23+, det glemte jeg i farten. Pre var Benchmark DAC1 HDR. Låt knall det også 🙂
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Da mangler du bare GAIA II dempeføtter så blir oppsettet ditt perfekt. GAIA strammer opp hele lydbildet, spesielt i bassen. Jeg er kjempefornøyd med mine.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Da mangler du bare GAIA II dempeføtter så blir oppsettet ditt perfekt. GAIA strammer opp hele lydbildet, spesielt i bassen. Jeg er kjempefornøyd med mine.
    Takk for tipset - veit du hvor jeg får slike?
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    ASR Emitter I Ex. Da jeg vurderte dem hos forhandler prøvde jeg Luxman klasse A (husker ikke hvilken), som også låt veldig bra, og PS Audio klasse D som ikke låt så bra. På PS Audio var den magiske diskanten borte. Men, det var i en annen butikk og med dårlig akustikk - det er kanskje relevant for din del! 🙂

    PS: før ASR hadde jeg Parasound A23+, det glemte jeg i farten. Pre var Benchmark DAC1 HDR. Låt knall det også 🙂
    Takk for tipset! Gik for mcintosh ... borte er det som var for lyst før. Kjempefin diskant nå .. nå åpner jeg meg en øl!
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tipset - veit du hvor jeg får slike?
    Du får tak i dem her. Du må eventuelt også bestille M12 - 1,25 adaptere i tillegg for å få føttene til å passe til høyttalerne.


    Denne artikkelen sier en del om fordelen med å bruke Gaia på disse høyttalerne og Stereo+ hadde nylig en test av Gaia.


    Jeg håper ølet smaker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Du får tak i dem her. Du må eventuelt også bestille M12 - 1,25 adaptere i tillegg for å få føttene til å passe til høyttalerne.


    Denne artikkelen sier en del om fordelen med å bruke Gaia på disse høyttalerne og Stereo+ hadde nylig en test av Gaia.


    Jeg håper ølet smaker.
    Tusen takk! Den smaker jamenn godt i kveld:)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Innlegget skulle egentlig inn i Focal tråden og ikke Devialet tråden, så da blir det dobbelt:

    Lenge siden sist folkens! Har vært fraværende hovedsaklig fordi jeg har falt til ro med oppgraderinger. Både fordi jeg er veldig fornøyd og fordi det prisen på oppgradering hadde blitt altfor dyrt i forhold til hva jeg har fått igjen for det tror jeg.

    Men jeg solgte min REL Stampede sub (for å være med på finansieringen av Devialet forsterker i tillegg til at bassen var imponerende med den.

    Nå vurderer jeg å kjøpe sub på ny og lurer på hva som kan anbefales. Ikke veldig høye lydnivåer og brukes til både musikk og TV.

    Ser også etter en fin liten rimelig CD driver som kan erstatte blu-ray spilleren. Gjerne toppladet.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    ...........
    Ser også etter en fin liten rimelig CD driver som kan erstatte blu-ray spilleren. Gjerne toppladet.
    Pro-ject CD Box RS2 T kan være svaret, den tilfredsstiller i alle fall kriteriene dine.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg tenker nå å vente med kilden, og går for en sub først. Hvem kunne passe Focal Utopia Micro?

    Det hadde vært fint med Focal her også, men vet ikke om de matcher helt utseende messing uansett. Helsort eller omtrent samme farge (mellomste trefarget).

    SVS eller Klipsch er uaktuelt.

    Har sett på Focal Aria/Kanta til 17k, B&W DB4S til 17k, MK V12 eller V10 til 10k eller 12k og REL T91 eller en rimeligere modell.
    WEB_Image Focal Aria Kanta 1000 F Subwoofer Black 899223953.Jpeg
    images-1.jpeg
    Unknown.jpeg
    Unknown-1.jpeg





    Jeg synes 17.000 kr er i det meste laget, men det må kanskje til for å minst matche høyttalerne og være litt bedre enn min forrige REL Stampede. Foreløpig er det MK V12 som frister mest. Den passer godt inn og spiller dypt. REL spiller ikke de aller laveste tonene og frister minst kanskje. Spiller i en relativt liten stue med naboer så kvalitet går foran styrke.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker nå å vente med kilden, og går for en sub først. Hvem kunne passe Focal Utopia Micro?

    Det hadde vært fint med Focal her også, men vet ikke om de matcher helt utseende messing uansett. Helsort eller omtrent samme farge (mellomste trefarget).

    SVS eller Klipsch er uaktuelt.

    Har sett på Focal Aria/Kanta til 17k, B&W DB4S til 17k, MK V12 eller V10 til 10k eller 12k og REL T91 eller en rimeligere modell.
    Vis vedlegget 674189 Vis vedlegget 674193 Vis vedlegget 674194 Vis vedlegget 674195




    Jeg synes 17.000 kr er i det meste laget, men det må kanskje til for å minst matche høyttalerne og være litt bedre enn min forrige REL Stampede. Foreløpig er det MK V12 som frister mest. Den passer godt inn og spiller dypt. REL spiller ikke de aller laveste tonene og frister minst kanskje. Spiller i en relativt liten stue med naboer så kvalitet går foran styrke.
    Ettersom jeg ikke kjenner til noen av de .. og ettersom jeg er meget glad i mine Focal .. da ville jeg gå for🥁🥁🥁 ... Focal!!

    veit ikke om det var til stor hjelp🙂
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nå har jeg hatt mine Utopia høyttalere i litt over 10 år. Kjøpt nye i 2009?

    DSC_0117.JPG


    Disse kostet da 42.000,- om jeg husker riktig. De var toppmodellen til Focal.





    Toppmodellen i dag, Utopia Diablo koster 141.000,-!

    diablo_evo_white_34_0.jpg




    Hva er det som har skjedd på disse årene? Har de blitt så vanvittig mye bedre? Hva tror mine holder til i dag i Focal serien? Sopra koster 100.000,-. Over dobbelt så mye. Selv Kanta koster mye mer. 65.000,- Jeg vet ikke hva prisstigingen har vært på? Hva ville mine ha kostet i dag mon tro?







    ..
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg hatt mine Utopia høyttalere i litt over 10 år. Kjøpt nye i 2009?

    Vis vedlegget 675470

    Disse kostet da 42.000,- om jeg husker riktig. De var toppmodellen til Focal.





    Toppmodellen i dag, Utopia Diablo koster 141.000,-!

    Vis vedlegget 675474



    Hva er det som har skjedd på disse årene? Har de blitt så vanvittig mye bedre? Hva tror mine holder til i dag i Focal serien? Sopra koster 100.000,-. Over dobbelt så mye. Selv Kanta koster mye mer. 65.000,- Jeg vet ikke hva prisstigingen har vært på? Hva ville mine ha kostet i dag mon tro?







    ..
    tror det er pengene som blir mindre værd, så lenge lønnen går opp går det nok greit...
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    tror det er pengene som blir mindre værd, så lenge lønnen går opp går det nok greit...
    Helt klart, men prisene på det meste av Hi-Fi har skyte i været i tritt med de store svekkelsene av NOK siden pandemien startet, så ikke ideel tid å sammenligne på. F.eks lå Euro på ca NOK 8,3 i 2010 mot 11+ i dag.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    tror det er pengene som blir mindre værd, så lenge lønnen går opp går det nok greit...
    Ifølge SSB og konsumprisen ville de nå kostet ca 53.000,-. Fortsatt billigere enn Kanta. Hadde vært veldig interessant å sammenligne.
    Skjermbilde 2020-11-14 kl. 21.58.47.png



    Apropos subwoofer så står det nå mellom Focal Aria/Kanta 1000F og REL T9i. Det synes for meg at Focalen er mer lagd for hjemmekino enn REL. Utseendemessig passer faktisk REL bedre da Focalene ikke passer gamle Utopia. Jeg heller mot REL altså. Jeg så de var testet mot hverandre i hemmabia der Focalene vant gruppetesten men kunne ikke se testen av REL. Men det er jo hjemmekino da. REL spiller ikke så dypt, men kanskje ikke så viktig for det meste av musikk. De dekker vel da fra der microene runder av ved 50hz og ned til ca 30hz.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ifølge SSB og konsumprisen ville de nå kostet ca 53.000,-. Fortsatt billigere enn Kanta. Hadde vært veldig interessant å sammenligne.
    Vis vedlegget 675520


    Apropos subwoofer så står det nå mellom Focal Aria/Kanta 1000F og REL T9i. Det synes for meg at Focalene er mer lagd for hjemmekino enn REL. Utseendemessig passer faktisk REL bedre da Focalene ikke passer gamle Utopia. Jeg heller mot REL altså. Jeg så de var testet mot hverandre i hemmabia hvis Focalene vant, men kunne ikke se testen av REL. Men det er jo hjemmekino da. REL spiller ikke så dypt, men kanskje ikke så viktig for det meste av musikk. De dekker vel da fra der microene runder av ved 50hz og ned til ca 30hz.
    Jo da, men ingen hi-fi importør vil ta 30+% valutatap på sin regning. Det må vi sluttbrukere betale :(

    Har for øvrig en kompis i Enebakk med Diablo. Mener han betale ca 90k for de for en 3-4 år siden med originalstativene. Fascinerende mellomtone og diskant oppløsning. Aldri hørt en høyttaler forsvinne i lydbildet på denne måten.
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ja, så klart det påvirker ganske mye.
    Tipper også branding har mye å si på pris. Sitter med inntrykk fra utenlandsforum at Utopia er veldig luksus, så betaler nok litt for eksklusivt "varemerke".
    Jeg hørte på mye Focal hos Stereofil, når jeg handlet Tannoy Legacy for noen år siden. Synes f.eks Kanta 2 spilte veldig bra, men hadde bestemt meg for noe old school i kjelleren :) Uansett absolutt en Focal venn. Husker når vi gutta bygde bilstereo på 90 tallet fikk du ikke bedre elementer en Focal. Er vel fortsatt sånn blandt de produsentene.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Tipper også branding har mye å si på pris. Sitter med inntrykk fra utenlandsforum at Utopia er veldig luksus, så betaler nok litt for eksklusivt "varemerke".
    Jeg hørte på mye Focal hos Stereofil, når jeg handlet Tannoy Legacy for noen år siden. Synes f.eks Kanta 2 spilte veldig bra, men hadde bestemt meg for noe old school i kjelleren :) Uansett absolutt en Focal venn. Husker når vi gutta bygde bilstereo på 90 tallet fikk du ikke bedre elementer en Focal. Er vel fortsatt sånn blandt de produsentene.
    Tror det fremdeles er en del herinne som bruker Focal sine bilstereo-høyttalerkabler i stua. Det var ialtfall et inntryk jeg fik på en tråd hvor diskusjonen, med høy temperatur, gikk på om du trenger mer enn god kopper i kablene ...
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Hadde jeg skulle hatt nye nå hadde nok Kanta2 vært høyaktuell. Liker at de tilbyr spreke farger. Eller min lengste HiFi drøm; - å eie en Martin Logan.

    focal-kanta-n3-gauloise-blue-walnut.jpg.png


    Disse er virkelig lekre.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jeg skulle hatt nye nå hadde nok Kanta2 vært høyaktuell. Liker at de tilbyr spreke farger. Eller min lengste HiFi drøm; - å eie en Martin Logan.

    Vis vedlegget 675539

    Disse er virkelig lekre.
    De er det! - må nesten si at jeg har mine Kanta 3 for salgs nå!
     

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    De er det! - må nesten si at jeg har mine Kanta 3 for salgs nå!
    Skal du videre opp i Focal stigen? Minnes Sopra 2 som særdeles vellykket hos Rennasianse i Bergen for 3-4 år siden. Sjelden bra lyd i en butikklokale.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Skal du videre opp i Focal stigen? Minnes Sopra 2 som særdeles vellykket hos Rennasianse i Bergen for 3-4 år siden. Sjelden bra lyd i en butikklokale.
    😊jeg er meget glad i mine kanta, men har nok bestemt meg for at gå tilbake og opp Sonus Faber stigen. Har set meg varm på SF serafino..
     
    Sist redigert:

    A11PRO

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2020
    Innlegg
    96
    Antall liker
    68
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Sonus Faber er alltid lekkert. Litt sidesprang fra Focal lyden og sin ektstreme oppløsning, men tidligere nevnte forhandler i Bergen har hatt noen fantastiske demoer på SF når jeg har vært innom. Hadde ikke min bransje (fly) vært så ekstremt preget av permisjoner og usikkerhet om dagen hadde Kanta 3 ligget høyt på vurderings listen, selv om jeg også hadde trengt ny amp :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Sonus Faber er alltid lekkert. Litt sidesprang fra Focal lyden og sin ektstreme oppløsning, men tidligere nevnte forhandler i Bergen har hatt noen fantastiske demoer på SF når jeg har vært innom. Hadde ikke min bransje (fly) vært så ekstremt preget av permisjoner og usikkerhet om dagen hadde Kanta 3 ligget høyt på vurderings listen, selv om jeg også hadde trengt ny amp :p
    Nei😊 Det er nok ganske vanlig innen denne hobby at en ser litt lengere opp stigen enn en burde, sån økonomisk sett. Jeg bør i alt fall ikke gå for Serafino, økonomisk set😊
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg hatt mine Utopia høyttalere i litt over 10 år. Kjøpt nye i 2009?

    Vis vedlegget 675470

    Disse kostet da 42.000,- om jeg husker riktig. De var toppmodellen til Focal.





    Toppmodellen i dag, Utopia Diablo koster 141.000,-!

    Vis vedlegget 675474



    Hva er det som har skjedd på disse årene? Har de blitt så vanvittig mye bedre? Hva tror mine holder til i dag i Focal serien? Sopra koster 100.000,-. Over dobbelt så mye. Selv Kanta koster mye mer. 65.000,- Jeg vet ikke hva prisstigingen har vært på? Hva ville mine ha kostet i dag mon tro?







    ..
    Skulle jeg noen gang vinne i ustyrtelig mye i lotto skulle Sopra1 fått bein å gå på Diablo ja takk :)
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Siste nytt i Aria serien.
    Aria K2 936
    aria_k2_34_duo-enceintes-3-voies.jpg


     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Siste nytt i Aria serien.
    Aria K2 936
    Vis vedlegget 675891

    Nå som jeg skulle legge det ut 😁
    K2 i bil er kanon. Vi kan vel vente litt her?


    50. 000 ca..

    https://www.soundandvision.com/content/focal-releases-aria-k2-936-floorstanding-loudspeaker
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Focal eiere!

    Sliter med å få senter på den syngende artisten i midten av høyttalerne.
    Nå er det liksom artisten i hver sin høyttaler.
    Finner ikke senter... Arrrg..
    Jeg er lite tolmodig til sånne ting..
    Noe spesielt med Focal Electra 1037 be ?

    Tips?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Ras

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Focal eiere!

    Sliter med å få senter på den syngende artisten i midten av høyttalerne.
    Nå er det liksom artisten i hver sin høyttaler.
    Finner ikke senter... Arrrg..
    Jeg er lite tolmodig til sånne ting..
    Noe spesielt med Focal Electra 1037 be ?

    Tips?
    Jeg brukte lysår på at finde den rette plasering ... den føltes som om det gik på millimeter.. men det var nok centimeter..
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg brukte lysår på at finde den rette plasering ... den føltes som om det gik på millimeter.. men det var nok centimeter..
    Har jo hatt tusenvis av høyttalere og ikke opplevd dette her..

    FEILEN FUNNET!

    Kremt... Den ene høyttaleren var koblet feil fase..
    Og så spilte det så bra trøkk på yello! 🤔
    Men nå sit stemmene som støpt i midten.
    Får teste for alvor nå. Kanskje jeg blir mer fornøyd? 😜
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn