Strøm relatert Lav spenning på nettet om dagen!?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette var nyttig den gang vi hadde H3 tariff, - med fast abonnement på et visst antall kW og såkalt overforbruk til 3-4 ganger prisen for det som oversteg fastnivået... med H4 tariff har dette omtrent ingen betydning,,,
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Hvor familier med stramt budsjett vamer middag på ubekvemme tider og vasker klær på natten ;)
Strømnettet bryr seg strengt tatt ikke om hvem eller hvordan man tilpasser seg selv om det rimelig nok er enklere for noen enn for andre. Problmet ift private sluttbrukere er at den eventuelle besparelsen er såpass liten alt i alt at det nok for de fleste ikke er verdt innsatsen i tid / passe på / redusert komfort i hverdagen. Hjemme hos oss tilpasser vi oss svært lite for eksempel - eneste er at jeg lader elbilen om kveld/natt fordi det er så enkelt og tilpasse det og min faste morgenrutine nå de siste ukene det har vært kaldt er å fyre opp i peisen og slå av radiatorene i de tilstøtende rommene om morgenen. "Timelønnen" på det er nok ikke allverden, men det har blitt en vane. Det er i teorien termostater på radiatorene men de er ikke akkurat av nyeste modell så de er litt såder ift funksjonalitet.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Du viser til noe jeg ikke har postet, hva skjer ?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Resonnementet ved H3 tariff var at man skulle ha det faste forbruket på "fast", og at matlaging, klesvask etc foregikk på "overforbruk", da det var kortvarige belastninger. Da var det kanskje mening i å skru av varmtvannstanken mens man laget middag. Med H4 tariff betyr det egentlig ingenting, da energibehovet totalt sett er tilnærmet konstant. Skrur man av varmtvannstanken i en time, trengs det ekstra energi for å oppnå likevekt igjen....
Med nytt hus på 80 tallet mener jeg vi hadde 2,5 kW som fast, og prisen på slutten av 80-tallet var rundt 7 øre/kWH for fastdelen og 23-24 for det som gikk over....
Da hører det også med til historien at de fleste eneboliger ble oppvarmet med olje, - enten kamin eller sentralfyr..
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
7 øre? Da jeg begynte å jobbe i 1992 var prisen ca 50 øre/kWh alt inkludert.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Spørs om ikke det var H4.... overføringen fra H3 til H4 for husholdninger foregikk vel noe over tid, og ikke samtidig.... men ganske riktig, - strømmen gikk fort opp etter den overgangen.... likevel - 50 øre i -92 var høyt.... vi ligger vel på jamna rundt 70-75 øre her lokalt, sånn i snitt for de siste åra..... eks. mva, dog...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Her ligger vi på over 1 krone all inclusive og har gjort det noen år.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Dere som har peiling, hva er egentlig grunnen til trådens utgangspunkt, altså at spenningen målt hjemme typisk er en del lavere om vinteren. Antar jo at det har noe med last på nettet å gjøre, men hvor i nettet er det denne effekten faktisk oppstår?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er så enkelt som akkumulert spenningstap på veien fra nettstasjonen......... på vinteren er er lasten større, vesentlig pga elektrisk oppvarming... større last=større spenningstap....... Så kommer det også litt an på alderen på distribusjonsnettet... eldre nett er ofte noe lavere dimensjonert enn dagens.... vi er blitt vesentlig mer sulten på strøm i de siste par-tre tiår...
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Dere som har peiling, hva er egentlig grunnen til trådens utgangspunkt, altså at spenningen målt hjemme typisk er en del lavere om vinteren. Antar jo at det har noe med last på nettet å gjøre, men hvor i nettet er det denne effekten faktisk oppstår?
Skal ikke påberope meg så mye peiling, men her min forståelse av nettet:
Akkurat nå går det turbiner som har en last. De generer vekselstrøm som er lett å transponere opp spenningen på. Frekvensen er valgt og teksten du gav forklarer den godt. Spenningen er det potensialet strømmen kan gi. Det vil si at effekten er produktet av strøm og spenning. Dette "tappes" av de forskjellige forbrukere. Da går potensialet ned (spenningen) og lasten må økes i produksjonen eller overføres fra andre linjer.
Dersom du ser en enkel modell kan du tenke deg en sykkel og dynamo. Du har konstant hastighet og dermed generer dynamoen med fast frekvens. Kobler du til en lyspære til vil spenningen falle og pærene vil lyse svakere. Varierer du hastigheten varier også frekvensen og pæren lyser sterkere eller svakere.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Trafostasjonene har som regel reguleringstransformatorer som regulerer spenningen etter last.
 

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.465
Antall liker
885
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Men nettleia er svinedyr. Forrige regning var nesten 2000kr i nettleie. Strømmen er dritbillig. Normal bruker jeg for noen hundre kroner i måneden....
Vet ikke hvor du bor?Folk på Østlandet har ikke mye å klage på når det gjelder nettleie.Her på Vestlandet produseres mye av kraften som blir brukt på Østlandet.Linjer må bygges og vedlikeholdes for overføring og vi betaler ekstra nettleie for de linjene. :cool:
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
De som bodde i nærheten av store kraftkrevende fabrikker har kunnet se lyset flakke når ovner og store installasjoner startet opp. Kanskje kan du se lyset svekkes et lite sekund dersom du slår på et monster av en effektforsterker. Da er det ikke BKK som går i kne men lokalt spenningsfall i kretsen i huset ditt.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Dere som har peiling, hva er egentlig grunnen til trådens utgangspunkt, altså at spenningen målt hjemme typisk er en del lavere om vinteren. Antar jo at det har noe med last på nettet å gjøre, men hvor i nettet er det denne effekten faktisk oppstår?
En kan sammenligne spenningen med en lang tynn grein som peker 90° ut fra stammen. Som belastning kan en tenke seg at det henges lodd utover på grenen med varierende vekt = belastning. Etterhvert vil grenen aka spenningen falle tilsvarende at genen bikker nedover enkelt forklart. De som er nærmest fordelingstafoen (230 eller 400v) vil merke minst og de som er lengst ute i matingen få relativt sett lavere spenning enn de nærmest fordelingstrafoen.

Årsaken er spenningsfall i matenettet og det blir større jo lenger ut i nettet man kommer.

Mht spenningsregulering. Lokalt kunne man før i verden justere om trafoene i fordelingsstatsjonene ved særskilte tilfeller men da måtte strømmen slås av ved trinning. På systemer med mye høyere spenning, kunne man trinne spenningen under drift ved å justere direkte på trafoene under drift. Motorstyrte løsninger. Ble ofte justert morgen og kveld etter behov i situasjoner som den vi har nå mht kulde.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Spenningsregulering kan gjerne skje automatisk - eller fjernbetjent eller lokalt. Som regel automatisk for trafoer med trinnkobler - men i spesielle tilfeller når nettet er under press, vil man ha mer enn det de paramaterne man har benyttet til vanlig ikke holder - da overstyrer man i visse perioder.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Man kan faktisk med en enkelt voltmeter som tåler 400V++ måle spenningstap selv på eget anlegg. Stikk måleprober i nabostikk en til en elektrisk ovn og slå på ovnen så ser en at spenning dropper noen volt.

Nå finnes det skilletrafoer som lar en øke spenning lokalt. Men det kan fort bli litt ubehag om nettet plutselig går fra 218V til 236V og man lokalt har koblet stereoen til en trafo som øker spenning med 10 eller 20V.

En DIY løsning hvor man overvåker spenning og switcher releer automatisk kan muligens realiseres med Lundahl's LL1662 som også gir litt DC blokking på kjøpet.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Er spenning som er innenfor forskrift og som under slike kuldeperioder vi har hatt nå synker litt egentlig noe problem?

En fin forklaring fra WayAhead.

Her en fra "min" mann hos netteier.

spenningen synker når belastningen øker. Normalt er spenningen satt til en fast verdi i kraftstasjonen. Herfra til transformatorstasjonene synker spenningen. Den blir justert av hovedtransformatorene i transformatorstasjonene. Her sitter en regulator som trinner transformatoren dersom spenningen avviker fra en fast innstilt verdi. Noen selskaper praktiserer kompensering av spenningen med lasten. HKN gjør det ikke.

Du og andre abonnenter vil merke spenningstapet fra hovedtransformator til deres stikkontakter. Det største tapet finner sted mellom kiosken/nettstasjonen borte i gata og fram til husene deres. Her er spenningen bare 230 V og da synker spenningen fort med høyre last. Det kan bli opp mot en prosent spenningsfall per kw uttak dersom nettet er svakt. Dere kan sjekke hva spenningen er når det er på det kaldeste mellom kl 8 og 9 om morgenen. Er spenningen lavere enn 207 V, oppfyller vi ikke leveringsbetingelsene.

De som bor langt fra en hovedtransformator kan ha et betydelig spenningstap også mellom hovedtransformatoren og kiosken borte i gata. Spenningtapet i fordelingstransformatoren i nettstasjonen er lite sammenlignet med tapet i lavspenningsnettet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Et spenningsfall ned til 210-215V skal være uproblematisk for moderne utstyr. Mye av elektronikk idag har strømforsyninger som går fra 100-250V uten omkobling eller andre videreverdigheter. Sære HiFI-dingser kan være et unntak.... :cool:
Hvis man ikke har stålkontroll på nettspenninger og hva og hvordan man gjør dette, vil jeg på det sterkeste anbefale "hobbymekkere" å holde seg unna 230V-en....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg vil generelt fraråde alle som ikke har lov til å utføre arbeid på egen elinstallasjon å røre den.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Med våre nye fine smartmålere kan nettselskapene ha muligheter til å hente inn data om spenningsvariasjon og ved å bruke analyseverktøy lettere kunne sette inn tiltak for å fintune nettet til bedre ytelse.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Dette var nyttig den gang vi hadde H3 tariff, - med fast abonnement på et visst antall kW og såkalt overforbruk til 3-4 ganger prisen for det som oversteg fastnivået... med H4 tariff har dette omtrent ingen betydning,,,

 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg synes at de aller fleste av dagens såkalte Stand-up komikere er atskillig mer platte og regelrett dumme, enn feks Trond Kirkvaag &co... han savner jeg virkelig...

Forøvrig....denne er fra 1977... jeg er rimelig sikker på at vi gikk over fra H3 til H4 på slutten av 80-tallet...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Jeg begynte som elektriker i begynnelsen av 80 tallet - da var overforbruk tariffen borte (i mitt distrikt) - men en god del ville allikevel ha en slik effektmåler på kjøkkenet - så la opp en del av disse - de var vel vant til det. Mange ville også ha reguleringsbryter på VVB. :)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.485
Ja det er nok generasjonsvane. Samme mannen har i dag en trådløs klemmeprobe på inntaket med LCD skjerm i stua som viser statestikk og gjeldene forbruk :)
Om det blir tariff priser igjen blir nok slik gadget storselger igjen.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Har en nabo, bonde, som dengang Kraftselskapet kjøpte fallrettighetene fikk 15 kwt istedenfor håndpenger.
Han har fremdeles måler som viser overforbruk. Han vil ikke ha ams måler før de kan gi han like lett tilgang til å lese overforbruk som nå.
Dette har netteier enda ikke klart å ordne med ams måleren, så da brukes fremdeles den gamle målerenog det uten motargument fra netteier. Gratis kraften holder til hans to boliger og driftsbygning.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.023
Et spenningsfall ned til 210-215V skal være uproblematisk for moderne utstyr. Mye av elektronikk idag har strømforsyninger som går fra 100-250V uten omkobling eller andre videreverdigheter. Sære HiFI-dingser kan være et unntak.... :cool:
Hvis man ikke har stålkontroll på nettspenninger og hva og hvordan man gjør dette, vil jeg på det sterkeste anbefale "hobbymekkere" å holde seg unna 230V-en....
Jeg har vært borte i 189V, riktig nok på slutten av en 25 meter lang skjøteledning da jeg skulle lade elbilen på en leid sommerhytte. Husker ikke eksakt på hvilken spenning bilen kuttet ladingen ved, men det var noe under 200V tror jeg. Der måtte jeg lade bilen fra kvelden og om natten, om jeg slo på komfyren kuttet bilen ladingen.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Vippe og/eller myntautomat var sakene sine det....
Vi hadde myntautomat en gang i tiden.
Husker det var viktig å ha disse innpakkede 1 krone mynten i heimen. Var jo litt trassig å være tom for kronestykker. Den tok jo ikke bankbok, som dengang var utfylt med fyllepenn og stemplet av bankfunksjonæren
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Ymir... mener du at kraftselskapet ikke makter å gi fyren en kW-måler????
Jo, men ikke som han lett kan lese overforbruk. Han vil jo ikke ha strøm han må betale for. Egentlig lite utrolig med dagens teknologi. De har sikkert ikke tenkt at det finnes personer, gårder, som har slike avtaler som ble inngått for over 100 år siden.
Slike avtaler har jo stor verdi i dag.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.242
Antall liker
5.963
Det med myntautomat - mulig jeg har feil, men husker fra jeg var liten at en onkel og tante av meg hadde tv som de puttet mynter i - usikker på om de kjøpte den eller "leaset" den på denne måten. Vi er på 60 tallet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
De der var ikke helt uvanlige i UK heller. Finnes fortsatt noen engelske versjoner i bruk der, etter det jeg har lest.. Og ellers må det jo nesten ha med elbil og elbilens forbruk å gjøre, det der. Iallefall dels..Kapasiteten på det norske el-nettet er sprengt- noe som delvis er skyld i de femdobbelte strømprsene for tia. Og her er det altså selskaper på Vestlandet som vil ha kunder i Osloområdet? Glem det, sier jeg. Trøndelag og Vestlandet har i årevis hatt landets mest ustabile strømforsyning- som et eksempel. Som om ikke det var nok: Vannet i Bergen fryser visst ved en liten periode med 5-10 negative...Det skjer ikke nordpå, for å si det sånn..Etter en måned med 30 spik og null varme rundt hovedkrana, så..men aldri fem minus...Dog, det er noe den som er født og oppvokst nordpå veit fra han våkner på fødestua:

Enten er du utfløtta nordfra,og tar kunnskapen med dit du fløtter , eller du må nord for trøndergrensa for å finne en nordmann som har vinteren i blodet..Noe av det første du da lærer er sammenhengen mellom kulde og redusert batterikapasitet. Samt det å begrense varmetap- både i hus, klær og kropp. Vestlendingene BURDE strengt tatt være like gode som nederlenderne til å håndtere H2O...men ER de det??
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Aurora: For å sikre seg mot dårlige betalere, mens lisenssystemet og TV-/telenettet kom helt på plass, det..
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Både og... det var TV forhandlerne som sikret seg... 2500 for en enkel TV midt på 60-tallet var mye penger for vanlige folk.... myntautomatene funket delvis som leie, delvis som avbetaling.....
 
Topp Bunn