lassemann sitt vindu

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke du klone poden? Mat er viktig 😊. Takk for sist, vi må sees snart igjen :)
    Klarer nok heller å klone klonen.. 😉 Men far og mor har nok videreført en arv som sønnen ønsker å ta ut noe bredere. I dag er det meg som har surret på kjøkkenet og spillet Pink Floyd på ønsket nivå.. Men nå er familien tilbake.. Da spilles det med litt lavere nivå.. 😊🎶
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Dyktige Lasse,

    ser du murrer litt over i strengeen av monolog og alenegang i tråden din, men ikke så greit å matche det som blir presentert av matretter, viner og biler, vet du :)

    Du har jo nevnt pre-ampen som bygges over, og den er jo et spennende prosjekt! Utgangspunktet er at man tager en Cary preamp fra 2002 og gjør den til den beste versjonen av seg selv - eller skal vi si bytter hjul, motor, forgassere og sjel i dette tilfellet :). Forespørselen lød i første omgang på om det kunne gjøres en liten fix av potmeteret som hadde begynt å skrante med sparking og sånt. Joda, Lasse kunne ta en kikk, og under en samboerdekkhistorie om utflukt til systembolaget i Sverige passet det jammen fint å svinge innom en Reodor Felgen der et sted sørover på ferden. Men ikke lenge etter ble jeg oppringt av en kreativ fyr, som etter å ha åpnet chassiset, kunne fortelle at der var det nok litt "ræl" å finne, en haug med releer bl.a. Det skal riktignok tilføyes at den kjære pre-amp hadde vært inne på operasjonssalen en gang tidligere, mer i sin ungdom å regne, hvor noen lekre snitt under kirurg Audiomix's kyndig hånd var utført, implantater installert og ellers sydd mesterlig sammen på nytt. Det var altså i denne noe justerte tilstand preampen nå på nytt møtte helsevesenet, og denne gang havnet i avdelingen for amputasjon og total brainwash - hvor jeg og min kjære preamp trodde vi var på tur til helsesøster for en mindre blodprøve.

    Pre-ampen har tjent meg vel, engang supplert fra Lyric og salige Tor - litt mørk i klangen kanskje, men det passet i grunnen godt med en liten tilt mot det lyse fra et par Cary 805C monoblokker - rørbesetning her er 6SN7, 300B og 845, SET altså. Og ikke for mange rør, hvilket muliggjør å ha kontroll med gjengen, hvilket igjen åpner for litt prøve og feile tube-rulling ... som jo er litt mer utfordrende om man f.eks. har 12 rakkere i flokken i hver blokk som alle skal oppføre seg eksemplarisk på samme tid, og ikke ha sine individuelle nykker. Litt lite effekt kanskje med ett 845 rør, men her ligger kompromisset - ikke lydmessig sett, men med tanke på høyttalere som kan drives.

    Med gode rør kan man tune lyden ganske godt og definitivt til noe mer vellydende - og preampen med 2xECC88 og 2x12AU7 ble gjenstand for stadig hyppigere og hyppigere nye konstellasjoner. Så gikk det en E80CC bølge over sentralen, noe de rørinfiserte optimister, slike som meg selv, kastet seg på etter meldinger om nye soniske høyder om man bare byttet fra 12AU7 til E80CC røret. Eneste aber var at dette røret trakk mer strøm, hvilket jo skapte bekymring og usikkerhet. Alle de E80CC-syke sendte meldinger til sine preamp-produsenter for å få avklart hvordvidt deres kjære kunne takle en 12AU7 til E80CC swap. Som forventet var svar uklare, om henvendelser i hele tatt besvart, og der sto man så i uvissa: skulle man la det stå til, risikere hjertestans i den kjære, eller bare la dette mega-potensialet av en ytelsesforbedring passere urørt forbi? Dette spørsmålet trenger vel ikke å besvares - for min del ble min kjære, etter en for eier relativt kort, opprømt tanketilstand om et mulig skjellsettende, uforløst forbedringspotensiale, sendt og innmeldt på et forbedringsprgram ledet av den tidligere nevnte kirurg Audiomix. Ved første undersøkelse ble det umiddelbart oppdaget sykdomsdisposisjoner: her var det bl.a. i rekken av forhold for lite kjøling i strømforskyningen, og en trafo og opplegg for gløding av denne eksotiske E80CC måtte suppleres - så litt betuttet, og et par kilo tyngre, kom min kjære preamp tilbake til sine 805C blokker bestykket med de utseendemessig litt høyere og mørke E80CC-rørene. Og ryktene ble innfridd: Her var større lyd, litt mer potens og mer farge i lydgjengivelsen.

    Så med denne epikrise, livserfaring og en serie uforløste og forløste kjærlighetsforhold til ECC88, 12AU7 og E80CC-kombinasjoner, fant min kjære preamp seg på nytt i fremmed havn/favn, alene og stårbar - intetanende - på forværelset til en hifi-overgriper med loddebolt og en plutselig ide om å bygge en Frankenstein:eek:.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Nå er begrepet "hifi-overgriper med loddebolt" litt veldig i overkant som en beskrivelse på TS - dette var jo en betraktning fra preampens perspektiv, for det er vel ikke til å komme bort fra at den må ha blitt overrasket! Slike rørbasert ting er jo besjelet. Neida, ingen overgrepshandling dette - det hele var velsignet av eier, og ganske så nøye avtalt. Det vil si, undertegnede falt vel av i første sving når konstruktøren la ut om en mulig ny konfigurasjon - jeg konsentrert meg i presentasjonen om kjente ispedde ord slik som AC og DC og likeretter, trafoer, drossel (?), gløding. Så hver gang konstruktøren og undertegnede har prat om kreasjonen så må forskjell på katode og andode (hvem av dem var det som hadde hvilken spenning igjen?), elektronenes gang og rekkefølge på komponenter oppfriskes - ser ikke bort i fra at de samme spørsmål gjentas hver gang - så konstruktøren viser stor tålmodighet i den avdelingen. Det jeg tror jeg har fått med meg - nå håper jeg at jeg har dette rett☺ - er at dette enebarn av et linjetrinn nå er blitt en toegget tvilling, med en liten atpåkladd i form av et riaa-trinn (altså oppkommet til arbeidsbetegnelsen "Frankenstein" ). Så nå rommer Cary-chassiset en liten barneflokk der inne å regne, hvilket vi må tro vil skape et godt indre familieliv 🎶 i et gammelt Cary-chassis. Nå skal ikke TS/konstruktør ta fullt ansvar for denne forøkelsen - det hele hadde sitt utgangspunkt i undertegnedes samling av NOS rør hvor særlig E88CC og 6SN7 rør lå klare til tjeneste - ikke klarte man å bestemme seg, så da ble det "ja takk" i Ole Brum-stil 🍰🎂 og tvllingtrinnet ble unnfanget, ett 6SN7 basert og ett E88CC basert - herunder muligheter for varianter. Og riaa-trinnet måtte bare inkluderes var budskapet, når man nå først var igang 🍨 - 😋😋 For det var knotter og brytere nok på frontplaten, og utfordringen synes å virke spennende for kontruktøren. Kretsbanene begynte allerede å kretse rundt der oppe i Petter Smart-lokket🤩
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Hyggelig å lese over om betraktningene over den gamle, men sikkert gode Cary preamp, som ble bygget og levert for over 20 år siden. Den var på ingen måte orginal når den kom til meg siden den var modifisert flere ganger som nok helt sikkert har løftet den noen hakk oppover rent lydmessig.

    Når jeg satte den opp her var den helt grei lydmessig, men ikke mer enn det. Den utprega seg egentlig ikke i noen retninger, men var heller litt mørk i klangen, ullen i bassen, men fin i mellomtonen. Oppover var det litt ullsokk problematikk med ikke så god definering med en del mangler etter min mening. Jeg registrerer at når jeg vrir på venderen er det "et hav" av releer som klikker inn og ut. Under lokket finner jeg flere meter med ledningsnøster som går hit og dit forbundet med dårlige kontakter. Mandatet mitt var jo som sagt å se etter mulige forbedringer for denne preampen, men med dette utgangspunktet sa jeg i utgangspunktet nei til jobben.

    Jeg er jo ikke en fagmann på dette feltet, er kun selvlært med hifi interesse, så når Tom gav meg grønt lys for en total ombygging/helt nytt design over to preamper i et og samme kabinett og met et rørbassert riaa i tillegg, valgte jeg i stede for nei å ta utfordringen. Uff, i ettertid galskap!

    Vel, prosjektet fristet da Tom ønsket utelukkende ultra kvalitets komponenter. Da ble det mye mer spennende. Tom leser, googler og innhenter kunnskap over en lav sko og bombaderer med informasjon.

    Prosjektet har ikke vært enkelt og det har vært mange skjær i sjøen. Men med hjelp av dyktige Arne fra Halden har det gått seg til. Siste løsning med brum fant jeg ut av selv. Glødningen er likerettet og filltrert som egen krets, men det gav en kraftig brum, AC over kondensatorene. Ved å jorde denne strømmen vie to motstandere ble preampen dønn tyst.. Nå spiller den fantastisk!

    Dessverre får jeg ikke opp One Drive skikkelig, men bilder får jeg heller laste opp fra mobil..

    Mvh lassemann :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    20230401_152811.JPG

    Slik ser den ut i spillende øyeblikk. Lydmessig overgår den det meste jeg har hørt av preamper frem til nå. Den spiller veldig åpent og heller mot det varme. Bassfundamentet er fabelaktig, likeså mid og topp. Ingen påtrengende lysheter, bare naturlig og organisk. Den har såpass lav gain at atternator fra Audio Note kan brukes i hele sitt virke uten at effektforsterker overstyres. Dette er sjeldent i dag.

    Jeg liker fleksibiliteten med denne. Pre 2 med 6SN7 er satt på høyre side, men i pre 1 kan mange typer brukes. Bl.a 6FQ7, ECC88, 6N6P, 6H30, 6N1P osv..

    Foreløpig spiller min egen DIY riaa bedre, men av erfaring vet jeg at riaa trenger lang innspillingstid.


    Utgangspunktet:

    20221115_223244.JPG


    20221102_185827.JPG

    Starten

    20221116_154840.JPG

    Volumpot

    20221117_214102.JPG

    Duelund kabling, dunster linolje når jeg lodder 😊

    Mer kommer...


    Orginalen..
    456846-46bb1efd-cary_audio_slp2002_tube_preamp.jpg



    Mvh lassemann 😊
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    wee blir coolt :love::coffee: 🎶 morro å følge bygginga Lassemann,alltid en digg følelse å fylle handlekurven hos Hifikollektivet selv om det fort blir dyrere enn man gjerne håper på :LOL: har noen An deler liggende om du skulle trenge, i litt div verdier An Kaisei Np også, men ser ut som du har helgardert deg``
    & Riktig go Påske
    Mvh Ivan
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.384
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    ja merker det selv med dac prosjektet mitt og,blir fort kroner både på deler kabling og alt som det medfører,er en liten trøst at den heldigvis begynner å bli tung i tilegg,veide den på gamle kjøkken vekta og den stopper på 12kg og da vil den ikke lengre🤣
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Takk for virkelig flott innsats Lasse! Du er ikke redd for å ta på deg utfordringer, og her kastet du deg på noe ukjent. Sluttproduktet ser strålende ut - oppbyggingen har blitt veldig flott med den layouten, hvor du i tillegg til ide om fleksibilitet i rørveien også har klart å operasjonalisere det hele med korte strekk, samtidig som allerede fikserte venderene på frontpanelet er kombinert inn - har nok gått med litt tenking i prosessen! Og veldig artig for meg å være med på ferden!.

    Om enn veldig omfattende arbeid i sum, så virker det på meg at du har trivdes med prosjektet mesteparten av veien - kanskje helt til dette gjenstridige problemet med den brummen dukket opp. Men ikke rådløs og ikke motløs - du fikk landet det også! Nå gjenstår bare det aller vanskelisgste, det å forklare meg hvordan dette med strøm og signal faktisk løper gjennom denne kreasjonen
    ☺
    ..... - og det hyggeligste - lytte til denne flotte preampen, og få prøvd ut noen av rørkombinasjonene. Skal ta tiden til hjelp på det, disse delene trenger vel også endel tilspilling. Og endelig ser det ut til at jeg kan skru et potmeter over kl. 12 - disse nyvinningene!;) Nå blir det spennende å få den i hus - det var en god løypemelding fra deg på lyd!

    Og veldig gøy at du går igang med en egen preamp!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    wee blir coolt :love::coffee: 🎶 morro å følge bygginga Lassemann,alltid en digg følelse å fylle handlekurven hos Hifikollektivet selv om det fort blir dyrere enn man gjerne håper på :LOL: har noen An deler liggende om du skulle trenge, i litt div verdier An Kaisei Np også, men ser ut som du har helgardert deg``
    & Riktig go Påske
    Mvh Ivan
    Takk for hyggelig tilbakemelding KrazyIvan! Jeg må nok snakke litt med deg fremover da ny DAC står på ønskelista her også.. God påske til deg også 🐣😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Regnet forsvant og nå ble det tid for litt mathygge igjen. Fjorårets innkjøp av pizzaovn har blitt litt midlertidig rigget opp før denne helga. Andre runde i kveld med god pizza. Dette er snadder!

    20230501_175155.JPG


    20230501_175053.JPG


    20230501_180155.JPG





    20230428_212542.JPG


    Mvh lassemann 😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    Til uka blir det hvit asparges her også, fra Pfalz. Noe ev det beste sesongrelaterte jeg kan tenke meg. Kremet suppe pluss noen varianter med kalvefilet etc. 😋
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Til uka blir det hvit asparges her også, fra Pfalz. Noe ev det beste sesongrelaterte jeg kan tenke meg. Kremet suppe pluss noen varianter med kalvefilet etc. 😋
    Ja, jeg er så enig Sluket! Hvit asparges fra Pfalz er noe av det beste i sesong. Min sønn serverte denne med hjemmelaget hollandaise med ørretrogn og grønnsaker.. Snadder! 😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er så mye fint som skjer om dagen.. I formiddag hadde jeg besøk av Gunzi fra Trondheim.. Vi nøt et par timer med Tom sin pre og 211 blokkene fra DPA. Gunzi kan godt skrive litt om dette når han omsider kommer hjem igjen..

    Mye fint om fosile gamle biler om dagen. Jeg elsker min som snart stiller med ny overhalet motor. Gleder meg til det..
    FB_IMG_1682284493748.jpg
    FB_IMG_1682284503790.jpg
    FB_IMG_1682284513261.jpg
    FB_IMG_1682284521915.jpg
    FB_IMG_1682284530274.jpg


    PS: Bilder tatt av Rubyred

    Mvh lassemann 😊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    For meg er TR6 mye coolere enn f.eks. E-type, litt Italstuk... og som en god nr. 2 setter jeg Austin Healey 3000. Bæltøffe.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    For meg er TR6 mye coolere enn f.eks. E-type, litt Italstuk... og som en god nr. 2 setter jeg Austin Healey 3000. Bæltøffe.
    Det er flott sagt Sluket.. Det er sikkert ikke alle som er enige i den påstanden, men jeg er det! 2,5 literen skal nå få sine 150 hk. Burde klare doningen fra 0-100 på ca 8 sek. Den er jo ganske lett i utgangspunktet 😊👍
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.205
    Antall liker
    101.694
    Torget vurderinger
    23
    En kamerat hadde en Ferrarirød TR6 med sort interiør og gull Minilite felger, fryktelig sexy altså... lenge siden så ikke helt sikker men mener han hadde skiftet ut de originale forgasserne med noe annet. Gikk bra ihvertfall.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.023
    Antall liker
    870
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Joda, hadde et touchdown hos Lassemann, i forbindelse med viktige leveranser&henting hos Elektronisk Bureau og henting av MA PL 300 II i Oslo. En liten kjøretur på 1200km er jo nødvendig innimellom for å kvalitetssikre logistikken - og hjemturen er alltid lengst. .
    Å sette seg i sofaen hos Lassemann betyr alltid gjestfrihet, noe å bite i og god lyd. Det er fortsatt et mysterium for meg hvor han har gjemt subben, for bassen kan umulig komme fra de små Merlin klonene med 6,5" bass. Ikke bare bass, men stemmer og mellomtone fremstår på en måte som gjør all musikk og særlig stemmer "viktig", uten å bli intenst påtrengende.
    Løftet i godlyden denne gangen skyldes i følge Lasse den nye egenkonstruerte preampen, som lå åpen med direkte innsyn i tettpakket, men organisert indre liv. Jeg er nesten litt irritert når jeg ser hvordan Lasse utvikler kompetanse og byggekyndighet på røramper, mens jeg selv er stagnert i lyttestolen. Det som Lasse har gjort de siste årene bekrefter bare at god DIY kan parkere det meste av fabrikkvarer, ihvertfall så lenge det legges noen månedslønner i gode komponenter.
    Fra fabrikk med alle kostnader dekket av økonomiske kalkyler ville en slik preamp kostet et seks-sifret beløp etter min oppfatning. Jeg gleder meg til å høre neste stadium. Nå sitter jeg og bestiller noe av det vi lyttet på, det å oppdage og nyte ny musikk er jo uansett den overordnede hensikten med hobbyen. Nesten lett å glemme noen ganger.
    Takk for meg Lasse, jeg er snart tilbake!
     
    Sist redigert:

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Var en tur innom Lassemann i ettermiddag for å teste ut 4stk russiske 6n2p EB som Lasse hadde kjøpt for noen år siden. Dette er 12AX7 ekvivalenter, som passer i mine EAR 509 monoblokker, ved å bruke sokler , som tilpasser pin konfigurasjon, så de passer i standard sokler. Lassemann trengte å lodde om, for at de skulle passe.
    Vi måtte selvfølgelig teste hvordan EAR 509 monoblokkene spilte i Lassemann sitt anlegg, og etter en halvtimes oppvarming, kunne vi nyte godlyd.
    Vi ble begge overrasket over hvor bra disse gamle rør forsterkerene passet i Lassemann sitt anlegg.
    Artig at slike gamle rør konstruksjoner kan spille så bra. Tim De Paravicini viste hva han gjorde da han konstruerte disse.

    20231023_184608.jpg
    20231023_190256.jpg
    20231023_184633.jpg


    Takk for hjelpen Lasse.

    /Ruby😊
     
    Sist redigert:

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur innom Lassemann i ettermiddag for å teste ut 4stk russiske 6n2p EB som Lasse hadde kjøpt for noen år siden. Dette er 12AX7 ekvivalenter, som passer i mine EAR 509 monoblokker, ved å bruke sokler , som tilpasser pin konfigurasjon, så de passer i standard sokler. Lassemann trengte å lodde om, for at de skulle passe.
    Vi måtte selvfølgelig teste hvordan EAR 509 monoblokkene spilte i Lassemann sitt anlegg, og etter en halvtimes oppvarming, kunne vi nyte godlyd.
    Vi ble begge overrasket over hvor bra disse gamle rør forsterkerene passet i Lassemann sitt anlegg.
    Artig at slike gamle rør konstruksjoner kan spille så bra. Tim De Paravicini viste hva han gjorde da han konstruerte disse.

    Vis vedlegget 963379 Vis vedlegget 963380 Vis vedlegget 963381

    Takk for hjelpen Lasse.

    /Ruby😊
    Disse spiller helt fabelaktig må sies. Dette er old School med trafoer av ypperste kvalitet. Små og uanselige, men yter sine 100 watt med verdighet. Dette var tøft Trond!
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da er lassemann i gang med et litt mer seriøst DAC prosjekt. Har trua må sies. I dag er den prefabrikkerte DAC modulen montert. Produsert av Abbas fra Ukraina. Her er vi "back in the 80's" med TDA 1541A chip. Takket være flotte folk fra sentralen fikk jeg tak i chip (som ikke fulgte med kit). Utgangstrinnet blir til litt etter hva som finnes på loft og i skuffer. Men det blir bra komponenter. Er mest lysten på noe 6SN7 greier.. God lørdag! 😊🍷
    20231118_154020.JPG
    20231118_160916.JPG
    20231118_160904.JPG
    20231118_160926.JPG


    Mvh lassemann 😊
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Da er lassemann i gang med et litt mer seriøst DAC prosjekt. Har trua må sies. I dag er den prefabrikkerte DAC modulen montert. Produsert av Abbas fra Ukraina. Her er vi "back in the 80's" med TDA 1541A chip. Takket være flotte folk fra sentralen fikk jeg tak i chip (som ikke fulgte med kit). Utgangstrinnet blir til litt etter hva som finnes på loft og i skuffer. Men det blir bra komponenter. Er mest lysten på noe 6SN7 greier.. God lørdag! 😊🍷 Vis vedlegget 970929 Vis vedlegget 970931 Vis vedlegget 970937 Vis vedlegget 970932

    Mvh lassemann 😊
    Min Veridian Utopia er også basert på 6sn7 rør. Men 1865 chip fra ad. Antar din blir filterløs også?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så var det litt mathygge igjen.. En liten favoritt er andemad i form av andebryst med litt tillegg.. Dagens vin var Barda Chacra, Pinot Noir 2021, helt strålende!! Fra syd i Argentina og kjølig klima .Ikke billig fra den kanten, men kvaliteten er strålende!

    20231202_213818.JPG


    20231202_223453.JPG


    20231202_223423.JPG
    20231202_215957.JPG
    20231202_214843.JPG


    Mvh lassemann 😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så har vi jobbet litt igjen i lassemann sitt vindu.. Eier ønsket en generell oppgradering av DPA Tubeguru 211 SE. Særdeles lekre monoblokker på 20 w klasse A.
    20231216_180946.JPG

    20231216_180816.JPG
    20231216_181004.JPG


    Eier ønsket også bias justering lagt ut. Synes det ble fint jeg.. 😉 Jack plugg og skrujustering. 70 mv er perfekt her over 1 ohm motstand.

    20231216_181041.JPG


    I tillegg byttes russisk kopplingskondensatorer med Audio Note tinnfolie. Fått veldig sansen for disse i den betalbare AN klassen.
    20231216_155737.JPG


    Mvh lassemann 😊
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.941
    Antall liker
    4.574
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Vi fortsatte litt i dag med modifikasjoner av en eldre DPA A3 preamp. Kan røpe at resultatet ble formidabelt!

    Utgangspunktet:
    20231217_144234.JPG

    Den spiller ganske uinteressant og mørkt, udefinert og manglende dynamikk. Konstruksjonen er bra, men valget av bl.a kopplingskondensatorer er heller semert. Også her valgte jeg Audio Note tinnfolie på de kritiske stedene.. Må si de nå er mine personlige favoritter.. 😊

    20231217_153243.JPG


    Pga at AN tinnfolie stopper på rundt 2,7 uF måtte jeg sette inn JantzenZ som utgangskondensator i linjetrinnet. Verdien er er 3.3 uF. Den fungerer gull! Resultatet ble slik:

    20231217_194851.JPG


    20231217_233740.JPG


    I tillegg har jeg satt inn nye rør i riaa og byttet kondensatorer i riaakorreksjonen. Resultatet ble helt konge. Sammen med DPA 211 SE over her spiller det over all forventning. Nå er alt her som manglet før modifikasjon på plass.. Kraft, dynamikk, 3D, dypbass og varme, kjøtt og kropp.. Herlig!

    Mvh lassemann 😊
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn