Lage sub med BMS 15n630 - forslag?

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Da er bestilling gjort, og pakke snart på vei.

Planen er å bruke elementet til en sub, kombinert til musikk og HT.

BMS anbefaler bassrefleks på 90 liter, med f3 på skarve 43 Hz. Ikke kjellerdypt, men får kanskje hjelp av rommet?

Leker med ide om å lage en lav kasse som kan smyges under sofaen og blir som kombinert rumperister :) Dessuten høy WAF...

Har også lest meg opp på å øke massen ved å lime på vekt (f.eks epoxy rundt støvhetta) for å redusere egenresonans. Vil tro jeg kan få respektabelt lydtrykk uansett, xmax er +/- 8mm.

Noen råd før jeg starter saga?
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ingen råd å gi, men hvorfor kjøpte du ikke alle 4?
…eller i det minste to.
Veldig gode elementer til gi bort pris.

Jeg vurderte de selv, men har annen bassløsning i mine planer.

Nikko03 her på HFS tror jeg bruker disse i portede kasser.
Tror han har brukt dem på andre måter og.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Hehe, vurderte to ja! Men klarte å begrense meg, har mange andre prosjekter som slåss om lønningsposen:)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Bruker mine i portet kasse på 180L tunet til 25hz. Mine deles 550hz mot horn på toppen.
Elementet har jeg også brukt i OB med godt resultat. Måtte litt eq til da. Men det strakk seg fint ned mot 30hz.
Elementet trives godt i store kasser. Så det er ingen grunn til å avspise det med stakkarslige 90L ;)
 
M

MusicBear

Gjest
Bruker mine i portet kasse på 180L tunet til 25hz. Mine deles 550hz mot horn på toppen.
Elementet har jeg også brukt i OB med godt resultat. Måtte litt eq til da. Men det strakk seg fint ned mot 30hz.
Elementet trives godt i store kasser. Så det er ingen grunn til å avspise det med stakkarslige 90L ;)
Kan jeg spørre hvordan stemmegjengivelse fortoner seg, mann som kvinne, i delingsområdet bass/horn?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Bruker mine i portet kasse på 180L tunet til 25hz. Mine deles 550hz mot horn på toppen.
Elementet har jeg også brukt i OB med godt resultat. Måtte litt eq til da. Men det strakk seg fint ned mot 30hz.
Elementet trives godt i store kasser. Så det er ingen grunn til å avspise det med stakkarslige 90L ;)
Kan jeg spørre hvordan stemmegjengivelse fortoner seg, mann som kvinne, i delingsområdet bass/horn?
Det er klart du kan spørre ;) jeg synes det låter bra. Jbl 2447 driveren i seos30 horn fungerer meget bra ned mot området der bms elementet overtar. Kan ikke si jeg har reagert på noe feil i stemmegjengivelse. Har heller ikke fått noen kommentarer på det. Fra andre som har vært å hørt denne kombinasjonen.
 
  • Liker
Reaksjoner: 2xJ

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Spennende! Men det er jo ikke etter «boka» å ha tuning-frekvens lavere enn Fs til elementet? Mister man ikke kontroll på membranet, og at elementet tåler mye mindre effekt? Det viktigste er jo reell erfaring: du sier altså at det funker fint? Kom gjerne med en beskrivelse av hvordan du synes lyden er!

Bruker mine i portet kasse på 180L tunet til 25hz. Mine deles 550hz mot horn på toppen.
Elementet har jeg også brukt i OB med godt resultat. Måtte litt eq til da. Men det strakk seg fint ned mot 30hz.
Elementet trives godt i store kasser. Så det er ingen grunn til å avspise det med stakkarslige 90L ;)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det elementet er godt bygget. Har aldri mistet kontroll. Å jeg må tilstå at det har blitt spilt uanstendig høyt i perioder.
Tilsvarende element har også blitt brukt av en annen kar på sentralen. I en tapped horn konstruksjon jeg tegnet for noen år siden.
Bare gode tilbakemeldinger derfra også. Når det kommer til å beskrive lyd er jeg veldig dårlig.
Men det spiller detaljert i bassen. Og går dypt nok til å få fullt utbytte av musikken for min del.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Det virker lovende, takk! Det er god plass under sofaen, så 180 l burde gå greit: ca 140x60x22 cm dimensjon på kassa, 20 mm veggtykkelse. Men hva med lufting bak magneten, blir det lite med 4-5 cm klaring?
Det elementet er godt bygget. Har aldri mistet kontroll. Å jeg må tilstå at det har blitt spilt uanstendig høyt i perioder.
Tilsvarende element har også blitt brukt av en annen kar på sentralen. I en tapped horn konstruksjon jeg tegnet for noen år siden.
Bare gode tilbakemeldinger derfra også. Når det kommer til å beskrive lyd er jeg veldig dårlig.
Men det spiller detaljert i bassen. Og går dypt nok til å få fullt utbytte av musikken for min del.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det virker lovende, takk! Det er god plass under sofaen, så 180 l burde gå greit: ca 140x60x22 cm dimensjon på kassa, 20 mm veggtykkelse. Men hva med lufting bak magneten, blir det lite med 4-5 cm klaring?
Det elementet er godt bygget. Har aldri mistet kontroll. Å jeg må tilstå at det har blitt spilt uanstendig høyt i perioder.
Tilsvarende element har også blitt brukt av en annen kar på sentralen. I en tapped horn konstruksjon jeg tegnet for noen år siden.
Bare gode tilbakemeldinger derfra også. Når det kommer til å beskrive lyd er jeg veldig dårlig.
Men det spiller detaljert i bassen. Og går dypt nok til å få fullt utbytte av musikken for min del.
Jeg har aldri fått til konstruksjoner med så grunne kasser. Det har for min del endt med dårlig resultat. Jeg ville heller gått for en mer tradisjonell type kasse. Jeg har for ordens skyld aldri prøvd dette elementet i så grunn kasse. Så hvis du har mulighet til å lage en test kasse relativt rimelig. Så er jeg veldig nysgjerrig på dine erfaringer :)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Ja, har en del materiale liggende, så er ikke så mye stress å lage en testkasse. Nå skal jeg bare ha respons fra ca 60-80 Hz og ned, så da er jeg ikke så bekymret for refleksjoner fra bakvegg og tilbake gjennom membranet - vil tro det er mer kritisk når en kommer opp i frekvens (ref annen tråd om optimalt mellomtone-kammer, ser flere påpeker at en må ha en del dybde for å dempe refleksjonene tilstrekkelig) Hvilken portdimensjon og lengde bruker du Nikko?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Jeg bruker en lang port i front av kassen Som er 5cm høy og 36cm bred. Det gir sd på 180. Dybden på porten er 35cm.
Da ender jeg opp på 25hz tuning av kassa.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Jøss, pakken kom i dag - knappe 24 timer etter bestilling! Måtte jo åpne og inspisere, må si basselementet virker solid bygget, gir inntrykk av kvalitet og kapasitet. Dette tror jeg blir bra!
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det var god service. Da er det bare å begynne å bygge :) :)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Tenker å bygge den i 16mm sponplate som jeg har masse av, ikke akkurat massivt men tenker kompensere med plenty av avstivning.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Du bør nok bruke minst et par lags tykkelse for at det skal bli dugelig. 16mm spon holder ikke til en 15"

Johan-Kr
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Takk for innspill Fenalaar. Med veggtykkelse økt til 32mm (med unntak av 24mm tykk bunnplate) så ender jeg opp med ytre dimensjoner på 160x80x22 cm. Voksen sak! Men den blir «usynlig» og passerer under radaren til madammen :)

Men jeg oppdaget at dybden blir knapp for lufting under magneten, så tenker å lage en fordypning så det blir 2-3 cm «pusterom».
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Bare som et hint: 22mm gulvspon funker bra til sub, men litt arbeid med sparkling å få bra finish i platekantene.

Johan-Kr
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Ikke glem tykk topp plate. Det er her bevegelsene starter.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
Du kan ikke la magneten stikke gjennom da, ala ripol? Bruk gjengestag fra front- til bakplate i skruehullene og lag noen mellomstykker/avstivere, så bør det bli jo bli langt stivere enn frontvegg + bakvegg alene.

ripol.jpg
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
En 8” blir liten...

Har startet med å kutte til materialer. Bunnplaten blir 15mm kryssfiner, mens topplaten blir 15 mm kryssfiner laminert med 16mm sponplate øverst. Elementet blir forsenket 16 mm slik at flensen ligger på kryssfineren. Da får jeg 2 cm lufting bak magneten.

For øvrig blir dimensjonen 150x75x22 cm, med volum på 180 liter.

Klarte å tråkke på stikkontakten til bordsaga slik at ene stiften knakk.. har ikke reserve-støpsel på hus, så kommer ikke i mål i dag. Men håper å ha lyd om ikke mange dagene!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Du kan ikke la magneten stikke gjennom da, ala ripol? Bruk gjengestag fra front- til bakplate i skruehullene og lag noen mellomstykker/avstivere, så bør det bli jo bli langt stivere enn frontvegg + bakvegg alene.

Vis vedlegget 560241
Takk for kreativt forslag, men jeg gikk for en kiss-løsning (keep it simple stupid...) :)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Frontbaffel ferdig skrudd og limt, alle andre deler kappet og klare. Montering og prøvekjøring i morgen! IMG_1598.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Greit å få inn litt demping før kassa blir satt sammen. Ikke lett å komme til overalt i den etterpå ;)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Har ikke dempemateriale på hus, f@€n Er for utålmodig, MÅ ha lyd i kveld!




Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Klarer ikke flytte beistet alene, så første timen med testing måtte skje i uteboden på 7,5 m2. Jeg er nok ikke vant til å ha slikt nivå så lavt i frekvens, og dypbass var faktisk mer merkbart inne i huset (!). Og da snakker vi gjennom 40 cm tykke vegger med 15 cm betongkjærne. Blir spennende å få den på plass og få koblet skikkelig filter på den, nå brukte jeg kun tonekontrollene på lydkortet så det var en del høyfrekvent som slapp gjennom. Men kassen virker solid, og elementet har åpenbart høyere følsomhet enn Peerless xxls 12" som jeg har fra før. Så jeg er veldig optimistisk, dette lover bra :)
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Det elementet har 98db følsomhet mot peerless sine 88.5
Blir litt annerledes ja :)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Hehe, den ble jo nesten usynlig når sidene ble malt svarte ;-)

Støvtørr om 1 time, så da blir det å spette jækelen på plass under sofaen!



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Nå må det vel være lyd under sofaen ;)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Oh yes! Spiller musikk og justerer delefrekvenser og nivå og fase. Ikke lett å gjøre uten måling, så det blir mye prøving og feiling. Og så har det skjedd en del med lyden fra «sofaen» siste timene med spilling, opphenget mykner og det er blitt mer dypbass. Så jeg kommer nok ikke i mål i dag, så jeg får bare ha det litt gøy i kveld!

Akkurat nå kjører jeg frontene fullrange og suben med invertert fase, og deler dypt 30-40 Hz. Og da er sammenhengen den beste jeg har hatt så langt.

Så litt lytteinntrykk: her har det blitt veeesentlig mer headrom nedover! Med litt frekvenssveip så høres det ut som jeg har fullt nivå til nærmere 20Hz. Og jeg kan dra på med musikk med mye lavfrekvent innhold så rommet og huset rister. Ungene syntes det var kult å sitte på sofaen der BMS’en sparker opp, det er heftig massasje når subnivået dras opp litt ekstra :)

Kvalitetsmessig så er det kanskje litt tidlig å konkludere siden den ikke er innspilt ennå, men jeg synes allerede at Peerlessen er grundig parkert. Det låter renere, den går dypere og spiller høyere. Men sofaen er nok ikke en gunstig plassering dersom jeg vil dele høyere: når jeg prøvde meg på 80 Hz så ble det lett å høre hvor lyden kom fra, jeg må lavt for å få lydbildet til å henge sammen. Men det blir nok mye testing og skruing framover, så får vi se hvor jeg ender.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.425
Antall liker
2.849
Torget vurderinger
3
Høres ut som dette kan bli gøy fremover. Alltid moro når egeninnsatsen belønnes med bedre lyd :)
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Høres ut som dette kan bli gøy fremover. Alltid moro når egeninnsatsen belønnes med bedre lyd :)
Ja, det er kjekt med nye leker :)

Litt mer erfaring: WAF’en besto med glans, terningkast 6! Og ny erfaring å ha fullrange også på lave volum: dumpet over James Blake via «similar artist» i Spotify, og har blitt sittende å høre litt på det, med veldig moderat volum (familiehensyn, kan ikke vrenge opp hele tiden, hehe). Lydtrykksappen sier at jeg ligger på 65 db A-vektet gj.snitt - og det er herlig og fyldig hele veien ned.

På en del musikk må jeg innrømme at jeg foretrekker suben av, pga at den drar til seg oppmerksomhet. Har et håp om at justering av delefrekvens / nivå etc kan hjelpe litt på dette. I værste fall kan jeg jo bare skru den av, så er jo et i-lands-problem.

Og på fillm & TV er lyden helt topp, her mater jeg LFE-sporet og lar Yamaha ta seg av kalibreringen. Og det høres hels tipp topp ut. Merker plutselig at det er informasjon i dypet også på Disney-kanalen, morsomt!

Takk for hjelp og innspill forresten, 180 bassrefleks ble en suksess :)
 
Topp Bunn