Lage sub med BMS 15n630 - forslag?

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Høres ut som dette kan bli gøy fremover. Alltid moro når egeninnsatsen belønnes med bedre lyd :)
Ja, det er kjekt med nye leker :)

Litt mer erfaring: WAF’en besto med glans, terningkast 6! Og ny erfaring å ha fullrange også på lave volum: dumpet over James Blake via «similar artist» i Spotify, og har blitt sittende å høre litt på det, med veldig moderat volum (familiehensyn, kan ikke vrenge opp hele tiden, hehe). Lydtrykksappen sier at jeg ligger på 65 db A-vektet gj.snitt - og det er herlig og fyldig hele veien ned.

På en del musikk må jeg innrømme at jeg foretrekker suben av, pga at den drar til seg oppmerksomhet. Har et håp om at justering av delefrekvens / nivå etc kan hjelpe litt på dette. I værste fall kan jeg jo bare skru den av, så er jo et i-lands-problem.

Og på fillm & TV er lyden helt topp, her mater jeg LFE-sporet og lar Yamaha ta seg av kalibreringen. Og det høres hels tipp topp ut. Merker plutselig at det er informasjon i dypet også på Disney-kanalen, morsomt!

Takk for hjelp og innspill forresten, 180 bassrefleks ble en suksess :)
Så moro at det fungerer godt. Å ikke minst at den blir godtatt i heimen. Har prøvd litt forskjellig med dette elementet i noen år.
Da er det veldig gøy å kunne hjelpe noen andre med å få bedre lyd i heimen.
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Ny plassering: bak TV’en.

Mye bedre integrering, og tightere bass som bonus - juhu!!!


Må ha litt større TV for å skjule den helt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Sonic_

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
73
Antall liker
29
Spenstig;)

Hvordan synes du det fungerer nå som du har blitt litt vant til lyden?
Hvilket signal kjører du inn på den, og hvilket frekvensområde spiller den i?
 

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
Jo, nå begynner det å stemme ganske bra. Det er ganske deilig å ha skikkelig fullfrekvent lyd, og jeg er overrasket over hvor mye ny informasjon det nå er ifht uten subben.

Plasseringen under sofaen gav ennå mer dypbass, som følge av hjørneplassering. Men selv om det sies at vi ikke har retningsbestemt hørsel ved lave frekvenser så gjorde jeg det. Kanskje var det rester av høyere frekvenser eller vibrasjoner. For å unngå problemet delte jeg så lavt som mulig, faktisk ved 20 Hz (tror det er 12 dB/oktav, dvs at det fortsatt er godt med nivå ved 40 Hz, hvor også subben har en del høyere følsomhet).

Men det problemet er løst nå, så jeg har justert delefrekvensen til 40 Hz for subben og 60 Hz for frontene. Det gir faktisk best balanse pga at rommet har litt for mye energi rundt 50 Hz, som jeg nå får dempet.

Jeg bruker det interne delefilteret i Parasound Hint, og har balansert signal til en brokoblet Behringer KM750 forsterker som drar subben. Selv på avsindig høyt lydnivå så blinker det ikke i rødlampa, så det er greit med saft i den. Men følsomheten på subben er jo høy, bruker nok ikke mange wattene ved normale lyttenivåer.

En annen ting som er kjekt er å kunne justere sub-nivå etter musikken en hører på. F.eks AC/DC liker jeg mer nivå enn på moderne musikk (kona spilte litt fra spillelista si tidligere i kveld, tror det var Sia artisten het, og der var det komprimert og avsindig med bass - så det ble i mektigste laget).
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.427
Antall liker
2.854
Torget vurderinger
3
Veldig moro at det fungerer godt. Det er ett ganske allsidig element du har der. Så her er det muligheter for mer diy i fremtiden ;)
 
Topp Bunn