Mat, drikke og røyk La oss bevare Vinmonopolet!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tillater meg en liten kommentar:

    Du er vel klar over at det apoteket er en privatdrevet faghandel og det ikke er et statlig monopolutsalg du snakker om her? Det går til og med an å bestille medisiner fra en lang lang liste går det rykter om.

    Slikt skal jo etter sigende være totalt umulig å få til i Norge for andre enn statsansatte, så jeg er helt sikker på at du må ha drømt dette Sluket.

    Du er deg selv i dag, Deph! :eek: Du nevner jo det vesentlige selv her... FAGHANDEL!!! Fortjenestevalgt tilfeldig vin i en vilkårlig dagligvarebutikk til tider betjent av en relativt ung skautbekledd religionskneblet jente kan aldri bli noen faghandel!

    Personlig driter jeg tynt i HVEM som gjør jobben bare det er med KVALITET!!! Har du ikke fått med deg det?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Tilbragte en halv time på stamapoteket i går, ble forklart masse detaljer rundt medisinene, virkestoffer, kompbinasjoner osv. samt gitt en demo i håndtering av selvmedisinering/sprøyte. I tillegg inngående utredning om ekvivalenter. Meget kyndig apoteker. Skulle likt å se en slik kunnskap hos kvisefroskene i kassa på REMA, ja..:rolleyes:

    Hvor ble det av respekten for kunnskap?? Handler virkelig alt om den siste krona spart? I såfall er fattigdommen komplett.
    Så det går an å ha både faghandel og vanlig butikkhandel på én gang altså? Man må ikke forby butikksalg av bestselgerne/billigvarene for at et fagutsalg skal kunne være levedyktig? Det lar seg gjøre selv uten totalforbud? Hmm, det er ikke det vi har fått høre tidligere i tråden.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Salg av billige/enkle varer av ikke-fagfolk har eksistert i lang tid, og i alle bransjer. Det er når et produkt blir mer komplekst at det kreves fagfolk. GOD vin og medisiner for noe særlig annet enn skallebank ER faktisk komplekse saker.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Så hvorfor så jævla gira på å beholdet totalforbudet mot salg av hyllevarevin i butikkene, når det går helt greit å ha medisinfaghandler selv om butikkene får selge hyllevaremedisin?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Litt søtt er det jo, når folk blander kortene. På den ene siden klage over alle spesialist-HiFi butikkene som er avgått ved døden, på den andre ivre for salg av vin på Super'n.
    Ting henger sammen - da brunevarer ble kinamikk krevde lange transportruter at komponentene brått ble lette som fjær, og nedspekket til lavmål, så Elkjøp og Lefdahl skulle få noen marginer å tyne.

    Hadde forkjemperne for vinpåsupern i den minste snakket om frittstående faghandler - men det er åpningstider og tilgjengelighet det gnåles om, kvalitet er en attpåklatt.

    Nå skal jeg ned til mitt pol og hente månedens forsyning. Cheerio!
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Tilbragte en halv time på stamapoteket i går, ble forklart masse detaljer rundt medisinene, virkestoffer, kompbinasjoner osv. samt gitt en demo i håndtering av selvmedisinering/sprøyte. I tillegg inngående utredning om ekvivalenter. Meget kyndig apoteker. Skulle likt å se en slik kunnskap hos kvisefroskene i kassa på REMA, ja..:rolleyes:

    Hvor ble det av respekten for kunnskap?? Handler virkelig alt om den siste krona spart? I såfall er fattigdommen komplett.
    Jeg tillater meg en liten kommentar:

    Du er vel klar over at det apoteket er en privatdrevet faghandel og det ikke er et statlig monopolutsalg du snakker om her? Det går til og med an å bestille medisiner fra en lang lang liste går det rykter om.

    Slikt skal jo etter sigende være totalt umulig å få til i Norge for andre enn statsansatte, så jeg er helt sikker på at du må ha drømt dette Sluket. :)
    Å eie og å drive et apotek er konsesjonsbelagt. I praksis en virksomhet som er forbeholdt noen ganske få. De som har kommet seg gjennom nåløyet, har i praksis fått utdelt hver sin lille private seddelpresse. Den som er spesielt interessert, kan jo lese litt i apotekloven: LOV 2000-06-02 nr 39: Lov om apotek (apotekloven). En godt regulert bransje som det er vanskelig å komme inn i hvis man ikke er der allerede.

    Apoteker konkurrerer i praksis ikke på pris. De konkurrerer i alminnelighet heller ikke på tilgjengelighet, lange åpningstider o.l. At noen apoteker har utvidede åpningstider, er etter mer eller mindre avtale mellom de forskjellige apotekene. Det er forbudt å drive reklame for reseptpliktige medisiner. M.a.o. opptrer apoteker mer som monopolister enn hardt konkurranseutsatte aktører.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Så hvorfor så jævla gira på å beholdet totalforbudet mot salg av hyllevarevin i butikkene, når det går helt greit å ha medisinfaghandler selv om butikkene får selge hyllevaremedisin?
    Resultatet er enten
    A) At all annen medisin enn nesespray og hodepinetabletter blir vesentlig dyrere, fordi bestselgerne ikke lengre er med på å bære omkostningene til apoteket
    Og/eller B) En får en god del nedlagte distriktsapotek...

    Nei, harru sett...
    Legger ned apotek etter 99år

    Johan-Kr
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ting henger sammen - da brunevarer ble kinamikk krevde lange transportruter at komponentene brått ble lette som fjær, og nedspekket til lavmål, så Elkjøp og Lefdahl skulle få noen marginer å tyne.
    På tide å innføre statlig brunevaremonopol da, og forby utsalg av brunevarer i vanlige butikker.
     
    Sist redigert:
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hvis man opphever forbudet mot vinsalg i butikken blir apotekene nedlagt?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ting henger sammen - da brunevarer ble kinamikk krevde lange transportruter at komponentene brått ble lette som fjær, og nedspekket til lavmål, så Elkjøp og Lefdahl skulle få noen marginer å tyne.
    På tide å innføre statlig brunevaremonopol da, og forby utsalg av brunevarer i billigbutikker.
    Nei - vi må forby prisdifferensiering. Det er ingenting som er mer irriterende for en forbruker enn at noen har betalt mindre enn du har gjort for et produkt. Det var mye greiere før da alle betalte det samme for tellerskrittene eller for strømmen - bare for å ta et eksempel. Og sikkert spiselig for de aller fleste at alle betaler det samme for både brune- og hvitevarer. Bare ingen betaler mindre enn det jeg gjør, er det jo greit.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ting henger sammen - da brunevarer ble kinamikk krevde lange transportruter at komponentene brått ble lette som fjær, og nedspekket til lavmål, så Elkjøp og Lefdahl skulle få noen marginer å tyne.
    På tide å innføre statlig brunevaremonopol da, og forby utsalg av brunevarer i billigbutikker.
    Neida, bare å innse at ulike utfall har ulike konsekvenser.

    Som Ulf B har vært inne på, er det Alkoholloven man bør begynne med. I mellomtiden tillater jeg meg å bedrive sosialistiskscientologisknordkoreansk undergravelsesinnsats ved å nyte det polet vi har, mens jeg venter på Remas sikkert fremragende tilbud (om jeg skal gå etter hva de har i kjøttdisken, som til tross for "oppgradering" er hardtygg).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Så hvorfor så jævla gira på å beholdet totalforbudet mot salg av hyllevarevin i butikkene, når det går helt greit å ha medisinfaghandler selv om butikkene får selge hyllevaremedisin?
    Hvis du innbefatter undertegnede i ditt begrep "jævla gira" så stemmer ikke dette. I couldn't care less; selv om jeg er en stor nyter av god mat/vin etc. (og bærer beviset på kroppen) så betyr ikke utfallet av polets skjebne så mye for meg personlig at jeg hisser meg så veldig opp. Det jeg synes er trist er i såfall at et eventuelt frafall av utsalgssteder med kompetent betjening går ut over alle de som har mat, vin, sosialt samvær osv. som en hobby. Det er nemlig ganske mange av de, og hver gang jeg er på polet så ser/hører jeg slike mennesker i ivrig samtale med velvillig betjening. Faren for at slik kompetent betjening IKKE kommer en frittstående omsetningsform til gode ser jeg som overhengende, kanskje med unntak av enkelt større forretninger med spesiell fokus på dette. En organisasjon så stor som polet og som ikke er utelukket profittdrevet har råd til å lære opp og oppdatere ansatte på produkter, noe som gjøres jevnlig. Splitt omsetningen opp i en mengde små enheter og det er ikke sikkert kompetansen blir så selvsagt lenger.. Da er det brått en KOSTNAD som mye annet. Tegner det litt svart/hvitt nå, men tilsvarende skjer jo i andre sammenhenger så scenarioet er ikke utenkelig.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg hadde sommerjobb på Coop Elektro da jeg studerte, og vet alt for godt at du får blytunge brunevarer hvis du er villig til å betale litt mer enn for billigproduktene. Har levert massevis på døra til folk, langt uti gokk, og helt uten forbud mot billigvarene.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    En liten sidekommentar; Polets tiltenkte oppdragende og forebyggende virkning ref. ungdom og alkohol har ikke lenger relevans og trenger ikke inkluderes i kalkylen..

    Dop av alle slag er nå så billig og så enkelt tilgjengelig at ungdommen ikke lenger har behov for alkohol! Godt at verden går fremover! En nå dessverre avdød onkel, en stor humorist forøvrig, proklamerte for rundt tretti år siden følgende under en middag; "Det er ikke så enkelt å være ung i dag. Se bare på denne hasjisen - den koster jo en formue bare den!"
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Salg av billige/enkle varer av ikke-fagfolk har eksistert i lang tid, og i alle bransjer. Det er når et produkt blir mer komplekst at det kreves fagfolk. GOD vin og medisiner for noe særlig annet enn skallebank ER faktisk komplekse saker.
    Alt til sitt bruk.

    Om man bare skal ha en pakke paracet eller en otrivin, så er det greit å slippe å måtte reise til et apotek. Om man bare skal ha et enkelt kneipbrød en dag er det også helt ok å slippe å¨reise til Godt Brød, selv om de vet mye mer der om brød enn betjeningen på Ica. Likeledes om man skal ha et stykke gouda på kneipen. Da er det kjekt å kunne stikke innom den lokale Meny og ikke måtte vente til dagen etter når Colonialen har åpent.. selv om fagkompetansen er mye større der enn i ostedisken på Meny. Samme om jeg vil ha en boks med sommerøl til grillmaten, selv om kompetansen er god på øl i Walkendorfsgate.

    Så alt til sitt bruk, og jeg er faktisk glad for at det er slik med i alle fall de fleste varegrupper. Jeg håper det blir slik med alle etterhvert. Det er rom for både faghandlere og dagligvarehandlere side om side.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Da møtes vi til passiar i Walkendorfsgate om et par uker!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er rom for både faghandlere og dagligvarehandlere side om side.
    I de riktig store byene (>50000), så kan det nok være det. På mindre plasser og i småbyer, så forsvinner desverre faghandelen straks dagligvarehandelen begynner å ta over volumsortimentet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er rom for både faghandlere og dagligvarehandlere side om side.
    I de riktig store byene (>50000), så kan det nok være det. På mindre plasser og i småbyer, så forsvinner desverre faghandelen straks dagligvarehandelen begynner å ta over volumsortimentet.
    Ja slik er det når folk selv får lov til å bestemme hvor de skal handle. Jeg synes likevel de skal få lov til det. Men kanskje man kan se etter måter man kan gjøre slik handel attraktivt igjen, gi folk nye grunner til å besøke lokale faghandlere, utsalg og produsenter?

    Utvalget av faghandlere må nødvendigvis bli større der det bor mye folk enn i mer grisgrendte strøk. Men vi har jo også heldigvis et greit system med post... og sogar post i butikk der folk kan bestille varer de ikke får kjøpe lokalt. Kanskje vanskelig med dagsferske produkter, men for det meste annet er det en grei løsning. Bil hender det folk på landet har råd til også, slik at de av og til kan besøke større byer og tettsteder for sin handel. Men i det daglige er nå den lokale jokerbutikken grei å ha da... når det er langt til baker, fiskemannen eller slakteren. Mange steder har vi faktisk også omreisende faghandlere. På Askøy har de fremdeles fiskebil, isbil og en som reiser rundt og selger poteter og egg fra Jæren. Hvor utbredt ordningen er ellers i landet vet jeg ikke.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Utvalget av faghandlere må nødvendigvis bli større der det bor mye folk enn i mer grisgrendte strøk. Men vi har jo også heldigvis et greit system med post...
    Og det er jo uansett bestillingssortimentet som er den store greia her, i følge feinschmeckerne.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Oppdaget ikke denne tråden før nå og har skummet igjennom. Det som slår meg er det merkelige i at nesten alle hyller et monopol når det gjelder omsetning av alkohol over 4,7 vol. %., men ikke når det gjelder andre varer og tjenester forbundet med mat og drikke. Hva kommer dét av, mon tro? Vaner, misforståelser, nordmenns forkvaklete forhold til alkohol (helgefyll), nordmenns manglende erfaring med spesielt vin (vi er nybegynnere ifht. spesielt syd-europeere), manglende vinkompetanse osv.

    Monopoler har opp gjennom historien generelt vist seg: ineffektive og kostnadsdrivende, arrogante, sene med å tilpasse seg endringer i efterspørsel, korrupte + +. Altså alt det negative vi forbinder med god forretningsvirksomhet.

    Litt facts:

    1. Vinmonopolet har et ekstremt stort vareutvalg, totalt ca. 12 000 produkter. Ca. 9 000 av disse (bestillingsutvalget) eies og lagerføres av importørene. Dette er svært kostnadsdrivende, men inndekkes glatt i utsalgsprisene.

    2. Produkter under ca. kr. 120,- er svært dyre i Norge, mens produkter over dette prisnivået er relativt sett rimelige. Jo dyrere, jo gunstigere å handle i Norge p.g.a. kalkylen (alkoholavgifter, derefter et fast påslag, så et %-tillegg avhengig av innkjøpspris fra grossist, men begrenset oppad til et fast beløp).

    3. Resultatet av pkt. 2 er at billige varer subsidierer dyre.

    4. Vinmonopolet budsjetterer "motsatt" av hvordan andre bedrifter gjør det: De ser på kostnadsmassen sin for det kommende året, anslår salgsvolum og prissetter så produktene slik at kostnadene inndekkes + et "rimelig" overskudd. Altså ingen incentiver eller motivasjon for å drive effektivt. Å være adm.dir. i Vinmonopolet er en av Norges enkleste lederjobber. "Øker kostnadene, så legger vi på prisene".

    5. Butikker i "utkanten" subsidieres av de store i sentrale strøk. Selv handler jeg i en butikk i Skei i Surnadal om sommeren og den er så å si tom hele tiden. Det må finansieres på en eller annen måte.

    Ovenstående drar kun i én retning: Ineffektivitet og høye kostnader som den vanlige forbruker som kjøper vin til kr. 90,- til 100,- må betale for idet det er her vi finner de store volumene. De velstående, som kjøper dyr vin, ler seg fillete fordi de kan handle "billig" i et marked som ikke fungerer (tilbud og efterspørsel).

    Noen myter:

    6. Vinmonopolets faglige kompetanse er høy.

    Hvis man handler i en vinbutikk ellers i Europa, så har de altså dårligere peiling enn en som er ansatt i Vinmonopolet? Det er selvfølgelig tull. En vinbutikk i f.eks. København ville gått konk hvis ikke de ansatte hadde topp kompetanse om produktene de selger.

    7. Tillates salg av vin utenom Vinmonopolet, forsvinner kompetansen.

    Det som skjer er at billigproduktene stort sett vil havne i dagligvarebutikkene, mens dyrere varer vil havne i spesialbutikker med høy kompetanse; jfr. Europa.

    8. Tillates salg av vin i dagligvarehandelen, blir det bare billigviner å oppdrive i "utkanten". Ja, men slik er det idag óg. En "utkant"-butikk tillates generelt ikke å lagerføre dyre produkter, med noen få unntak for at produktutvalget ikke skal se kjedelig ut..

    9. Vinmonopolet er en stor kunde.

    Vinmonopolet kjøper inn fra flere hundre grossister (som kjøper inn fra verden forøvrig) og salget blir ikke mindre hvis REMA får selge et billigprodukt. Vinmonopolet har 280 butikker og er en lilleputt ifht. antallet hos kjedene. Man må se på volumet i landet under ett og Norge er f.eks. ca. 1/4 av Sverige i vinkonsum.


    Dette får være nok på en fredag kveld. :) En uomtvistelig konklusjon er at Vinmonopolet er en grisedyr ordning med elendig tilgjengelighet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant hvordan tomme butikker (pkt 5) koples med elendig tilgjengelighet.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Interessant hvordan tomme butikker (pkt 5) koples med elendig tilgjengelighet.
    Dette var dagens retorikkeksempel! Da kan jo Vinmonopolet si at: "Vi har god tilgjengelighet, butikkene ligger t.o.m. der det ikke finnes kunder".

    Nei, poenget er jo at det er en kunstig markedsmekanisme ute og går når monopoler får boltre seg; unntatt fra markedsmekanismene alle andre forretningsdrivende må forholde seg til. Vinmonopolet (og politikerne) blander sammen distriktshensyn med kundegrunnlag. I Skei/Surnadal som jeg brukte som eksempel, drikker folk nesten ikke vin, men brennevin som kjøpes sjelden eller aldri.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bra innlegg, janfrt. Jaggu går det ikke an å kritisere vinmonopolet uten CAPSLOCK også....
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vinmonopolet er genialt. :) Hva skal man med ditto (eller avarter av) utsalg i dagligvarebutikker og andre rare utsalgssteder?
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    931
    For mange år siden var det arbeid/lønnskonflikt/streik ved det sentrale vinmonopol på Hasle i Oslo.
    Arbeiderne ville ha bedre lønn,, få ta større del i det store overskuddet de var med på skape.

    Man bør ikke overvurderte kompetansen til ekspeditørene på VM.,heller ikke ha så stor respekt for skribenter som tester og beskriver produkter. Har kjøpt etter slike råd noen ganger og stort sett dårlige valg. I blindtester avsløres dette ganske lett.
    Som med Hifi må man høre selv, så også med pol produkter,smake selv.

    På landet hvor jeg bor,og jeg har spurt litt,rundt.Bestillingslisten har ingen hørt om og vil ikke høre det heller.
    De vil bare ha lett tilgang til å skaffe seg litt øl og vin, og brennevin,samme hva det er og gjerne rimelig pris.
    Poenget er å drikke seg full på lørdag.Ikke mer komplisert enn det, og dette er vel kanskje hovedvolumet for VM salg.
    Men jeg ser helt klart at mange synes det er spennende med vinklubber m.m. Og har en mer komplex tilnærming til alkohol produkter.
    VM som alkohol-begrensende tiltak, tror jeg har begrenset effekt.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    For mange år siden var det arbeid/lønnskonflikt/streik ved det sentrale vinmonopol på Hasle i Oslo.
    Den streiken var i 1987, ledet av Håkon Høst, administrerende måtte gå av og streiken lammet tilgangen i hele landet på en lovlig vare. Et argument mot monopoler jeg ikke tok med. Takk, Stein! Da tar jeg mer vin i glasset, ser på TV og gjør klar vinylen for senere adspredelse i kveld/natt. :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    2. Produkter under ca. kr. 120,- er svært dyre i Norge, mens produkter over dette prisnivået er relativt sett rimelige. Jo dyrere, jo gunstigere å handle i Norge p.g.a. kalkylen (alkoholavgifter, derefter et fast påslag, så et %-tillegg avhengig av innkjøpspris fra grossist, men begrenset oppad til et fast beløp).

    3. Resultatet av pkt. 2 er at billige varer subsidierer dyre.
    Her bommer du litt. Det er ganske riktig at "plonk" er dyrt i Norge pga kalkylen.

    Imidlertid går alkoholavgiften i lomma på "han stat," og ikke til å drive polet for - det er det det faste påslaget som gjør. Det er derfor IMO feil å si at billige varer subsidierer dyre varer. Dyre varer er imidlertid rimelig i Norge, fordi påslaget til polet er lavt, kontra hva en privat aktør vil beregne seg.

    Skal en klage på prisene på rimelige varer, så er det alkoholavgiften en må ta tak i, og ikke polet.

    Johan-Kr
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Og så må man faktisk ikke glemme at Vinmonopolet faktisk har en alkoholpolitisk begrunnelse!

    Og ja det virker!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Og så må man faktisk ikke glemme at Vinmonopolet faktisk har en alkoholpolitisk begrunnelse!

    Og ja det virker!
    Jada... Gjør det mest mulig dyrt, kronglete, utilgjengelig og vanskelig for folk å få kjøpt en flaske vin eller øl.

    Og ja det virker!

    Men er dette verdig et vestlig land som ikke er underlagt sharialovgivning på andre områder?
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    2. Produkter under ca. kr. 120,- er svært dyre i Norge, mens produkter over dette prisnivået er relativt sett rimelige. Jo dyrere, jo gunstigere å handle i Norge p.g.a. kalkylen (alkoholavgifter, derefter et fast påslag, så et %-tillegg avhengig av innkjøpspris fra grossist, men begrenset oppad til et fast beløp).

    3. Resultatet av pkt. 2 er at billige varer subsidierer dyre.
    Her bommer du litt. Det er ganske riktig at "plonk" er dyrt i Norge pga kalkylen.

    Imidlertid går alkoholavgiften i lomma på "han stat," og ikke til å drive polet for - det er det det faste påslaget som gjør. Det er derfor IMO feil å si at billige varer subsidierer dyre varer. Dyre varer er imidlertid rimelig i Norge, fordi påslaget til polet er lavt, kontra hva en privat aktør vil beregne seg.

    Skal en klage på prisene på rimelige varer, så er det alkoholavgiften en må ta tak i, og ikke polet.

    Johan-Kr
    Hei i natten,

    1. Det siste først: Alkoholavgiftene er uavhengig av om det er et billig eller dyrt produkt i innkjøp. Kun avhengig av alk.%. Det har heller intet med monopol eller fritt salg å gjøre.

    2. Din mening (din IMO) er uinteressant; det er et faktum at billige produkter (som selger i store volumer) subsidierer de dyrere. Jfr. Vinmonopolets kalkulator som er tilgjengelig på deres hjemmesider.

    3. Hva en evt. privat aktør vil ta seg betalt, vet vi ikke før vi får et marked som fungerer (ikke et "Tullemarked" eller "Lissommarked" som vi har idag).

    Det med at prisene er for høye, evt. for lave, på alkoholprodukter, har intet med denne diskusjonen å gjøre. Det er delvis et politisk spørsmål, men også at Vinmonopolet er en ekstravagant bedrift med høye lønninger, vinblad, opplæring, de dyreste lokaler (kjøpesentre) osv.. Her kan det ramses opp mye!

    Jeg forfekter kun ett eneste synspunkt i denne saken og det er at bedriften Vinmonopolet er avlegs, rett og slett fordi det er et monopol.

    Jeg spør igjen, folkens, d.v.s. alle som taler Deph og meg imot: Hvorfor skal vi ha en bedrift som har enerett på salg av et produkt? Hvis det er så smart, hvorfor har vi det ikke på mange andre områder?
     

    Delle

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Innlegg
    1.496
    Antall liker
    267
    Og så må man faktisk ikke glemme at Vinmonopolet faktisk har en alkoholpolitisk begrunnelse!

    Og ja det virker!
    Jada... Gjør det mest mulig dyrt, kronglete, utilgjengelig og vanskelig for folk å få kjøpt en flaske vin eller øl.

    Og ja det virker!

    Men er dette verdig et vestlig land som ikke er underlagt sharialovgivning på andre områder?

    Det er verdig et land som ser på færre alkoholskadde etc. etc. som et større gode enn den individuelle friheten til å kjøpe hvorsomhelst og nårsomhelst.

    Solidaritet i praksis. Som virker.


    Mvh.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ønsker man å privatimportere vin, øl eller brennevin fra utlandet, så er det enklere enn de fleste tror (mange tror det ikke er mulig.)
    Intet i veien for å ta kontakt med en single malt produsent i Skottland og bestille en kasse eller to, om man skulle ønske det. Eller også gå via en forhandler der (de selger også under lisens og har begrensede åpningstider, men er greie å nå over nettet.) Ved salg til Norge trekkes mva fra på den siden (VAT heter det), og legges selvsagt på når det kommer inn i landet her.

    Man må betale alkoholavgift (6,85 pr volumprosent og liter) og miljøavgift for emballasjen, og i tillegg MVA.

    Noen regnestykker her: Import av alkohol - Tollvesenet

    Frakten fra UK er rimelig (rimeligst fra Tyskland), og speditøren vil kunne ordne fortollingen, spedisjonsgebyrene pleier å være på noen hundrelapper.

    Whisky Exchange i London kan være verdt en visitt neste gang man er i byen. Der kan man sette sammen en kasse eller to, og få disse sendt til Norge.

    Whisky uten grenser | Dinmat.no

    Men julewhiskyen kan også ordnes uten en tur dit:
    The Whisky Exchange : Online Whisky Shop - Buy Single Malt Scotch Whisky, Whiskies of the World, Rare Whisky
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    2. Produkter under ca. kr. 120,- er svært dyre i Norge, mens produkter over dette prisnivået er relativt sett rimelige. Jo dyrere, jo gunstigere å handle i Norge p.g.a. kalkylen (alkoholavgifter, derefter et fast påslag, så et %-tillegg avhengig av innkjøpspris fra grossist, men begrenset oppad til et fast beløp).

    3. Resultatet av pkt. 2 er at billige varer subsidierer dyre.
    Her bommer du litt. Det er ganske riktig at "plonk" er dyrt i Norge pga kalkylen.

    Imidlertid går alkoholavgiften i lomma på "han stat," og ikke til å drive polet for - det er det det faste påslaget som gjør. Det er derfor IMO feil å si at billige varer subsidierer dyre varer. Dyre varer er imidlertid rimelig i Norge, fordi påslaget til polet er lavt, kontra hva en privat aktør vil beregne seg.

    Skal en klage på prisene på rimelige varer, så er det alkoholavgiften en må ta tak i, og ikke polet.

    Johan-Kr
    Jeg spør igjen, folkens, d.v.s. alle som taler Deph og meg imot: Hvorfor skal vi ha en bedrift som har enerett på salg av et produkt? Hvis det er så smart, hvorfor har vi det ikke på mange andre områder?
    Det er ikke smart i det hele tatt, men Vinmonopolet er ikke etablert for å være smart i tradisjonell forstand - Vinmonopolet er opprettet for å bidra til å oppfyle alkohollovens målsetting. For dem som ikke har skjønt det:

    §1 Reguleringen av innførsel og omsetning av alkoholholdig drikk etter denne lov (= alkoholloven) har som mål å begrense i størst mulig utstrekning de samfunnsmessige og individuelle skader som alkoholbruk kan innebære. Som et ledd i dette sikter loven på å begrense forbruket av alkoholholdige drikkevarer.

    Bli kvitt alkoholloven, og Vinmopolet faller som et korthus.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er verdig et land som ser på færre alkoholskadde etc. etc. som et større gode enn den individuelle friheten til å kjøpe hvorsomhelst og nårsomhelst.

    Solidaritet i praksis. Som virker.
    Man kan kalle slik forbudsideologi mye rart, men solidaritet er ikke et ord som passer. Der er litt som om staten skulle forby mennesker å kjøre bil i helgene (med mindre det er spesielle dokumenterte behov) fordi man skal få ned antall trafikkofre og folk som kjører for fort. Hvorfor skal den individuelle friheten til å kjøre bil når man måtte ha lyst veie tyngre enn hensynet til de trafikkskadde?

    Et slik tiltak vil virke på positivt statistikkene. Mer "solidaritet i praksis".

    Til og med en godt miljøtiltak... så da kan vi samtidig være solidariske med hele jordkloden samtidig. Ikke ille det vel?

    Solidaritet er jo bra, et positivt ladet ord, så det må vi jammen få mer av.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det er verdig et land som ser på færre alkoholskadde etc. etc. som et større gode enn den individuelle friheten til å kjøpe hvorsomhelst og nårsomhelst.

    Solidaritet i praksis. Som virker.
    Man kan kalle slik forbudsideologi mye rart, men solidaritet er ikke et ord som passer. Der er litt som om staten skulle forby mennesker å kjøre bil i helgene (med mindre det er spesielle dokumenterte behov) fordi man skal få ned antall trafikkofre og folk som kjører for fort. Hvorfor skal den individuelle friheten til å kjøre bil når man måtte ha lyst veie tyngre enn hensynet til de trafikkskadde?

    Et slik tiltak vil virke på positivt statistikkene. Mer "solidaritet i praksis".

    Til og med en godt miljøtiltak... så da kan vi samtidig være solidariske med hele jordkloden samtidig. Ikke ille det vel?

    Solidaritet er jo bra, et positivt ladet ord, så det må vi jammen få mer av.
    Lovgivningen er da full av slike avveiinger mellom interessemotsetninger. Ja - man kan t.o.m. si at det er hele poenget med lovgivning. Forbud mot ågerrenter. Forbud mot urimelige priser. Forbud mot villedende markedsføring. Forbud mot å stjele. Lover som skal ivareta forbrukernes interesser. Arbeidstagernes interesser. Fiskernes interesser. Leieboernes interesser. Etc. etc. Så kan man føye til alkoholloven - siden den står sentralt i denne tråden - og veitrafikkloven - siden den er nevnt i det innlegget jeg siterer.

    Det er dette som er solidaritet i praksis - lovverket prøver å balansere solidariteten til de forskjellige interessentene på en rekke områder.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ]Lovgivningen er da full av slike avveiinger mellom interessemotsetninger. Ja - man kan t.o.m. si at det er hele poenget med lovgivning. Forbud mot ågerrenter. Forbud mot urimelige priser. Forbud mot villedende markedsføring. Forbud mot å stjele. Lover som skal ivareta forbrukernes interesser. Arbeidstagernes interesser. Fiskernes interesser. Leieboernes interesser. Etc. etc. Så kan man føye til alkoholloven - siden den står sentralt i denne tråden - og veitrafikkloven - siden den er nevnt i det innlegget jeg siterer.

    Det er dette som er solidaritet i praksis - lovverket prøver å balansere solidariteten til de forskjellige interessentene på en rekke områder.
    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se noen sammenheng mellom f.eks. et forbud mot å stjele og et forbud mot å kjøpe en flaske vin fra naboen.

    Lover som beskytter medmennesker mot vold, frarøvelse, som regulerer kontrakter og respekterer eiendomsrett, setter et regelverk for administrasjon og alle slike ting er positive og nødvendige.

    På den annen side har man lover som er konstruert for å beskytte mennesker mot seg selv, og fratar dem selvråderetten og tillatelsen til å ta valg på egne vegne, uten annen egentlig begrunnelse enn at andre mennesker med mer makt ser seg tjent med å bestemme livsvalg på andres vegne fordi de har en personlig ideologi som be mener berettiger dem til dette.

    Det er etter min mening høyst uønskede og unødvendige lover, som ikke på noen måte bør kunne sammenlignes med førstnevnte nødvendige sett med reguleringer og regler.

    Det har i alle fall ingen verdens ting med "solidaritet" å gjøre, med mindre man med solidaritet egentlig mener umyndiggjøring fordi man utpeker seg selv som overordnet i andre fremmede menneskers liv og vil frata dem muligheten til å ta "feile" valg i følge ens egen overbevisning.

    Noen land går enda lenger i sine forbud. Der er det kanskje helt forbudt å kjøpe vin overhodet, og man er svært strenge med dem som bryter lovene. Er de da enda mer "solidariske" enn oss?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.259
    Antall liker
    9.496
    Torget vurderinger
    2
    det eneste problemet mer polet er prisene, ,men nå er jo nesten Glenlivet Maltwhisky nesten like billigpå polet som hos Heinemannbanditten som selger det på Gardermoen,
    ..hverdags whisky koster det dobbelte på polet (165 vs 299), mens dyrere whisky skiller en drøy 100 lapp og man glemmer liter vs 0,75..

    Har kun kjøpt sprit på polet kanskje 5 ganger på 40 år , men nå har jeg snart råd til det....:p
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    det eneste problemet mer polet er prisene, ,men nå er jo nesten Glenlivet Maltwhisky nesten like billigpå polet som hos Heinemannbanditten som selger det på Gardermoen,
    ..hverdags whisky koster det dobbelte på polet (165 vs 299), mens dyrere whisky skiller en drøy 100 lapp og man glemmer liter vs 0,75..

    Har kun kjøpt sprit på polet kanskje 5 ganger på 40 år , men nå har jeg snart råd til det....:p
    Det er jo bare å sammenligne med en tax-free-butikk så ser man hva prisen egentlig skal ligge på (og flyplasser er jo generelt en svindyr plass å handle rent generelt).

    En liter Upper Ten på Flesland koster vel kanskje 110-115 kr , på polet kanskje 450kr nå. Det er 340kr i solidaritet det, per flaske.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    ]Lovgivningen er da full av slike avveiinger mellom interessemotsetninger. Ja - man kan t.o.m. si at det er hele poenget med lovgivning. Forbud mot ågerrenter. Forbud mot urimelige priser. Forbud mot villedende markedsføring. Forbud mot å stjele. Lover som skal ivareta forbrukernes interesser. Arbeidstagernes interesser. Fiskernes interesser. Leieboernes interesser. Etc. etc. Så kan man føye til alkoholloven - siden den står sentralt i denne tråden - og veitrafikkloven - siden den er nevnt i det innlegget jeg siterer.

    Det er dette som er solidaritet i praksis - lovverket prøver å balansere solidariteten til de forskjellige interessentene på en rekke områder.
    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se noen sammenheng mellom f.eks. et forbud mot å stjele og et forbud mot å kjøpe en flaske vin fra naboen.
    Da er du kultur-, tradisjons-, kutyme- og historieløs.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn