Sport, sykkel og trening Løping / jogging

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.887
    Antall liker
    26.686
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Løper man jevnlig får man nok av tester. Over tid vil man se at den samme runden går raskere med lavere snittpuls. Da er formen og løpsøkonomien blitt bedre.
    Jeg er også tilhenger av den metoden, løper ganske mye mest for og holde grunnlaget oppe til vintern og langrenn/Vasalopp deilig når man er kommet i en flyt zon og kan ganske ubesværet som Weld er inne på løpe 15-20km kontrollert i vad jeg mener en komfort zon, som for meg nå er ca 5- 5.10min/km beroende på profil.
    Merker fint på kroppen/puls om dette ikke funker, ett Marathon trur jeg hade blitt ett helt annet problem og gjenomføre for meg likevel.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har en testrunde selv, synes det er veldig motiverende å ha en enkel formtest. For egen del ligger det ikke mange timer med løping bak forbedringene.
    Kirkerunde.JPG
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilken klokke/SW er det du bruker som gir data på en slik måte?

    Det er i grunn noe slikt jeg er på jakt etter.

    Mvh
    OMF
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bruker Strava, hvilken klokke man bruker spiller ingen rolle med tanke på den visningen.

    Selv bruker jeg en Garmin klokke og deres dedikerte løpebelte så jeg kan hente ut mye informasjon om løpsteknikk via Garmin sin side.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Kjøpte en Polar 430 til kona som jeg bruker en del selv også. Den viser tid, puls, frekvens, stigning og trase - og tid.

    Ellers - når det gjelder mararon - så gjelder det å få mange km i beina - og å unngå skader. Det betyr mye trening på lav intensitet - og en og skikkelig langtur med gjevne mellomrom.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Sko er ekstremt individuelt så ikke så lett å gi tips. Jeg bruker Sauchony Triumph ISO. For meg er det et must at det er relativt lite dropp (6-8 mm funker for meg). Hoka er svært populære - de har den noe uvanlige komboen svært god demping og lav vekt (og lav dropp). Sjekk på Löplabbet sine sider, de har score for støtdemping. Gitt vekten din blir påkjenningen på bena stor med maratontrening og det antall kilometer det medfører. Löplabbet har full score på demping på Gel Nimbus, for øvrig.

    Etter at jeg begynte å få vondt i knær har jeg gått over til å gå en god del. Om jeg går så fort jeg klarer uten å løpe klarer jeg å holde en fart på oppmot 8 km/t - det er faktisk ikke veldig mye saktere enn en del folk jogger. Det har for meg blitt en enkel måte å få to økter pr. dag på uten at det gjør vondt noe sted - går til og fra jobben en del, det tar 52-53 minutter og er 6.7km. Pulsen er dog litt for lav til at det kvalifiserer til "rolig økt", men det er i alle fall bedre enn å ta trikken. Når jeg løper intervaller gjør jeg det på hjemveien, da får jeg de to første dragene i oppoverbakke, deretter to på flat vei og så evt ett til med hovedsaklig oppoverbakke, det er også en måte å redusere belastningen på. Jeg har sluttet å løpe lange nedoverbakker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.887
    Antall liker
    26.686
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har brukt Asics sine sko frem til nå.

    Tidlgiere Kayano modeller, nå en Gel-Nimbus 16
    https://www.asics.com/us/en-us/gel-nimbus-16/p/0010219781.6197

    Finnes det sko som har bedre demping..?

    Mvh
    OMF
    Du med din kroppstyngde ikke negativt ment! burde absolutt prøvd noe fra HOKA bruker selv Hoka Clifton og har prøvd Adidas, Asics, Sauchony mfl ganske like erfaringer skiller sig ikke veldig ut, men når jeg begynte løpe med Hoka merket jeg det med demping extremt godt fremforalllt fremfot var uvant! Mye går på hæl dempeming men her er hele foten i nån slags moonwalk:) Mitt neste par blir også HOKA:)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    C

    Cyber

    Gjest
    Har brukt Asics sine sko frem til nå.

    Tidlgiere Kayano modeller, nå en Gel-Nimbus 16
    https://www.asics.com/us/en-us/gel-nimbus-16/p/0010219781.6197

    Finnes det sko som har bedre demping..?

    Mvh
    OMF
    Jeg har testet flere, Kayano nå, men synes ikke de ikke er veldig dempende. Jeg synes det er litt for stive, men ser at de nok gjør underverker for hæl og akilles for mange med den stramme hælformen.

    Adidas Ultraboost ST likte jeg jevnt over bedre, men litt slappe rundt hælen igjen. Hoka har jeg sett på, men ikke kommet helt til enda.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da er vi igang!

    Har lest litt på nettet om trening til marathon og skjønner jo at det er mange og rolige turer som blir hovedfokus nå frem til jul. Det blir litt uvant for meg - jeg har i grunn alltid presset på litt når jeg har jogget.

    Planen frem til jul er vel omtrent som følger:
    Mandag - rolig joggetur (60 min)
    Tirsdag - fri
    Onsdag - Squash (høy intensitet)
    Torsdag - rolig joggetur (60 min)
    Fredag - Fri
    Lørdag - rolig langtur (90 min)
    Søndag - Squash (høy intensitet)

    De siste 12 mnd så har jeg i grunn hatt disse 2 faste rundene med Squash + en joggetur/fjelltur innnimellom.

    Nå var jeg litt tung i kroppen i går, og det regnet som bare det, men så på min nyervervelse (Polar V800) at 8 km/t er farten jeg har om jeg har null fokus på fremdrift. Det er jo litt tidlig å sette tall på ting her, men om jeg greier å holde 10 km/t på marathon, og går noen perioder innimellom så burde kanskje 4t 30 min være innefor rekkevidde.

    Strava profiler er også opprettet!

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Du må løpe intervaller også - det inngår i absolutt alle treningsprogram jeg har sett, det er sentralt å lære seg å holde fart mens man løper. Greit nok at squash har høy intensitet, men det er ikke det samme som å trene spesifikt på løping.

    Jeg er langtfra noen ekspert på trening så ta det med en klype salt, men de oppleggene jeg har sett på inneholder intervaller, samt en "terskeltur", dvs løpe 45-60 minutter med høyere intensitet enn den rolige langturen. På dager man har "fri" ville jeg lagt inn noe grunnleggende styrketrening, det tar ikke mange minuttene og kan gjøres mens man hører på musikk, ser på TV eller hva man nå foretrekker om det trengs litt underholdning. Evt ta det før eller etter en rolig joggetur.
     
    Sist redigert:

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.217
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Hoka One One har helt fantastisk demping, men det kan gå litt på kompromiss med stabilitet og løpsfølelse og kan derfor trenge litt "tilvenning".
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, bør sikkert løpe litt intervall også, men nå i begynnelsen er jeg først og fremst opptatt av at kroppen (les knærne) tåler jogging, og at jeg skal få flest mulig kilometere i beina.

    mv
    OMF
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.217
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Bruker selv Hoka One One Speedgoat II v18 til grus/sti/terreng, og knærne mine er "såre-fornøyde".
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi er tydeligvis flere her som setter pris på Hoka One One.
    Mine var en åpenbaring å ta i bruk, demping helt etter mitt ønske.
    Støtte og balanse er ikke topp prioritert, men det kontrollerer jeg greit med rolig tempo og stødig retning :)
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.217
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken Hoka bruker dere på asfalt til jogging/intervall trening?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Joda, bør sikkert løpe litt intervall også, men nå i begynnelsen er jeg først og fremst opptatt av at kroppen (les knærne) tåler jogging, og at jeg skal få flest mulig kilometere i beina.

    mv
    OMF
    Det høres lurt ut. Det er forøvrig forbausende hvor mye "gratis" formstigning man kan få av å jogge rolig, bare man gjør mye nok og ofte nok.

    Vet ikke hvor glad du er i å ferdes i fjellet, men du har jo noen fine ruter å velge mellom i nærområdet. Mer skånsomt for beina, mer styrke, samt litt kvalitet når det går oppover. Det har kommet mange sterke løpere fra Bergen som har løpt mye i fjellene....

    Og så gjelder det å holde igjen med kvalitetstreningen når formen begynner å komme seg. Muskler trenes opp og restituerer seg raskere enn sener, senefester og andre ting der det er lite blodomløp. Det er lett å bli skadet når det begynner å gå lettere og man faller for fristelsen og gir gass.

    Det hele handler vel om å skynde seg langsomt:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvis man liker lette sko med lav dropp - hvilken Hoka modell er det som gjelder da?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.429
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Sørlandet
    Jeg sliter selv med litt trasiga knær og har prøvd diverse løpesko etter anbefalinger. De eneste som til nå har hindret smerter er Hoka og modellen Clifton. Jeg bruker også knevarmere fra Rehband når jeg legger ut på tur.

    -BB-
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.857
    Antall liker
    8.853
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis man liker lette sko med lav dropp - hvilken Hoka modell er det som gjelder da?
    Hei!

    Da har jeg hatt meg min første tur med Hoka.
    Disse har mindre dropp enn jeg er vant, og føles litt som en fotformsko. Jeg synes også de var ganske lette.


    Ellers har jeg hatt meg et par lette joggeturer.
    Turen i går var på 1 time, og jeg var stort sett hele turen mellom 120 og 135 i puls. Det var en helt ny måte å jogge på for meg, og jeg tenker vel at når april kommer og jeg skal løpet marathon, så blir de første 2 timene ivhertfall i dette pulsområdet. Litt tung i bena foreløpig, men tror vel at jeg kan holde det gående ganske lenge med en slik intensitet. Så er det bare å trene nok til at farten med 125 i puls nærmer seg 10 km/h. I dag har jeg vel 8 km/h på flat mark.

    Mvh
    OMF



    Hoka.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Om du skal bruke pulsklokken "riktig" så bør du finne ut hva makspulsen din faktisk er ved å teste. Det går stort sett opp på å løpe et par intervalldrag i oppoverbakke hvor du på det siste gir absolutt alt til du ikke klarer mer. Gjør ganske vondt, men det trengs kun å gjøres en gang. Treningssoner er stort sett beregnet utfra prosent av makspuls der sone 1, den rolige sonen er 62-72% av makspuls. For meg er det ca 120-140 bpm, for deg kan det være noe ganske annet. En annen tommelfingerregel er at man i denne sonen relativt uanstrengt skal kunne føre en samtale mens man trener.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Lett å bli veldig god på å løpe i 90 minutter og samtidig gå fullstendig i veggen når man kommer opp i 2-3 timer (klassisk scenario for førstegangsløpere på maraton). 90 minutters økter går i hovedsak på karbohydratforbrenning og når de lagrene er "tomme" etter 80-90 minutter må man over fettforbrenning som hovedenergikilde. Den overgangen er tøff hvis man ikke har trent på å løpe på fettenergi.

    Derfor er det viktig at man etter hvert får økter som varer i 2-3 timer (og noen godt over 3 timer hvis du sikter mot 4+ i sluttid). Men da er det viktig at man ikke har for høy intensitet for totalbelastningen blir stor og restitusjonstiden lang.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Joggingen er igang for alvor og jeg har løpt 2.5 mil denne helgen.
    Løp 10K i dag på 53 minutter. Ikke voldsomt raskt, men sliter litt med noen kg som gjør løpingen tyngre enn det strengt talt må være.
    Løper 4-5 ganger i uken foreløpig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Våknet på onsdag med hovent og ømt kne. Ømt på innsiden der lår og leggbein møtes. Ømt foran når jeg strekker kneet helt ut. Ingen tegn til popping eller låsing. Likner mest på meniskskade av det jeg har lest om, men i såfall atypisk.
    Ingen akutte hendelser, men hadde en joggetur dagen før. Den satt godt i beina og ble avsluttet med 2 km nedoverbakkke. Annen jogging og golfspill kan også ha påvirket. Kan dette være noe annet en rift i menisken?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121
    Sliter litt med smerter i samme området selv og da helst dagen etter jogging men aldri hatt hevelse. Pleier å forsvinne når jeg har beveget meg og blitt varm, men det kan komme tilbake hvis jeg sitter i ro lenge. Løper mest på asfalt og bytter på type sko for å få variere på belastningen. Men å avslutte økten med 2 km nedover på f.eks. asfalt er ikke akkurat helse for knær og legger så kanskje en overbelastning/betennelse?

    De som selger Voltaren skal også leve. :cool:
     
    Sist redigert:

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Ja, tenker også overbelastning/betennelse. Stor belastning på knærne å løpe nedover.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Da har jeg vært hos fysioterapeut. Det var heldigvis ikke meniskskade. Overbelastning av det quadricep muskelhodet som går ned mot innsiden av kneet. Fikk ordniert spesifikk styrketrening (knebøy/knestrekk), massasje og så passe på belastningen fremover. Mao gode nyheter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Folk som driver med utholdenhetsidretter som løping, sykling og langrenn har, i følge fysioterapeuten jeg besøkte ifm noen kneproblemer, ofte overraskende svak stabiliseringsmuskelatur siden de omtrent aldri bruker den. Lett å tenke at jobben er gjort så lenge man er aktiv, men særlig styrke får man ikke av slike idretter. Min ortopedsøster sier også at når man bikker 40 er det viktig å drive med generell styrketrening, da setter forfallet inn for alvor. Heldigvis er det ikke så mye som skal til. Bakdelen er at det stort sett er jævlig kjedelig... får gjort en del unna ved å drive litt med klatring, det er god styrketrening om enn mest for overkroppen og så synest jeg det er veldig morro.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.276
    Antall liker
    9.121
    Da har jeg vært hos fysioterapeut. Det var heldigvis ikke meniskskade. Overbelastning av det quadricep muskelhodet som går ned mot innsiden av kneet. Fikk ordniert spesifikk styrketrening (knebøy/knestrekk), massasje og så passe på belastningen fremover. Mao gode nyheter.
    Det var jo bra. Så får man også trene/sjekke tålmodigheten i samme slengen.:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det går greit med golf og gåing, så da overlever jeg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg løper endel, men knærne har jeg foreløpig klart å skåne. Mulig det har noe med min innstilling til nedoverbakker som jeg bruker som syklist: løp blir ikke vunnet i utforbakkene, så det betyr at jeg faktisk løper i samme tempo og ikke prøver å ta igjen tapt tid.

    Løp en tur på Lørdag og er nå på 48 minutter på 10Km.
    Hadde et mål om å nå 50, men nå som jeg er under ser jeg at jeg kan klare 45.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Nok et helsespørsmål....

    Som en del av et mål om bedre fysisk form fordelt på noe færre kilo har jeg begynt å trene. Løpedelen har til nå bestått av intervall på mølle med vekt på å unngå skader. Løper 6 x 3min med 2% motbakke et par, tre ganger i uka og har hatt pen framgang det halve året jeg har holdt på.

    Problemet er at jeg ofte får smerter i tåballene (altså ikke tærne, men i tredeputene rett bak tærne) rett etter gjennomført økt. Det er som en brennende smerte i full bredde på et eller begge bein. Halter rundt til det gir seg etter noen minutter. Jeg opplever også det samme hvis jeg går tur etter landeveien og denne varer mer enn en halvtime.

    Noen som kan si litt om hva dette er og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt det? Jeg bruker nå Hokasko (husker ikke modell) og synes problemet har blitt litt mindre enn før jeg fikk tak i de skoene, men problemet er nå reelt nok for det. Jeg har lidd i stillhet og tatt det som et tegn på utrent kropp, men er nå litt usikker på om det kommer til å gå over av seg selv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Har du prøvd å få støpt såler til foten din? Uten at jeg er noensomhelst ekspert høres det litt ut som et ergonomiproblem siden det også oppstår om du bare går en rolig tur av en viss lengde og at det ble bedre med andre sko.
     
    Sist redigert:

    vsk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.06.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    47
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    9
    Kan hende er det metatarsalgi?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    ^det kan kanskje stemme, det kjennes ut som det sitter inni foten. Får Google litt. Spesialstøpte såler kan nok hjelpe noe, men skoene sitter egentlig veldig godt og det rare er at det ikke er spesielt vondt når jeg løper, men straks jeg stopper så blir det mye verre.

    Sykling er bra, men får så forbasket vondt i ræva av det;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn