Låter vinyl bedre enn CD?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.581
Antall liker
2.781
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei!
JEG tror og mener at når en stiller et slikt spørsmål som du gjør her, bør en også definere hva som ligger i begrepet "bedre"...........

Jeg har selv hørt duplikater, dvs tilsvarende innspilling på både vinyl og cd ved flere anledninger, og her er meningene delte. Noen foretrekker vinyl, mens andre foretrekker cd.......

Men kan en si at noen av partene har rett?

just a thought.............

;D
mvh
Proffen
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.560
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Var ikke denne linken diskutert i en annen tråd (mener tittelen hadde noe om lydkvalitet i seg, men har ikke linken til tråden)?
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Hverken vinyl eller cd låter noe som helst. Det er bare forskjellige medier som gjenngir det som har blitt innspilt på dem.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.166
Antall liker
10.691
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hørte på radioen idag tidlig - P1 , der var det en som mente vinyl var bedre. Litt interessant, ble diskutert masse angående "gullører" hørsel, komprimering på cd, gode og dårlige stereoanlegg etc.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
bambadoo skrev:
Hørte på radioen idag tidlig - P1 , der var det en som mente vinyl var bedre. Litt interessant, ble diskutert masse angående "gullører" hørsel, komprimering på cd, gode og dårlige stereoanlegg etc.
Husker du hvilket program?
 
T

tjn

Gjest
bambadoo skrev:
Hørte på radioen idag tidlig - P1 , der var det en som mente vinyl var bedre. Litt interessant, ble diskutert masse angående "gullører" hørsel, komprimering på cd, gode og dårlige stereoanlegg etc.
Det var i 9 timen, samme person som skrev den rapporten som er i linken.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Takk, jeg får sjekke NRK om podcast av sendingen.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd – bedre enn endel av dagens mp3-lyd."

Kan det virkelig bli så bra..... :eek:... :p.
 
K

knutinh

Gjest
En veldig fin og oversiktlig artikkel. Selv synes jeg at Sverre er litt i overkant "åpensinnet" når det gjelder å tolke ubekreftede forsøk i positiv retning.

En fenomen som han nevner og som ofte utelates i evindelige "digitalteknikk vs analogteknikk-debatter" er at masteren som brukes til å lage en LP ofte er forskjellig fra den man ville ha brukt til CD. Dels skyldes dette begrensninger i LP-mediet men også at mange LP-mastere naturlig nok er 20 år gammel (som plata) eller beregnet på et snevert publikum.

Dermed lytter man ikke til "CD mediet vs LP mediet", men "CD-mediet og hva teknikerne velger å putte inn, vs LP mediet og hva teknikerne velger å putte inn".

Dette er relevant ifbm "loudnesswars" og det at lydteknikere/masteringteknikere presterer å lage dårligere dynamikk jo mer dynamikk mediet er i stand til!

-k
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ein ting er AB-samanlikning. Noko heilt anna er dagleg liv saman med vinyl versus CD.
Eg gliser breiare når CD-spelaren har vore av nokre veker, enn når platespelaren har stått i ro. Det er meir livskvalitet med vinyl. Eg likar best vinyl om vinteren, når eg er i ro, medan CD gjerne brukast meir når eg er i rastlaus-modus, skal ut, køyrer bil m.m.
Eg opplever altså vinyl som klart best. Når det er sagt, finnest det gode CD-spelarar som tilfører meg svært mykje musikalsk glede. Og her i huset har nok vinylen fått ekstra stor prioritet. Vinylriggen kostar nok ca 14 gonger så mykje som CD-spelaren. Men når lottokupongen går inn, vert det handletur til Hificenterkjeden og ein av Esoteric-spelarane....og då kan det hende standpunktet mitt modifiserast noko....
 
O

OldBoy

Gjest
Jeg er med på mye av det som er sagt ovenfor av vinylentusiastene.

Men det er ytterst marginalt. Med en god CD-spiller/DAC og et godt anlegg forøvrig, ligger CD-lyden så tett opptil vinyl-lyden at jeg, med mine gammelmannsører, må spisse ørene flere ganger før jeg oppdager forskjellen.

For meg er CD'ens totale mangel på susing i stille partier og at den langt mer fleksibel og enklere i bruk, avgjørende. Men... det ér hygge med vinyl. En gang i blant. Når man andektig tar ut disse store platene, håndterer dem forsiktig og legger dem på platespilleren, sikter inn pick-up'en og treffer i nærheten av der man kunne tenke seg å starte, joda.....det er litt nostalgi ute går da. Som med gamle forgassermotorer og fyllepenner.
 

bjornendrestad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
239
Antall liker
7
F.R.A.N.K skrev:
"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd – bedre enn endel av dagens mp3-lyd."

Kan det virkelig bli så bra..... :eek:... :p.
Mp3 filer er jo ikke noe kvalitet over, de er jo veldigt komprimert mangler jo en hel del infomasjon.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
bjornendrestad skrev:
F.R.A.N.K skrev:
"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd – bedre enn endel av dagens mp3-lyd."

Kan det virkelig bli så bra..... :eek:... :p.
Mp3 filer er jo ikke noe kvalitet over, de er jo veldigt komprimert mangler jo en hel del infomasjon.
Mitt poeng også.

Frank
 

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
205
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Overraskende at konservert musikk mangler informasjon i forhold til originalen i hvilket format som helst??
 

Meridian

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Innlegg
8
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
[quote kan gi svært bra lyd – bedre enn endel av dagens mp3-lyd."

Kan det virkelig bli så bra..... :eek:... :p.
[/quote]

Ironi? mp3 er jo crap, er jo ikkeno lydbilde i det hele tatt. Skal være med på at det er lettvint hvis man skal ha musikk til trening etc, men kunne aldri tenkt meg og sitte å lytte til mp3 hjemme. Vinyl er sjarm, varme og en prosess før man får lyttet. Dette er etter min mening koselige forberedelser. Dama mi synes det er "gørkoslig" hvis hun i tillegg får høre litt knitring underveis.. ;)
 

lundefuglen

Medlem
Ble medlem
30.09.2003
Innlegg
3
Antall liker
0
Torget vurderinger
0
At det går an å komme med et utsagn om at vinyl er på høyde med MP3 er jo helt utrolig. Det viser at gutten ikke har peiling på hva han snakker om. Å ha en teoretisk innfallsvinkel på dette tema blir feil. Det blir som å lese en stil fra en skolegutt som bare har gjort mye bra oppslag om tema, men ikke har noe praktisk erfaring.

Min personlige erfaring er at vinyl er MYE bedre enn CD. Bedre dynamikk, mer naturlig lyd. I tillegg kan jeg lytte lengre på vinyl uten å bli trett i ørene.

Lundefuglen
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
lundefuglen skrev:
At det går an å komme med et utsagn om at vinyl er på høyde med MP3 er jo helt utrolig. Det viser at gutten ikke har peiling på hva han snakker om. Å ha en teoretisk innfallsvinkel på dette tema blir feil. Det blir som å lese en stil fra en skolegutt som bare har gjort mye bra oppslag om tema, men ikke har noe praktisk erfaring.

Min personlige erfaring er at vinyl er MYE bedre enn CD. Bedre dynamikk, mer naturlig lyd. I tillegg kan jeg lytte lengre på vinyl uten å bli trett i ørene.

Lundefuglen
Tja sier jeg; jeg mener hvert avspilliingsmedium har sine kvaliteter; faktisk er avspilling fra harddisk via USB ikke å forakte heller.....
Nettop kommet hjem etter test av dcs 8 og ny toppspiller fra Maranz....Begge topp spillere; dcs særdeles nøytral, ren, homogen, stort lydbilde. Maranz mer vinylaktig; noe varmere, men skjuler noe? Uansett, valget blir en smaksak, vinyl med Rega p5, kontrapunkt H og Jasmin Riaa er slett ikke værst heller......... ::)
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Analog lyd har større potentiale for god lyd.
Analog lyd er referencen udfra hvilket digital lyd skabes.

Synger en sanger en god og vellydende sang er den ikke digital.

Al digital lyd er små stumper med 1-taller og nuller.
Binært.

En sinuskurve er repræsentant for et analog signal.
Repræsentationen af et digitalt signal er samme sinuskurve men med mange hakker/trappetrin på den før så glatte analoge kurve.

Jo højere bitrate og jo højere samplingfrekvens man benytter til optagelse af digital lyd, jo højere potentiale for kvalitet når vi taler om digital lyd.

Jo bedre opløsning/kvalitet et digitalt signal er i jo flere trin/hakker vil en flanke på en sådan sinuskurve have.

Det vil sige at jo højere opløsning/kvalitet det digitale signal har, jo mere forsøger man at nærme det digitale signal til det analoge signal som reference - jo mere forsøger man at glatte hakkerne/trappetrinene ud.

Men selv lyden fra en live optræden er jo i sin natur analog, i og med at vi ikke med teknologi har digitaliseret den endnu.
Jeg ved at nogle livekoncerter med elektrisk forstærket musik behandler signalerne digitalt men basalt set kan alle instrumenterne og sangen opfattes som analoge signaler fra "fødslen" af.

Kun elektroniske instrumenter kan skabe digitale signaler fra "fødslen" af.
Og selv ikke det fedeste elektroniske keyboard lyder så ægte hjerteskærende og inderligt som en god sang eller så dybfølt og besnærende som en kontrabas.

Så referencen er analog!
Det er simpel analyse.

"dolph"
 
K

kbwh

Gjest
Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.

Hvor mye forvrengningsgarnityr ønsker herskapene til musikken?
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
Valentino skrev:
Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.

Hvor mye forvrengningsgarnityr ønsker herskapene til musikken?
I forhold til det analoge signal som reference er forvrængningen i det digitale signal nok den værste forvrængning jfr. mit ovenstående indlæg.

"dolph"
 
K

knutinh

Gjest
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:
Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.

Hvor mye forvrengningsgarnityr ønsker herskapene til musikken?
I forhold til det analoge signal som reference er forvrængningen i det digitale signal nok den værste forvrængning jfr. mit ovenstående indlæg.

"dolph"
Det høres ikke ut som om du har vært borti spesielt mange analoge komponenter og de betydelige utfordringene som finnes for signaloverføring?

Det høres heller ikke ut som om du kjenne til Nyquist og enkle modeller for støy-modellering i digitaliserte systemer. I praksis er presisjonen i digitale lyd-systemer normalt begrenset av presisjonen i analoge kretser i AD og DA.

Det var en reell grunn til at tele-selskapene var pionerer på å digitalisere lyd (telefonsamtaler) i 70-årene : lydkvaliteten for langdistanse samtaler gikk radikalt opp.

-k
 
K

knutinh

Gjest
bjornendrestad skrev:
F.R.A.N.K skrev:
"...vinyl som blir behandlet riktig og spilt av i et godt musikkanlegg kan gi svært bra lyd – bedre enn endel av dagens mp3-lyd."

Kan det virkelig bli så bra..... :eek:... :p.
Mp3 filer er jo ikke noe kvalitet over, de er jo veldigt komprimert mangler jo en hel del infomasjon.
Og så? LP har et signal støy-forhold på 50dB. Gjør det at det "ikke er noen kvalitet over LP"? Uansett teknikken så burde resultatet være det viktigste. Hvorvidt mp3 mangler informasjon eller ikke er uinteressant i forhold til om det lar seg skille i blindtester eller ikke.

-k
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
knutinh skrev:
niklasthedolphin skrev:
Valentino skrev:
Det er noe vanskeligere å få et uforvrengt signal fram til forsterkerinngangen med en ren analog signalkjede enn en hvor signalet digitaliseres tidligst mulig og konverteres tilbake til analog like før nevnte forsterkerinngang.

Hvor mye forvrengningsgarnityr ønsker herskapene til musikken?
I forhold til det analoge signal som reference er forvrængningen i det digitale signal nok den værste forvrængning jfr. mit ovenstående indlæg.

"dolph"
Det høres ikke ut som om du har vært borti spesielt mange analoge komponenter og de betydelige utfordringene som finnes for signaloverføring?

Det høres heller ikke ut som om du kjenne til Nyquist og enkle modeller for støy-modellering i digitaliserte systemer. I praksis er presisjonen i digitale lyd-systemer normalt begrenset av presisjonen i analoge kretser i AD og DA.

Det var en reell grunn til at tele-selskapene var pionerer på å digitalisere lyd (telefonsamtaler) i 70-årene : lydkvaliteten for langdistanse samtaler gikk radikalt opp.

-k
Du mangler at forstå mit budskab.

Læs mit indlæg igen og forstå det før du kommenterer.

"dolph"
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.
Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....
I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
EiK skrev:
1. Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang.

2. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.

3. Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....

4. I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
1. Heilt rett, det mest "perfekte" eg har høyrt, er bandopptak på analogsida. Likevel er det visse kvalitetar på lydsida som lettast kan nåast gjennom vinylplatene. Om dette skal kallast "vinyllyd", og dermed mistenkjast for å vere ei farging, er ganske usikkert. Reint subjektivt opplever eg vinyl som meir "tett på musikken" enn dei digitale media eg har høyrt.

2. P-01 (og faktisk X-01, modellen under, som eg fekk gleden av å teste) stiller i ei særklasse. Det er tydeleg at konstruktørane har oppnådd noko heilt nytt og spesielt, desse fiksar "tett på musikken" i ein grad eg aldri har høyrt gjennom digital avspeling elles. Visse aspekt innan dette skapar endåtil betre "tett på" enn vinylen (fråver av platesus og ymse soniske fingeravtrykk til dei ulike delane du må ha i ein vinylrigg, samt signalkabelen mellom pickup og riaa er nok svært store pluss, eigentleg).

3. Heilt rett. Eg høyrer til dei som gjer ei slik samanlikning. Skulle eg bygge opp anlegget mitt frå grunnen av i dag, ville eg nok sterkt vurdert ein X-01 som primær signalkjelde. Men eg har ei historie med meg som går på vinylplater heilt attende ti 1970 då eg kjøpte mi fyrste ("Green River" med CCR). Slikt forpliktar. Og så avgrensar eg meg til å bruke ein CD-spelar som kostar mindre 1/10 av vinylriggen...slett ingen dårleg spelar, den beste i prissegmentet eg har prøvd. Men ei riktig urettferdig samanlikning, ja. (Heldigvis har eg høyrt såpass mykje opp gjennom åra at eg veit kva eg gjer, får vi håpe...)

4. Med meg finst det ikkje nostalgiske kjensler ovanfor vinylen, sjølv om musikk frå gamle dagar unekteleg får slikt preg.
Eg kunne leve aldeles utmerka med ein CD-spelar av det som er topp kvalitet for tida. Men når dette er utanfor rekkevidde, og mesteparten av musikksamlinga mi trass alt er på vinyl, var det berre å resignere, og satse på ein vinylrigg som gjev den musikalske opplevinga eg treng.
 
K

kbwh

Gjest
EiK skrev:
Vinyl [...] har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal.
Her er vi grunnleggende uenige. Digital signaloverføring er analog signaloverføring overlegen.
(Jeg påstår ikke at 44,1/16 "perfekt digital")
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.676
Antall liker
1.273
Valentino skrev:
EiK skrev:
Vinyl [...] har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal.
Her er vi grunnleggende uenige. Digital signaloverføring er analog signaloverføring overlegen.
(Jeg påstår ikke at 44,1/16 "perfekt digital")
Det er vel ikke alltid sant? Hva når det digitale signalet blir så korrumpert at det ikke lar seg dekode? Da blir det helt katastofalt borte. Ingenting. I mens forsvinner det analoge signalet mer gradvis i støy. Men vi har da noe.

mvh
 

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Innlegg
352
Antall liker
1
EiK skrev:
Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.
Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....
I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
Mit udgangspunkt for analysen er ikke pladespiller men potentialet i analog lyd og analog lyd som den reference det er.
Kan man lagre den så tæt på originalen som muligt kommer man ikke højere i kvalitet i reproduktionen.
Og dette mål er man nærmest med en gammeldags R2R / spolebåndoptager.

"dolph"
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.162
Antall liker
2.675
niklasthedolphin skrev:
EiK skrev:
Hvis man skal analysere så har vel både digital og analog sine problemer å slite med og således mange "feil". Vinyl er langt fra et perfekt medium, men har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal. Prosessen med å gjøre signalet digitalt gir mange utfordringer, og helt siden redbooke kom på banen har helt klart vinyl hatt et forsprang. Men med den utviklingen det digital mediet har hatt de siste årene, så vet jeg ærlig talt ikke. Har akkurat vært å lyttet til Esoteric største rigg P-01, og for en live-aktig dynamikk og naturlighet i sin gjengivelse den har. Her mangles ikke mye, og de svakhetene ved CD-lyd som beskrives ovenfor er etter min mening ganske fraværende.
Mange som uttaler seg av personlige erfaringer har "tatt den helt ut" med sine vinylrigger, og sammenligner med en ganske ordinær CD-spiller de har anskaffet. Svaret er jo opplagt. Hadde de lagt like mye sjel og omsorg i sin CD-spiller så hadde kanskje ikke svaret vært like opplagt....
I mitt eget oppsett så fortrekker jeg faktisk den digitale lyden, selv om jeg er flasket opp på vinyl og har et veldig nostalgisk og godt forhold til det.
Mit udgangspunkt for analysen er ikke pladespiller men potentialet i analog lyd og analog lyd som den reference det er.
Kan man lagre den så tæt på originalen som muligt kommer man ikke højere i kvalitet i reproduktionen.
Og dette mål er man nærmest med en gammeldags R2R / spolebåndoptager.

"dolph"
Jeg har ikke vanskeligheter med å forstå hva niklasthedolphin skriver og mener. Jeg har skrevet utallige innlegg som går i samme retning.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.162
Antall liker
2.675
Dette skrev "Dolph" den 16 mars:
"Alt andet lige kan digitale kopier jo aldrig komme til at indeholde de samme tilnærmelsesvis uendelige informationer som der ligger i f.eks. rillen på en LP eller i magnetismen på et spolebånd.
Dertil mangler vi vist stadig lidt udvikling af nanoteknologien."

Dette står i sterk kontrast til de av våre lærde her på sentralen som har lest lærebøkene til Nyquist og som sier at en perfekt innspilling og avspilling i PCM 16 bit 44.1 kHz gir perfekt analog lyd hvor ingen nuancer i det opprinnelige analoge signalet går tapt. ::)
 
K

kbwh

Gjest
ch skrev:
Valentino skrev:
EiK skrev:
Vinyl [...] har vel i utgangspunktet en fordel iom at signalet hele tiden holdes analogt og ikke gjøres om til et digitalt signal.
Her er vi grunnleggende uenige. Digital signaloverføring er analog signaloverføring overlegen.
(Jeg påstår ikke at 44,1/16 "perfekt digital")
Det er vel ikke alltid sant? Hva når det digitale signalet blir så korrumpert at det ikke lar seg dekode? Da blir det helt katastofalt borte. Ingenting. I mens forsvinner det analoge signalet mer gradvis i støy. Men vi har da noe.

mvh
Det er særdeles enkelt å gjenvinne en svak/støyende bitstrøm. Verre med et analogt signal.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Det er vel bra begge deler. Men når jeg spiller en vinylplate så behager det mine ører mer enn når jeg setter på en cd.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.162
Antall liker
2.675
rolfozzy skrev:
Det er vel bra begge deler. Men når jeg spiller en vinylplate så behager det mine ører mer enn når jeg setter på en cd.
Ja, fordi ditt øre er langt mere følsomt enn den "sannheten" som oppfanges av dagens objektive labmålinger.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
rolfozzy skrev:
Det er vel bra begge deler. Men når jeg spiller en vinylplate så behager det mine ører mer enn når jeg setter på en cd.
Ja, fordi ditt øre er langt mere følsomt enn den "sannheten" som oppfanges av dagens objektive labmålinger.
Og det er det som gjelder.
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Har ikke hatt platespiller siden 1983, men har bommet grovt både på første og andre generasjons CD medium, og nå driver de fa... meg å komprimerer lyden ihjel på nyere CD, er, så kanskje det hadde vært bedre med en platespiller, og spillt vinyl "hele" tiden?

De få gangene det blir lyttet til vinyl, da virker det som lyden er mere "organisk", liksom mere tilpasset det menneskelige øret, men knitring unngår man med CD plater. Det virker uansett som lyden er veldig innestengt på mange CD plater?, og da må man ut å kjøpe nye CD, er av den samme gruppen igjen! Hvis mulig?

Dette er et meget vanskelig tema, og musikk sjanger spiller vel også inn?
 
S

slowmotion

Gjest
Foretrekker som regel vinyl. Men bruker likevel digitalt aktivt delefilter.
Uansett er det snakk om kompromisser her, kan ikke se at det ene mediet er overlegent det andre.
Det er nok i hovedsak lyden på utgivelsen som er det viktigste, enten det er CD eller vinyl...
Men ofte er det "bedre" lyd på vinylen ....

;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.162
Antall liker
2.675
f skrev:
Har ikke hatt platespiller siden 1983, men har bommet grovt både på første og andre generasjons CD medium, og nå driver de fa... meg å komprimerer lyden ihjel på nyere CD, er, så kanskje det hadde vært bedre med en platespiller, og spillt vinyl "hele" tiden?

De få gangene det blir lyttet til vinyl, da virker det som lyden er mere "organisk", liksom mere tilpasset det menneskelige øret, men knitring unngår man med CD plater. Det virker uansett som lyden er veldig innestengt på mange CD plater?, og da må man ut å kjøpe nye CD, er av den samme gruppen igjen! Hvis mulig?

Dette er et meget vanskelig tema, og musikk sjanger spiller vel også inn?
Det virker ikke som nicket ditt er "fake", du uttaler deg som om du er jente/kvinne! Kvinner lytter generelt mere med hjertet, mens menn lytter mere med sinnet, menn må analysere lytteinntrykkene mot det de har lært.

Du er definitivt inne på noe. Selv om jeg er en SACD entusiast, så oppfatter jeg allikavel lyden til å være CD-lyd i en "høyere potens". Jeg bare VET at mastertapene låter mere organisk. Når SACD spilleren min har fått ny laser, og denne er optimalt justert, så føler jeg noe av denne organiske lyden som jeg vet må være mulig med digital, men som lettere oppnås med Lp selv om spilleren ikke er state-of-the-art.

Jeg venter i spenning på en gang å få lagt øre til denne CD-spilleren fra Nova Group som vistnok skal ha løst problematikken rundt digitalavspilling.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn