Kvålsvoll Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Å skape engasjement og interesse for lyd er viktig, og denne målsetningen ligger til grunn for ting jeg poster, mer enn profilering og markedsføring av produkter jeg lager.
    Noen må jo være interessert i god lyd, hvis det skal gå an å selge god lyd.

    Og i dag er det DIN tur å bidra:

    Post en kort - eller lang, for den del - beskrivelse av hvordan du TROR LYDEN ER på oppsettet i Den Moderate Kinoen - den nye lyden, slik som jeg beskriver den i presentasjoner og artikler om høyttalere og oppsett.

    Det trenger ikke være så fryktelig gjennomtenkt, og absolutt ikke tunge tekniske funderinger over hvorfor det sikkert låter slik eller slik.
    Er du usaklig, så vær forberedt på å få svar deretter, men poenget her er ikke å prøve å finne "feil" på folk eller henge ut noen, poenget er å få debatt og engasjement, det eneste du kan gjøre feil er faktisk å la være å poste DITT INNTRYKK AV LYDEN - FØR DU HAR HØRT DEN.

    Det er slik, at vi gjør oss opp en mening om hvordan noe er på et ganske tidlig stadie, og i hvertfall lenge før vi hører på lyden.
    Det skal da ganske mye til for at en skal endre oppfatning, når en hører på noe - da må det være ganske eksepsjonelt.

    Etter at du har postet din kommentar om lyden, kan du gå tilbake i tråden her og finne beskrivelser skrevet av folk som har vært på besøk.
    Samsvarer beskrivelsene, er det en generell trend å finne?


    Sly & Robbie "på besøk":

    slyrobbiemolvar3.jpg



    Beskrivelser for lydløsningene som dere skal beskrive hvordan låter før dere hører det, postet før et eller annet sted her, til glede for nye lesere:

    Kvålsvoll Design lydløsning:
    Kvalsvoll Design Sound Solution
    Innovasjon med lyd, linker til mere info nederst i artikkelen:
    Kvalsvoll Design AS New Generation Loudspeakers Article
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Er nysgjerrig på om du har noen tanker eller vil fortelle din mening om hvorvidt det er noen fordel å sette sacd/cd drivverk i stor kasse? Kan det være at større drivverk snurrer mer nøyaktig eller har lenger levetid?

    Ett eksempel er Mcintosh MCT450
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Er nysgjerrig på om du har noen tanker eller vil fortelle din mening om hvorvidt det er noen fordel å sette sacd/cd drivverk i stor kasse? Kan det være at større drivverk snurrer mer nøyaktig eller har lenger levetid?

    Ett eksempel er Mcintosh MCT450
    Fint kabinett er bra, men for lyden gjør det lite.

    Selv har jeg en veldig god cd-spiller stående, når jeg tenker meg om så er denne den eneste "dyre" tingen jeg har kjøpt ferdig.
    Det er mange år siden sist den ble brukt.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    kvålsvoll, denne må du prøve http://open.spotify.com/track/04RHnHN4e6SXRsrC5YTAvd (fading sun [feat. lene nymark] - winter songs)

    for en psykadelisk sang. dyp bass og pling plong med kvinnevokal. durabelig kombo
    Forslag til ny musikk er alltid velkommen, og måtte selvsagt sjekkes ut.
    Terje Isungset - trompeter av is, innspillinger gjort inni en isbre, moderne musikk, en slags jazz.
    For spesielt interesserte, og det er vel slike som oss inne på et hififorum.
    Fading Sun var av det mer normale jeg fant.

    Spilte den inne i det nye rommet, og fyrstikkeske-subwooferene viste seg å holde for å gjengi bassen her, som ikke er ekstremt dyp, men likevel dyp og gir en taktil følelse som på en måte treffer hele kroppen, og kiler oppover beina.

    Det nye rommet blir bedre og bedre, og for hver ting som ordnes så blir lyden mer lik Den Moderate Kinoen.
    F2 høyttalerene har et spesielt særtrekk oppover i mellomtone og diskantområdet - instrumenter og lyder får et veldig godt definert tomrom rundt seg, på en måte.
    Dette er arti å lytte til, og gjør at de enkelte instrumentene fremstår som veldig godt separert og definert i lydbildet.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hehehe, artig trivia. Ja, jeg likte ikke noe annet fra artisten, men den låta var kos.

    Bra at det går fremover. Du trenger ikke fornekte deg ift. å legge ut progresjonsmålinger kombinert med hvilke tiltak som er gjort for å oppnå gitt effekt.

    Har selv fått 5x1.7m av høyttalerstoffet fra Kina nå, og det virker kurrant ved preliminær visuell kvalitetskontroll, men får se nærmere når jeg legger det utover. Er jo hvitt, så fort gjort at det blir møkkete.

    Tenkte jeg skulle trekke en absorbent og måle gjennom den uten isolasjon for å se på effekten av stoffet. Legger ut de målingene i egen tråd.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jo, det går an

    Innimellom kommer dette "går ikke an" fram, i forskjellige settinger.

    Går ikke an å få til like bra som live, går ikke an å få til live-lyden uten at det blir skarpt og grovt, går ikke an å gjenskape en konsertsal i et lite rom, går ikke an å få til soft og smooth vokal samtidig som det er både definisjon og smekk på slagverket, går ikke an å høre på film på 0dB uten at det blir for høyt, går ikke an å få til bassen i et lite rom - eller stort for den saks skyld.
    Ja, rett og slett, så "går det ikke an".

    Slik som i denne tråden, som er moderne på forumet akkurat nå i dag:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-oppfatte-lyd-sa-forskjellig.html#post2279648

    Det var minst ett innlegg der som sier rett ut at "det går ikke an" - skal en ha realistisk live-lignende lyd, så blir det kompromiss på alt det andre.

    Og slik er det jo, hvis en er begrenset til utstyr som kan kjøpes på den lokale soundgarden eller lignende.

    Men det går an.
    Hvor langt det er mulig å dra det, og hva slags kompromisser en må leve med, det kommer an på.
    Blant annet henger det sammen med pris.
    Og kunnskap.

    Det er dette som er grunnlaget for det selskapet mitt har utviklet.
    Det gikk faktisk an.

    Det er nevnt (noen få poster tilbake i tråden her) at de fleste hifientusiaster er nedsnødd.
    Og det stemmer.
    Det som skjer nå er at dette er i ferd med å gå opp for mange, de graver for harde livet nå for å komme ut.
    Dessverre så graver mange i feil retning..

    nedsnodd.jpg


    (Bilde fra snøvinteren i Andermatt.)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bortsett fra de fire siste setningene synes jeg dette stemmer ganske bra. Det går an! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Inkluderer de fire siste! :D
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det som også går an er å ta et standpunkt, og sette ting på spissen med slike utsagn - så lenge det ikke er direkte ufine personangrep.

    Uttykket "nedsnødd" var morsomt å lese, og så hadde jeg tilfeldigvis et bilde som passer.
    Etter en lang 8-timers skidag på fete Birdos i så store mengder nysnø at toget til Oberalp og gondolen på Gemsstock var stengt måtte denne bilen graves ut, og det tok sin tid.
    Men det var verdt det.

    På samme vis så kreves det EGENINNSATS for å finne ut av ting - som har med lyd å gjøre.
    Det tar tid, det må grubles, inntrykk må bearbeides.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Et bilde av oppløsning

    Spørsmålet om hvordan en kan måle oppløsning og transientrespons og dynamikk kommer stadig opp.
    Dette er ikke helt enkelt å få til å presentere som et enkelt tall eller en enkel kurve, som så kan sammenlignes.

    Her er to bilder som viser forskjell i hvordan lyden oppstår og deretter dør ut i tid, for diskantområdet.
    Den ene er en høyttaler med en veldig god domediskant, der baffelen er dempet rundt driveren, det er denne høyttaleren jeg brukte for å sammenligne en trad hifi-høyttaler mot den nye lyden, i en post litt tilbake her.
    Den andre kurven er F2 høyttaleren, den har AMT i horn.

    C2 spectrogram:
    opplosning 2.png


    F2 spectrogram:
    opplosning 1.png


    Her ser en at høyttaleren med horn og AMT har mye mindre grums, det er ikke noe lyd som lever sitt eget liv etter at signalet inn er borte.
    Dette fører til mindre maskering og mindre egenlyd, det blir bedre oppløsning og mikrodetaljer, transienter oppleves som ekte.

    Alt dette foregår i et veldig kort tidsvindu, lenge før noen refleksjoner fra rommet eller gjenstander i rommet påvirker signalet.

    Dette kan være en faktor som forklarer hvorfor lyden på disse to høyttalene oppleves som forskjellig.
    Med litt maskering så blir det mere smooth og fint, mens bedre oppløsning gir en lyd som er mere vektløs på en måte, det låter mer som virkelige lyder, på bekostning av en nådeløs avsløring av hva som er på opptaket.

    For å få til dette må både driveren og hornet lages slik at det ikke oppstår resonanser og refleksjoner.
    F1 høyttaleren med bånd og et mindre horn er også slik som F2 spectrogrammet viser.
    Både bånddriveren i F1 og AMT driveren i F2 er i utgangspunktet født uten skavanker som membranoppbrytning og refleksjoner i membranmaterialet, og de resonansene som er der forsvinner når frekvensrespons og impulsrespons rettes med en kombinasjon av akustisk korreksjon i hornet og i delefilteret.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tøft! Hva er tidsvinduet på disse målingene?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Jeg ville ikke bekymre meg om FOR høy oppløsning ref. avsløre dårlige opptak etc. Målet må alltid være høyest mulig oppløsning - og selv på s.k. dårlige opptak - jeg vil heller kalle de annerledes - så er det ønskelig med flest mulig detaljer. Det er i disse detaljene nerven og det livaktige ligger, ikke ien maskert, tweaket tilpasset sound.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Tøft! Hva er tidsvinduet på disse målingene?
    Spectrogrammene er med tidsvindu 4ms, skalaen på figuren dekker -2ms til +6ms, det er 1ms mellom hver horisontale linje.

    Tidsvinduet bestemmer oppløsningen - lavere tid, mere nøyaktig.
    Men samtidig så kreves det lenger tid for å vise lavere frekvenser, derfor er det ikke noe informasjon å hente under 250hz her.

    Dette er i utgangspunktet målinger gjort i Rom2 i lytteposisjonen, med fullfrekvent sinussweep.
    Det er måten signalet analyseres på som gjør det mulig å studere hva som skjer med signalet før lyden egentlig har forlatt høyttaleren.

    Slik ser det ut med 40ms vindu:

    opplosning 3.png
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Jeg ville ikke bekymre meg om FOR høy oppløsning ref. avsløre dårlige opptak etc. Målet må alltid være høyest mulig oppløsning - og selv på s.k. dårlige opptak - jeg vil heller kalle de annerledes - så er det ønskelig med flest mulig detaljer. Det er i disse detaljene nerven og det livaktige ligger, ikke ien maskert, tweaket tilpasset sound.
    Det er også min erfaring - selv om "feil" er mere åpenbare og hørbare.
    Men feil som er veldig åpenbare er lettere å skille fra resten, slik at det er lettere å høre forbi.

    Satt nettopp og hørte på Brazz Brothers.
    Flott innspilling, men det er kjørt såpass i taket at blåserene klipper av og til.
    Forvrengningen er lett hørbar, men også forholdsvis lett å høre forbi, fordi den er plassert utenfor instrumentet på en måte, slik at det også er lett å oppfatte at dette ikke er lyder som kommer fra instrumentet.
    Når instrumentene inntar en fysisk dimensjon, bassen har punch og rett tyngde, og de mindre trommene slår rett gjennom brystet, så er det Brazz Brothers i stua, og er det litt ulyder her og der så spiller det liten rolle, for det svinger såpass bra at jeg blir sittende å høre på musikk som jeg i ellers aldri ville brydd meg særlig om.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Slow Eastbound Train

    Daniel Herskedal - Slow Eastbound Train.

    herskedal.jpg


    Det nye hvite rommet begynner å bli ferdig og klart for bruk, så da passer det å finne noe ny musikk.
    I en av trådene her (sikkert Sluket eller AtleT sin) kom jeg over Herskedal, og han har gitt ut et fremragende album som kunne kjøpes på bandcamp.

    Her er loudness-war og filtrering av bassen for at det skal passe for butikkjøpte subwoofere behagelig fraværende, det er bare å dra opp master til +8dB og være fysisk tilstede på konsert.

    Nå må jeg innrømme at jeg ganske raskt flyttet meg inn i rommet der det store systemet står, spesielt bassystemet i Rom2 blir litt reiseradio i forhold når en skal ha fullt frekvensområde og full dynamikk.

    Denne produksjonen er et godt eksempel på hva som går an med dagens digitalteknikk, det er en dynamikk og realisme som ingen vinyl eller tapeavspilling kommer i nærheten av - bakgrunnen er totalt svart, ingen pålagt audiofil støy, og det er nyanser og detaljer langt ned i dypbassen bak basstrommen som har en fysikk tilsvarende fremste rekke på en livekonsert.

    Oppover i frekvensområdet så er det en realisme og transparens som F1 høyttaleren og jeg liker, selv cymbaler blir store og får en fysisk dimensjon.

    Anbefales.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat der er jeg jævlig uskyldig, Kvåle! Har ikke hørt skiva en gang. Men takk for cred uansett :D Neste gang sitter'n!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Akkurat der er jeg jævlig uskyldig, Kvåle! Har ikke hørt skiva en gang. Men takk for cred uansett :D Neste gang sitter'n!
    Det er kun artisten jeg har fra forumet, resten fant jeg selv.
    Det er nyttig å nevne hvor man har ting fra (evt tror man har ting fra), for da linker man ting sammen på en måte, og kanskje kommer det mer ved en senere anledning også.

    Dessuten så har jeg ikke greie på musikk, bør egentlig ikke uttale meg om musikk i det hele tatt, men jeg liker musikk.
    Av de timene systemet i Den Moderate Kinoen har gått så er det nok en veldig liten andel film/kino i forhold til timer med musikk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.799
    Torget vurderinger
    23
    Godt resonnement. Give and ye shall recieve som det heter. Det som betyr noe er å LIKE musikken - kunnskap om artister etc. kommer automatisk når en begynner å fokusere på det. Ikke glem musikkvideoene - en glimrende anledning for filmfolk til å "bonde" med musikk/sjanger/utøvere.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artig Kvålsvoll. Er sannsynligvis den skyldige her. Unge Herskedal er en kompis av meg. Ligger et tips om albumet Slow east... også for et par hundre innlegg siden i tråden min trur eg. Er mye gull fra den kanten.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Artig Kvålsvoll. Er sannsynligvis den skyldige her. Unge Herskedal er en kompis av meg. Ligger et tips om albumet Slow east... også for et par hundre innlegg siden i tråden min trur eg. Er mye gull fra den kanten.
    Da må du hilse og si at produksjonen rent teknisk er veldig bra, jeg likte lydbildet veldig godt.

    Musikken ellers vil jeg ikke uttale meg om, annet enn at liker den.
    Norsk jazz er gjerne assosiert med Garbarek-lignende ting, den musikken har aldri falt helt i smak hos meg, blir for mye hylende saksofoner.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er veldig hyggelig. Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Jeg skal på babybesøk til produsenten i den nærmeste fremtid. Var faktisk produsentdebuten hans. Han kommer til å bli veldig glad for den tilbakemeldingen. :)
    Siden vi er i gang, har du sjekket ut Hayden Powell?
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Satt nettopp og hørte 2. sporet på Herskedal, og dette er veldig bra, måtte bare høre en til og så enda en..

    Loudness-war? Hva er det?
    Næ.. har ittj sjett nei..

    H Powell skal jeg lete opp, takker for alle musikktips.

    Jeg har jo en del mere spesiell musikk selv også, men dette er mye elektronisk, slik som Panda Dub og Flashbulb.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det er veldig hyggelig. Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Jeg skal på babybesøk til produsenten i den nærmeste fremtid. Var faktisk produsentdebuten hans. Han kommer til å bli veldig glad for den tilbakemeldingen. :)
    Siden vi er i gang, har du sjekket ut Hayden Powell?
    Jazztrio med trompet, og det liker vel du.
    Dette er mere tradisjonell jazz, absolutt ikke ille dette heller.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det lovt både målinger og artikkel om akustikk og oppsett av rom, og det kommer.
    Med litt mindre fokus på det tunge tekniske, jeg prøver i hvertfall.

    Mens mange ser ut til å være opptatt med diverse mer eller helst mindre givende diskusjoner om hva som er rett og galt, og hvordan dette skal fortelles på rett måte, så er det ting som må bygges & lyttes til & måles & skrives om, og det er vel den oppgaven jeg har tatt på meg da, i denne sammenhengen.

    Jeg er vel mer tilhenger av at folk må finne ut av hvordan ting henger sammen selv, jeg presenterer bare innholdet, så er det opp hver enkelt selv å sette seg inn i ting.
    Så lenge en ikke er proffesjonell - dvs jobber med lyd eller lydprodukter - så er det heller ikke noe krav om å vite hva som er rett eller galt, slik jeg ser det.

    Lyden i Rom2 vokser, etter hvert som jeg bruker det.
    Nå kan jeg faktisk gå med på at enkelte parametere også kan være bedre der inne.

    En viktig observasjon her er at endringene som kom etter justering av refleksjoner bak i rommet med diffusorer gjør det klart mere engasjerende å høre musikk.
    Disse endringene gjør ikke lyden mere eksakt eller klarere eller mer oppløst, det har med hvordan lydscenen foran kobler til rommet man sitter i, størrelsen på hele lydbildet.

    artikkelskrivesnaa.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er veldig hyggelig. Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Jeg skal på babybesøk til produsenten i den nærmeste fremtid. Var faktisk produsentdebuten hans. Han kommer til å bli veldig glad for den tilbakemeldingen. :)
    Siden vi er i gang, har du sjekket ut Hayden Powell?
    Jazztrio med trompet, og det liker vel du.
    Dette er mere tradisjonell jazz, absolutt ikke ille dette heller.
    Pleier å si at jeg liker alt som er bra. ;) Nei, er jo egentlig litt trøtt på trompetspill så hører helst andre ting. Årsaken var bare at jeg oppfatter Powell og Herskedal ganske like i sin tilnærming hvis man skraper musikken til beinet. De er barndomskompiser med en etterhvert lang fartstid sammen. God musikk fra begge og litt forfriskende lyriske i norsk sammenheng synes jeg.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    5 nyvinninger for bedre lyd

    5 nyvinninger for bedre lyd:

    Kvalsvoll Design AS 5 Inventions for Better Sound Article

    Alle foretrekker bedre lyd, når de først har opplevd forskjellen.

    Her er 5 nyvinninger som bidrar til at flere får muligheten til å oppleve dette.

    Noen tror at det ikke skjer noe nytt med lyd, at det bare er marketingsvada og scam som regjerer innen lydprodukter nå for tiden.

    Nå viser det seg at jeg har utviklet hele 5 nyvinninger som alle:
    - Har reell betydning for lyden
    - Er tekniske nyvinninger basert på viten
    - Er nye
    - Er ikke basert på tullete pseudovitenskap og okkultisme

    .............

    Ser jo stadig vekk dette utsagnet "det skjer jo ikke noe nytt med lyd".
    Tull, det skjer stadig vekk mye med lyd, når du bare ser på rett plass.
    Her hos meg skjer det MYE med lyd.

    Jeg har presentert den nye lyden, med en helt ny generasjon lydløsninger for film og musikk.
    For å få til dette så er det jo ikke så rart at nye løsninger må utvikles.
    Det er liksom ikke bare å hive noen seaselementer inn i en kasse.

    Nå er det enkelte som vil velge å ignorere og avskrive det jeg sier som tull og oppspinn - at den nye lyden ikke finnes, at dette ikke er noe bra, at dette er for billig - uten å vite hverken hva dette er eller hvor mye det koster, at det ikke går an å utvikle noe nytt når brandingselskapene som har sparket alle ingeniørene sine ikke greier det.

    Jeg kan forklare ren teknisk i veldig langtekkelige og kjedelige detaljer hvorfor dette virker, men heldigvis så er ikke det nødvendig.

    Nå er situasjonen slik, at det er flere som har hørt denne nye lyden, og noen av disse har skrevet om det de har opplevd, i innlegg i denne tråden.
    Disse inntrykkene er resultatet av å ha hørt på dette i en 3-5 timer lang lyttesession, med veldig variert materiale.
    Vanskelig å bare avskrive dette som oppspinn da, uten å bli oppfattet som useriøs.

    1_640.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det fine med forum er at det er ikke nødvendig å poste ting hele tiden.

    Jeg har tenkt litt på hvordan jeg skal bruke denne tråden fremover, om det i det hele tatt er hensiktsmessig å legge ut så mye her.
    Tekniske artikler passer bedre på nettsiden, mens diskusjon og spørsmål & svar passer bedre på forumet her enn på facebook.
    Jeg har allerede tatt opp en del emner relatert til lyd i denne tråden, informasjonen ligger der nå, og den går ikke ut på dato før vi finner ut noe nytt som gjør den gamle kunnskapen utdatert.

    For mange lydinteresserte som har sin erfaringsbakgrunn og kunnskapskilde fra magasiner og butikker og produsentenes markedsføring, så er de tingene jeg tar opp og presenterer her noe helt nytt, som ikke passer inn i den forestillingen en har fra før.
    Å endre syn på noe som en har brukt lang tid på å få innsikt i fra før, det tar tid og krever litt innsats.
    For mange er det heller ikke interessant å studere så nøye på hvordan ting egentlig fungerer, ned til minste detalj.
    Og det er helt greit.
    Informasjonen ligger her, om du en dag blir nysgjerrig.

    Lyd og lydteknikk er selvsagt myyye mer enn det som er nevnt her.
    Med det som er postet om fx hva som har betydning for lyden, så er det et godt utgangspunkt for å komme seg videre.
    Så kan en også bruke nettet til å finne andre informasjonskilder som kan bekrefte eller gi mere innsyn i en gitt problemstilling.

    Å poste mye om produkter og løsninger som selskapet utvikler passer også best på nettsiden.
    Men spørsmål og diskusjon rundt løsninger kan passe her.


    --------------

    Så, hva skjer.

    Jeg har lagt til enkle bilder på artikkelsiden (på nettsiden min) slik at du lett kan se hva du leser - noen artikler er om Kvålsvoll Design produkter eller teknologi (bilde med logo), noen er generelle tekniske og informative (blå I), noen er verktøy for beregning av lydting (grå håmmår):

    artiklermedbildeforkategori.jpg



    For de som vil vite mer om det jeg lager og det jeg holder på med, så er det flere artikler her som beskriver teknikk, bakgrunn, filosofi bak dette.

    Artikkelsiden: www.kvalsvoll.com/Articles/a1.htm


    Demo - servicen er oppdatert.
    Det står nå at demo er for kunder av Kvålsvoll Design produkter og tjenester.
    Det er fordi jeg må ha mulighet til å begrense tilgangen til demoer her hos meg.
    En demo tar typisk 3 - 5 timer, og selv om dette alltid er en arti og givende seanse, så går det altså med minimum en halv dag.
    Jeg har heller ikke samme behovet for å få folk inn hit for å høre på dette lenger, jeg har nå opparbeidet et slags datagrunnlag.

    Men ta kontakt om du er nysgjerrig på det jeg holder på med, vanligvis så skal vi nok få til en demo, det er arti og givende å treffe andre som er opptatt av lyd.




    Det er bygd et nytt Rom 2 som er satt opp kun for 2-kanal og musikk.
    Dette rommet er nevnt før i tråden her.
    Mens vi venter i spenning på artikkelen om dette rommet, så får vi nøye oss med en enkel beskrivelse:

    - Lytterom/testrom for 2-kanal.
    - Omfattende akustisk behandlet.
    - Lydmessig så tror jeg nok det mest overraskende er hvor mye romklang og rominformasjon dette rommet gir, lydbildet er veldig levende og fyller hele rommet.

    F1p testing i rom2 2.jpg



    Flere forskjellige høyttalere er tilgjengelig, hva som står i det enkelte rom kan variere.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kan jeg spørre om hvorfor du gikk for slike "slats" i siderefleksjonene? Vil ikke det gi litt refleksjoner i øverste frekvensområde?
    Når du sier diffusjon på bakvegg, mener du slike "slats" eller faktisk diffusjon? :) spennende rom!
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kan jeg spørre om hvorfor du gikk for slike "slats" i siderefleksjonene? Vil ikke det gi litt refleksjoner i øverste frekvensområde?
    Når du sier diffusjon på bakvegg, mener du slike "slats" eller faktisk diffusjon? :) spennende rom!
    Listene på sideabsorbentene er rett og slett for at de skal henge sammen konstruksjonsmessig, samt litt design, det tar seg bedre ut.
    Lydmessig er det kun ulempe med refleksjoner her, slik rommet er tenkt akustisk sett.
    Refleksjon fra sidevegger fungerer det også, men da må en ha større avstand til ht, og til det er rommet rett og slett for smalt.
    Om du ser litt mer nøye på disse listene, så ser du at de er ganske smale, og det er et område nær ht uten lister.
    Dette fungere for meg, for alle mine (nye..) ht har særdeles god kontroll på spredning oppover i frekvens, slik at disse listene ikke får noen direktelyd.

    Bak i rommet er det montert sylindriske diffusorer/reflektorer.
    Det er liten avstand fra lp til veggflatene, så store, vanlige diffusorer blir mindre ideelt - i følge bok-teorien.
    Lister vil ikke gi nok refleksjon til å skape den lyden jeg vil ha.

    Slik ser det ut bak:
    diffusor 1.jpg
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Vår beste dag

    I går ble det skifilmer presentert av Fri Flyt, et arrangement de har med visning av diverse filmklipp der det stort sett går i ski og snø og herjing.

    Første filmen var "Vår beste dag", denne vant en slags konkurranse som Fri Flyt hadde, detaljer finner du på Fri Flyt sine sider.
    Filmen utmerket seg med valg av musikk - Vår beste dag, fremført av Marit Larsen.

    Etter arrangementet sier han ene som var med, "du skulle laget løsninger for slike lokaler, slik at de fikk skikkelig lyd."
    Da måtte jeg dessverre si som sant er, at den lyden vi hørte her var såpass bra, at det er helt sikkert at dette lydanlegget allerede var satt opp av en som hadde greie på hva han holdt på med.
    Dialog/vokal var klar og tydelig, klangbalansen helt grei - skal jo ha litt ekstra bass, lydnivået var helt passende.
    Bassen var dårlig, preget av kraftige resonanser, null kick, null punch, men dette er ikke lett å få til bra for hele lokalet, vi satt helt bakerst inntil en murvegg.

    Det er klare begrensninger for hva som kan oppnås lydmessig i en slik setting - hele lokalet skal dekkes, alle skal ha akseptabel lyd, alle skal kunne høre hva som blir sagt.

    Spørsmålet er også hvor vidt opplevelsen av skifilmen ville blitt mye bedre med bedre lyd.
    For arrangøren er det interessant hvor vidt det ville blitt solgt flere billetter med bedre lyd, neppe tilfelle.

    Jeg fant en tildels "hørbar" versjon av Vår beste dag.
    Ikke noe underverk rent teknisk, men bra nok for formålet - nemlig å få Marit Larsen inn i rommet mitt, med en tilstedeværelse som bidrar til å forsterke det musikalske budskapet så mye at det blir en helt annen opplevelse.

    Å løfte pa-anlegget opp til et tilsvarende nivå er ikke mulig - lokale, krav til dekning over stort område, de fleste blir sittende mindre ideelt slik at noe 3d-lydbilde som blir slik at artister og instrumenter fremstår som fysiske objekter kan en bare glemme.

    Det er derfor det gir mening å bruke penger og tid og innsats på å få opp et anstendig lydsystem hjemme.
    Potensialet for store lyd og musikkopplevelser er tilstede.
    Enten det er Marit Larsen, eller Infected Mushroom som står på menyen.

     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Interessant skrevet, Kvålsvoll. Må bare si at jeg for min del håper du fortsetter å oppdatere denne tråden og delta i forumet, jfr. det du skrev over om at du var usikker på hvordan du skulle bruke tråden videre. Dine bidrag er blant det jeg synes jeg lærer mest av her inne.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    @OlavE, takk for det.

    Ligger vel an til å fortsette slik som nå, med et innlegg nå og da, når jeg føler jeg har noe jeg vil ha sagt.
    Ser ikke at det kan skade, hverken meg eller høyttalerene.

    Detaljerte teknikk-diskusjoner er det alltids nok av fra før, så jeg prøver å bidra med litt annet også, som kanskje kan gi grunnlag for ettertanke.

    Nå kommer det straks besøk her, blir arti å høre hva han synes om det nye rommet..
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hva er et horn

    Hva er et horn - hva kan kalles for horn, og hva slags kriterier kan legges til grunn for klassifisering som horn.

    En grei definisjon er at et horn må gi akustisk belastning i et aktuelt frekvensområde.
    For at det skal bli slik må lengden på hornet være stor nok i forhold til bølgelengden.
    Typisk så må lengden være minst en kvart bølgelengde, slik at:

    L(m)=340/(4*f)

    Da skjønner vi at et typisk midbasshorn ikke kan kalles midbasshorn hvis ikke lengden er minst rundt 0.7 - 1 meter.

    I tillegg kan hornet kontrollere spredningen, da må også munningen være stor i forhold til bølgelengden, typisk rundt en halv bølgelengde.
    Men dette avhenger veldig av hornprofilen.

    Et basshorn for 20hz trenger ikke ha munningsstørrelse på 17/2 meter, er munningen mye mindre så betyr det bare at det ikke er noen spredningskontroll.

    På bildet er det 4 horn - åpenbart ganske forskjellig:

    horn_5.jpg


    Dette er et mellomtone/diskanthorn primært designet for optimal spredningskontroll, munningen er stor i forhold til frekvensområdet det brukes innenfor - 1300Hz - >20KHz, lengden er i samme størrelsesorden:

    horn_1.jpg


    Det er utformingen av hornprofilen samt akustisk demping inne i hornet som gir den ønskede lydspredningen. Lydforsterkningen er moderat, rundt 6-8dB ved lavere frekvenser, ved høyere frekvenser er det ingen forsterkning. Akustisk belastning for driveren er liten.

    Det mindre hf/mid hornet har samme formål og egenskaper, men her er frekvensområdet 2800Hz og opp, derfor kan dette hornet være mindre:

    horn_3.jpg



    Den lille S6-14 Compact Horn subwooferen er mindre enn kassen som skiskoa mine kom i. Det er likevel et ekte horn, med hornlading fra 30Hz opp til rundt 100Hz:

    horn_2.jpg


    Begrenset størrelse betyr begrenset lydstyrke - driveren i seg selv har klare begrensninger, men også akustisk så er det en grense for hvor stort trykk det kan være inni kanalen (er vel en 170dB inn der når en drar på..), og hvor stor lufthastighet en kan ha før det blir for store tap.


    Om dette er et "ekte" horn, kommer an på hvordan vi tøyer definisjonen på horn:

    horn_4.jpg


    Ut gjennom denne åpningen kommer det lyd fra rundt 60Hz og oppover til 200Hz. Internt i kabinettet er det en hornkanal, det som er litt spesielt her er at munningen er mye mindre enn størrelsen på hornkanalen. Et vanlig bassreflekskabinett ville ikke virket for denne høyttaleren, fordi det er valgt en driver som gir best mulig mellomtone, den har rett og slett for kraftig magnet og for lett membran til å fungere nedover i bassområdet, og trenger litt hjelp fra denne hornlignende konstruksjonen for å gi noenlunde akseptabel respons nedover mot en 60Hz, der den ruller av.


    Disse basshornene som er akustisk små i forhold til bølgelengder i bassen gir ikke noe bedre eller dårligere spredningskontroll enn en bassrefleksbox eller et vanlig lukket kabinett. Forskjellen ligger i måten driveren belastes, og koblingen til rommet.

    Generelt så er alle basshorn av denne sorten - akustisk liten munning, omtrent rundtstrålende.

    Det går også an å lage horn som fungerer et stykke ned i bassområdet, med spredningskontroll, kalles gjerne midbasshorn. Disse er gjerne dimensjonert for rundt 80-120Hz og oppover et stykke, skal en rekke mye laver i frekvens blir det brått så stort at det ikke kan være i rommet.

    I et lite rom så skjer det imidlertid en del interessante ting ved lave frekvenser. I stedet for to digre basshorn som måtte være større enn rommet, så kan en plassere flere små lydkilder, og få til mye rart.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det mest naturlige er vel å kalle disse bassløsningene for transmisjonslinje. Spørsmålet er om man skal kalle alt for horn, eller om det er mer riktig å kalle alt for transmisjonslinje.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    På den minste så øker arealet fra halsen mot munningen, da er det et.. HORN!

    Den største (F2) er derimot mere diffus, det er et slags horn inni, men munningen er portet med et areal som er mye mindre enn arealet i enden av hornkanalen.
    På denne - som hadde vært fint å kunne kalle "horn" - så er det gjort ganske mye for å unngå nettopp det som en kan kalle for "hornlyd" - resonanser og ukontrollert delay.

    Transmisjonslinje er et begrep som tradisjonelt kobles til høyttalere med lav effektivitet og imponerende dyp bass.
    Driveren var ofte med svak motor og tung membran.
    Transmisjonslinjen kan også være helt stengt i enden, formålet med transmisjonslinjen er da å absorbere all lyd fra baksiden av elementet.

    Lydmessig så er det nok veldig lite som minner om transmisjonslinje med dyp bass og tung membran her.
    Dyp bass fins ikke, men den bassen som er har en helt annen fysikk og transientgjengivelse.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Hornbonus

    Horn er bra, og av og til så får en noen ekstra fortrinn med som ikke nødvendigvis har direkte med hornet å gjøre.

    F1p høyttaleren - HF horn, og et par små direkte radiatorer for mid/LF:

    F1 design 2.jpg


    Siden driveren - her en bånddiskant - er plassert der hornet begynner, så blir denne forsinket i tid i forhold til lf driverene.
    Dette er en stor fordel, det viser seg nemlig at den blir impulskorrekt, dvs fase og tid som funksjon av frekvens oppfører seg noe nær ideelt.
    Forutsatt at delefilter utføres slik at det blir rett.

    Slik er stepresponsen:

    IR step 0.png


    Sammenlign gjerne med andre typiske høyttalere.
    Det ideelle er et rektangel/firkantet step, siden den ikke gjengir DC så blir det en trekant.

    På starten av 80-tallet ble det populært å plassere diskanter forskjøvet i forhold til bass for å ordne dette - den faselineære høyttaler var født.
    Dessverre så virker ikke dette helt bra i praksis; hf driveren ble som regel fremdeles plassert for langt frem, og off-axis så blir det like galt som på en plan baffel.

    Med horn så virker det også off-axis:

    IR step 0 30 45 60 90.png


    0 - 30 - 45 -60 -90 grader off-axis.
    Forskjeller her skyldes i hovedsak at frekvensresponsen faller for høyere frekvenser (langt) off-axis.

    Hva betyr dette for lyden?
    Bedre transientgjengivelse, bedre perspektiv, bedre plassering av instrumenter i lydbildet.
    Det viktigste er nok at hele lydbildet henger sammen på en mye bedre måte, slik at instrumenter fremstår mere som helhetlige objekter.
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Ski og høyttalere

    Holder på å lage brocheur for F1 høyttaleren.

    Så fant jeg på at dette bildet, det skal jeg ha med.
    Nå må jeg bare finne ut hvordan det skal gå til at det passer inn i en høyttalerbrocheur.

    P1040546_800.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Apropos delefilter, Kvålsvoll: Designer du høyttalerne dine med passive eller aktive delefilter?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn