Bil, båt og motorsykkel Kundeservice fra helv#$#

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Det er en oppfatning gjerne at hifi greier er dyrt, men det er jo en annen industri som er ille, pill råtten, servcie fra helv#¤#, og ingen ønsker om å forbedre seg eller ta selvkritikk
De lever godt på uvitende kunder som betaler dyrt for vanvittige marginer.....

Bremser
Jeg var på EU kontroll i Oktober ifjor med min BMW 730D og fikk i pålegg at skiver, kalipere, bremseklosser måtte byttes på begge sider bak, jeg var hos Kokstad Auto i Bergen og fikk der et tilbud på å gjøre denne jobben for kr 17.577, litt dyrt synes jeg og en kollega av meg tipset om autodoc.... hvor man kan bestille deler, sikkert og bra ....

Jeg bestilte da full pakke med skiver, kalipere og klosser og sensorer fra https://www.autodoc.co.no/, topp ting fra Brembo og andre topp merker Kr 3987,- +mva jobben ble gjort på Bergen Lakk Og Verksted As Bilxtra for kr 5500,- Det kostet da totalt 9487,- (jeg har ennå ikke fått regning på 25% moms)

Altså en forskjell på nesten kroner 10.000 for å bytte bremseskiver på Kokstad Auto vs å kjøpe deler og få et annet verksted til å gjøre denne jobben....

batteri i nøkkel
Jeg trodde jeg hadde lært men .... jeg fikk alarm på batteriet på nøkkel og for å gjøre dette enkelt og kjapt dro jeg til Kokstad auto for å bytte batteri i nøkkel, det koster vel noen hundre kroner tenker jeg og tenkte ikke mere på det ..... Etter å ha ventet nesten en time begynte jeg å ane uråd og helt riktig, jeg ble presentert for en regning på Kr 6066.- for bytte av batteri, helt normal pris ifølge Kokstad Auto ..... jeg kranglet med dem som bare f og fikk etterhvert 15% rabatt på deler, men likevel Kr 5500 for batteribytte ..... jobber fremdeles med å komme meg over denne .....

I ettertid har jeg gått tilbud på samme jobben fra annet firma, kr 190,- (https://www.karljensen.no/)
Hvis man skal ha ny nøkkel til bilen så er prisforskjell ganske høy mellom Kokstad Auto og samme forhandler nevnt over .... 2500 vs nesten 5000

Bilbransjen er tydeligvis fullstendig skrudd i hodet og lever på ekstreme marginer fra uvitende forbrukere .... slik som meg 🤬
Jeg ønsker ikke å være grinete og negativ men synes det bør være normalt at en bransje opererer med normale marginer ...... bilbransjen er jo ikke der .....

Poeng: Det er mye penger å spare ved å være smart her, på tide at jeg begynner å lære også :ROFLMAO:
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Det er en oppfatning gjerne at hifi greier er dyrt, men det er jo en annen industri som er ille, pill råtten, servcie fra helv#¤#, og ingen ønsker om å forbedre seg eller ta selvkritikk
De lever godt på uvitende kunder som betaler dyrt for vanvittige marginer.....

Bremser
Jeg var på EU kontroll i Oktober ifjor med min BMW 730D og fikk i pålegg at skiver, kalipere, bremseklosser måtte byttes på begge sider bak, jeg var hos Kokstad Auto i Bergen og fikk der et tilbud på å gjøre denne jobben for kr 17.577, litt dyrt synes jeg og en kollega av meg tipset om autodoc.... hvor man kan bestille deler, sikkert og bra ....

Jeg bestilte da full pakke med skiver, kalipere og klosser og sensorer fra autodoc, topp ting fra Brembo og andre topp merker Kr 3987, jobben ble gjort på Bergen Lakk Og Verksted As Bilxtra for kr 5500,- Det kostet da totalt 9487,-

Altså en forskjell på nesten kroner 10.000 for å bytte bremseskiver på Kokstad Auto vs å kjøpe deler og få et annet verksted til å gjøre denne jobben....

batteri i nøkkel
Jeg trodde jeg hadde lært men .... jeg fikk alarm på batteriet på nøkkel og for å gjøre dette enkelt og kjapt dro jeg til Kokstad auto for å bytte batteri i nøkkel, det koster vel noen hundre kroner tenker jeg og tenkte ikke mere på det ..... Etter å ha ventet nesten en time begynte jeg å ane uråd og helt riktig, jeg ble presentert for en regning på Kr 6066.- for bytte av batteri, helt normal pris ifølge Kokstad Auto ..... jeg kranglet med dem som bare f og fikk etterhvert 15% rabatt på deler, men likevel Kr 5500 for batteribytte ..... jobber fremdeles med å komme meg over denne .....

I ettertid har jeg gått tilbud på samme jobben fra annet firma, kr 190,-
Hvis man skal ha ny nøkkel til bilen så er prisforskjell ganske høy mellom Kokstad Auto og samme forhandler nevnt over .... 2500 vs nesten 5000

Bilbransjen er tydeligvis fullstendig skrudd i hodet og lever på ekstreme marginer fra uvitende forbrukere .... slik som meg 🤬
Jeg ønsker ikke å være grinete og negativ men synes det bør være normalt at en bransje opererer med normale marginer ...... bilbransjen er jo ikke der .....

Poeng: Det er mye penger å spare ved å være smart her, på tide at jeg begynner å lære også :ROFLMAO:
Hvordan er det mulig å ta 6066 kr for å skru ut en liten skru, og vippe av et plastdeksel og bytte 2 batterier som koster under 100 kr?
På toppen av det hele forsvare det som den mest naturlige ting.
Men det er mye slikt.
Bagatellmessige deler/jobber prises slik at at fullt brukelig ting må kasseres.
Hvis deler i det hele tatt er tilgjengelige.

Vi hadde en vaskemaskin som motoren stoppet å gå.
Ny motor kostet nesten 5000 kr og dette er LENGE siden.
Børster hadde de ikke - selvsagt.

Jeg gikk innom et vikleverksted vi brukte på jobben, og fortalte historien til en gammelkar i blå kjeledress, og med sneipen bak øret.
Gubben tok den gamle børsta, myste litt på den, og ba meg om å komme igjen om en time eller så.
Jeg kom tilbake med marsipankake, og fikk en hel pose med børster som han ikke skulle ha noe for.
Jeg holdt den maskina i gang i over 10 år etter.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg jobber i et miljø med en rekke faglærte mekanikere ( ikke bil spesifikt) og enda flere hobbymekkere, så ting som dette blir flittig diskutert... Bilbransjen ligner mer og mer på svindel...... Min forrige bil var en 2001 Mondeo 2.l bensin stasjonsvogn... da bilen var vel 8 år, fikk jeg noen underlige lyder når jeg lå ute på veien uten pådrag. Det viste seg etterhvert å være ett kaput rådelager...... ingen deler, - kun byttemotor var svaret.. pris 55.000. Jeg skrur mye sjøl, men akkurat den jobben trodde jeg ikke meg sjøl til, - jeg manglet også en god del utstyr. Løsningen der og da ble en ny bil av samme sort, men en 2l diesel, som jeg ennå har......
Ett års tid etter, ble jeg fortalt av en som kjenner dette godt, at daværende Mazda 6 hadde eksakt samme motorblokka, og at Mazda leverte deler. Det viste seg da også at en av mekanikerne på verkstedet hadde kjøpt min bil for ca 2,50 og reparert den med deler fra Mazda....... Jeg vurderer nå å bytte, da dieseldyret nå har rundet 11 år, -egentlig uten problemer, - men det blir garantert ikke den forhandleren!
I følge gutta på jobben er det vel også VW og Audi med Møller i ryggen, og BMW som opererer med de verste verksted, service og delepriser, så det blir garantert ikke noen av disse merkene heller....
 
Sist redigert:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Innlegg
4.182
Antall liker
12.675
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
2
Eksempel frå morsykkelbransjen for nokre år sidan (slutten på 90-talet).
Det utvikla seg ei rasling frå motoren i min einsylindra HONDA 500 som eg hadde på den tida.
Rekna med at det var kamkjede og spurte om pris hos den lokale Honda-forhandleren; 3200,-
Eg sa ok, eg kjem tilbake om eg treng det.
Ringte så ein kompis som jobba i Aberdeen: Kjør innom Hondabutikken på veg heim å spør kva ein kamkjede koster.
56 pund fekk eg beskjed om neste dag. Eg ba han sjølvsagt å kjøpe og sende til meg.
(Nå er eg istand til å reparere sjølv heldigvis, ellers hadde det vel ikkje svara seg å fikse.)
Det har rett nok blitt betre etter at internett har teke av, men prisnivået i Noreg er ...
 

relløm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.10.2007
Innlegg
301
Antall liker
147
Jeg hadde min Lexus på service i fjor , for 1 times arbeid kostet det 12000 . Synes det var helt uhørt så jeg byttet bil til et annet merke .
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Årsaken til at bilbransjen er slik, er at de aller aller fleste knapt kan noe mere enn å fylle drivstoff og spylerveske på bilene. Undersøkelser viser jo at mange ikke engang kan å skifte hjul på egen bil. Da er det enkelt at "fagfolk" kan hevde at man trenger nytt ditt og nytt datt, siden man ikke har kunnskap nok til å argumentere imot. Nye skiver, klosser og kalipere er en gjenganger, men hvor ofte får man vist eller bevist at klossene er utslitt, eller at skiva er tynnere enn godkjent, eller at kaliperne ikke fungerer? Spesielt dette med "ødelagte" kalipere er en liten kjepphest for meg. Jeg bare spør, hvordan kan en kaliper som sitter relativt godt beskyttet faktisk bli så ødelagt at den må byttes i ny? Jeg har tafset min andel på bremser, og vet godt hvordan de bevegelige delene i bremsesystemet fungerer. Repsett til kalipere fås til et par hundrelapper og tar 15-20 minutter å bytte når kaliperen av tatt av bilen. Er må så uheldig at stempelet må byttes, som oftest trengs ikke det, så koster det 2-3 hundrelapper og byttes i samme slengen med forannevnte.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg hadde min Lexus på service i fjor , for 1 times arbeid kostet det 12000 . Synes det var helt uhørt så jeg byttet bil til et annet merke .
Det var høy timepris. Sikker på at det ikke var noen deler involvert?

Jeg er enig i at det er mye rart av prising i bilbransjen og har opplevd enkelte ting selv (men sjeldent ekstremt); men dette er jo ikke akkurat en post å bli klok av......
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Årsaken til at bilbransjen er slik, er at de aller aller fleste knapt kan noe mere enn å fylle drivstoff og spylerveske på bilene. Undersøkelser viser jo at mange ikke engang kan å skifte hjul på egen bil. Da er det enkelt at "fagfolk" kan hevde at man trenger nytt ditt og nytt datt, siden man ikke har kunnskap nok til å argumentere imot. Nye skiver, klosser og kalipere er en gjenganger, men hvor ofte får man vist eller bevist at klossene er utslitt, eller at skiva er tynnere enn godkjent, eller at kaliperne ikke fungerer? Spesielt dette med "ødelagte" kalipere er en liten kjepphest for meg. Jeg bare spør, hvordan kan en kaliper som sitter relativt godt beskyttet faktisk bli så ødelagt at den må byttes i ny? Jeg har tafset min andel på bremser, og vet godt hvordan de bevegelige delene i bremsesystemet fungerer. Repsett til kalipere fås til et par hundrelapper og tar 15-20 minutter å bytte når kaliperen av tatt av bilen. Er må så uheldig at stempelet må byttes, som oftest trengs ikke det, så koster det 2-3 hundrelapper og byttes i samme slengen med forannevnte.
Veldig enig angående bremser, men fra hva jeg hører og selv opplever, så virker det som bremser er en gjenganger på EU kontroller. Tror det er mye fordi de fleste moderne biler har åpne systemer hvor skiver er såpass eksponerte som de er for salt og fuktighet, samt at mange kanskje ikke kjører nok til å holde skivene rustfrie.
Har også vært nødt til å renovere kalipere noen ganger, og særlig er det glideboltene som må enten bare smøres opp, eller byttes. Etter noen år må nesten alltid stemplene byttes også, men som du sier koster sånne repsett med glidebolter, stempler, og pakninger ikke mange kronene.

Men, det er jo en grisete møkkajobb, og det er sikkert mye enklere, rensligere, og mer lønnsomt for verkstedene å bare si "du trenger nye kalipere bak", de koster fem tusen pr. stk". Eller hva de nå koster.

Forresten måtte jeg renovere begge kaliperne bak på bruktbilen jeg har kjøpt hos forhandler, og de var såpass "far gone" at dette må forhandler ha visst om når de bare slang på nye klosser og skiver før salg. Trolig var planen deres at jeg skulle kjøre med det en stund og komme til dem, så de kunne si at kaliperne måtte byttes, og at jeg skulle få regninga. Men sånt er jo umulig å bevise, selv om man "skjønner" hva som har skjedd.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
Nye calipere er såpass billige at det ikke er noen vits i å renovere dem. Ofte er det er rust på stempel/sylinder så da er nye et mye tryggere alternativ.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Å renovere innebærer at man bytter til nye stempler, og koster mye mindre enn nye kalipere med det påslaget et verksted vanligvis har. Sylinderen kan bare hones, og det er ikke så veldig tidkrevende når man har tilgang på verktøy.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I en del tilfeller er jeg helt enig i at deler av bilbransjen (merkeverkstedene) opererer med for høye priser - og i noen tilfeller priser man ikke kan forstå at er mulig.
Dette med nøkler har vært et tema, men da har det vært snakk om nye nøkler, eller koding av nøkler - og ikke bytte av et batteri.

Men, samtidig er det en del faktorer på kostnadssiden for bilbransjen, som sjelden belyses i slike sammenhenger som denne tråden.

Videre så er det slik at selv godt etablerte verksteder tilhørende det frie ettermarked og de frie servicekjedene heller ikke alltid "leverer". Det er også et "risiko-element" å handle reservedeler på nett. Brembo, som nevnt her, er en merkevare som er sterkt utsatt for piratkopiering. Selv om det firma man handler fra selger varen i god tro, har det vært avduket maaange tilfeller av at partier av piratkopierte produkter kommer inn i leveransekjedene.

osv, osv :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.798
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Til Haraldo,

Hvis du har litt gammel bil vil jeg anbefale Anto bil oppe i Helldalen.

Siden jeg jobber på andre siden av veien til Kokstad Auto har jeg brukt de litt - de er tross alt billigere enn merkeverksted, men det begynte å balle på seg - så når jeg hadde en større jobb så la jeg den ut på mitt anbud, og etter det så brukte jeg bare Anto.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Til Haraldo,

Hvis du har litt gammel bil vil jeg anbefale Anto bil oppe i Helldalen.

Siden jeg jobber på andre siden av veien til Kokstad Auto har jeg brukt de litt - de er tross alt billigere enn merkeverksted, men det begynte å balle på seg - så når jeg hadde en større jobb så la jeg den ut på mitt anbud, og etter det så brukte jeg bare Anto.
Ja det er en 2009 modell BMW 730D .... ikke helt ny men knallbra bil, fantastisk på "langkjøring" :)
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
I en del tilfeller er jeg helt enig i at deler av bilbransjen (merkeverkstedene) opererer med for høye priser - og i noen tilfeller priser man ikke kan forstå at er mulig.
Dette med nøkler har vært et tema, men da har det vært snakk om nye nøkler, eller koding av nøkler - og ikke bytte av et batteri.

Men, samtidig er det en del faktorer på kostnadssiden for bilbransjen, som sjelden belyses i slike sammenhenger som denne tråden.

Videre så er det slik at selv godt etablerte verksteder tilhørende det frie ettermarked og de frie servicekjedene heller ikke alltid "leverer". Det er også et "risiko-element" å handle reservedeler på nett. Brembo, som nevnt her, er en merkevare som er sterkt utsatt for piratkopiering. Selv om det firma man handler fra selger varen i god tro, har det vært avduket maaange tilfeller av at partier av piratkopierte produkter kommer inn i leveransekjedene.

osv, osv :)
Det er selvfølgelig mange momenter ... men det er klart når prisforskjell er 100% så kan det være verd å ta noe "risiko"
I mitt tilfelle en kalkulert risk, og angrer ikke på det :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Joda, i en del tilfeller kan det være greit å ta en "risiko". Jeg gjør ikke det mht det man kan karakterisere som sikkerhetstekniske komponenter, som eks bremser og styring.

Samtidig er dette med kompetanse et poeng. Et uavhengig verksted skal holde seg oppdatert på flere merker. Jo - det er en rekke ulike komponenter og systemer der bilprodusentene bruker de samme løsninger og underleverandører, som bremsesystemer, innsprøytningssystemer osv - og man må dermed ikke kurses spesifikt på det enkelte bilmerkets løsning. Samtidig har disse verkstedene tilgang til det meste (ikke alt) av diagnosesystemer.

Men - det er noen "fallgruber".
I januar måtte jeg ha EU-kontroll (2011 Merc C200). Av praktiske årsaker, i disse Corona-tider m/hjemmekontor, valgte jeg et Mekonomen verksted rett i nærheten av der jeg bor (som for øvrig en bekjent driver).
Da jeg hentet bilen fikk jeg beskjed om at lyktespylerne ikke fungerte - og trolig var det motoren som var røket. Ok, vi ble enige om at han skulle komme med et tilbud på det. Når jeg kom hjem og parkerte begynte de "små grå" å jobbe. Tross lite kjøring, men i søle og slaps, kunne jeg ikke huske at frontlyktene hadde vært spesielt møkkete, så dette måtte i såfall ha inntruffet nylig. Samtidig slo det meg at det er slik at lyktespylerne ikke slår inn hver gang man spyler, men jeg husket ikke frekvensen. En kjapp titt i instruksjonsboken verifiserte at det var hver 10 gang. Da var det bare å teste da - og joda, på tiende trykket spylte de som bare det.
Kjørte umiddelbart tilbake og spurte hvordan de hadde sjekket, og den mekanikeren som hadde kontrollert bilen hadde trykket 3-4 ganger og dermed konkludert med at de ikke fungerte.
Så i mangel av kompetanse - og om jeg hadde vært "uvitende" hadde det kunne kostet meg noen tusenlapper å utbedre en "feil" som ikke eksisterte.

Det må legges til at han (min bekjente) som eier og driver verkstedet var en smule "flau" :cool: på egne vegne.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Jeg synes uansett det er drøyt at et merkeverksted med deres leverandørkjede ser ut til å ha 100% til 200% margin på deler, i noen tilfeller kanskje ennå høyere 🤬

Det er bare et tidsspørsmål før vi får "car as a service" i fullskala, og da står alle disse gutta uten jobb hvis ikke de skjerper seg dramatisk!
Det er heldigvis ikke mitt problem :ROFLMAO:
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.454
Antall liker
7.788
Torget vurderinger
0
BMW hadde salg og service på Range Rover for noen år siden. Vannpumpa på min gikk og bilen brukte mere vann enn bensin!!
Bilen var nyinnkjøpt og jeg var på vei nordover og stoppet i Trondheim. Vannpumpa på den V8 eren sitter helt greit til i front av motoren.
Ca 20 skruer å løsne dra dekselet av og plukke gammel pumpe ut og sette ny inn, skru de noen og tyve skruene inn igjen. Dette var vel ca 25 år siden og BMW ville ha 5500,- for jobben! Jeg hadde ikke noe valg da jeg ikke hadde mitt verktøy med meg. Heldigvis ringte mannen som hadde solgt bilen og spurte hvordan turen hadde gått. Jeg fortalte da det med vannpumpa og han INSISTERTE på at han skulle ta regninga. Han ville ikke selge noe som ikke var OK! En absolutt 100% gentleman!
Men da jeg snakket med folk i bilbransjen om dette fikk jeg vite at BMW mener seg å selge PREMIUM biler og bilene er priset deretter og hvis du har råd til å kjøpe BMW skal/bør du ha penger nok til å betale "uhyrlige" verkstedregninger! Det snodige er at Møller mener det samme skal gjelde for Skodakunder???
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Møller er et problem. De er utrolig dyre. De er noen ganger ikke helt greie å ha med å gjøre, og noen ganger gjør de dårlig jobb.
BMW har jeg aldri hatt noen problem med. God service og helt greie priser.

Når det gjelder bremseskiver er de dårlige på VW. Jeg så rust på bremseskivene allerede etter 6 mnd på min forrige Passat GTE. Jeg har nå hatt min BMW 330e i 6 mnd, og ikke antydning til rust hverken foran eller bak.

PS: Jeg likte Passaten godt. Komfortabel og romslig bil, men Møller er virkelig ikke noe firma man ønsker å ha noe med å gjøre (min opplevelse selvfølgelig)
 
Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Veldig enig angående bremser, men fra hva jeg hører og selv opplever, så virker det som bremser er en gjenganger på EU kontroller. Tror det er mye fordi de fleste moderne biler har åpne systemer hvor skiver er såpass eksponerte som de er for salt og fuktighet, samt at mange kanskje ikke kjører nok til å holde skivene rustfrie.
Har også vært nødt til å renovere kalipere noen ganger, og særlig er det glideboltene som må enten bare smøres opp, eller byttes. Etter noen år må nesten alltid stemplene byttes også, men som du sier koster sånne repsett med glidebolter, stempler, og pakninger ikke mange kronene.

Men, det er jo en grisete møkkajobb, og det er sikkert mye enklere, rensligere, og mer lønnsomt for verkstedene å bare si "du trenger nye kalipere bak", de koster fem tusen pr. stk". Eller hva de nå koster.

Forresten måtte jeg renovere begge kaliperne bak på bruktbilen jeg har kjøpt hos forhandler, og de var såpass "far gone" at dette må forhandler ha visst om når de bare slang på nye klosser og skiver før salg. Trolig var planen deres at jeg skulle kjøre med det en stund og komme til dem, så de kunne si at kaliperne måtte byttes, og at jeg skulle få regninga. Men sånt er jo umulig å bevise, selv om man "skjønner" hva som har skjedd.
Jeg betalte da følgende for deler til BMW 730d via autodoc
Pris for tilsvarende deler fra Kokstad Auto var kr 10939,-

ordre.png
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Det ! "morsomme" er ..... to dager etter at jeg har byttet batteri på et "seriøst" verksted så får jeg alarm, batteri er lavt og må byttes 🤬
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Når det gjelder bremseskiver er de dårlige på VW. Jeg så rust på bremseskivene allerede etter 6 mnd på min forrige Passat GTE. Jeg har nå hatt min BMW 330e i 6 mnd, og ikke antydning til rust hverken foran eller bak.
Snodig, all den tid bremseskiver er i et materiale som ruster. Etter at du har kjørt på vått føre er det helt normalt at bremseskivene får et tynt rustbelegg om bilen står rolig en periode i ettertid.
De fleste (i hvertfall tyske) bruker skiver av samme/tilnærmet samme legering.
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Jeg ser hva som har skjedd her, jeg har bestilt bytte av batteri i nøkkel og Kokstad Auto har byttet hovedbatteriet i bilen
Når det er sagt, så er faktisk Kokstad Auto svært redelige i denne sak og aksepterer umiddelbart mitt krav om refusjon av hele beløpet :)
(Da de har gjort en jobb jeg ikke har bestilt)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Snodig, all den tid bremseskiver er i et materiale som ruster. Etter at du har kjørt på vått føre er det helt normalt at bremseskivene får et tynt rustbelegg om bilen står rolig en periode i ettertid.
De fleste (i hvertfall tyske) bruker skiver av samme/tilnærmet samme legering.
Det har med hvordan regenerering gjøres. Bremsene brukes mer på BMWen da regenerering ikke er så kraftig.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Det er vanligvis på innsiden på bremskiver som ruster, pga det er mindre luffting og beskyttelsesdekselet. Jeg måtte bytte bremseskiver(rotor) på den ene bilen. Som dere vet, så det er all veisaltingen som er årsaken. Enkelt å bytte skiver og klosser selv. På eldre biler med trommelbremser, så er det ikke så stort problem.
Som sagt, så må man bruke bremsene med et bestemt trykk. Det har vært min erfaring 🙂
På en tyngre bobil så må man bruke motorbremsen i bratt nedoverbakke, hvis ikke kan man få kast i skivene!
 
Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Jeg ser hva som har skjedd her, jeg har bestilt bytte av batteri i nøkkel og Kokstad Auto har byttet hovedbatteriet i bilen
Når det er sagt, så er faktisk Kokstad Auto svært redelige i denne sak og aksepterer umiddelbart mitt krav om refusjon av hele beløpet :)
(Da de har gjort en jobb jeg ikke har bestilt)
Hadde vært gøy om det var på en elbil... Fått regning på la oss si 200.000 for bytte av batteri i nøkkelen da.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Møller er et problem. De er utrolig dyre. De er noen ganger ikke helt greie å ha med å gjøre, og noen ganger gjør de dårlig jobb.
BMW har jeg aldri hatt noen problem med. God service og helt greie priser.

Når det gjelder bremseskiver er de dårlige på VW. Jeg så rust på bremseskivene allerede etter 6 mnd på min forrige Passat GTE. Jeg har nå hatt min BMW 330e i 6 mnd, og ikke antydning til rust hverken foran eller bak.

PS: Jeg likte Passaten godt. Komfortabel og romslig bil, men Møller er virkelig ikke noe firma man ønsker å ha noe med å gjøre (min opplevelse selvfølgelig)

Hvis bremseskivene ruster bremser du for lite, eller at bilen står lenge ubrukt. Endel nye elbiler har trommelbremser bak for å minske problemet. Når det gjelder verkstedpriser er vel VAG på linje med andre merkeverksteder; sånn rundt 1500kr timen (en stund siden jeg var på merkeverksted sist).
Delepriser er vel høyest på endel japanske bilmerker? Ingen problemer med å finne deler til tyske biler til halv pris eller mindre. Mange av disse delene er samme delen som originaldelene bare plassert i en annen eske.....

Nå er bilverksteder riktignok dyre, men i forhold til mange andre yrkesgrupper er de billige. De har titalls millioner i investeringer i byggmasse og verktøy. Merkeverkstedene må ogsa ha spesialverktøy etter krav fra bilfabrikken; gjerne til konstnader over millionen, de sjeldent eller aldri kommer til å få bruk for.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: ptb

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Jeg jobber i et miljø med en rekke faglærte mekanikere ( ikke bil spesifikt) og enda flere hobbymekkere, så ting som dette blir flittig diskutert... Bilbransjen ligner mer og mer på svindel...... Min forrige bil var en 2001 Mondeo 2.l bensin stasjonsvogn... da bilen var vel 8 år, fikk jeg noen underlige lyder når jeg lå ute på veien uten pådrag. Det viste seg etterhvert å være ett kaput rådelager...... ingen deler, - kun byttemotor var svaret.. pris 55.000. Jeg skrur mye sjøl, men akkurat den jobben trodde jeg ikke meg sjøl til, - jeg manglet også en god del utstyr. Løsningen der og da ble en ny bil av samme sort, men en 2l diesel, som jeg ennå har......
Ett års tid etter, ble jeg fortalt av en som kjenner dette godt, at daværende Mazda 6 hadde eksakt samme motorblokka, og at Mazda leverte deler. Det viste seg da også at en av mekanikerne på verkstedet hadde kjøpt min bil for ca 2,50 og reparert den med deler fra Mazda....... Jeg vurderer nå å bytte, da dieseldyret nå har rundet 11 år, -egentlig uten problemer, - men det blir garantert ikke den forhandleren!
I følge gutta på jobben er det vel også VW og Audi med Møller i ryggen, og BMW som opererer med de verste verksted, service og delepriser, så det blir garantert ikke noen av disse merkene heller....
Jeg spurte hva det kostet å oppdatere kartet på min Mondeo.
Svaret var nesten 6000 kr.
Så da lot jeg ny E18 gjennom Vestfold være et mysterium.

På min Volvo V60 kan jeg laste det ned fra nettet, legge det på en minnepinne, sette den i bilen så ordner den det selv.
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Citroen = Bertel O Steen; C5 med feil på bryter til kickdown. Bryter er demonterbar og kan lett byttes til ny om så er å oppdrive.
Neida. 5900 kroner for komplett pedal selvfølgelig.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg ser hva som har skjedd her, jeg har bestilt bytte av batteri i nøkkel og Kokstad Auto har byttet hovedbatteriet i bilen
Når det er sagt, så er faktisk Kokstad Auto svært redelige i denne sak og aksepterer umiddelbart mitt krav om refusjon av hele beløpet :)
(Da de har gjort en jobb jeg ikke har bestilt)
Var det ingen i skranken som reagerte på bytte av batteri i nøkkel kostet 6066,-?
Da må en være bra fjernstyrt.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Hvis bremseskivene ruster bremser du for lite, eller at bilen står lenge ubrukt. Endel nye elbiler har trommelbremser bak for å minske problemet.
Som nevnt litt lenger oppe tror jeg det har med regenereringen å gjøre. Den Passaten jeg hadde bremset veldig med når jeg slapp gasspedalen så jeg slapp å bruke bremsepedalen så mye. BMWen er mye "snillere" der, og det kan også virke som om bremseeffekten er jevnere fordelt på BMWen slik at bremsene bak brukes litt mer.
Det er ingen forskjell i hvordan bilene brukes, men på Passaten ble det rust på bremseskivene i løpet av en måneds tid på vinteren, mens på BMWen er bremseskivene like fine nå etter en saltvinter i Trøndelag.

PS: Jeg er medlem i Passat GTE og i BMW-gruppen for 330e på facebook, og på Passat-gruppen er det stadig noen som klager på rust på bremsene. Hittil har jeg ikke sett en eneste klage på dette på BMW-gruppen.
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Det er vanligvis på innsiden på bremskiver som ruster, pga det er mindre luffting og beskyttelsesdekselet... osv
Kan legge til at det fortrinnsvis er på bakbrems (om skivebrems) man først som regel får problemer med rust - og problem med caliper. Årsak er at ved normal bremsing så aktiviseres ikke bakbremsene - det må (mye) mer trykk til. De er mao "sjelden" i bevegelse med det resultat at caliper "setter" seg og klosseførere og klosseholder ruster - som igjen kan føre til at de ved hard bremsing aktiveres og blir liggende "på". Det igjen kan føre til varmegang - og kast i skiver.

Samtidig - Når det gjelder bremser så er det slik at kloss og skive produseres for best mulig "avstemming" mot hverandre. Dvs at om man eksempelvis velger kloss leer skive fra en annen produsent, som da kan ha en annen spesifikasjon, så vil man kunne oppleve at kloss "spiser" skive, eller motsatt.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Nå er bilverksteder riktignok dyre, men i forhold til mange andre yrkesgrupper er de billige. De har titalls millioner i investeringer i byggmasse og verktøy. Merkeverkstedene må ogsa ha spesialverktøy etter krav fra bilfabrikken; gjerne til konstnader over millionen, de sjeldent eller aldri kommer til å få bruk for.
Som merkeverksted er man "pliktig" til å kunne utføre enhver form for feilsøking og reparasjon. Et uavhengig verksted kan velge - og "cherrypicke" de lavthengende fruktene. Det er vesentlig forskjeller, også kostnadsmessig i akkurat det.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Jeg husker etter en service på merkeverksted at jeg fikk en link til noen spørsmål vedrørende mitt inntrykk av nevnte service. Et av spørmålene var om den endelige prisen var den samme som ble oppgitt før de startet med servicen. Siden de på eget initsiativ hadde byttet en lyspære og lagt det til prisen, så svarte jeg selvsagt nei på dette spørsmålet. Dagen etter ble jeg oppringt av en kundebehandler som ikke hadde et snev av forståelse for at jeg hadde svart nei, raste og var nærmest ufin i telefonen til han slutt sa at jeg ikke var velkommen tilbake.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Når man først er inne på det, jeg husker min far kom hjem fra service med sin bil, faktisk samme merkeforhandler som mitt forrige innlegg. Vanlig service, men i følge regninga hadde de byttet skiver, klosser og kalipere bak. Husker han kom bort til meg etterpå og spurte om skulle det se slik ut hvis alt der bak var byttet til nytt. Jeg så umiddelbart at hverken skiver eller kaliper var byttet og sa det til han. Da han troppet opp på merkeverksted for å klage, var det ingen etterforskning av saken, bare kjapt at de hadde forbyttet faktura med en annen, og han skulle få ny faktura i posten om noen dager. Måten han la det frem til meg, så hadde de svare klart og ventet nesten at han skulle komme hvis han oppdaget at delene ikke var byttet.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.309
Antall liker
16.929
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Om jeg hadde opplevd en merkeforhandler på den måte du beskriver så hadde jeg tatt meg bryet med å kontakte importøren vedr det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg ser hva som har skjedd her, jeg har bestilt bytte av batteri i nøkkel og Kokstad Auto har byttet hovedbatteriet i bilen
Når det er sagt, så er faktisk Kokstad Auto svært redelige i denne sak og aksepterer umiddelbart mitt krav om refusjon av hele beløpet :)
(Da de har gjort en jobb jeg ikke har bestilt)
Har jeg forstått dette rett, som at de tok 6000,- for å bytte et vanlig 12 volts startbatteri?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Har bilen start/stopp-funksjon, så er det AGM-batteri som gjelder.
Jeg måtte bytte på min. Pris hos T.Hansen for et 95Ah AGM 2700kr.
Den lokale VW-pusheren regner seg om lag 6000kr for tilsvarende.

Johan-Kr
 

haraldo

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.06.2012
Innlegg
2.447
Antall liker
2.293
Sted
Endor
Har jeg forstått dette rett, som at de tok 6000,- for å bytte et vanlig 12 volts startbatteri?
yepp, stemmer .... men nå får jeg nytt batteri gratis .....

EDIT: Det vil si. opprinnelig overf 6000... jeg kranglet som f#$", satte himmel og helvete i bevegelse og fikk 15% rabatt, så det ble tilslutt 5215,-
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Jeg har jo en gammel tråd om det her men hun jeg har barn med sin nyere KIA gikk rett gjennom service hos merkeforhandler med 2 blanke dekk, en måned eller to etter service klaget hun til meg over at den var rar å kjøre og det var ikke rart siden man var nede på corden.

Ved min forrige store bilreparasjon (registerkjede SAAB 9-5 i 2015) så varierte prisen fra 12 til 28k for eksakt samme jobb med originale deler, litt artig at Mekonomen var desidert dyrest.
 
Topp Bunn