Rotekroken skrev:
Du som har mange måneders erfaring med Sony'n kan jo fortelle litt om hva du syns om den spilleren, hva den gjorde i ditt oppsett..
Jeg syns faktisk at jeg kan høre XO2 klokke-signaturen igjen fra Copland, basert på andre Sony spillere som jeg har hørt og Copland som også hadde XO2 klokke..
Den har litt mer baller som jeg ønsket meg, den har en litt varm og fyldig gjengivelse som heller litt mot det organiske, minimalt med digitalis og annen shit som mange andre Sony spillere har..
Tja, kan jo prøve å hente frem litt fra hukommelsen...... :
Oppsettet jeg spilte på mens Sony-en var "hel" spiller og ikke bare drivverk (Selv om det ikke var bare, bare det heller......

) var følgende:
Sony CDP-XA50ES
Dikemark signalkabel
Ming Da MC-7R preamp med Golden Dragon rør
Rothwell plugger og atter en Dikemark (eller en Silk MkI med furutech)
Doxa 70B
Silspeak høyttalerkabler
HFLS-1 hjemmebygg høyttalere på hjemmebygg stativer
Kult?
I alle fall:
Dette var egentlig mitt siste anlegg..... :-[
Var kjempefornøyd og tenkte ikke på noen bytter, men så møtte jeg en mann ved navn Vadseth.

Så, kremt, det ble ikke mitt siste anlegg likkavæl...
Mine tanker om Sonyens lydmessige egenskaper:
Jeg vet ikke hvilke egenskaper klokken sørger for, men mistenker at det går på timing og presisjon?
Jeg oppfattet Sonyen som rytmisk fremdrivende for musikken.
Spesielt god, i mitt oppsett dengang, på applaus. (Husker jeg ga meg ende over Krauss + Union Station Live)
Klanglig nøytral, noen vil mene Sony er lyst, men ikke jeg.
Dens krefter og trøkk i bassen gjør at den kan oppleves til å helle litt mot det mørke i bassen, mens toppen ikke er feig og kan tippe det over i noen (allerede lyse) anlegg. Jeg mener det heller låter "rett"

Vi er altså ikke helt enige i at den låter fyldig, Rotekroken.
I forhold til Benchmark manglet Sony noe på oppløsning. Benchmark igjen hadde ikke det samme rytmiske drivet som Sonyen.
Men jeg fikk større innsyn i, og avsløring av, innspillingen med Benchmark. Basslyd ble til strenger og spesielt diskanten fikk klinge mer og lengre ut.
Sonyens kanskje største styrke er ballestørrelsen og rett på sak lyden, med en misunnelsesverdig fokus på helheten i musikken.
Det er ikke for ingenting at jeg egentlig så meg ferdig med dette anlegget på plass:
Kanskje ikke så bra beskrevet, men så er ikke hukommelsen så bra heller....hehe
Som drivverk er XA50ES knallbra, og satte Squeezebox SB3 så ettertrykkelig i skammekroken at det var flaut......
Har indikasjoner på at EMC-1 fungerer enda bedre, men så finner du ikke den på brukten til 4k heller 8)
Jeg har gått noen runder meg med selv på om jeg skulle selge Sony-en, og er glad det ble en "kjenning" som overtok den og sikkert gir den et godt hjem.

Spiller med stor glede, også eierglede!!
De bygger ikke spillere (i alle fall ikke under femsifrede) på denne måten i dag!
Mvh
Rolf