Kristin Clemet - en redelig politiker?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.766
Torget vurderinger
4
Lite å gjøre, Gjest?
Det blir for dumt å snoke opp tvilsomme ting på høyre fløy
fordi Haga har bæsja på leggen. ;D

S

Slubbert

Gjest
Jeg har også vært på konferanse, flere ganger.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Dette er jo mye skumlere enn stabburet til Haga:

http://www.aftenbladet.no/debatt/medieblikk/article654984.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2474797.ece

Hva sier våre venner på ytre høyre fløy?
Tilgis Clemet pga at hun er rettroende, eller gjelder det prinsipper?
Det er ingen forbud mot å reise utenlands på konferanse, er det vel, selv om man var statsråd for flere år siden? Hvor er lovbruddet her? Hvilke forskrifter er overtrådt? Hva skulle tilgis?

Derimot er det forbud mot å bygge brygger uten tillatelse, bygge om et stabbur til bolig uten tillatelse, leie ut en uegnet og ikke godkjent hybel, bygge på huset uten lov, underslå viktige opplysninger for saksbehandler, og så videre. Åslaug Haga har selv vært med på å vedta disse forbudene, og som statsråd har hun ansvar for å sette dem ut i livet og for håndhevelsen av dem.

Når man er statsråd og partileder for et av de aller mest reguleringskåte partiene, ser det spesielt sjuskete ut hvis man selv ikke synes det er så nøye å følge de reglene som man har innført for andre. Haga har begått sjuskeri i liten skala, men det var nøyaktig den samme holdningen som gjorde slutt på Elliott Spitzers politiske karriere. Han slo politisk mynt på å fremstå som moralsk bekjemper av alskens umoral, men det var ikke så nøye med hva han selv gjorde. Dobbeltmoral betyr ikke dobbelt så god moral.

Makt korrumperer, det er prinsippet, og dette begynner å bli farlig når et maktmenneske ikke lenger forstår at lover og regler også gjelder for vedkommende selv. Da er det på tide å gå av, frivillig eller med hjelp. Åslaug Haga er ferdig i politikken, men heldigvis innså hun det selv først. Elliott Spitzer, og mange med ham, trengte hjelp til å innse det.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.813
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg lurer virkelig på hva Gjest mener med dette her.. Kan du utdype deg litt? Mener du at folk som drar på konferangser gjør like ulovlige ting som de som bl.a leier ut ulovlig?

G

Gjestemedlem

Gjest
Er vel ikke noe galt i seg selv med slike samlinger. Det tvilsomme med dette er det hemmelighold det er rundt det som har foregått. Clemmet er jo kjent for å være en garantist og forsvarer av amerikanske interesser i Norge, både økonomiske og strategiske, så det går jo an å tenke tanken om at dette må ses i sammenheng.

Det blir litt som om statsministeren, kongen og stortingspresidenten var frimurere. Ikke noe galt i og for seg, men denne mangelen på innsyn på demokratisk vis åpner det hele opp for mistanker om konspirasjon, kameraderi og en lojalitet man i hverfall kan stille spørsmålstegn ved.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.813
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Utdrag av Haga's tale i dag..

"Jeg er ikke lagd av stål og betong. Det er kanskje andre her i salen.

Hvis dere skal følge etter meg i morgen, kan dere bli med i begravelse i Ås kirke.

På lørdag kan dere stille opp på sykehjemmet på Årnes hvor jeg skal besøke min far."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=513240

Makan, det var siste dråpen av Haga.. Har aldri hørt makan til å trekke inn andre sine problemer og privatliv, tåpligste måte å vise at selv ho har følelser..( det kunne ho vist oss før ) Nei, nå ble jeg ennå mer kvalm en det gale ho har gjort. Makan Haga.. Nå får jeg håpe at ho ikke kommer tilbake til politikken.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Før jeg tilgir Clemet må hun ha gjort noe galt. I mine øyne er det ikke galt å fremme samholdet mellom USA og Vest-Europa.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her var det agurktid tydeligvis. Men noen har glemt å gjødsle og vanne agurkene. Hva i alle dager er dette for noe Gjest, er dette noe å dra frem da? Skjønner ikke problemet jeg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg synes denne sorten hemmelighhold er værre enn forseelsene til Haga. Jeg vil helst ha åpenhet om politisk arbeid. Saklig sett mye viktigere enn politikerenes aktiviteter på privat grunnlag.

De av dere som har lest linkene har nok sett at forholdene rundt konferansen er tatt opp i flere seriøse media til ulike tidspunkter - altså ingen agurk.

Noen er intressert i stabburet til Haga - andre i hvordan politikken formes og formidles.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.813
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Så du mener helt seriøst at et møte som foregår litt bak teppet er mere galt en å lyve, prøve å skape sympati ved å fortelle at du skal i begravelse osv? Helt utrolig.. Dette kan jeg rett og slett ikke forstå.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg mener at demokrati forutsetter åpenhet om de politiske prosessene. Møtet jeg viser til blir ikke referert - og når deltagerene bes om referat avviser de det.

Jeg er enig i at Haga har gjort feil, men det er i privat regi og angår ikke politikken direkte slik som i dette lukkede fora jeg viser til.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.813
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Jeg er enig i at Haga har gjort feil, men det er i privat regi og angår ikke politikken direkte slik som i dette lukkede fora jeg viser til.
Er du full? En politiker som lyver... og som prøver å ro seg unna med å nevne en far på sykehjem eller at hun skal i begravelse.. du verden.. Dette angår politikken så absolutt!

Hva vet du om dette lukkede fora du henviser til. Hva med LO og AP sine møter..? Nei, du må nok bare inrømme at denne gangen så bommet du litt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Det er nettopp her du tar feil. Som topp politiker i et reguleringskåt parti er av ytterste viktighet at Haga holder sin sti ren på det private. Hvis ikke ender vi opp med å bli styrt av en "Kamerat Napoleon" som mener at "alle dyr er like, men noen er likere enn andre"!

At hun ikke fatter dette selv, ja hun er dessverre ikke den eneste med et slikt lyte, er faktisk diskvalifiserende i forhold til å inneha et slik verv. Når man trer plagsomme reguleringer ned over andres hode er det meget viktig å følge de samme bestemmelser når det er aktuelt for egen del.

Da en AP regjering i statsbudsjettet foreslo å heve importavgiften på "kombinertbiler", 5 seter + lasterom, tok Karl E. S. Pedersen ( finanspolitisk talsmann i AP ) kontakt med Stortingets Prsidentskap og ba om tillatelse til å gjennomføre et planlagt kjøp av en slik bil til privat bruk, før avgiften ble allment kjent. Ha mente det var mest ryddig for å unngå spekulasjoner om at kjennskap til avgiftsøkningen var motivasjon for kjøpet. Tungvint? Ja! Men ryddig! Han fortso tydeligvis såvidt mye av forhold knyttet til sin posisjon at han fant det nødvendig å være ytterst korrekt. All ære til mannen for det.

Og det er i dette med forståelse for egen posisjon Haga, og flere med henne, faller så hjelpeløst igjennom.

Om Haga som partileder hadde deltatt i hemmelige møter med Siv Jensen og det som måtte finnes av NKP ledelse for å forhandle om regjeringsmakt etter neste valg, ( En meget interessant partikonstellasjon!) og hadde unnlatt å informere media og allmenhet om disse møtene ville jeg ikke løftet et øyebryn. Selv om du altså ville synes dette var den utimate synd for en politiker. Politisk arbeid på et slikt nivå uten allmenhetens innsyn er "dagligdags" og faktisk nødvendig. Det er mange politiske løsninger som har kunnet forhandles fram nettopp fordi media ikke var tilstede.

Om naboen min snyter på skatten, så er det for tiden ikke min sak, jeg bryr meg ikke og for min del må han gjerne gjøre det. Det er en sak mellom ham, likningskontoret og hans samvittighet! Da jeg var nestleder i den lokale likningsnemda ville jeg aldri gitt ham muligheten til å fortelle meg om det, og om han hadde gjort det ville jeg vært inhabil i det øyeblikk han dukket opp på sakskartet! For egen del, har jeg i alle de årene jeg satt i likningsnemda, og i alle år etterpå vært pinlig nøye med å oppgi korrekte tall. Med oversjøiske kontoer som "aldri" ville blitt oppdaget av likningskontoret hadde jeg all verdens mulighet til å snyte noen småkroner på skatten, men fordi jeg nå engang satt i liningsnemda var det ganske uaktuellt å gjøre det. Skattemoralen min er slett ikke bedre enn gjennomsnittsnordmannen, men en lille smule anstendighetsfølelse gjorde at jeg som skulle ilegge straffeskatt til andre syndere faktisk oppførte meg ganske korrekt i forhold til skatten. Det tar seg ikke ut at en som sitter i Likningsnemda snyter skattekroner, så enkelt er det. Formannen i viltnemda bør heller ikke drive med krypskytng synes nå jeg da. Men skal man følge Gjest og Haga sine resonementer ville det i grunne være greit om jeg i likningsnemda snøt på skatten og om formannen i viltnemda tyvslaktet elg, - for det skjedde jo privat!?

Vel her velger jeg å være uenig med Gjest og Alsaug.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ante Krist skrev:
Clemet virker ikke å være helt god.

Mvh
Er vel ikke mange politikere man er uenig med som gjør det da. ;D

A

Atle Kristiansen

Gjest
Spiralis skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Har generelt ikke stort imot høyre, bortsett fra det de representerer. Et realt parti for overklassen som ønsker å opprettholdet samfunnets skjevheter. Clemet derimot virker ikke helt jordet.

Mvh

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Ante Krist skrev:
Spiralis skrev:
Ante Krist skrev:

Mvh
Har generelt ikke stort imot høyre, bortsett fra det de representerer. Et realt parti for overklassen som ønsker å opprettholdet samfunnets skjevheter. Clemet derimot virker ikke helt jordet.

Mvh
Ja ja, gidder ikke krangle om det. Har det på samme måte selv når det gjelder Inga Marte Thorkildsen fra SV:
Pent hus, lysene skinner, men dessverre er det ingen hjemme! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mange politikere som virker rimelig enkelt møblerte, skremmende at en del av disse har så mye makt som de har, det er i alle fall ikke kremen som ender opp med poltisk makt i dette landet.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Mange politikere som virker rimelig enkelt møblerte, skremmende at en del av disse har så mye makt som de har, det er i alle fall ikke kremen som ender opp med poltisk makt i dette landet.
Politikerene er et greit utvalg av resten av befolkningen. Så når vi bor i et land fylt av enkle godfjottede bønder så får vi akkuat hva vi fortjener.

For å komme langt som politiker i norge må man kunne appelere til og representere enten pengemakten, LO, de religøse, de nevrotiske, eller de natige.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.291
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Nei kremen går etter pengene. Feks Rimi-Hagen. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Politikerene er et greit utvalg av resten av befolkningen. Så når vi bor i et land fylt av enkle godfjottede bønder så får vi akkuat hva vi fortjener.

For å komme langt som politiker i norge må man kunne appelere til og representere enten pengemakten, LO, de religøse, de nevrotiske, eller de natige.
Tja ikke helt enig med det. De kloke, ettertenksomme kommer aldri i posisjon for det er de brautende som kjemper seg frem med høyt snakk og spisse albuer og stor tro på egen fortreffelighet.
De med mye penger, som de kanskje faktisk har gjort seg fortjent til, ender heller ikke opp som politikere, det svarer seg ikke for det er ikke mye penger å hente der. Så da blir det de lavtlønte med stort ego.

M

maestro

Gjest
Politikk er verdens letteste yrkesvalg! Her er det ingenting som kreves bare du omgås de rette og plaprer etter. Utdanning, yrkeserfaring, engasjement - - - hvem bryr seg om slike uvesentligheter? Bra lønn skal det visstnok være også.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det er tydelig at du ikke har vært i politikken.

S

Slubbert

Gjest
Det er på én måte bra om pressekjøret virker avskrekkende i forhold til å entre politikken; slik sørger man i det minste for at kloke hoder geskjeftiger seg med noe nyttigere.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Maestro: Ja, jeg har vært der (kommunestyre). Skal du ta politikken på alvor så krever det mye arbeid. Du får en bunke A4 saks.papirer før hvert møte. Den kan være over 1 cm tykk, noen ganger over 2cm - her i den lille kommunen jeg bor. Det er møte en gang pr måned. Så skal du sette deg inn i sakene, og det er krevende.

Noen politikere er svært arbeidssomme, grundige og hederlige. Andre er middelmådige i sin innsats og noen er slappe. Noen er mest som klovner å regne - og de kommer som regel (men ikke alltid) fra et parti - gjett hvilket. Mine kilder i fylkestinget sier at det er slik der også.

Ikke heng ut politikerene, det er mange av de som fortjener bedre, og noen av de fortjener heder.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.813
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Maestro: Ja, jeg har vært der (kommunestyre). Skal du ta politikken på alvor så krever det mye arbeid. Du får en bunke A4 saks.papirer før hvert møte. Den kan være over 1 cm tykk, noen ganger over 2cm - her i den lille kommunen jeg bor. Det er møte en gang pr måned. Så skal du sette deg inn i sakene, og det er krevende.
Ja stakkars folk, da må de jo få lov til å bryte loven - som de selv har vært med på å "lage"..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjest, jeg tror Kompo har mye rett i det hun skriver:

Komponenten skrev:
Det er riktig det du skriver om saksmengden. I enkelte sammenhenger er den klart uforsvarlig stor. Men det fasinerende med politikk, i motsetning til skolen der læreren kunne "ta deg" med "stumpen bar" når du bløffet, er det skremmende mange som store i kjeften "bløffer" gjennom hele møter uten å bli arrestert for det.

En politiker er en som sammenlignet med kunstløp klarer å vinne med 0 - null- i innhold så lenge utførelse står til 9.9. Jeg påpekte et par ganger folk i kommunestyret som helt klart ikke hadde satt seg inn i sakspapirene. Resultatet var et stormløp fra vedkommendes partifeller som rykket ut i angrep på meg og forsvar av "sin mann". Mann ganske bevisst brukt da kvinner som oftest viser noe større ansvarsfølelse for slike ting.

Dessverre er det også slik at den som er "størst i kjeften" rykker raskest fram, og ofte på bekostning av den grundige og dyktige. De flinke blir gjerne frastjålet sitt arbeid av bløffmakere som legger det fram som sitt, og i misforstått lojalitet mot partiet holder de "frastjålne" kjeft og blir misbrukt gang på gang. Rundt om i kommunenorge sitter det ikke få "tomtønner" som ordførere som har blitt ordfører på grunn av en stor kjeft og ikke på grunn av visdom eller dyktighet.

Når det gjelder betaling for politisk arbeid har vi et godt stykke å gå i dette landet før det blir fornuft i det. De veldig dyktige gjør karrierer som er meget bedre betalt enn politisk arbeid, og velger derfor bort politikken. Unntak finnes, bevares, dyktige idealister, men de utgjør ikke flertallet. For egen del har jeg ikke råd til å satse på Stortinget, til det er betalingen for dårlig, pensjonen derimot er gunstig, - så lenge det varer. Men å skulle "albue seg" inn i en slik posisjon i dag, når jeg er over 50, ville kreve mer enn jeg gidder å levere. Hadde det derimot vært planlagt fra ungdommen ville jeg nok i dag ha vært en av de utskjelte. Overgangen fra ungdomspolitiker ville ikke vært så vanskelig da jeg i ren vanvare gjorde noen "smarte" trekk som ville løftet kandidaturet opp i systemet. Flere av mine gamle "partikamerater" har nådd urimelig langt for å si det slik. Men for egen del ville jeg nok ha måttet svelge i overkant med kameler, og solgt sjela mi, for å representere partiet. Det har dessverre endret seg fra det det var, et VERDIkonservativt parti med omsorg for også de svake, til et populistisk pengetellerparti med omtanke begrenset til de rikeste, ideologien er borte og med den gleden over å delta.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ja, og bløffmakere finnes overalt, men helst der det er noe å tjene på bløffen...

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Det har dessverre endret seg fra det det var, et VERDIkonservativt parti med omsorg for også de svake, til et populistisk pengetellerparti med omtanke begrenset til de rikeste, ideologien er borte og med den gleden over å delta.
Hva er det du savner da? Verdikonservatisme har da aldri dreiet seg om omsorg for de svake. Det handler om å holde den arbeidende klasse på plass, sørge for at arbeidsgivere ikke blir for mye belastet med arbeidtakerrettigheter, skatter og avgifter. Det handler om å holde folk på sin plass med politi og presteskap. Det handler om å fremdyrke A4 mennseket og mannen med lua i hånden og hånden på bibelen. Verdikonservatisme er å motarbeide inkluderende liberale verdier og individualitet.

Partiet vi referere til har heldigvis beveget seg mye bort fra dette.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Partiet vi referere til har heldigvis beveget seg mye bort fra dette.
Det har blitt en blek kopi av FRP, og det synes jeg er å beklage.

Det beste partiet til å fremme FRP politikk er FRP og ikke Høyre! Ikke noe vondt sagt om FRP i den sammenheng, men de er 20 ganger bedre på å være seg selv enn Høyre er på å etterligne.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spiralis skrev:
Gjest, jeg tror Kompo har mye rett i det hun skriver:

Komponenten skrev:
...

Dessverre er det også slik at den som er "størst i kjeften" rykker raskest fram, og ofte på bekostning av den grundige og dyktige. De flinke blir gjerne frastjålet sitt arbeid av bløffmakere som legger det fram som sitt, og i misforstått lojalitet mot partiet holder de "frastjålne" kjeft og blir misbrukt gang på gang. Rundt om i kommunenorge sitter det ikke få "tomtønner" som ordførere som har blitt ordfører på grunn av en stor kjeft og ikke på grunn av visdom eller dyktighet.
Tiltredes. Det er ikke vanskelig å komme på flere konkrete eksempler på dette.

Når det gjelder betaling for politisk arbeid har vi et godt stykke å gå i dette landet før det blir fornuft i det. De veldig dyktige gjør karrierer som er meget bedre betalt enn politisk arbeid, og velger derfor bort politikken. Unntak finnes, bevares, dyktige idealister, men de utgjør ikke flertallet.
Jeg vil påstå at Kristin Clemet er ett av disse hederlige unntakene. Hun kunne nok gjort en mye mer lønnsom karriere i forretningslivet, men har valgt å prioritere først politikk og senere familie, og hun er sterk nok til å gjøre det hun mener er riktig, heller enn det som forventes av henne. Eventuelle tegn på jordingsfeil skyldes helst en tendens til å si eksakt hva hun tenker, litt før det er helt gjennomtenkt, og lenge før partistrategene har tygd ferdig på om det er taktisk lurt. Jeg synes det er forfriskende, selv om det sikkert kan sprake litt. På mange måter er hun en perfekt deltager på en slik konferanse hvor det kan tenkes høyt og nytt rundt viktige problemstillinger uten at det som sies absolutt skal vris og vrenges på i media.

Her er forresten en liste av tidligere deltagere fra Norge på Bilderberg-konferansen. Fire AP-folk, en Høyre-mann, en FrP-er, en embedsmann og en skøyteløper. Scary bunch, med fast sikte på å konspirere seg frem til verdensherredømme... ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
Det beste partiet til å fremme FRP politikk er FRP og ikke Høyre! Ikke noe vondt sagt om FRP i den sammenheng, men de er 20 ganger bedre på å være seg selv enn Høyre er på å etterligne.
Stemmer mye det. Trist at partiet har en svakelig og begredelig leder som ikke har ryggrad nok til å avstand fra slike krefter og heller bygge på det solide fundamentet som høyre har hatt. Hvis ikke høyre greier å ta avstend fra FrP vil folk slutte å se noen som helst verdi i høyre som selvstandig parti.. det er å kjøre lande tradisjoner rett i grøften. På dette punktet burde de så absolutt vært mer konservativ i sitt partnervalg.

Kristin Clemet er forøvrig en solid og erfaren politiker. Høyres virkelig store klamp om foten er Erna Solberg som er blitt Siv Jensens persolige kosedyr.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Gjestemedlem skrev:
Erna Solberg som er blitt Siv Jensens persolige kosedyr.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D :'( :'( :'( :'( :'(

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvem skal Høyre samarbeide med om ikke Frp?

Høyre er et totalt sjarmløst parti som ikke står for noe som ikke også andre partier står for. Om de soper med seg de andre småpartiene som ikke er for langt til venstre når de vel kanskje så vidt opp til Frp, men noe flertall kan de bare drømme om. Det må blir H og Frp om det skal bli noe alternativ til dagens regjering, og Frp er mye større enn Høyre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hvem skal Høyre samarbeide med om ikke Frp?

Høyre er et totalt sjarmløst parti som ikke står for noe som ikke også andre partier står for. Om de soper med seg de andre småpartiene som ikke er for langt til venstre når de vel kanskje så vidt opp til Frp, men noe flertall kan de bare drømme om. Det må blir H og Frp om det skal bli noe alternativ til dagens regjering, og Frp er mye større enn Høyre.
Det er ikke på noen som helst måte nødvendig med en flertallsregjering. En regjering med av høyre og småpartiene er langt å foretrekke. Da kan de samarbeide i begge retninger fra sak til sak og er ikke tvunget til å tilpasse seg alle usmaklige utspill nede fra høyrekanten til enhver tid.

Sentrumspartiene regjerte jo utmerket helt alene, selv om de var milevis unna et flertall. Det kunne de gjøre nettopp fordi de hadde partier på begge sider av seg som de kunne samarbeide med. Høyre mister dette spillerommet hvis de maler seg inne i en krok sammen med FrP.

Topp Bunn