Krisen er et faktum!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nå ser det ut til å være slutt på festen. Børsene er i fritt fall. Terra-krisen var desverre bare et forvarsel på hva vi har i vente, ser det ut til. Men de fleste hifi-nerder sitter selvfølgelig ikke med høye bolig-lån, utrygg inntekt, sviktende helse og slikt, så vi står den vel av denne gangen også, som på 80-tallet, hvis noen husker den tiden. Får bare håpe at våre banker lærte nok den gangen til å unngå lignende tilstander.

Med det samme; husk å øke aksjeandelen når totalindeksen er på bunn, alle dere som har fått innskuddspensjonsordning med investeringsvalg på jobben. Men når nås bunnen, tro?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.598
Torget vurderinger
28
Vel, for mitt vedkommende er krisen over, men jeg har aldri vært i takt med verden.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Fosse skrev:
Vel, for mitt vedkommende er krisen over, men jeg har aldri vært i takt med verden.
Ditto. En treårskrise er i skrivende stund tvunget i kne.

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Krise i Norge nå??! Ånei det har jeg liten tro på. At det tørker ut noen "kunstige" penger på børsen er ikke noe å hisse seg opp etter. Kursene går jo opp og ned..

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.407
Torget vurderinger
2
Dette er starten på noen år med nedgang.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Sist det var krise stoppet boligrenten på ca 17 %...

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Akkurat som denne tråden så er det slik at hvis en maler fanden på veggen så kommer det andre og henger seg på, og vips så har vi en slik bump som vi ser på verdens børser i dag.

Verre er det ikke. Her i norge er det gått sport i krisemaksimering.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.182
USA er på vei ned økonomisk. Selv om sentralbanken og myndighetene setter i verk stimuleringstiltak, vil dette kun ha midlertidig effekt. Det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Nasjonen er gjeldstynget, husholdningene er gjeldstynget, og den amerikanske økonomien er forbruksorientert. 2/3 av all verdiskapning ligger i forbruk. Hittil har folk kjøpt varer i stadig større tempo. Dette kan ikke vedvare fordi dette er mot systemene som holder oss oppe.
Når et av de store industrilokomotivene i USA går over ende vil dette ha stor negativ symboleffekt for nasjonen. Ford Motor Company er et av selskapene som ikke ligger bra an.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Det blir ikke spøk denne gangen heller... -heldigvis har jeg låst renta på 5,1% i enda 4 år på lånet mitt.

Mvh. Bjørn

S

Slubbert

Gjest
BT skrev:
Jeg ikke forstå...hvis børsene faller så er vel det et tegn på at økonomien er i resesjon, mens hvis rentene er veldig høye så er det et tegn på at økonomien er overopphetet? Det er vel først når rentene blir så høye at ingen tør å låne mer at børsene faller - og gitt at fallet kommer allerede nå så er det et tegn på at renten ikke vil stige mer?

Renten vil vel ikke fortsette å stige om økonomien blir "kald" og børsene faller?

Jaja, jeg skylder bare lånekassen og likvider har jeg aldri hatt.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
el_mariachi skrev:
Akkurat som denne tråden så er det slik at hvis en maler fanden på veggen så kommer det andre og henger seg på, og vips så har vi en slik bump som vi ser på verdens børser i dag.

Verre er det ikke. Her i norge er det gått sport i krisemaksimering.
;D

Jeg er ikke sikker på om du hadde fått toppkarakter i samfunnsøkonomi med den der.

Blir rentenivået veldig høyt vil boligprisene rase, og de som ikke makter å betjene renteutgiftene sine må selge boligene med store tap, og dermed sitte igjen med restlån og ingen bolig. Jeg tviler på at de vil si at "verre er det ikke", heller ikke de som rammes av den økte arbeidsledigheten som følger i kjølvannet av slike børsfall. Noen har ikke lån og tror de slipper unna, men så var det inflasjonen, da...

Mulig jeg maler fanten på veggen, men det skyldes kanskje at jeg husker 80-tallet litt for godt. ;)

S

Slubbert

Gjest
Når man er så dum at man kjøper bolig. Alternativene er mange; leie, telt, kassebil...

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ja, så dumme de er disse amerikanerene. Kjøpte hus og greier. De kan jo bo i telt, slik som seg hør og bør i et sivilisert land.

Det de har nå er regningen for et liberalt finansmarked (Reaganomics) der papirer omsettes som om de har egenverdi. Når sikkerheten (betjente huslån) for papirverdiene blir borte, så slår det ut på bankvesenet som må sette opp alle renter. Så blir lånene dyrere for bedriftene også, som må øke prisene på sine varer for å ta igjen kostnadsøkningen. slik skapes en pris og rentespiral.

Uregulerte/liberale markeder er en trussel mot stabile, trygge samfunn der mennesker skal leve og utvikle seg.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ingenting som tyder på krise. Industrien går så det griner. Folk flest tåler et rentehopp på 2-3 prosentpoeng.
Noen korreksjoner i markedet og litt saueflokkmentalitet. Det er det hele. Selv boligprisene har stabilisert seg.
Slapp av.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Det de har nå er regningen for et liberalt finansmarked (Reaganomics)
Ja, la oss få tilbake Jimmy Carter og 15% arbeidsledighet, eller enda bedre - planøkonomi!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Uansett hva de tar så får de ikke stereoen....................... ;D ;D

MVH Johnny

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Ja, la oss få tilbake Jimmy Carter og 15% arbeidsledighet, eller enda bedre - planøkonomi!
Ja, det er det er rene julekvelden mot det som kan komme nå.

B

Back_Door

Gjest
bjornh skrev:
BT skrev:
Det blir ikke spøk denne gangen heller... -heldigvis har jeg låst renta på 5,1% i enda 4 år på lånet mitt.

Mvh. Bjørn
Dette er å snu det hele på hodet. Når børsene kollapser, settes normalt renten ned. Renten brukes bevisst enten for å stimulere eller avkjøle. Om kursfallet nå viser seg å bli langvarig, vil sentralbanksjefene sette renten ned for å bremse fallet og stimulere til ny optimisme.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Gjest skrev:
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Ja, det er det er rene julekvelden mot det som kan komme nå.
Planøkonomi, ja, da snakker vi gjerne om Sovjetunionen og den første 5-årsplanen (1928-1932) der staten bestemmer produksjonen av varer og tjenester, mengde, og distribusjonen av dem mellom innbyggerne. -som gjerne holdes opp mot "markedsøkonomi", der etterspørsel og tilbud i prinsippet styrer markedet der myndigheter har liten eller ingen styring over markedsøkonomien, altså priser og tilgjengeligheten styres av etterspørsel og kjøpekraft i markedet (og la oss nå ikke begynne med monopoler, truster, karteller osv.). Dette er idealtypiske skiller som egentlig ikke finnes i "ren" form i virkeligheten.

-i prinsippet styrer alle stater etter en form for "blandingsøkonomi", der det er et kompromiss mellom markeds- og planøkonomi der privat virksomheten skjer innenfor rammebetingelser som det offentlige/staten bestemmer. I Vest-Europa har modellen gjerne blitt kalt sosial markedsøkonomi, som hadde sin bakgrunn i Vest-Tyskland, etter 2. Verdens krig og forsøker å skape og opprettholde balanse mellom høy økonomisk vekst, lav inflasjon, lav arbeidsledighet, gode arbeidsbetingelser og offentlig velferd og tjenester gjennom å gjøre bruk av statlig intervensjon. Denne modellen, eller en variant av den har

Ofte når det er økonomiske resesjon, nedgang på børser, konkursbølger og høy arbeidsledighet gjør staten bruk av John Maynard Keynes teorier, som han fremmet og fikk gjennomslag for i mellomkrigstiden. Keynes tok avstand fra "Says lov" som mange av de samtidige økonomer bygde på den gangen. De mente at staten skulle blande seg så lite som mulig inn i det økonomiske liv, altså føre en "laissez-faire" politikk. Keynes anbefaling var at det skulle føres en aktiv statlig politikk for å stimulere etterspørselen gjennom blant annet rentesenkende pengepolitikk for å få opp investeringene, øke de offentlig utgifter og gi skattelette for å stimulere økonomien for å komme ut av krisen.

Mvh. Bjørn

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Ja, så dumme de er disse amerikanerene. Kjøpte hus og greier. De kan jo bo i telt, slik som seg hør og bør i et sivilisert land.

Det de har nå er regningen for et liberalt finansmarked (Reaganomics) der papirer omsettes som om de har egenverdi. Når sikkerheten (betjente huslån) for papirverdiene blir borte, så slår det ut på bankvesenet som må sette opp alle renter. Så blir lånene dyrere for bedriftene også, som må øke prisene på sine varer for å ta igjen kostnadsøkningen. slik skapes en pris og rentespiral.

Uregulerte/liberale markeder er en trussel mot stabile, trygge samfunn der mennesker skal leve og utvikle seg.
Hei..anbefaler deg å slå opp i en bok om samfunsøkonomi og titte litt hva som står der - har god tro på at du kan plukke opp noe der.

Ellers kan du jo gjerne komme med litt statistikk/data som underbygger din påstand om at liberalisering av finansmarkeder og handel påvirker utvikling og levestandard negativt - jeg vil hecde akkurat det motsatte - hva med å sammenligne Nord og Sør Korea, eller se på hva som skjer i Kina om dagen....

Tror ikke vi skal bekymre oss så mye for USA, der er renten på vei nedover og selv med en liten resesjon der så er ikke det krise for oss.

Det blir også helt feil å sammenligne rentenivået på 80tallet med renten i dag. Vi har nye skatteregler, nytt oppdrag for sentralbanken og nytt valutaregime. Kuriøst nok, så svir nok 8% rente mer i dag, enn 17% på 80 tallet - ihvertfall hvis vi ser på realrenten - som er det korrekte målet for hvor hardt renten tar!

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Bedre om du skriver ut fra min tekst. Du tillegger meg meninger jeg aldri har hatt. Da handler det om dine fordommer om meg.
:)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Bedre om du skriver ut fra min tekst. Du tillegger meg meninger jeg aldri har hatt. Da handler det om dine fordommer om meg.
:)
Mente å skrive ut fra din tekst, men la på en generell kommentar på slutten…uansett er skyldig på punktet om fordommer…skal prøve å være litt mer spesifikk….

Gjest skrev:
Hva er regningen – rent økonomisk har amerikanerne det bedre enn noen gang. Jeg vil også tro at levestandardøkningen (målt som inntekt pr/capita) også har bedret seg bedre enn omtrent alle andre land i verden i perioden etter Reagan….hva mener du er regningen…?

Reaganomics og liberalt finansmarked er heller ikke det same…Reaganomics betegner ofte om politikken der man til tross for store underskudd på statsbudskjettet likevel gav store skattekutt for å få i gang økonomien!

Gjest skrev:
der papirer omsettes som om de har egenverdi.
Det du her omtaler som papirer regner jeg med at er aksjer som er faktiske eierdeler i firmaer – har ikke det å eie 1/10 av et firma egenverdi.

Gjest skrev:
Når sikkerheten (betjente huslån) for papirverdiene blir borte, så slår det ut på bankvesenet som må sette opp alle renter.
Nei, slik er det ikke.
Hvis en bank ikke får indekket sine lån – så må den ta tapene ut fra egenkapitale – egenkapitalkravet er stort for bankvirksomhet. Det sier seg jo selv at en bank som har litt problemer med finansene ikke kan sette opp renten – da vil jo ingen låne der!
Utlånsrenten er styrt av utlånsrenten til sentralbanken!

Gjest skrev:
Så blir lånene dyrere for bedriftene også, som må øke prisene på sine varer for å ta igjen kostnadsøkningen. slik skapes en pris og rentespiral.
Renten brukes på en helt annen måte – for de fleste bedrifter er det lønnskostnader som er drivende på kostnadssiden. Lønninger drives på sin side av etterspørselen etter arbeidskraft - så når det er press i økonomien, så setter Norges Bank opp renten – dette gjør at folk flest får mindre penger – bedriftene opplever mindre etterspørsel og kan ikke lenger by like høy lønn for arbeidet!

Gjest skrev:
Dette var på en måte din konklusjon, jeg velger å si:

Uregulerte/liberale markeder er en forutsetning for stabile, trygge samfunn der mennesker skal leve og utvikle seg.

Så får jo tiden vise da om det er Nord Korea og likesinnende som kommer til å ha det best i fremtiden eller om vi i Norge og USA fremdeles kommer til å ha det mye mye mye mye mye bedre!

Mvh
OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvis man leter litt så finner man vel tråder fra i fjor, og året før der, osv. som går på akkurat det samme.

Dette bekymrer meg ikke, har ikke tenkt å endre på noe, har en del i fond, og kommer til å fortsette å kjøpe fond.

Media er bare med på å hause opp hysteri, det er vel helst hysteriet man bør være redd for..

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg sparer i fond fast hver måned for meg og ungene. I dag, i går og et par dager i forrige uke kjøpte jeg noen ekstra andeler. Jeg er heller ikke bekymret for dette i det hele tatt og ser det heller som en gylden kjøpsmulighet.

mvh,
OS

TBG

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.08.2003
Antall liker
7
"Bunnene forlates for godt, mens det stadig settes nye topper".
Les "dagens" på Skagens forside, om den svenske jernbanearbeideren. Man må ha perspektiv på dette livet, på alle dets områder.
(Noen ganger kjøper vi nye komponenter og selger kanskje gamle med tap...)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Motsetningen til en uregulert økonomi er en sosialistisk planøkonomiøkonomi. Jeg mener vi må gå "den gylne middelvei" med en regulert markedsøkonomi med innslag av plan - slik vi hadde det i Norge før jappetida.

Middelklassen i USA har det bedre enn noen gang, og arbeiderklassen har det ille. De som ikke har arbeid har det forjævlig, og helt uverdig for et sivilisert samfunn.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Gjest skrev:
Motsetningen til en uregulert økonomi er en sosialistisk planøkonomiøkonomi. Jeg mener vi må gå "den gylne middelvei" med en regulert markedsøkonomi med innslag av plan - slik vi hadde det i Norge før jappetida.
Hva sikter du til? Kan du være litt mer konkret?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Gjest skrev:
Hva sikter du til? Kan du være litt mer konkret?
Det han sikter til er dette: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19565.msg372977.html#msg372977

Det jeg vil minne Gjest på om, er at det motsatte av en uregulert markedsøkonomi ikke trenger være en sosialistisk planøkonomi. En planøkonomi kan i prinsippet gjennomføres i alle stater. Planøkonomi har vært benyttet i andre totalitære stater enten de er eneveldige, ettpartisystemer eller diktaturer bygd på enkeltpersoner/institusjoner (fascisme). John Maynard Keynes skrev i forordet av den tyske utgaven av sin bok: "General Theory of Employment, Interest and Money" (1936) at: "the theory of aggregated production, which is the point of the following book, nevertheless can be much easier adapted to the conditions of a totalitarian state [eines totalen Staates] than the theory of production and distribution of a given production put forth under conditions of free competition and a large degree of laissez-faire."

I vestlige land som Norge og USA benyttet i utstrakt grad planøkonomi under 2. verdenskrig grunnet vareknappheten, og for å styre produksjonen av varer og tjenester etter behovet som gjorde seg gjeldende.

Mvh. Bjørn

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gjest skrev:
Sannsynligheten for en slik reversering er heldigvis mikroskopisk.
Husker med gro øh... gru inflasjonsnivået og devalueringene fra den tiden.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Slubbert skrev:
BT skrev:
Jeg ikke forstå...hvis børsene faller så er vel det et tegn på at økonomien er i resesjon, mens hvis rentene er veldig høye så er det et tegn på at økonomien er overopphetet? Det er vel først når rentene blir så høye at ingen tør å låne mer at børsene faller - og gitt at fallet kommer allerede nå så er det et tegn på at renten ikke vil stige mer?

Renten vil vel ikke fortsette å stige om økonomien blir "kald" og børsene faller?

Jaja, jeg skylder bare lånekassen og likvider har jeg aldri hatt.
Jeg har fulgt litt med siste åra, og mener å se at hoveddelen av børsoppgangen i 2007 er lånfinansiert. Store summer er også lånt for å være med på utbyttefesten.
Kortsiktige lån som nå har forfalt og er på vei til å forfalle er der ikke penger å betale med. Dermed må nye lån til. Dette er vanskeligere når bankene må ta slike tap som vi leser om.
Dermed må renta ned nå for å holde hjulene i gang (penger i omløp).
Klarer verden denne kneiken vil vi ha fortsatt oppgang og mer gode tider med relativt stabil rente.
Klarer vi det ikke så kan vi nok forvente en kollaps ala -80tallet, med påfølgende renteoppganger.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
BT skrev:
Gjest skrev:
Økonomien reguleres hele tiden på en eller annen måte av regjering og sentralbank. Graden av intervenering i det økonomiske liv fra statens side vil variere, alt etter som hvem som sitter med makten og hvilke problemstillinger den og sentralbanken står overfor.

Mvh. Bjørn

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
bjornh skrev:
BT skrev:
Gjest skrev:
Økonomien reguleres hele tiden på en eller annen måte av regjering og sentralbank. Graden av intervenering i det økonomiske liv fra statens side vil variere, alt etter som hvem som sitter med makten og hvilke problemstillinger den og sentralbanken står overfor.

Mvh. Bjørn
[/quote
http://video.google.com/videoplay?docid=-1656880303867390173

Denne filmen oppdaget jeg i går og jeg syns den var underholdene! Bør sees av Bjørn og for alle andre som er glad i konspirasjonsteorier.. Hviken innfytelse har de rike eierene i de private bankene og hvordan pøvirker dette oss?

http://video.google.com/videoplay?docid=-1656880303867390173

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke glad i konspirasjonsteorier. Det jeg skriver og referer fra er ren fagkunnskap, og jeg må replisere, at jeg er akademiker, og baserer ikke mine utsagn på løse "konspirasjonsteorier". Samtlige av mine innlegg i denne tråden baserer seg på faktiske forhold, enten de baserer seg på samfunnsøkonomi, eller historiske fakta.

Mvh. Bjørn

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.179
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Uansett hvilke meninger han har så anbefaler jeg dere denne filmen ;) å se igjnnom hele filmen ;D

K

knutinh

Gjest
Gjest skrev:
Hvilket land mener du at vi skal bruke som modell da?

For teorien din har vel praktisk anvendelse?

-k

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
knutinh skrev:
Gjest skrev:
Hvilket land mener du at vi skal bruke som modell da?

For teorien din har vel praktisk anvendelse?

-k
Det er ganske enkelt bare å ta en titt på Vest-Tyskland under Konrad Adenauer som ledet den kristeligdemokratiske regjering (CDU). I 1949 ble han valgt som første tyske kansler etter annen verdens krig, og var kansler frem til 1963. Under ham førte den tyske regjeringen en "blandingsøkonomi" gjennom en modellen som gjerne kalles sosial markedsøkonomi som prøver å opprettholde balanse mellom høy økonomisk vekst, lav inflasjon, lav arbeidsledighet, gode arbeidsbetingelser og offentlig velferd og tjenester gjennom statlig intervensjon. Modellen har hatt bred oppslutning blant de vest-europeiske regjeringer fra 60-årene av.

Jeg synes det blir litt fåfengt å gjøre forsøk på å drive Gjest inn i "kommunistenes leir", det blir litt kunnskapsløst og det har gjerne vært den polariserende tendensen i slike tråder her på forumet. Det finnes mange ulike former for stater som har gjort og gjør bruk av "blandingsøkonomi". De fleste stater bygger på en eller annen form av det, og i perioder har f.eks. de store såkalte "markedsøkonomiene" slik som i USA, Storbritannia m.fl. gjort aktiv bruk av "planøkonomi", slik som under 2. verdens krig. Diktaturer slik som Nazi-Tyskland, og ettpartistaten Sovjet-unionen (som er mest kjent for "planøkonomi" siden Stalins 5-årsplaner dukket opp i 1928) har bygd aktivt på "planøkonomi".

"Blandingsøkonomien" bygger både på markedet, og en offentlig regulering av markedet gjennom lover, regler, skatter og avgifter. Det er jo bare å se på hvert eneste års statsbudsjett, der du får se et overslag over statens inntekter og utgifter i budsjettåret. Her legger regjeringen (med Stortingets tillit -eller støtte om man vil) hvordan den vil gjøre bruk av det offentliges inntekter og utgifter, og hvor disse skal hentes. I tillegg regulerer staten en del forhold ut fra normative og økonomiske vurderinger i budsjettene, det bør det være rom for å hevde (slik som miljøavgifter, som man gjerne kan drøfte hvor vidt kun er inntektskilder...), og herunder kan man trekke inn arbeidstider, arbeidsmiljø osv.

Uavhengig av om man er uenig i regjeringens politikk, er staten en velferdsstat. Velferdsstaten har sitt historiske opphav i Tyskland, og har sterke tradisjoner der siden 1880-årene, og bygde på forsikringer av arbeidere som ga rett til inntektskompensasjon fra fond som de selv hadde bidratt til å bygge opp gjennom et liv i yrkesaktivitet. William Beveridge's la i 1942 fram på oppdrag fra de britiske myndigheter Beverdige-rapporten, som gikk inn for utbygging av de sosiale ordningene i Storbritannia. Den tok til orde for at samtlige britiske borgere, skulle være garantert inntektssikring og helse- og omsorgstjenester av staten, enten de var yrkesaktive eller ikke. Denne ble vedtatt i National Health Service act fra 1948, og er den første universelle velferdsmodellen.

Den britiske økonomen John Maynard Keynes teorier har vært banebrytende, og jeg har skrevet litt om dette i ett av mine tidligere innlegg i denne tråden. Sosial markedsøkonomimodellen er også påvirket av Keynes, og har vært et middel til å stabilisere økonomien, siden velferdsstaten i sin tur avhenger av den nasjonale økonomien. Modellene ligger til grunn for de Skandinaviske velferdsstatene. De fleste industrialiserte land er velferdsstater i en eller annen form, men det er ulikt hvor omfattende velferdstilbudet er fra stat til stat. Velferdsstaten er motsatsen til det som kalles nattvekterstaten.

Grunnleggende kan man si at velferdsstaten aktivt sørger for innbyggernes velferd: borgernes sikkerhet, yter grunnleggende goder som eksempelvis støtte til utdannelse, trygder ved sykdom eller fattigdom og pensjon. Velferdssamfunn (for øvrig et begrep som først ble brukt i norsk offentlighet av Kåre Willoch på 80-tallet da han var statsminister) skiller seg fra velferdsstater i det at den søker å legge mer av det økonomiske ansvaret for velferden hos borgerne, slik at de selv kjøper de forsikringer og pensjoner de mener å ha behov for.

Hilsen Bjørn

Topp Bunn