Dr Dong skrev:
Hvilke mekanismer ligger bak den ganske så radikale nedgangen i kriminalitet i New York?
Mange:
- Sterk økonomisk vekst i Gulianiperioden.
- 40% reduksjon i arbeidsledigheten i NYC i øpet av Gulianiperioden.
- Mer effektiv håndtering av politiressursene.
- Mindre rekruttering til gjengmiljøene.
- Mer synlig politi i gatene.
Statistikkmaterialet viser definitivt at Broken Windows reduserte antallet "misdemeanors" i NYC, men når det kommer til mer alvorlige forbrytelser som drap så er forskningsmiljøene
langt mindre enige. Andre byer har innført CompStat-modellen uten at det har redusert grov kriminalitet vesentlig (Philadelphia, Seattle, New Orleans...).
Men det er klart at enhver brå endring vil gi en impulsrespons, og at innsvingingstiden på den kan være ganske lang. Det blir litt som at man registrerer mindre vold i sentrum når skjenketidene innskrenkes en time, det er en "short-term reaction". Andre byer har laaaangt mer liberale skjenketider enn i Norge uten at fyllebråk i sentrum er på langt nær så fremtredende, så det er lite grunnlag for å hevde en
generell korrelasjon mellom fyllebråk og stengetider. Man kan ikke se på impulsresponsen til en endring og forvente at resultatet vil bli det samme steady-state, da må man sammenligne ulike områder med ulik politikk. Og hvis man går gjennom verdens kriminalstatistikker land for land (feks. via
Nationmaster), så er det åpenbart at land med en brutal justispolitikk også har mer brutal kriminalitet og høyere kriminalitetsrater. Det er langt verre kriminalitet i Mexico enn i Norge, selv om de har drakoniske straffer og mildt sagt jævlige soningsforhold. "
Kulturforskjeller" vil du kanskje svare, men det er jo nettopp det jeg snakker om kulturforskjellene
er, det de utgjør. En brutal stat vil åpenbart gi mer brutale kriminelle på sikt fordi kulturen som sådan brutaliseres.
Norge har p.t. blant de minst brutale og hevngjerrige kulturene i verden og jeg ser strengt tatt ingen grunn til å endre på det. Mexicoslum og favellas er noe jeg helst ikke vil ha i byer hvor jeg bor eller kan tenkes å bo.