Korrosjon høyttalerkabel.

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
1
Har skiftet ut til noen bedre bananplugger på høyttaler-siden av høyttalerkabel. Oppdaget at det var litt korrosjon på kabel. Sjekket med det samme på forsterker-siden. Oppdaget at der var det enda verre. Bananplugger er tydelig korrodert og kabel har grønn korrosjon inne i isolasjon. Vises tydelig etter avisolering.
Kabel er Audioquest Rocket 44 og plugger fra samme merke.
Anlegget står i normal stue uten noen form ekstra fuktighet. Bor i Trøndelag.
Kabel ble kjøpt i løpemeter og ikke ferdig terminert fra fabrikk. Ble kjøpt brukt og tanken om fake kabel har streifet.

Noen som har vært borti dette. Er dette normalt over tid? 2-3 år siden de ble montert.
 

Vedlegg

L

Lassencad

Gjest
Mine har været på i mere end 20 år og de har ikke skyggen af korrosjon :)
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Samme skjedde her hos meg med AQ kabel men det tok litt lenger tid.
Kuttet vekk det koriderte og bytte plugger til disse :)

mvh

s-l500 (5) nye plugger.jpg
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
169
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg opplevde dette på ett sett ferdigterminerte høyttalerkabler ifra Tara Labs en gang. Ble svært overrasket over hvor mye korrosjon det var. Klipte av 10 cm ifra hver ende og monterte nye banankontakter. Jeg mistenkte den gang at det hadde kommet luft inn i de ferdigterminerte kablene.
 

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
1
Jeg opplevde dette på ett sett ferdigterminerte høyttalerkabler ifra Tara Labs en gang. Ble svært overrasket over hvor mye korrosjon det var. Klipte av 10 cm ifra hver ende og monterte nye banankontakter. Jeg mistenkte den gang at det hadde kommet luft inn i de ferdigterminerte kablene.
Ja, for fukt eller luft må jo ha kommet inn under isolasjonen på mine også. Rart bananplugger også får slik misfarging. Så er det begrenset hvor mye kabel jeg kan kappe vekk også. De er nesten for korte fra før.
 
Sist redigert:

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.512
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Oksidering (eller misfarging) på pluggene er ikke uvanlig på sølvbelagte kontakter, eller alt annet laget av sølv for den saks skyld. Du ser også at stedet som er mest påvirket er der hvor terminal ikke dekker (og lufttilgangen er størst). Både de AQ-kablene du har og (siden de ble nevnt over) Tara Labs bruker mye ledere i solidcore og det vil være vanskelig å få en lufttett terminering hvis man bruker plugger med skrutilkobling på 2 stk harde ledere. Lederne ligger derfor med god lufttilgang inni pluggen.

Ville anbefalt enten å krympe eller lodde plugger på disse, eventuelt noen plugger som tåler at du skrur hardt til og bruker krympeslange over for å gjøre termineringen så lufttett som mulig.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.837
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Oksidering (eller misfarging) på pluggene er ikke uvanlig på sølvbelagte kontakter, eller alt annet laget av sølv for den saks skyld. Du ser også at stedet som er mest påvirket er der hvor terminal ikke dekker (og lufttilgangen er størst). Både de AQ-kablene du har og (siden de ble nevnt over) Tara Labs bruker mye ledere i solidcore og det vil være vanskelig å få en lufttett terminering hvis man bruker plugger med skrutilkobling på 2 stk harde ledere. Lederne ligger derfor med god lufttilgang inni pluggen.

Ville anbefalt enten å krympe eller lodde plugger på disse, eventuelt noen plugger som tåler at du skrur hardt til og bruker krympeslange over for å gjøre termineringen så lufttett som mulig.
Jeg har også lest at folk bruker limpistol til å "fylle" pluggene med
 

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
1
Oksidering (eller misfarging) på pluggene er ikke uvanlig på sølvbelagte kontakter, eller alt annet laget av sølv for den saks skyld. Du ser også at stedet som er mest påvirket er der hvor terminal ikke dekker (og lufttilgangen er størst). Både de AQ-kablene du har og (siden de ble nevnt over) Tara Labs bruker mye ledere i solidcore og det vil være vanskelig å få en lufttett terminering hvis man bruker plugger med skrutilkobling på 2 stk harde ledere. Lederne ligger derfor med god lufttilgang inni pluggen.

Ville anbefalt enten å krympe eller lodde plugger på disse, eventuelt noen plugger som tåler at du skrur hardt til og bruker krympeslange over for å gjøre termineringen så lufttett som mulig.
Takker for bra info. Hvis jeg skal lodde plugger. Er det loddetinn som er bedre enn andre? Tenker på innhold av sølv.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.562
Antall liker
7.512
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Snedige er att Ølflex ikke gjør dette.
Bøtter og spann av dette i instalasjonene på jobben.
Ikke snev av irr eller lignende.
Det har stått der nå i snart 15 år.
Beviser vell en ting, elendig kvalitet på såkalt kvalitetskabler.
Samme skjedde med Monster kablerne jeg hadde, irr langt innover.
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Sies det ikke at en av de beste «tweakene» en kan gjøre, er å rense plugger og kontakter regelmessig?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har skiftet ut til noen bedre bananplugger på høyttaler-siden av høyttalerkabel. Oppdaget at det var litt korrosjon på kabel. Sjekket med det samme på forsterker-siden. Oppdaget at der var det enda verre. Bananplugger er tydelig korrodert og kabel har grønn korrosjon inne i isolasjon. Vises tydelig etter avisolering.
Kabel er Audioquest Rocket 44 og plugger fra samme merke.
Anlegget står i normal stue uten noen form ekstra fuktighet. Bor i Trøndelag.
Kabel ble kjøpt i løpemeter og ikke ferdig terminert fra fabrikk. Ble kjøpt brukt og tanken om fake kabel har streifet.

Noen som har vært borti dette. Er dette normalt over tid? 2-3 år siden de ble montert.
Skal ikke være slik.
Her har det vert fukt eller mer enn fukt.. Vann som har trengt inn.

Ser flere skriv det nå på hifikabler. Hmm..

En kabeltrommel som ligg ute, uten tildekking og uten tildekking av endene vil bli slik etter en tid.
Da trekker vann inn i kabelen.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
AQ, er tvilsom kvalitet og ikke minst utrolig overpriset. Røsk heller av noen meter fra veggen din istedet om man absolutt skal ha singlecore. Lodd de fast i plugg, da får man god kontakt som sitter og en hinne med harpiks over som ikke oksiderer og beskytter metallet under.
100% ren kobber, sølv eller hvilket som helst material har vanskeligheter med å oksidere. Om kobber har korridert så er det her mest sannsynlig urenheter i kobber ved produksjon.
 

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
1
Sies det ikke at en av de beste «tweakene» en kan gjøre, er å rense plugger og kontakter regelmessig?
Ja, det virker som om man må begynne å gjøre det en gang i blandt. Skulle helst ha klart seg uten den jobben.
 

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
30
Antall liker
1
Skal ikke være slik.
Her har det vert fukt eller mer enn fukt.. Vann som har trengt inn.

Ser flere skriv det nå på hifikabler. Hmm..

En kabeltrommel som ligg ute, uten tildekking og uten tildekking av endene vil bli slik etter en tid.
Da trekker vann inn i kabelen.
Jeg kjenner dessverre ikke historien helt til kablene jeg kjøpte av en på Finn for ca 3 år siden. Kjøpte 6m av en som ikke hadde bruk for alt. Snakket med Hi-fi Klubben i dag. Viste bilde av kabel og den var helt lik den de solgte over disk. Tenker da på om kabel er fake.
 

Ares

Medlem
Ble medlem
23.10.2016
Innlegg
12
Antall liker
7
Sted
Sogn og Fjordane
Det er enekl oksidering.
Lufta inneholder fuktighet og den reagerer med kobber/sølv etc.
Over tid trengs det ikke mer for å få kobber til å oksidere, kommer bare an på temperatur og fuktighet.
Vanlig kobber oksid er svart, er oksideringen grønn,( blå eller rød, kan forekomme med noen legeringer) er det pga urenheter eller legering.

Ingen grunn til å rengøre kabler for kobber oksidering innimellom om du gjør det riktig første gang.

Bruk fine eller ultra light 3m scotchbrite fx og poler kobberet.
Påfør Eaton Contax/ Melbye børst og fett (de mest vanlige i norge) eller tilsvarende antikorrosjonsmiddel/kontaktfett for kobber og al.
Skru til/krymp termineringen. Forsegl gjerne med loddetinn. I det minste krympestrømpe med lim, varm fra midten for å få limet til å flyte utover for forsegling og sjekk at limet kommer ut jevnt rundt kantene.

Forsegl evt hull mellom kabel og connector.

Ferdig en gang for alle uten å noen gang få kobber korrosjon på kablene dine.

Og jo Ølflex korroderer også, er bare avhengig av miljøet den er i..
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.793
Antall liker
11.188
Sted
Ytterst i havgapet...
Ølflex er fortinnet, ikke forsølvet.... Sølv korroderer i vanlig boligmiljø... selv sølvtøyet i skuffen som ligger i dedikerte plastposer korroderer mellom hver jul det blir brukt.... Som ingeniør med en mannsalder inen elektronikkrelaterte emner har jag store problemer med å forstå denne tildels absurde trua på sølv i haifai-sammenheng... det er stort sett bare trua og ingen logisk begreunnelse...
 

Ares

Medlem
Ble medlem
23.10.2016
Innlegg
12
Antall liker
7
Sted
Sogn og Fjordane
Ølex= Styre og kontrollkabler (0-3000V)fra Lapp group, og default er ren kobber. Kan kjøpes i noen varianter med fortinnede ledere ja, men er bare standard i Ølflex Heat serien for høye temperaturer, og enkelte andre varianter.
Så jo Ølflex korroderer akkurat som alle andre kabler i kobber.
Radox og gamle skipskabler fra NEK 410 19xx er feks fortinnede i alle utførelser.

Troen på sølv kommer nok av at 'hifi produsenter har pusha IAC% i reklamene sine over lang tid og at sølv har mariginalt bedre ledeevne, og er "esklusivt" men er helt enig det er ikke egnet til kabler i dei fleste sammenhenger. Og krever spesielle forhåndregler for terminering og avslutning skal det virke uten å korrodere. Sølvtøy er et utmerket eksempel dei fleste kan relatere til.
Enkelte sverger også til CCAW( Copper Clad aluminium wire) etc som er enda verre om en ikke børster og bruker Contax etc.

Korrosjon på kabler i stua er nok mer vanlig på vestlandet/ved kysten pga luft fuktighet og salt i lufta. Enn der det er mer tørt og stabilt klima.

Men folk må få tro hva dei vil for min del :)
 
L

Lassencad

Gjest
Ølflex er fortinnet, ikke forsølvet.... Sølv korroderer i vanlig boligmiljø... selv sølvtøyet i skuffen som ligger i dedikerte plastposer korroderer mellom hver jul det blir brukt.... Som ingeniør med en mannsalder inen elektronikkrelaterte emner har jag store problemer med å forstå denne tildels absurde trua på sølv i haifai-sammenheng... det er stort sett bare trua og ingen logisk begreunnelse...
Ja mine som er lavet af ren Sølv er blevet godt sorte over tid men lyden kommer dog fint igennem alligevel :)
Hvis jeg nu pudsede dem så de stod blanke er jeg sikker på det ingen måde vil påvirke lyden Sorte eller blanke.

Men som allerede nævnt i indlæg 20: Men folk må få tro hva dei vil for min del
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Er det noe som leder dårlig så er det korrosjon/irr.
Men dette er kun relevant til akkurat der kabel er terminert..
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Det går sikkert ann å prøve Fluidfilm(saufett)på terminalene. for da blir det i hvertfall ikke noe korrosjon ! Så er det et grønnt produkt! Har ikke prøvd ennå. Kjøpte en gang en ørliten dyr flaske fra cardas. Dunstet bort før jeg fikk tatt den i bruk . Skal ikke være nødvenig å kjøpe noe voodu produkt;)
 

Ares

Medlem
Ble medlem
23.10.2016
Innlegg
12
Antall liker
7
Sted
Sogn og Fjordane
Bruk produkter som er laget for formålet. Som ikke er vannløslige, tåler temperatur og er laget for å forhindre oksidasjon på elektriske koblinger. Om det er gjort riktig er lederene like fine 20 år etterpå selv om det tilkommer oksygen og fukt.

Blackburn/Contax feks.
Evt melbye børst og fett
Deoxit ( for rensing)

Eller lignende produkter.
Og forsegl koblingspunktet etterpå med krympestrømpe om du er bekymret.
 
Sist redigert:
Topp Bunn