Korrosjon høyttalerkabel.

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
1
Har skiftet ut til noen bedre bananplugger på høyttaler-siden av høyttalerkabel. Oppdaget at det var litt korrosjon på kabel. Sjekket med det samme på forsterker-siden. Oppdaget at der var det enda verre. Bananplugger er tydelig korrodert og kabel har grønn korrosjon inne i isolasjon. Vises tydelig etter avisolering.
Kabel er Audioquest Rocket 44 og plugger fra samme merke.
Anlegget står i normal stue uten noen form ekstra fuktighet. Bor i Trøndelag.
Kabel ble kjøpt i løpemeter og ikke ferdig terminert fra fabrikk. Ble kjøpt brukt og tanken om fake kabel har streifet.

Noen som har vært borti dette. Er dette normalt over tid? 2-3 år siden de ble montert.

Vedlegg

Lassencad

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2014
Antall liker
1.121
Mine har været på i mere end 20 år og de har ikke skyggen af korrosjon :)

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
17.125
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
25
Samme skjedde her hos meg med AQ kabel men det tok litt lenger tid.
Kuttet vekk det koriderte og bytte plugger til disse :)

mvh

s-l500 (5) nye plugger.jpg

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
152
Sted
Trondheim
Jeg opplevde dette på ett sett ferdigterminerte høyttalerkabler ifra Tara Labs en gang. Ble svært overrasket over hvor mye korrosjon det var. Klipte av 10 cm ifra hver ende og monterte nye banankontakter. Jeg mistenkte den gang at det hadde kommet luft inn i de ferdigterminerte kablene.

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
1
Jeg opplevde dette på ett sett ferdigterminerte høyttalerkabler ifra Tara Labs en gang. Ble svært overrasket over hvor mye korrosjon det var. Klipte av 10 cm ifra hver ende og monterte nye banankontakter. Jeg mistenkte den gang at det hadde kommet luft inn i de ferdigterminerte kablene.
Ja, for fukt eller luft må jo ha kommet inn under isolasjonen på mine også. Rart bananplugger også får slik misfarging. Så er det begrenset hvor mye kabel jeg kan kappe vekk også. De er nesten for korte fra før.

Sist redigert:

Eirik84

Bransjeaktør
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
1.043
Torget vurderinger
11
Oksidering (eller misfarging) på pluggene er ikke uvanlig på sølvbelagte kontakter, eller alt annet laget av sølv for den saks skyld. Du ser også at stedet som er mest påvirket er der hvor terminal ikke dekker (og lufttilgangen er størst). Både de AQ-kablene du har og (siden de ble nevnt over) Tara Labs bruker mye ledere i solidcore og det vil være vanskelig å få en lufttett terminering hvis man bruker plugger med skrutilkobling på 2 stk harde ledere. Lederne ligger derfor med god lufttilgang inni pluggen.

Ville anbefalt enten å krympe eller lodde plugger på disse, eventuelt noen plugger som tåler at du skrur hardt til og bruker krympeslange over for å gjøre termineringen så lufttett som mulig.

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Antall liker
878
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Oksidering (eller misfarging) på pluggene er ikke uvanlig på sølvbelagte kontakter, eller alt annet laget av sølv for den saks skyld. Du ser også at stedet som er mest påvirket er der hvor terminal ikke dekker (og lufttilgangen er størst). Både de AQ-kablene du har og (siden de ble nevnt over) Tara Labs bruker mye ledere i solidcore og det vil være vanskelig å få en lufttett terminering hvis man bruker plugger med skrutilkobling på 2 stk harde ledere. Lederne ligger derfor med god lufttilgang inni pluggen.

Ville anbefalt enten å krympe eller lodde plugger på disse, eventuelt noen plugger som tåler at du skrur hardt til og bruker krympeslange over for å gjøre termineringen så lufttett som mulig.
Jeg har også lest at folk bruker limpistol til å "fylle" pluggene med

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
1

Takker for bra info. Hvis jeg skal lodde plugger. Er det loddetinn som er bedre enn andre? Tenker på innhold av sølv.

Eirik84

Bransjeaktør
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
1.043
Torget vurderinger
11

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
4.408
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Snedige er att Ølflex ikke gjør dette.
Bøtter og spann av dette i instalasjonene på jobben.
Ikke snev av irr eller lignende.
Det har stått der nå i snart 15 år.
Beviser vell en ting, elendig kvalitet på såkalt kvalitetskabler.
Samme skjedde med Monster kablerne jeg hadde, irr langt innover.

Sist redigert:

parafinoksen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2017
Antall liker
1.870
Sies det ikke at en av de beste «tweakene» en kan gjøre, er å rense plugger og kontakter regelmessig?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.681
Torget vurderinger
8
Har skiftet ut til noen bedre bananplugger på høyttaler-siden av høyttalerkabel. Oppdaget at det var litt korrosjon på kabel. Sjekket med det samme på forsterker-siden. Oppdaget at der var det enda verre. Bananplugger er tydelig korrodert og kabel har grønn korrosjon inne i isolasjon. Vises tydelig etter avisolering.
Kabel er Audioquest Rocket 44 og plugger fra samme merke.
Anlegget står i normal stue uten noen form ekstra fuktighet. Bor i Trøndelag.
Kabel ble kjøpt i løpemeter og ikke ferdig terminert fra fabrikk. Ble kjøpt brukt og tanken om fake kabel har streifet.

Noen som har vært borti dette. Er dette normalt over tid? 2-3 år siden de ble montert.
Skal ikke være slik.
Her har det vert fukt eller mer enn fukt.. Vann som har trengt inn.

Ser flere skriv det nå på hifikabler. Hmm..

En kabeltrommel som ligg ute, uten tildekking og uten tildekking av endene vil bli slik etter en tid.
Da trekker vann inn i kabelen.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
1.226
Torget vurderinger
1
AQ, er tvilsom kvalitet og ikke minst utrolig overpriset. Røsk heller av noen meter fra veggen din istedet om man absolutt skal ha singlecore. Lodd de fast i plugg, da får man god kontakt som sitter og en hinne med harpiks over som ikke oksiderer og beskytter metallet under.
100% ren kobber, sølv eller hvilket som helst material har vanskeligheter med å oksidere. Om kobber har korridert så er det her mest sannsynlig urenheter i kobber ved produksjon.

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
1
Sies det ikke at en av de beste «tweakene» en kan gjøre, er å rense plugger og kontakter regelmessig?
Ja, det virker som om man må begynne å gjøre det en gang i blandt. Skulle helst ha klart seg uten den jobben.

ropheim

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
1
Skal ikke være slik.
Her har det vert fukt eller mer enn fukt.. Vann som har trengt inn.

Ser flere skriv det nå på hifikabler. Hmm..

En kabeltrommel som ligg ute, uten tildekking og uten tildekking av endene vil bli slik etter en tid.
Da trekker vann inn i kabelen.
Jeg kjenner dessverre ikke historien helt til kablene jeg kjøpte av en på Finn for ca 3 år siden. Kjøpte 6m av en som ikke hadde bruk for alt. Snakket med Hi-fi Klubben i dag. Viste bilde av kabel og den var helt lik den de solgte over disk. Tenker da på om kabel er fake.

Topp Bunn