Korpsmusikk

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
2
..... er vel ikke helt min gate!
Men, når skarptromme og stortromme dundrer forbi på 3-4meters avstand blir man påminnet om at hi-fi er et langt lerret å bleke.
Godt med en oppdatering på hvordan musikkinstrumenter faktisk låter.
Så får man bære over med noen av musikantene som ikke har helt stø kurs.

Mvh
Dag Johansen
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Sv: Korpsmusikk

For meg er det ikke skikkelig 17.mai uten trommingen fra buekorpsene. Å stå ved siden av et korps som marsjerer forbi med en stor gruppe slagere, lite kan overgå dette, det er bare en fantastisk opplevelse. Dessverre har jeg ikke opplevet det på noen år, så jeg har kjempeabstinens...

Kanskje til neste år...? :'(
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sv: Korpsmusikk

Rock har blitt kalt djevelens musikk. Men er det noe som er djevelens musikk, så må det være korpsmusikk.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Sv: Korpsmusikk

De fleste som hadde hørt den ekte lyden av et korps i det de trodde de hørte på et hifi-oppsett ville nok reagert på at det var overveldende mye bass og nedre mellomtone, samt at diskanten virker helt fraværende selv om det allikevel ikke egentlig mangler noe.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Korpsmusikk

Uansett hva man måtte mene om musikkorps, kan vi vel enes om at de produserer ekte DYNAMIKK?
Og da mener jeg ikke bare oppover i styrkegradene.

I og med at dette hovedsaklig er mitt levebrød, skal jeg ikke argumentere for eller imot musikkorps.
Men jeg tror de FLESTE i Norges land ville savne noe, om musikkorpsene forsvant fra 17.mai feiringen.

Selv ble jeg vekket av ett av mine egne korps kl 06.30 i dag! ::) :)

Er nettopp kommet hjem fra festkonsert her jeg bor.
Norsk dans nr.2- Grieg og Valdresmarsj- Halvorsen spillt av et meget bra 1.divisjonskorps, er ikke å forakte.
Det er da jeg er stollt av å stå forran med dirigentpinnen, og bare nyte!
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.742
Antall liker
503
Sv: Korpsmusikk

Korpsmusikk er laget for å få folk til å gå i takt. Det er det eneste denne musikken kan brukes til. :p
 
B

Back_Door

Gjest
Sv: Korpsmusikk

Denne musikkformen har en klar militær relevans. Den kan brukes for å få "folket i takt med makta".
Dette er sikkert en naturlig grunn til den aversjon enkelte føler.

Likevel blir ikke 17 mai det samme uten korpsene ;)
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Sv: Korpsmusikk

Nei norske tradisjoner er pussige. Her hjemme synest vi tog, flagg, nasjonalisme og militærmusikk er hyggelig og samlende. Noe det jo også er. Men hvis det samme hadde skjedd f.eks. i Tyskland eller Russland ville det nok blitt sett på på en helt annen måte.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Sv: Korpsmusikk

Jeg spilte baryton noen år i Øren skolekorps i Drammen da jeg gikk på barneskolen, og jeg må si at det rører seg inni en en heavyrocker når jeg hører Valdresmarsjen bli spilt av et korps i dag..! oooyeah ::)
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Sv: Korpsmusikk

Gjestemedlem skrev:
Nei norske tradisjoner er pussige. Her hjemme synest vi tog, flagg, nasjonalisme og militærmusikk er hyggelig og samlende. Noe det jo også er. Men hvis det samme hadde skjedd f.eks. i Tyskland eller Russland ville det nok blitt sett på på en helt annen måte.
Det er vel lite militært med vår feirling, her er det jo ungene og glede som er i fokus, det er ikke fremvising av våpen som en del andre steder. Synes vi har en flott måte å feire denne dagen på jeg,selv om også jeg kan styre meg for korpsmusikk.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Korpsmusikk

Gjest skrev:
Korpsmusikk er laget for å få folk til å gå i takt. Det er det eneste denne musikken kan brukes til. :p
Hva ER korpsmusikk?


Ed:skriveleif på natten... ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Gjest skrev:
Korpsmusikk er laget for å få folk til å gå i takt. Det er det eneste denne musikken kan brukes til. :p
Undres litt over utsagnet her...
Jeg er en lykkelig slagverker i et korps, og dette med korps er sterkt misforstått.
17 mai er ikke den eneste gangen korps spiller, men denne dagen er det marsjering som står i fokus. korpsmusikk er ikke lik marsjer. Har selv spillt mange store klassiske verker, og dette låter etter noen mnd med øving; Veldig bra. Da kommer den virkelige dynamikken, oppløsningen osv.. Ta en tur på en skikkelig klassisk konsert med et bra korps, og du vil bli overrasket! Og vise sin uvitenhet med slike utsagn synes jeg er tåpelig (beklager)!

Var 5 slagverkere i gata i år, med ei slik gruppe blir det også trommemarsj med svoung i. Bør oppleves! ;D

Og til slutt: Musikk låter aller dårligs når man går samtidlig. Igjen, konserter er å anbefale.

PK
 

tehu

Medlem
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
18
Antall liker
0
Enig. Korps er så mye mer enn 17.mai og marsjer.....


(Spiller selv slagverk i korps.)
 
S

Slubbert

Gjest
Blåsere er ikke laget for å brukes i korps, men i blåserekker. Det er derfor de heter blåsere.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Blåsere er ikke laget for å brukes i korps, men i blåserekker. Det er derfor de heter blåsere.
:eek: ::)

Her er det mye rart....

I musikkorps ER det jo blåserekker!!! :)
 
S

Slubbert

Gjest
Det er en omdefinering av begrepet, en blåserekke er slik som komper Stevie Wonder eller Prince, et mindre brassband. Blåseinstrumenter ble oppfunnet for å brukes i slike (blåserekker), derav navnet. Sax, trompet, trombone og tuba er ekte blåseinstrumenter, kornett, klarinett, althorn og tverrfløyte er bare dårlige kopier.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Skjønner ikke vitsen med å kritisere korpsmusikk når man ikke har hørt det utenom 17. mai.. Tullete.. Er jo ikke akkurat tilfeldig at slike tråder dukker opp i mai.. Slubbert: Du har jo ikke misforstått så rent lite ::)

PK
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Bodde i et par år i Horten, og var i den anledning på de fleste konsertene til Marinemusikken.
Det som de presterte både i store konsert saler, på "Fyrverkeri konserten", og i små Intime tilstelninger som f.eks kirke konsert var fantastisk flott.
Spekteret til mange av disse gode korpsene går i de fleste tilfeller mye lenger enn til "Gammel Jegermarsj" ;-)
Når de i tillegg får med seg sangere, perkusjonister, og Jazz musikanter på toppnivå, er dette en ting som bare må oppleves.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Det er en omdefinering av begrepet, en blåserekke er slik som komper Stevie Wonder eller Prince, et mindre brassband. Blåseinstrumenter ble oppfunnet for å brukes i slike (blåserekker), derav navnet. Sax, trompet, trombone og tuba er ekte blåseinstrumenter, kornett, klarinett, althorn og tverrfløyte er bare dårlige kopier.
Unnskyld meg...men enten er du steike dum eller så er du bare ute etter å provosere ;)

Tror du bør lese litt (mye) om instrumentenes historie.
Finnes sikkert MYE på nett.

Trompeten i sin første form kom til ca 2000 f.kr (dårlig med Stevie Wonder og Prince da gitt..)
Trompeten i den form vi kjenner den nå (med ventiler slik at kromatikk ble mulig) ble til ca 1815 (dårlig m SW og P da også)

Saxsofonen ble til i 1841...er SW så gammel?


Sorry, at jeg ble flåsete her ::)
 
S

Slubbert

Gjest
Du har åpenbart lite respekt for fartstiden til Stevie Wonder.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Du har åpenbart lite respekt for fartstiden til Stevie Wonder.
:) :) 8)

Tror nok at du vil finne de første 5 skivene til Stevie Wonder i vinylavdelingen min. ;)
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.560
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Frederic Fennell med Clevelands blåsere (enten de sitter i rekke eller ikke) på Telarc er en av de mest fabelaktig lydende LPer jeg har hørt, og musikken duger som bare juling.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Denne er å anbefale ja om det er denne du tenker på.
Har den ikke på LP :(

Lincolshire Posy / Shepherd's Hey - Grainger, Percy - Frederick Fennell, Conductor Cleveland Symphonic Winds
Telarc CD-80099

En klassiker for oss som jobber innen faget :)
Musikk som er skrevet for KORPS ;)

Og det finnes tusenvis av andre stykker også, både gammelt og ikke minst ny musikk.
Det er skrevet så mye kul musikk de siste 20 årene!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.560
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tenkte på Holst suitene, visste ikke det var flere....men Grainger er nok også bra!
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)
Finnes vel på en kopi ett eller annet sted.
Spørs om jeg må få tak i en orginal av Holst suitene.

Denne anbefales på det varmeste



Holder på med "Trittico" nå :)
 
S

Slubbert

Gjest
johna skrev:
Slubbert skrev:
Du har åpenbart lite respekt for fartstiden til Stevie Wonder.
:) :) 8)

Tror nok at du vil finne de første 5 skivene til Stevie Wonder i vinylavdelingen min. ;)
Stevie Wonder var muligens et ikke-optimalt eksempel, han kom som du påpeker først en stund etter at blåserne ble oppfunnet.

Som kjent oppstod blåserekken i jordisk sammenheng da Starchild, agent for Supergroovalisticprosifunkstication, kom til jorden og bragte med seg "the holy Funk" på oppdrag fra dr. Funkenstein (the intergalactic master of outer space Funk). Dette var noen tusen år siden. Den gang ble blåserekken unnfanget som en integral del av "the holy Funk", og for å fylle den måtte man finne opp blåsere (de ble kalt blåsere fordi de skulle fylle en blåserekke). Trompeten kom først i år 2000 f.kr. (ganske nylig i tidsregningen til outer space Funk). Og fortsatt spiller de i blåserekker, med det håp at menneskeheten skal oppnå Funkentelechy.

Jeg har en mistanke om at korps, som misbruk av blåseinstrumenter tiltenkt blåserekker, er resultatet av et plott av Sir Nose D’Voidoffunk, som vil forårsake unFunkiness og sette jorden tilbake til The Zone of Zero Funkativity. Korps har som kjent høy grad av unFunkiness.

http://en.wikipedia.org/wiki/P_Funk_mythology
http://en.wikipedia.org/wiki/P-Funk_Mothership
 

Einarson

Medlem
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
26
Antall liker
0
Spilte i tre tog i går. De to første i bøsene regnevær. Mens vi ventet på å starte opp i den andre kom diskusjonen om hva som gjør at ca 40 voskne mennesker kan bruke fritid og penger på noe slikt. Kom vel ikke frem til et enkelt svar, men det som kom fram var at imgen av oss kunne tenke oss å gjøre noe annet på den 17 mai. Selv et jeg at vet å spille sammen andre er noe av det jeg liker best å gjøre. Det er en stor glede å jobbe sammen med andre for å få det til å låte best mulig, ja til og med å få det til å se best mulig ut når vi marsjerer. Vet at det gleder folk. Det er å se på tilskuerne når vi går forbi, eller høre på hva de sier etterpå.

Som nevt tidligere i tråen er 17 mai bare en liten del av et korpsliv og på langt nær den viktigste,men den er ikke noe å skjemmes over. Det er en mulighet til å spille for mange som ellers ikke kommer på konserter. I mitt korps har vi lenge spilt mye på ute blant folk. Det har ført til at vi stadig får flere og flere forspørsel om å spille på ulike steder. Og vi får fler og fler til å komme på konsertene våre. Vi har hatt flere prosjekter med sangere og band sammen med korpset der vi har hatt tre fulle hus og over 1000 tilhørere på en helg. Adventkonserten vår har etter hvert fått fulle hus. Korpset arbeider for at vi skal være en viktig del av musikklivet her, og at alle de som kommer med de samme fordommen som har kommet frem tidligere i denne tråen i allefall skal ha en mullighet til å revurdere den.

Har selv i mange ulike sjangere av musikk, storband, jazzgrupper, ulike klasiske besetninger m.m, men de for meg son blåser er de viktigste og beste opplevelsen vært å sitte i et riktig stort janisjarorkester. Når det gjelder dynanikk og trøkk er det ikke et anlegg i verden som kan gjenngi den opplevelsen.

kan foteller at de siste toget gikk i sol og godvær. Korpset lått bra, folk smilte og koset seg langs ruta og det var riktig flott å gå der å spille.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Sv: Korpsmusikk

Gjest skrev:
Korpsmusikk er laget for å få folk til å gå i takt. Det er det eneste denne musikken kan brukes til. :p
Korps er til for at folk skal få spille i korps. Uten korps hadde ikke de som ville spille i korps fått spille i korps. De som har lyst å spille i korps trenger korps for å spille i korps. Noen liker korps.

Ikke jeg.....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.336
Antall liker
16.439
Sted
Østfold
Korpsmusikk er flott, i likhet med stort sett all annen musikk.

...men det var kanskje noen som fikk litt mindreverdighetskomplekser pga anlegget den 17.? Greit med en tråd som dette å avreagere i da ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
johna skrev:
Slubbert skrev:
Du har åpenbart lite respekt for fartstiden til Stevie Wonder.
:) :) 8)

Tror nok at du vil finne de første 5 skivene til Stevie Wonder i vinylavdelingen min. ;)
Stevie Wonder var muligens et ikke-optimalt eksempel, han kom som du påpeker først en stund etter at blåserne ble oppfunnet.

Som kjent oppstod blåserekken i jordisk sammenheng da Starchild, agent for Supergroovalisticprosifunkstication, kom til jorden og bragte med seg "the holy Funk" på oppdrag fra dr. Funkenstein (the intergalactic master of outer space Funk). Dette var noen tusen år siden. Den gang ble blåserekken unnfanget som en integral del av "the holy Funk", og for å fylle den måtte man finne opp blåsere (de ble kalt blåsere fordi de skulle fylle en blåserekke). Trompeten kom først i år 2000 f.kr. (ganske nylig i tidsregningen til outer space Funk). Og fortsatt spiller de i blåserekker, med det håp at menneskeheten skal oppnå Funkentelechy.

Jeg har en mistanke om at korps, som misbruk av blåseinstrumenter tiltenkt blåserekker, er resultatet av et plott av Sir Nose D’Voidoffunk, som vil forårsake unFunkiness og sette jorden tilbake til The Zone of Zero Funkativity. Korps har som kjent høy grad av unFunkiness.

http://en.wikipedia.org/wiki/P_Funk_mythology
http://en.wikipedia.org/wiki/P-Funk_Mothership
Bootsy's Rubber Band med mr. Collins i spissen har jeg virkelig sansen for.

Startet en tråd om dette engang her på hfs.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,3001.msg61369/topicseen.html#msg61369

Svinger som f.... :)

Under studentiden spillte jeg en periode trompet i et band som planket Tower of Power 8) ;)
Så blåserekke i den forstand er jeg godt kjent med :-*
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Morn, alle som har greie på korpsinstrumenter!
Jeg har sjøl spilt messingblås i 10 års tid, uten at jeg engasjerte meg for mye i det dengang. Men, nå har jeg unger som har begynt i korps, og jeg vurderer å gjennoppta gamle synder. Spørsmålet er hvilket instrument. Jeg tror jeg sal få dreisen på baryton og kornett, ganske greit, men har egentlig mest lyst på sax eller trombone.
Ser at det ligger en del instrumenter ute på Finn.
Kan noen si noe om fallgruver eller komme med kjøpsråd? Alle råd blir takknemmelig mottatt.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
2.999
Antall liker
725
Skal du kjøpe ventilinstrument så kontroller nøye , ja nettopp, ventilene. Ingen riper, avskalling etc.
De kan også blitt slått skeive, olje og kontroller at ventilene går lett og presist. Korpsinstrumenter kan ha hatt et hardt liv..........
På tromboner kan sleiden være slitt.

Lykke til som korpsutøver!
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Velkommen tilbake! :) :) :)

Jeg ville valgt baryton/euphonium hvis jeg var deg. Enklest å ta opp igjen og lettest å utvikle seg på med mindre du virkelig skal øve.

Spørsmålet ditt om kjøp er veldig generelt, kan du si noe mer om prisleie? Hvilken standard osv?
I tillegg til det Gudbra nevner så er intonasjonen i instrumentet viktig. Finnes mye rart. Yamaha er straighte og brukervennlige instrumenter generelt.

Hvis du velger baryton tipper jeg Ottone på forumet kan guide deg bra i bruktkjøpenes verden. Hvis du skal spille kornett kan Emotikon og jeg bistå.
Send PM hvis du ikke får respons her.

Lykke til med det hele!
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Ja, det var temmelig generelt. Som sagt, baryton går greit i forhold til ventiler og amasjør, kornett går sikkert også bra uten alt for mye trening. Tipper jeg kan prøve meg i korps etter noen få timers øving. Problemet er at det lokale hornorkesteret er greit oppsatt på disse instrumentene, men de mangler tromboner og har kun en bassaksofon. Og så har jeg lyst på et soloinstrument som kan brukes til musisering i andre sammenhenger.
Fornuften sier baryton, hjertet sier saksofon :) Kornett og trombone blir mellomløsninger.


Å bare kjøpe en hvilken som helst brukt sax på finn vil jeg tror er et sjangsespill. Derfor fint når gudbra nevner Yamaha, husker det var det vi gjerne gikk etter i min tid også, for 35 år siden.

Prisleie er opptil 5000,- i første omgang, for å prøve ut om dette er noe for meg. Blir jeg bitt av basillen kan jeg vel bruke pengene på nytt instrument like gjerne som hifi.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Er stolt innehaver av korpsmedalje, men har aldri spillt i korps! ;D
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ArtDeco skrev:
Morn, alle som har greie på korpsinstrumenter!
Jeg har sjøl spilt messingblås i 10 års tid, uten at jeg engasjerte meg for mye i det dengang. Men, nå har jeg unger som har begynt i korps, og jeg vurderer å gjennoppta gamle synder. Spørsmålet er hvilket instrument. Jeg tror jeg sal få dreisen på baryton og kornett, ganske greit, men har egentlig mest lyst på sax eller trombone.
Ser at det ligger en del instrumenter ute på Finn.
Kan noen si noe om fallgruver eller komme med kjøpsråd? Alle råd blir takknemmelig mottatt.
Skaff deg et flygelhorn, det er min anbefaling.
Jeg kjenner flere som har vært i din situasjon, og flygelhorn slår an hos alle. Det er lettspilt, velklingende, fleksibelt som en sax, og populært utenfor korps.
Baryton og euphonium ville jeg styrt unna, det er tungt, og passer stort sett bare i korps.

Kanskje det finnes noen som kan låne deg et flygelhorn?
Yamaha har gode og rimelige horn, nytt eller brukt, det kjenner jeg godt til siden vi har hatt flere i huset.
Spør emotikon og trompetnerd om detaljer hvis du finner tilbud.

og: flygelhorn kan lett kombineres med å spille kornett eller trompet, hvis du finner ensembler som trenger det.
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Takk for mange gode råd.
Flygelhornet så interessant ut. Men munnstykket så knøttlite ut?
Skal legge inn en agent på finn og søke litt rundt på nettet.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ArtDeco skrev:
Takk for mange gode råd.
Flygelhornet så interessant ut. Men munnstykket så knøttlite ut?
Skal legge inn en agent på finn og søke litt rundt på nettet.
Munnstykket på flygelhorn er dypere og åpnere enn trompet/kornett-munnstykker.
Ikke noe å være redd for. Et par uker øving så er du der. Flygelhorn er fint å kose med sammen med hifien, spille med på melodier i alle sjangre er fin øving for de som ikke orker tekniske øvelser og anstrengende pliktløp. Pop, jazz, evergreens, blues, klassisk.
Og så er det gøy. Hodetelefoner og fullt trøkk kanskje?
 

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Innlegg
889
Antall liker
58
Sted
Modum
Hører på Miles Davis akkurat nå. Ville være helligbrøde av meg å prøve å spille med. Skal sjekke ut Art Farmer som jeg fant under flygelhorn på wikipedia, er det noe annet jeg bør lytte på?
 
Topp Bunn