Korpsmusikk

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.719
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
ArtDeco skrev:
Hører på Miles Davis akkurat nå. Ville være helligbrøde av meg å prøve å spille med. Skal sjekke ut Art Farmer som jeg fant under flygelhorn på wikipedia, er det noe annet jeg bør lytte på?
Miles er helligbrøde, den kan jeg skjønne. Selv om alt er lov i enerom.
Hva med f.eks. Chuck Mangione?
Eller Ole Edvard Antonsen, forsåvidt.
Skal du tøyse og erte folk kan du jo vrenge litt Herb Albert. Det pleier å få familie og venner opp og stå. Og så er det kjempelett å spille.
Youtube, Spotify og sånt er fint til playalong hjemmekos. På grunn av utvalget, ellers er hifien til for å brukes. også til levende musikk :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
ArtDeco skrev:
Hører på Miles Davis akkurat nå. Ville være helligbrøde av meg å prøve å spille med. Skal sjekke ut Art Farmer som jeg fant under flygelhorn på wikipedia, er det noe annet jeg bør lytte på?
God ide med flygelhorn.

Litt variert flygelhorn musikk ;)

En sviske med Ole E Antonsen.
http://open.spotify.com/track/4TZ96LxPxcHZXJfjoBHuIG

Klassisk konsert med Sergei Nakariakov
http://open.spotify.com/track/7quLxHCIETYS2bzrTVvBth

Pat Methenys first circle i storbandversjon. Trompetrekken spiller flygelhorn frem til 4.00 variert med en trompet i rekken. Etter 4 minutter fortsetter flygelhorn i melodi mens resten av rekken spiller trompet. Da hører du tydelig forskjellen.
Bra versjon. Anbefaler en lytt for de fleste. :)
http://open.spotify.com/track/2SJZZYP3QFyAEisssMncjS

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.719
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Slett ikke Korpsmusikk

Flott, trompetnerd!
Fin vending på en ellers kjip tråd.

Litt playalong flygelhorn fra de gode 70-åra:

Og legger du på litt mer tar du Children of Sanchez
http://open.spotify.com/track/5aVkn02fIcUy0DpDKjsFYk

Neida, det er slett ikke korpsmusikk, men dette er jo Off-Topic ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Ellers er det NM i korps i Trondheim i morgen for dere som bor i Midt-Norge.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.719
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Audiophile-Arve skrev:
Korps er FRYKTELEG viktig for norsk musikk. Eg meiner det skulle vore obligatorisk skulefag ein time i veka frå 3.klasse eller så.
Likar!
Eg legg om til nynorsk om du held fram slik, Arve :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Klar for NM- spilling og fest i morgen ;D
Bernstein`s overture fra "Candide" og Johan de Meij`s "Loch Ness" er på menyen.

Jeg var så "lur" å si ja til å huse årets vorspiel for korpset jeg spiller i. Huset er vasket og klart- av erfaring så var det kanskje ikke sååå lurt......

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
emotikon skrev:
Skulle du treffe på kjærringa mi der oppe, så får du hilse ;D
(Hun spiller fløyte i Asker Musikkorps)

Roy

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
838
Audiophile-Arve skrev:
Korps er FRYKTELEG viktig for norsk musikk. Eg meiner det skulle vore obligatorisk skulefag ein time i veka frå 3.klasse eller så.
Her har skolen begynt med korpsøving i skoletida. Det virker!
Nå får vi skolekorps igjen.

:)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Det er direktesending på web-tv fra NM i janitsjar. (klikk på bildet for å komme til siden)

Hvem som spiller når, finner du ved å klikke på denne linken.

Roy

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Sekkepipe & pan fløyte ;D ;D ;D.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Seriøst nu. Korpsmusikk har vel alltid vært en militær disiplin. Tyske marsjer, f. eks. Skulle vel inspirere soldatene til optimal ytelse. Pan fløyte hører jo ikke hjemme i en slik sammenheng. Sekkepipe, derimot, kan ha blitt brukt av skottene da de ble lurt av "pillar guri" ;D.

mvh

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.719
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
oct skrev:
Seriøst nu. Korpsmusikk har vel alltid vært en militær disiplin....
Alltid, altså er det sånn fremdeles.

Jazz er for negerslaver, fiolin er for overklassen med pudderparykk. Rock er en disiplin for amerikanske og biritske outsidere på LSD og kokain. Ikke bra, og ikke for oss.
Vi bør holde oss til Alf Prøysen og seljefløyte, det er vår dispilin. Bare ikke min.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
ottone skrev:
oct skrev:
Seriøst nu. Korpsmusikk har vel alltid vært en militær disiplin....
Alltid, altså er det sånn fremdeles.

Jazz er for negerslaver, fiolin er for overklassen med pudderparykk. Rock er en disiplin for amerikanske og biritske outsidere på LSD og kokain. Ikke bra, og ikke for oss.
Vi bør holde oss til Alf Prøysen og seljefløyte, det er vår dispilin. Bare ikke min.
Ser at jeg bruker ordet alltid, og det er egnet til å misforstås. Skal prøve å unngå det. Back to basics: Korpsmusikk er militært. Dette er min påstand. Military tatoo, etc. underbygger den. Forøvrig har vel den norske garde musikken gjort det skarpt i den konkurransen. Holder meg forøvrig til blokk-fløyte ;D ;D ;D.

mvh

V

vredensgnag

Gjest
Elitesoldater i livgarden til ottomanske fyrster var Janitsjarer.

Og de hadde et eget orkester.

Janitsjar-musikken tok rot i Norge, av en eller annen virkelig mystisk grunn.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.557
Torget vurderinger
12
Audiophile-Arve skrev:
Helt enig, men så har jeg også 100% bidrag fra etterslekten (alle 3 spiller i korps og det bidrar sterkt til musikkinteresse!). Oksymoronet heller litt bensin på bålet til korpsnekterne, men det var sikkert hensikten :)

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
vredensgnag skrev:

Janitsjarene søkte asyl i Norge, og bosatte seg på Kampen ;D.

mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.379
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Og neste gang man hører et av de vidunderlig vakre blåserpartiene i en pianokonsert av Mozart skal man huske å rette en takk til ottomansk ekspansjonspolitikk.

Til det Gubra skriver over. Guttungen har også all korpsingen sin mellom skole- og arbeidsslutt. Genialt.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Valentino skrev:
vredensgnag skrev:
Og neste gang man hører et av de vidunderlig vakre blåserpartiene i en pianokonsert av Mozart skal man huske å rette en takk til ottomansk ekspansjonspolitikk.

Til det Gubra skriver over. Guttungen har også all korpsingen sin mellom skole- og arbeidsslutt. Genialt.
Barne-arbeid?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Trondmeg skrev:
Helt enig, men så har jeg også 100% bidrag fra etterslekten (alle 3 spiller i korps og det bidrar sterkt til musikkinteresse!).
Hos oss er det fire av fem som spiller i korps. Det vil si kona og alle tre ungene. Kun jeg holder meg unna, men har sittet som leder i korpset til ungene ett år + flere år i andre verv, så jeg har vel gjort min skjerv, jeg også.

Nå mangler det bare at jeg begynner å like korpsmusikk :)

Roy

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
R.E.S. skrev:
Trondmeg skrev:
Helt enig, men så har jeg også 100% bidrag fra etterslekten (alle 3 spiller i korps og det bidrar sterkt til musikkinteresse!).
Hos oss er det fire av fem som spiller i korps. Det vil si kona og alle tre ungene. Kun jeg holder meg unna, men har sittet som leder i korpset til ungene ett år + flere år i andre verv, så jeg har vel gjort min skjerv, jeg også.

Nå mangler det bare at jeg begynner å like korpsmusikk :)

Roy
Skule korps er noko eg støttar, men det hjelpar ikkje for å halde ungane vekke fra MP 3 "styggedomen"

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Er vel ikkje heilt begeistra over Sousa, eg heller. Men det finnest mykje spennande. Eg er spesielt glad i Holst sine to suitar, men pass på å finne ei lett utgåve, og ikkje den gompetunge frå Telarc....(lyden er imponerande, men dei to andre versjonane eg har, er mykje betre musikalsk sett. Til å verte glad i messinginstrument av)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Mellom oss er jeg ikke så glad i korpsmusikk selv, men jeg elsker korpsbevegelsen som er et ekte "kinderegg" for mennesket og hva er egentlig alternativet!?

Setter pris på en skikkelig marsj spilt av et glødende militærkorps fremført i dens rette element i når som helst. Av og til spretter faktisk tårene.

Startet opp et talentprogram for bandmusikere i høst. Der har vi 10 over gjennomsnittet flinke ungdommer hvor noen har bakgrunn fra korps og andre ikke.
Det er faktisk stor forskjell der. Korpsmusikantene har lært noter, klokka, disiplin og felleskap. De som kun har gått for en lærer, øvd selv eller spilt i egne band har ofte et stykke igjen for å si det slik.

Svakheten til korpsdriften ligger i stor grad i foreldrenes hender. De som sitter i styret og stell er faktisk etter min mening den viktigste faktoren for hvordan korpset er å spille i for barna og pedagogene som jobber der.
Kan være litt frustrerende for instruktører etter årsmøtet hvor nye styrer med markeringsbehov er blitt valgt og en ny musikalsk agenda er bestemt. At de fleste skolekorpsinstruktører i dag har like lang eller lengre utdannelse enn leger og livslang erfaring fra korps bryr de færreste nye styrer seg om. :-\

Kulturbevisste foreldre som for R.E.S kan det være langt mellom. :)

Lykke til i NM for alle som bidrar der!

Emotikon: Det var ingen lur ide og ha vorspiel hos deg. Tipper nachtspielet blir roligere. ;D

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Vet det er politisk ukorrekt, men jeg syns sluttet orden er gøy og liker militærmarsjer. Og jeg mer enn liker HMKG. Skal på Edinburgh Military Tatoo i august forventer at det blir et høydepunkt.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
emotikon skrev:
Skulle du treffe på kjærringa mi der oppe, så får du hilse ;D
(Hun spiller fløyte i Asker Musikkorps)

Roy
Det skal jeg gjøre...om jeg finner a blandt alle disse nerdene.
Forøvrig en kamerat av meg som dirigerer dem.

V

vredensgnag

Gjest
Og så har vi Southern University Marching Band.

En detalj.

Svenskene kan også dette.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Trompetnerd skrev:
Emotikon: Det var ingen lur ide og ha vorspiel hos deg. Tipper nachtspielet blir roligere. ;D
ja.....alle har lovet å oppføre seg. Er mest bekymret for en av saxofonistene- han har en treliterskanne heimert parat. Marerittet er at han ila kvelden blir sittende inn
mot en av Imagic'ene og pelle på elementene......
Ellers er det nå full rulle på Krambua. Johoooiiii!!

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34

Asker Musikkorps der kona spiller kom på tredjeplass (av 16) i 2. divisjon i NM janitsjar som går av stabelen i Trondheim denne helga.

De var strålende fornøyd, siden de var nyopprykket til divisjonen. Strusshamn vant foran Greåker i 2. divisjon, mens Lillestrøm ble Norgesmestre foran Nittedal med Sandviken på tredjeplass. Fjorårets vinner (om jeg husker rett), Dragefjellet ble "bare" nummer fire.

Flere resultater finner dere her.

Roy

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Johan Halvorsen er vel den eneste norske "marsj-maker" jeg kjenner til. Er det ikke hans hus Vadseth bor i?

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
oct skrev:
Johan Halvorsen er vel den eneste norske "marsj-maker" jeg kjenner til. Er det ikke hans hus Vadseth bor i?

mvh
Det er sent en NM-festkveld.......og 42 festgale korpsnerder har nettoopp forlatt musikkbula mi (stua) men jeg må spørre oct om du kødder med oss, eller er du heeelt skutt når det gjelder denne delen av verdens musikkarv?

Jo, V bor i hans gamle hus.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
emotikon skrev:
oct skrev:

mvh
Det er sent en NM-festkveld.......og 42 festgale korpsnerder har nettoopp forlatt musikkbula mi (stua) men jeg må spørre oct om du kødder med oss, eller er du heeelt skutt når det gjelder denne delen av verdens musikkarv?
Den der kom rett fra levra fra en sliten korpskropp! ;D
Håper du sover godt! :)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.738
Torget vurderinger
34
Audiophile-Arve skrev:
Gratulerer, Roy!
Jeg fikk en sms i går kveld fra kjærringa at de var både høye og fulle, så jeg fryktet et øyeblikk at korpsbevegelsen hadde gått fra sprit, øl og vin til sterkere saker. Visstnok var de bare høye på glede. Men det sier de vel alle sammen... ;D

Roy

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er denne deilig nerdete helgen over. Huset er spylt rent etter tidenes fest her i huset.... og jeg finner denne overskriften i siste nummer av "Musikknytt":
"Mer korpsmusikk i NRK"
Bla. seks konserter med Forsvarets Musikkorps blir sendt denne våren. Avtalen gjelder ikke bare for radio, men også for digitale plattformer. Det meste av korpsmusikken vil bli sendt i det brede musikkprogrammet "Musikk i P2"
Programoversikt finnes på www.nrk.no/klassisk

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
R.E.S. skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Gratulerer, Roy!
Jeg fikk en sms i går kveld fra kjærringa at de var både høye og fulle, så jeg fryktet et øyeblikk at korpsbevegelsen hadde gått fra sprit, øl og vin til sterkere saker. Visstnok var de bare høye på glede. Men det sier de vel alle sammen... ;D

Roy

Sax, drums and rock n' roll!

Makan, trodde det var rockemusikerne som hadde enerett på slikt. Sånn var det når vi spilte i band ihvertfall...
Hva blir det neste, trange uniformer i skinn og spandex.

Topp Bunn