Korleis lyttar du til musikk?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.616
Antall liker
9.172
Sted
Trondheim
OT:
En kommentar til dette med døgnfluer.

Innenfor den klassiske musikken er det omtrent omvendt - det meste med annerkjent kvalitet er etter hvert innspilt, så der leter man etter døgnfluene - de som var kjent i sin samtid, men som forsvant. Hvorfor forsvant de?
Hvorfor spilles ikke Juliusz Zarebski? Han var polsk og ble født like etter at Chopin døde. Han var populær i Polen i sin samtid (han døde bare 31 år gammel), men hvem har hørt om ham utenfor Polen? Var det fordi han skrev i samme stil som Chopin, men det ble oppfattet som gammeldags? Var det fordi han levde i Polen og ikke fikk et internasjonalt publikum? Osv, osv.

Nå er alle de kjente komponistene stort sett innspilt, så det har lite interesse å få en ny innspilling av Beethovens symfonier, så nå begynner man å spille inn "døgnfluene". Og det er faktisk interessant. Hvorfor er det bare Samson et Dalila som spilles når Saint-Saëns skrev 12 operaer? Var musikken dårlig? Var det librettoen? Eller var temaet for snevert til å fange interessen for andre en de som bodde i Paris?

Hvorfor forsvant Hummels musikk? Veldig populær i sin samtid, men hvorfor spilles ikke musikken hans lenger?

Dette gjør det veldig interessant å høre disse "døgnfluene". Kan vi høre hvorfor det forsvant/ikke ble populært. Var det kvaliteten på musikken eller andre årsaker? Dermed blir disse "døgnfluene" et bilde på det samfunnet som var da. Veldig interessant.

I dette repertoaret har jo også tiden hatt en viktig filterfunksjon, men hvor viktig?

Så da blir jo spørsmålet - har disse døgnfluene noe for seg? Er de ikke bare et bilde på samfunnet? De vil bare forsvinne og kvalitetsmusikken vil overleve. Eller vil de fortrenge annen musikk. Er distriubusjonskanalene så viktige?
Det sies jo at da Beethoven skrev sine strykekvartetter rundt 1815-20 kunne han regne med et potensielt publikum på maks 3000 personer - så det ville kun være 3000 personer som ville hørt en gitt strykekvartett av ham i hans levetid. Likevel har det overlevd og regnes vel som noe av det beste som er skrevet noen gang.

PS: Beklager OT. Dette kunne kanskje vært en egen tråd om anbefaling av musikk av ukjente komponister
 
Sist redigert:

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
96
Antall liker
209
Torget vurderinger
3
Her går det i CD når det lyttes. Da spilles skiva fra start til slutt og jeg sitter i sweet spot i godstolen.
Ellers står anlegget på hver ettermiddag med hyggemusikk som streames.
Er heldig som har en kjæreste som er like glad i musikk (og god lyd) som meg.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.116
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Blir nok 95% vinyl og 5% via roon eller qobuz.
95% av dette igjen foregår i lytte rommet. Livet er hektisk for tiden, men prøver å få til ett par timer i løpet av arbeidsuka og 4-5 timer i løpet av helgen.
Bruker mye tid på å utførste nye (og gamle) artister/plater som er ukjente for meg. Veldig givende og kilde til mye glede og ro.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
I helga gjorde eg ei mindre justering av stereobenken, slik at alle leidningar måtte ut/inn, og komponentane vart flytta på. Det skjedde ein del endringar som eg måtte ta omsyn til. Så etter litt frustrasjon sette eg på vinyl etter tre vekers analogt sølibat.
Du verda, så kjekt det er å spele vinyl!
 
P

parafinoksen

Gjest
Her er det mest streaming, men jeg driver å snuser veldig på vinyl.
Kjæresten er veldig glad i musikk, men synes det er kulere å se på musikk enn å kun høre.
Derfor håper jeg det er greit at jeg benytter anledningen til å spørre sentralen om tips til hvor man kan kjøpe musikk blue ray - eller streame det med bedre kvalitet enn youtube?
Har ikke fått ut fingeren sjøl ennå, men jeg har lyst til å teste denne tjenesten: https://qwest.tv/
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.207
Antall liker
4.552
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Liker ikke å innrømme det, men det streamest mest
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
100% vinyl her. Synd det begynner å lysne utover kveldene, for det er noe med den mørke atmosfæren, stearinlys og LP`r :)
 

plasma

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.11.2009
Innlegg
843
Antall liker
1.644
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Her blir det streaming fra Qobuz og cd. Vi spiller minst 10 timer hver dag. Mest klassisk og jazz. Min kjære kone er syk så da brukes musikk også som terapi. Streaming er da veldig praktisk og lyden er svært god. Selv har jeg noen timer for meg selv om morgen og kveld. Da blir det mest cd. Bryr meg sjeldent om å sitte i sweetspot. Mer avslappet forhold til dette enn før. Ser lite tv. Musikk er en av pilarene i livet, sammen med trening og å være i naturen.
 

Lydbildeja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2017
Innlegg
226
Antall liker
369
Har ikke fått ut fingeren sjøl ennå, men jeg har lyst til å teste denne tjenesten: https://qwest.tv/
Jeg har Qwest,det som er der av konserter er det bra bilde på med mindre det er veldig gammelt.
Lyden e ganske grei på det aller meste,noen konserter er det prima lyd på med veldig bra dynamikk,Qwest er billig ca 60kr mnd så bare å teste.

Mine lyttevaner er konserter enten på blu ray,dvd,youtube,amazon prime eller qwest.
Har masse vinyl og cder men de siste 3år er det nesten utelukkende konserter jeg ser på når det skal høres musikk.
Et par enkelt låter blir det innimellom da fra tidal eller youtube,som regel musikkvideoer.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har Qwest,det som er der av konserter er det bra bilde på med mindre det er veldig gammelt.
Lyden e ganske grei på det aller meste,noen konserter er det prima lyd på med veldig bra dynamikk,Qwest er billig ca 60kr mnd så bare å teste.
Artig å høre. Prisen er det ikke noe å si på.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
I praksis blir det mest youtube på pcen. Tok konsekvensen av det og skaffet meg noen egnede monitorer med godlyd. (Yamaha HS7) Beste hifikjøpet mitt ever målt opp mot lytteverdi. bedre lyd andre steder, men det er ikke så nøye lenger.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg har Qwest,det som er der av konserter er det bra bilde på med mindre det er veldig gammelt.
Lyden e ganske grei på det aller meste,noen konserter er det prima lyd på med veldig bra dynamikk,Qwest er billig ca 60kr mnd så bare å teste.

Mine lyttevaner er konserter enten på blu ray,dvd,youtube,amazon prime eller qwest.
Har masse vinyl og cder men de siste 3år er det nesten utelukkende konserter jeg ser på når det skal høres musikk.
Et par enkelt låter blir det innimellom da fra tidal eller youtube,som regel musikkvideoer.
Tegnet abonnement i går kveld. Ble sittende til kl. 2. Mye bra.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.536
Antall liker
3.077
Torget vurderinger
0
Vinyl i Vintage-rommet. 100% kontroll på lyset. Kun 1 sitteplass - SweetSpot. Alt symmetrisk ift senteraksen i både vertikal- og horisontalplanet med avvik på inntil 5 mm. En platespiller på hver side av midten. 2 like skiver fra samme artist. Tester forskjeller... :cool:
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
For meg er det et før og etter: Etter at jeg fikk nytt hovedanlegg og flyttet det til stua - der jeg liker meg best - er stua blitt det mest brukte rommet. Hjemmekontoret som også fungerte som lytterom og man-cave, var hovedrom tidligere, men det fungerte ikke noe særlig, da jeg ikke likte meg der på grunn av estetikken. Med dagens hovedanlegg både låter det bedre, og jeg trives bedre. Dermed blir det også mer vinyl, noe jeg trives ekstra godt med i lytteseanser.

Jeg klarer ikke å bestemme meg om hva som låter best av strømming, CD og vinyl, men jeg opplever kanskje størst glede ved vinylavspilling - dernest CD og til slutt strømming. Og jeg er usikker på andelen: Ved finlytting alene med kaffekopp om morgenen eller dagen er det gjerne vinyl, mens om det er andre i huset er det gjerne strømming fordi det er raskere å skru av. Ved bakgrunnsmusikk er det oftest strømming eller radio.

Etter konsert kjøper jeg gjerne plate(r) av artisten ved døra ut. Disse platene er stort sett alltid vinyl, og får en ekstra verdi for meg. Da lytter jeg gjerne til dem ved første anledning jeg er alene en morgen.

Jeg kan få hang-up på én låt eller én artist som jeg gjerne ikke har på fysisk format. Eksempler på dette er etter å ha sett siste James Bond: Da gikk No time to die gjerne tre-fire ganger etter hverandre. John Mayers låt New Light dukka opp på radio (i bilen), og etter det har jeg hatt flere økter med to-tre av hans låter som spilles av høyt eller for andre som er på besøk i stua.

Om kona er borte og barna er lagt kan jeg ha flotte musikkstunder med øreklokker. Da ser jeg gjerne en musikkdokumentar (siste var en netflix-serie om hip hop - anbefales), eller jeg rir rundt på youtube og leter etter konsertopptak med Symmy Davis Jr.)

Akkurat nå: Best of Sade på vinyl. Kaffe. Det låter så digg. Bassen har både punsh og avspiles med fløyel og fløte. Deilig.
 

hvego

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2009
Innlegg
310
Antall liker
362
Vinyl i Vintage-rommet. 100% kontroll på lyset. Kun 1 sitteplass - SweetSpot. Alt symmetrisk ift senteraksen i både vertikal- og horisontalplanet med avvik på inntil 5 mm. En platespiller på hver side av midten. 2 like skiver fra samme artist. Tester forskjeller... :cool:
Kontroll på lyset: Da mener du maks estetisk kos? Det er sånn som jeg opplever som viktig - som du ser i posten min.Ellers virker det som at du i det rommet kan dempe alle former for nevroser - det er bra.

Jeg omgås venner som er skuespillere og som jobber med mental helse: Der er det nevroser i fleng! Jeg tror kanskje hifi-nevroser er av den snille sorten, og at vi i grunn har det ganske bra alle mann her inne!
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.510
Antall liker
6.120
Torget vurderinger
14
Jeg hører mye radio. Vil jeg ha bedre lyd og velge musikk selv blir det cd.
Hadde jeg mye penger ville jeg ha hatt kunn platespiller.
Så mye penger har jeg ikke og det er helt ok.
 

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.780
Antall liker
5.606
Her vert det om lag ein tre del av kvar: cd/sacd, hardisk og Spotify. Særs lettvint å kunne styre avspeling frå hardisk og Spotify frå iPhone.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Pandemien endret lyttemønster mye her hjemme hvor TV'n nok i stor grad har overtatt for musikkanlegget da vi fikk i hus en morsom HW-Q960A lydplanke.

Men når anlegget er på er det 99,6% digitalt i påvente at jeg skal bygge ferdig støvdeksel til platesnurrer. Og nå for tiden er musikk mest til bakgrund grunnet møblering i stua hvor kona som fortsatt har hjemmekontor flytter på stolene hver gang gubben har forsøkt justere som han vil.

Blitt spesielt glad i to funksjoner i LMS som passer denne bruken. I stedet for å leite etter musikk på strømmeplattform benytter jeg Random album hvor LMS stokker om og gir meg 50 stk lokale CD ripp å velge blandt av noen tusen titler.

Når valgt album eller enkel låt er ferdig å spille er LMS pluggen 'Don't Stop The Music' konfigurert til å gå ut på Spotify og finne lignende musikk som albummet som nettopp er ferdig å spille. Resultatet er mye likt Artist Radio på Spotify som i akkurat denne konfigurasjonen trolig også er algoritmen som benyttes.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Musikk blir på kveldene. Kona jobber kveld. Datteren vår på ett legges mellom seks og sju, og etter det, fram mot leggetid rundt 22:30 har jeg min tid.

I stereostua: 90 prosent streaming og 10 prosent CD for "kosens skyld", og for ganger jeg ønsker å høre noe jeg har på CD som ikke finnes på nettet. Gjerne mens jeg sitter med PCen i fanget eller spiller ett eller annet playstation-spill for å gi fingrene noe å drive med. Hjelper konsentrasjonen og motvirker rastløshet.

En gang i blant - med ujevne mellomrom - får jeg skikkelig los og blir intenst fokusert eller interessert i noe musikalsk. Det skjer gjerne når jeg strengt tatt burde legge meg veldig snart. Gode opplevelser! En stund siden sist nå. Sånt går veldig i perioder.

Andre ganger blir jeg veldig fokusert på å teste ut, optimalisere eller justere for småfeil i f.eks stereoperspektivet. Jeg kan bli veldig fokusert og gira da også, men jeg forbinder det ikke med gode opplevelser. Sånn analytisk lytting og testing kan være gøy, men i sterkt begrensede doser - en blir sliten. Men har jeg først satt i gang, må jeg liksom holde på til jeg er fornøyd nok til å "få fred". Rommet er tilnærmet symmetrisk, men ikke helt pga. et gulv-til-tak-vindu til venstre for lytteposisjonen som spiser litt bassfrekvenser. Og det har jeg ennå ikke klart å kompensere fullgodt for, til tross for at det befinner seg noen kilo Rockwool her inne. Tror ikke jeg får det helt bra uten å gjøre mer drastiske ting som skaffe meg en mini-DSP. (Har speilvendt høyttalere, kabling og alt og utelukket assymmetrier i signalkjeden.) Jaja, det var en avsporing.

Så til stua da. 40 prosent vinyl, tenker jeg, og 60 prosent streaming. Vinylen står i stua, ja. Konas sterke ønske, og jeg har igrunn ingen innvendinger. Synes det er veldig hyggelig at hun setter så pris på "det sorte gullet". Alternativt kunne jeg hatt en platespiller i stereostua også, men da ville gradvis vinylplatene flytta inn dit. Så vinylen kan godt få være stuekos.

Det deilige med stua er at der er stereoperspektiv sterkt underordnet. Lyden fra mine aktive Argon A5 kan selvsagt ikke konkurrere fair med Daliene i stereostua, men de låter kult, og jeg blir i veldig godt humør av å høre musikk på dem. Synes det er koselig å sitte med PCen på enden av spisebordet og hygge meg med musikk fra vinyl eller NRK Klassisk. Langt fra sweetspot, men i gunstig posisjon for å tyne litt "dyp"bass ut av A5ene. Så digg musikk er når en gir litt mer beng i detaljene! (Så koselig løping er når en ikke bare har så veldig lyst til å løpe distansen på en viss tid.)

Og streaming, ja? Jeg vil egentlig bare ha Spotify Hifi, men det lar jo vente på seg trass i alle rykter. Spotify er og blir best på brukervennlighet. Dessuten har jeg mangeårig historikk på Spotify, og har hatt masse glede av disse algoritmegenererte musikkanbefalingene over lang tid. Men fordi jeg vil ha "ordentlig lyd" i stereostua, brukte jeg Tidal en god stund, frem til jeg kom fram til at jeg ikke får noe ekstra ut av "Master"-kvaliteten deres. Tester nå Deezer. Deezer har CD-lyd og er dessuten kompatibel med Garmin-klokka. Håpet er å kunne ha én strømmetjeneste, og at det er Spotify med CD-lyd!

Velvel, detta blei langt. God kveld! Nå skal Christopher Herrick få tordne litt til på orgelet i Westminster Abbey her inne i stereostua før det er leggetid.
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.175
Antall liker
34.577
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
60/40 her i favør til digitalt. Jeg har ikke så mange vinylplater og da blir det så enkelt å finne nytt stoff med roon. Men når jeg virkelig skal slappe av så setter jeg på platespilleren så klart - det noe spesielt med hele det systemet.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
De siste 2-3 årene har det blitt desidert mest digitalt, etter at jeg hadde en intensiv vinylperiode før det, særlig før flytting fra Bergen til Oslo. Det går aller mest i strømming via Qobuz og TIDAL, Men også noe via CD / SACD og Pure Audio Blu-ray. Og en stadig større del av lyttingen skjer via hodetelefoner.

Et tips til @Audiophile-Arve som tidligere i tråden hadde bekymring for muligheter for å oppsøke klassiske samlinger i Spotify. Qobuz har en veldig bra Label-søk, som fungerer veldig bra også for klassisk musikk og samtidsmusikk. Jeg har lagret ca. 50 labelsøk som jeg er innom og søker etter nyheter hver fredag-lørdag, deriblant mange som er klassisk dominert. En side av Qobuz som har vært underkommunisert i skyggen av lossless HighRes, og som gjør Qobuz ekstra interessant.

Vil ellers slå et slag for Roon sin mulighet for å bygge opp- og katalogisere samlinger etter egne parametre ved hjelp av Tag-funksjonen. Kan være både komponist, dirigent, orkester og Label.
 
Topp Bunn