OT:
En kommentar til dette med døgnfluer.
Innenfor den klassiske musikken er det omtrent omvendt - det meste med annerkjent kvalitet er etter hvert innspilt, så der leter man etter døgnfluene - de som var kjent i sin samtid, men som forsvant. Hvorfor forsvant de?
Hvorfor spilles ikke Juliusz Zarebski? Han var polsk og ble født like etter at Chopin døde. Han var populær i Polen i sin samtid (han døde bare 31 år gammel), men hvem har hørt om ham utenfor Polen? Var det fordi han skrev i samme stil som Chopin, men det ble oppfattet som gammeldags? Var det fordi han levde i Polen og ikke fikk et internasjonalt publikum? Osv, osv.
Nå er alle de kjente komponistene stort sett innspilt, så det har lite interesse å få en ny innspilling av Beethovens symfonier, så nå begynner man å spille inn "døgnfluene". Og det er faktisk interessant. Hvorfor er det bare Samson et Dalila som spilles når Saint-Saëns skrev 12 operaer? Var musikken dårlig? Var det librettoen? Eller var temaet for snevert til å fange interessen for andre en de som bodde i Paris?
Hvorfor forsvant Hummels musikk? Veldig populær i sin samtid, men hvorfor spilles ikke musikken hans lenger?
Dette gjør det veldig interessant å høre disse "døgnfluene". Kan vi høre hvorfor det forsvant/ikke ble populært. Var det kvaliteten på musikken eller andre årsaker? Dermed blir disse "døgnfluene" et bilde på det samfunnet som var da. Veldig interessant.
I dette repertoaret har jo også tiden hatt en viktig filterfunksjon, men hvor viktig?
Så da blir jo spørsmålet - har disse døgnfluene noe for seg? Er de ikke bare et bilde på samfunnet? De vil bare forsvinne og kvalitetsmusikken vil overleve. Eller vil de fortrenge annen musikk. Er distriubusjonskanalene så viktige?
Det sies jo at da Beethoven skrev sine strykekvartetter rundt 1815-20 kunne han regne med et potensielt publikum på maks 3000 personer - så det ville kun være 3000 personer som ville hørt en gitt strykekvartett av ham i hans levetid. Likevel har det overlevd og regnes vel som noe av det beste som er skrevet noen gang.
PS: Beklager OT. Dette kunne kanskje vært en egen tråd om anbefaling av musikk av ukjente komponister
En kommentar til dette med døgnfluer.
Innenfor den klassiske musikken er det omtrent omvendt - det meste med annerkjent kvalitet er etter hvert innspilt, så der leter man etter døgnfluene - de som var kjent i sin samtid, men som forsvant. Hvorfor forsvant de?
Hvorfor spilles ikke Juliusz Zarebski? Han var polsk og ble født like etter at Chopin døde. Han var populær i Polen i sin samtid (han døde bare 31 år gammel), men hvem har hørt om ham utenfor Polen? Var det fordi han skrev i samme stil som Chopin, men det ble oppfattet som gammeldags? Var det fordi han levde i Polen og ikke fikk et internasjonalt publikum? Osv, osv.
Nå er alle de kjente komponistene stort sett innspilt, så det har lite interesse å få en ny innspilling av Beethovens symfonier, så nå begynner man å spille inn "døgnfluene". Og det er faktisk interessant. Hvorfor er det bare Samson et Dalila som spilles når Saint-Saëns skrev 12 operaer? Var musikken dårlig? Var det librettoen? Eller var temaet for snevert til å fange interessen for andre en de som bodde i Paris?
Hvorfor forsvant Hummels musikk? Veldig populær i sin samtid, men hvorfor spilles ikke musikken hans lenger?
Dette gjør det veldig interessant å høre disse "døgnfluene". Kan vi høre hvorfor det forsvant/ikke ble populært. Var det kvaliteten på musikken eller andre årsaker? Dermed blir disse "døgnfluene" et bilde på det samfunnet som var da. Veldig interessant.
I dette repertoaret har jo også tiden hatt en viktig filterfunksjon, men hvor viktig?
Så da blir jo spørsmålet - har disse døgnfluene noe for seg? Er de ikke bare et bilde på samfunnet? De vil bare forsvinne og kvalitetsmusikken vil overleve. Eller vil de fortrenge annen musikk. Er distriubusjonskanalene så viktige?
Det sies jo at da Beethoven skrev sine strykekvartetter rundt 1815-20 kunne han regne med et potensielt publikum på maks 3000 personer - så det ville kun være 3000 personer som ville hørt en gitt strykekvartett av ham i hans levetid. Likevel har det overlevd og regnes vel som noe av det beste som er skrevet noen gang.
PS: Beklager OT. Dette kunne kanskje vært en egen tråd om anbefaling av musikk av ukjente komponister
Sist redigert: