Politikk, religion og samfunn Kor langt er du komen med doomesday prepping?

Kor stor krise er du klar for?

  • Dette er berre propaganda. Business as usual

    Stemmer: 22 21.2%
  • Eg har kjøpt litt hermetikk og sånn. Men har berre elektrisk oppvarming

    Stemmer: 16 15.4%
  • Eg har vedomn og ved på lur.

    Stemmer: 61 58.7%
  • Eg har minst ti liter vatn lagra.

    Stemmer: 27 26.0%
  • Eg har mat nok i frys og kjøleskap til nokre dagar

    Stemmer: 52 50.0%
  • Eg har ein del hermetikk og mat som står seg i lange tider

    Stemmer: 36 34.6%
  • Eg har hage der eg dyrkar mat

    Stemmer: 14 13.5%
  • Eg har minst 100 liter drivstoff i garasja og full tank til ei kvar tid.

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har straumaggregat, parabolantenne og satelittelefon

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har eit "bunkersrom" i kjellaren

    Stemmer: 13 12.5%

  • Totalt antall stemmer
    104

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Ufrivillig forberedt med vedovn og ved.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rikelig med mat i frys samt tørrvarer, men mat i frys holder seg jo ikke så lenge om strømmen forsvinner. Aggregat har jeg ikke. Ovn, men ikke så mye ved siden jeg bruker lite av sorten. Burde vel kjøpe noen sekker og legge i uteboden. Vann er ingen mangelvare her på Vestlandet så om man må hente fra en bekk eller noe så er det ingen krise, men kunne sikkert hatt noen klortabeletter for rensing om det ble nødvendig.

    Tror jeg skulle kunne levd greit på mat fra naturen, spesielt fra sjøen. Fisking og sanking av skjell, snegler, alger, krabbe, kråkeboller, og slike ting. Sanking av sopp, bær, planter og annet fra skog og mark vil også kunne bidra. Matauk er en grei hobby og jeg har bra oversikt over mange spiselige vekster og teknikker for konservering.

    Har mange bøker, så jeg skal ikke kjede meg i hel heller om nettet forsvinner.

    Det eneste jeg burde skaffet meg er vel et portabelt solcelleanlegg slik at jeg kunne ladet opp bilen om nødvendig, samt å lade elektriske enheter som spiller musikk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hytte på landet med vedovn, båt og fiskesnører samt dieselbil.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nok cash, full tank i bilen og flybilletter sørover. Jeg ha blitt for gammel til hagle og hermetikk scenarioet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Nok mageflesk til å tåle 72 timer uten mat, i hvert fall....
    Samme her, jeg har konsumert nok kalorier til å fylle matlageret både en og to ganger, og bærer energioverskuddet med meg så jeg er forberedt på det verste til enhver tid.

    Videre har jeg vedovn og skogen rett utenfor døra, samt rennende vann ved siden av huset, dieselbil med 4WD, og analoge skytevåpen som kan lades med småstein om så trengs.

    Skulle sulten ta fullstendig overhånd har jeg laget en prioriteringsliste med de av naboene jeg liker minst øverst, og de triveligste til slutt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke preppet bevisst, men i årenes løp har det jo samlet seg ganske mye praktisk i skuffer skap og garasje.

    Vannrenseutstyr, 2 stk aggregat tolat over 15KVA, rimelig store mengder førstehjelpssaker og noe ganske avansert også, frysere, diesel OG bensinbiler, Tanker for lagring av drivstoff dog ikke fyllt opp pr i dag, kort vei til utland der man kan skaffe seg mat om nødvendig. ( kommer selvsagt an på type krise ), sambandsutstyr, klær og utstyr for jakt og friluftsliv, "grei mengde" skytevåpen og ganske bra med ammo, (ingen kommer og tar fra meg maten min for å si det slik!), et ganske stort lager med tørr ved, - noen kubikkmeter.

    Og enda har jeg ikke begynt å "preppe"! Vurderer å kjøpe en liten tanks fra Belgia, ikke som prepping, men fordi det kunne vært gøy å ha en!:cool:

    Som broderen sier: "Det er ikke greit for oss som var ekorn i vårt forrige liv!";) ;) ;) ;) ;)

    Edit: Glemte jo nesten, ganske mye vin på lager, og enda mye mere brennevin! Kan både benyttes som tidtrøyte og som byttemiddel om man går tom for cash!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Spirre, du skal ha forsyninger for 2-3 dager, ikke 2-3 år. Ellers så er denne brosjyren en stor ansvarsfraskrivelse fra myndighetenes side. Istedefor å sikre eksempelvis elforsyning så oppfordrer de til at du skal klare deg uten strøm i 2-3 dager. Samme myndigheter som oppfordrer til å gå over fra fossil energi til el. Vann? Kjekt å ha en dunk stående, men hvor skal man gjøre av spillvann og kloakk? Jeg kan til nød gå bort i skogen for å tisse og bæsje, men hva med de som bor i litt mer siviliserte strøk? Mulighet for at borettslag bør investere i en feltlatrine.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Gjort deg noen tanker om hva som skal til for å være raskere enn 2-3 dager med å få tilbake strømmen om den blir borte pga. f.eks. krigshandlinger?

    Beinhardt press på alt av ressurser, og så ryker det. Vi snakker omtrent redundans inn i ditt eget sikringsskap, og en kompis som er elektriker........
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal det ikke så fryktelig mye til med rett kunnskap for å få hele Østlandet mørkt mye lengre enn 2-3 dager. Heldigvis sørger beredskapsforskriften for at det ikke er allmenn tilgjengelig informasjon.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hmm, Hmm, Hmm, ... el-bil no go ... :)
    Vel om du har en socellepanel og god tid vil de alltid kunne rulle. De som krever bensin får du ikke i gang når bensinen er oppbrukt. På kort sikt vil nok elbiler stoppe, men på sikt er det de eneste som fremdeles vil kunne kjøre siden der er svært mange måter å lage strøm på. Lykke til med å lage din egen bensin.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da bruker du knottgenerator til å drive aggregat for å lade. Solceller, vindmølle eller mikroturbin er dog bedre alternativer.

    Johan-Kr
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå skal det ikke så fryktelig mye til med rett kunnskap for å få hele Østlandet mørkt mye lengre enn 2-3 dager. Heldigvis sørger beredskapsforskriften for at det ikke er allmenn tilgjengelig informasjon.
    Skal vel ikke mye kunnskap til for å få det til å bli mye verre enn det der...... legg også til dødlegging av sambandsstrukturer, ettersom statsbenådede Telenor nå legger ned kobbernettet også... allmenkringkasting har jo blitt erstattemed DAB... telefon blir snart kun radiobasert... Flott og robust samfunn politikerne våre bygger...
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hmm, Hmm, Hmm, ... el-bil no go ... :)
    Vel om du har en socellepanel og god tid vil de alltid kunne rulle. De som krever bensin får du ikke i gang når bensinen er oppbrukt. På kort sikt vil nok elbiler stoppe, men på sikt er det de eneste som fremdeles vil kunne kjøre siden der er svært mange måter å lage strøm på. Lykke til med å lage din egen bensin.
    Har 300L diesel på fat og tilgang på 1000L bensin +400L på båten i hagen så det løser seg nok på et vis :)

    Får vel heller si lykke til med solcellepaneler til billading når «the black rain» setter inn :)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Nå skal det ikke så fryktelig mye til med rett kunnskap for å få hele Østlandet mørkt mye lengre enn 2-3 dager. Heldigvis sørger beredskapsforskriften for at det ikke er allmenn tilgjengelig informasjon.
    Har du øyne i hodet så er det ikke så vanskelig å vite hva som behøves. Og de som evt kommer hit eller allerede er her med slikt for øye vet tilstrekkelig til at HELE ØSTLANDET og en god del mer er strømløst i en drøy uke eller to om nødvendig! Det er jo bare å se hvor lang tid strømmen er borte når vinterstormene herjer. Er det snakk om bevsst sabotasje vil det ta mye lenger tid.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Da USA/FN bombet Serbia i 99 ifm kosovokonflikten slapp de karbonfibernett over høyspentfordelingene. Gjort på et blunk det og når de hadde tatt ut alle radarene til guiding av antiluftskyts rakettene endte det med at serberne skjøt opp rakettene i vilden sky uten guiding. En av de norske F16 pilotene fortalte at en av de passerte rett ved vingen på flyet hans.

    Vel, de "gammeldagse" designede høyspenning og fordelingssystemene her til lands var enkle å gjenoppbygge i en fei, usikker på disse nyere løsningene i så måte.

    I tillegg hadde de norske trafoprodusentene i sin en del trafoer på et beredskapslager om jeg husker riktig i hit en avtale med de største kundene. Nå er jo ABB her i landet borte for lengst som produsert. Den produksjonen er vel overført til Sverige hvor det neppe heller produseres for lagring og beredskap. Møre Trafo er vel oppe og går men produserer neppe for lager.

    Sånn går no dagen ´det er bare å grave seg ned i jordgammen og utnytte jordvarmen med håndpumper. Et par solcellepaneler og noen batterier kan jo holde fyr på elektrisk oppvarmet tøy og MC hansker etc. Ja og så disse varmeputene som en bare kan åpne og som produserer varme i 24t.

    Mulighetene er jo mange.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    For min del mangler jeg vel bare en UAZ* og en Lada for å komplettere beredskapen. Ingenting slår forgassermaskiner med støtstenger og sveiv. I tillegg er det mulig jeg utstyrer de med magnettenning - bare sånn for sikkerhets skyld... Så kan de blåse nuke bomber så mye "de" orker.




    Magnettening



    Drømmen hadde selvsagt vært en 2CV Sahara med firehjulstrekk og 2 motorer, en foran og en bak.
    Skal fortsatt ha rekorden i å forsere sanddyner med over 30% stigning.

     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Du har neppe jobbet med elkraft WayAhead.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvorfor er ikke pistol og gevær med som alternativer på prepping?

    Preppers i statene sier at selvforsvar er det viktigste ved siden av mat og brensel når krisen setter inn. Når hordene blir sultne nok blir dem å storme mot de få stakkars seriøse preppers og plyndre. Da er det om å barrikadere seg med piggtråd og sitte klar i lufteluka med geværet ;)
     
    6

    65finger

    Gjest
    Har gravd ned Mg´s og RFK med plenty granater type splint
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ser ikke noen grunn til å doomsday-preppe. Å overleve uten forsyninger en stund skulle jeg nok fått til, men hvis apokalypsen inntreffer blir det jo ikke en verden verdt å leve i uansett. Det mest hensiktsmessige hadde kanskje vært å stæsje noe heroin så jeg kan være lykkelig når jeg går opp i flammer.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor er ikke pistol og gevær med som alternativer på prepping?
    Primært fordi at om alle følger de relativt enkle rådene i brosjyren bør behovet for våpen være mindre enn behovet for tegneserier dersom en slik situasjon slår inn.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er ikke pistol og gevær med som alternativer på prepping?

    Preppers i statene sier at selvforsvar er det viktigste ved siden av mat og brensel når krisen setter inn. Når hordene blir sultne nok blir dem å storme mot de få stakkars seriøse preppers og plyndre. Da er det om å barrikadere seg med piggtråd og sitte klar i lufteluka med geværet ;)
    Ein kan også ta den motsette rolla; ta bilen og skytarane, og reise ut for å finne mat.....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er ikke pistol og gevær med som alternativer på prepping?

    Preppers i statene sier at selvforsvar er det viktigste ved siden av mat og brensel når krisen setter inn. Når hordene blir sultne nok blir dem å storme mot de få stakkars seriøse preppers og plyndre. Da er det om å barrikadere seg med piggtråd og sitte klar i lufteluka med geværet ;)
    Ein kan også ta den motsette rolla; ta bilen og skytarane, og reise ut for å finne mat.....


    Sant nok, tror jaggu jeg må få hamstret noe ammo til Benellien....




    Og ta med tilstrekkelig av disse og....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes Slubbert er inne på noe. Å ri av en storm er nå en ting. Å fortsette å leve i en verden hvor menneskeheten har realisert sitt fulle idiotpotensiale, med atomkrig, er, ehh..., noe helt annet, og en smule mindre fristende.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Blir det ragnarok ser jeg ingen hensikt i å sitte i en hule med en pall joika og maskingevær i et halvt år, for deretter å komme ut til et helvete. Nei, da er det bedre å ta seg en whisky og se på solnedgangen for siste gang.
     
    6

    65finger

    Gjest
    det er noe i mellom 2 dagers strømbrudd og ragnarock. maskingevær og joikakaker er en stjernecombo. pøse ut bånd etter bånd etter hordene som værer lukten av nylig oppvarmet joikakake
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    -> Terje-A

    Well.....

    Tror hele filen ligger fri for alle på YT


    Blast from the Past is a 1999 American romantic comedy film based on a story and directed by Hugh Wilson, and starring Brendan Fraser, Alicia Silverstone, Christopher Walken, Sissy Spacek, and Dave Foley.

    The film focuses on a naive 35-year old man, Adam Webber, who spent his entire life living in a fallout shelter with his parents watching reruns of The Honeymooners and listening to Perry Como and Dean Martin. When Adam has to come out of the shelter to get more supplies, his old-fashioned attitudes and manners make him a hit with everyone he meets, and attracts the attentions of Eve Rustikoff.

    The film received mixed reviews from critics.


     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.588
    Torget vurderinger
    2
    Endetidsscenarier må da være paralyserende?

    Vi har vært heldige og har hatt jevne og pålitelige forsyningslinjer når det gjelder basisbehov, men det er ikke gitt at det vil fortsette. Likevel bør man heller belage seg på avbrudd i forsyninger på kortere tidsrom, som opp til 1-2 uker. Vi vet at det vil bli mer nedbør og hardere stormer (en utvikling som alt er på gang). Det går flere skred enn før og veier og strømforsyning avbrytes, også i forbindelse med flom.
    Da er det greit at ens første impuls er: jeg har mat, vann og ev. medisiner som trengs. I tillegg har jeg lamper, stearinlys og varmekilde, både til oppvarming og til matlaging. Og jeg har nok til å kunne sitte her og fundere over tingenes tilstand til ting har ordnet seg.

    Pga sekretesse omkring virkningene av atomvåpen bedrev man fullstendig urealistisk prepping mot slikt, inntil man innså hva atomvinter var for noe. Da forsvant det tøyset. Som nevnt over, hva faen skal man ut for?

    Nå begynner man å få konkret kunnskap om hva Fimbulvinteren kan ha vært. Med stor sannsynlighet et vulkanutbrudd som sørget for to uår, over store deler av verden. Denslags kan man ikke forberede seg på, samme hvor mye man vil. Som nevnt i PDFen jeg linket til, om Forsvarets katastrofescenarier, ser man for seg at man i de fleste tilfeller vil få hjulene på skinner igjen, etter et overskuelig tidsrom. De delene som er sladdet (spesielt matmangel og forsyningskrise) er ikke lystelig lesestoff, men man får håpe det ikke går så galt.

    Mange innbiller seg at de skal klare seg "på hva de finner". Historien om Kristoffer Clausen bør være en vekker for disse. Det beste er om man sørger for at samfunnsfunksjoner består og at man velger inn politikere som forstår seg på beredskap og som slutter å rote det til med at "vi kan alltids kjøpe det vi trenger fra utlandet".
    Nå har vi tall på årets selvforsyningsgrad, korrigert for importert kraftfôr: 35%.

    Det er en skam og det bør vi alle, uavhengig av politisk ståsted, forlange blir rettet opp snarest mulig, ved en solid tverrpolitisk innsats. (Til orientering: Britene syns det er en skandale at deres selvforsyninggrad ligger på ca 60%).

    Kristoffer Clausen -- jeger og fisker extraordinaire, eller bløffmaker?
    https://www.dagbladet.no/kultur/kri...e-til-a-tro-han-bodde-ett-ar-i-marka/63492701

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    det er noe i mellom 2 dagers strømbrudd og ragnarock. maskingevær og joikakaker er en stjernecombo. pøse ut bånd etter bånd etter hordene som værer lukten av nylig oppvarmet joikakake
    2 dagers strømbrudd er en lek, egentlig. På med topplue og raggsokker og hoppe opp i loppekassa hvis vi er i januar. Er det sommerstid bli jo livet nesten som vanlig, fyre opp gassgrillen og ta et par lunka øl.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    det er noe i mellom 2 dagers strømbrudd og ragnarock. maskingevær og joikakaker er en stjernecombo. pøse ut bånd etter bånd etter hordene som værer lukten av nylig oppvarmet joikakake
    Og bli det flere uker så får vi improvisere, det ordner seg...:)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Synes Slubbert er inne på noe. Å ri av en storm er nå en ting. Å fortsette å leve i en verden hvor menneskeheten har realisert sitt fulle idiotpotensiale, med atomkrig, er, ehh..., noe helt annet, og en smule mindre fristende.
    Om vi deler ut gratis heroin til alle som vil ha (og det er rette gruppa), kan det tenkjast at vi slepp å kvitte oss med andre...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn