Politikk, religion og samfunn Kor langt er du komen med doomesday prepping?

Kor stor krise er du klar for?

  • Dette er berre propaganda. Business as usual

    Stemmer: 22 21.2%
  • Eg har kjøpt litt hermetikk og sånn. Men har berre elektrisk oppvarming

    Stemmer: 16 15.4%
  • Eg har vedomn og ved på lur.

    Stemmer: 61 58.7%
  • Eg har minst ti liter vatn lagra.

    Stemmer: 27 26.0%
  • Eg har mat nok i frys og kjøleskap til nokre dagar

    Stemmer: 52 50.0%
  • Eg har ein del hermetikk og mat som står seg i lange tider

    Stemmer: 36 34.6%
  • Eg har hage der eg dyrkar mat

    Stemmer: 14 13.5%
  • Eg har minst 100 liter drivstoff i garasja og full tank til ei kvar tid.

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har straumaggregat, parabolantenne og satelittelefon

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har eit "bunkersrom" i kjellaren

    Stemmer: 13 12.5%

  • Totalt antall stemmer
    104

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Synes Slubbert er inne på noe. Å ri av en storm er nå en ting. Å fortsette å leve i en verden hvor menneskeheten har realisert sitt fulle idiotpotensiale, med atomkrig, er, ehh..., noe helt annet, og en smule mindre fristende.
    Om vi deler ut gratis heroin til alle som vil ha (og det er rette gruppa), kan det tenkjast at vi slepp å kvitte oss med andre...
    Heh. Man skulle tro det snortes betydelige mengder av ettellerannet blant verdens viktigste beslutningstakere. Men heroin kunne muligens endre vettet til det bedre...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ettersom heimkommuna mi greidde å fø rundt 2000 innbyggjarar i 1801, burde her vere livsgrunnlag nok til like mykje folk i dag. Og når folketalet er redusert i frå 3600 til 2800 i laupet av ca 30 år, skulle det vel vere håp om at vi kan greie oss ganske bra.
    Har båt og fiskestong. Så lenge eg ikkje slit alle slukane, eller fiskesena rotnar, går det sikkert greitt. Vi må ha poteter i tilleg, men det kan vi ordne ved å pløge opp golfbana.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Inntrykket fra besteforeldrene mine er at krigen traff hardere i Oslo enn i Lurøy kommune på matfronten i hvert fall. Men samfunnskollaps er nok i nærheten av like umulig å forberede seg på som det er utrivelig å tenke på.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er vel HVORFOR f.eks strømmen har gått, eller forsyningslinjene har stanset opp. Det skal ganske mye til for at ting går skikkelig til helvete, og da er mange av premissene for å improvisere løsninger også ganske ødelagt.

    f.eks : Om det er konstant orkan i tre uker er det ikke sikkert at det er så greit å bare ta en tur ut med båten for å fiske litt, eller pløye opp en golfbane til potetåker.

    Slike tiltak hører bedre hjemme i postapokalyptiske scenarier. Når stormen har gitt seg, og man innser at det ikke kommer noen hjelp. Fordi det ikke finnes noen der ute som kan hjelpe.
    Da kan det være greit å kunne pløye opp en golfbane. Eller fiske litt. Og at man har godt med ammo til hagla, både til jakt og for å kunne forsvare det lille man har mot de som allerede har gått tom for forsyninger, og som begynner å bli desperate.


    Men da har det forhåpentligvis gått betydelig mer enn 72 timer, så jeg tror det er mer passende materiale til en helt annen brosjyre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Skal man sette poteter på golfbanen, så trenger man settepoteter. Ikke spise alt med en gang, kanskje...
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ettersom heimkommuna mi greidde å fø rundt 2000 innbyggjarar i 1801, burde her vere livsgrunnlag nok til like mykje folk i dag. Og når folketalet er redusert i frå 3600 til 2800 i laupet av ca 30 år, skulle det vel vere håp om at vi kan greie oss ganske bra.
    Har båt og fiskestong. Så lenge eg ikkje slit alle slukane, eller fiskesena rotnar, går det sikkert greitt. Vi må ha poteter i tilleg, men det kan vi ordne ved å pløge opp golfbana.
    Problemet er at det er nesten ingen av småbrukene som er igjen. Utmarka er veldig igjengrodd, og det landbruket som er igjen er basert på diesel, kunstgjødsel og importfor.

    Det er veldig mange nå som ikke har såpass peiling at de greier å dyrke poteter heller.

    Hadde vi hadd beredskapslagre, så kanskje vi hadde hatt håp om å ro det i land uten for mye problemer.

    Johan-Kr
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Ettersom heimkommuna mi greidde å fø rundt 2000 innbyggjarar i 1801, burde her vere livsgrunnlag nok til like mykje folk i dag. Og når folketalet er redusert i frå 3600 til 2800 i laupet av ca 30 år, skulle det vel vere håp om at vi kan greie oss ganske bra.
    Har båt og fiskestong. Så lenge eg ikkje slit alle slukane, eller fiskesena rotnar, går det sikkert greitt. Vi må ha poteter i tilleg, men det kan vi ordne ved å pløge opp golfbana.
    Problemet er at det er nesten ingen av småbrukene som er igjen. Utmarka er veldig igjengrodd, og det landbruket som er igjen er basert på diesel, kunstgjødsel og importfor.

    Det er veldig mange nå som ikke har såpass peiling at de greier å dyrke poteter heller.

    Hadde vi hadd beredskapslagre, så kanskje vi hadde hatt håp om å ro det i land uten for mye problemer.

    Johan-Kr
    Og politikerne som gjennomfører dette sender heller ut et skriv til innbyggerne om at de må hamstre vann, hermetikk og jod-tabletter, for det verste kan jo kanskje skje. Imens legger de ned matjord, beredskapslagre, småbruk og gir faen i å terrorsikre viktig sivil infrastraktur. Må spare litt penger, vet du.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ettersom heimkommuna mi greidde å fø rundt 2000 innbyggjarar i 1801, burde her vere livsgrunnlag nok til like mykje folk i dag. Og når folketalet er redusert i frå 3600 til 2800 i laupet av ca 30 år, skulle det vel vere håp om at vi kan greie oss ganske bra.
    Har båt og fiskestong. Så lenge eg ikkje slit alle slukane, eller fiskesena rotnar, går det sikkert greitt. Vi må ha poteter i tilleg, men det kan vi ordne ved å pløge opp golfbana.
    Problemet er at det er nesten ingen av småbrukene som er igjen. Utmarka er veldig igjengrodd, og det landbruket som er igjen er basert på diesel, kunstgjødsel og importfor.

    Det er veldig mange nå som ikke har såpass peiling at de greier å dyrke poteter heller.

    Hadde vi hadd beredskapslagre, så kanskje vi hadde hatt håp om å ro det i land uten for mye problemer.

    Johan-Kr
    Og politikerne som gjennomfører dette sender heller ut et skriv til innbyggerne om at de må hamstre vann, hermetikk og jod-tabletter, for det verste kan jo kanskje skje. Imens legger de ned matjord, beredskapslagre, småbruk og gir faen i å terrorsikre viktig sivil infrastraktur. Må spare litt penger, vet du.
    Ja takk, begge deler er fornuftig, folk må forstå at just in time ikke er så veldig smart med hensyn til egen matforsyning, greit å ha litt på lur i kjøkkenskapet. Hvis brosjyren fra dsb får folk til å tenke litt på det så er mye gjort. Og jeg ganske så sikker på at flere og flere politikere forstår at Norge må bygge opp igjen beredskapslagre og øke selvforsyningsgraden. Det er kun de mest idiotiske BI kyllingene som fortsatt tror på at vi aldri vil sulte hvis vi har penger. Og de har vi flest av i FrP og Høyre. Miljø og klima gjør at de grønne er i siget og det vil forsterke seg ved neste valg. Ungdommen er i ferd med å forstå det naustgubbene ikke vil forstå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Miljø og klima gjør at de grønne er i siget og det vil forsterke seg ved neste valg. Ungdommen er i ferd med å forstå det naustgubbene ikke vil forstå.
    Kanskje, men da må de kvitte seg med kommunistene. MDG er totalt infiltrert av sosialister, identitetspolitikere, islamentusiaster og posører. De stemmer lydig med det revolusjonære kommunistpartiet på Stortinget i nesten hver bidige sak. Intet viser tydeligere hvem de egentlig er. De unge er ikke så dumme at de ikke etterhvert vil gjennomskue den grønne fasaden deres.

    Sosialisme, selvskading og symbolpolitikk fører aldri noe bra med seg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.257
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Miljø og klima gjør at de grønne er i siget og det vil forsterke seg ved neste valg. Ungdommen er i ferd med å forstå det naustgubbene ikke vil forstå.
    Kanskje, men da må de kvitte seg med kommunistene. MDG er totalt infiltrert av sosialister, identitetspolitikere, islamentusiaster og posører. De stemmer lydig med det revolusjonære kommunistpartiet på Stortinget i nesten hver bidige sak. Intet viser tydeligere hvem de egentlig er. De unge er ikke så dumme at de ikke etterhvert vil gjennomskue den grønne fasaden deres.

    Sosialisme, selvskading og symbolpolitikk fører aldri noe bra med seg.
    MDG er mye mer enn det du ramser opp på sedvanlig vis. Og det er i ferd med å bli et grønnskjær i norsk politikk, jeg oppfatter at det er en holdningsendring i alle partier og i opinionen. FrP unntatt, de ønsker tydeligvis å være partiet for klimarealistene og naustgubbene.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Miljø og klima gjør at de grønne er i siget og det vil forsterke seg ved neste valg. Ungdommen er i ferd med å forstå det naustgubbene ikke vil forstå.
    Kanskje, men da må de kvitte seg med kommunistene. MDG er totalt infiltrert av sosialister, identitetspolitikere, islamentusiaster og posører. De stemmer lydig med det revolusjonære kommunistpartiet på Stortinget i nesten hver bidige sak. Intet viser tydeligere hvem de egentlig er. De unge er ikke så dumme at de ikke etterhvert vil gjennomskue den grønne fasaden deres.

    Sosialisme, selvskading og symbolpolitikk fører aldri noe bra med seg.
    MDG er mye mer enn det du ramser opp på sedvanlig vis. Og det er i ferd med å bli et grønnskjær i norsk politikk, jeg oppfatter at det er en holdningsendring i alle partier og i opinionen. FrP unntatt, de ønsker tydeligvis å være partiet for klimarealistene og naustgubbene.
    Det er en utvikling her hilser velkommen. Det kommer nok også i fremtiden til å være de seriøse partiene som styrer landet, og da er det mye viktigere at de fører en miljøvennlig politikk enn fremveksten av ekstremister fra ytre venstrefløy.

    Men det er nok også en god del mennesker som ikke er "klimafornektere" eller noe, men som likevel er skeptiske til mye av "tiltakene" og påfunnene til de mest ekstreme, og ser at mye av dette vil gjøre mye mer skade enn gavn.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Cannabisplanter i vindusposten
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Spirre, du skal ha forsyninger for 2-3 dager, ikke 2-3 år. Ellers så er denne brosjyren en stor ansvarsfraskrivelse fra myndighetenes side. Istedefor å sikre eksempelvis elforsyning så oppfordrer de til at du skal klare deg uten strøm i 2-3 dager. Samme myndigheter som oppfordrer til å gå over fra fossil energi til el. Vann? Kjekt å ha en dunk stående, men hvor skal man gjøre av spillvann og kloakk? Jeg kan til nød gå bort i skogen for å tisse og bæsje, men hva med de som bor i litt mer siviliserte strøk? Mulighet for at borettslag bør investere i en feltlatrine.
    Hvis jeg ikke husker feil, var Nord-Norge uten strøm en 2-3 dager engang tidlig på 90-tallet.....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Spirre, du skal ha forsyninger for 2-3 dager, ikke 2-3 år. Ellers så er denne brosjyren en stor ansvarsfraskrivelse fra myndighetenes side. Istedefor å sikre eksempelvis elforsyning så oppfordrer de til at du skal klare deg uten strøm i 2-3 dager. Samme myndigheter som oppfordrer til å gå over fra fossil energi til el. Vann? Kjekt å ha en dunk stående, men hvor skal man gjøre av spillvann og kloakk? Jeg kan til nød gå bort i skogen for å tisse og bæsje, men hva med de som bor i litt mer siviliserte strøk? Mulighet for at borettslag bør investere i en feltlatrine.
    Hvis jeg ikke husker feil, var Nord-Norge uten strøm en 2-3 dager engang tidlig på 90-tallet.....
    Da vi flytett inn i nybygd hus for ganske nøyaktig 30 år siden var det vanlig 10-20 ganger hver høst/vinter at strømmen falt ut. Da var det å fyre opp parafinlamper og stearinlys og få fyr i peis og vedovnen. Funket greit det. Vannet ble udrikkelig ganske fort for renseanlegget er elektrisk. Men i det store og de hele berget vi greit. Problemet var for butikkene som opplevde at frysevarer måtte selges på tilbud fordi innholdet i frysediskene tinte. Aggregat kjøpte vi ikke før i forbindelse med maset om Y2K. Heldigvis gikk det greit. Men vi hadde klart oss ganske lenge på aggregat til kjøl/frys, og selvfølgelig til vinduspendlene! Måtte jo vist naboene at vi hadde aggregat! ;)

    Har man mulighet til å holde huset varmt med ved er mye gjort. De senere årene har strømutfall blitt en mer og mer sjelden greie. Det mest kritiske er faktisk å holde stekeoven i gang når juleribba skal stekes. Blir lett dårlig stemning om strømmen går midt i den prosessen. Var i planleggingen av huset inne på tanken å installere en vedfyrt komfyr, men vi gikk bort fra det av ymse årsaker. Har en stk kokeplate på vedovnen så vi kan koke kaffe, Det får holde.

    Det som i dag er Finnmarks store problem er sambandslinjene. Det skjer alt for ofte at telekomnettet faller ut. Og gjerne i en uke eller to. Da mister vi ALT i de kommunene som rammes. Telefon, data, DAB radio, kystradio ( som nå er flyttet fra Vardø til Bodø ) det berømte nødnettet virker heller ikke. Skal man snakke med noen det være seg om ambulasebiler fly eller hva som helst må man ha satelitt telefon, og det er det ikke mange som har! Det moderne samfunnet er så mye mer avhengig av datasamband i dag enn hva vi var for bare 10-15 år siden.

    Men jeg må nok innrømme at jeg ikke har forsyninger for 2-3 år. Der tar Pinky feil. Men det kan jo tenkes at man kanskje burde hatt det. En megastor vulkan ett eller annet sted, og verden vil kunne oppleve en fimbulvinter som strekker seg over en 2-3 år. Det har skjedd før og det vil skje igjen! Men jeg har ikke kjeller, hvilket nesten er en forutsettning. Og jeg gidder vel ikke drive med alt maset som et slikt system vil forutsette. All maten må jo roteres på et vi slik at den ikke går ut på dato. Å legge opp en "fast meny" i 3 årsbolker kan noen andre få lov til å drive med. Har man små barn er det ikke enkelt! Du kan ta deg fan på at det som bør spises i dag grunnet utgangsdato er nøyaktig det de søte små englene ikke vil spise den dagen!

    Men at deler av Nord Norge har vært uten strøm i 2-3 dager behøver man ikke gå tilbake til 90 tallet for å finne eksempler på! Men dere hører ikke om det der i sør! Det var streik på flyplassene langs kysten av Øst Finnmark i seks -6- uker uten at det sto noe om det i hovedsadsavisene! Hadde det vært Gardermoen ville media ha gått i fistel etter 6 timer!
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Miljø og klima gjør at de grønne er i siget og det vil forsterke seg ved neste valg. Ungdommen er i ferd med å forstå det naustgubbene ikke vil forstå.
    Kanskje, men da må de kvitte seg med kommunistene. MDG er totalt infiltrert av sosialister, identitetspolitikere, islamentusiaster og posører. De stemmer lydig med det revolusjonære kommunistpartiet på Stortinget i nesten hver bidige sak. Intet viser tydeligere hvem de egentlig er. De unge er ikke så dumme at de ikke etterhvert vil gjennomskue den grønne fasaden deres.

    Sosialisme, selvskading og symbolpolitikk fører aldri noe bra med seg.
    Svenskane då? Kan dei brukast til noko?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spirre, du skal ha forsyninger for 2-3 dager, ikke 2-3 år. Ellers så er denne brosjyren en stor ansvarsfraskrivelse fra myndighetenes side. Istedefor å sikre eksempelvis elforsyning så oppfordrer de til at du skal klare deg uten strøm i 2-3 dager. Samme myndigheter som oppfordrer til å gå over fra fossil energi til el. Vann? Kjekt å ha en dunk stående, men hvor skal man gjøre av spillvann og kloakk? Jeg kan til nød gå bort i skogen for å tisse og bæsje, men hva med de som bor i litt mer siviliserte strøk? Mulighet for at borettslag bør investere i en feltlatrine.
    Hvis jeg ikke husker feil, var Nord-Norge uten strøm en 2-3 dager engang tidlig på 90-tallet.....
    Da vi flytett inn i nybygd hus fpr ganske nøyaktig 30 år siden var det vanlig 10-20 ganger hver høst/vinter at strømmen falt ut. Da var det å fyre opp parafinlamper og stearinlys og få fyr i peis og vedovnen. Funket greit det. Vannet ble udrikkelig ganske fort for renseanlegget er elektrisk. Men i det store og de hele berget vi greit. Problemet var for butikkene som opplevde at frysevarer måtte selges på tilbud fordi innholdet i frysediskene tinte. Aggregat kjøpte vi ikke før i forbindelse med maset om Y2K. Heldigvis gikk det greit. Men vi hadde klart oss ganske lenge på aggregat til kjøl/frys, og selvfølgelig til vinduspendlene! Måtte jo vist naboene at vi hadde aggregat! ;)

    Har man mulighet til å holde huset varmt med ved er mye gjort. De senere årene har strømutfall blitt en mer og mer sjelden greie. Det mest kritiske er faktisk å holde stekeoven i gang når juleribba skal stekes. Blir lett dårlig stemning om strømmen går midt i den prosessen. Var i planleggingen av huset inne på tanken å installere en vedfyrt komfyr, men vi gikk bort fra det av ymse årsaker. Har en stk kokeplate på vedovnen så vi kan koke kaffe, Det får holde.

    Det som i dag er Finnmarks store problem er sambandslinjene. Det skjer alt for ofte at telekomnettet faller ut. Og gjerne i en uke eller to. Da mister vi ALT i de kommunene som rammes. Telefon, data, DAB radio, kystradio ( som nå er flyttet fra Vardø til Bodø ) det berømte nødnettet virker heller ikke. Skal man snakke med noen det være seg om ambulasebiler fly eller hva som helst må man ha satelitt telefon, og det er det ikke mange som har! Det moderne samfunnet er så mye mer avhengig av datasamband i dag enn hva vi var for bare 10-15 år siden.

    Men jeg må nok innrømme at jeg ikke har forsyninger for 2-3 år. Der tar Pinky feil. Men det kan jo tenkes at man kanskje burde hatt det. En megastor vulkan ett eller annet sted, og verden vil kunne oppleve en fimbulvinter som strekker seg over en 2-3 år. Det har skjedd før og det vil skje igjen! Men jeg har ikke kjeller, hvilket nesten er en forutsettning. Og jeg gidder vel ikke drive med alt maset som et slikt system vil forutsette. All maten må jo roeteres på et vi slik at den ikke går ut på dato. Å legge opp en "fast meny" i 3 årsbolker kan noen andre få lov til å drive med. Har man små barn er det ikke enkelt! Du kan ta deg fan på at det som bør spises i dag grunnet utgangsdato er nøyaktig det de søte små englene ikke vil spise den dagen!

    Men at deler av Nord Norge har vært uten strøm i 2-3 dager behøver man ikke gå tilbake til 90 tallet for å finne eksempler på! Men dere hører ikke om det der i sør! Det var streik på flyplassene langs kysten av Øst Finnmark i seks -6- uker uten at det sto noe om det i hovedsadsavisene! Hadde det vært Gardermoen ville media ha gått i fistel etter 6 timer!
    Ikkje berre nordpå. Vi mangla straum tre - fire dagar under Dagmar (2011? Tida går fort...) på Vestlandet. Internett har vorte meir stabilt etter at vi fekk fiber, men det er sårbart. Og DAB funkar ikkje så veldig bra. Eg lurer på å få inn satelittantenna igjen, men det vert vel ikkje, så lenge nettv er billegare...

    Når det gjeld eit langt perspektiv, er det nok ikkje vits å hamstre hermetikk for årevis krise. Ein bør "finne harmoni" etter kvart, og tek det meir enn eitt år, vil krisa vere fullstendig ute av kontroll, med konsekvensar langt utanfor rasjonell tenking. Perspektivet på settepotet og golfbanepløging bør vere tilstrekkjeleg. (stakkars dei som ikkje har golfbane)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    All maten må jo roeteres på et vi slik at den ikke går ut på dato. Å legge opp en "fast meny" i 3 årsbolker kan noen andre få lov til å drive med.
    Svaret er enkelt - RSP!

    Jeg ser det er folk som selger RSP på fjøsboka, der denne er produsert tilbake på 70-tallet...

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Spirre, du skal ha forsyninger for 2-3 dager, ikke 2-3 år. Ellers så er denne brosjyren en stor ansvarsfraskrivelse fra myndighetenes side. Istedefor å sikre eksempelvis elforsyning så oppfordrer de til at du skal klare deg uten strøm i 2-3 dager. Samme myndigheter som oppfordrer til å gå over fra fossil energi til el. Vann? Kjekt å ha en dunk stående, men hvor skal man gjøre av spillvann og kloakk? Jeg kan til nød gå bort i skogen for å tisse og bæsje, men hva med de som bor i litt mer siviliserte strøk? Mulighet for at borettslag bør investere i en feltlatrine.
    Hvis jeg ikke husker feil, var Nord-Norge uten strøm en 2-3 dager engang tidlig på 90-tallet.....
    Da vi flytett inn i nybygd hus fpr ganske nøyaktig 30 år siden var det vanlig 10-20 ganger hver høst/vinter at strømmen falt ut. Da var det å fyre opp parafinlamper og stearinlys og få fyr i peis og vedovnen. Funket greit det. Vannet ble udrikkelig ganske fort for renseanlegget er elektrisk. Men i det store og de hele berget vi greit. Problemet var for butikkene som opplevde at frysevarer måtte selges på tilbud fordi innholdet i frysediskene tinte. Aggregat kjøpte vi ikke før i forbindelse med maset om Y2K. Heldigvis gikk det greit. Men vi hadde klart oss ganske lenge på aggregat til kjøl/frys, og selvfølgelig til vinduspendlene! Måtte jo vist naboene at vi hadde aggregat! ;)

    Har man mulighet til å holde huset varmt med ved er mye gjort. De senere årene har strømutfall blitt en mer og mer sjelden greie. Det mest kritiske er faktisk å holde stekeoven i gang når juleribba skal stekes. Blir lett dårlig stemning om strømmen går midt i den prosessen. Var i planleggingen av huset inne på tanken å installere en vedfyrt komfyr, men vi gikk bort fra det av ymse årsaker. Har en stk kokeplate på vedovnen så vi kan koke kaffe, Det får holde.

    Det som i dag er Finnmarks store problem er sambandslinjene. Det skjer alt for ofte at telekomnettet faller ut. Og gjerne i en uke eller to. Da mister vi ALT i de kommunene som rammes. Telefon, data, DAB radio, kystradio ( som nå er flyttet fra Vardø til Bodø ) det berømte nødnettet virker heller ikke. Skal man snakke med noen det være seg om ambulasebiler fly eller hva som helst må man ha satelitt telefon, og det er det ikke mange som har! Det moderne samfunnet er så mye mer avhengig av datasamband i dag enn hva vi var for bare 10-15 år siden.

    Men jeg må nok innrømme at jeg ikke har forsyninger for 2-3 år. Der tar Pinky feil. Men det kan jo tenkes at man kanskje burde hatt det. En megastor vulkan ett eller annet sted, og verden vil kunne oppleve en fimbulvinter som strekker seg over en 2-3 år. Det har skjedd før og det vil skje igjen! Men jeg har ikke kjeller, hvilket nesten er en forutsettning. Og jeg gidder vel ikke drive med alt maset som et slikt system vil forutsette. All maten må jo roeteres på et vi slik at den ikke går ut på dato. Å legge opp en "fast meny" i 3 årsbolker kan noen andre få lov til å drive med. Har man små barn er det ikke enkelt! Du kan ta deg fan på at det som bør spises i dag grunnet utgangsdato er nøyaktig det de søte små englene ikke vil spise den dagen!

    Men at deler av Nord Norge har vært uten strøm i 2-3 dager behøver man ikke gå tilbake til 90 tallet for å finne eksempler på! Men dere hører ikke om det der i sør! Det var streik på flyplassene langs kysten av Øst Finnmark i seks -6- uker uten at det sto noe om det i hovedsadsavisene! Hadde det vært Gardermoen ville media ha gått i fistel etter 6 timer!
    Ikkje berre nordpå. Vi mangla straum tre - fire dagar under Dagmar (2011? Tida går fort...) på Vestlandet. Internett har vorte meir stabilt etter at vi fekk fiber, men det er sårbart. Og DAB funkar ikkje så veldig bra. Eg lurer på å få inn satelittantenna igjen, men det vert vel ikkje, så lenge nettv er billegare...

    Når det gjeld eit langt perspektiv, er det nok ikkje vits å hamstre hermetikk for årevis krise. Ein bør "finne harmoni" etter kvart, og tek det meir enn eitt år, vil krisa vere fullstendig ute av kontroll, med konsekvensar langt utanfor rasjonell tenking. Perspektivet på settepotet og golfbanepløging bør vere tilstrekkjeleg. (stakkars dei som ikkje har golfbane)
    Settepotet fungerer ikke hvis vi får en "atomvinter" som følge av et stort vulkanutbrudd!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Svenskane då? Kan dei brukast til noko?
    Servitører.

    Men de får slite med seg selv og sitt samfunn. Jeg er bekymret og bedrøvet over hvordan de ter seg, og min oppgitthet av deres fremtreden har omtrent blitt en stående vits på OT. Men det er mye råttent i staten Sverige. Ting vi bør ta notis av for å unngå at vi havner i samme ulykke.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Svenskane då? Kan dei brukast til noko?
    Servitører.

    Men de får slite med seg selv og sitt samfunn. Jeg er bekymret og bedrøvet over hvordan de ter seg, og min oppgitthet av deres fremtreden har omtrent blitt en stående vits på OT. Men det er mye råttent i staten Sverige. Ting vi bør ta notis av for å unngå at vi havner i samme ulykke.
    Og det tror du vi klarer å unngå med de politikere vi velger her i landet? Stort sett alt dumt de har gjort i Sverige gjør vi noen år senere, gjerne like etter at de selv har oppdaget at det de gjorde ikke var så lurt!
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Tydeligvis mange som har startet siste uka...
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Doomsday prepping ja, etter 1 uke hadde jeg vært tom for mat, uke nr2 hadde jeg sulta ihjæl med mindre jeg dro til med tjuvjakt eller fiske. Kunne prøvd meg på carnivore slankedietten da, kun spise kjøtt til alle måltider.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tydeligvis mange som har startet siste uka...
    ok.. det var en diskusjon før også, men folk må se på klokken og kalenderen før de poster.

    -- sier ikke noe annet enn det. Vi havner i en floke hvis vi skal putte aegumenter fra fordums tid inn i presens uten kontekst.

    Men utover den innsigelsen så ja!

    Intet nytt under solen og vi har diskutert så busta fyker før også.

    Mind the gap!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En boks andeconfit fortsatt. Håper den sprettes uten at det er liv og helse på spill.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Voff vær litt forsiktig med den der.

    Du poster et svar fra en tråd som var aktiv for to år siden som om det skulle være relevant for det vi nå diskuterer.

    En av de tingene vi sliter med nå er jo at alt kan tas ut av kontekst, photoshoppet litt og så postet som en meme på twitter.

    Men utover det så har du helt rett.

    Vi har faktisk diskutert dette før det ble aktuelt, så den tråden kan gjerne leses fra begynnelsen.. den er ikke spesielt lang og vanskelig en gang.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor det? Dette er jo høyaktuelt i disse dopapirhamstringstider.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    jeg har kommet så langt at jeg fortsatt har igjen 1 pakke dorull i sekken jeg kjøpte før jul.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.500
    Antall liker
    6.873
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk ordna meg en liter isopropanol fra en bekjent som benytter større mengder på jobben. Vasker både hender og det meste annet med såpe og vann, men det er ikke alt en kan vaske under springen...

    Tilsetter litt vann og en dash jordnøttolje, så blir det finfin håndsprit. Lukter ikke så veldig deilig, da.

    Johan-Kr
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal sette poteter i år. Har aldri gjort det før, men det man har er det man har.....

    mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.719
    Antall liker
    13.212
    Lurer på om jeg skal sette poteter i år. Har aldri gjort det før, men det man har er det man har.....
    mvh
    Det er ikke mye som er lettere å dyrke enn poteter. Godt er det også.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.571
    Antall liker
    27.624
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om jeg skal sette poteter i år. Har aldri gjort det før, men det man har er det man har.....
    mvh
    Det er ikke mye som er lettere å dyrke enn poteter. Godt er det også.
    Snakket med Madammen om det. Vi har et fint, solvendt, nydyrket stykke. Burde egne seg godt for poteter. Sånn som vi bor, kan vi nok overleve en stund på pale & smale & pote. :)

    Mvh
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.630
    Antall liker
    15.714
    Torget vurderinger
    2
    Unødvendig å si det til deg, tkr, men best å bruke godkjente settepoteter og ikke matpoteter fra butikken. Felleskjøpet har og man kan også få slike fra potetbønder i eget distrikt. Setter man butikkpoteter fra utlandet kan man risikere sykdom som gjør at potetbønder i distriktet ikke får omsatt sine poteter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tkr
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn