Politikk, religion og samfunn Kor langt er du komen med doomesday prepping?

Kor stor krise er du klar for?

  • Dette er berre propaganda. Business as usual

    Stemmer: 22 21.2%
  • Eg har kjøpt litt hermetikk og sånn. Men har berre elektrisk oppvarming

    Stemmer: 16 15.4%
  • Eg har vedomn og ved på lur.

    Stemmer: 61 58.7%
  • Eg har minst ti liter vatn lagra.

    Stemmer: 27 26.0%
  • Eg har mat nok i frys og kjøleskap til nokre dagar

    Stemmer: 52 50.0%
  • Eg har ein del hermetikk og mat som står seg i lange tider

    Stemmer: 36 34.6%
  • Eg har hage der eg dyrkar mat

    Stemmer: 14 13.5%
  • Eg har minst 100 liter drivstoff i garasja og full tank til ei kvar tid.

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har straumaggregat, parabolantenne og satelittelefon

    Stemmer: 7 6.7%
  • Eg har eit "bunkersrom" i kjellaren

    Stemmer: 13 12.5%

  • Totalt antall stemmer
    104

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De fleste hagesentre har settepoteter på denne tiden også. Gjerne en 5-10 varianter men de pleier bare å ta dem inn en gang så noen sorter kan fort selges ut.

    Om man ikke har plass og vil prøve seg likevel kan man gjøre det i tønner:


    Masse info med få tastetrykk om noen er interessert.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Hvis man ikke gidder/orker å spavende jorden for å dyrke poteter kan man legge dem på bakken og legge aviser over. Et lite rift i avisen over hver potet. Avisene dekkes med gress fra gressklipping utover sommeren. Pass på at ikke potetene kommer opp i dagslys. Jeg gjorde dette da barna var små og de hadde stor glede av å følge utviklingen og tilslutt hente poteter til middag.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er en som har kommet et stykke i alle fall.

    https://www.thesun.co.uk/news/11271327/coronavirus-colin-furze-home-garden-lincolnshire/

    A MAN has been prepared for self-isolation for the past five years after building a bunker in his back garden – complete with Sky TV, a bed and a drum kit.

    Inventor and YouTuber Colin Furze started making the underground steel bunker in his garden in Lincolnshire in 2015.

    Fyren er jo spenna gæææær'n ;)
    Jepps, my kind of weirdo.. klar for en til?

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Er man ekstra lat kan det plantes jordskokker. Det er visstnok et ugress som ikke helt har skjønt at det ikke er det ennå og er fullstendig umulig å ikke få til. Er også veldig, veldig godt. Bare putt de i jorden og vent. Trenger ingen pleie.

    En liten advarsel: plantene blir en 2-3 meter høye, men får en fin blomst på toppen. Overvintrer fint i jorda så kan høstes når det passer.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er man ekstra lat kan det plantes jordskokker. Det er visstnok et ugress som ikke helt har skjønt at det ikke er det ennå og er fullstendig umulig å ikke få til. Er også veldig, veldig godt. Bare putt de i jorden og vent. Trenger ingen pleie.

    En liten advarsel: plantene blir en 2-3 meter høye, men får en fin blomst på toppen. Overvintrer fint i jorda så kan høstes når det passer.
    Jordskokker er fine de, men de blir høye som weld77 sier. Nært beslektet med solsikker! Så gi dem mye lys og varme, men skjerm dem for vinden. Hvis du ikke har en stor åker der de beskytter hverandre som i en skog så gi dem en lun krok.

    Smaker godt gjør de også, så de er vel verdt å prøve.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.537
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Her er en som har kommet et stykke i alle fall.

    https://www.thesun.co.uk/news/11271327/coronavirus-colin-furze-home-garden-lincolnshire/

    A MAN has been prepared for self-isolation for the past five years after building a bunker in his back garden – complete with Sky TV, a bed and a drum kit.

    Inventor and YouTuber Colin Furze started making the underground steel bunker in his garden in Lincolnshire in 2015.

    Så den der på TV for ikke lenge siden og dommen var at den lå alt for nær overflaten og den var alt for liten, han hadde ikke plass til matlager.
    Dessuten hadde han et alt for dårlig ventialsjonsanlegg!

    Nå skal det da sies at den var bygget for å motstå en "planetknuser" asteroide! En slik som utryddet dinosaurene. Og den holdt ikke mål til et slik formål!.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jordskokkar smakar godt. Men har aldri prøvd å dyrke dei. Har de forresten prøvd desse "jordnøtt"-aktige greiene du kan grave opp frå beitemark om våren? Liknar svært på jordskokk, men veks berre nokre få cm over der sau og geit har beita. Anar ikkje kva dei heiter, men eg tippar dei er toåringe.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    Er man ekstra lat kan det plantes jordskokker. Det er visstnok et ugress som ikke helt har skjønt at det ikke er det ennå og er fullstendig umulig å ikke få til. Er også veldig, veldig godt. Bare putt de i jorden og vent. Trenger ingen pleie.

    En liten advarsel: plantene blir en 2-3 meter høye, men får en fin blomst på toppen. Overvintrer fint i jorda så kan høstes når det passer.
    Enig, steike godt, særlig som suppe. Bakdelen er litt vel mye vind ved for store porsjoner....
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Beredskap koster uansett, men mindre om man har rotasjon på lageret. Tenk som dagligvarehandelen, kortest tid til holdbarhtsdato ytterst i hylla.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.643
    Antall liker
    15.726
    Torget vurderinger
    2
    Kvaliteten på joika-kakene har falt betraktelig.
    Først sausen som ble vannet ut og tapte sin kjøttessens og deretter selve kakene, som ble fastere i konsistensen (med et slags ytterskall) og saltere.
    Mye saltere.

    Før var kakene løsere i konsistens og tennene gled lett inn i dem. Nå må man bryte et "skinn" inn til kaken, i forhold. Kan være at varmebehandlingen i forstekingen går hardere for seg.

    Få ting blir bedre over tid fra industriproduksjon.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Skal vi se -nede i bomberommet har jeg 60 liter øl, mulighet for å brygge minst 140 liter til, en eldre mekanisk respirator "arvet fra sivilforsvaret" dengang DSB avhentet dette, gassmasker også avhendet fra Sivilforsvaret, og tonnevis av verktøy fra Würth avhendet fra Sivilforsvaret, Dry-Tech for 1 måned, solbærtoddy, soveposer, batterier, ulltøy, slengbukser, Mariusgensere, Selbuvotter, bestemorstruser, Forsvarets vinter-under-lang, skaller av reinskinn, Nesnaladder, lommelykter, brødposer, feltsenger, parafinovn, primus, gassbrenner, manuelle isbor, noen gamle nyttårsraketter med pinne, faderens gamle men velfungerende hjemmebrentapparat, Svensktoppar på kassett samt komplett samling av "Vikingarna", den gamle Super 8 filmframviseren med en "lettere luguber samling" av film, mormors fotoalbum, komplette samlinger av Allers og Vi Menn fra 50-, 60, og 70-tallet, og diverse diverse.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Her er en som har kommet et stykke i alle fall.

    https://www.thesun.co.uk/news/11271327/coronavirus-colin-furze-home-garden-lincolnshire/

    A MAN has been prepared for self-isolation for the past five years after building a bunker in his back garden – complete with Sky TV, a bed and a drum kit.

    Inventor and YouTuber Colin Furze started making the underground steel bunker in his garden in Lincolnshire in 2015.

    Så den der på TV for ikke lenge siden og dommen var at den lå alt for nær overflaten og den var alt for liten, han hadde ikke plass til matlager.
    Dessuten hadde han et alt for dårlig ventialsjonsanlegg!

    Nå skal det da sies at den var bygget for å motstå en "planetknuser" asteroide! En slik som utryddet dinosaurene. Og den holdt ikke mål til et slik formål!.
    Intet matlager og intet avtrede så den er ikke en oppskrift i dag... men det ble da også bygget for 5 år siden.

    Ikke tenkte han på denne heller:

    muahhhahhhaha

    https://www.thedrive.com/the-war-zo...ker-buster-bombs-in-combat-for-the-first-time


    Om vi dør tusen ganger og du er skvadronleder så vil jeg insistere på en A10 eller en MQ-9 (evt en Cobra Mk III men det er litt utenfor tema) ellers kan det være det samme og jeg må se til akvareller.

    .. og de er skumle.
     
    Sist redigert av en moderator:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Altså, om boksene har ligget siden 1970 kan det også være en grunn til at de ikke smaker like bra som før.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hukommelse er rare greier, men jeg synes også Joikakakene har forandret smak siden 1970....:cool:
    No har no eg truleg original-joika...
    (fekk ikkje napp på bytemålet med andekonfekt...)
    Joika er et blandingspreoduckt, klumper i saus... uten mål og mening. et farseproduckt.

    Confit er virkelighetsanden fanget i sitt eget fett.

    Lagt der der av Dolly slik at vi skal spise godt.

    Tørk av den (anden må du skjerpe deg eller så må vil til.) , crisp den, pommes frites, skarp sennep.. and now what? Man kan jo dukke unna realitetens og spise hval, reinsdyr og mygg som nordingene,, er friytrsteik mygg noe eller er det nordisk kvakksalveri? Mylard du vet da bede enn å spise slikt. En frokostblanding med melk er da bedre kost, Quakers har mye på menyen.

    ... eller joik i vei, I don't give a flying QAK om jeg lander i Barbacena en gang.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    ^Ringer ingen bjelle. På den annen side så var innholdet av større interesse enn boksens fasong. Flat, kanskje?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det hottaste nye når det gjeld hermetisk Joika er pappkartong, om lag som ein mjølkepakke.
    Fram til dette vart introdusert (i år), vart det brukt a la fiskebolleboksar som emballasje.
    I riktig gamle dagar var det sekskanta boksar, men med noko større volum. Her stod det på boksen at det skulle tilsetjast fløyte i sausen for fyldig smak, noko bestemor ofte brukte.
    Eg har nok ikkje ete Joika på over 20 år, og kan vel ikkje uttale meg om smaken lenger, men ungane brukte det då Bestemor levde. Eg har arva eit par boksar frå dødsbuet til Bestemor, men ved nøye inspeksjon syner det seg at dette er mellom-versjonen. altså i standard literboks, og ikkje dei kjekka seks/åttekanta boksane.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Regner med at en får joikaboller av soya med ekte smak nå for tiden - også - i frysetørret versjon, ha på vann og varm opp. Også egnet for romfart, da på tube.....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har kommet en poseutgave som skal være mikrobølgeovn-vennlig, men jeg har hittil ikke hørt om at det finnes noen frysetørret utgave. Men det er vel bare et spørsmål om tid.

    For apokalypse-preppinga kan det være grei tå være klar over at den oppgitte holdbarheten på kartong-joika er drøyt to år, mens holdbarheten på hermetikkutgaven mener jeg var rundt 5 år.

    Størrelsen er også redusert noe på kartongene, men dette har de faktisk skrevet veldig tydelig på kartongene. "Husk at den nye kartongen er mindre enn de gamle boksene, så ta hensyn til dette om du skal lage mat til flere" eller noe sånt. Det er ganske ryddig gjort synes jeg.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.056
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Seriøse preppere hamstrer selvfølgelig rsp. Den har laaang levetid, og den smaker såpass dårlig at man ikke blir fristet til å spise dem før man absolutt må. Jeg husker eksemplaret jeg fikk utlevert i førstegangstjenesten var eldre enn meg :)

    6D6AC013-A888-4100-B964-A8B454402B6F.jpeg
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.908
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kiloprisen, både på joika og bogskinke har gått opp temmelig mye etter at ny innpakning ble lansert, men etter coronaen gjorde sitt inntog og krona tok svalestup, så har det vært temmelig heftige prisøkninger på mye varer.

    Johan-Kr
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.118
    Antall liker
    9.429
    For apokalypse-preppinga kan det være grei tå være klar over at den oppgitte holdbarheten på kartong-joika er drøyt to år, mens holdbarheten på hermetikkutgaven mener jeg var rundt 5 år.

    .
    Hermetikk på boks har nesten ubegrenset holdbarhet, selv om smaken kan forandre seg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For den spesielt interesserte; jeg prøvde for ikke så lenge siden en boks med bogskinke (eller var det picnicskinke?) som hadde gått to år over dato for å sjekke hvordan det funka.
    Den smakte omtrent like lite som jeg mener å huske at den pleide å gjøre, men hadde tendenser til "granulat-følelse" innimellom. Litt rart.

    Magen var ikke kjempebegeistret for det heller, for det ble eksplosjonsartet dotur litt senere på kvelden. Dog uproblematisk, ble ikke dårlig ellerno. Men jeg ville jo virkelig ikke fått en sånn overraskelse dersom jeg var langt utti gokk uten en skikkelig dass og papir for hånden, eller midt i en situasjon hvor jeg ikke kunne komme meg på dritern på 30 sekunders forvarsel.

    Med andre ord er det nok lurt å ha litt sirkulasjon på tingene som ligger på lageret for å være på den sikre siden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Holdbarhetsdato på hermetikk kan du generelt drite tynt i. Spesielt når maten varmebehandles i tillegg. En grei tommelfingerregel er at mat smaker, lukter og ser fæl ut lenge før det er farlig å spise den.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn