Digitale avspillere Konsument DA / AD vs DA / AD fra proff segmentet ?

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.362
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Noen som har prøvd ut DA/ AD fra den tunge enden av pro segmentet til vanlig bruk ?

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en fra den lettere enden (RME Fireface UC, egentlig et USB lydkort) og er fornøyd med det.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Weiss lager til begge segment. Hvor det er en helt bevisst tanke å prise konsumerer markedet høyt, mens pro biten er mer edruelig..

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker så godt som hele funksjonaliteten på min. MIC-inngangene til pickup, spdif til squeezebox, usb til PCen som er både musikkserver og DSP-maskin, og alle 8 analogutgangene til 4-veis høyttalersystemet mitt. Kjekk boks, den lille.

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.362
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Må si jeg stusser ille på om det er noe å hente på en proff DA/AD konverter for en konsument sluttbruker av ferdig mastret musikk .

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.362
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Jeg bruker så godt som hele funksjonaliteten på min. MIC-inngangene til pickup, spdif til squeezebox, usb til PCen som er både musikkserver og DSP-maskin, og alle 8 analogutgangene til 4-veis høyttalersystemet mitt. Kjekk boks, den lille.
OI kan den kjøres alene eller må den være koblet opp mot pc etter du har satt parametere , pickup til mic ? ? kjører du software til til riaa eq ?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Må si jeg stusser ille på om det er noe å hente på en proff DA/AD konverter for en konsument sluttbruker av ferdig mastret musikk .
Vel, det er jo det jeg bruker min til. Det du får med mange proffgreier er dette "no nonsense", og akkuret det synes ikke jeg at lydgjengivelsene i heimen har vondt av.

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.666
Torget vurderinger
1
Vel, det er jo det jeg bruker min til. Det du får med mange proffgreier er dette "no nonsense", og akkuret det synes ikke jeg at lydgjengivelsene i heimen har vondt av.
Pluss at i proffmarkedet kan man være relativt trygg på at man får sånn omtrent det man betaler for. Man kan som oftest regne med at ting som er dobbelt så dyre vil være en god del bedre enn det rimeligere alternativet. I hifi/hjemme-delen av bransjen er det mye mer hit n miss, fordi man ikke forholder seg til samme type objektive standarder.

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.362
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Er dette skrivebordet ditt til RME ?

1.jpg
2.jpg

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Antall liker
2.666
Torget vurderinger
1
Kan du fortelle hvilke dac som du ser som miss Olav? Og hvorfor er det slik?
Nå tenkte jeg ikke på noen spesielle dacer her og nå HCS. Det er mer en generell greie om hvordan disse to markedene fungerer: Nemlig at man i mye større grad forholder seg til objektive spesifikasjoner og kriterier i proffmarkedet. Det betyr at hvis man legger mye penger på en proff-dac, kan man anta at den presterer ok, rett og slett fordi det er så mange objektive kriterier å forholde seg til. I hifi-markedet vet man ikke det... i mye større grad dreier det om å prøve seg fram, å matche selv, osv. Noen ganger skyter man blink. Men det er et mer usikkert prosjekt.

Er du uenig i dette? Kan ikke skjønne at det er kontroversielt å hevde dette? :)

Edit: og bare for å legge det til, så er de fleste av tingene jeg selv har kjøpt opp gjennom IKKE kjøpt i proffmarkedet. Men basert på egne og andres subjektive erfaringer av dem. Bare så det også er nevnt!

Edit 2: og bare for å være helt sikker på at jeg ikke provoserer noen unødvendig her: jeg gikk akkurat inn på siden til Oslo hifi center. Der har de dacer i mange ulike prisklasser. Hvis man kjøper en dac der som koster 40000, hvor trygg kan man da være på at den er betydelig bedre enn en dac som koster 30000 samme sted? Begge er helt sikkert gode dacer. Men hvor mye reelle forskjeller tilsvarer denne prisforskjellen? Jeg aner ikke. Hvis det var på 4Sound, derimot, ville jeg følt meg trygg på at en slik forskjell i pris faktisk tilsvarte en substansiell forskjell i kvalitet. Det handler rett og slett om hvordan disse to markedene fungerer.

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OI kan den kjøres alene eller må den være koblet opp mot pc etter du har satt parametere , pickup til mic ? ? kjører du software til til riaa eq ?
Det tror jeg den kan, men jeg gjør det ikke. Når jeg skal spille grammofon må jeg styre volumet fra en laptop...

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.385
har ikke funksjonalitet og tilkoblingsmuligheter mye med pris og hva som velges på proffmarkedet? tviler på de fleste der vurderer produkt på grunnlag av spec. sansynligvis vanlig å handle merkevarer man er kjent med fra før, kontakter osv.. ikke hvor moderne en dac chip er...

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11
Kan du fortelle hvilke dac som du ser som miss Olav? Og hvorfor er det slik?
Nå tenkte jeg ikke på noen spesielle dacer her og nå HCS. Det er mer en generell greie om hvordan disse to markedene fungerer: Nemlig at man i mye større grad forholder seg til objektive spesifikasjoner og kriterier i proffmarkedet. Det betyr at hvis man legger mye penger på en proff-dac, kan man anta at den presterer ok, rett og slett fordi det er så mange objektive kriterier å forholde seg til. I hifi-markedet vet man ikke det... i mye større grad dreier det om å prøve seg fram, å matche selv, osv. Noen ganger skyter man blink. Men det er et mer usikkert prosjekt.

Er du uenig i dette? Kan ikke skjønne at det er kontroversielt å hevde dette? :)

Edit: og bare for å legge det til, så er de fleste av tingene jeg selv har kjøpt opp gjennom IKKE kjøpt i proffmarkedet. Men basert på egne og andres subjektive erfaringer av dem. Bare så det også er nevnt!

Edit 2: og bare for å være helt sikker på at jeg ikke provoserer noen unødvendig her: jeg gikk akkurat inn på siden til Oslo hifi center. Der har de dacer i mange ulike prisklasser. Hvis man kjøper en dac der som koster 40000, hvor trygg kan man da være på at den er betydelig bedre enn en dac som koster 30000 samme sted? Begge er helt sikkert gode dacer. Men hvor mye reelle forskjeller tilsvarer denne prisforskjellen? Jeg aner ikke. Hvis det var på 4Sound, derimot, ville jeg følt meg trygg på at en slik forskjell i pris faktisk tilsvarte en substansiell forskjell i kvalitet. Det handler rett og slett om hvordan disse to markedene fungerer.
Har ingen oversikt over hva som er på proffmarkedet og har ikke prøvd slike produkter selv, men er det "objektive spesifikasjoner" som er målet så finnes jo dette fra merker som Samsung, Sony m.fl. som lager produkter som fungerer og har gode spesifikasjoner til meget gode priser. Dette er laget for konsument markedet, samme som mye av det som finnes i proff markedet der det skal fungere for en moderat kostnad.
Men det er vel enighet om at stort sett så fungerer utstyr fra f.eks Audio Research, MacIntosh og andre såkalte high-end selskaper bedre i hjemmestereo, enn mainstream produkter fra Sony og Samsung...

Et annet bevis er at 98% av det som kommer ut som produkter fra Studioene i dag er fullstendig ødelagt p.g.a. håpløs lydkvalitet. Så visst dette låter bra på utstyret som blir brukt i studio, så vil jeg ikke ha dette hjemme:cool:

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11
Det er og et moment her at den digitale delen av en DAC, d.v.s. chipen, koster ingen ting. Selv i high-end med eleverte priser så er det ofte standard chiper, men det er analogdelen som skiller klinten fra hveten og koster penger.

Som et eksempel så har jeg i det siste skiftet CD-spiller fra ARC CD5 til ARC REF CD8. Samme drivverk, samme DAC, men med forskjellig analogdel.
CD5 har endog bedre spesifikasjoner, men CD8 gir en bedre musikk opplevelse, og i mine ører bedre lyd....

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den DADen er den beste konverteren jeg har hørt i mitt eget anlegg. Må tilføye at det var den gang jeg bare trengte to analogkanaler ut. Skulle jeg hatt en DAD24 måtte jeg hatt en konverterboks mellom RMEen jeg har nå og DADen. For å være helt ærlig er ikke ørene mine verd det lenger. Det er viktigere at jeg har høyttalere som oppfører seg som de gjør.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vis vedlegget 404942

Bruker denne i hovedanlegget. Digital Audio Denmark AX24 AD/DA

DAD - AX24 AD/DA Converter

Jeg også. Jeg har 8 analoge ut og AES3 inn. Svært bra lydkvalitet synes jeg. Kjører aktiv deling digitalt i PC før det havner rett i effektforsterkerne.
Nesten samme her. 6 kanaler i bruk og aktiv deling (plugin i jriver). Ncore og Icepower til forsterking og Overkill Audio Finale høyttalere med mangerelement i toppen. Låter bra.

Når det kommer til digitalbehandling er det pro-markedet som gjelder.

På høyttalersiden heller jeg litt mot det beste i hjemmebygg. (regner høyttalerne mine som hjemmebygg da de har litt karakter av å være konsepthøyttalere uten å oppnå noen kommersiell produksjon)

Bergfinn

Æresmedlem
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
15.539
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Oj, jeg trodde jeg hadde kun 6 kanaler til 3-veis deling. (jeg og har RME Fireface UC)
Hvordan finner/bruker jeg de 2 siste for 4-veis deling? Er det headphones utgangene? 7 og 8? ...men blir ikke balansert ugang da, eller?

.....ellers er jeg svært fornøyd med denne lille boksen. Supert interface, rimelig, vellydende og dønn solide drivere.
Funker som bare rakker'n. Denne har alt jeg trenger til et DIY oppsett med digital deling og DSP.:)

...sorry OT, Laban mk3

Sist redigert:

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Oj, jeg trodde jeg hadde kun 6 kanaler til 3-veis deling. (jeg og har RME Fireface UC)
Hvordan finner/bruker jeg de 2 siste for 4-veis deling? Er det headphones utgangene? 7 og 8? ...men blir ikke balansert ugang da, eller?

.....ellers er jeg svært fornøyd med denne lille boksen. Supert interface, rimelig, vellydende og dønn solide drivere.
Funker som bare rakker'n. Denne har alt jeg trenger til et DIY oppsett med digital deling og DSP.:)
Det stemmer headphones utgangene benytter samme DAC som de andre utgangene og har de samme tekniske spesifikasjonene, men som du nevner så er disse da ikke balanserte.

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.362
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2

...sorry OT, Laban mk3
OT er helt innafor det ene drar som regel det andre med seg av natur :)

Mvh

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stemmer, jeg bruker hodetelefonutgangene. Kjører single ended rundt baut.

Topp Bunn