Kompresjon - Waveformer (sammenligninger)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    niels skrev:
    Hvordan lagrer jeg kurven slik den kan lastes opp som fil her?
    Printscreen+crop er jo gamlemåten, men et program som Captura er enkelt og greit å bruke.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    niels skrev:
    Hvordan lagrer jeg kurven slik den kan lastes opp som fil her?
    Printscreen+crop er jo gamlemåten, men et program som Captura er enkelt og greit å bruke.
    «Ctrl+PrintScreen» tar bilde av hele skjermbildet, «Alt+PrintScreen» tar bilde av det aktive vinduet. Lim inn bildet i et tom dokument i et egnte tegne program - Paint i Windows evt Photoshop eller liknende - lagre som JPG-fil eller GIF (gir mindre filer dersom det er få farger) og legg filen som vedlegg til innlegg på sentralen.

    mvh
    KJ
     
    L

    lark

    Gjest
    Her er den andre enden av skalaen. Forsiktighet er en dyd, ser det ut til ;D

    Jacky Terrasson & Cassandra Wilson "Rendezvous" spor 6 "Autumn Leaves"
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og DERRRR er "Rendezvous" bestilt!

    Cassandra Wilson er en av mine favoritter, men "Rendezvous" er fra tiden før jeg ble klar over henne, og har derfor unnsluppet til nå. Men ikke lenger.

    (Edit: OK, den der kunne tålt litt mer signalnivå. Men det har vi jo en knapp på fjernkontrollen til å fikse.)
     
    L

    lark

    Gjest
    Her er en som sparker. Terry Evans - "Puttin' It Down" på Audioquest Music. Spor 4 "Down In Mississippi"
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Printscreen+crop er jo gamlemåten, men et program som Captura er enkelt og greit å bruke.
    [/quote]
    «Ctrl+PrintScreen» tar bilde av hele skjermbildet, «Alt+PrintScreen» tar bilde av det aktive vinduet. Lim inn bildet i et tom dokument i et egnte tegne program - Paint i Windows evt Photoshop eller liknende - lagre som JPG-fil eller GIF (gir mindre filer dersom det er få farger) og legg filen som vedlegg til innlegg på sentralen.

    mvh
    KJ
    [/quote]

    Hmm, på HiFiSentralen fungerer den med scorll lock på, og da crtl+PrintScr, da får jeg opp en liten boks med lagre, print osv, men der skjer ingenting i bildet på Audacity.....er ikke mye for å betale noe for dette, som hypersnap f.eks.
    Gjør jeg noe feil? Har xp....
    Bildet dere har oppe i Audacity, alt dere gjør er bare å åpne en fil? Det er da bildet dere sender inn....
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Excellent, takk.
    Dette er en 24/96 fil, "Lush Life", som jeg snakket om på Transporter venne tråden, denne kan lastes ned her :
    http://www.designwsound.com/dwsblog/?p=967
    Registrer deg, og bruk administrator innlogging for å laste ned filen i aiff, den kan da konverteres til flac.
    Det er stille jazz med en god vokal.

    Når jeg åpner filer i Audacity får jeg noen ganger å vite dette er en Advanced Coding, og den kan ikke åpne. Prøver jeg da en annen sang fra samme album går det kanskje...også, den åpner noen sanger som mono.....
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Eller også gjør jeg noe feil da....
    Men grafen i Audacity er ikke et uttrykk for dårlig lyd synes jeg, Usher cd´en har ellers god lyd synes jeg.
    Her er en Linn 24/88 nedlasting, keltisk musikk.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.640
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Begge de du viser ser ut til å klippe, niels. Jeg tviler på at Linn ville finne på noe slikt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmmm, på side to har dere et shot av Dire Straits Walk of Life, jeg har denne som wav, men når jeg åpner den er hele bildet blått!!
    Her er data for filen:
    Size 52,53 MB (0% Compressed)
    Original Size 52,53 MB
    Length 5 minutes 12 seconds
    Channels 2 (stereo)
    Sample Rate 44,1 KHz{CR}
    Sample Size 16 bit
    Bit Rate 1411 kbps
    Encoder
    Encoder Settings PCM
    Audio Quality CD (Lossless)
    Contains
    Channel Mapping Left, Right
    File 01 So Far Away
    Type WAVE Audio-fil [.wav]

    Prøvde å konvertere en fil fra AppleLossless til flac i dbpoweramp og da kalde den opp i Audacity, da blev hele bildet også bare blått....
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Ser ut som du har zoomet inn på waveformen kraftig. Få med tidslinjen.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Bare klikke på pluss- og minusforstørrelsesglassene øverst litt mot høyre.
     
    L

    lark

    Gjest
    Mer Cassandra Wilson & Jacky Terrasson. Spor 6.

    Egentlig svært god lyd på denne plata, men er det lave nivået egentlig en litt dårlig utnyttelse av CD mediets dynamikkområde?
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.640
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høyre kanal når -6dBFS, så 15 av CDens 16 bit er utnyttet. Er det en dekodet HDCD hvor Peak Extend ikke har vært brukt?

    Her er et utsnitt av Mahlers 9., mot slutten av første sats. Berlinerfilharmonikerne spiller hele tiden (og Karajan dirigerer) og det er publikum i salen.



    Det høyeste i dette partiet når ca -6dBFS. Det smeller til 0dBFS et annet sted i løpet av den halvannen timen symfonien varer.
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Valentino skrev:
    Høyre kanal når -6dBFS, så 15 av CDens 16 bit er utnyttet. Er det en dekodet HDCD hvor Peak Extend ikke har vært brukt?
    Nei, det er ikke en HDCD
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Har lurt på dette med vinyl vs. cd. Ofte lyder de kliss likt og andre ganger lyder vinylen mye bedre, spesielt på endel nyere rock.

    Får han som lager master disken til vinylutgaven noen ganger tilgang til masteren før den er blitt brickwallet og komprimert, mens andre ganger får han den ferdige søpla med klipping og alt?

    Som jeg har nevnt er Turbonegros "Party Animals" et eksempel på sistnevnte, fullt av digital klipping på vinylen(!). Fikk Kashmirs "No Balance Palace" på LP igår, og jøje meg for en forskjell fra cd'n! På cd er lyden ok men veldig komprimert. Vinylutgaven er fantastisk.

    Eksempel under, fra OK Computer.
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Får han som lager master disken til vinylutgaven noen ganger tilgang til masteren før den er blitt brickwallet og komprimert, mens andre ganger får han den ferdige søpla med klipping og alt?
    Ja. Normalt skjer mesteparten av hærverket i "premastering", altså etter miksing og før den fysiske masteren presses. Den prosessen er ulik for LP og CD. Men noen ganger kjører produsenten en global kompresjon ("bus compression") på hele miksen før den oversendes for mastering. Da er skaden allerede skjedd, også for vinylversjonen. Bob Katz skriver en hel del om dette i boken "Mastering Audio", og har også mange interessante artikler på websiden www.digido.com. Anbefales. Start gjerne med denne:
    http://www.digido.com/media/articles-and-demos/13-bob-katz/21-level-practices-part-2-includes-the-k-system.html
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    asbjbo skrev:
    Fidelio skrev:
    Får han som lager master disken til vinylutgaven noen ganger tilgang til masteren før den er blitt brickwallet og komprimert, mens andre ganger får han den ferdige søpla med klipping og alt?
    Ja. Normalt skjer mesteparten av hærverket i "premastering", altså etter miksing og før den fysiske masteren presses. Den prosessen er ulik for LP og CD. Men noen ganger kjører produsenten en global kompresjon ("bus compression") på hele miksen før den oversendes for mastering. Da er skaden allerede skjedd, også for vinylversjonen. Bob Katz skriver en hel del om dette i boken "Mastering Audio", og har også mange interessante artikler på websiden www.digido.com. Anbefales. Start gjerne med denne:
    http://www.digido.com/media/articles-and-demos/13-bob-katz/21-level-practices-part-2-includes-the-k-system.html
    Takk for oppklarende svar. Skal lese på linkene der.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Mer Cassandra Wilson & Jacky Terrasson. Spor 6.

    Egentlig svært god lyd på denne plata, men er det lave nivået egentlig en litt dårlig utnyttelse av CD mediets dynamikkområde?
    Nei, det trenger ikke være slik.

    Teoretisk sett kan du få ut 96 dB av en 16-bits datastrøm. I praksis er det ikke riktig så mye på en CD, ettersom noen av de nederste bit'ene brukes til dithering, noise-shaping og sånt. Når høyre kanal treffer -6 dBFS ("0,5") på denne CDen er du bare 1 bit unna full pakke. Det kan hende at denne CDen er mastret med en eller annen lur form for dither for å få et lavere støygulv enn "normalt". I så fall kan den ha samme eller større dynamiske spenn som "normale" CDer, ettersom det er avstanden fra støygulvet til sterkeste signal som er viktig.

    Den dynamikken du får ut i stua er avstanden mellom støygulvet i rommet (30 dB?) og det maksimale du får ut av høyttalere og forsterkere før forvrengningen blir for stor eller noe ryker (110 dB?). Med 30 dB støygulv og 110 dB full guffe har du 80 dB rom for dynamikk. 15 tilgjengelige bits rekker til 90 dB dynamikk (20 log(2^15)). Det er fortsatt mer enn du greier å få ut i rommet i en normal lyttesituasjon.

    Bob Katz har foreslått en standard (K-20/RMS) hvor -20 dBFS signal tilsvarer 83 dB(C) i rommet. Det blir vel 0,1 på den lineære skalaen som brukes på de fleste av disse waveform-bildene. Derfor synes jeg fortsatt disse bildene blir lettere å forstå, selv om de kanskje ikke blir så visuelt flotte, med dB som skala heller enn -1 til +1. Den lineære skalaen avslører de verste utslagene, som digital klipping og massiv kompresjon, men dB-skalaen sier mer om hvordan dette egentlig er mastret.

    En annen sak er at midt inne i et symfoniorkester kan det være opptil 118 dB dynamikk fra "stillhet" til fullt anslag på pauker etc. Det trengs minst 20 bits for å gjengi dette. Det er derfor vi bør reagere med full forbannelse, skriftlige klager, osv når plateselskaper skryter på omslaget av en "24-bit remaster" og har komprimert musikken så hardt at vi bare får høre noen få av de bit'ene.

    Denne artikkelen er også en interessant gjennomgang av hva vi blir pådyttet:
    http://www.cdmasteringservices.com/dynamicrange.htm
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    Rappet denne fra artikkelen linket ovenfor, temmelig illustrerende:

     
    L

    lark

    Gjest
    Ronnie Earl & The Broadcasters "Still River", Audioquest Music 1993, spor 10 "Rego Park Blues"
    Dette er laget av folk som visste hva de holdt på med. Lenge siden jeg har spilt denne, men du verden for en dynamikk. Analog innspilling, live i studio direkte til to spor. Nyt denne waveformen ;D
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jeg trodde Linn Records skulle være et plateselskap med fokus på lydkvalitet. Her er første sporet fra plata til The Poems gitt ut på selskapet:
     

    Vedlegg

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Junipher Greene - Try to Understand, fra Friendship.

    CD fra 1989 (øverst), og remaster 2003.

    Synes remasteren kan bli litt slitsom...

    På originalen står det: Digitally re-mastered by Nils B. Kvam and Ola Johansen at Norsk Musikkprodukson A.S

    På remasteren: Remastret i 2003 av Per Østmark, Masterhuset.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.640
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Jeg trodde Linn Records skulle være et plateselskap med fokus på lydkvalitet. Her er første sporet fra plata til The Poems gitt ut på selskapet:
    Det der kan være udekodet HDCD med Peak extend, Fidelio.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    @ Valentino: Plata er lastet ned fra Linn i 320kbps mp3, så det burde sett bedre ut enn det der.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.640
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Jeg er glad jeg holder meg til Linns klassiske katalog. Galskapen har ikke nådd dit.
     
    L

    lark

    Gjest
    Et forferdelig paradoks. Avspillingsutstyret har aldri vært bedre, innspillingene har aldri vært dårligere.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    lark skrev:
    Et forferdelig paradoks. Avspillingsutstyret har aldri vært bedre, innspillingene har aldri vært dårligere.
    Nåja, det som virkelig er bra, er vel bedre enn noen gang. Sitter og koser meg med Kashmirs "No Balance Palace" på LP og det lyder ikke akkurat dårlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn