Kompresjon - Waveformer (sammenligninger)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    lark skrev:
    Disse waveformene kan være litt misvisende. Jo mer man klemmer dem sammen, jo verre ser det ut. Det er viktig at tidslinjen over waveformen er med i bildet.
    I tilfellet red hot chilli peppers, snow (hey oh), så vises faktisk hele sangen, det er så ille.
     

    torsken

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2003
    Innlegg
    158
    Antall liker
    1
    lark skrev:
    Bandet "Stolen Moments" (2004) utgivelse med samme navn. Lokal jazz fra Ørsta/Volda. Mastering ved Lydkjeller'n i Ålesund. Vanskelig å få tak i. Spor nr. 1 "Stolen Moments" Full utstyring, ingen klipping. Slik skal det gjøres ;D
    Mulig du er ironisk men i tilfellet du ikke er det tror jeg du har misforstått noe av poenget. Sjekk ut denne videoen så skjønner du mer. Det er bruk av digital kompresjon som er det største ondet. Om det "klipper" litt her og der blir underordnet.

    http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ
     
    L

    lark

    Gjest
    En god gammel klassiker. "Lazy" med Deep Purple fra trippel-boksen "Live In Japan". Etter det jeg kan lese på coveret er den ikke remastret. Dette ser vel bra ut?
     

    Vedlegg

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En ting er klipping, men det er jo mulig å anslå graden av kompresjon fra disse bildene også. Den lysere blåfargen er RMS og den mørkere er peak. Det vi ønsker å se er stor forskjell på RMS og peak, altså mye mørkeblått. Det vi ikke vil se er en stor lyseblå sone med en tynn mørkeblå kant og mange røde streker på tvers.

    Jeg prøvde meg litt frem med innstillingene i Audacity. Jeg synes det er mer informativt å se waveformen i dB, selv om bildene ikke blir så fine. Dessuten syntes jeg det var logisk å sette den nederste enden på meteret til -96 dB, ettersom det er 16 bits oppløsning.

    Da får jeg dette bildet av "Cafe 1930" fra Di Meola plays Piazzolla:


    Da bildet ble tatt, lå RMS i venstre kanal rundt -18 dB. Peak de siste 3 sekundene var -6 dB, så vi har 12 dB mikrodynamikk eller crest factor. Litt lengre fremme, fra rundt 0:45, er det et parti som spilles sterkere med RMS rundt -13 dB. Da har vi fått 5 dB makrodynamikk mellom disse to partiene. I det sterkere partiet ligger peaks rundt -2-3 dB, så mikrodynamikken er nå redusert litt til 10-11 dB. Det er altså en kompressor i sving her også, men det er ikke så hakkandes gæli. Levende musikk har 12-20 dB crest factor.
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    FLAC'et Turbonegros "Party Animals" idag og satt den på. Fy f det er den verste clippingen jeg har hørt. Det spraker i diskanten. Lite vits å poste waveform - den er helt rød.

    Liker plata skikkelig godt, og hadde den bare vært brickwallet så kunne jeg fint ha spilt den, men med så mye clipping er det umulig. Hvorfor lager de den slik? Kan ikke fatte og begripe hvorfor den må clippe så sinnsvakt.

    Lurer på å kjøpe vinylutgaven så slipper jeg i alle fall sprakingen (for en ironi...).
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fidelio skrev:
    FLAC'et Turbonegros "Party Animals" idag og satt den på. Fy f det er den verste clippingen jeg har hørt. Det spraker i diskanten. Lite vits å poste waveform - den er helt rød.

    Liker plata skikkelig godt, og hadde den bare vært brickwallet så kunne jeg fint ha spilt den, men med så mye clipping er det umulig. Hvorfor lager de den slik? Kan ikke fatte og begripe hvorfor den må clippe så sinnsvakt.

    Lurer på å kjøpe vinylutgaven så slipper jeg i alle fall sprakingen (for en ironi...).
    Da er vinylen innkjøpt. Den lyder dessverre nøyaktig som CD'n. De har til og med klart å få med den digitale klippingen som er på CD-utgaven på LP'n! wtf? Er på tredje sporet på side A nå, og har allerede vondt i øra.

    Edit: I det minste er LP-coveret dritstilig og det fulgte med en fin plakat....
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    asbjbo skrev:
    ...
    Da bildet ble tatt, lå RMS i venstre kanal rundt -18 dB. Peak de siste 3 sekundene var -6 dB, så vi har 12 dB mikrodynamikk eller crest factor. Litt lengre fremme, fra rundt 0:45, er det et parti som spilles sterkere med RMS rundt -13 dB. Da har vi fått 5 dB makrodynamikk mellom disse to partiene. I det sterkere partiet ligger peaks rundt -2-3 dB, så mikrodynamikken er nå redusert litt til 10-11 dB. Det er altså en kompressor i sving her også, men det er ikke så hakkandes gæli. Levende musikk har 12-20 dB crest factor.
    Jeg tror vi trenger flere dimensjoner her ... crestfaktoren sier vel egentlig lite om «mikrodynamikk»? Den kan kanskje si noe om «makrodynamikk» ... eller er det bare begrepsforvirring? En annen representasjon av dynamikk er en prosentvis fordeling av ulike nivåer igjennom et stykke musikk, evt også skilt mellom RMS og P-P evt også delt opp i frekvensbånd. Har vi noe godt begrep om «støygulvet» i et stykke musikk?

    Kompresjon handler forøvrig ikke bare om «limiting», som jeg forestiller meg er den minst «skadelige» utgaven, når den begrenses til å skjerme for klipping for signaler som har et RMS nivå som er godt under klippegrensen, dvs med en noe høyere crestfaktor enn «moderne» musikkproduksjoner.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min enkle forståelse er at "makrodynamikk" er nivåforskjell mellom ulike partier i musikken, som for eksempel at vers og refreng gjerne har litt ulikt nivå, eller at Ravels "Bolero" er en eneste lang crescendo. Derimot er "mikrodynamikk" nivåvariasjonen mellom anslag og utklingning, mellom instrumenter, og fra note til note i samme parti av musikken. Dermed blir crestfaktor innenfor 2-3 sekunder et rimelig mål på mikrodynamikk, mens forskjellen i RMS mellom ulike partier blir et mål på makrodynamikk. Tror jeg...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Linn Records innspilling av Handels Messias med Dunedin Consort og John Butt er en SACD-HDCD-hybrid. Jeg kjørte originalrippingen min gjennom HDCD-dekoderpluginen i dBpoweramp og se hva som skjedde.
    For unto us a child is born. Udekodet øverst, dekodet nederst.



    6dB lavere RMS-nivå, ja. På dette sporet ser det ikke ut som at toppene har blitt høyere relativt. Spørsmålet er heller om det skjer noe nedi grunnstøyområdet her. Da må det finlytting til. Ikke i kveld.
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Her er "Let It Rain" fra Patricia Barber's "Companion". Her er dynamikken iorden. De fem kraftige peakene mellom 2.15 og 2.45 er basstransienter. Hele sporet øverst og to zoominger under. Luftrykket fra bassportene i mine B&W 703 kjennes i leggene på to og en halv meters avstand.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    STOPP PRESSEN!

    Stig Erik Tangen sendte meg et dekodet HDCD-spor med Kari Bremnes. Dekodet øvers (24 bit) og udekodet nederst (16bit)



    Gjett hvilken som låter minst stresset?
    Hvem har lyst på HDCD-dekoder nå? ;D
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Kunne man oppnådd det samme med å redusere nivået en smule på den udekodete?
     
    L

    lark

    Gjest
    For meg ser det ut som om peakene på den udekodete versjonen stanger i taket på grunn av det høye nivået. Det ser ut som om dekodingen reduserer nivået samtidig som de opprinnelige peakene og dynamikken gjenskapes. Er det slik HDCD fungerer?

    PS. Noen kommentarer til Let It Rain waveformene?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke forsket så mye på det, men her er hva jeg tror akkurat nå:

    HDCD som er normalisert til høyere peaker enn -6dB vil stange i taket om de spilles av udekodet.

    Må lese meg opp.

    ---

    Barberplaten så ut til å være interressant produsert for oss audiofile. :)
    Jeg har ikke Companion selv, kun Mythologies, og den tror jeg er mastret hottere. Jeg kan ta et snapshot av et spor etterhvert.
     
    L

    lark

    Gjest
    Det er blitt hevdet at HDCD kodete plater OGSÅ låter bedre på spillere uten HDCD. (Men det finnes jo også enkelte som hevder at jorda er rund som ei kule.... :eek: )
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Tilbake til Turbonegroplata: Er det mulig at den sinnsykt klippende masteren har blitt brukt til vinylversjonen og at jeg faktisk hører digital klipping så det holder på LP'n?
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Det er blitt hevdet at HDCD kodete plater OGSÅ låter bedre på spillere uten HDCD.
    Mere trøkk, vet du.

    ---

    @Fidelio: Det skulle ikke forundre meg!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er et fåtall HDCD'er som bruker HDCD sin Peak Extend. Dette er valgfritt, men om dette aktiveres så vil selfølgelig den ukodete se og høres verre ut enn HDCD-versjonen.

    Grunnen til at HDCD er ganske utbredt enda, er at den var en state-of-the-art A/D når den kom , og er fortsatt meget god. Mange studioer bruker den enda, men mer som en ren A/D uten at de HDCD-spesifikke parametrene er påslått. (Det er derfor at f.eks Aylar sin single var i HDCD.) Om den brukes slik vil det mest vesentlige være at den dekodete waveformen er 6db lavere, men en HDCD-lisens krever at HDCD spilles 6db høyere slik at det i realiteten er et fett.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    I Turbonegro sitt tilfelle er det nok at de på miksebordet har tatt seg friheten til å mastre i samme slengen. (Slik som Metallica sin Death Magnetic) Den endelige studiomasteren er altså slik og en LP-master vil ikke kunne gjøre noe med det.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    lark skrev:
    Hvordan ser turbonegro ut når du zoomer, Fidelio?
    Sånn ser de første 12 sekundene ut.

    Jeg får trøste meg med Tindersticks' "Trouble Every Day" på LP, den er så stille tidvis at jeg må se bort på platespilleren for å se om den fremdeles spinner.
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Skal man dra en konklusjon ut fra en del av waveformene som er vist til nå i denne tråden, så er det vel at mange lydteknikere ikke har peiling på hva de driver med eller at de rett og slett gir jamt faen.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    lark skrev:
    Skal man dra en konklusjon ut fra en del av waveformene som er vist til nå i denne tråden, så er det vel at mange lydteknikere ikke har peiling på hva de driver med eller at de rett og slett gir jamt faen.
    Det er vel heller at de «ratter» med «påholden penn». Det er flere enn lydteknikerene som skal ha et ord med i laget, først og fremst artistene og spesielt produsentene og plateselskapene.

    mvh
    KJ
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vamps Månemannen er drithøy, men også HDCD. I et lønnlig håp dekodet jeg for å se om det vat gjemt litt luft noe sted. Not so.

    Udekodet øverst, Dekodet HDCD nederst.



    Dritten har kun blitt 6dB lavere etter dekoding.
     

    Vedlegg

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Valentino skrev:
    Vamps Månemannen er drithøy, men også HDCD. I et lønnlig håp dekodet jeg for å se om det vat gjemt litt luft noe sted. Not so.

    Udekodet øverst, Dekodet HDCD nederst.



    Dritten har kun blitt 6dB lavere etter dekoding.
    Huff, nok et tragisk eksempel på hva plateselskapene pålegger de som jobber i studio...... :'( :( :mad:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, har alle vamps plater. Månemannen er den dårligste lydmessig.
    Har du noen andre Vamp plater og kan legge ut bilder fra dem også?

    Synes selv et par av de andre platene har rimelig god lyd.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    "Beady Belle, "Apron Strings" fra Belvedere. Jeg elsker musikken, men synes den er slitsom og enerverende å høre på. Kanskje ikke så rart:"




    dtddiver :
    Enig med deg ang musikken.
    "Apron Strings" låter ikke så ravngæli i mitt oppsett, har hørt verre cder. Men de tidligere skivene til Beady Belle låter bedre synes jeg. Hadde vært moro å se et spor derfra.
    Har du mulighet til å vise et spor fra en av dem? Foreks. den første "Cewbeagappic"

    Er det vokalen du tenker mest på når når du nevner slitsom på "Apron Strings" ?
    Da er jeg i såfall enig med deg ang. det.
    Den er "en anelse" for hard i kantene for å si det mildt.
    Litt slik jeg opplever vokalen på Batricia Barbers "Mythologies"
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Jepp, har alle vamps plater. Månemannen er den dårligste lydmessig.
    Har du noen andre Vamp plater og kan legge ut bilder fra dem også?

    Synes selv et par av de andre platene har rimelig god lyd.
    Jeg mener at En annen sol låter godt, men ser (tok en jeg husker som øsete) at Byen derfra kunne vært bedre. Øverste spor nedenfor.
    Det nederste er tittelsporet på 13 humler. Fin waveform.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp, 13 humler er en av mine favoritter lydmesig av Vamp.
    Det samme er "flua på veggen". (men helst musikk messig :) )
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Jeg synes den er enerverende fordi den er noe anmasende, frk. Lech vet ikke når det er på tide å gi seg med å mæle på et refreng. Det blir ikke mer soul av å repetere noe til det ulidelige. I tillegg er volumet høyt og det mangler dynamikk, og da blir hele komboen noe slitsom.
    Fra "Cewbeagappic":
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fra Marit Larsens nyeste. Jeg liker den plata! Veldig najs musikk, og litt mer interessant produksjon en den gjengse pop-sak. Det er pauser, taktskifter, mandoliner som er der de skal være og en herlig tight og drivende bass.

    Kjøpte den på LP i går, utmerkede saker.
     

    Vedlegg

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.762
    Antall liker
    21.644
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er det LPen, Fidelio? Det er for høyt på waveformen du viser. Derfor spør jeg.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Marit Larsen eller Beady Belle? Begge waveformene er fra CD-utgaven.

    Virker som de som står bak lyden på Larsens plater har et veldig bevisst forhold til dynamisk kompresjon. De typiske radiohit'ene er godt komprimert (riktignok uten å være helt brickwallet), mens de andre låtene er meget dynamiske og ser og høres veldig veldig bra ut. Ikke en rød strek noe sted, selv ikke på radiolåtene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tor Nado skrev:
    Kari Bremnes, fra siste plate, Ly.

    Spor: Passelig Dose
    Dosen i høyre kanal er litt mer enn passelig, spør du meg. Uventet fra den kanten.
     
    L

    lark

    Gjest
    Zoomer man passelig og spiller av sporet i Audacity, så ser man hva det (instrument eller vokal) er som overskrider klippegrensen også ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn