L
lark
Gjest
Her er avslutningen kraftig zoomet. Legg merke til tidslinjen.
Vedlegg
-
56.5 KB Visninger: 86
I tilfellet red hot chilli peppers, snow (hey oh), så vises faktisk hele sangen, det er så ille.lark skrev:Disse waveformene kan være litt misvisende. Jo mer man klemmer dem sammen, jo verre ser det ut. Det er viktig at tidslinjen over waveformen er med i bildet.
Mulig du er ironisk men i tilfellet du ikke er det tror jeg du har misforstått noe av poenget. Sjekk ut denne videoen så skjønner du mer. Det er bruk av digital kompresjon som er det største ondet. Om det "klipper" litt her og der blir underordnet.lark skrev:Bandet "Stolen Moments" (2004) utgivelse med samme navn. Lokal jazz fra Ørsta/Volda. Mastering ved Lydkjeller'n i Ålesund. Vanskelig å få tak i. Spor nr. 1 "Stolen Moments" Full utstyring, ingen klipping. Slik skal det gjøres ;D
Da er vinylen innkjøpt. Den lyder dessverre nøyaktig som CD'n. De har til og med klart å få med den digitale klippingen som er på CD-utgaven på LP'n! wtf? Er på tredje sporet på side A nå, og har allerede vondt i øra.Fidelio skrev:FLAC'et Turbonegros "Party Animals" idag og satt den på. Fy f det er den verste clippingen jeg har hørt. Det spraker i diskanten. Lite vits å poste waveform - den er helt rød.
Liker plata skikkelig godt, og hadde den bare vært brickwallet så kunne jeg fint ha spilt den, men med så mye clipping er det umulig. Hvorfor lager de den slik? Kan ikke fatte og begripe hvorfor den må clippe så sinnsvakt.
Lurer på å kjøpe vinylutgaven så slipper jeg i alle fall sprakingen (for en ironi...).
Jeg tror vi trenger flere dimensjoner her ... crestfaktoren sier vel egentlig lite om «mikrodynamikk»? Den kan kanskje si noe om «makrodynamikk» ... eller er det bare begrepsforvirring? En annen representasjon av dynamikk er en prosentvis fordeling av ulike nivåer igjennom et stykke musikk, evt også skilt mellom RMS og P-P evt også delt opp i frekvensbånd. Har vi noe godt begrep om «støygulvet» i et stykke musikk?asbjbo skrev:...
Da bildet ble tatt, lå RMS i venstre kanal rundt -18 dB. Peak de siste 3 sekundene var -6 dB, så vi har 12 dB mikrodynamikk eller crest factor. Litt lengre fremme, fra rundt 0:45, er det et parti som spilles sterkere med RMS rundt -13 dB. Da har vi fått 5 dB makrodynamikk mellom disse to partiene. I det sterkere partiet ligger peaks rundt -2-3 dB, så mikrodynamikken er nå redusert litt til 10-11 dB. Det er altså en kompressor i sving her også, men det er ikke så hakkandes gæli. Levende musikk har 12-20 dB crest factor.
Mere trøkk, vet du.lark skrev:Det er blitt hevdet at HDCD kodete plater OGSÅ låter bedre på spillere uten HDCD.
Sånn ser de første 12 sekundene ut.lark skrev:Hvordan ser turbonegro ut når du zoomer, Fidelio?
Det er vel heller at de «ratter» med «påholden penn». Det er flere enn lydteknikerene som skal ha et ord med i laget, først og fremst artistene og spesielt produsentene og plateselskapene.lark skrev:Skal man dra en konklusjon ut fra en del av waveformene som er vist til nå i denne tråden, så er det vel at mange lydteknikere ikke har peiling på hva de driver med eller at de rett og slett gir jamt faen.
Huff, nok et tragisk eksempel på hva plateselskapene pålegger de som jobber i studio...... :'(Valentino skrev:Vamps Månemannen er drithøy, men også HDCD. I et lønnlig håp dekodet jeg for å se om det vat gjemt litt luft noe sted. Not so.
Udekodet øverst, Dekodet HDCD nederst.
Dritten har kun blitt 6dB lavere etter dekoding.
Jeg mener at En annen sol låter godt, men ser (tok en jeg husker som øsete) at Byen derfra kunne vært bedre. Øverste spor nedenfor.bambadoo skrev:Jepp, har alle vamps plater. Månemannen er den dårligste lydmessig.
Har du noen andre Vamp plater og kan legge ut bilder fra dem også?
Synes selv et par av de andre platene har rimelig god lyd.
Dosen i høyre kanal er litt mer enn passelig, spør du meg. Uventet fra den kanten.Tor Nado skrev:Kari Bremnes, fra siste plate, Ly.
Spor: Passelig Dose