Kompresjon - Waveformer (sammenligninger)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Supertramp

    Gjest
    Tja, jeg ser ikke det helt. Ser at det er lengre partier med "mindre" kraft, men jeg er ikke flink nok på å tolke slike grafer. Men tipset er bra, skal sjekke den utgivelsen.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Teinum skulle gjerne ha vist låt nr 3 eller 8, men jeg ser hva dere mener.
    Strengt tatt er det vel ingen CD plater som slår live musikk hva dynamikk angår, men dette er noe av det bedre jeg har hørt.
    Det kan jeg få til etter jobb, men de er ikke så ulike spor #1.

    Mixen synes jeg er også bra, man skal ikke se seg helt blind på disse målingene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette kan være en god illustrasjon på at fornuftig bruk av kompresjon kan gi riktig god lyd. Jeg har ikke platen selv, men bare ut fra waveform vil jeg tippe at den låter litt varmt og swinger ganske bra. På et anlegg som har begrensninger i evnen til å gjengi dynamikk, kan det hende at denne innspillingen til og med låter bedre enn de helt ukomprimerte, spesielt hvis man ikke justerer volumkontrollen for å få omtrent likt lydtrykk. Hvis jeg har hørt på andre ting, og så putter "Blackbird" i CD-skuffen uten å skru opp lyden, låter den ganske tamt. Skru opp 8-10 dB, og der sitter den!
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Spørsmål til ekspertene:

    er alle 128kbps mp3 filer dårlige?

    Grunnen til at jeg spør er denne:
    jeg har en samling FLAC filer på PC'en med jevnt over god lyd.
    Så har jeg noe jeg hadde liggende på en gammel PC fra Napster tiden (hysj). Der er det stort sett mp3 filer i 128 kvalitet. Mesteparten hører jeg fint er heller dårlig lyd på, men det er (minst) ett unntak:

    10CC, Good morning judge. Den er påfallende god.......

    Noen synspunkter?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er langt fra noen ekspert på dette, men det finnes forskjellige encoder-algoritmer som kan gi forskjellig lydkvalitet ved samme datarate. Du kan lese mer her, eller søke opp diverse gamle tråder her på sentralen om dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn