K
KindOfBlue
Gjest
@ Canutus
Fint innlegg, men det viser også hvorfor den filosofien som 2L har lagt seg på er så interessant for oss som vil ha færrest mulige kompromisser og et minimum av bearbeiding av signalet.
Som forklart meg av Morten Lindberg så arbeider de lenger enn det som er vanlig i opptak med utvelgelse av opptakssted og tilpasning av mikrofonplassering og orkester i rom, for så å kunne gjøre minst mulig i etterarbeid.
På "Divertimenti" så er det gjort en liten bearbeiding av CD-versjonen pga det formatets begrensninger, men ellers så er det snakk om rent signal fra mikrofon til filen som ligger på harddisken min.
Mange av disse "løsningene" som er utviklet i lydstudioer er kommet til enten for å forsøke å fikse problemer, eller fordi man arbeider lagvis, og ofte uten alle musikere på plass samtidig.
Når man så i tillegg har fått sluttreferanse i mp3-earbuds og små bordradio-høyttalere, så sier det seg selv at man ikke utnytter det som er optimalt, og heller skjærer mest mulig over én kam.
Fint innlegg, men det viser også hvorfor den filosofien som 2L har lagt seg på er så interessant for oss som vil ha færrest mulige kompromisser og et minimum av bearbeiding av signalet.
Som forklart meg av Morten Lindberg så arbeider de lenger enn det som er vanlig i opptak med utvelgelse av opptakssted og tilpasning av mikrofonplassering og orkester i rom, for så å kunne gjøre minst mulig i etterarbeid.
På "Divertimenti" så er det gjort en liten bearbeiding av CD-versjonen pga det formatets begrensninger, men ellers så er det snakk om rent signal fra mikrofon til filen som ligger på harddisken min.
Mange av disse "løsningene" som er utviklet i lydstudioer er kommet til enten for å forsøke å fikse problemer, eller fordi man arbeider lagvis, og ofte uten alle musikere på plass samtidig.
Når man så i tillegg har fått sluttreferanse i mp3-earbuds og små bordradio-høyttalere, så sier det seg selv at man ikke utnytter det som er optimalt, og heller skjærer mest mulig over én kam.