Kolberg knekket FrP-koden, men

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Hva er de historiske eksemplene som kommer nærmes frp sin linje? Og hva har vært resultatet. Har selvfølgelig min egen forståelse av dette, men er mer interessert i hva f.eks. OMF mener.

(Du blir bare bedre og bedre Deph, all honør.)

Mvh
Litt usikker på hva du mener med historiske eksemplene....

Av statlig nedsag så er vel Telenor, DnB og Statoil/Hydro de mest nærliggende eksemplene. De har vel alle vært suksesser.
Resultater......Vi forvalter vel rundt 2000 MRD i oljefondet i dag - med svært gode resultater sett opp i mot oppdraget/målsetningen. Dette vil jo ikke endre seg nevneverdig om man plusser på noen hundre milliarder til fra statlig nedsalg.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
Du er ikke lett å diskutere med Deph....

Først så sier du dette…..
Gjestemedlem skrev:
OMF skrev:
Så du har ikke tillitt til at lokalpolitikerne fatter korrekte vedtak - da melder du deg vel ut av diskusjonen..…
Det er riktig, jeg mener at mange tilbud bør organiseres slik at de er minst mulig utsatt for politiske turbulens, glupe ideer der og da, og evig skiftende vyer, og den sterke viljen som mange har på å kutte alt de overhodet kan for i stedet å gi skatteletter til sine interessenter.

Så kommer dette…..
Gjestemedlem skrev:
Det er faktisk mye bedre å satse på pragmatiske løsninger der hver enkelt kommune kan se hvilke modeller som egner seg best for dem, se hvilke tilbud som fungerer gode og hvilke som ikke gjør det.
Jeg har fremdeles ingen anelse om hva du mener i denne saken…..annet enn at FRP sin løsning er katastrofe….du har jo inntatt begge standpunkter, så da har du jo liksom helgardert…

Tror jeg skal la deg bli enig med deg selv - også kan vi ta det videre derifra....

Så da venter jeg på svar....

Mvh
OMF

Vel hele poenget kan vel forenkles til dette:

Det er mer hensiktsmessig om kommunen kan vurdere hvilke tjenester som ikke fungere og hvilke man kan prøve å sette ut på anbud, og eventuel endre tilbake hvis det gamle fungerte bedre. En løpende vurdering med andre ord.

Frp har bare en løsning.. selg ut, bygg ned, privatisere og gjør det så vanskelig som mulig å angre selv om man oppdager at det ikke var så lurt som man trodde.

Det er en ensporet og dårlig løsning.
Dette er jo i aller høyeste grad også FRP for....

Da regner jeg med at denne ikke gjelder lenger....
Gjestemedlem skrev:
Det er riktig, jeg mener at mange tilbud bør organiseres slik at de er minst mulig utsatt for politiske turbulens, glupe ideer der og da, og evig skiftende vyer, og den sterke viljen som mange har på å kutte alt de overhodet kan for i stedet å gi skatteletter til sine interessenter.
Også er ikke FRP så sort hvitt som du fremstiller det – men det er vel det eneste argumentet du har…

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:
Hva er de historiske eksemplene som kommer nærmes frp sin linje? Og hva har vært resultatet. Har selvfølgelig min egen forståelse av dette, men er mer interessert i hva f.eks. OMF mener.

Mvh

Av statlig nedsag så er vel Telenor, DnB og Statoil/Hydro de mest nærliggende eksemplene. De har vel alle vært suksesser.
Resultater......Vi forvalter vel rundt 2000 MRD i oljefondet i dag - med svært gode resultater sett opp i mot oppdraget/målsetningen. Dette vil jo ikke endre seg nevneverdig om man plusser på noen hundre milliarder til fra statlig nedsalg.

Mvh
OMF
Hvilke tidligere regjeringer har, i internasjonal politikk, lagt seg på en linje nær den til FrP og hva har resultatene vært for den jevne borger.

Det var spørsmålet.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
OMF skrev:
Tølper skrev:

Mvh

Mvh
OMF
Hvilke tidligere regjeringer har, i internasjonal politikk, lagt seg på en linje nær den til FrP og hva har resultatene vært for den jevne borger.

Det var spørsmålet.

Mvh
Tja si det....dette er ditt felt, ikke mitt...

Jeg er mer opptatt av den økonomiske politikken og helsepolitikken - jeg tror også at det er det som betyr mest forden jevne borger i Norge.

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:
OMF skrev:
Tølper skrev:

Mvh

Mvh
OMF

Det var spørsmålet.

Mvh
Tja si det....dette er ditt felt, ikke mitt...

Jeg er mer opptatt av den økonomiske politikken og helsepolitikken - jeg tror også at det er det som betyr mest forden jevne borger i Norge.

Mvh
OMF
En viss mengde historisk og geopolitisk forståelse er vel essensielt også om en i hovedsak interesserer seg for innenrikspolitiske saker?

Mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Du hoppet jo over….hvorfor tror du Pensjonsfondet kun investerer i utlandet…? Hvorfro gjør ikke ekspertene det du foreslår…?
Jamen.. det er jo nettop det de gjør i dag. Pensjonsfondet investeres i utlandet, og samtidig er det åpent for at staten kan ha direkte eierinteresser her hjemme der det er tjenelig for innbyggerene.

Så du ser... ikke noe mystisk motsetingsforhold i dette.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
En viss mengde historisk og geopolitisk forståelse er vel essensielt også om en i hovedsak interesserer seg for innenrikspolitiske saker?

Mvh
Joda - jeg har vel også hatt mine timer/foredrag om dette.
Jeg mener derimot at Norge er i en såpass spesiellt stilling i verden - at det ikke finnes mange relevante land å sammenligne seg med.

At du ønsker å trekke en parallell til USA synes jeg overhodet ikke er relevant.

Jeg er heller ingen spesiell forkejmper for FRP sin utenrikspolitikk. Ei heller for kulturpolitikken, landbrukspolitikken, deler av innvadringspolitikken osv...

Som jeg har sagt til det kjedsommelige så ligger min politiske orientering et sted mellom Venstre og FRP.

Og jeg blir frustret av feilinformasjonen som gis om FRP på områder som helse, utdanning og finanspoltikk.
Problemet som oppstår i hver j.... tråd er at ved å påpeke feil/kritisere andre som uttaler seg om FRP så ender man opp som FRP tilhenger - noe jeg i utgangspunktet ikke er.

Derimot lar jeg meg provoser av at etter 3 år - og godt over 1000 arbeidsdager i regjeringskvartalet - så:
vokser helsekøene
Minstepensjonen er svært lav
livet på sosialhjelp/stønad er uverdig
veiene er bokstavelig talt rævva
Man har ikke lovfestede rettigheter til behandling

og dette skyldes jo ene og alene at den sittende regjeringen aksepterer at det er slik - man har hatt mulighet til å gjøre noe - og det har man bevisst latt være å gjøre.

Et par andre småting - som gjør at jeg ofte også ender opp i diskusjon...er som jeg skrev i et tidligere innlegg , man må ha litt prinsippielt syn på saker - det kan ikke være slik at praksis i en kommune er veldig forskejllig fra en annen - fordi man hadde en flink saksbehandler det ene stedet og ikke det andre....i minde øyne blir det da helt feil å kritisere et politisk prinsipp-program på grunnlag av en enkelt saksbehandkling i en sak et eller annet sted i Norge...

Til slutt er jo debattene fordommende....skjønner egentlig ikke at jeg gidder å krangle med Deph, gjest eller KJ - ingen av em gidder jo å lese det jeg skriver, og kommer bare med bastante tabloide uttaleleser som overhodet ikke inneholder nyanser....

Så...dessverre begynner jeg ikke på en int pol diskusjon med deg Tølper - selv om jeg synes du er dyktig debbatant med gode formulering - dog med litt uslipt spraåk til tider!

mvh
OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Nei det er ingenting i veien for at staten kan selge seg ned, like lite som det en noe i veien for at de kan kjøpe seg opp hvis det er hensiktsmessig.

Det viktigste er at staten har anleding til å gjøre slike vurderinger, og ikke fratas denen muligheten bare fordi frp har programforpliktet seg til at dette ikke er lønnsomt.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Også er ikke FRP så sort hvitt som du fremstiller det – men det er vel det eneste argumentet du har…
Nei i lokalpolitikken er det jo mange varienter, og de fleste steder må jo partiet legge om til praktisk politikk når de kommer i styret i kommunen og legge fra seg partiboka når det kommet til stykket. Men det er jo likevel relevan å diskurer det de sier de ønsker å gjennomføre da.

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:

Mvh
[...]
At du ønsker å trekke en parallell til USA synes jeg overhodet ikke er relevant.
[...]
Hvor har jeg sagt det? Bolivia og Venezuela er på mange måter langt mer interessant, i henhold til både naturresurser og privatisering samt den reelle politikken de førte (med hjelp av IMF, Verdensbanken...). I dag kanskje verdens mest venstreradikale land, en konsekvens av tidligere politikk. Ingen amerikansk regjering har noengang turt å nærme seg den neoliberal linjen tilsvarende annet enn som retorisk øvelse.

Selvfølgelig kunne en også dratt visse paralleller til reaganomics og thatcherisme, men det var på ingen måte explisitt det jeg siktet til. Heller det store bildet. En slags metaanalyse av den neoliberale politikken og dens virkninger.

Dette finner i alle fall jeg relevant. Uten nødvendigvis å ha noe ønske om å utbrodere hva jeg har resonert meg frem til. Jeg ville heller stille et spørsmål som andre kan få vurdere eller gå etter i sømmene om de ønsker. Derfor utfordret jeg deg på dette punktet. Det er lett å leve i en tåkesky rundt et parti som aldri har bidratt med annet en fagre og til tider idiotiske løfter og utsagn

Mvh

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
OMF skrev:
Derimot lar jeg meg provoser av at etter 3 år - og godt over 1000 arbeidsdager i regjeringskvartalet - så:
vokser helsekøene
A: Minstepensjonen er svært lav
B: livet på sosialhjelp/stønad er uverdig
C: veiene er bokstavelig talt rævva
D: Man har ikke lovfestede rettigheter til behandling

mvh
OMF
Rom ble nå heller ikke bygget på én dag, akkurat! Også i denne tråd ser jeg at det er to ting med din debatteknikk som gjentar seg:
1. Når noen med stor innsikt i et eller annet felt konfronterer deg med fakta, trekker du deg med argumenter i retning av at: "dette ønsker jeg ikke å debattere", eller "dette interesserer meg ikke". Hadde du lest litt om helheten rundt de felter du debatterer, kunne det vært av litt større interesse å diskutere med deg.
2. Når noen debatterer uten å passe inn i en mal du mener de bør passe inn, beskylder du dem for "helgardering". Tillat så vel deg selv som andre å mene noe basert i frie tanker, historie, kunnskap og erfaring. Det er ikke alle som finner seg til rette i en mal. Dermed er det IKKE sagt at de ikke kan ha et helhetlig, velfundert syn på verden og ordningen.

A: Enig. Men hvor mange er minstepensjonister, hvilke tilleggsordninger har de, og hvordan greier de seg? Kan du peke på en nasjon med bedre pensjonsordninger enn Norge har på et bredt plan?
B: Enig. Hva skal vi gjøre med det? Borgerlønn er jo en idé som kan ha noe for seg i et steinrikt land som Norge. Hva er det i Frp's politikk som vil gjøre livet lettere for de som faller utenfor vårt faste pensjonssystem? For uansett hvor mye du vil at det skal skje av seg selv, så er det de få mest ekstreme eksemplene som vil kreve mest ressurser av samfunnet. (Les: Staten)
C: Utter Bullshit. Veiene er helt ut fantastiske når du tar med i betrakningen at: *Vi er like mange mennesker i hele dette landet som du finner i i en av Londons forsteder. *Vi har et land fylt av kyster, fjorder, øyer, fjell og årstider med tele dypt nede i grunnen. *Vi har ekstremt mange meter vei pr innbygger. *Vi har betydelig flere tunnelmetre på vestlandet enn i hele Storbritannia, vi har f.eks verdens lengste veitunnel på stamveien til Bergen (27 km). *Vi har ekstreme vedlikeholdskostnader av piggdekks-, årstids-, vær- og klimamessige årsaker.
D. Sant. Men fortsatt har vi et helsevesen som behandler alle nesten likt, og som behandler flere pasienter enn noensinne. Stadig større del av helskøene opptas av folk med livsstilssykdommer som er grunnet i velferd. (Alkohol, tobakk, fet mat, lite trim, generell svak psyke og fysikk) Implisitt ligger altså det faktum at stadig flere i dette landet har behov for en eller annen form for behandling. Tross alt har den enkelte ALDRI hatt mer verdier enn nå, på samme tid har vi aldri hatt større helsemessige behov. Hva vil Frp's mere penger til alle gjøre med dette, mon tro?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Store veiutbygginger kan sette på anbud til utenlandske entreprenører - som vil ta med seg eget utstyr og mannskap - dette vil selsagt gi litt press, men mye midnre enn om man skulle brukt en norsk entreprenør.
...
Praktisk talt alle større statlige bygge- og infrastrukturprosjekter utlyses i konkurranse i hele EU/EØS-området, og slik har det vært siden midten av 1990-tallet. Utenlandske aktører har full og uinnskrenket rett i dag til å legge inn tilbud på slike prosjekter.

mvh
KJ

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
KJ skrev:
OMF skrev:
...
Store veiutbygginger kan sette på anbud til utenlandske entreprenører - som vil ta med seg eget utstyr og mannskap - dette vil selsagt gi litt press, men mye midnre enn om man skulle brukt en norsk entreprenør.
...
Praktisk talt alle større statlige bygge- og infrastrukturprosjekter utlyses i konkurranse i hele EU/EØS-området, og slik har det vært siden midten av 1990-tallet. Utenlandske aktører har full og uinnskrenket rett i dag til å legge inn tilbud på slike prosjekter.

mvh
KJ
Det er til og med påbudt for alle offentlige instanser og firmaer å søke anbud på alle prosjekter av alle slag så leng de overstiger en viss sum (er det ikke ca NOK 500 000,- ?). SÅ dette er allerede ivaretatt. Hvor mange belgiske firmaer har vi sett vinne anbudskonkurransene?

Honkey

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Honkey-Chateau skrev:
Også i denne tråd ser jeg at det er to ting med din debatteknikk som gjentar seg:
1. Når noen med stor innsikt i et eller annet felt konfronterer deg med fakta, trekker du deg med argumenter i retning av at: "dette ønsker jeg ikke å debattere", eller "dette interesserer meg ikke". Hadde du lest litt om helheten rundt de felter du debatterer, kunne det vært av litt større interesse å diskutere med deg.
Kan du konkretisere den påstanden med å henvise til fakta jeg har oversett på denne måten..?
Det slengbemerkningen din får du stå for selv….

Honkey-Chateau skrev:
2. Når noen debatterer uten å passe inn i en mal du mener de bør passe inn, beskylder du dem for "helgardering". Tillat så vel deg selv som andre å mene noe basert i frie tanker, historie, kunnskap og erfaring. Det er ikke alle som finner seg til rette i en mal. Dermed er det IKKE sagt at de ikke kan ha et helhetlig, velfundert syn på verden og ordningen.
Ja – jeg synes det er vanskelig å diskutere med noen som ikke har et noenlunde definert standpunkt. For de fleste saker har flere sider – og mens min motdebattant kan belyse mitt ståsted sine svake sider – blir det umulig for meg å svare – fordi han/hun ikke har klarlagt sitt syn.

Honkey-Chateau skrev:
A: Enig. Men hvor mange er minstepensjonister, hvilke tilleggsordninger har de, og hvordan greier de seg? Kan du peke på en nasjon med bedre pensjonsordninger enn Norge har på et bredt plan?
Som skrevet tidligere – ser ingen grunn til å bruke det som en hvilepute.

Honkey-Chateau skrev:
B: Enig. Hva skal vi gjøre med det? Borgerlønn er jo en idé som kan ha noe for seg i et steinrikt land som Norge. Hva er det i Frp's politikk som vil gjøre livet lettere for de som faller utenfor vårt faste pensjonssystem? For uansett hvor mye du vil at det skal skje av seg selv, så er det de få mest ekstreme eksemplene som vil kreve mest ressurser av samfunnet. (Les: Staten)
Enig – borgerlønn kan være et spennende prosjekt!

Honkey-Chateau skrev:
C: Utter Bullshit. Veiene er helt ut fantastiske når du tar med i betrakningen at: *Vi er like mange mennesker i hele dette landet som du finner i i en av Londons forsteder. *Vi har et land fylt av kyster, fjorder, øyer, fjell og årstider med tele dypt nede i grunnen. *Vi har ekstremt mange meter vei pr innbygger. *Vi har betydelig flere tunnelmetre på vestlandet enn i hele Storbritannia, vi har f.eks verdens lengste veitunnel på stamveien til Bergen (27 km). *Vi har ekstreme vedlikeholdskostnader av piggdekks-, årstids-, vær- og klimamessige årsaker.
Ikke enig. At topologi og befolkning gjør ting vanskelig betyr bare at vi må bruke mer penger pr innbygger, pr km vei. Veiene er dårlig i Norge. Det er jo ikke slik at vi ikke har råd til å gjøre de bedre.

Honkey-Chateau skrev:
D. Sant. Men fortsatt har vi et helsevesen som behandler alle nesten likt, og som behandler flere pasienter enn noensinne. Stadig større del av helskøene opptas av folk med livsstilssykdommer som er grunnet i velferd. (Alkohol, tobakk, fet mat, lite trim, generell svak psyke og fysikk) Implisitt ligger altså det faktum at stadig flere i dette landet har behov for en eller annen form for behandling. Tross alt har den enkelte ALDRI hatt mer verdier enn nå, på samme tid har vi aldri hatt større helsemessige behov. Hva vil Frp's mere penger til alle gjøre med dette, mon tro?
Igjen – hvorfor har vi ingen ambisjoner. Er vi fornøyd med dagens situasjon fordi vi scorer høyt på levekårsundersøkelser.

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
Hva med at FrPs politikk vil skape større demokratisk underskudd for flertallet og gi kapitalinteresser mer makt, eller benekter du at privatisering flytter makten fra folket og de folkevalgte til de som i effekt kontrollerer markedet. Og om jeg får høre en anologi om usynlige hender går jeg inn i en katatonisk tilstand jeg er redd ingen kan redde meg fra.

Hva med at de vil forby nasjonale fagorganisasjoner. Forrige parti som ville dette var NS.

Og så videre.

Power to the people?

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.626
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg leser, og av og til tenker jeg, og av og til spør jeg også. Dere kan så meget på off topic.

Hvordan sikre oss mot disse forferdelige kapitalinterresser og den lammende overbyråkratisering samtidig?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Hva med at FrPs politikk vil skape større demokratisk underskudd for flertallet og gi kapitalinteresser mer makt, eller benekter du at privatisering flytter makten fra folket og de folkevalgte til de som i effekt kontrollerer markedet.
Ja – det benekter jeg. Så lenge finansieringen er offentlig så er det der makten sitter.

Tølper skrev:
Hva med at de vil forby nasjonale fagorganisasjoner. Forrige parti som ville dette var NS.
Det er jo ikke sant.
Fra FRP sitt partiprogram:
Fremskrittspartiet går inn for full organisasjonsfrihet, hvor retten til å være organisert skal stå like sterkt som retten til å være uorganisert. Fremskrittspartiet vil bevare streikeretten og lockoutretten som virkemidler i en konflikt mellom arbeidstakere og arbeidsgivere. Går arbeidstakere til streik, risikerer de at arbeidsplassen blir borte ved en konkurs, og det skal virke dempende på kravene. Arbeidsgivere kan også miste sin bedrift ved lockout, og vil derfor også være forsiktige. En slik balansemekanisme hindrer streik og lockout i utide, fordi kampmidlene i seg selv medfører en tapsrisiko for dem som benytter dem.
Det er imidlertid annerledes hvis bedriften er i en monopollignende situasjon eller arbeidstakerne er såkalt nøkkelpersonell med arbeidsoppgaver som gir dem en helt uforholdsmessig stor makt, som for eksempel flygeledere, leger, operatører i kraftstasjoner og så videre. Fremskrittspartiet mener det må vurderes å innføre begrensninger i streikeretten for arbeidskraft som reelt sett ikke løper noen risiko ved en streik, eller som rammer mange uskyldige ved en streik uten at det står i et rimelig forhold til omfanget og betydningen av tvisten.
Fremskrittspartiet mener også at de som streiker eller iverksetter lockout selv må ha avgjørende innflytelse. Det bør derfor lovfestes at ingen kan kreve streik av sine fagforeningsmedlemmer i bedrifter hvor det etter uravstemning er flertall mot streik. Hvis det gjennomføres landsomfattende streik ved et lønnsoppgjør, må den enkelte bedriftsklubb kunne reservere seg mot deltagelse.

Tølper skrev:
Og så videre.

Power to the people?
Joda....skjønner ikke helt hvordan du mener Rødt/SV gir mer makt til folket….hva er ditt alternativ – så vi vet hva vi diskuterer om…?

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
Valentino skrev:
Jeg leser, og av og til tenker jeg, og av og til spør jeg også. Dere kan så meget på off topic.

Hvordan sikre oss mot disse forferdelige kapitalinterresser og den lammende overbyråkratisering samtidig?
Det jeg ville foreslått var omstrukturering av byråkratiet, i form av å gjøre det mer tilgjengelig for meg og deg - steg i retning av direktedemokrati. Å legge det ned derimot gjør avstanden vår til mekanismer som styrer våre liv desto større, noe jeg ikke ser hvordan kan være ønskelig for andre enn et lite fåtall kapitalsterke personer og organisasjoner.

Ovenfor disse "forferdelige kapitalinteressene" kan vi godt bevege oss i samme retning.

Men en behøver da ikke ha løsningen på alle verdens problemer for å se at forandring ikke nødvendigvis er til det bedre.

Jeg er ingen politiker og har heller ingen ambisjoner i den retning. Men en skal da bry seg også som borger, samfunnsplikt og alt det her.

(Kan sikkert komme med en kabelanalogi med kravkarakteristikka, eksperimentatorfeil og placeboeffekter siden "du kan så meget" om det. Det hadde egentlig vært et morsomt prosjekt å prøve å skissere FrPs appell på den måten (så kanskje du vil se at det ikke er så mye som skiller vår omgang med personlig overbevisning). Kanskje en annen gang.)

Mvh

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:
Hva med at FrPs politikk vil skape større demokratisk underskudd for flertallet og gi kapitalinteresser mer makt, eller benekter du at privatisering flytter makten fra folket og de folkevalgte til de som i effekt kontrollerer markedet.
Ja – det benekter jeg. Så lenge finansieringen er offentlig så er det der makten sitter.
Og det offentlige er mindre lydhøre for borgernes ineresser og påvirkning en Fredriksen og co? Javel... Staten er i prinsippet oss.

OMF skrev:
Tølper skrev:
Det er jo ikke sant.
[...]

Utdrag fra Arild Rønsen i gårsdagens avis om FrP og Tybring-Gjedde, "og jeg vil tro han er mannen til å fronte partiprogrammets nei til landsomfattende fagforeninger og tarriffavtaler".

Historiker Harald Berntsen (jeg kan ikke fordra mannen) har også skrevet et kapittel om temaet som da det kom ut ble heftig debattert (100års arbeiderhistorie).

Carl I. Hagen foreslo dette for første gang i 93.

Alt dette er altså vrangforestillinger som tilfeldigvis har vært debattert masse uten at noen har konfrontert deres manglende hold i virkeligheten, tror du?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/23/220414.html
http://www.lonotodden.no/stoppfrp.htm
Regjeringen er også med på dene konspirasjonen, http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud...e/taler_artikler/2008/mai_tale.html?id=509718

Mvh

T

Tølper

Gjest
Dog nasjonal/landsdekkende, og fagorganisasjo/-forening må innrømmes å være noe upresis begrepsbruk. Men poenget bør være innlysende. FrP er partiet som vil avmantle alt vi har kjempet til oss av rettigheter.

Mvh

T

Tølper

Gjest
"La oss huske dette, den 1. mai: Frp er i mot landsomfattende tariffavtaler. De er i mot store fagforeninger."

Jonas Gahr Støre, 1. mai 2008.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
OMF skrev:
Det er jo ikke sant.

Utdrag fra Arild Rønsen i gårsdagens avis om FrP og Tybring-Gjedde, "og jeg vil tro han er mannen til å fronte partiprogrammets nei til landsomfattende fagforeninger og tarriffavtaler".
Hvilken avis…klassekampen…?

Tølper skrev:
Historiker Harald Berntsen (jeg kan ikke fordra mannen) har også skrevet et kapittel om temaet som da det kom ut ble heftig debattert (100års arbeiderhistorie).
Ja – og så….hva står det i artikkelen og er fyren objektiv…?

Tølper skrev:
Kan du linke til det…?

Tølper skrev:
Alt dette er altså vrangforestillinger som tilfeldigvis har vært debattert masse uten at noen har konfrontert deres manglende hold i virkeligheten, tror du?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/09/23/220414.html
Her står det om tariffavtaler – IKKE fagforeninger som du påstår….

Tølper skrev:
LO er vel ikke en spesielt objektiv kilde når det gjelder stoff om fagbevegelsen….

Facinerede at ledelsen kjører kampanje mot et parti som 39% av medlemmene stemmer på….
Makt til folket etterlyste du jo….

Tølper skrev:
Igjen – å bruke en politisk tale som faktagrunnlag for påstander er jo ikke helt objektivt.
Han nevner like fullt ikke at FRP vil forby fagbevegelser slik du påstår…

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
Martin Kolberg:

Fremskrittspartiet mener ”et fritt arbeidsmarked ikke fungerer godt nok så lenge monopollignende organisasjoner inngår avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeids -, lønns og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås med enighet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i den enkelte bedrift”. Dette står på side 21 i programmet deres. Dette er ikke noe nytt fra Fremskrittspartiets side. Tidligere har de lansert forslag om å forby landsomfattende fagorganisasjoner ved lov. De angriper er hele det sentrale avtaleverket for arbeidslivet. Fra hovedavtalen til tariffsatsene for bussjåfører, hjelpepleiere eller pølsemakerlærlinger. Alt dette er de imot. Selve fundamentet for det ordnede arbeidslivet og samfunnslivet vi har i Norge. De er i imot at arbeidstaker­orga­nisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner skal forhandle. Fordi det står i veien for ”et fritt arbeidsmarked”. Deres løsninger vil forrykke hele balansen i det norske samfunn.
Hele verden har funnet det opp.

I dag sier dem det heller slik i sitt eget valgprogram
FrP vil:

# At lover og regler som regulerer arbeidsmarkedet liberaliseres, dog slik at det tas hensyn til medisinske, sikkerhetsmessige og grunnleggende sosiale rettigheter.
# Forenkle arbeidsmiljøloven.
En naturlig bosetting hindres i dag av omfattende tariffavtaler i privat sektor og stive lønnsregulativer i offentlig sektor.
Og så videre, og så videre. De mener at lønn og øvrige arbedsrettigheter bør være en sak mellom arbeidsgiver og arbeider. Og nært alle som har hatt en jobb vet hvem som sitter på makten i relasjonen arbeidsgiver - arbeider.

Berntsens bok ble heftig debattert, det forundrer meg at du ikke fikk med deg debatten.

Mvh

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:
Kan du linke til det…?
Beklager, det var visst 82 - altså første gang.

Intervju med Carl I Hagen her, http://www.heis.no/hm/eldre/carl_i_hagen.htm-

Ikke Iønnssaker
- l 1982 ville du ha slutt på en landsomfattende fagbevegelse I Norge. Du aksepterte bare klubber på bedrifts- og konsernbasis, hverken landsomfattende forbund eller mer samlede landsorganisasjoner. Holder du fast på dette i dag? - Ja, det gjør jeg. Jeg er I prinsippet mot en fagbevegelse som er landsomfattende, av den typen som for eksempel LO representerer, svarer Hagen.
Mvh

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
De skriver også følgende i sitt program:

Et fritt arbeidsmarked fungerer ikke godt nok så lenge monopollignende organisasjoner inngår avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeids-, lønns- og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås ved enighet mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne i den enkelte bedrift.

Det vitner om en total mangel på kunnskap om hvordan norsk arbeidsliv fungerer i praksis, med lokale lønnsforhandlinger. Sentrale avtaler er sikkerhetsnettet som ligger i bunn, resten avtales lokalt i dag.

Og videre (like naivt):
Det bør derfor lovfestes at ingen kan kreve streik av sine fagforeningsmedlemmer i bedrifter hvor det etter uravstemning er flertall mot streik. Hvis det gjennomføres landsomfattende streik ved et lønnsoppgjør, må den enkelte bedriftsklubb kunne reservere seg mot deltagelse.

Hvilket maktmiddel vil en fagforening ha, om det er opp til hver enkelt å delta som man vil?? Eller å gi etter for press fra lokal arbeidsgiver?
På mange måter framstår Frp som bøndenes parti, for det er neppe mulig å komme lenger ut på jordet enn det.. :p

T

Tølper

Gjest
topline skrev:
De skriver også følgende i sitt program:

Et fritt arbeidsmarked fungerer ikke godt nok så lenge monopollignende organisasjoner inngår avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeids-, lønns- og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås ved enighet mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne i den enkelte bedrift.

Det vitner om en total mangel på kunnskap om hvordan norsk arbeidsliv fungerer i praksis, med lokale lønnsforhandlinger. Sentrale avtaler er sikkerhetsnettet som ligger i bunn, resten avtales lokalt i dag.

Og videre (like naivt):
Det bør derfor lovfestes at ingen kan kreve streik av sine fagforeningsmedlemmer i bedrifter hvor det etter uravstemning er flertall mot streik. Hvis det gjennomføres landsomfattende streik ved et lønnsoppgjør, må den enkelte bedriftsklubb kunne reservere seg mot deltagelse.

Hvilket maktmiddel vil en fagforening ha, om det er opp til hver enkelt å delta som man vil?? Eller å gi etter for press fra lokal arbeidsgiver?
På mange måter framstår Frp som bøndenes parti, for det er neppe mulig å komme lenger ut på jordet enn det.. :p
We're all doomed.

Leg merke til at store firmaer ikke er monopollignende organisasjoner, mens fagorganisasjoner er det. Fantastisk virkelighetsforståelse, og dette selger?

Mvh

S

Slubbert

Gjest
Mener Tølper at hvis en arbeider ikke vil streke, så er det greit å tvinge ham til det? Er dette "arbeiderens selvråderett"?

T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
Mener Tølper at hvis en arbeider ikke vil streke, så er det greit å tvinge ham til det? Er dette "arbeiderens selvråderett"?
Mener du virkelig at en skal betale for seg etter å ha spist på en resturant om måltidet smakte fortreffelig? Mener du virkelig at en skal betale regningene sine som en selv har forpliktet seg til om en føler at det krenker ens selvråderett og mulighet til å utfolde seg? Mener du virkelig at din hypotese var nødvendig?

T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
Bare enda en overordnet å svare til med andre ord.
Nei, et kollektiv du er en del av som kan fremme krav mot en (pr. definisjon psykopatisk) enhet hvis eneste og lovpålagte motiv er profitt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er selv ingen varm tilhenger av streik, men i dag har vi svært godt fungernede organisasjoner i arbeidslivet og streik blir ikke brukt i utide eller i et så stort omfang at det er et problem.

Jeg lurer på om folk, spesielt arbeidsfolk som stemmer frp, egentlig har tenkt over hvordan levestandarden i Norge ville vært i dag for arbeidere hvis vi ikke hadde hatt de lønnsvilkår og arbeidsforhold som de store sentrale arbeidstakerorganisasjonene har kjempet frem, og gjerne med trussel om streik som våpen.

Jeg lurer på om ikke mange tror at det vi har i dag er kommet mer eller mindre ved en tilfeldighet, og tar for gitt at de arbeids og lønnsforhold de har i dag.

Reality check?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Jeg er selv ingen varm tilhenger av streik, men i dag har vi svært godt fungernede organisasjoner i arbeidslivet og streik blir ikke brukt i utide eller i et så stort omfang at det er et problem.
Jo det synes jeg faktisk at det gjør. Skal du for eksempel ut og fly mellom mars og juli må du ta med i beregningen at flygerne, flygelederne, kabinpersonell, bakkemannskap, teknikerne, cateringselskap, what ever skal streike alle som en, det er et mareritt å reise for det er alltid noen som streiker. Og poenget er tilsynelatende hver gang å ramme mest mulig uskyldige, det er tredjepart som får svi og taper kanskje en masse penger, mister kanskje ferieturen sin eller et bryllup eller en begravelse fordi noen vil ha mer enn alle andre hele tiden.
Synes definitivt streik misbrukes, man bør i mye større grad forhandle mye mer før man tyr til streik, man vet jo at på et tidspunkt må man bli enige uansett, man bør i alle fall i større grad enn i dag prøve å ramme arbeidsgiver mest mulig og kunder minst mulig, nå ser det rett og slett ut som om målet er å ramme flest mulig, man legger alltid en streik til maks ugunstig tidspunkt hvor mange blir berørt.
Og streikevåpenet er ganske urettferdig, for noen kan streike effektivt med store konsekvenser for mange, mens for andre er det nesten ingen som merker om de er i streik, og noen får jo nesten ikke lov å streike før det blir tvungen lønnsnemnd.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jo det synes jeg faktisk at det gjør. Skal du for eksempel ut og fly mellom mars og juli må du ta med i beregningen at flygerne, flygelederne, kabinpersonell, bakkemannskap, teknikerne, cateringselskap, what ever skal streike alle som en, det er et mareritt å reise for det er alltid noen som streiker. Og poenget er tilsynelatende hver gang å ramme mest mulig uskyldige, det er tredjepart som får svi og taper kanskje en masse penger, mister kanskje ferieturen sin eller et bryllup eller en begravelse fordi noen vil ha mer enn alle andre hele tiden.
Ja det er forferdelig irriterende og trist når man blir rammet, men jeg tror likevel at i de fleste tilfeller så tar prøver man i størt mulig grad å ramme arbeidsgiver og ikke publikum, selv om det kan være vanskelig noen ganger. Men det er likevel en pris som er verdt å betale for de lønnsforhold og arbeidsvilkår som vi har i dag. Det er som sagt ikke kommet ved en tilfeldighet, men som en lang rekke forhandlinger, konflikter og løsninger.

Synes definitivt streik misbrukes, man bør i mye større grad forhandle mye mer før man tyr til streik, man vet jo at på et tidspunkt må man bli enige uansett, man bør i alle fall i større grad enn i dag prøve å ramme arbeidsgiver mest mulig og kunder minst mulig, nå ser det rett og slett ut som om målet er å ramme flest mulig, man legger alltid en streik til maks ugunstig tidspunkt hvor mange blir berørt.
Det er absolutt ikke mitt inntrykk at dette blir gjort. Og det er jo en av de største fordelene med store sentrale organisasjoner, de har anledning til å ta ut medlemmer i en effektiv streik uten at det rammer publikum mer enn nødvendig. Det er helt umulig hvis hver enkelt bedrift kun skal forhandle lokalt eller med hver enkelt ansatt.

Og streikevåpenet er ganske urettferdig, for noen kan streike effektivt med store konsekvenser for mange, mens for andre er det nesten ingen som merker om de er i streik, og noen får jo nesten ikke lov å streike før det blir tvungen lønnsnemnd.
Ja det er urettferdig, og det er derfor det er vesentlig at disse arbeidstakerne kan organisere seg i større grupper og foreninger slik at de sammen har et mye større gjennomsnittgrunnlag og at selv slike grupper som i praksis har begrenset streikerett kan oppnå samme betingelser og arbeidsforhold som andre ved at de representeres av en større organisasjon som kan ramme arbeidsgiveren på andre områder enn de som ikke kan tas ut i streik fordi det da kan gå utover helse og sikkerhet.

Og regjeringen har jo til enhver siste ord ved at de kan avslutte ehnvær streik med lønnsnemd hvis samfunnets interesser som heletet rammes for hardt. Men i det store og hele fungerer dagens system svært godt.

Og det er heller ingen som tvinges til å organisere seg hvis de ikke liker dette systemet, og da kan ingen ta dem ut i streik og ingen som kan kreve inn kontigent av dem heller. Men selv de fleste av dem drar nytte av organisasjonenes arbeid da uorganiserte også ofte får tarifflønn og arbeidsbetingelser selv om de strengt tatt ikke har krav på dette og egentlig selv skal forhandle frem dette med arbeidsgiver.

[/quote]

K

knutinh

Gjest
Komponenten skrev:
I tilfellet flygeledere så var det vel ikke en streik, men en grå-sone aksjon med bruk av sykemelding hvor de involverte nektet for at det var en organisert aksjon?

I enkelte yrker har arbeidsgiver veldig mye makt i en forhandlingssituasjon. Dette kan gjelde yrker med monopol på arbeidsgiver-siden, yrker med liten mobilitet ut til andre yrker, og arbeidsplasser som er lokalisert slik at arbeidstakerne nødig vil flytte.

Jeg vet ikke hva som er "rett". Dersom vi fjernet alle gjensidige forpliktelser i arbeidslivet så ville det være naturlig at organiserte arbeidstakere kunne nekte å møte på jobb - og at arbeidsgiver kunne sette dem på døra og erstatte dem med andre (hvis mulig).

Det er vel praktisk umulig å ramme arbeidsgiver uten å ramme arbeidsgivers kunder.

-k

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
Jeg lurer på om ikke mange tror at det vi har i dag er kommet mer eller mindre ved en tilfeldighet, og tar for gitt at de arbeids og lønnsforhold de har i dag.

Reality check?
Og at de tar det for gitt at de vil beholde dem i framtiden, uavhengig av hvem som styrer landet. ::)

Men la oss nå si at Frp sin politikk fikk gjennomslag, med nedbygging av sentrale avtaler, arbeidsmiljølov, svekking av fagforeningene osv...

Hvem vil tjene på det?
Hvilken industriarbeider i Norge er det som vil være tjent med en slik utvikling i arbeidslivet?

S

Slubbert

Gjest
Tølper skrev:
Mener du virkelig at en skal betale for seg etter å ha spist på en resturant om måltidet smakte fortreffelig? Mener du virkelig at en skal betale regningene sine som en selv har forpliktet seg til om en føler at det krenker ens selvråderett og mulighet til å utfolde seg? Mener du virkelig at din hypotese var nødvendig? (...) Nei, et kollektiv du er en del av som kan fremme krav mot en (pr. definisjon psykopatisk) enhet hvis eneste og lovpålagte motiv er profitt.
Jeg skjønner at individuell underkastelse for et tvangsutøvende hierarki er greit for deg all den tid hierarkiet er ett du "godkjenner" i henhold til din politiske overbevisning. Man skal kjenne sin plass, vise sin takknemlighet ovenfor Partiet...jaja, det er jo slik det har begynt i de fleste av historiens sosialistiske prosjekter, før det har gått som det måtte gå.

Å underkaste seg et kollektiv som utøver tvang mot meg høres ikke mer tiltrekkende ut enn å jobbe for en arbeidsgiver som gir meg lønn. Du må ha hatt et dårlig forhold til din arbeidsgiver, hvis du noensinne har hatt én. Jeg har bedre vilkår enn de lovpålagte mhp ferie og den slags, selv om fastlønn betyr gratis overtid i travle perioder hvilket jeg finner rimelig. "Psykopatisk énhet"? Panpsykisme er barnslig overtro, énheter har ikke menneskelige egenskaper. Julebordet (der sannheten kommer frem) har ikke gitt noe hint av psykopattendenser hos noen. Forøvrig har undersøkelser vist at det er større misnøye blant de ansatte, høyere sykefravær og høyere konfliktnivå i offentlig enn i privat sektor. Flere streiker er det også.

Nå streikes det aldri innen min bransje, og lønna er heldigvis individuell og avhengig av min verdi som ressursperson, men jeg ser frem til evnt. å kunne bli streikebryter.

T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
Tølper skrev:
Slubbert skrev:
Bare enda en overordnet å svare til med andre ord.
Nei, et kollektiv du er en del av som kan fremme krav mot en (pr. definisjon psykopatisk) enhet hvis eneste og lovpålagte motiv er profitt.
Å underkaste seg et kollektiv som utøver tvang mot meg høres ikke mer tiltrekkende ut enn å jobbe for en arbeidsgiver som gir meg lønn. Du må ha hatt et dårlig forhold til din arbeidsgiver, hvis du noensinne har hatt én. Jeg har bedre vilkår enn de lovpålagte mhp ferie og den slags, selv om fastlønn betyr gratis overtid i travle perioder hvilket jeg finner rimelig.

Nå streikes det aldri innen min bransje, og lønna her heldigvis individuell og avhengig av min verdi som ressursperson, men jeg ser frem til evnt. å kunne bli streikebryter.
Hva får deg til å tro at dine sosiale konstrukter kan overføres til resten av befolkningen? Den slags naivisme har lite for seg. For 90% av de som tror på dette sludderet er det ikke annet enn destruktiv ønsketenkning, alternativt massetenkning. Men newspeak går tydeligvis aldri av mote, og noen vet å dra nytte av dette. Å lukke øynene for den historiske arbeiderkampen og hvordan et uregulert arbeidsmarked så og vil se ut er en øvelse i ignoranse. At du utelukkende tilskriver din priviligerte posisjon disposisjonelle faktorer sier mer om ditt ego enn noe annet, og at du snakker om enn verdi ut i fra det sier kanskje noe om dine generelle holdninger til menneskeverd.

B

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Martin Kolberg:

Fremskrittspartiet mener ”et fritt arbeidsmarked ikke fungerer godt nok så lenge monopollignende organisasjoner inngår avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere. Arbeids -, lønns og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås med enighet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i den enkelte bedrift”. Dette står på side 21 i programmet deres. Dette er ikke noe nytt fra Fremskrittspartiets side. Tidligere har de lansert forslag om å forby landsomfattende fagorganisasjoner ved lov. De angriper er hele det sentrale avtaleverket for arbeidslivet. Fra hovedavtalen til tariffsatsene for bussjåfører, hjelpepleiere eller pølsemakerlærlinger. Alt dette er de imot. Selve fundamentet for det ordnede arbeidslivet og samfunnslivet vi har i Norge. De er i imot at arbeidstaker­orga­nisasjoner og arbeidsgiverorganisasjoner skal forhandle. Fordi det står i veien for ”et fritt arbeidsmarked”. Deres løsninger vil forrykke hele balansen i det norske samfunn.
Hele verden har funnet det opp.

I dag sier dem det heller slik i sitt eget valgprogram
FrP vil:

# At lover og regler som regulerer arbeidsmarkedet liberaliseres, dog slik at det tas hensyn til medisinske, sikkerhetsmessige og grunnleggende sosiale rettigheter.
# Forenkle arbeidsmiljøloven.
En naturlig bosetting hindres i dag av omfattende tariffavtaler i privat sektor og stive lønnsregulativer i offentlig sektor.
Og så videre, og så videre. De mener at lønn og øvrige arbedsrettigheter bør være en sak mellom arbeidsgiver og arbeider. Og nært alle som har hatt en jobb vet hvem som sitter på makten i relasjonen arbeidsgiver - arbeider.

Berntsens bok ble heftig debattert, det forundrer meg at du ikke fikk med deg debatten.

Mvh
Det står vel ikke noe her som underbygger din påstand om at FRP vil forby nasjonale fagorganisasjoner ved lov (annet enn at Kolberg sier det – og han er sagt ikke spesielt objektiv. Det hadde jo vært som å bruke Carl I Hagen som kilde fro kritikk mot arbeiderpaertiet.)

Mvh
OMF

S

Slubbert

Gjest
Verdien av ens arbeid har da overhodet ingenting med "menneskeverd" å gjøre. Det er bare en transaksjon hvor man gir arbeid i bytte for lønn, "menneskeverdet" tilhører hver enkelt og kan ikke gis bort eller tapes.

"Priviligert"...? Jeg er vel ganske nøyaktig på landsgjennomsnittet, har kolleger som gjør det samme og tjener det dobbelte og tredobbelte. Mulig jeg er "priviligert" i din verden, men det er en verden som ikke finnes lenger.

Men jeg må si at jeg likte de tendensene som kom frem i det forrige innlegget, ganske avslørende. "Betal for middagen, vis din takknemlighet ovenfor "bevegelsen", underkast deg Store Bror"....og sånn begynner det.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.729
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
OMF skrev:
Tølper skrev:
Kan du linke til det…?
Beklager, det var visst 82 - altså første gang.

Intervju med Carl I Hagen her, http://www.heis.no/hm/eldre/carl_i_hagen.htm-

Ikke Iønnssaker
- l 1982 ville du ha slutt på en landsomfattende fagbevegelse I Norge. Du aksepterte bare klubber på bedrifts- og konsernbasis, hverken landsomfattende forbund eller mer samlede landsorganisasjoner. Holder du fast på dette i dag? - Ja, det gjør jeg. Jeg er I prinsippet mot en fagbevegelse som er landsomfattende, av den typen som for eksempel LO representerer, svarer Hagen.
Mvh
Overskriften i artikkelen du henviser til her….
Jeg vil ikke i lovs form forby faglige klubber og foreninger å uttale seg om politiske spørsmål. Men jeg er imot at de gjør det.

Igjen bruker du en fagforeningsside som referanse. Hvis du ser på spørsmålene i intervjuet – er det bevisst for å presse frem tabloide uttalelser.
Men igjen – dette understøtter ikke din påstand.

Mvh
OMF

Topp Bunn