OMF skrev:
Derimot lar jeg meg provoser av at etter 3 år - og godt over 1000 arbeidsdager i regjeringskvartalet - så:
vokser helsekøene
A: Minstepensjonen er svært lav
B: livet på sosialhjelp/stønad er uverdig
C: veiene er bokstavelig talt rævva
D: Man har ikke lovfestede rettigheter til behandling
mvh
OMF
Rom ble nå heller ikke bygget på én dag, akkurat! Også i denne tråd ser jeg at det er to ting med din debatteknikk som gjentar seg:
1. Når noen med stor innsikt i et eller annet felt konfronterer deg med fakta, trekker du deg med argumenter i retning av at: "dette ønsker jeg ikke å debattere", eller "dette interesserer meg ikke". Hadde du lest litt om
helheten rundt de felter du debatterer, kunne det vært av litt større interesse å diskutere med deg.
2. Når noen debatterer uten å passe inn i en mal
du mener de bør passe inn, beskylder du dem for "helgardering". Tillat så vel deg selv som andre å
mene noe basert i frie tanker, historie, kunnskap og erfaring. Det er ikke alle som finner seg til rette i en mal. Dermed er det IKKE sagt at de ikke kan ha et helhetlig, velfundert syn på verden og ordningen.
A: Enig. Men hvor mange er minstepensjonister, hvilke tilleggsordninger har de, og hvordan greier de seg? Kan du peke på en nasjon med bedre pensjonsordninger enn Norge har på et bredt plan?
B: Enig. Hva skal vi gjøre med det? Borgerlønn er jo en idé som kan ha noe for seg i et steinrikt land som Norge. Hva er det i Frp's politikk som vil gjøre livet lettere for de som faller utenfor vårt faste pensjonssystem? For uansett hvor mye du vil at det skal skje av seg selv, så er det de få mest ekstreme eksemplene som vil kreve mest ressurser av samfunnet. (Les: Staten)
C: Utter Bullshit. Veiene er helt ut fantastiske når du tar med i betrakningen at: *Vi er like mange mennesker i hele dette landet som du finner i i
en av Londons forsteder. *Vi har et land fylt av kyster, fjorder, øyer, fjell og årstider med tele dypt nede i grunnen. *Vi har ekstremt mange meter vei pr innbygger. *Vi har betydelig flere tunnelmetre på vestlandet enn i hele Storbritannia, vi har f.eks verdens lengste veitunnel på stamveien til Bergen (27 km). *Vi har ekstreme vedlikeholdskostnader av piggdekks-, årstids-, vær- og klimamessige årsaker.
D. Sant. Men fortsatt har vi et helsevesen som behandler alle nesten likt, og som behandler flere pasienter enn noensinne. Stadig større del av helskøene opptas av folk med livsstilssykdommer som er grunnet i velferd. (Alkohol, tobakk, fet mat, lite trim, generell svak psyke og fysikk) Implisitt ligger altså det faktum at stadig flere i dette landet har behov for en eller annen form for behandling. Tross alt har den enkelte ALDRI hatt mer verdier enn nå, på samme tid har vi aldri hatt større helsemessige behov. Hva vil Frp's mere penger til alle gjøre med dette, mon tro?