Kolberg knekket FrP-koden, men

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Pink_Panther skrev:
Så fra en FrP styrt kommune at en 100 år gammel dame som er både sterkt svaksynt og bevegelseshemmet ble sendt hjem fra sykehjemmet.
FrP politikerene er lei seg for saken, men det er jo de som var før dem som har skylden. De har ikke bygd nok sykehjem. Er det slik å forstå at FrP må "overta" en kommune som er i god stand for å kunne drive sin politikk ?
Fra samme kommune kommer det en rikspolitiker fra nevnte parti. Han er god på å reise rund å fortelle at han støtter folk, f.eks. rånerene på Notodden, i deres sak og at de ikke må gi opp kampen. Men det er også det eneste han gjør, støtter dem.
Poltikken som stort sett blir diskutert på disse sidene er rikspolitikk - som ofte skiller seg fra kommunepolitikk ved at den er mer prinsippiell, mens man i kommunepolitikken må være mer pragmatisk.

At det skjer feil/mangeler i FRP kommuner - selvsagt....det gjør det i andre kommuner også....det er sikkert ikke den første pasienten som er feilaktig hjemsendt i Norge....

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
topline skrev:
OMF skrev:
Norsk landbruk består i stor grad av småbrukere og bønder som har overtatt gården etter sin foreldre igjen. De har i liten grad fagutdannelse, og har i mange tilfeller annet arbeid ved siden av. De sprøyter åkeren med det samme stoffet de sprøytet i fjor, og bruker samme gjødselmengde som året før - eller basert på en jordprøve som er 8 år gammel. I Norge forherliger vi landbruket som bruker fjøs som er 50 år gamle med dårlig lys, ventilasjon og på ingen måte tilrettelagt for matvareproduksjon. Samtidig har bonden Norges farligste arbeidsplass. Gang på gang leser vi om mislighold av dyr - ofte så ille at dyrene må avlives etter å ha fått store infeksjoner etter å ha stått dager/uker i egen møkk mens bonden har vært på ferie.
Jøje meg......det landbruket der kjente jeg meg ikke helt igjen i... :eek:

Kjenner du mange bønder?
Det er endel av FrP propagandaen. Deres hemmelige agenda er å fordrive bøndene fra gårdene slik at noen av folk flest kan få seg et stort fint hus på landet.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Pink_Panther skrev:
Det er endel av FrP propagandaen. Deres hemmelige agenda er å fordrive bøndene fra gårdene slik at noen av folk flest kan få seg et stort fint hus på landet.
Tja, den er jo ikke spesiellt hemmelig lenger når du skriver det på nettet....nå kan hele komplottet falle....

Mvh
OMF

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.541
OMF skrev:
Pink_Panther skrev:
Tja, den er jo ikke spesiellt hemmelig lenger når du skriver det på nettet....nå kan hele komplottet falle....

Mvh
OMF
oopss..beklager. Har du blinket deg ut en passende gård ? ;D

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Pink_Panther skrev:
Jeg er oppvokst på en - så jeg er sikret....

Mvh
OMF

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Mat er digg da...enten det er kumle eller peking and - vi får trøste oss med at det er flere som dør av fedmerelaterte sykdommer enn sult her på kula.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
Hvor i Danmark har du vært da? Har handlet litt her og der og ikke opplevd noen særlig lave priser, men vi har stort sett oppholdt oss på Nord-Jylland. Frukt og grønt var ganske dyrt der og synes jeg, dyrere enn her mange steder, rart om forskjellene er så store fra sted til sted. Selv om vi har oppholdt oss på en del småplasser er det ikke så langt å kjøre til større steder at det ikke svarer seg med en biltur om prisnivået er så forskjellig.
På Vest Jylland stort sett. Størst forskjell på meieriprodukter, grønt, fjærfe og svinekjøtt, og enorme forskjeller på øl, vin og brennevin.. med det er jo en litt annen sak. Småbutikker kan vel være dyre der som her, men da må du også sammeligne med småbutikkene her hjemme. Samvirkelagene rundt om i riket er jo ikke akkurat rimelige.

Billigkjedene i Danmark holder jevnt over under halv pris av de norske tilsvarende på svært mange varer. Mens Kwickly og Føtex er litt dyrere, men må sammenlignes med vår Meny, Ica og Mega og kommer da mye bedre ut.

Har man kun "norske" varer i kurven og leter etter de samme i danske butikker er nok ikke prisforskjellen like stor, men tar vi dette den motsatte veien er forskjellen enorm.

Billigere tomater hadde ikke vært så dumt nei, har fått dilla på Dulcita-tomater og spiser sikkert minst en pakke for dagen, smaker mer som frukt eller bær enn tomat, men de er ganske dyre ja, 30 kr for 200g.
Tomater er jo bær. Og ja, jeg har også reagert på kilopriser på 150kg kiloen for slike. Selv om de er gode. Det viser vel hvor langt kjedene kan strekke nordmenns vilje til å betale overpris for mat. Det er ikke det spor rart at de ønsker å opprettholde denne gullgruven i stedet for at nordmenn kan oppdage hva mat egentlig koster når det ikke er enorme kunstige påslag kun for å opprettholde illusjonen om at man betaler for det man får.

På den annen side bør man vel begrense transport mest mulig, er det noe som ikke er bra med tanke på miljøet så er det at varer skal fraktes fra ene enden av jorden til den andre. Hadde jo vært bedre om man fikk disse tomatene fra en lokal produsent enn fra Holland som disse kommer, de har vel drivhus i Holland og. Oppvarmede drivhus kan man vel i større grad kombinere med fjernvarmeanlegg.
'

Det er mye kortere transport fra Danmark, Tyskland og Nederland til Sør Norge enn det er fra Sør Norge til Nord Norge. Skal vi bruke de samme argumeneten da og lage en ny tollmur i trøndelag slik at maten dobles i pris enda en gang for dem som krever slik lang transport?

Landbruket har i stor grad forsvunnet, stadig flere legger ned og det gror til, også med de lokale konsekvenser at det for eksempel blir mer mygg og lignende, og dessuten stygt.. Sauene som jeg tok bilde av i fjor er borte og faktisk, har ikke sett de i år, de beiter vel på de evige beitemarker nå antar jeg…

Synd, de var så fine… :'(
Ja de var ålreite de...

Tror husdyr i Norge har det bra i forhold til mange andre steder. De får gå mye ute, ikke alle steder de får det, og hvor mye fjøs oppvarmes vet jeg ikke, de mest moderne fjøsene er gjerne mye åpnere enn de gamle. Ellers er det en del som har begynt med skotsk høylandsfe, de går ute og klarer seg selv, tror de er ute hele året, kan nok være en ide’ å tenke litt nytt og legge om driften for å gjøre det enklere.
Ja vi har godt grunnlag for å drive med mye produksjon her hjemme. Får, geit, tilpassede raser, frukt i sesongen, fiskefarmer, etc. Her blir kvaliteten og prisen god. Men svin, fugl, mye grønt og mye av storfeproduksjonen er det bedre å ha de steder som har bedre forhold for slikt.

Jeg er overhodet ingen motstander av norske produkter, men jeg føler meg lurt når jeg tvinges til å kjøpe dem fordi de konkurrerende produktene har fått et påslag på 150kr/kg kun for at de skal bli kunstig dyre slik at jeg ikke har råd til dem heller.
Tomat er bær, ja ante jeg det ikke, her har jeg gått rundt og ansett det som grønnsak. Vel, vel, de er i alle fall gode, noen av de, mens andre er nesten smakløse.
Og det er vanskelig å sammenligne, man kan som sagt kjøpe noen til 150 kr kiloen, samtidig finner man first-price varianter til mye lavere priser i samme butikk. Har handlet mat både på småbutikker (som var skamdyre, mye dyrere enn på landet her til lands) og på større supermarkeder i Danmark og mener fremdeles at prisene der ikke er så mye lavere enn her. I alle fall er pris og kvalitet ikke så lett å sammenligne, man får jo dyrt og billig kjøtt avhengig av hvor det er på dyret, og de deler opp kjøttet annerledes i Danmark enn her, eller bruker andre navn.

De bøndene som driver her hvor jeg bor har stort sett moderne fjøs hvor dyrene går fritt. Dyrene går mye ute, har innimellom hatt besøk av dem i veien, og de lever gode liv. Storproduksjonen i Europa tar mest hensyn til profitt og ikke nødvendigvis til dyrenes beste, men nå bør vel dyrene helst trives for at kjøttet skal bli av bra kvalitet, heldigvis.
At en del bønder har andre jobber ved siden av ser jeg ikke nødvendigvis noe galt med.

Toll opplever jo vi og på norsk laks, så dette går vel begge veier.

Vi har jo også inngått avtaler som gjør for eksempel norske epler dyre eller ikke får selges for å ikke konkurrere ut andre produkter (gatt-avtalen) så vidt jeg har forstått?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
...
...
Det var såkalt straffetoll på norsk lakseeksport til EU inntill nylig, med grunnlag i at EU har påstått at norsk lakseeksport var subsidiert. Jeg tror straffetollen til EU har fallt bort, dette gjelder imidlertid kun ift. «rund» fisk (dvs. uberabeidet). Pga. tolbestemmelsene på bearbeidet fisk, så eksporterer norge veldig lite bearbeidet fisk til EU. Hva som har skjedd med straffetollen på lakseeksport til USA er jeg ikke oppdatert på.

...
Vi har jo også inngått avtaler som gjør for eksempel norske epler dyre eller ikke får selges for å ikke konkurrere ut andre produkter (gatt-avtalen) så vidt jeg har forstått?
t.o. GATT avtalen (General agreement for trade and tariffs) ble erstattet av WTO-avtalen på midten av 1990-tallet.

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
Hva er det du prøver å oppnå?
...
Kun å presisere at BNP i utgangspunktet måles i løpende valutta og er en «nominell» størrelse, og at dersom man ønsker å forstå hva som forklarer en nominell vekst i BNP så er det noen helt sentrale faktorer som må på bordet, bl.a. inflasjon og befolkningsvekst. For å kunne gjøre meningsfylte sammenlikninger på utviklingen av BNP må det gjøres ulike korreksjoner. Slike korreksjoner tilfører i seg selv en viss grad av usikkerhet. Hvilke korreksjoner som må/bør gjøeres avhenger dessuten til en viss grad av hvilken historie man ønsker å fortelle.

mvh
KJ
Som sagt inflasjon har ingen direkte innvirkning på % vekst i BNP.

Disse korreksjonene tilfører ingen usikkerhet.

At statistikk kan missbrukes er det jo ingen tvil om.....

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
topline skrev:
OMF skrev:
Pink_Panther skrev:
Jeg er oppvokst på en - så jeg er sikret....

Mvh
OMF
Da er vi to om det! ;)
Selv er jeg ett slektsledd ifra, men fornemmer fremdeles litt fjøslukt i svake øyeblikk. Da tar jeg en trikketur, og vet at ikke alt er tapt…

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Som sagt inflasjon har ingen direkte innvirkning på % vekst i BNP.
...
Det er just det vi er rykende uenige om. Som nevnt så måles BNP i utgangspunktet i løpende valutta, og skal man studere den historiske utviklingen av BNP, så må man ta høyde for bl.a. prisutviklingen.

mvh
KJ

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En flott kronikk av danskenes velferdsminister Karen Jespersen i dagens BT. Danskene er kåret til verdens lykkeligste mennesker, til tross for at landet, i følge mange, fører en rasistsik innvandringspolitikk.

Blant annet skriver hun:

Indvandringen udgør en anden betydelig udfordring. Når vi ser os omkring i Europa, er der en tendens til, at ret mange indvandrere især fra den muslimske verden danner deres egne parallelsamfund. De lever separat med egne værdier, regler og normer. Det giver gode vækstbetingelser for de radikale muslimske bevægelser, der er i stærk vækst i den muslimske verden. Denne islamisme er ikke kun en religiøs men også en politisk bevægelse, der vil indrette samfundet efter det, der står i Koranen.

Islamismen er i stærk vækst i blandt andet Storbritannien. Det viser en række meningsmålinger, hvor langt flere unge går ind for et samfund, der bygger på Koranen (sharia-loven): Kvinder skal være tilslørede, det er i orden at straffe frafaldne muslimer, støtte til sharia-domstole og kønnenes adskillelse i det offentlige rum.

Men tilliden og lykkefølelsen er altså klart lavere i et samfund som det britiske, der har bygget på en multikulturel model. Det underbygges af beretninger fra nogle af de somaliere, der i 2002 flyttede til England. De ønskede at bo i et multikulturelt samfund men blev sørgeligt skuffede, fordi de etniske grupper lever isolerede fra hinanden, og når de endelig mødes, er der store konflikter. Et samfund med store uligheder, hvor børnene ikke kan gå alene på gade. »Vi savner Kolding meget,« siger somalierne, der nu vil lære deres børn dansk, så de kan vende tilbage til Kolding og Danmark (Politiken 27/7).
Og videre:

I andre vestlige lande som USA og Storbritannien har tilliden i de seneste årtier taget et alvorligt dyk. Det har sandsynligvis noget at gøre med, at de sociale forskelle er blevet meget større, og at man ikke har formået at styre indvandringen med det resultat, at de kulturelle kløfter er blevet meget dybere.

I Danmark derimod har den stramme udlændingepolitik begrænset antallet af indvandrere og dermed gjort integrationen lettere og mindsket tendensen til opsplitning. Derfor er det så vigtigt, at denne politik ikke kan undergraves af domme fra EF-Domstolen.
Det er denne innvandringspolitikken Frp vil innføre i Norge. Det virker på meningsmålingene som om flere og flere innser fordelene med dette.

http://www.berlingske.dk/article/20080806/kronikker/708060003/

K

knutinh

Gjest
Jeg leste Marsdals "frp-koden" på vei til mitt feriemål. Noen andre som har lest den? Ganske interessant og forbausende venstre-kritisk fra en forfatter med røtter langt ut på venstre-sida.

-k

P

Parelius

Gjest
oddgeir skrev:
En flott kronikk av danskenes velferdsminister Karen Jespersen i dagens BT. Danskene er kåret til verdens lykkeligste mennesker, til tross for at landet, i følge mange, fører en rasistsik innvandringspolitikk.

Blant annet skriver hun:

Indvandringen udgør en anden betydelig udfordring. Når vi ser os omkring i Europa, er der en tendens til, at ret mange indvandrere især fra den muslimske verden danner deres egne parallelsamfund. De lever separat med egne værdier, regler og normer. Det giver gode vækstbetingelser for de radikale muslimske bevægelser, der er i stærk vækst i den muslimske verden. Denne islamisme er ikke kun en religiøs men også en politisk bevægelse, der vil indrette samfundet efter det, der står i Koranen.

Islamismen er i stærk vækst i blandt andet Storbritannien. Det viser en række meningsmålinger, hvor langt flere unge går ind for et samfund, der bygger på Koranen (sharia-loven): Kvinder skal være tilslørede, det er i orden at straffe frafaldne muslimer, støtte til sharia-domstole og kønnenes adskillelse i det offentlige rum.

Men tilliden og lykkefølelsen er altså klart lavere i et samfund som det britiske, der har bygget på en multikulturel model. Det underbygges af beretninger fra nogle af de somaliere, der i 2002 flyttede til England. De ønskede at bo i et multikulturelt samfund men blev sørgeligt skuffede, fordi de etniske grupper lever isolerede fra hinanden, og når de endelig mødes, er der store konflikter. Et samfund med store uligheder, hvor børnene ikke kan gå alene på gade. »Vi savner Kolding meget,« siger somalierne, der nu vil lære deres børn dansk, så de kan vende tilbage til Kolding og Danmark (Politiken 27/7).
Og videre:

I andre vestlige lande som USA og Storbritannien har tilliden i de seneste årtier taget et alvorligt dyk. Det har sandsynligvis noget at gøre med, at de sociale forskelle er blevet meget større, og at man ikke har formået at styre indvandringen med det resultat, at de kulturelle kløfter er blevet meget dybere.

I Danmark derimod har den stramme udlændingepolitik begrænset antallet af indvandrere og dermed gjort integrationen lettere og mindsket tendensen til opsplitning. Derfor er det så vigtigt, at denne politik ikke kan undergraves af domme fra EF-Domstolen.
Det er denne innvandringspolitikken Frp vil innføre i Norge. Det virker på meningsmålingene som om flere og flere innser fordelene med dette.

http://www.berlingske.dk/article/20080806/kronikker/708060003/
God kronikk. Lite kjenner jeg til Frp, siden det er dette de vil! Men kanskje Frp-ere ikke kjenner seg selv engang?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
God kronikk. Lite kjenner jeg til Frp, siden det er dette de vil! Men kanskje Frp-ere ikke kjenner seg selv engang?
Vi får ta et mårettet fagseminar i en av båtene i løpet av høsten. Gjerne ledsaget av Verdi med brunt i glasset. 8)

K

knutinh

Gjest
oddgeir skrev:
Det er mange sammenhenger mellom Frps partiprogram og velgerne som tilsynelatende er vanskelig å forstå for oss utenfra.

Jeg forstår veldig godt at selvstendig næringsdrivende med middels store bedrifter og middels suksess stemmer Frp. Frp har nokså konsekvent satt deres utfordringer på dagsordenen.

Jeg forstår også godt at de som mener at blanding mellom norsk og utenlandsk kultur, og det at utenlandske borgere blandes med den norske befolkningen er en av de største utfordringene i framtiden, stemmer Frp.

At lavt utdannede, lavt lønte industriarbeidere i så stor grad stemmer Frp er for meg vanskelig å forstå. Spesielt når mange av disse tydelig gir uttrykk for at de er imot "griske lederes fallskjermer", "nedleggelsen av lønnsom industri", etc. Som selværklærte liberale regner jeg det som en selvfølge at Frp ikke vil gi etter for folkekravet om at staten skal vedta opprettelse og evt nedleggelse av arbeidsplasser (her er jeg helt på linje med Frp).

At mange av Frp sine velgere (eller "gruppene" de tilhører) opp igjennom årene har vært erklært som snyltere gjør det også vanskelig å forstå stemmegivningen. Mener virkelig arbeidsløse nordlendinger at Frp vil gi dem bedre betingelser eller er de så uselviske at de (i motsetning til de fleste av oss) greier å stemme for det de mener er bra for samfunnet også når det er negativt for dem selv?

Marsdals påstand er at (mange av) stemmene på Frp er uttrykk for misfornøydhet, skepsis til politikere, skepsis til regulering, følelse av å "ikke få det man fortjener", etc. Først og fremst peker han på "følelsen av å bli satt utenfor og ikke være god nok for eliten i media og hovedstaden". Han peker også på hvordan arbeiderbevegelsen greide å ta den rollen før krigen, men gradvis har fjernet seg fra språket og problemene til den jevne arbeider.

Det geniale ved Frp er kanskje at de har evnet å ta folket på pulsen - det samme folket som kjøper CD-er på bensinstasjonen og ikke følger VG-lista. Der hvor andre politikere framstår som enten akademisk overlegne eller ovenfra-og-ned, så greier Frp å si det folk vil høre, på en måte som folket forstår. Det er vanskelig å ikke respektere det, samtidig så er det ikke alltid at jeg ønsker å bli snakket etter munnen.

I likhet med politikken i Usa så framstår Norsk politikk mer og mer som en "verdipolitikk" og "symbolpolitikk". Det reelle handlingsrommet for politikere er tilsynelatende innskrenket av internasjonale avtaler og organisasjoner, og et sterkt byråkrati. Det viktige er ikke at barna lærer noe på skolen, men at de disiplineres (høyre-sida) eller fritas for vanskelige prøver (venstre-sida). Det viktige er ikke om forskjellen mellom fattig og rik er 1 million eller 10 millioner, men at bensinprisen reduseres med 5.000 i året.

Jeg har ikke noe problem med å identifisere meg med oppgitthet over at lokaldemokratiet ikke får lov til å regulere scooter-kjøring, når småbåt-kjøring i Oslofjorden er helt greit. Det hersker liten tvil om at det siste er tillatt fordi det er "nært" de som bestemmer, mens det første forbys fordi det er "fjernt". Jeg mener dog at det finnes andre spørsmål som er viktigere, som det å ha en jobb, å ha mat og husvære.

-k

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.771
OMF skrev:
Ellers er den største politiske gåten i Norge hvorfor ikke Venstre har større oppslutning.
Hjelper lite å være største andrepreferanseparti all den tid folk bare har en stemme...

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Apropos frp og offentlige gebyrer.. sånn når det kommer til praksis og ikke til valgkamp:

Byggesaksgebyret økte fra 1000 til 10.000 kroner. Byggesaksbyråd Øistein Christoffersen (Frp) mener det er god Frp-politikk.

"Trygve Karlsen bygget garasje i Finnbergåsen og måtte søke om dispensasjon fra veiloven fordi det ene hjørnet av garasjen står fem meter fra offentlig vei, ikke seks meter som regelverket tilsier."

"- Dette er priser etter selvkostprinsippet. Vi tar priser som er reelle ut fra hva tjenesten koster." -Øistein Christoffersen (Frp)
Det var dette med enkle onlinere da.....
Synes du det er et dumt prinsipp at prisen på en tjeneste skal svare til kostnadene ved å produsere den....?

Du prøver liksom aldri å få frem helheten i noe...

Mvh
OMF
Ptrinsippet om at man betaler for det man får er grei nok det. Tidligere før frp frandret dette ble slike saker vurdert etter hvor mye tid som ble brukt på dem. Nå tar de bare et gjennomsnitt slik at denne saken som kun gjaldt et formalia blir fakturert med 10.000kr i stedet for 500-1000 som ville vært mer normalt i en privat bedrift for tilsvarende jobb. Selv de mest grådige advokater ville vegret seg for en slik fakturering som dette. Det finnes sikkeert kompliserte saker der prisen har vært for lav før, men slike saker som dette oppfattes bare som blodig urettferdig for dem som rammes av frp. :eek:

Men det som er mest verdt å merke seg er at frp har 10 doblet prisen på en tjeneste til innbyggerene i kommunen. :'(

Jeg tror vi har mye mer slikt i vente i tiden som kommer. :-\

Det mest ironiske ved det hele er jo at folk innbiller seg at kommunale gebyrer og avgifter skal synke hvis frp får styre... istedet 10 dobler de dem ved første og beste anledning. ;D

Burde være en tankevekker for mange om ikke annet. :-\

P

Parelius

Gjest
Selvkost er bare et ord, som kamufleres som prinsipp. Sett en økonom på saken, og jeg går ut fra at han kan fremvise like stor kreativitet som enhver fremskreden skatteplanlegger…

K

knutinh

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ptrinsippet om at man betaler for det man får er grei nok det.
Enig...

Mvh
OMF
Enig. Millimeter-presisjon i en velferdsstat er umulig, men jeg ser ikke poenget med å bruke pass, boligbytte eller bilbruk som fiskale verktøy. Spesielt siden dette slår ujevnt og urettferdig ut.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Hadde laks hatt 150kr pr. kilo i danske butikker slik som dansk biff får i norge, så ville vi sett like mye norsk laks i danske butikker som vi ser dansk biff i norske. mao. absolutt ingenting.

Dette har man fått til fordi fisk ikke er definert som et landbruksprodukt og dermed ikke kan stenges ute fra markedt uten hyl og skrik, mens annen mat er definert som nettopp dette om kan tolles ute.

Det var vel straffetioll på norsk laks en stund som føllge av beskyldninger om dumping, men denne var vel på 10kr kg(?) eller deromkring og ikke 150 som vi setter på kjøtt.

K

knutinh

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Hadde laks hatt 150kr pr. kilo i danske butikker slik som dansk biff får i norge, så ville vi sett like mye norsk laks i danske butikker som vi ser dansk biff i norske. mao. absolutt ingenting.

Dette har man fått til fordi fisk ikke er definert som et landbruksprodukt og dermed ikke kan stenges ute fra markedt uten hyl og skrik, mens annen mat er definert som nettopp dette om kan tolles ute.

Det var vel straffetioll på norsk laks en stund som føllge av beskyldninger om dumping, men denne var vel på 10kr kg(?) eller deromkring og ikke 150 som vi setter på kjøtt.
Det er rett og rimelig at EU prøver å blokkere Norge ute fra fiskemarkedet med tollmurer all den tid vi gjør det samme med deres landbruksprodukter.

Så kan man sitte på hver sin haug og nyte lokale produkter av lavere kvalitet og høyere pris enn nødvendig (som laks oppdrettet i Sveits eller tomater drevet fram i Finmark). Hurra for nissehua...

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Ptrinsippet om at man betaler for det man får er grei nok det.
Enig...

Mvh
OMF
Så synest du det er det som skjer her da. 10.000kr for 15-20(?) minutters formalia og et stempel?

Synest du at denne mannen har betalt rett pris for den jobben kommunens folk har gjort? Eller er dette bare i praksis blitt en ekstra kommunal skatt innført av frp?

Er ikke dette mye likt tinglysningsavgiften på salg av boliger eller omeregistreingsavgiften på nyere biler som er skyhøyt mye høyere enn de reelle kostnadene da.

Er det ikke litt trist for denen mannen som må betale blodpris til frpkommunen fordi andre saker trekker gjennomsnittsprisen opp?

Men det er jo mer frps tidligere kritikk av slike utidige offentlige avgifter som rimer så dårlig med slike utslag som denne saken får.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
knutinh skrev:
At lavt utdannede, lavt lønte industriarbeidere i så stor grad stemmer Frp er for meg vanskelig å forstå.
Kan du komme med litt mer konkret grunner for denne uttalelsen…?

knutinh skrev:
Mener virkelig arbeidsløse nordlendinger at Frp vil gi dem bedre betingelser eller er de så uselviske at de (i motsetning til de fleste av oss) greier å stemme for det de mener er bra for samfunnet også når det er negativt for dem selv?
Hva mener du forverrer situasjonene til en arbeidsledig med FRP sin politikk..?

knutinh skrev:
Jeg mener dog at det finnes andre spørsmål som er viktigere, som det å ha en jobb, å ha mat og husvære.
Jo da – for dette er det to ting som er viktig. Godt sosialt sikkerhetsnett og mulighet til å få jobb – hvordan mener du vi skal sikre det på best mulig måte…?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Er for øvrig litt irritert på hvor forenklet og fordummende norsk politikk/ media er…..

http://www.abcnyheter.no/node/71776

Siden venstre er nevnt i tråden før så er jo dette en aktuell sak….

Sponheim mener åpenbart at FRP i regjering står og faller på handlingsregelen.

Nå er de fleste økonomer enig om at handlingsregelen ikke er spesielt godt egnet som et styringsverktøy for bruk av oljepenger. Det er for øvrig ingen regjeringer som har ”fulgt” regelen heller. Under Bondevik så brukte Foss hele tiden mer – fordi man mente det var riktig å bruke mer, mens Kristin i år bruker hele 7 MRD mindre – fordi det ikke er riktig å bruke mer….

Så kan man se på hvordan man bruker penger. FRP bruker pengene mer fornuftig – og greier da faktisk å bruke 14 MRD mer enn regjeringene – samtidig som det blir mindre press i økonomien (med tilhørende lavere rente – dette er verifisert av SSB).

Når FRP så bruker 14 MRD mer enn regjeringen – så utgjør faktisk ca 10 MRD investeringer i vei, sykehusutstyr, undervisningsutstyr osv. Det er faktisk jævlig god bruk av pengene som kommer til å gi avkastning hvert eneste år i tiden fremover.

Så….hvis presset i norsk økonomi holder seg like høyt….(Altså større skatteinnteker, momsinntekter, lavere utbetalinger til arbeidsledige, større overskudd fra statlige selskaper – og ikke minst enorme innbetalinger til oljefondet)…så vil det ikke bli problematisk for FRP å holde handlingsregelen. Trolig vil de kunne gjennomføre alt – uten å bryte handlingsregelen. De vil uansett bryte handlingsregelen med mye mindre enn det for eksempel Høyre gjorde i 2003/2004…men da var det kanskje riktig…at vi er betydelig rikere i dag enn i 2003 er jo åpenbart – så høyres innhogg var en betydelig større innhogg i fremtidig formue…

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.713
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjestemedlem skrev:
Så synest du det er det som skjer her da. 10.000kr for 15-20(?) minutters formalia og et stempel?
Flåsete utsagn…det krever selvsagt ganske mye mer arbeid.
Det er en snittpris – og at en enkeltsak kommer uheldig ut, betyr jo bare at en annet enkelttilfelle kommer bedre ut….kommunene skal ikke tjene penger på dette….

Gjestemedlem skrev:
Synest du at denne mannen har betalt rett pris for den jobben kommunens folk har gjort? Eller er dette bare i praksis blitt en ekstra kommunal skatt innført av frp?
Jeg har ikke kjennskap til kommunal saksbehandling – så det vet jeg ikke. Men jeg vil anta at søknaden skal innom flere etater og at avgjørelsen skal kvalitetssikres….man kan ikke bare skrive ”ja” på en gul lapp og sende tilbake. Plantegninger må kanskje oppdateres. Hvis man regner en kostpris på kr 500,- pr arbeidstime så skal det ikke så veldig mye til før det blir noen kroner.

Ekstraskatt – står det ikke i artikkelen du selv linket til at dette skulle være selvkost…?

Gjestemedlem skrev:
Er ikke dette mye likt tinglysningsavgiften på salg av boliger eller omeregistreingsavgiften på nyere biler som er skyhøyt mye høyere enn de reelle kostnadene da.
Nei – det er det ikke. De prises ikke til selvkost. Derimot er det en av argumentene til FRP for drastisk reduksjon av disse – at man ikke skal tjene penger på slike avgifter/gebyrer.

Gjestemedlem skrev:
Er det ikke litt trist for denen mannen som må betale blodpris til frpkommunen fordi andre saker trekker gjennomsnittsprisen opp?
Blodpris vet vi ikke om – men mindre du vet eksakt hvor mye saksbehandling som har gått med. Media gir ikke alltid riktig bilde av saker. Er vel ikke så lenge siden vi hadde to flotte jenter på forsiden som synes det var så urettferdig at de fikk avkortning på stipended…bare fordi de hadde arvet en gård….de fikk jo ikke noen penger fra det…det sier sikkert tvillingene Fredriksen også…hvor skal vi få avkortning i stipendet fordi vi eier noen aksje…vi får jo ikke noe utbytte…

At man benytter gjennomsnittspriser er jo et prinsipp som er gjennomgående i samfunnet…egenandeler, gebyrer, osv osv…

Gjestemedlem skrev:
Men det er jo mer frps tidligere kritikk av slike utidige offentlige avgifter som rimer så dårlig med slike utslag som denne saken får.
Ja ikke sant….også så voldsom omfang da….

Mvh
OMF

P

Parelius

Gjest
OMF skrev:
Ekstraskatt – står det ikke i artikkelen du selv linket til at dette skulle være selvkost…?
Du er en bokstavtro mann, OMF, det skal du ha.

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
http://www.abcnyheter.no/node/71776

Siden venstre er nevnt i tråden før så er jo dette en aktuell sak….
Det er betryggende å se at vi i landet har ledere som er parat til å forsvare landet i en vanskelig tid, selv om han gjør seg upopulær hos mange som følge av det.

Sponheim har min fulle og hele støtte.

Sponheim mener åpenbart at FRP i regjering står og faller på handlingsregelen.
Vær nå heller glad for at frp er de eneste som tyr til slike billige triks det er å bare hente så mange miliarder de gidder å plusse på til reklamesakene sine. Tenk hvor kaotisk det skulle blitt om alle de andre partiene skulle fulgt etter her og like uhemmet begynt å love bort miliarder på miliarder til sine hjertesaksmottakere.

Men når det kommer til hjetesaker kan man i allefall ikke beskylde frp for å være småhjertet. "Åpn opp din hjertedør".. tralalalala, magemål er det verre med.

M

maestro

Gjest
Handlingsregelen? Intet annet enn "tenk på et tall", mangler fullstendig saklig begrunnelse.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Så….hvis presset i norsk økonomi holder seg like høyt….(Altså større skatteinnteker, momsinntekter, lavere utbetalinger til arbeidsledige, større overskudd fra statlige selskaper – og ikke minst enorme innbetalinger til oljefondet)…så vil det ikke bli problematisk for FRP å holde handlingsregelen. Trolig vil de kunne gjennomføre alt – uten å bryte handlingsregelen. De vil uansett bryte handlingsregelen med mye mindre enn det for eksempel Høyre gjorde i 2003/2004…men da var det kanskje riktig…at vi er betydelig rikere i dag enn i 2003 er jo åpenbart – så høyres innhogg var en betydelig større innhogg i fremtidig formue…
...
Just derfor er det verdt å kjempe med nebb og klør mot BilligBørstPartiet, de skjønner minimalt av konjunkturpolitikk.

mvh
KJ

G

Gjestemedlem

Gjest
OMF skrev:
Gjestemedlem skrev:
Flåsete utsagn…det krever selvsagt ganske mye mer arbeid.
Det er en snittpris – og at en enkeltsak kommer uheldig ut, betyr jo bare at en annet enkelttilfelle kommer bedre ut….kommunene skal ikke tjene penger på dette….
Ja det er sikkert broligende for mannen som har betalt 10.000kr for stempelet sitt at han i det minste er med på å trekke ned grennomsnitstiden for behandlinssakene.

Her betaler mannen ågerpris til frpkommunen ene og alene fordi de ønsker at kommunene skal hente inn 10 ganger så mye i kommunale avgifter i byggesaker.

Presis. Men kan det sies å være tilfelle her?

Hvis det viser seg at det er dårlig samsvar mellom det som blir fakturert og kostnadene så kan det lett oppfattes som kun en økning av agvistfnivået ene og alene for å få inn mer penger til offentlig forbruk.

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article608866.ece

Uansett hvem som har skylden eller ikke håper jeg noen tar tak i saken og ordner opp slik at folk i fremtiden føler at det er noenlunde samsvar mellom det de betaler og det de betaler for.

Vi er vel ikke så uenig i prinsippene her, men vi får se hva en eventuell granskning av gebyrene konkluderer med.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Frp er et høyreparti(ekstremt?). Hva vil skje med velferden for de fleste hvis de kommer til makta?
Lettvinte løsninger på det meste , alltid i opposisjon , først ute med å kritisere/kommentere.

Har vi det så ille her da?
Siste årene har jeg reist litt rundt , og frukt/grønt , etc. har stort sett samme prisen over hele europa. Kjøper du pærer i en bakgate Paris eller St. Cyprien i Frankrike så er prisen ihvertfall den samme som her , hvis ikke høyere.

Se hva de betaler i Polen , Kroatia for bensin og diesel , så og si det samme som her. I polen tjener en lege 1000-1200 € i måneden.
Hvis noen levde på åtti-tallet fikk oppleve det. Bankene holdt på å gå konk. Hvem måtte inn for å redde bankene da? , jo staten.
Stikk fingeren i jorda folkens og tenk dere om. Et høyreekstremt parti som har støtte hos de ekstrem kristne /"livets Ord" , er det et parti for vanlige folk.?
Fagforeninger og avtaler mellom NHO og Lo vil de ikke ha. Hver enkel arbeidstaker må inn til sjefen sin og forhandle om lønna si , er det slik vi vil ha det?
Billig , bensin , biff og brennevinspartiet må folk gjennomskue snart. Et parti som får støtte fra rederiforbundet og er deres beste venn fordi , det blir fritt frem for at det ikke blir nordmenn igjen på norske skip , og de få som er igjen vil forsvinne.
Ikke noe minstelønn der nei!
Skattelette skal de rikeste få , og det skal finansieres ved at statlige bedrifter som Telenor , Statoil og Hydro(hydrostatoil?) skal selges. Det som gikk tilbake til felleskapet blir da borte , og hva da?
På tide at dere kler av Frøken Jensen og forstår hva det er som skjer. Eller har "arbeidsmannen" blitt mett?
Det er snart valg , og tenk over konsekvensene!

K

knutinh

Gjest
OMF skrev:
knutinh skrev:
At lavt utdannede, lavt lønte industriarbeidere i så stor grad stemmer Frp er for meg vanskelig å forstå.
Kan du komme med litt mer konkret grunner for denne uttalelsen…?
Mener du dokumentasjon på at "lave sosioøkonomiske klasser" stemmer Frp, eller på hvorfor jeg ikke forstår det?

Merk at jeg overhodet ikke har prøvd å stemple Frp ved at mange som kan karakteriseres som "langt nede på stigen" stemmer Frp, eller å stemple denne gruppen. På samme måte som jeg ikke vil stemple AP anno 1935 fordi velgerne hadde arbeiderbakgrunn. Jeg simpelten påpeker forbindelsen og undrer meg over den.

http://www.dn.no/forsiden/kommentarer/article226229.ece
Forskerne hadde forventet at når Frp vokste, spesielt ved valget i 1989 eller på målingene i 2002, så skulle Frp overta deler av Høyres profil. Til forskernes overraskelse skjer nesten det motsatte. Frp styrker ikke sin andel blant de velutdannede selv om partiet overtar gamle Høyre-velgere. Og faktisk er den en negativ sammenheng mellom stigende inntekt og tilbøyeligheten til å stemme Fremskrittspartiet.
http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/05/03/367870.html
Vi er det nye arbeiderpartiet! Vi tilpasser oss nye tider. Frp kan forene arbeidstakere og arbeidsgivere i kampen mot den griske staten, fastslo Hagen.
http://www.ssb.no/emner/00/01/20/kommvalgform/tab-2008-01-29-28.html
"Kommunestyremedlemmer, etter utdanning, parti/liste1 og kjønn. 2007 "
10% av Frp sine kommunestyre-medlemmer hadde grunnskoleutdanning som høyeste fullførte utdanning. Tilsvarende tall for AP var 6%, Høyre 3.8%, SV 2.5%.

knutinh skrev:
Mener virkelig arbeidsløse nordlendinger at Frp vil gi dem bedre betingelser eller er de så uselviske at de (i motsetning til de fleste av oss) greier å stemme for det de mener er bra for samfunnet også når det er negativt for dem selv?
Hva mener du forverrer situasjonene til en arbeidsledig med FRP sin politikk..?
http://www.aftenposten.no/fakta/article1041899.ece
- Vil ikke Fr.p.s politikk også føre til økte forskjeller mellom sentrale strøk og mer perifere kommuner siden dere ønsker å redusere den økonomiske utjevningen kommunene imellom?

- Vi vil gradvis avvikle de spesielle tilskuddene til Nord-Norge. Vi vil ha overføringer basert på mer objektive kriterier - et mer rettferdig system. Dette er en prinsippbetrakning. Det er for eksempel mange byer i Vestfold som er dårlig økonomisk stilt, sier Tønsberg-beboer Hagen, som skyter inn at distriktene vil ha stor nytte av Fr.p.s veisatsing.

- Men de skal vel bygges ut i fra en større grad av kost/nytte betraktninger. Da blir det vel færre veier og tunneler på øyer i Finnmark?

- Ja, helt korrekt, sier Hagen.
http://www.aftenposten.no/fakta/article1041899.ece
Blir det ikke også større forskjeller av denne politikken?

- Det er mulig det. Det vet vi ikke.
knutinh skrev:
Jeg mener dog at det finnes andre spørsmål som er viktigere, som det å ha en jobb, å ha mat og husvære.
Jo da – for dette er det to ting som er viktig. Godt sosialt sikkerhetsnett og mulighet til å få jobb – hvordan mener du vi skal sikre det på best mulig måte…?
Det er jeg ikke sikker på. Jeg tror at det finnes elementer på både høyre- og venstre-sida som kan bidra til det. Det vanskeligste er at man ikke greier å bli enige om definisjonene. Hva er et godt sosialt sikkerhetsnett?

-k

K

knutinh

Gjest
Det kanskje mest idiotiske, naive argumentet som går igjen i min familie og omgangskrets er offer-framstillingen av Frp og spesielt Carl I. Man argumenterer altså ikke for politikken Frp vil føre, men for at de har blitt "hundset med" av media og andre politikere, og at det er "bare rettferdig" at de får prøve seg.

Kommunister og nazister blir da "hundset" betydelig mer med enn Frp. Er det noen som hevder at det er en grunn til å gi dem makt?

Dette stiller i klasse med argumentet om at det er å "se ned på velgernes røst" å ikke la Frp være i regjering dersom de blir norges største parti. Dersom noen tror at demokrati innebærer at det største partiet må regjere, uansett hva majoriteten av velgere vil, så har de en veldig forskjellig forståelse av demokrati fra det jeg har.

Men velgernes holdninger blir tilsynelatende i stor grad formet av slike prinsipper og regler som er hentet fra måten invider omgås, og omsatt til hvordan man mener at politikken fungerer eller bør fungere. Jeg synes at det er synd at det i så stor grad farger medias dekning.

-k

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Steinkare skrev:
Skattelette skal de rikeste få , og det skal finansieres ved at statlige bedrifter som Telenor , Statoil og Hydro(hydrostatoil?) skal selges. Det som gikk tilbake til felleskapet blir da borte , og hva da?
På tide at dere kler av Frøken Jensen og forstår hva det er som skjer. Eller har "arbeidsmannen" blitt mett?
http://e24.no/makro-og-politikk/article2581991.ece#af

Avstemmingen er verdt å få med seg, folkets røst er at staten ikke bør selge seg ut av viktige næring.
Enda stemmer de samme menneskene på FrP.. ::)

K

knutinh

Gjest
topline skrev:
Steinkare skrev:
http://e24.no/makro-og-politikk/article2581991.ece#af

Avstemmingen er verdt å få med seg, folkets røst er at staten ikke bør selge seg ut av viktige næring.
Enda stemmer de samme menneskene på FrP.. ::)
Enda mer morsomt at _jeg_ er negativ til Frp, men likevel stiller meg positiv til at staten selger seg ut av næringslivet :)

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
knutinh skrev:
Enda mer morsomt at _jeg_ er negativ til Frp, men likevel stiller meg positiv til at staten selger seg ut av næringslivet :)
Hadde sikkert vert mer morsomt hvis frp var elene om å ville selge seg ned eller ut. Det er jo tradisjonell borgelig politikk. I mange tilfeller er det ingenting i veien for å gjøre dette. Spesielt når det gjelder bedrifter som går med underskudd og som dermet er en utgiftspost. Noe annet er det jo hvis eierskapet skaper inntekter som kan erstatte inntekter som hentes inn fra privatpersoner gjennom skatter og avgifter i stedet. Da er det ikke like hensiktsmessig å gi fra seg inntektene.

Forskjellen er mer hvor panikkartet utselgingen det skal skje og om det skal skje som et prisipp for enhvær pris eller om det er er situasjoner der andre hensyn teller mer enn partisetningene. I kommunenorge er slike salg ofte det første frp gjør, ene og alene for å kunne bruke masse penger den føste tiden de er ved makten for å kjøpe seg posisjon og popularitet ved å leke julenisse.

Topp Bunn